Berichten/account op verzoek verwijderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMJ

Re: Berichten/account op verzoek verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:22

Ik geloof dat ze verzocht heeft dit te verwijderen?
Het zijn persoonsgegevens.. of begrijp ik iets verkeerd hier?

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:26

Ik denk het :) Ik heb geen verzoek gezien, nog even nagevraagd en Eline ook niet.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:31

BartVB schreef:
Voor zover ik weet heeft Bart al antwoord gegeven op de gestelde vragen/suggesties :) .

nou zover ik weet dus niet ;)
zou je mijn pb nog willen beantwoorden (dit is overigens al het 2e verzoek)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-10 23:37

BartVB schreef:
@Heino; het wordt zo een nogal juridisch verhaal maar wat ik me ervan herinner is dat je impliciet een licentie afgeeft voor het publiceren van jouw posts. Bij de vraag of je die licentie zomaar in mag trekken komen vage juridische dingen als redelijkheid en billijkheid in het spel en ook wat 'in het maatschappelijke verkeer algemeen geaccepteerd' is. In de praktijk betekent dit (voor zover ik weet) dat je op basis van het auteursrecht verwijderen van forumposts niet af kunt dwingen.

Licentie afgeven en auteursrecht afdragen zijn twee verschillende dingen
Overigens heb ik geen van beide gedaan bij het registreren van mijn account
Over impliciet afgeven van licentie bij posten op het forum: dat is verdedigbaar. Ware het niet dat ik met het plaatsen van een bericht niet direct een eeuwigdurende licentie afgeef. Aangezien daar niets over is afgesproken en mijn forumberichten nog altijd míjn werk zijn zal ik diegene zijn die in het gelijk gesteld zal worden.

Overigens hoeven mijn berichten niet allemaal verwijderd te worden hoor, maar ik wilde wel even aangeven dat Bokt dit wel zou moeten doen indien iemand hier om vraagt.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:40

Hmm, da's slordig. Ik heb je antwoord al wel klaarstaan als PB, alleen niet verzonden. Heb teveel Bokt.nl tabbladen open staan op het moment :\

@Heino: Je doet daar een aantal aannames waar de juristen anders over lijken te denken (of iig over verdeeld zijn).

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:44

BartVB schreef:
Ik denk het :) Ik heb geen verzoek gezien, nog even nagevraagd en Eline ook niet.

Dan was het RK..

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-10 23:44

Ik heb ook een vraag, ik heb hem nog niet voorbij zien komen en weet ook niet hoe dat precies zit.
Kun je je ook uitschrijven als lid? Dus ook niet meer meetellen in de statistieken als lid? Ben zelf niet van plan om me uit te schrijven maar deze vraag houdt me wel bezig. Bokt is weliswaar geen webwinkel die producten verkoopt, maar bij mijn weten is het wel zo dat bij webwinkels als je geen klant meer wilt zijn gegevens moeten verwijderen. Een koppeling tussen een webwinkel en een forum zeg maar zou dus ook problemen geven? Gewoon een vraag dus hoe dit zou zitten met bescherming persoonsgegevens en statistiek.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 00:14

BartVB schreef:
@Heino: Je doet daar een aantal aannames waar de juristen anders over lijken te denken (of iig over verdeeld zijn).

Juristen denken er inderdaad verdeeld over, toch ken ik een aantal mensen die vergelijkbare zaken gewonnen hebben. Omdat als puntje bij paaltje komt zij nog altijd de eigenaar van de berichten zijn, en het forum/de website slechts 'huurder'. Maar doe met de info wat je wilt, ik denk alleen dat het allemaal veel gemakkelijker kan en dat rechtszaken helemaal niet nodig zijn. En ik probeer mee te denken over alternatieven voor geheel verwijderen (want ik begrijp ook wel dat Bokt daar niet op zit te wachten). Ik vind het alleen zo jammer dat de alternatieven die door mij en anderen aangedragen worden gewoon in de wind geslagen worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 00:17

Yamcha schreef:
We hebben een akkoord bereikt!!!!!!

Yamcha schreef:
Lia_ schreef:
En er is ook al wetgeving voor dus het lijkt me eens tijd worden dat het beheer zich daar aan gaat conformeren...
Wat "Bokt" er verder van vindt is totaal niet van belang ;)

Lijkt mij als iedereen er mee eens is, dat dit een goed compromis is. Zo vallen er geen gaten in topics, maar hebben mensen wel hun privacy. En kunnen sommige berichten niet meer aan hun account gelinkt worden, en wat voor reden iemand heeft, imo kan die wens wel gerespecteerd worden :)

Het lijkt mij veel te vroeg voor een compromis.

Bart, waar het over redelijkheid en billijkheid gaat, is het niet zo dat je het gelijk naar je kant kan trekken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 10:49

BartVB schreef:
Als je alles weg wilt hebben dan kun je een verzoek sturen naar webmaster en dan anonimiseren we je account.

Maar dit is toch waar we allemaal om vragen of niet? Of begrijp ik het verkeerd?
Als je account geanonimiseerd (jee wat een woord) wordt, dan verandert je naam in gast? Dus de naam bij al je posts ook?
Dan zijn we er toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:03

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:21

@Lia; Klopt. Zo zijn er nog wel duizenden topics te vinden die niet meer veel toevoegen. Maar daartegenover staan duizenden topics die nog wel nuttigs zijn en die we graag willen behouden. Die scheiding maken is echter ondoenlijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:26

Maar Bart, bij dat verzoek tot anonimisering, verandert dan je naam in gast of een willekeurige naam ofzo? En dan de naam bij al je posts ook? Dus dan ben je niet meer herkenbaar?

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:30

@Suzanne; Klopt.
Of ja, je bent natuurlijk nog herkenbaar als ergens staat dat 'Gast124' eigenlijk Esther Hendriks uit Leeuwarden is :) Maar die berichten worden aangepast of verwijderd voor de naam wordt veranderd. Het verwijderen van dat soort berichten (met namen, telefoonnummer, etc) is voldoende in het overgrote deel van de gevallen die we tot nu toe meegemaakt hebben.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:44

Kan dat cijfer er ook achter weg?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:45

BartVB schreef:
@Suzanne; Klopt.
Of ja, je bent natuurlijk nog herkenbaar als ergens staat dat 'Gast124' eigenlijk Esther Hendriks uit Leeuwarden is :) Maar die berichten worden aangepast of verwijderd voor de naam wordt veranderd. Het verwijderen van dat soort berichten (met namen, telefoonnummer, etc) is voldoende in het overgrote deel van de gevallen die we tot nu toe meegemaakt hebben.

Oh dat is super! Ik ga er ook eens over nadenken. Ik heb al gemerkt dat mijn achternaam door andere bokkers weleens is gebruikt en genoemd. Die wil ik denk ik eerst weg hebben in de posts. Wie kan ik daarvoor het beste PB-en?
Of ik compleet anoniem wil weet ik nog niet. Bekenden hebben op bokt heeft ook zijn leuke kanten. Anoniem lijkt me maar zo alleen....

Toch lijkt me het idee van berichten ouder dan 2 jaar de usernames allemaal in gast veranderen wel erg goed. Maar dat is blijkbaar niet haalbaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:49

Suzanne F. schreef:
BartVB schreef:
Als je alles weg wilt hebben dan kun je een verzoek sturen naar webmaster en dan anonimiseren we je account.

Maar dit is toch waar we allemaal om vragen of niet? Of begrijp ik het verkeerd?
Als je account geanonimiseerd (jee wat een woord) wordt, dan verandert je naam in gast? Dus de naam bij al je posts ook?
Dan zijn we er toch?

Bij 'alles weg willen hebben' denk ik toch meer aan verwijderen dan anonimiseren.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 11:51

@Suzanne; Waarschijnlijk is het TeMmen op berichten waar je achternaam in staat het handigst, dan hebben de moderators meteen de post voor zich die aangepast moet worden.
Alle berichten die ouder zijn dan 2 jaar omzetten naar 'Gast' is inderdaad geen optie, dan krijgen we compleet onleesbare topics, het is voor het overgrote deel van de topics niet nodig en er gaat op die manier flink wat informatie verloren. Daarnaast heb je ook een grote groep gebruikers die trots is op post die ze een paar jaar geleden hebben geplaatst, die gaan niet gelukkig worden van automatisch verwijderen of anonimiseren.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:49

IMJ schreef:
Uhm.. SA? ;-)

Dat t1000 een SA is was allang duidelijk, "hij" spreekt in dit topic al eerder over zaken en topics die voor zijn tijd waren. :+

Ik ben nog steeds niet voor "Gast" als naam. :n Ik wil gewoon die berichten verwijderd hebben.
En nee, die ga ik niet allemaal opzoeken, naar een mod sturen, afwachten of ze verwijderd mogen worden.... ;) Laat me het maar lekker zelf doen anders. Scheelt de modjes weer werk. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 12:56

ik wil ze ook verwijderd hebben en dit zelf doen.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:01

Dat is inmiddels duidelijk :) Het is echter ook al een paar keer uitgelegd waarom dat niet kan. Veel mooier kan ik het niet maken en met over en weer herhalen van standpunten komen we ook niet veel verder.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:06

Ik snap nog steeds niet dat topics van tig jaar oud voor de gebruikers gaan. Ik denk dat best veel mensen blij zouden zijn als ze zelf berichten konden verwijderen. Kom op, tig jaar oud... snap niet dat dat zo belangrijk is. :n Desnoods is het alleen de HK, daar worden vaak ook meer persoonlijke berichten neergezet. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:07

ik snap de redenen ook totaal niet,maargoed.

bart,is dan dus wel de optie op elk bericht dat ik weg wil, te temmen?

kun je de moderators vast voorbereiden dat er een enorme berg tems aankomt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:10

Anoniem schreef:
ik snap de redenen ook totaal niet,maargoed.

bart,is dan dus wel de optie op elk bericht dat ik weg wil, te temmen?

kun je de moderators vast voorbereiden dat er een enorme berg tems aankomt.

Ja daar dacht ik dus ook al aan. Inmiddels tienduizenden berichten.... :D
Maar je moet een goede reden hebben om je post te laten wijzigen/weghalen. Niet zomaar elke post.

Ik snap ook het nut niet van berichten van 10 jaar oud te bewaren.
Moet je nagaan dat als we later oma's zijn, onze kleinkinderen kunnen lezen wat oma voor een gekkie was toen ze jong was. :7 :D
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 17-12-10 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 13:10

@Darkchrystal, als dat een handvol berichten is waar b.v. je volledige naam of woonplaats in staat dan wel. Als jij echter 100(en) berichten gaat temmen dan kunnen we daar niets mee (zoals al eerder uitgelegd).