Is het ban-systeem wel objectief?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:26

Tieneke schreef:
Dan heb je niet goed gelezen, want zoals Prrrr nu ook zegt: er is wel meer bewijs dan enkel berichten die over en weer gestuurd worden. Dat is meer in het begin al gezegd.

Ik ben momenteel terug aan het lezen om te kijken waar ik wat gemist heb. Geef mij even de tijd ;)

Alane schreef:
magda_90 schreef:
Dat doe ik dus niet. Nogmaals wat ik eerder ook heb gezegd. Zolang er geen 100% duidelijkheid is mag je deze sancties niet gaan uitdelen en niemand in een kwaad daglicht stellen.

Dat schreef ik ook, als de andere zich niet meldt op geen enkele manier om het te weerleggen, kun je er vanuit gaan dat die persoon geen weerwoord heeft (als ze tenminste op bokt is geweest)

Als ik iets verkoop of ruil, dan behoudt ik mijn verzendcode incl printscreen van tracktrace tot het of al zolang geleden is of de andere zich heeft gemeld dat het ontvangen is.... mocht de ontvanger willen bedonderen heb ik bewijs van verzending.....

Overigens een typ fout van mijn kant, zie het dikgedrukte. En overigens ik behoud de pc's ook net zolang dat de koper alles correct binnen heeft gekregen.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:26

slimmerik schreef:
Vind het sowieso belachelijk dat een minderjarig geband wordt. Ook belachelijk dat minderjarigen hier überhaupt mogen handelen.

Dit is bijvoorbeeld wel een goed punt! 't had iets genuanceerder gebracht kunnen worden, maar het idee is goed.
Je zou dit beleid bijvoorbeeld vanaf 16 of 18 jaar kunnen maken (daarbij zou je dan bij aanmelden voor bokt wel verplicht je geboortedatum moeten invullen, maar dat zou je dan weer anoniem kunnen laten voor de rest van het forum).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:27

Sannessep schreef:
Je zou dit beleid bijvoorbeeld vanaf 16 of 18 jaar kunnen maken (daarbij zou je dan bij aanmelden voor bokt wel verplicht je geboortedatum moeten invullen, maar dat zou je dan weer anoniem kunnen laten voor de rest van het forum).

Maar goed, die kun je ook niet controleren. Iemand die geen 18 is maar wel zegt 18 te zijn, mag die dan wel geband worden?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:28

Maar de één een BOT geven en de ander, omdat ze 16 jaar is, geen BOT, is toch meten met 2 maten? En wat dan als een echte oplichter die regel ziet en zich vervolgens gaat voordoen als jong meisje dat onschuldig lijkt? Dan moet je nog veel meer gaan controleren. En hoe ga je ervoor zorgen dat een nieuwe user automatisch de juiste leeftijd ingeeft? Ik kan me zo voorstellen dat een 14-jarige zich als 18-jarige profileert.

ThePast03

Shadow0 schreef:
Maar goed, ik zie niet in waarom mensen de consequenties van hun eigen acties niet hoeven te aanvaarden?

Geldt dat eigenlijk ook niet voor kopers? Je weet toch dat je een enorm risico loopt als je via internet spullen koopt en die ongezien laat opsturen?
Wil je zekerheid dan haal je die spullen toch even persoonlijk op?

Hoe wil jij bewijzen dat ik jou een doos met een baksteen heb opgestuurd in plaats van een zadel?
Je mag een pakket pas openen nadat je voor ontvangst getekend hebt.

Je kan het ook omdraaien: Ik stuur jou mijn zadel op en jij beweert dat er een baksteen in de doos zat. Hoe bewijs is dat ik daadwerklijk dat zadel heb opgestuurd?

Sannessep

Shadow0 schreef:
Sannessep schreef:

Maar goed, die kun je ook niet controleren. Iemand die geen 18 is maar wel zegt 18 te zijn, mag die dan wel geband worden?

Die zou je voor een maand of zo kunnen bannen ja, als je daar dan achterkomt, toch?

edit: maar is dit niet hetzelfde als aangeven op een site of je ouder als 18 bent ja of nee? is ook niet te controleren.
Laatst bijgewerkt door Sannessep op 28-08-09 21:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:29

Iemand geen BOT geven omdat hij/zij geen 16 is vind ik juist niet goed. Dan 'beloon' je ze bijna voor slecht gedrag. Als het ware.

Tieneke

Sannessep schreef:
Die zou je voor een maand of zo kunnen bannen ja, als je daar dan achterkomt, toch?

En hoe moet je daar dan achterkomen?

Helderder

Ja laten we het vooral nog ingewikkelder gaan maken door leeftijden er bij te gaan betrekken. :')

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:30

ThePast03 schreef:
Shadow0 schreef:
Maar goed, ik zie niet in waarom mensen de consequenties van hun eigen acties niet hoeven te aanvaarden?

Geldt dat eigenlijk ook niet voor kopers? Je weet toch dat je een enorm risico loopt als je via internet spullen koopt en die ongezien laat opsturen?
Wil je zekerheid dan haal je die spullen toch even persoonlijk op?

Hoe wil jij bewijzen dat ik jou een doos met een baksteen heb opgestuurd in plaats van een zadel?
Je mag een pakket pas openen nadat je voor ontvangst getekend hebt.

Je kan het ook omdraaien: Ik stuur jou mijn zadel op en jij beweert dat er een baksteen in de doos zat. Hoe bewijs is dat ik daadwerklijk dat zadel heb opgestuurd?

Maar dat is dan toch geen vrijbode dat verkopers zomaar mensen mogen gaan bedriegen?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:30

Nagini schreef:
Maar dat is dan toch geen vrijbode dat verkopers zomaar mensen mogen gaan bedriegen?

Waar in mijn post zeg ik dat dan?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:31

Nagini schreef:
x_Marr schreef:
Hoe kan een afspraak nou niet volgens afspraak zijn afgehandeld als het nog nieteens afgehandeld is!?
De teugels worden nog opgestuurd!

Er is hier helemaal geen sprake ook van oplichting, oplichting is dat je betaald maar niks krijgt.

Dat iemand de teugels er vergeet bij te doen is compleet menselijk, en als je dan het adres al gewist hebt maar hetadres nog niet weer krijgt wordt het opsturen een beetje lastig.

Het gaat nu even niet over BK, maar in het algemeen. Dit heb je nu al 10x in het topic herhaalt, en veranderd niet bij 'n 11e keer.
Ik vind het idd menselijk dat je overigens teugels vergeet erbij te doen, maar niet om dit dan nog 2 maanden te laten slepen.

De gehele koop ed. is over 2 maanden gegaan, niet alleen de teugels neem ik aan ;)
Zolang er genegeerd wordt blijf ik inderdaad herhalen, en nee dit is niet de 11e keer ;)

En sowieso, hoe wil jij iemand iets laten verzenden naar jou als diegene je adres niet weet? Nou?

En dan is er toch ook geen sprakte van afhandeling van de transactie? ;)

Op internet wordt er ook niks aan gedaan als je bij een webwinkel koopt maar je krijgt het spul niet, tja jammer maar helaas, dat is het risico.
En ook bij diverse webwinkels duurt het erg lang voordat je het spul krijgt, maar is nog geen reden om dan direct maar aangifte oid te doen.

Shadow0

ThePast03 schreef:

Nou nee, dat vind ik niet helemaal. Je hebt als koper net zo goed de plicht om eerlijk te handelen, en als er van die kant problemen zijn, zou Bokt ook in mogen grijpen. (Maar daarom wordt er ook meestal verlangd dat dingen vooraf betaald worden - om die kant af te vangen. Kun je ook omdraaien, dus eerst ontvangen en dan betalen, en dan zou ik zeggen dat Bokt alle recht heeft om de kopers die niet te betalen er af te gooien.)

Maar ik vind het buitengewoon prima dat Bokt er wat aan doet - het hoeft geen plek te worden waar iedereen maar probeert om ergens mee weg te komen. Dat vind ik ook van de 'onderzoeksplicht'. Ja, de koper heeft onderzoeksplicht, maar dat pleit een verkoper ABSOLUUT niet vrij van onzorgvuldigheid aan zijn kant.

mick75

Ik denk dat het praktisch onmogelijk is om een forum op leeftijd te modereren/ selecteren. Iedereen kan zich voordoen als (heel veel) ouder of jonger dan ze daadwerkelijk zijn.

Ik ben het er mee eens dat er nu dingen fout gaan in het modereren, maar moet eerlijkheidshalve ook toegeven dat ik geen oplossing heb voor hoe het beter zou kunnen. Althans, geen werkbare.

Ook als je een "betaald" EA forum hebt is het niet gegarandeerd fraude-vrij, er zijn er zat die gerust een kleine bijdrage over hebben om daarna grof te verdienen. En foutjes in verzendingen worden er ook niet mee voorkomen.

Wat ik alleen niet begrijp is dat dingen niet aangetekend verzonden worden. Als ik dingen verkoop, of koop, via internet, dan stuur ik het altijd aangetekend op en vraag bij koop ook altijd of het aangetekend verstuurd kan worden. Kost een paar centen extra, maar scheelt eindeloos veel gezeur. Bovendien kan je daarmee altijd bewijzen dat jij als verkoper jouw deel van de transactie voldaan hebt. Een eis van Bokt bij transacties dat artikelen aangetekend verstuurd moeten worden lijkt mij dan ook niet onterecht en wie daar niet aan wil voldoen handelt op eigen risico. Kleine moeite groot plezier.

Sannessep

Paula schreef:
Ja laten we het vooral nog ingewikkelder gaan maken door leeftijden er bij te gaan betrekken. :')

Heb jij een beter idee dan? Ik vind dat persoonlijk wel belangrijk om te weten! Ik bepaal ook vaak aan de hand van de leeftijd of ik bepaalde reacties wel of niet aanvaardbaar vind of serieus neem in een topic bijvoorbeeld.
Zo maakt het imo wel uit of iemand 13 is of 33, in zaken waarbij het om geld en goederen gaat. Bij een volwassene zie ik dit meer als misdaad dan bij zo'n kind! Uiteraard hoort dat niet ongestraft te blijven, maar bij een volwassene zou direct een ban moeten gelden! Die moet immers beter weten.
Laatst bijgewerkt door Sannessep op 28-08-09 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:33

ThePast03 schreef:
Nagini schreef:

Waar in mijn post zeg ik dat dan?

Nergens ;) maar imo is dat wel 'n gevolg ervan als het alleen maar eigen risico koper is. Zo van helaas pindakaas wij doen er niets aan.
Dan kan ik volgende keer weer hetzelfde trucje flikken.

(sorry als ik 'n beetje door me kaar ga praten _O- word 'n beetje verward zo langzamerhand.. gaat allemaal zo snel ;') )

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:33

@ThePast03: dat heet vertrouwen..... of er wel of gen zadel of wel of geen baksteen in de doos zit of zat... wie eist bewijst, in dit geval de ontvanger, en die zal dan maatregelen moeten nemen... bokt is dan geen partij meer.... dan is politie/rechtbijstand/juristen etc in willekeurige volgorde

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:34

Overigens trek ik mij voor vandaag terug. Tot morgen, dan lees ik het bij.

slimmerik

Sannessep schreef:
Ik vind dat persoonlijk wel belangrijk om te weten! Ik bepaal ook vaak aan de hand van de leeftijd of ik bepaalde reacties wel of niet aanvaardbaar vind in een topic bijvoorbeeld.

Er wordt door het team met uitlatingen door bokkers gedaan ook rekening gehouden met diens leeftijd. Dus waarom op EA niet?

ThePast03

Shadow0 schreef:
[*olduser*] schreef:

Nou nee, dat vind ik niet helemaal. Je hebt als koper net zo goed de plicht om eerlijk te handelen, en als er van die kant problemen zijn, zou Bokt ook in mogen grijpen. (Maar daarom wordt er ook meestal verlangd dat dingen vooraf betaald worden - om die kant af te vangen. Kun je ook omdraaien, dus eerst ontvangen en dan betalen, en dan zou ik zeggen dat Bokt alle recht heeft om de kopers die niet te betalen er af te gooien.)

Ok. Ik heb jouw betaling binnen en stuur jou het zadel op. Jij ontvangt het zadel in perfecte staat maar beweert bij hoog en laag dat ik je geen zadel heb opgestuurd maar dat je een doos met een baksteen er in heb ontvangen.

Hoe moet ik bewijzen dat het zadel wel in die doos zat?

Alane: Waarom is in mijn voorbeeld bokt geen partij meer en in alle andere zaken wel? Wat als dit voorbeeld niet om een zadel gaat maar om een hoofdstel?

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:35

Sannessep schreef:
Paula schreef:

Heb jij een beter idee dan? Ik vind dat persoonlijk wel belangrijk om te weten! Ik bepaal ook vaak aan de hand van de leeftijd of ik bepaalde reacties wel of niet aanvaardbaar vind in een topic bijvoorbeeld.
Zo maakt het imo wel uit of iemand 13 is of 33, in zaken waarbij het om geld en goederen gaat.

Je kunt tegenwoordig heel makkelijk in de meeste profielen zien hoe oud iemand is. Als jij geen vertrouwen hebt in Bokkers die niet volwassen zijn, dan doe je daar geen zaken mee. Ik denk niet dat daar een grens voor hoeft worden gesteld, omdat dat makkelijk te omzeilen is wat boven mij al genoemd is.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:36

mick75 schreef:
Wat ik alleen niet begrijp is dat dingen niet aangetekend verzonden worden. Als ik dingen verkoop, of koop, via internet, dan stuur ik het altijd aangetekend op en vraag bij koop ook altijd of het aangetekend verstuurd kan worden. Kost een paar centen extra, maar scheelt eindeloos veel gezeur. Bovendien kan je daarmee altijd bewijzen dat jij als verkoper jouw deel van de transactie voldaan hebt. Een eis van Bokt bij transacties dat artikelen aangetekend verstuurd moeten worden lijkt mij dan ook niet onterecht en wie daar niet aan wil voldoen handelt op eigen risico. Kleine moeite groot plezier.

Behalve als de koper gaat beweren dat er iets anders in de doos zat dan wat ik er ingestopt heb.
Het enige wat je daarmee bewijst is dat je een pakket hebt opgestuurd en dat dat pakket is aangenomen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:37

ThePast03, als jij een baksteen ipv een zadel ontvangt, dan hebben wij twee verhalen die precies het tegenovergestelde beweren en kunnen wij nooit nagaan wie er gelijk heeft. In zo'n geval zal er ook geen bemiddelingszaak komen, maar adviseren wij om aangifte te doen.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:37

ThePast03 schreef:
Ok. Ik heb jouw betaling binnen en stuur jou het zadel op. Jij ontvangt het zadel in perfecte staat maar beweert bij hoog en laag dat ik je geen zadel heb opgestuurd maar dat je een doos met een baksteen er in heb ontvangen.

Dit soort dingen kun je nooit bewijzen en dus ook nooit helemaal voorkomen.

Tevens mag ik er toch vanuit gaan dat als het werkelijk om duurdere dingen gaat, zoals bv zadels, dat mensen het dan persoonlijk komen halen/brengen. Een verstandig persoon doet dit wel iig.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 21:38

ThePast03 schreef:

Alane: Waarom is in mijn voorbeeld bokt geen partij meer en in alle andere zaken wel? Wat als dit voorbeeld niet om een zadel gaat maar om een hoofdstel?

Omdat het welles nietes is in jouw voorbeeld, en zal de ontvanger moeten bewijzen dat er geen zadel verstuurd is...

In het geval waar dit topic over gaat, heeft de ene partij zich niet gemeld, is het een transactie van 2 maand geleden en geeft ze geen reactie op pb's terwijl ze wel op bokt aktief is....
En heeft te toegegeven de teugels nog te hebben en nog steeds niet terug gestuurd heeft.....
en wie zwijgt geeft toe....