Irritaties -> slechte spelling!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Redrumfox

Re: Irritaties -> slechte spelling!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:15

Charlenexx schreef:
Redrumfox schreef:
Je kunt je inderdaad niet ergens aan irriteren, je kunt alleen andere mensen irriteren.
Ik irriteer jou = goed
Ik irriteer mij aan jou = fout = ik erger mij aan jou

je kunt wel zeggen "het irriteert me" of "zij irriteert me met haar slechte spelling" Knipoog

Ik zou toch echt zweren dat dat niet kan.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:15

@ RRF: Ach, ik moet zeggen dat ik dat wel herken. Als ik een hele dag alleen maar met Engels bezig ben geweest (ben vertaler/docent Engels/Nederlands), heb ik ook altijd even moeite om bepaalde woorden in het Nederlands terug te vinden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:16

Ja hoor, dat kan Ja

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:18

Blue: Ben blij dat ik niet de enige ben, het was even een moment van schaamte op het moment dat ik het woord 'woordenschat' niet kon bedenken. Bloos

Wat betreft het ''irriteren'': dan heb ik verder niks gezegd. Haha!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:20

En ik maar denken dat het aan mijn leeftijd lag Clown

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:36

Ik ben zelf docent en zo langzamerhand allergisch voor dat ME ipv MIJN, grrrrrrr! Of HUN hebben, nog zo eentje. Nog erger is dat mijn leerlingen veel werk op de laptop maken en dan gewoon te lui zijn om hun spelling te controleren.
Wat dan wel weer leuk is om ze het werk van elkaar te laten lezen en dat bijvoorbeeld te laten ontleden. Haha, dan krijg je meteen gekrakeel over alle kromme zinnen! MSN-taal en dergelijke straf ik direct af in een verslag of zo, daar hoeven ze echt niet mee aan te komen. Ze gebruiken het zo veel dat het gewoon wordt en ze het onderscheid niet meer zien.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 21:41

Tja, ik erger me inderdaad ook weleens. Tot ik gisteren begon in het boek "van den Berg stort in", geschreven door Marjan van den Berg, docent Nederlands op het vmbo. Ik begrijp ineens waarom zoveel mensen niet meer normaal nederlands kunnen spreken, laat staan schrijven.

Hier een citaat uit het betreffende boek:

Citaat:
De nieuwe spellingsregels. Het maakt voor het vmbo op basis- en kaderniveau niet zo heel veel uit. Spelling telt helemaal niet op hun eindexamen Nederlands. Ze mogen een woordenboek gebruiken, als ze dat willen. Maar al schrijven ze alle woorden fout, er wordt geen punt voor afgetrokken. Wel moeten ze de werkwoordspelling beheersen. Dus daar trainen we extra op. En daarnaast kunnen ze punten verliezen door fouten te maken in de interpunctie. Dus hoofdletters, punten en komma's krijgen alle aandacht. En toch, stel dat ze geen enkele hoofdletter of punt gebruiken, alle werkwoorden verkeerd spellen en verder in ieder woord een fout maken, dan nog kunnen ze een voldoende halen."

Een D of een T verkeerd? ach, dat interesseert me eigenlijk niet. Net als de exacte spelwijze van het woord geïnteresseerd trouwens, om maar wat te noemen. Het gaat me niet om de exacte spelling, en gramaticaal zal ik al helemaal niet moeilijk doen. Sommige mensen hebben het daar gewoon moeilijk mee, ondanks de eenvoud van de regels. Die regels zijn trouwens alleen eenvoudig als je ze begrijpt en goed toe kan passen, en niet met andere regels door elkaar haalt, maar dat is natuurlijk weer wat anders. Wat ik wel vervelend vind, is dat soms verkeerde woorden gebruikt worden. Men, niet in de zin van "men doet" maar in de zin van "m'n", oftewel "mijn". De woordje zei en zij, evenals nog en noch en leiden en lijden.
Ik zag laatst een topic waarvan ik werkelijk waar dacht dat de TS een jaar of 10, 11 was. Kijk ik in haar profiel, blijkt ze 23 te zijn!!! En dat vind ik dan erg jammer, want zo iemand word bijna niet serieus genomen. En hoe moet dat in vredesnaam als zo iemand gaat werken??!!
Maar ja, als de overheid inmiddels vind dat het niet zo belangrijk meer is, dan trekken we aan het kortste eind. Je kan niet verwachten dat iemand iets goed doet, als het niet aangeleerd word......

Terwijl ik dit schrijf post Borg dat ze het wel afstraft: Super, doorgaan daarmee!!! Een beetje normaal Nederlands moet toch mogelijk zijn????

Edit: Quote herstellen.....
Edit2: Nu werkt de quote echt..... zucht.... Nederlands is makkelijker dan quoten Knipoog
Laatst bijgewerkt door Lalidan op 01-08-08 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Borg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-08 22:18

Ja, Lalidan en ik werk op het LWOO, dat zijn de eerste 2 leerjaren op het vmbo voor kinderen met leerproblemen. Na die twee jaar gaan ze door naar 3-basis of 3-kader. Ook mijn collega's in de bovenbouw blijven het er in rammen, ondanks de geringe aandacht op het examen. Deze kinderen hoeven ook nauwelijks boeken te lezen, echt erg.
En dan op het mbo of later maar klagen dat ze geen fatsoenlijk verslag of gebruiksaanwijzing kunnen schrijven????
Daarbij is mijn ervaring dat kinderen met dyslexie vaak beter naar hun werk kijken dan de 'gewone' leerlingen. Gewoon te lui om er even aandacht aan te besteden dus. Nou, dan zijn ze bij mij verkeerd! Ze mogen wat mij betreft een persoonsvormenkaart gebruiken, ook bij toetsen, maar erover nadenken zullen ze......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 09:02

RZDLover schreef:
runningkawa schreef:
en ik erger me (of dat goed is weet ik niet) ondertussen aan topic 9001 hier over.

Helaas niet iedereen is een taal wonder...
En dit is nog altijd bokt.nl, niet Nederlandse-taal.nl

Dan heb jij de openingspost niet goed gelezen.
Daarin staat namelijk dat ik dat ook van niemand verwacht, maar een beetje leesbaar typen is voor iedereen, taalwonder of niet, goed te doen. Dat is waar ik me aan erger en als jij je ergert aan het zoveelste topic over dit onderwerp, moet je niet reageren.

Ik reageer om te laten weten dat zulke topics erg vervelend kunnen zijn voor mensen die wel hun best doen.
Want wat onder een beetje leesbaar wordt verstaan is voor iedereen anders.
De een vindt de komma op de verkeerde plaats erg, de ander de dt, de ander vroegah.
Met andere woorden, als het niet perfect is, is het ergerlijk.
En dan reageer ik om te laten weten dat dit gewoon niet voor iedereen makkelijk is en ook als ze er moeite voor doen er veel fouten in staan. Dat je dan wel een beetje simpel wordt van topic 9001 hierover.
Dan denk ik in plaats van te zeggen dat ik maar niet moet reageren..ga zelf naar een taal forum..dan kun je daar over emmeren, dit is in de eerste plaats nog altijd een paarden forum...voor iedereen!
Ook voor mensen die de taal niet perfect beheersen.

Mientjeuh schreef:
Spellingsfouten kan iedereen gebeuren, maar waar ik me aan erger zijn typfouten die makkelijk voorkomen kunnen worden door je post gewoon even snel te herlezen. Van die dingen als "naders" ipv "anders" enz.

Dat moet je wel zien.
Ik heb geen dyslexie maar zie ook niet of ik deur of duer geschreven heb.

Dingen als steigeren of stijgeren, ja ik weet ze soms gewoon niet, zie dan ook niet dat het fout is simpelweg omdat ik het niet weet.

Thuis zit ik voortaan op FF3 met spellingcheck...heerlijk Ja

Maar op mijn werk bok ik ook :0
En daar zit dat niet op.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-08-08 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 09:06

Maar een taal niet perfect beheersen is niet hetzelfde als dingen schrijven als 'me' in plaats van 'mijn', vroegah, jah, kweenie, etc.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 09:10

Helaas niet iedereen is een taal wonder...
En dit is nog altijd bokt.nl, niet Nederlandse-taal.nl
[/quote]

Dan heb jij de openingspost niet goed gelezen.
Daarin staat namelijk dat ik dat ook van niemand verwacht, maar een beetje leesbaar typen is voor iedereen, taalwonder of niet, goed te doen. Dat is waar ik me aan erger en als jij je ergert aan het zoveelste topic over dit onderwerp, moet je niet reageren.[/quote]
Ik reageer om te laten weten dat zulke topics erg vervelend kunnen zijn voor mensen die wel hun best doen.
Want wat onder een beetje leesbaar wordt verstaan is voor iedereen anders.
De een vindt de komma op de verkeerde plaats erg, de ander de dt, de ander vroegah.
Met andere woorden, als het niet perfect is, is het ergerlijk.
En dan reageer ik om te laten weten dat dit gewoon niet voor iedereen makkelijk is en ook als ze er moeite voor doen er veel fouten in staan. Dat je dan wel een beetje simpel wordt van topic 9001 hierover.
Dan denk ik in plaats van te zeggen dat ik maar niet moet reageren..ga zelf naar een taal forum..dan kun je daar over emmeren, dit is in de eerste plaats nog altijd een paarden forum...voor iedereen!
Ook voor mensen die de taal niet perfect beheersen.

Mientjeuh schreef:
Spellingsfouten kan iedereen gebeuren, maar waar ik me aan erger zijn typfouten die makkelijk voorkomen kunnen worden door je post gewoon even snel te herlezen. Van die dingen als "naders" ipv "anders" enz.

Dat moet je wel zien.
Ik heb geen dyslexie maar zie ook niet of ik deur of duer geschreven heb.

Dingen als steigeren of stijgeren, ja ik weet ze soms gewoon niet, zie dan ook niet dat het fout is simpelweg omdat ik het niet weet.

Thuis zit ik voortaan op FF3 met spellingcheck...heerlijk Ja

Maar op mijn werk bok ik ook :0
En daar zit dat niet op.[/quote]

mee eens!!!zolang ik het begrijp vind ik het best....er zijn belangrijkere dingen in het leven,toch???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 09:10

Gelukkig spreken ze hier in mijn omgeving niet in 'me'
Maar woon je op een plaats waar dat de dagelijkse spreektaal is dan wordt het zo simpel niet omdat steeds om te schakelen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 09:13

Leesbaar schrijven is een ander verhaal, maar als je andere soorten fouten vervelend vind, kun je terecht in het taalblooperstopic. Daar kun je je frustratie goed kwijt!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 09:18

Spelfouten en vergissingen vind ik helemaal niet erg. Als iemand eens "hij zij" tikt terwijl ze "hij zei" bedoelen, is dat niet expres.
Je moet wel 2keer lezen voordat je het begrijpt. Maar als de rest van het verhaal in begrijpelijk Nederlands is geschreven is het gewoon een verspreking op schrift.

Natuurlijk staat het niet bijster intelligent als je zecht schrijft, maar dat probleem laat ik dan bij de poster.

Maar laatst reageerde iemand met heel snuggere opmerkingen op deze manier: hoi, hy loopt niet aan de tegel omdat hy.....

Dan denk ik echt, wat zou zo'n mens ermee winnen dat ze 1 letter minder hoeft te typen????? Hetzelfde natuurlijk met "me paard" en "me" oma....

Maar eerlijk is eerlijk, een paar jaar geleden was het veel erger! Dan kwam je hele topics in MSM/SMS taal tegen! Lang leve de T9, waardoor bijna iedereen weer gewone woorden gebruikt!

hij d8 ff lol temakenin dr88.... dat soort dingen, die zie je niet meer, het dringt dus wel degelijk door tot de mensen dat anderen dat niet fijn vinden

ps ik heb nederlands woordenboek op mijn Mozilla gezet, al mijn teksten woorden nu automatisch gecontroleert.
nu weet ik dus dat ik in bovenstaande zin 3 fouten heb gemaakt! Duivel

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 09:18

ik kan drie talen vloeiend spreken..alleen met schrijven maak ik weleens fouten,nobody's perfect...ik maak mij zeker niet druk om de fouten van een ander,ik zal daar nooit iemand om kleineren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 13:54

Vind het ook heel irritant.
Maar ik ben ook niet zo geweldig wat de grammatica betreft Nagelbijten / Gniffelen
Waarschijnlijk heb ik al spelfouten gemaakt.
Maar idd, nobody's perfect. Maar er zijn dingen waar je wél wat aan doen, zoals het verschil tussen 'me' en 'mijn' etc.

Cherrypop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 14:31

Redrumfox schreef:
Ik zou toch echt zweren dat dat niet kan.

Jawel wannttt het is dus niet "ik irriteer me aan haar slechte spelling", maar "zij irriteert me met haar slechte spelling". Heb t uit mn nederlands boek en het staat ook op deze site: http://www.onzetaal.nl/advies/irriteer.php Go jij! Go jij!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 15:58

t uit mn???? en welk nederlands boek heb je het over? De Grote Bos Atlas?

Zo zie je maar weer, iedereen maakt fouten, zelfs met een vertaling uit de Dikke van Dale erbij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:09

dees_daan schreef:
ik irriteer me aan "me paard" bijv. ipv "mijn paard" ik vind dat zo irritant!

Ik erger me aan mensen die 'irriteer' ipv 'erger' gebruiken. Knipoog

Over de Nederlandse taal kan ik me niet zo druk maken, ben ik zelf ook niet zo goed in.. Maar fouten in de Engelse taal.. Kan ik me dood aan ergeren. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:17

Anthea schreef:
dees_daan schreef:
ik irriteer me aan "me paard" bijv. ipv "mijn paard" ik vind dat zo irritant!

Ik erger me aan mensen die 'irriteer' ipv 'erger' gebruiken. Knipoog

Over de Nederlandse taal kan ik me niet zo druk maken, ben ik zelf ook niet zo goed in.. Maar fouten in de Engelse taal.. Kan ik me dood aan ergeren. Haha!

fijn Ja dan kan het je dus wel wat schelen..

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:18

Ja, mee eens.
Maar waar ik me ook heel erg aan kan ergeren is als (langere) stukken aan elkaar geschreven zijn zonder alinea's. Dan vind ik het altijd zo onoverzichtelijk lezen, en dan haak ik snel af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:19

Het was ironisch meid. Lachen

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 18:39

Claudia__ schreef:
Ja, mee eens.
Maar waar ik me ook heel erg aan kan ergeren is als (langere) stukken aan elkaar geschreven zijn zonder alinea's. Dan vind ik het altijd zo onoverzichtelijk lezen, en dan haak ik snel af.

Daar ben ik het wel helemaal mee eens!

Marrke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 20:38

_Sigrid_ schreef:
Ik heb dus een keer een lijstje bijgehouden, dit had ik binnen een week (een paar heb ik al genoemd)

Gebid = gebit
Klienies = klinisch
Hij zecht = hij zegt
Lange zeiden = lange zijden
Ze reageerd = ze reageert
Hij mankeerd = hij mankeert
Als ik jouw was = als ik jou was
Wat je irriteerd = wat je irriteert
Gewent = gewend
Een paard galoppeerd = een paard galoppeert
Wat zij de dokter = wat zei de dokter
Kruizingen = kruisingen
Bruizend = bruisend
Of het hier hoord = of het hier hoort
Amtenaren = ambtenaren
Jou vriend = jouw vriend

Dat zouden echt zo fouten kunnen zijn die ik zou maken. Gewoon omdat ik niet weet hoe het anders zou moeten. Pak er ook vaak zat een woordenboek bij als ik het echt niet meer weet. Best lastig en kan veel tijd kosten om een klein stukje tekst te schrijven. En de regeltjes van -d/-t/-dt schijnen zo simpel als wat te zijn, heb het ook al vaak zat in mijn hoofd proberen te stampen maar het blijft gewoon niet hangen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 13:12

idd, zou je in een week tijd gewoon uit mijn berichten kunnen halen.
Helaas zie ik niet zo of het fout is of niet...shoot me Haha!

En bokt is voor mij ontspanning, ga dan echt niet alles in een woordenboek opzoeken...helaas voor sommige.
Als ik op taalforum.nl zat zou het anders zijn... maar niet op een paardenforum.
Je kunt begrijpen wat er staat, zo niet scroll je maar door.
Simpel.