Tja, ik erger me inderdaad ook weleens. Tot ik gisteren begon in het boek "van den Berg stort in", geschreven door Marjan van den Berg, docent Nederlands op het vmbo. Ik begrijp ineens waarom zoveel mensen niet meer normaal nederlands kunnen spreken, laat staan schrijven.
Hier een citaat uit het betreffende boek:
Citaat:
De nieuwe spellingsregels. Het maakt voor het vmbo op basis- en kaderniveau niet zo heel veel uit. Spelling telt helemaal niet op hun eindexamen Nederlands. Ze mogen een woordenboek gebruiken, als ze dat willen. Maar al schrijven ze alle woorden fout, er wordt geen punt voor afgetrokken. Wel moeten ze de werkwoordspelling beheersen. Dus daar trainen we extra op. En daarnaast kunnen ze punten verliezen door fouten te maken in de interpunctie. Dus hoofdletters, punten en komma's krijgen alle aandacht. En toch, stel dat ze geen enkele hoofdletter of punt gebruiken, alle werkwoorden verkeerd spellen en verder in ieder woord een fout maken, dan nog kunnen ze een voldoende halen."
Een D of een T verkeerd? ach, dat interesseert me eigenlijk niet. Net als de exacte spelwijze van het woord geïnteresseerd trouwens, om maar wat te noemen. Het gaat me niet om de exacte spelling, en gramaticaal zal ik al helemaal niet moeilijk doen. Sommige mensen hebben het daar gewoon moeilijk mee, ondanks de eenvoud van de regels. Die regels zijn trouwens alleen eenvoudig als je ze begrijpt en goed toe kan passen, en niet met andere regels door elkaar haalt, maar dat is natuurlijk weer wat anders. Wat ik wel vervelend vind, is dat soms verkeerde woorden gebruikt worden. Men, niet in de zin van "men doet" maar in de zin van "m'n", oftewel "mijn". De woordje zei en zij, evenals nog en noch en leiden en lijden.
Ik zag laatst een topic waarvan ik werkelijk waar dacht dat de TS een jaar of 10, 11 was. Kijk ik in haar profiel, blijkt ze 23 te zijn!!! En dat vind ik dan erg jammer, want zo iemand word bijna niet serieus genomen. En hoe moet dat in vredesnaam als zo iemand gaat werken??!!
Maar ja, als de overheid inmiddels vind dat het niet zo belangrijk meer is, dan trekken we aan het kortste eind. Je kan niet verwachten dat iemand iets goed doet, als het niet aangeleerd word......
Terwijl ik dit schrijf post Borg dat ze het wel afstraft: Super, doorgaan daarmee!!! Een beetje normaal Nederlands moet toch mogelijk zijn????
Edit: Quote herstellen.....
Edit2: Nu werkt de quote echt..... zucht.... Nederlands is makkelijker dan quoten