portretrecht/privacyrecht?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sientje

Re: portretrecht/privacyrecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 22:12

HorseyDude schreef:
Sientje schreef:
Ik zie dit topic nu pas... Bloos Vind het een interessante vraag. Heeft de plek waar de foto is genomen nog enige invloed op het portret-recht verhaal? Toevallig is onze stal echt afgeschermd privé terrein, maar maneges zijn volgens mij ook privé-terrein. Mag je zo maar alles publiceren wat je kiekt? En ligt dit voor internet (Bokt) anders dan voor de gedrukte media?
Ik geloof dat hiervoor betekent dat alles wat je kiekt voor NIET COMMERCIELE DOELEINDEN bestemd is. Dus je mag het wel op de foto nemen, maar je mag er géén geld voor vragen. (om door te verkopen)

Ja dat zou zomaar zo kunnen zijn.
Maar weet je toevallig ook hoe het zit met een manege in bouwvallige staat, met intussen wel een mooie website..? Die zullen niet blij zijn met 'actuele' foto's. Kunnen zij een beroep doen op 'privé-terrein'?
Of met een gewone ponyles op een privéstal, en een ruiter die niet wil dat een foto wordt gepubliceerd? Omdat de hulpen op dat moment nogal waardeloos worden gegeven, valt het dan onder portretrecht?
Of met foto's van een weiland met paarden, dat niet vanaf de weg te zien is, met aan het begin van de oprijlaan een bord 'verboden toegang voor onbevoegden'? Daar mag je dus niet komen, maar als je er toch bent, mag je dan wel foto's maken en publiceren?

Hihi... hoe meer ik typ, hoe meer vragen ik krijg, dus denk da'k hier maar stop. Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-08 23:08

Even ten overvloede: wat ik hieronder schrijf is mijn eigen idee, ik heb dit niet overlegd met de mods en beheer, en ook niet met juristen, dus ik garandeer niets! Lachen Als er situaties zijn of zijn geweest waarin mods anders hebben gehandeld dan kan ik daar niets over zeggen want dat is een beslissing waar ik niet bij betrokken ben.

Het zijn interessante vragen Sientje Lachen De antwoorden zijn niet makkelijk. Ik denk dat goede advocaten beide kanten van die zaken kunnen verdedigen en dat het juridisch niet eenduidig is. Ook is gelijk hebben niet altijd gelijk krijgen, want om juridisch gelijk te krijgen moet je eerst naar de rechtbank. In het geval van de ruiter die liever geen foto's gepubliceerd wil hebben kan dit dus een heleboel moeite zijn terwijl het leed al geschied is: de foto is gepubliceerd en maar moeilijk te herroepen. En met elke actie die je onderneemt krijg je alleen maar meer (negatieve) aandacht.

Wat betreft de manege: ik denk dat zij zich niet kunnen beroepen op 'privé-terrein', maar wel kunnen ze misschien aanvoeren dat de foto's misleidend zijn en de commerciele belangen schaadt (of de eer en goede naam van de eigenaar). En of dat zo is hangt er ook weer vanaf hoe je die foto's publiceert. In een persoonlijke context is het iets heel anders dan als paginagrote advertentie met 'MANEGE MISLEIDT KLANTEN'.

Kortom: ik denk dat er geen eenduidig juridisch antwoord op is.

Wel denk ik dat de mensen die de foto's niet geplaatst willen hebben in bovenstaande gevallen een goede kans maken bij de mods. En dat lijkt me trouwens ook wel zo fatsoenlijk: niet alles wat juridisch is toegestaan is ook 'goed fatsoen' of wenselijk. En het plaatsen van foto's van iemand die dat uitdrukkelijk niet wil is gewoon geen goed fatsoen. (En dat betekent dan vooral dat je goede redenen moet hebben om het wel te doen. Die redenen kunnen er zijn Ja Maar die moet je dan ook wel kunnen aangeven en 'omdat het van de wet mag' is dan naar mijn mening niet genoeg.)

Bij de manege zou ik me een compromis kunnen voorstellen dat de manege bijvoorbeeld zijn kant van de zaak kan belichten - maar ook dat hangt af van hoe de foto's geplaatst worden. Is dat in een HK-topic als deel van een fotoserie van jouw paard? Dan is het misschien niet bevorderlijk voor de relatie met je manegehouder, maar kan het waarschijnlijk ook heel makkelijk in goed overleg worden opgelost.

Is het echt een apart topic om iets 'aan de kaak te stellen' dan ligt dat anders. Dan geldt vermoedelijk een aanpak die lijkt op die van het melden van negatieve ervaringen: slechts ervaringen uit de eerste hand, geen reltopic, en de ander kan eventueel een weerwoord geven.

Nogmaals: ik geef geen garanties, maar dit lijken mij de meest waarschijnlijke en redelijke oplossingen.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 09:39

Er zit volgens mij echt geen 'portretrecht' op een paard hoor. juridid-sch gezien kan je best foto's van andermans paard publiceren.

Anders zouden die foto's van Power&paint in de krul wel tegengehouden zijn hoor!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-08 09:44

Klara16 schreef:
Er zit volgens mij echt geen 'portretrecht' op een paard hoor. juridid-sch gezien kan je best foto's van andermans paard publiceren.

Anders zouden die foto's van Power&paint in de krul wel tegengehouden zijn hoor!

ja maar dan heb je met een 'beroemdheid' te maken. Net zoals dat jij wel foto's van Georgina Verbaan mag neerzetten maar niet van mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-08 10:26

MarcoBorsato schreef:
Klara16 schreef:

ja maar dan heb je met een 'beroemdheid' te maken. Net zoals dat jij wel foto's van Georgina Verbaan mag neerzetten maar niet van mij.

Ik snap je opmerking, maar die gaat dus niet op. Power & Paint of de Shetlander van de buren maakt geen enkel verschil. Bovendien, mits 't niet negatief is of je er een goede reden voor hebt waarom je het niet wil hebben, mag iemand best foto's van jou plaatsen.