HAW, nu ineens wel foto's waar je niet zelf rijdt???

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: HAW, nu ineens wel foto's waar je niet zelf rijdt???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 15:50

Bluem schreef:
Ik stel voor: laat de keuze aan de TS
Wil die alleen maar rijtechnisch commentaar, dient het in de beginpost vermeld te worden. Dan kan er nog altijd getemd worden als het niet het geval is.

Maar de TS heeft die keuze toch al? Want de Ts kan zelf kiezen om de foto's op HAW (met dus de strengere regels) of op ITP te zetten.

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 15:56

@ shadow, niet als het springfoto's zijn dan worden ze verplaatst naar ITP en dan hoeft er ook niet meer rijtechnisch commentaar worden gelevert.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 15:56

Ja maar, ik ben nu bv. zo iemand (helaas Knipoog ) die graag beide wil, heb al als reactie gehad dat ik geen topic met dezelfde foto's op ITP en HAW zou mogen openen (al weet ik niet zo direct of dat ook in de regels staat) dus wat dan? Daarbij vind ik ITP gewoon ook géén plaats voor rijfoto's, dan mag het voor mijn part eigenlijk een andere naam krijgen, allerlei of zo. Knipoog
Dan zou ik eerder een subforum aanmaken op HAW hiervoor, nu wordt het een behoorlijke onnodige kakofonie?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 15:58

Maar Minkie: dat zou toch geen bezwaar moeten zijn voor de mensen die vinden dat regels voor commentaar op HAW te scherp zijn?

minkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 16:01

nee natuurlijk voor die mensen niet maar er zijn misschien ook mensen die wel RT commentaar willen maar dan wordt het topic verplaatst naar ITP.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 16:07

Minkie: RT-commentaar is nergens verboden.

Bluem schreef:
Ja maar, ik ben nu bv. zo iemand (helaas Knipoog ) die graag beide wil, heb al als reactie gehad dat ik geen topic met dezelfde foto's op ITP en HAW zou mogen openen (al weet ik niet zo direct of dat ook in de regels staat) dus wat dan?

Persoonlijk kan ik me geen situatie voorstellen die 'the best of both worlds' zou geven. Het voornaamste probleem, wat ik zie, is dat er vaak vooral geen maat gehouden kon worden. Als HAW voor de reorganisatie al een leuke mix van zowel interessant commentaar als leuke reacties was geweest, waren er vermoedelijk veel minder gebruikers ontevreden geweest over het HAW zoals het was. Maar helaas bleken veel topics te verzanden in pagina's lang reacties die eigenlijk niets toevoegden. Daar is dus een grens aan gesteld. Maar nogmaals: dat is dus vooral omdat de mods niet kunnen afdwingen dat het een leuke 'mix' wordt. (Want wat zou je dan voor regels moeten krijgen: maximaal 1 'leuke' reactie zonder RT-commentaar tegenover elke reactie met RT-commentaar?)

Eerst was de oplossing: geen rijtechnisch commentaar eisen, met als gevolg dat sommige topics pagina's vol hadden met heel kort commentaar. En dat vonden veel gebruikers niet erg interessant. Nu is dus de andere oplossing gekozen: wel rijtechnisch commentaar eisen, en de mensen die ook graag 'gewoon' reacties willen krijgen kunnen op ITP terecht.

Ik zie zelf niet in welke opties er nog over zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 16:14

Eerlijk gezegt zou ik dit ideaal vinden:

Voor elke discipline appart een HAW forum voor rijtechnisch commentaar, waar ook leuke dingen gezegt mogen worden (zoals het oude HAW). Maar geen oneliners, zoals sowieso niet is toegstaan op de meeste fora. Zo krijg je niet dat mensen alleen maar zeggen: 'Leuk paardjuh.' En moet er automatisch wat meer gemeld worden, en krijg je ook sneller nuttiger reacties.

Edit: Maar dan ook het liefst Western, en Naturals erbij. Want dat staat ook allemaal zo afzijdig versprijd nu.

Wat ik ook niet snap is dat er ineens aan appart forum is Springen ITP. Wat is daar het nut van? Dan kun je ook Dressuur ITP doen, Endurance ITP en ga zo maar door..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-06-08 16:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 16:16

Juul schreef:
Voor elke discipline appart een HAW forum voor rijtechnisch commentaar, waar ook leuke dingen gezegt mogen worden (zoals het oude HAW). Maar geen oneliners, zoals sowieso niet is toegstaan op de meeste fora. Zo krijg je niet dat mensen alleen maar zeggen: 'Leuk paardjuh.'

Maar dit was al zo op HAW, en toch liep het niet op een manier die mensen positief vonden. Dus hoewel het in principe als een heel goed idee klinkt, bleek het in de praktijk helaas niet goed te werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 16:18

Maar werkt dit van nu in de praktijk wel? Het brengt enorm veel ergernissen met zich mee en mensen die niet meer willen/ durven posten.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 16:31

Op dit moment werkt het nog niet ideaal, dat is duidelijk. Maar het is nog maar net ingevoerd en het is dus niet mogelijk om al te zeggen hoe dit op langere termijn werkt. Ik denk dat we het daarvoor eerst een eerlijke kans moeten geven.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 16:35

Of mensen die gewoon zwijgen omdat ze niet echt heel goede tips kunnen geven, aangezien ze daar zelf niet de kennis voor hebben? Persoonlijk zie ik het probleem niet zo met topics die vol staan met alles en nog wat. Als een TS dat liever niet wil kan dat toch gewoon gemeld worden in het topic en kan daar wel op getemd worden als er geen rekening mee gehouden wordt. Ik denk dat een topic van iemand vooral interessant moet zijn voor die persoon zelf. Op dit moment vind ik de HAW topics alles behalve interessant, zowel om zelf te openen als om te lezen vanwege het gehamer op de reacties en alle verplichte info die je moet geven als TS. Duidelijke foto's die goed beoordeeld kunnen worden, absoluut een must, maar al die achtergrondinfo lijkt me nogal overbodig. De gezelligheid verdwijnt echt met de regeltjes.

Overigens snap ik de springen onderverdeling ook niet zo? Waarom hier wel voor en voor iets anders niet? Zal er eens achter zoeken wat hier de reden voor geweest is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 16:48

Bluem schreef:
Ik denk dat een topic van iemand vooral interessant moet zijn voor die persoon zelf.

Dit lijkt me voor een discussieforum geen handig uitgangspunt. Als je dat echt zou willen doorvoeren, dan zou je bv ook moeten toestaan dat gebruikers geen kritische opmerkingen willen krijgen, want veel gebruikers vinden dat niet gezellig.

Het is altijd een afweging tussen wat de verschillende mensen willen. De meeste mensen ervaren commentaar dat ze ontvangen vaak toch wat anders dan dat ze het geven, en dat is ook wel heel logisch natuurlijk. Maar dat betekent wel dat er vaak een compromis moet worden gevonden tussen wat bv de mensen die reageren redelijk vinden, en wat de ontvanger redelijk vindt. Het gaat er in elk geval zeker niet alleen maar om dat het voor de TS alleen interessant is, want dat is gewoon niet de bedoeling op een forum. Als het echt alleen maar van nut is voor de TS, kan het veel beter via pb.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 16:59

Juul schreef:
Eerlijk gezegt zou ik dit ideaal vinden:

Voor elke discipline appart een HAW forum voor rijtechnisch commentaar, waar ook leuke dingen gezegt mogen worden (zoals het oude HAW). Maar geen oneliners, zoals sowieso niet is toegstaan op de meeste fora. Zo krijg je niet dat mensen alleen maar zeggen: 'Leuk paardjuh.' En moet er automatisch wat meer gemeld worden, en krijg je ook sneller nuttiger reacties.

Edit: Maar dan ook het liefst Western, en Naturals erbij. Want dat staat ook allemaal zo afzijdig versprijd nu.

Wat ik ook niet snap is dat er ineens aan appart forum is Springen ITP. Wat is daar het nut van? Dan kun je ook Dressuur ITP doen, Endurance ITP en ga zo maar door..

hoezo staat western apart.. Heel western ITP is al uit elkaar gerukt, ieder westernpaard met een iets andere optoming of zonder zadel (terwijl wij veel onderdelen 'aan de hand' hebben, wordt al naar ITP gekukeld. Waar we in essentie eigenlijk geen commentaar meer krijgen. Zelfs niet oh wat een leuk paardjuh.

En westernrijfoto's ertussen zetten levert alleen maar de discussie: waarom rij jij zo gevaarlijk zonder cap, met hele grote sporen of met zo'n eng bit op. Niet bevorderlijk. Als het nu nog zo was dat de gemiddelde bokker echt en oprecht geinteresseerd was in western.. maar dat is dus helemaal niet zo.

En als gevolg van de besluitvorming rond HAW (wat ik gruwelijk vindt geworden) ITP en Western ITP is het er mijn inziens echt vele malen slechter op geworden dan die paar topics waar een eeuwige en lange discussie over ontstond. Kortom: het kind is met het badwater weggegooid, op alle ITP/HAW's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:04

Oh my.. is dat inmiddels ook alweer veranderd Anya?? Hou het echt niet bij..

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:16

mm ja die zin van mij was daar wat onhandig shadow, want zo bedoel ik het ook niet. Maar bv. een topic op haw wordt wel geopend door de persoon opdat die er echt iets mee is voor zichzelf, zowel voor de leuk als voor tips. Ik bedoel dus dat dat zo zou moeten kunnen. (dus de verplichting tot alleen puur rijtechnisch commentaar laten wegvallen) Lachen

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:19

Overigens wel jammer dat je net die zin er uit pikt, het gaat toch echt meer om al de rest dat daar even aangehaald werd.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:38

Bluem schreef:
Overigens wel jammer dat je net die zin er uit pikt, het gaat toch echt meer om al de rest dat daar even aangehaald werd.

Sorry, het was niet bedoeld om 'net die zin eruit te pikken', maar meer als illustratie dat er heel veel mensen zijn met allemaal verschillende wensen over wat zo'n forum moet inhouden. En dat is lastig want er zijn dan altijd wel mensen die teleurgesteld zijn en het liever anders zouden zien. Maar er waren gewoon heel veel gebruikers die niet tevreden waren over de manier waarop HAW verliep. Daarom is er nagedacht over een andere aanpak. En ook dat heeft nadelen en voordelen, en het kost moeite voor iedereen om er aan te wennen, want dat is bij alles wat nieuw is. Het is veel makkelijker om te bedenken hoe iets 'ideaal gezien' zou moeten lopen dan het ook uit te voeren. Ik denk dan ook dat we pas over enige tijd goed echt goed kunnen zien hoe het gaat lopen.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:51

Ik denk dat het effect nu al niet mis is, lijkt me dat er duidelijk minder gepost wordt nu en da's wel jammer. Bij andere veranderingen zijn er inderdaad ook wel eens opmerkingen omdat het wennen is, maar hier blijft men toch niet echt blij mee zo te zien. Ik hoop dan ook dat er eind deze maand/begin de volgende hier een enquête of iets dergelijks over komt en ze van daaruit toch wat anders gaan beslissen.

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 17:57

Dus als mijn nichtje of verzorgstertje op mn pony gaat rijden en ik plaats die foto's op ITP is het goed?

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-08 18:34

Het is op ITP toegestaan om rijtechnisch commentaar te geven, maar houdt er rekening mee dat iemand bewust een topic op ITP zet en niet op HAW wat daarvoor bedoeld is. Lees eerst ook de tekst bij de foto's door: misschien rijdt een vriendin of kennis die niet op Bokt zit, en heeft uitgebreid commentaar geen zin.

Uit de richtlijnen van ITP, ja dus. Lachen

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 00:23

Maya mag ik even een voorbeeld noemen.
ik rij bijv. wel eens samen met Colt van bokt.. stel.. ik rij.. en zij maakt foto's en zij plaatst die
en we krijgen commentaar dan kan IK toch ook reageren??
dan kan er toch óók een goede discussie/tipsgeving gedana worden?

ik snap het niet helemaal... en het voelt nogal zo van : als jij zelf niet rijd.. is het toch niet belangrijk..
alleen als jijzelf écht aan het trainen ben mag je foto's neerzetten..
en ik snap ook dat jij niet de enigste bent die deze regel tot stand gebracht heeft, zeker niet Lachen niets tegen jou aanvallend dus Lachen
Just a question Haha!

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 00:53

Mwoah, die regel snap ik ergens wel. Oké, jij zit nu zelf op bokt, maar soms worden er foto's gepost van mensen die helemaal niet op bokt zitten/lezen, dus lijkt het me ook wat "overbodig" als daar dan rijtechnisch commentaar op komt. Die foto's kan je dan toch net zo goed zelf plaatsen? Lachen

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 00:53

Jolliegirl, in die situatie kan je zelf een topic op HAW aanmaken als je rijtechnisch commentaar wilt en anders op ITP . En Colt kan een topic op ITP aanmaken.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 08:15

Als je geen foto's van anderen mag plaatsen ontstaat er toch een lichtelijk probleem.

Als jezelf op het paard zit dan heeft per definitie iemand anders de foto's gemaakt en die heeft dan ook het beheer van de up-load site en de fotorechten en het digitale kaartje in bezit. Het portretrecht ligt dan weliswaar bij degene die op de foto staat, maar dan weet ik nog wel andere rechten en wetten waar Bokt zich niet aan houdt!
Privacy wet, je kan je eigen berichten niet laten wissen! Sterker nog, je kan jezelf niet eens uitschrijven!

Dus waarom alleen bij HAW zo strikt zijn?

Ik zie eigenlijk geen probleem, in andere topics mag je ongestraft wel derden bespreken( me vader doet zo stom, mijn vriendin heeft mijn mobiel gejat, stalhouder buit me uit, die en die rijdt zo stom en is veel te dik, mijn ouders willen geen paard voor me kopen, Sjef Jansen is een sukkel, Cobie stelt een pony te laag in ect.ect. ) Deze topics mogen gewoon en die zijn vaak veel schadelijker voor de andere partij dan een paar foto's met een rij impressie!

Dus als Bokt de HAW topics aanpakt, zouden ze over de hele linie hun beleid eens op de helling moeten zetten!
Ik ben van mening dat in dit land de privacy meer gewaarborgd moet worden dan het portretrecht, de kranten en internet staan vol met foto's waarbij mensen niet expliciet toestemming hebben gegeven voor publicatie, so what?

Zolang ik niet in mijn blote kont op de voorpagina van de telegraaf sta, zal het mij( en de meeste Bokkers) worst wezen of er een foto op HAW of ITP staat. 99 van de 100 gevallen vermeld de TS dat het gaat om een kind of vriendin.

En als er dan ooit eens 1 topic staat waarvan de ruiter niet gelukkig is, dan is er altijd nog de mogelijkheid van de mesthoop!

Moddies hebben genoeg te doen, maak het jullie zelf nou niet te moeilijk op een subforum, maak dan meteen regels die voor heel Bokt gelden! Dat schept duidelijkheid.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-08 12:20

amondi : zoiets bedoelde ik ook te verwoorden..
Ik ga niet andermans foto's plaatsen, maar wil wel rijtechnish commentaar, ik zit niet voor niets op bokt Haha!