Is het nu zó moeilijk om even te lezen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Re: Is het nu zó moeilijk om even te lezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:13

Wat me op valt is dat die reacties vaak van (zeer) jonge gebruikers zijn. Wat mij dan ook het meest raakt is dat ze idd hun mening willen geven, maar niet verder willen lezen om te leren. Terwijl juist zij zoveel kunnen leren.Ze kunnen immers nog niet alle ervaring heben met hun leeftijd.
Dan krijg ik ook een gevoel dat bokt kinderachtig wordt. Dat is jammer want er is natuurlijk een deel speciaal voor de jeugd.

Lijkt mij belangrijk voor bokt om dit toch wel als eeen serieus probleem te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:14

Vind TemControl helemaal geweldig Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:17

@ superwoman: mij dus ook, want de kwaliteit van dit forum holt hard achteruit op deze manier. Ik zou echt graag willen dat de moddies weer een stuk strenger worden (en zelfcensuur is ook een groot goed imo), blijkbaar kan het gewoon niet anders Ach gut

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:17

nou ik temn de laatste tijd ook nog wel es.
en ik kan me er ook mateloos aan ergeren aan mensen die hun mening klaar hebben in topics zonder eerst te lezen Clown
dat roept schreeuwt en blaat een eind weg en dan denk ik halloooooo lees nou gewoon es het hele bericht en geef dan je mening.

zo..moest ik even kwijt hoor Haha!

de wiki is zeker handig,hoe vaak ik mensen daar wel niet heen stuur
en evengoed staat er de volgende dag gewoon weer net zo'n topic open Frusty Frusty

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:20

Yamcha schreef:
@ superwoman: mij dus ook, want de kwaliteit van dit forum holt hard achteruit op deze manier. Ik zou echt graag willen dat de moddies weer een stuk strenger worden (en zelfcensuur is ook een groot goed imo), blijkbaar kan het gewoon niet anders Ach gut

Voor mij hoeft het niet strenger te worden, maar opgeruimder.
Met strenger worden van moddies, krijg ik helemaal "ik zit weer op school" gevoel Haha!
Gewoon die dingen wissen als er op getemd wordt en de "dader" een waarschuwing geven en wijzen op het jeugdforum.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:24

Ik bedoel ermee dat de moddies van mij echt alle nutteloze berichten mogen verwijderen. da's al best streng, gebeurt nu niet zoveel. En die gebruiksters ook een UN en daarna een OW mogen geven... met verwijzing naar JH.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:26

Yamcha, ik heb niet het hele topic gelezen, maar je hebt gelijk ROFL Knipoog

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:11

Zit nu in mijn nuttelose tussenuren hier en daar te kijken en nu valt het mij echt pas op

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:20

superwoman schreef:
Wat me op valt is dat die reacties vaak van (zeer) jonge gebruikers zijn. Wat mij dan ook het meest raakt is dat ze idd hun mening willen geven, maar niet verder willen lezen om te leren. Terwijl juist zij zoveel kunnen leren.Ze kunnen immers nog niet alle ervaring heben met hun leeftijd.

Dat is mijn ervaring helaas juist helemaal niet. Veel reacties waarvoor ik misschien nog wel begrip op had kunnen brengen als het om een 14-jarige puber zou gaan, komen van mensen van boven de 21!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 19:34

Dat was mij nog niet opgevallen, idd de reacties van de zeer jonge gebruikers vallen mij het meest op...

Waar ik me ook aan erger is: veel nutteloze berichten plaatsen, om in de HK te kunnen... imo is Bokt daar niet voor bedoeld, en het is jammer van de tijd (en het geld) van het beheer....

Een aantal mensen besteedt er vrijwillig een hoop tijd aan om Bokt goed te laten werken, en het is erg onbeleefd imo om daar dan op die manier misbruik van te maken...

@ Chiqa: TemControl is een mooie term!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:34

Shadow0 schreef:
Dat is mijn ervaring helaas juist helemaal niet. Veel reacties waarvoor ik misschien nog wel begrip op had kunnen brengen als het om een 14-jarige puber zou gaan,

Heb je wel gelijk in....Maar waar ik me aan irriteer bij jongeren is dat ze zich slecht inleven, hún verhaal en klaar...Al vertel jij dat je dr half dood bij legt, krijg je als je mazzel heb een reactie als...
"rot voor je"...Weinig tot geen empathie.......Maar dit kom ik ook bij leeftijdgenoten tegen, daarom kan ik niet aardden in HK topics denk ik.....Zo'n een op een gesprek.

Trouwens, het is opvallend rustig in je topic Yamha Scheve mond Bevestigd dit een gedachte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:38

Het bevestigt idd wel wat ja... Scheve mond

Maar ik ben blij met mijn medestanders Ja

CandyQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 21:43

Heb niet het hele topic'je gelezen. Niet omdat het te veel is, maar wel omdat ik doodsimpel te zeggen heb 'Dat je gewoon gelijk hebt!'.. Ik praat nu ook altijd mee in een topic, na 1 dag moet ik soms 15 pagina's bijlezen, nu ja, het is toch goed dat je alles hebt gelezen, niet 10 keer de zelfde vraag stelt enzovoort. Begrijp wel dat sommige zich eraan ergeren als mensen vragen stellen en dat er dan net 2 posts boven het antwoord staat. Haha!

Xx.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:18

Chiqa schreef:
Trouwens, het is opvallend rustig in je topic Yamha Scheve mond

Wees blij dat het geen klaagtopic is geworden....
Een imo goede oplossing is al gevonden. Zou fijn zijn als een moddie(s) kon reageren daarop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:28

superwoman schreef:
Chiqa schreef:
Trouwens, het is opvallend rustig in je topic Yamha Scheve mond

Wees blij dat het geen klaagtopic is geworden....
Een imo goede oplossing is al gevonden. Zou fijn zijn als een moddie(s) kon reageren daarop.

Ik heb wel het hele topic gelezen (ja echt! Clown Haha! ) maar ik heb ook diverse oplossingen aangedraagd gezien. Welke bedoel jij precies? Lachen

Wat losse flodders :

- Als mensen zien dat er iemand echt lukraak aan het onzinposten is om de 25 post regel te halen : Gewoon TEM'en met die opmerking Lachen De mod gaat dan vervolgens op zoek naar alle oneliners, verwijderd die en verzoekt de hoofdmods om die persoon uit de Kudde te halen (kunnen niet alle mods). User wordt er vervolgens op aangesproken dat dit niet de bedoeling is, en of ie inhoudelijk onderbouwd wilt reageren Lachen

- Er zijn ook users, die wel al langer op Bokt zitten, en veel kort en zinloos reageren. Daar kun je ook op TEM'en, maar dat soort berichten wordt niet altijd verwijderd, maar laten we staan zodat we kunnen zien of er duidelijk een verbetering optreedt of niet in het postgedrag. Wel ontvangt die bokker een pb met een verzoekje om idd wat meer onderbouwd te reageren.

- Het probleem van niet het hele topic lezen is idd een lastige. Best is idd aanraden om wel wel eens bij te lezen, of, indien de user zo komt binnenvallen in een spinoffdiscussie. Er gewoon op vriendelijke, gezellige wijze op wijzen dat de discussie inmiddels iets veranderd is, en of ze in het vervolg de paar laatste pagina's ook willen lezen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:45

Maya schreef:
- Het probleem van niet het hele topic lezen is idd een lastige. Best is idd aanraden om wel wel eens bij te lezen, of, indien de user zo komt binnenvallen in een spinoffdiscussie. Er gewoon op vriendelijke, gezellige wijze op wijzen dat de discussie inmiddels iets veranderd is, en of ze in het vervolg de paar laatste pagina's ook willen lezen.

Helaas werkt dat in het geheel niet Verdrietig Ik heb het al verscheidene malen geprobeerd en echt pagina's lang volgehouden, maar uiteindelijk bloedt de discussie dood omdat de zinnige reacties zo ver uit elkaar komen te staan dat de mensen die er eerst tijd in hebben gestoken om met onderbouwde argumenten te komen het maar gewoon laten... En tsja, het is lijkt mij redelijk om te verwachten dat mensen pagina 1 en 2 aan het begin en 1 of 2 pagina's aan het eind zo'n beetje doorlezen, maar als die laatste pagina's geheel worden ingenomen door reacties van mensen die dat niet hebben gedaan... dan vinden zelfs de mensen van goede wil geen interessante discussie meer.
Ik heb ook niet de indruk dat het opgepikt wordt - de meesten vinden dat ze gewoon hun mening mogen geven, ook al valt die als een baksteen in de discussie. Zij vinden niet dat ze gebonden zijn aan een soort van fatsoensregels over samen discussieren (en zo ingewikkeld zijn die niet. Wat mij betreft: luister naar elkaar, lees wat de ander schrijft.)

Het zou denk ik echt schelen als de mods duidelijker maken dat dat niet de bedoeling is, en misschien helpt het zelfs om soms berichten weg te halen met het verzoek eerst de discussie te lezen en dan te reageren. Want het is echt zo zonde, hele interessante discussies lopen gewoon stuk op een invasie van mensen die soms niets meer lezen dan de titel en eventueel de beginpost.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:45

De "losse flodders" ken ik idd wel. Die zijn ook goed OK dan!

Echter, bokkers die aanspreken op het gedrag van een andere bokker kan soms zeer kinderachtig/nutteloos gaan, door de frustratie neem ik aan.

Jonge bokkers naar de JH sturen en hun "bijdrage" weghalen lijkt mij een goede oplossing.
Desnoods ook de oudere bokkers met kinderachtig gedrag Clown

Shadow0 schreef:
Maya schreef:

Helaas werkt dat in het geheel niet Verdrietig Ik heb het al verscheidene malen geprobeerd en echt pagina's lang volgehouden, maar uiteindelijk bloedt de discussie dood omdat de zinnige reacties zo ver uit elkaar komen te staan dat de mensen die er eerst tijd in hebben gestoken om met onderbouwde argumenten te komen het maar gewoon laten... .

er juist niet op in gaan lijkt me de beste oplossing Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:56

Shadow0 schreef:
Ik heb ook niet de indruk dat het opgepikt wordt - de meesten vinden dat ze gewoon hun mening mogen geven, ook al valt die als een baksteen in de discussie. Zij vinden niet dat ze gebonden zijn aan een soort van fatsoensregels over samen discussieren (en zo ingewikkeld zijn die niet. Wat mij betreft: luister naar elkaar, lees wat de ander schrijft.)

Sja... Ik denk dat je hier goed gelijk in kan hebben, maar het is wel heel erg lastig, om dit goed aan te pakken Lachen

Shadow0 schreef:
Het zou denk ik echt schelen als de mods duidelijker maken dat dat niet de bedoeling is, en misschien helpt het zelfs om soms berichten weg te halen met het verzoek eerst de discussie te lezen en dan te reageren. Want het is echt zo zonde, hele interessante discussies lopen gewoon stuk op een invasie van mensen die soms niets meer lezen dan de titel en eventueel de beginpost.

Vandaar mijn verzoek aan de users, om dat ook gewoon op vriendelijke / gezellige wijze te doen. Alle kleine beetjes helpen denk ik dan. Je suggestie is zeker een goede, er is alleen 1 groot probleem : Tijd. Voor dergelijke situaties is het eigenlijk het beste als de diverse mods in dergelijke discussies zitten, en gelijk kan bijsturen, zowel in topic als de users. En dat kan gewoon niet. Het is (iig voor mij) onmogelijk om dat allemaal bij te benen. Zelfde voor berichten splitten, dat is zo lastig om dan te gaan splitten, want dan moet je daar op dat moment dat het gebeurd precies bij zijn. Zomaar een hap eruithalen gaat niet makkelijk omdat later mensen daar vaak ook weer op reageren. Berichten uit topics splitten ben ik iig heel voorzichtig mee. Alleen echte rotzooi, dat is makkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:50

Heel begrijpelijk wat je zegt, Maya, en ik snap je helemaal...
Jullie besteden al zo onwijs veel tijd aan Bokt, en dan ook nog dit...

Ik weet dit allemaal, de reden dat ik het toch aangekaart heb, is dat ik zo graag een beter Bokt wil... een Bokt waar we weer van elkaar kunnen leren en sámen lol kunnen hebben, ipv ieder voor zich...
Shadow0 schreef:
En tsja, het is lijkt mij redelijk om te verwachten dat mensen pagina 1 en 2 aan het begin en 1 of 2 pagina's aan het eind zo'n beetje doorlezen, maar als die laatste pagina's geheel worden ingenomen door reacties van mensen die dat niet hebben gedaan... dan vinden zelfs de mensen van goede wil geen interessante discussie meer.

Klopt, en daardoor lopen heel interessante discussies dood... en het gaat ten koste van een stukje kwaliteit van Bokt. Ik heb Bokt altijd een heel leerzaam en interessant forum gevonden, maar dat wordt langzamerhand minder... en dit is wel één van de oorzaken, helaas.
Shadow0 schreef:

Het is idd een mentaliteitsprobleem.
Zij hebben idd het recht om hun mening te geven, zonder meer waar.
Maar: de rest van Bokt (en van de wereld, want dit speelt niet alleen op Bokt) heeft er imo ook recht op om:
- gehoord te worden
- beleefd te woord gestaan te worden

Vrijheid van meningsuiting is een groot goed, maar niet ten koste van het algemeen fatsoen en een stuk wellevendheid. Er zijn grenzen. En die grens ligt wat mij betreft bij het overtreden van de fatsoensregels.

Ik wil hier verder geen maatschappelijke discussie van maken, ik wil dit graag beperken tot Bokt, al zou het interessant zijn om daar eens gedachten over te wisselen op NM.

Shadow0 schreef:

Het is toch te gek voor woorden dat de mensen die zich wél beleefd en fatsoenlijk opstellen, die geen ruzie willen, maar meningen willen uitwisselen, bereid zijn naar de argumenten van de ander te luisteren en van elkaar willen leren, dat niet kunnen doen, omdat er een heel stel mensen zijn die daar blijkbaar niet toe in staat zijn....

Ik vind dat jij heel fijn discussieert, ShadowO, en dat vind ik van de personen die ik ken, die in dit topic posten, ook. Zo zijn er nog wel meer, maar daar is een ander topic voor Knipoog
Ik wil die fijne disussies houden... ik heb een heel goede vriendin dankzij Bokt, en zo met elkaar omgaan lukt imo alleen maar als we respect voor elkaar tonen, onder andere door naar elkaar te luisteren.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:25

heel mooi gezegd, Yamcha.
ik kan niet anders dan het volledig met je eens zijn.
gut, da's niet discussiëren Bloos , mag dit wel? Haha!

ik heb ook al heel leuke mensen leren kennen op bokt, leuke discussies gevoerd waarbij je het misschien niet met elkaar eens bent maar de ander wel in zijn waarde laat, maar jammer genoeg schijnt een heel aantal mensen hier niet toe in staat te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:30

Natuurlijk mag je het met me eens zijn, graag zelfs!

Hoe meer mensen het wat dit betreft met mij eens zijn, hoe mooier Bokt weer wordt!
Dus, fojoe: graag zelfs! Haha!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 08:20

Yamcha je zult altijd mensen tegenkomen die anders in een discussie staan als jij, helaas komt dit vaak voor.
Ik heb dan de neiging om te zeggen doei ik ga, anderen beginnen er dwars tegenin te gaan en voor je het
weet zijn er enorme ruzies.
Wat ik op zich al heel vreemd vind want het is slechts een geschreven woord achter een schuilnaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:04

Is ook geen probleem, ik vind het best leuk als mensen het totaal niet met mij eens zijn en dat grondig kunnen onderbouwen ook nog Lachen
Daar leer ik ook weer van Ja

Ik denk alleen dat heel veel mensen de denkfout maken dat iemand die het niet met hen eens is, hen ook niet aardig vindt... daar krijg je idd ruzies van. Of dat mensen hun ongelijk niet kunnen/willen toegeven, en in plaats daarvan op de man gaan spelen....
Daar kun je idd een gigantische rel mee krijgen Ja

paix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:08

Heel goed dit topic!
ben het er ook helemaal mee eens!
Ik gok alleen dat de mensen die dit doen (het plaatsen van die berichten) dit niet zullen lezen! Clown
Want als ze al niet de moeite nemen om alle gewoon even te lezen in een topic zullen ze dat nu jammergenoeg waarschijnlijk ook niet doen *zucht*

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 11:09

Ik ben het zeker hier op inet vaak oneens met een vriendin, hier discusieren we er dan ook
heftig over, terwijl we achter de schermen via email gewoon gezellig zijn..

Helaas kunnen niet veel mensen die 2 petten die je gebruikt scheiden...