Goed bedoelde acties niet toegestaan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Thats_Me

Re: Goed bedoelde acties niet toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 00:15

Sjoert schreef:
tyleysmiley schreef:
,en een leuk artikel op de voorpagina was ook zeer welkom geweest Hamer

Zo, iets minder kan ook wel Lachen

In het topic is door bv Cayenne al aangegeven dat wij wachten met een artikel totdat Swieber bij Swieb staat.

Dat topic komt er hopelijk maandag! Ja

Dat vind ik logisch Ja Dan heb je gelijk het hele verhaal en niet half Lachen

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 00:22

sronnie schreef:
Lindsey het lijkt mij zinvoller dat jij gaat kijken naar de kosten die Swieb heeft gehad Lips are sealed
Er zijn gewoon veel mensen die haar (en het gezin) een bijdrage gunnen, het lijkt wel of ik jalousie in jouw bericht proef.

Nee sronnie er is absoluut geen sprake van jaloezie. Want wat heb ik er aan als er geld wordt overgemaakt aan Warchild, artsen zonder grenzen, Brooks hospital of het Rode Kruis om maar een paar organisaties te noemen?. In mijn ogen veel zinvollere doelen dan een deken of een zadel voor een paard.

Ik vind het gewoon onzinnig om iemand financieel te steunen die de kosten best zelf kan opbrengen.
Bovendien is een paard kunnen houden nog altijd een luxe. Zolang er mensen in Nederland zijn die afhankelijk zijn van voedselbanken vind ik niet dat je andere mensen hoeft te steunen om in luxe te kunnen leven.

Swieber mag dan wel veel kosten hebben gemaakt maar dat is haar eigen keuze geweest.
Iedereen is vrij om zijn geld naar eigen goeddunken te besteden. Dus als jij je geroepen voelt om Swieber financieel te ondersteunen, ga gerust je gang maar ik denk dat er gewoon veel mensen / organisaties zijn die het geld veel harder nodig hebben. En dan niet voor luxe dingen maar voor dingen die pure noodzaak zijn.
Laatst bijgewerkt door lindsey op 24-02-08 00:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 00:22

That's_Me, ik snap je redenering omtrent "derden", alleen zie ik dat ietsje anders. Je zit hier op Bokt.nl en de server actie was ook een actie ten bate van Bokt.nl.

Helaas inderdaad, de goeden leiden onder de kwaden. Dat is nu eenmaal zo en wij hebben vooral geleerd van Bokt voor Azie dat Bokt te groot is geworden om dergelijke acties te kunnen behappen.

Hoewel Bokt wordt gebruikt als medium en niet als partij wordt dit helaas uiteindelijk niet zo opgevat door de betrokkenen. Als er iets fout loopt bij een inzameling wordt uiteindelijk toch aangeklopt bij moderators/beheerders/bemiddelaars. Verplaatsen naar EA heeft dus ook geen zin, aangezien dan nog steeds bokt ook gebruikt wordt als bemiddelfunctie als het niet goed loopt.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 00:24

Dus als ik dit zo lees conclusie: Acties zijn NIET toegestaan tenzij ten bate van bokt.nl?

En wat als er een link komt naar een externe pagina en er verder op bokt.nl over gepraat wordt, zoals het nu gaat?
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 24-02-08 00:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 00:27

Bokt wordt "gebruikt" als bemiddelende functie in alles wat er hier op het forum misgaat, dus waarom zou er op dit gebied een uitzondering gemaakt moeten worden? I don't get it.

Sommige dingen wel, andere niet. Veeeeel te onduidelijk. Wat maakt de server beter dan dat paard, of het rouw boeket, of vice versa. Het heeft allemaal een bepaalde lading. Het ene functioneel, het andere emotioneel. Voor de één is dit belangrijk, voor de ander weer dat Clown

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 00:33

Thats_Me schreef:
Dus als ik dit zo lees conclusie: Acties zijn NIET toegestaan tenzij ten bate van bokt.nl?

Dat is een wat zwart/witte conclusie, maar je zou hem wellicht nog scherper kunnen stellen.

Stel dat je een actie ten bate van Bokt wilt houden waarbij je een veiling organiseert (met een dienst/goederen die geveild worden en geld dat moet binnen komen voor de dienst) dan kan ik mij zo voorstellen dat het Bokt-team daar ook niet om staat te springen. Ook daar kunnen afspraken niet nagekomen worden, diensten niet geleverd, geld niet overgemaakt. Dus ook weer extra werk voor moderators/bemiddelaars/beheer.

Maar goed, dat is nu. Wellicht dat over 4 jaar daar weer heel anders over gedacht wordt. En wellicht zijn er dan ook mogelijkheden om acties te houden voor Brooke/oude paarden/zielige bokkers/gehandicapten/mensen met tegenslagen . Alleen, nu even niet.

Als dat dan over 4 jaar er heel anders uit ziet dan is het ook niet reeel om te gooien met "maar in 2008 mocht het niet".

Regels, situaties, mensen, technische mogelijkheden zijn allemaal aan verandering onderhevig. Dit heeft er voor gezorgd dat het in het verleden soms "ja" is geweest voor inzamelingsacties, dat het nu even "nee" is, maar dat het misschien ooit weer "ja" wordt.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 00:38

daarom veranderen regels ook Nagelbijten / Gniffelen

Vind het wel *zwak* dat er nu op deze manier mee wordt omgegaan. Ik bespeur nog steeds het staartje van de Azie actie...

Jammer had bokt wel wat beter zitten. Als je niet verantwoordelijk wilt zijn had het beheer ook een break kunnen zetten in de hoofdpost dat ze niet verantwoordelijk zijn voor evt. verloop van zaken in plaats van gelijk de actie op deze manier in te stoppen.

Daarbij blijf ik er bij regels zijn er niet voor niets en moeten worden nageleeft (terecht), maar dan moeten ze wel ergens te vinden zijn. Aangezien hier nog niemand mij op een regel kan wijzen dat aangeeft dat het topic niet mag, blijf ik erbij dat er met twee maten gemeten wordt.

En tuurlijk veranderen regels daarom moeten ze ook regelmatig bekeken aangescherpt/veranderd worden. Lijkt mij iets vanzelfsprekends..
Laatst bijgewerkt door Thats_Me op 24-02-08 00:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 00:38

Het Azie trauma zit nog diep ja.

(toevoeging: bij mij dan, hoe dat bij de rest van het team zit weet ik niet Haha! Haha!)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 00:49

Apple schreef:
Als dat dan over 4 jaar er heel anders uit ziet dan is het ook niet reeel om te gooien met "maar in 2008 mocht het niet".

Apple schreef:
Het Azie trauma zit nog diep ja.

Ok, dit snap ik dan ook effetjes niet.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 00:49

Hoezo niet?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 00:57

Ik maak hier op uit (en iemand voor mij ook) dat er toch gehandeld wordt naar iets dat in het verleden gebeurd is. En vervolgens zeg je dat dat niet reeel is.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 01:01

Dat lijkt me nogal logisch.

Door ervaringen in het verleden besluiten we op dit moment om het niet toe te staan.

In de toekomst kan het best zijn dat we het weer wel toestaan.

Daar is niets raars aan. Als de situatie veranderd dan wordt het ook tijd om besluiten weer aan te passen.

Alleen, omdat we het toevallig nu niet toestaan hoeft dat niet te zeggen dat we het gelijk eeuwig niet meer toestaan? Lijkt me toch dat enige verandering gezond is.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 01:10

Misschien val ik hier even binnen, maar ik heb wel een ideetje...

Waarom geen Boktregel maken waarin duidelijk gesteld word dat Bokt zich VOLLEDIG DISTANCIEERD van alle vormen van inzamelingsacties, ed? Daarmee kun je voorkomen dat Bokt zelf als partij word gezien. Iemand met wat verstand van de wet kan een goede regel opstellen die duidelijk is voor iedereen. Wanneer Bokt dan bij problemen word aangesproken, kan verwezen worden naar die regel.

Ook kan men verplicht stellen bij een inzamelingsactie een ''aanspreekpersoon'' aan te stellen. Deze persoon dient dan dus de inzameling en eventuele problemen te coordineren, en dit moet bij elke inzamelingsactie in het startbericht worden vermeld.

Hierin moet duidelijk gesteld worden dat:

- Bokt niet aansprakelijk is voor en zich volledig distancieerd van inzamelingsacties en problemen die hieruit voortvloeien.
- Bokt verwijst naar de ''aanspreekpersoon'', zoals (verplicht volgens de regels) in de beginpost word vermeld.
- Bokt niet bemiddeld bij problemen met dergelijke acties, aangezien dit de taak van het aanspreekpunt is...

Nou ja... Ect. ect. ect...
Misschien is het verstandig om zo'n regel ook in de algemeen voorwaarden op te nemen, zodat een ieder die zich aanmeld bij het forum ermee akkoord gaat.

Want als ik het goed begrijp, wil Bokt gewoon de klappen niet vangen en dat is geheel terecht. Een simpele regel kan genoeg zijn om dit te verzekeren, lijkt me. Daarmee is bokt van de ellende af, en als de regel goed word opgesteld (opnieuw; door iemand die de wet kent) ook van de juridische aansprakelijkheid. Toch?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 01:41

Apple schreef:
Thats_Me schreef:

Dat is een wat zwart/witte conclusie, maar je zou hem wellicht nog scherper kunnen stellen.

Stel dat je een actie ten bate van Bokt wilt houden waarbij je een veiling organiseert (met een dienst/goederen die geveild worden en geld dat moet binnen komen voor de dienst) dan kan ik mij zo voorstellen dat het Bokt-team daar ook niet om staat te springen. Ook daar kunnen afspraken niet nagekomen worden, diensten niet geleverd, geld niet overgemaakt. Dus ook weer extra werk voor moderators/bemiddelaars/beheer.

Maar goed, dat is nu. Wellicht dat over 4 jaar daar weer heel anders over gedacht wordt. En wellicht zijn er dan ook mogelijkheden om acties te houden voor Brooke/oude paarden/zielige bokkers/gehandicapten/mensen met tegenslagen . Alleen, nu even niet.

Regels, situaties, mensen, technische mogelijkheden zijn allemaal aan verandering onderhevig. Dit heeft er voor gezorgd dat het in het verleden soms "ja" is geweest voor inzamelingsacties, dat het nu even "nee" is, maar dat het misschien ooit weer "ja" wordt.

Sluit dan heel eenmaal-andermaal maar Clown
Moet toch geen probleem zijn om zo'n actie te laten lopen, als jullie er gewoon duidelijk bij vermelden dat jullie er persoonlijk niks mee te maken hebben, dat er geen schuld op bokt afgeschoven kan worden etc., lijkt me dat er dan niks aan de hand is als je er commentaar op krijgt als bijv. geld niet wordt overgemaakt.

Persoonlijk ben ik het wel eens met lindsey: zadels en dekens voor Swieber, en dan vooral het harnacharment, lijken mij nogal onnuttig.
Paardrijden is namelijk dacht ik niet het belangrijkste wat er is van paarden?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 01:52

Nakisha, soms is de praktijk iets weerbarstiger dan de theorie en dat is hier ook het geval. Wat we van de Azië-actie, maar ook van EA-transacties geleerd hebben is dat het veel gemakkelijker is om iets op een forum iets toe te zeggen dan het in de praktijk waar te maken. En linksom of rechtsom komt het uiteindelijk toch weer bij ons terecht. Want Pietje heeft een deken toegezegd, maar dat blijkt een uiteindelijk een vod vol gaten te zijn en Jantje een halster dat na tien PB's en mailtjes nog niet is opgestuurd.

Ook al is er een coördinator, op een gegeven moment worden wij als team toch aangesproken met de vraag of wij die personen geen sanctie kunnen opleggen. En als wij dan met de regel dat wij niet aansprakelijk in de hand zeggen dat we er niks aan doen, dan komen die verhalen vanzelf op Bokt terug. Want als Pietje ergens een keer wat op Bokt roept, dan kan je wachten op de reactie "Loop je weer mooi weer te spelen, net als bij die actie..." en kunnen wij weer de nodige ruzies en vetes gaan lopen beslechten. De ervaring heeft ons geleerd dat het op de één of andere manier altijd terugslaat op Bokt en dat we daarom in dit soort gevallen dat we de problemen liever bij voorbaat voorkomen.

Dat is ook gelijk het grote verschil met de acties voor een server en de rouwkrans, wil je geld overmaken prima, doe je het niet dan zijn we even goede vrienden. De kans op problemen en een nasleep waren in dit geval veel minder.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 02:48

Nouks schreef:
Hmmm.... Ik kan me herinneren dat het geld-inzamel-topic-voor-nieuwe-server-voor-Bokt wel was toegestaan...
.

Eigen belangen he,dan mag alles Vork

wel ben ik het er mee eens dat een paard een luxe artikel is en er mensen zijn die het veel slechter hebben......ook zijn veel van de spullen geen noodzaak

MAAR vind ik nog geen reden om het topic te sluiten
mensen besluiten vrijwillig wat te geven,draag je bovenstaande mening dan geef je gewoon niks Knipoog
vrije keuzen dus in dit o zo vrije land maar o zo niet vrije bokt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 10:44

Apple schreef:
Het is inderdaad niet te vergelijken met elkaar.

het doel miss niet, maar het idee erachter wél! iemand steunen, dat kan je toch niet ontkennen?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:06

Het idee erachter, iemand steunen, is prima. Alleen zijn er ook andere manieren om iemand te steunen dan via Bokt.

Jasper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:10

Apple schreef:
Alleen, omdat we het toevallig nu niet toestaan hoeft dat niet te zeggen dat we het gelijk eeuwig niet meer toestaan? Lijkt me toch dat enige verandering gezond is.

En in het woord "toevallig" zit hem nu net de crux Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:12

Apple schreef:
Het idee erachter, iemand steunen, is prima. Alleen zijn er ook andere manieren om iemand te steunen dan via Bokt.

tuurlijk, maar het idee is hetzelfde, daarom stoord het me ook, dat het éen wel mag, en het ander niet, dat vind ik meten met 2 maten, zeker als word toegegeven dat het wel mag, als het bokt ten goede komt.. dat vind ik gewoon krom. heel krom..

Miss_Shet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:32

Karl66 schreef:
Dat is ook gelijk het grote verschil met de acties voor een server en de rouwkrans, wil je geld overmaken prima, doe je het niet dan zijn we even goede vrienden. De kans op problemen en een nasleep waren in dit geval veel minder.

Waarom kan deze regel dan niet niet in het geval van Swieb worden toegepast?Bokt.nl kan dit dan toch in het topic vermelden?
Doe je mee,leuk.Doe je niet mee,ook prima.Alleen Bokt.nl neemt geen verantwoording Bloos

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:36

Apple schreef:
Het is inderdaad niet te vergelijken met elkaar. Over de server-actie: dit was een spontane actie van Bokkers eind 2006 om Bokt te ondersteunen. Het verschil voor mij hierin is dat hier geen "derde" partij is waar zaken aan zijn toegezegd die misschien niet nagekomen worden.

Begin 2004 hebben we "Bokt voor Azie" gehad. Dat is in veel gevallen prima verlopen, maar ook op veel punten niet. Het is in elk geval voor ons aanleiding geweest om niet zo snel meer een inzameling of veiling onder de vlag van Bokt te houden.

Momenteel komt het op dit moment nog incidenteel voor dat er een inzameling of actie wordt gepromoot. Meeste van dit soort dingen vind plaats op EA-CO waar wordt doorverwezen naar een website van de actie. De eindverantwoordelijkheid ligt dan ook duidelijk bij de bedenkers van de actie.
In geval van de inzamelingsactie voor een boeket voor Maaike: dit is in overleg met de moderators geplaatst door een Bokker, ook is nadrukkelijk naar de initiatiefnemer genoemd dat Bokt niet garant kon staan voor toegezegde bedragen die uiteindelijk niet gestort worden. Op deze manier is voor alle partijen duidelijk waar aan begonnen wordt.
Bij de inzamelingsactie voor Swieb staat ook duidelijk in de slotpost genoemd dat er contact kan worden opgenomen met de starter van het topic danwel met Swieb zelf.

Het "probleem" bij een inzamelingsactie is dat als dit via Bokt loopt dat dan ook Bokt snel als een partij wordt gezien. Met andere woorden: als het niet goed loopt dan klopt men bij Boktbeheer aan. Bokt wil daarom niet faciliterend optreden voor inzamelingsacties.

Het is in elk geval voor ons aanleiding geweest om niet zo snel meer een inzameling of veiling onder de vlag van Bokt te houden: maar als er geld ingezameld moet worden voor bokt mag het wel?

De eindverantwoordelijkheid ligt dan ook duidelijk bij de bedenkers van de actie: is dat bij de actie voor Swieb dan niet zo? Daar kun je dat toch ook duidelijk aangeven?

ook is nadrukkelijk naar de initiatiefnemer genoemd dat Bokt niet garant kon staan voor toegezegde bedragen die uiteindelijk niet gestort worden. Op deze manier is voor alle partijen duidelijk waar aan begonnen wordt: hier weer het zelfde. Is dat bij de actie van Swieb dan niet zo? Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom jullie denken verantwoordelijk te zijn.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:37

Karl66 schreef:

Ben je bij de actie van Swieb dan verplicht om wat over te maken? Ik zie het grote verschil, wat jij noemt, niet zo....

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 11:48

Bij het feit dat het topic niet weer geopend wordt leg ik mij neer. (al vraag ik mij nog steeds af wat als een externe link komt met info etc. en hier verder op bokt op deze manier over gepraat kan blijven worden?)

Ik snap het punt wel alleen, maar toch denk ik dat er meer duidelijkheid moet komen. Want er wordt dus inderdaad met twee maten gemeten. Heb er even een nachtje over liggen slapen Vork . En de argumenten die hier gegeven worden, zorgen ervoor dat je eigenlijk heel eenmaal-andermaal moet sluiten. Want tja bokt wil niet als *derden* gezien worden. Dus dan maar alles of niets, en zoals gezegt, wordt er op dit moment gekozen voor niets.

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-08 12:18

Voor alle flauw moderators,die wel wel wel met twee maten meten:
Natasja Beverloo,eigenaresse van Barefoot Belgie (te vinden via http://www.barefootsaddle.be) wil uit naam van haar bedrijf de verantwoordelijkheid nemen voor alle gemaakte afspraken met betrekking tot het storten voor het harnachement,alsook de levering hiervan !!!! en zal alle informatie dan ook doorsturen naar mij.Iedere storting wordt geregistreerd en men kan zelf checken of dit klopt !! Men kan de lijst dan checken,zien hoeveel er binnenkomt,bokt hoeft hier dus niet bang voor te zijn en al helemaal niet te doen alsof zij zelf enige verantwoording dragen.Ik (en meerder met mij) heb al herhaaldelijk aangegeven dat we bokt alleen als medium gebruiken, en voor APPLE:je zegt dat er ook andere manieren zijn om iemand te steunen dan via bokt.Mag jij me zeggen hoe we dan zoveel mogelijk paardenmensen kunnen bereiken,als juist via bokt,maar nogmaals,lees AUB bovenstaande bericht maar eens goed,mocht er iemand zijn die twijfels heeft over de afwikkeling van betalingen en levering,er is toch niemand die denkt dat een bedrijf wat ontzettend meeleeft,ons een meer dan genereus aanbod doet,zich ineens terugtrekt???terwijl het zwart op wit is toegezegd,nee DAN maak je reclame voor je pas geopende winkel,neem bij geval van twijfel dan alsjeblieft contact op met Natasja Beverloo,want ik weet zeker dat zij een en ander kan verifieren,en voor alle betalingen:ik heb in het begin ook vermeld aan een paar mensen,mocht het bedrag niet rondkomen,dan betaal ik desnoods het verschil zelf bij,en voor een paar mensen die denken dat het een touwtrekwedstrijd om twee zadels lijkt(dat gevoel heb ik namelijk ook,maar dan niet van mijn kant)Eerst maar wachten tot groen licht van Swieb,dat we horen dat Swieber veilig op de trailer staat,en als ze dan nog steeds voor de barefoot wil gaan,doe ik er mijn ontzettende best voor,en niet omdat ik met de eer wil strijken,want het interresseert me echt niet of en welk zadel ze wil,maar zoals ik al eerder aangaf:ze heeft mij een mailtje gestuurd dat ze een barefoot cheyenne had gezien,daarom heb ik mijn zoektocht beperkt naar dat zadel en niet naar andere merken,ik vind dat iemand die zo heeft gevochten best een voorkeur mag hebben toch,ik vind dat ze dat verdiend,terwijl ze zeker weten met elk zadel blij zou zijn.Nog een nachtje slapen,we gaan met zijn alle duimen he,ik vind het wel reuzespannend morgen,ik laat mijn computer denk ik de hele dag aanstaan zodat ik meteen iets weet,en nee ik ben niet nieuwsgierig Knipoog Liefs Linda