'Sorry, ik heb dyslexie!'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Waventy

Re: 'Sorry, ik heb dyslexie!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:01

Katja schreef:
Ik word er echt doodmoe van. Heb zelf dyslexie en zorg toch echt dat ik netjes schrijf.
Volgens mij misbruiken veel mensen het om laksheid te verdoezelen en daarbij is het tegenwoordig met een spellingcheck ook niet meer nodig.

margareth: jouw berichten zouden al veel fijner te lezen zijn als je gewoon leestekens en hoofdletters zou gebruiken.

Hoi Katja,

Met de spellingscontrole haal je echt niet alle fouten eruit. Ik ben zelf ook dyslectisch en merk (zeker bij het schrijven van verslagen) dat er écht spelfouten in blijven staan.
Sommige woorden zijn nu eenmaal op verschillende manieren te schrijven.

On-topic Knipoog
Maar goed, ook ik doe ontzettend mijn best om het 10x naar te lezen en te veranderen, de mensen die uit laksheid spelfouten maken en het daarna gooien op dyslexie mogen even ruilen met mij.
Maar er zijn écht veel mensen met dyslexie, dus het is moeilijk oordelen of het nu laksheid of de dyslexie is. Ben daar voorzichtig mee, heb het vaker zelf ondervonden hoe het is, wanneer anderen je niet begrijpen of je dom vinden.

Bij mij zijn ze er achtergekomen op 3 atheneum!, iedere keer die 1 voor dat dictee en geen hond die er wat van zei. Godzijdank heb ik een moeder die voor haar kinderen vecht, en ze heeft me opgepakt en is met me naar het audiologischcentrum in Hoensbroek gegaan. Tsja.. Daar waren ze er snel achter.
Ik moet zeggen met die dyslexie verklaring wordt je handicap niet weg gehaald, maar het scheelt een heleboel onbegrip.
Om iemand de beoordelen of hij/zij wel of geen dyslexie heeft, heb je meer nodig dan een webpage op een forum met wat schrijffouten.. Het is voor de 'leek' m.a.w de mensen die er NIET voor geleerd hebben, onmogelijk te beoordelen of iemand wel of niet dyslectisch is, laat deze beoordeling dan ook lekker bij de prof en niet hier op bokt....

Tsja heb mijn best gedaan om het na te lezen en de fouten te verbeteren... Zien jullie er nog een paar? Vast wel.

Lara
Laatst bijgewerkt door Waventy op 10-12-07 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:04

Wat mij dan weer opvalt is het gebruik van leestekens e.d. Als je dislexie hebt dan heb je in principe toch geen moeite met het plaatsen van punten en hoofdletters? Kijk dat er fouten gemaakt worden, tuurlijk. Maar als ik dat in een post zie zónder hoofdletters, na élke zin een <enter> dan neem ik vaak niet de moeite om het te lezen!
Hoofdletters, punten en komma's laten wel zien dat je ondanks je dislexie wel de moeite doet om het voor een ander leesbaar te maken *LOL*

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:05

leestekens werken voor mij persoonlijk althans vaak verwarrend ..

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:07

annepanne schreef:
Wat mij dan weer opvalt is het gebruik van leestekens e.d. Als je dislexie hebt dan heb je in principe toch geen moeite met het plaatsen van punten en hoofdletters? Kijk dat er fouten gemaakt worden, tuurlijk. Maar als ik dat in een post zie zónder hoofdletters, na élke zin een <enter> dan neem ik vaak niet de moeite om het te lezen!
Hoofdletters, punten en komma's laten wel zien dat je ondanks je dislexie wel de moeite doet om het voor een ander leesbaar te maken *LOL*

Sommige hebben wel zinsbouw problemen. Ja
Bijvoorbeeld: als ik een zin schrijf, is die voor mij perfect. Maar voor andere is het een warboel, woorden die wegvallen enzo

En na vijftien jaar hulp is dat nog steeds Lachen ik doe mijn best, maar telkens krijg ik nog te horen op bokt, dat ik moeite moet doen Vork er zitten nu eenmaal veel taaldeskunidige hier. Maar snap je punt, met jou heb ik trouwens nooit last gehad Haha!

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:09

Ik heb nooit moeite met jouw spelling, wel met de Belgische woorden die er tussen zitten Haha! Daar moet ik hard over nadenken Tong uitsteken Maakt het ook weer leuk!

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:10

annepanne schreef:

Ik heb dus wel moeite met de interpunctie.. Dit komt mede door de dyslexie. Al die standaart regeltjes van; na ieder werkwoord, dat niets met dat ene werkwoord te maken heeft een komma. Ja dat zal best. Bij mij heeft de dyslexie niet alleen te maken met de spelling maar ook met de grammatica,de interpuncties en cijfers...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:14

Het is ook de denk manier wat fuot gaat

Zo zie ik als iemand het woord tafel zegt
geen plaat met 4 p[oten maar een grenen tafel met daarop een bak knutsels van mijn kleine in de keuken waar de koffie prutteld en 4 stoelen waarop 1 der stoelen een kat ligt , nog wat eneveloppen die weg moeten en oja die rekening moet ik nog even naar kijken ..maar wat zei je ? tafel ?

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:15

Maar jij gebruikt wel hoofdletters en niet na elke zin een 'enter'!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:20

Natuurlijk Rasha, dat is helemaal waar!
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat je met papiertjes moet gaan zwaaien op het moment dat je op een forum zit dat veelal toch in het teken staat van ontspanning, gezelligheid, vrije tijd. Dan zit je zwetend achter je computertje, en weg is de lol!
Toch vind ik het best een goed idee dat je het in je onderschrift zelf al aangeeft. Dan is dat tenminste nooit een discussiepunt, en dus wel zo duidelijk.
Zo veel mensen, zo veel aandoeningen, afwijkingen, etc... Wanneer dat van tevoren duidelijk is, kan daar nooit een misverstand over ontstaan. Op die manier bescherm je jezelf ook een beetje en voorkom je vervelende opmerkingen.
Mensen die geen dyslexie hebben, maar zeer gehaast een volkomen onbegrijpelijk stukje typen en geen moeite doen om leestekens te gebruiken... storen mij enorm Boos!
Ook ik doe mijn best iedereen van een nette reply te voorzien. Google soms wel eens iets wanneer ik het echt niet weet.
Soms lees ik een hele lap tekst op Bokt waar geen punten, komma's of hoofdletters in verwerkt zijn.... probeer dan maar eens uit te vinden waar het nu daadwerkelijk over gaat???!!!

Tja, en mensen die liegen over een aandoening? Ik heb het zelf ook meegemaakt. Ik zing, en zeer regelmatig proberen mensen met dat soort vreselijke smoezen backstage te komen. Dat zoiets bestaat vind ik nog steeds onbegrijpelijk. Het ergste was toch denk ik de persoon die loog over dat ze haar moeder verloren was (die ineens bleek te leven), vervolgens zwanger was (kinderen nooit gezien) en vervolgens kanker kreeg (nu al jaren, gebruikt geen medicatie, geen bestraling, heeft al haar haar dus nog, en is niet geopereerd.... ziet er uit alsof ze zich nooit beter heeft gevoeld). Ik kan daar wel om janken.... Maar ik denk dat zo iemand ook erg in de war is. Er bestaat een uitdrukking voor "pathologisch leugenaar" Ik ben bang dat ze daar last van heeft.
Anyway, helemaal off-topic... moest het even kwijt!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:20

annapanne jij bedoelt wjerdo ?
dat leest wel moeilijk ja een vlak met tekst

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:25

lijkt me idd heel erg ..

maar zng jij ?
mocht jij de ondertussen paardrijdende dame die opgegroeid is in koudekerk ad ijssel zijn
mijn man komt daar vandaan en de ouders gingen vroeger met elkaar om
de 2 zouden later vast gaan trouwen ..je kent het wel
uiteraard verhuisd en verwaterd maar hij is nu wel grote fan(geen ziekelijke fan heeft geen posters en geen onzin oid niks van dien aard maar vind het wel erg mooi en leuk)
en dan lijkt me het voor hem , die mede door mij nu een paar hele zware jaren achter de rug heeft een heel leuk kadootje
om eens een bakkie te doen en bij te praten over vroeger
ben jij deze dame niet heb ik niks gezegd Knipoog

gr nickje

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:28

annepanne schreef:

Ik merk van mijzelf dat (misschien omdat schrijven zoveel extra concentratie kost) ik de hoofdletters e.d.gewoon vergeet.
Zoals ik ook mijzelf echt ontzettend heb moeten dwingen om met schrijven puntjes op de i zetten enzo. Ik denk dat dat voor 'niet dyslexie mensen' moeilijk is om te begrijpen.
Ik snap het zelf soms ook niet. Maar als je net vijf minuten hebt gedaan over of het nu ue is of eu,dan vind ik het wel even best.
Maar ik irriteer mij ook aan mensen die gewoon niet de moeite lijken te nemen om een beetje een duidelijk leesbaar stukje te typen.Maar zoals al vaak is gezegt,je kunt niet zien of iemand dylexie heeft ofniet.En ik vraag mij ook of of iemand die dyslexie heeft niet kan leren dat 'me',gewoon 'mij' is.Maar er zijn erg veel variaties van dyslexie geloof ik. Mensen snappen ook niet dat ik met mijn discalculie hele simpele sommen niet snap.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:30

Dat iemand dyslexie heeft vind ik helemaal niet erg. Daar kan je nu eenmaal niets aan doen en zo iemand heeft het al moeilijk genoeg.
Waar ik wel een beetje moeite mee heb is dat sommige (niet alle!!) dyslecten geen moeite doen om de zin te beginnen met een hoofdletter en te eindigen met een punt (of uitroepteken of vraagteken).
Dan hoeven er wat mij betreft nog geeneens komma's o.i.d. in geplaatst te worden, maar een hoofdletter en een punt zou wel erg fijn zijn voor de leesbaarheid Lachen.
Ook omdat m.i. iedereen dit zou moeten kunnen/weten.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:32

Maar dat doen bijna alle bokkers volgens mij, ook die geen dylexie hebben. Haha!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:32

_Do_ schreef:
Ook ik heb dyslectie.Ik lees over alle fouten heen, dus ook die van anderen. Maar msn taal erger ik mij wel rot aan, omdat ik het meestal gewoon niet snap.
Ik heb mij laten testen en toen kwam dit er uit. Het is een handicap. Maar je kan er alleen mee om leren gaan...
Ook ik lees het nog een keer na op rare spellingsfouten, maar vaak helpt dit niet.

Dat lijkt mij nog niet eens zo'n probleem, als je je bedenkt dat ik soms moeite heb met lezen als er héél veel fouten in staan Nagelbijten / Gniffelen
Zal voor jou toch ook wel moeilijk te lezen zijn, of niet? Tong uitsteken

Nu kan ik ook stomme fouten maken hoor Bloos
Toch als een ts met zoveel fouten begint, ga ik naar en ander topic. Het kost gewoon veel moeite om zoiets te lezen en dat neemt het plezier van het lezen erg af.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:33

Moeten weten en de energie er in steken of er moeite mee hebben om het te doen of zelf de weg kwijtraken met het typen zijn 4 verschillende dingen
Dislexi heeft vele vormen en maten
Het gaat verder dan een type fout of letters systhematisch omgooien of eigen fouten niet herkennen
Laatste is denk ik de enigste gemeenschappelijke deler ..
en ja vaak lees je over foute van anderen ook heen

Zo kwam mijn zoontje vorig jaar thyuis met een verhaaltje wat hij zelf geschreven had
Mijn man kwam er niet uit en werd zelfs boos
Waarop ik zeg geef eens hier en lees zo het hele verhaltje op
Ja er zaten meer fouten in dan als wanneer ik het zou schrijven maar de meeste zag ik dus echt niet
Best wel banketstaaf als jij als mam je kind verbeterd en je man daarna er nog tig fouten uithaalt
maar hij begreep dus niet hoe ik het uberhaubt had kunnen lezen ..
Laatst bijgewerkt door nickyu op 10-12-07 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:36

nickyu schreef:
lijkt me idd heel erg ..

maar zng jij ?
mocht jij de ondertussen paardrijdende dame die opgegroeid is in koudekerk ad ijssel zijn
mijn man komt daar vandaan en de ouders gingen vroeger met elkaar om
de 2 zouden later vast gaan trouwen ..je kent het wel
uiteraard verhuisd en verwaterd maar hij is nu wel grote fan(geen ziekelijke fan heeft geen posters en geen onzin oid niks van dien aard maar vind het wel erg mooi en leuk)
en dan lijkt me het voor hem , die mede door mij nu een paar hele zware jaren achter de rug heeft een heel leuk kadootje
om eens een bakkie te doen en bij te praten over vroeger
ben jij deze dame niet heb ik niks gezegd Knipoog

gr nickje

Nee, dat ben ik niet helaas...
Kom van oorsprong uit het Noorden van het land. PM me anders de naam vd dame in kwestie even, misschien heb ik contactgegevens voor je? You never know...

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:51

Mas schreef:
oOoKellyoOo schreef:
Haha ik ben een Limburger en maak dus geregelt fouten.

Ik zie het verband niet Verward Ik ben Zuid-Hollands, maar maak ook fouten hoor...

Maar dit viel mij ook op, en is niet iets van de laatste tijd.
Toen ik me aanmeldde op bokt viel het aantal mensen met dyslexie me al op...
Ik ga niet oordelen of iemand het echt heeft maar zou het zeer triest vinden als mensen
zouden liegen over zoiets.

Ik bedoel ermee dat we veel dialekt praten en dus heel veel duitse woorden erbij zitten vooral hier in het diepste puntje.
Oke gewone schrijffouten heefd iedereen.
Voorbeeld :
Wat mach stu doa
Wat doe je daar.
Wie spië is het
Hoelaat is het.
zo zijn er een hoop dingen die ik verwissel. Komt misschien omdat ik met vrinden op msn bijv in het dialeckt schrijf.

IK vind er moet niet mee gespot worden.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 12:55

Kijk natuurlijk zijn er dialecten, kan niemand wat aan doen toch! Maar er zijn inderdaad veel ( jongere) mensen die in MSN taal een berichtje neer gaan zetten en dan nog wel eens durven te zeggen dat het dislexie is. Nou echt dislexie is iets heel anders dan msntaal Clown
Ik zelf heb bijvoorbeeld moeite met wanneer er nou wel of niet dt of d of t moet staan. Maar normaal typen kan ik wel Tong uitsteken

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:09

Mijn dochter is ook (vrij ernstig) dyslectisch. Toch slaagt zij erin om redelijk foutloos en mét leestekens en hoofdletters een tekst te schrijven. Ze is pas 9.
Als ik sommige stukjes van sommige bokkers zie, komt mijn haar rechtop. Sommigen doen niet eens moeite om iets op een degelijke manier te verwoorden, en dat heeft m.i. niets, maar dan ook NIETS met dyslexie te maken, maar wel met laksheid en gebrek aan respect voor de boktregels (geen msn taal enz). Lijst
Ik heb geen problemen met een taalfoutje, maar als ik zaken lees zoals "ik ben kwaat" en "de wint waaid hart ", dan denk ik "ga terug naar school". Ook mensen met dyslexie kunnen taalregeltjes onthouden !! Dyslexie is geen synoniem voor dom ! Vork Petje af dus voor de dyslectische mensen onder ons die toch hun best doen. Afgod En aan de anderen, dyslectisch of niet : ga buiten spelen !

En int dialekt schrijven is misschien wal leutig, moar as ekik da goan beginne doen ten goat er ier giëneniënen niemiër verstoane wa da kik probeer te zeigen. En ter meug ten nog ne galjaar van een toalfoute in stoane, gunder goant toch nie weten, want ik keunt evegoed int frauns of int spoans schrijven, miër zalfs : gunder goat op under gat pletsen en peizen : wa veur ne ziëvereir is dè no weral ? Koe

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:15

Het is niet omdat jou dochter er in slaagt dan andere het ook kunnen, als ik mijn schriften zie van die leeftijd zou ik nooit een perfect zinnetje kunnen schrijven. Zelfs met veel moeite wat ik altijd doe;

Zinnetjes als, figaro meun frint enzo Lachen en een liene riijswahter zie ik in het boek staan Haha! .

Daar deed ik mijn best voor, ik snap niet dat je foutloos een tekst kunt schrijven zonder hulp, als je zwaar dyslextisch bent.
Toen waren er ook nog geen computers, ik heb gewoon geluk dat het veel verbeterd is. Niet door hulp die ik vijftien jaar heb gekregen, maar door veel boeken te lezen.
Laatst bijgewerkt door lesilla op 10-12-07 13:17, in het totaal 2 keer bewerkt

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:15

Dat ken ik dan net wer wel lezen Haha!
spaans of frans (frans dan beetje ) maar dat dus weer net niet

Het waait hard ed dat zinnetje nu weer net niet
moest wel het zinnetje paar keer doorlezen voordat ik besefte wat er fout was
en dan moet ik dus echt zoeken
er gaan dan dus niet automatisch belletjes trinkellen bij me
maar sommige andere nu weer net wel
Het ligt er maar net aan welke soort en gradatie je hebt ..
Fijn dat jouw dochter van 9 daar minder moeite mee heeft
Mijn zoon van 9 is blij dat die weet hoe een punt er uitziet ..
Lezen doet hij minimaal 2 niveaus/groepen/klassen hoger maar in het tempo van groep 3
schrijven is een rampenplan
En ben bere trots dat hij nu in groep 5 op een C niveau zit qua schrjven
Laatst bijgewerkt door nickyu op 10-12-07 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:16

nu wordt ik echt even heel erg kwaad! geweldig dat jou dochter het goed kan. Maar sommigen onder ons dyslexie, hebben geen goede begeleiding gehad omdat het pas veel later is erkend en begeleid!! Probeer het dan maar eens goed te krijgen. Ik ga even tot tien(of honderd) tellen en ga dan verder reageren. want ik wordt echt heel boos van zo'n kortzichtige reactie! ga zelf even terug naar school en laat je daar informeren over de verschillende vormen van dyslexie.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:18

rustig melody ..tel tot 10 en nog een keertje
begrijp je goed hoor !
ik heb ook nooit begeleiding gehad en gelukkig
krijgt mijn zoontje dat nu wel
ik hoop dat hij daardoor uiteindelijk beter gaat schrijven als ik

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-07 13:24

Melody21 schreef:
nu wordt ik echt even heel erg kwaad! geweldig dat jou dochter het goed kan. Maar sommigen onder ons dyslexie, hebben geen goede begeleiding gehad omdat het pas veel later is erkend en begeleid!! Probeer het dan maar eens goed te krijgen. Ik ga even tot tien(of honderd) tellen en ga dan verder reageren. want ik wordt echt heel boos van zo'n kortzichtige reactie! ga zelf even terug naar school en laat je daar informeren over de verschillende vormen van dyslexie.

Ben het helemaal met je eens.
Bij mij is het ook veelste laat ondekt.
Ik zat in groep 8 en ik zat toen op op het lees nivo van iemand uit groep 2.
Ik ben toen in 1 jaar dank zijn trainen gelukkig na lees nivo 8 gegaan maar verder zal ik ook nooit komen.
Er zijn zo veel soorte van dyslexie.
De ene kan dit weer wel en de ander kan dat weer niet.