"Let niet op mijn houding" ?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Niien_

Re: "Let niet op mijn houding" ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 22:16

Ach, cap is eigen keuze kan ik nog inkomen (hoewel ik het vaak niet verstandig vind).
Maar ik zou als ik die mensen was van te voren al bedenken "ik ga deze foto's op Bokt plaatsen dus ik zet mijn cap op m'n hoofd". Clown Want je kunt er op rekenen dat er wel íemand over begint. Tong uitsteken

happyjoyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-07 22:19

Ik vind de opmerking 'Let niet op mijn houding' eigenlijk ook niet kloppen op HAW. Als je foto's op HAW zet kan je commentaar verwachten, of dat nou positief of negatief is maakt niet uit. Je kan dan net zo goed bij de foto's zetten 'let niet op hoe mijn paard loopt', ik vind dat je overal commentaar op moet kunnen krijgen.

Jana_en_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-07 10:46

@Neonlight: das helemaal mooi dat het niet eens mag! Nagelbijten / Gniffelen (Heb de regels zelf nog niet gelezen Clown) Maar ja als iets niet mag... blijft moeilijk om je te beheersen. Vork

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:49

Ik vind het idd nogal vervelend! Al heb je dan bijv. een foto van: Let niet op mijn houding en gezicht **schaamt zich te pletter Bloos **... Vind ik dat heel erg vervelend, waarom zet je die foto's dan op bokt? Dom!

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 10:57

Als ik een slechte houding had, zou ik uit schaamte die foto's al niet eens plaatsen.

Het kan mensen niet vaak genoeg verteld worden dat ze een slechte houding hebben. Het is niet meer dan gemakzucht. Gewoon goed gaan zitten.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:01

Nou creool dat vind ik wel heel kort door de bocht Scheve mond.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:02

Misschien, maar een goede houding is in mijn ogen het minst moeilijke van het hele rijden.

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:02

Als niet om tips over houding word gevraagt vind ik het niet erg dat het er staat. Ik vind dat je er geen opmerkingen over hoeft te maken als de TS er niet om vraagt. En als je een opmerking zo graag wil maken, vraag dat eerst aan de TS of zij het goed vind (het is haar topic!) en stuur anders een PB zodat je ook niet meteen tientallen posts krijgt met: ''ik ga met (naam) mee, ja inderdaad, ze heeft gelijk'' en dat soort onzin.

Dus vraagt de TS er niet om, doe het niet of vraag gewoon of zij het goed vind dat je er een opmerking over maakt. Zou heel wat ruzies schelen.

Overigens vind ik dat in dit topic het respect van iemands wil ondermijnt word.

En voor de duidelijkheid, ik kom nauwelijks tot niet op het HAW dus ik ben geen slachtoffer door dit topic omdat ik het zelf zou doen (om het zo maar te zeggen). Ik kijk geheel vanaf de zijlijn en zeg mijn mening hier op.
Laatst bijgewerkt door hallow op 13-07-07 11:10, in het totaal 2 keer bewerkt

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:03

Ik ben het eens met de TS. Vind het zelf ook fijn als ik een keer foto's plaats dat ik er commentaar bij krijg! Het liefst natuurlijk opbouwend, maar gezeik mag ook.. Kan ik wel weer omzetten naar iets bruikbaars! Knipoog
Ben het ook eens met Apple: er zijn inderdaad heel veel goede redenen te bedenken waarom iemand er niet goed opzit..! Wat ook niet betekend dat diegene er niet aan werkt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:16

creool schreef:
Misschien, maar een goede houding is in mijn ogen het minst moeilijke van het hele rijden.

In jouw ogen Knipoog. Ik ken meer dan genoeg mensen die zich de blubber aan het trainen zijn op hun houding, maar het niet voor elkaar krijgen (vanwege allerlei diverse oorzaken). Om het dan af te doen als gemakzucht vind ik wat kort door de bocht.

Ilzjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:23

hallow schreef:
Als niet om tips over houding word gevraagt vind ik het niet erg dat het er staat. Ik vind dat je er geen opmerkingen over hoeft te maken als de TS er niet om vraagt. En als je een opmerking zo graag wil maken, vraag dat eerst aan de TS of zij het goed vind (het is haar topic!) en stuur anders een PB zodat je ook niet meteen tientallen posts krijgt met: ''ik ga met (naam) mee, ja inderdaad, ze heeft gelijk'' en dat soort onzin.

Dus vraagt de TS er niet om, doe het niet of vraag gewoon of zij het goed vind dat je er een opmerking over maakt. Zou heel wat ruzies schelen.

Overigens vind ik dat in dit topic het respect van iemands wil ondermijnt word.

En voor de duidelijkheid, ik kom nauwelijks tot niet op het HAW dus ik ben geen slachtoffer door dit topic omdat ik het zelf zou doen (om het zo maar te zeggen). Ik kijk geheel vanaf de zijlijn en zeg mijn mening hier op.

Nagelbijten / Gniffelen .
Is goed hoor, ik zal eerst voortaan even een PB sturen; "goh mag ik je in dat topic (wat je zelf plaatste op HAW wat overigens bedoeld is voor tips en commentaar over het rijden) een paar goede tips geven?" Tong uitsteken

Nee dankje feestelijk, als iemand het er niet bij zet geef ik evengoed tips en commentaar als dat iemand het er wel bij zet. Zie ook niet in waarom niet eigenlijk? Als je ergens geen commentaar op wilt moet je gewoon geen foto's plaatsen, simple as that.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:27

Eerst een PB sturen voordat er wat geplaatst wordt vind ik ook nogal ver gaan Haha!. Dan ben je een beetje het nu van een forum kwijt.

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:34

sorry hoor, als iemand dat niet wil hoor je dat te respecteren.. of ben ik nou verkeerd opgevoed ofzo?

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:36

Nee natuurlijk niet, maar als je geen commentaar wil moet je geen foto's plaatsten op een forum maar dát juist de bedoeling is..

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:37

Apple schreef:
creool schreef:

In jouw ogen Knipoog. Ik ken meer dan genoeg mensen die zich de blubber aan het trainen zijn op hun houding, maar het niet voor elkaar krijgen (vanwege allerlei diverse oorzaken). Om het dan af te doen als gemakzucht vind ik wat kort door de bocht.

Helemaal waar. Je houding is de basis van het rijden!!

Mijn houding klopt voor geen meter, ik zit veel te ver naar voren, kan niet in het zadel bijven zitten, klem mijn bovenbenen, trek mijn benen op als het me toe moeilijk wordt, etc. Daardoor krijg ik ook niet uit mijn paard wat ik eruit wil krijgen, niet omdat ik niet weet hoe het moet, maar omdat ik het verkeerd doe doordat ik verkeerd zit.
Als ik dan die ene dag ineens wel netjes recht kan zitten en met mijn kont in het zadel bijf zitten loopt mijn paard ineens wel waar ik hem wil hebben.

Ik ben er heilig van overtuigd dat wanneer ik die juist houding onder de knie heb dat de rest vanzelf komt en dat merk ik ook. Af en toe sluit ik de training af met nog een kwartiertje zonder beugels rijden. Waar het vandaan komt weet ik niet, maar dan zit ik wel recht en op mijn kont. En ik merk het ook meteen aan mijn paard, die gaat veel ontspannender en netter lopen. Die zit en houding is dus zo belangrijk voor het rijden.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:38

Als je geen commentaar wil dan plaats je je foto's niet. Of je laat wat foto's zien in een HK topic waar je vaak komt (alleen voor je vrienden dus).
Of als je alleen je setje oid wil showen dan zet je het op ITP.

Mogelijkheden genoeg.

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:39

HAW gaat toch niet over houding, of in ieder geval niet alleen over houding?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:41

HAW is niet alleen houding, maar wel een forum waar mensen hun foto's plaatsen en daarbij hopen op zinnig commentaar. Houding is een onderdeel van het geheel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:41

hallow schreef:
HAW gaat toch niet over houding, of in ieder geval niet alleen over houding?

Nee, maar het is toch wel zo dat je houding ermee te maken heeft. Als jij heet beroerd zit, gaat je paard daar echt niet beter van lopen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:43

Allereerst even dit voorop stellen:
Jou houding is HEEL erg belangrijk.

MAAR.

Goed leren zitten op je paard is een leerproces. En sommigen hebben daar talent voor, anderen totaal niet.
Sommige mensen zitten na een half jaartje al perfect, anderen zitten na 10 jaar intensief lessen nog steeds voor geen meter, hoe hard ze het ook proberen.

Zitten is dus niet iets dat je zomaar perfect doet.
En ik denk dat een overgroot deel van alle ruiters NIET perfect zit.
Mensen zijn zich er al van bewust, en werken er al hard aan, maar zoiets leer je niet van de een op de andere dag.

Dus ook mensen die nog aan het LEREN zijn om goed te zitten, verdienen het respect om daar niet meteen op afgerekend te worden.

Ja, tuurlijk, het paard lijd eronder. Maar iemand moet toch LEREN paardrijden om ooit op hoger niveau te komen.
En DAT wordt vaak vergeten.

Ik denk dat veel mensen gewoon erg onzeker zijn over hun houding tijdens het paardrijden.
En niemand zit perfect. Er is vrijwel altijd wel iets aan te merken.

Het vervelende is, dat een foto slechts een moment opname is. En sommige foto's kunnen op een heel ongelukkig moment genomen zijn, waardoor een bepaalde situatie erger lijkt dan hij in werkelijkheid is.

Maar zelfs als de combinatie inderdaad niet zo heel goed kan rijden, maar toch even wat foto's wil "delen"; gewoon omdat iemand trots is op zijn paardje, maar niet perse op zijn eigen rijkunst.... Dan is het toch helemaal niet erg om erbij te zetten: "Let niet op mijn houding" ofzo?

Dat geeft alleen aan, dat de TS er geen kritiek op wil hebben.
Prima toch?

Niet iedereen wil continu kritiek. Want helaas is het makkelijker om negatieve kritiek dan positieve kritiek te geven, dus heb je een grote kans dat mensen zich vooral op de negatieve dingen gaan richten. En daar zit je als TS helemaal niet op te wachten. Je wil juist leuke dingen over jou en je paardje horen.

Dus ook als je pas 3x een paardrijles hebt gehad, niet pas als je al ZZ licht rijdt.

Dus draai het hele verhaal eens om: waarom geven zoveel mensen, zo vaak alleen negatieve kritiek. En waarom wordt diezelfde kritiek zo vaak herhaald? En tot welk nut?

Iemand die ervoor gekozen heeft niet met een cap te rijden, heeft daar een bewuste keuze in gemaakt.
Maar toch blijven al die mensen hier zich ermee bemoeien zodra er een foto van iemand zonder cap wordt geplaatst? Waarom?
Dat is gewoon onnodige negativiteit. Want de persoon op de foto gaat TOCH niet met cap rijden; die heeft al lang z'n beslissing gemaakt.

Dus ik snap best dat mensen hier en daar een opmerking bij hun topic zetten, om zichzelf te beschermen tegen de klauwen van de mensen die hier nogal graag scherpe kritiek geven.

Niet iedereen zit daar op te wachten... Mensen willen gewoon trots hun paardje laten zien.

Ga er van uit dat iemand NIET perse zit te wachten op negatieve kritiek, tenzij deze erom vraagt.
Dat lijkt me een beter uitgangspunt. Het heet Horses At Work, niet "Geef mij kritiek".
Horses at work zijn plaatjes van paarden die aan het werk zijn. Niets meer, niets minder.

En niemand rijd perfect, niet iedere foto is perfect, en daarom is het eigenlijk ook niet eens goed mogelijk om daar een passende, correcte kritiek op te kunnen geven.

Dan is er nog het punt, dat er ruis is op een forum. Mensen communiceren vooral non verbaal normaal gesproken. Hier is alles enkel verbaal en heb je geen intonatie en non verbale middelen, waaruit je iemand's intentie,etc. kunt aflezen.
Dus vaak kunnen kritiekpunten door iemand verkeerd begrepen of gelezen worden.
Daardoor komt kritiek soms een stuk harder aan dan de schrijver van de kritiek ooit gewenst had. En dat kan kwetsend zijn voor de TS.

Zeker als de TS dan indirect al vraagd om geen kritiek te geven over bijv. zijn houding op de foto's... dan dienen mensen dat gewoon te respecteren. Klaar.
Dat sommige mensen het dan toch nodig vinden om alle respect aan de kant te schuiven en alsnog een moordend, kwetsend commentaar te schrijven, tja... dat is jammer en heel vervelend.

"De beste stuurlui staan aan wal"
Dat is denk ik waar het hier in deze discussie om draait.
Iedereen heeft zijn mening klaar, en iedereen vind 't leuk om anderen te beoordelen en te veroordelen...
Zelfs als er nadrukkelijk om gevraagd wordt om ergens juist GEEN commentaar op te geven.

Het is dan dus gewoon jammer dat er zo weinig RESPECT is. Want niet iedereen is perfect, en niet iedereen is even ver met rijden.

En de meeste ruiters weten heeeeeel goed wat er fout is aan hun houding. En daar werken ze vaak heel hard aan. En het laatste wat ze dan kunnen gebruiken is een horde mensen die nog even lekker wat zout in de wonden wrijft.
En DAT is de reden dat die opmerkingen regelmatig bij topics staan. Want het wordt er helemaal niet gezelliger op met al die negatieve kritiek waar niet om gevraagd is.

Haha!

Zo, nou hebben we ook de andere kant van 't verhaal gehad Knipoog
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-07-07 11:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:45

creool schreef:

Dát is pas kort door de bocht. Scheve mond Met een goede houding kan je heel ver komen, Z moet bij wijze van spreken dan makkelijk te doen zijn. Maar waarom rijden al die kinderen die al 5 jaar op concours gaan dan nog geen Z? Knipoog

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:46

tja, het is waar dat wanneer jij je paard in de weg zit het ook niet goed loopt. Qua dat snap ik het wel, en vind ik het ook raar dat je het dan plaatst. Maar als iemand dat plaatst met ''geen commentaar over mijn houding'' waarom reageert een ander er dan op? kun je het toch net zo goed niet doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:49

hallow schreef:
Maar als iemand dat plaatst met ''geen commentaar over mijn houding'' waarom reageert een ander er dan op? kun je het toch net zo goed niet doen?

Een ander reageerd erop, omdat hij zich er wellicht aan ergert, omdat een verkeerde houding vervelend is voor het paard, en dat belangrijker vind dan het respect naar een ander mens toe.
Daarbij negeert de persoon die reageert, het feit dat een goede houding niet zomaar uit de lucht komt vallen Knipoog

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:51

wat meestal dus weer leidt tot ruzie. Waarom dat geen PB?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-07 11:53

Hypofocus schreef:
Maar zelfs als de combinatie inderdaad niet zo heel goed kan rijden, maar toch even wat foto's wil "delen"; gewoon omdat iemand trots is op zijn paardje, maar niet perse op zijn eigen rijkunst.... Dan is het toch helemaal niet erg om erbij te zetten: "Let niet op mijn houding" ofzo?

Dat geeft alleen aan, dat de TS er geen kritiek op wil hebben.
Prima toch?

Niet iedereen wil continu kritiek. Want helaas is het makkelijker om negatieve kritiek dan positieve kritiek te geven, dus heb je een grote kans dat mensen zich vooral op de negatieve dingen gaan richten. En daar zit je als TS helemaal niet op te wachten. Je wil juist leuke dingen over jou en je paardje horen.

Als je je paardje enkel maar wilt showen heb je ITP.
Wat betreft negatieve kritiek, daar heb je een punt. In de charters staat ook opbouwende kritiek, helaas is dat voor veel mensen erg moeilijk.