Eerlijkheid wordt niet gewaardeerd?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Re: Eerlijkheid wordt niet gewaardeerd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:22

En ik vraag me ook af waarom iemand een ban kan krijgen vanwege een (verkeerd geinterpreteerde) opmerking in een topic dat al 3!!! weken op slot is?!

Iemand die voor langere tijd een ban had, kwam deze post bij toeval tegen (het topic zat dus allang op slot) en heeft getemd. En ja hoor, een OW was het gevolg. Waarom in vredesnaam als het topic al weken op slot zit? Kan ik dan ook oude berichten gaan naspeuren om te kijken of ik iets OW-waardigs tegen kom omdat ik zin heb een bepaald iemand te "pakken"? Want dat is waar hier sprake van was.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:24

Naadje24/ Maikeltje: ik ga niet openbaar in op jullie klachten over individuele topics. Als je wilt dat daar alsnog een keer naar gekeken wordt: stuur mij dan een pb.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:31

Nee ik vind dat nu niet meer nodig ,mijn ban kan toch niet terug gedraaid worden....en het is alweer een poos geleden...

maar misschien kunnen jullie als verbeter puntje heel misschien toch proberen de tijdsduur /wachttijd te verkorten...dus eerder de OW's geven (ik kreeg m ook pas na anderhalve week ) en eerder de zaken afhandelen...

dit bovenstaande dus geen persoonlijk/individueel conflict maar een algemeenheid zowel voor mij als voor alle andere bokkers hier zo Knipoog
het zou denk ik een hoop irritatie schelen Ja

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:42

Als er iets OW-waardigs is bevonden door een mod wordt dit achter de schermen besproken. Zoals al eerder gezegd, een sanctie wordt nooit door 1 mod gegeven, deze heeft hier meerdere toestemmingen voor nodig. Hier kunnen enkele dagen overheen gaan, vandaar dat een eventuele OW of sturende PB niet binnen 24 uur gegeven wordt.
Verder is er een regel dat een OW binnen 7 dagen gegeven moet worden.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:44

Die regel is een aantal maanden geleden ingesteld, het kan zijn dat we hiervan afwijken omdat een situatie gewoon meer tijd vraagt. Maar in principe proberen we dat zoveel mogelijk te voorkomen.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:47

Neonlight schreef:
Als er iets OW-waardigs is bevonden door een mod wordt dit achter de schermen besproken. Zoals al eerder gezegd, een sanctie wordt nooit door 1 mod gegeven, deze heeft hier meerdere toestemmingen voor nodig. Hier kunnen enkele dagen overheen gaan, vandaar dat een eventuele OW of sturende PB niet binnen 24 uur gegeven wordt.

dus dan is mijn OW dus te laat geweest en dus niet meer geldig ,maar goed daar heb ik nu niks meer aan,want een ban geven kan namelijk wel binnen 24 uur Verward

en ja achter de schermen...die verhalen heb ik dus gehoord Knipoog
schijnt niet altijd helemaal fair te gaan..maar goed ,jammergenoeg heb ik daar geen bewijs van...
dus dan blijft het helaas woord tegen woord...een woord die je als gewone bokker ten aller tijde verliest. so be it...ik zal me er bij neer moeten leggen

echt jammer hoor ....bokt gaat echt flink achteruit zo Verdrietig
ik denk dat veel "oud" bokkers het met mij eens zijn....

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:50

@ Naadje
Oh bewijs was er wel hoor, maar dat topic werd gelijk gesloten en met snelheid van het licht verwijderd (wie zei ook alweer dat Mods geen superkrachten bezitten Haha! ) Tong uitsteken

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:55

Ellende schreef:
Naadje24/ Maikeltje: ik ga niet openbaar in op jullie klachten over individuele topics. Als je wilt dat daar alsnog een keer naar gekeken wordt: stuur mij dan een pb.

Het is gewoon als algemene vraag bedoeld. Kan er een OW uitgedeeld worden voor een post in een topic wat al weken geleden op slot is gegaan?

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:57

Vind ook wel dat er snel OW's uitgedeeld worden, en naadje24 mag toch wel haar mening geven?? nee dan zit ze meteen op de grens, beetje raar

Tam_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:57

Ik ben het wel met je eens Amanda..

Het komt ook wel voor dat er wat scheld woorden in een HK/JHK topic worden geplaatst, en dat er dan een OW wordt uitgedeelt word voor scheldwoorden, en dan kijk ik veder en zie ik 10x ergere scheldwoorden staan, en die bokken OW-loos veder..?

Dat vind ik dan weer niet kloppen.. Ik weet dat schelden tegen de bokt-regels is, en vind het abosluut niet erg dat daar OW's voor worden uitgedeelt. Maar vind het wel een beetje matig dat er dan bokkers zijn die de boel compleet bij elkaar schelden, en dan geen OW krijgen, maar er ook bokkers zijn die eens 1x een scheldwoord zeggen dat niet eens zo erg is, en een dikke OW krijgen.

En ook met besloten topic. Er zijn heel veel besloten topics waar toch niewelingen komen. Die worden dan genegeert. En sommige topics gaan daardoor op slot, en sommige weer niet.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:58

Ellende schreef:
Barmat: als je recent bemiddeling hebt aangevraagd kan het goed zijn dat de mids er nog mee bezig zijn. Als jij je verhaal heb gedaan, gaan zij ermee aan de slag. Je krijgt altijd een beslissing terug als ze klaar zijn.

Mag ik dan een tweetal tips geven?

1.) Geef een ban pas nadat voor 100% zeker is gesteld of een opmerking/aanleiding OW waardig is. Nu pak je de mensen vooralsnog (in mijn geval met een dagban) terwijl dan achteraf misschien blijkt dat het toch onterecht is! Beetje mosterd na de maaltijd om dan te zeggen "Ja maar, we halen de OW uit het systeem en dan heb je de volgende keer mazzel" Alsof er per definitie een volgende keer komt! Knipoog Je straf heb je uitgezeten zonder schuld te hebben, snap je wat ik bedoel?

2.) Bovenstaande regels van bokt is ook moeilijk te controleren - wie zegt mij dat die OW er werkelijk uitgehaald wordt? waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt en tja, dan kan het zomaar eens zijn dat een OW wel geregistreerd blijft staan wat (wederom) onterecht is Lachen

Tenslotte... Ik heb mijn OW en ban pas gekregen NA 7 dagen, dus hij telt zowieso niet Haha! Ik kon het hele topic niet eens meer herinneren!
Wordt hij er nu uitgehaald? Knipoog

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:06

Neonlight schreef:

als dat zo is dan wil ik wel eens weten waarom ik na een kleine maand een OW kreeg??

en ik ben het eens met de TS.. er word met zoveel maten gemeten dat je zelf niet eens meer weet wanneer je wat wel of wat niet kan zeggen...

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:07

Op het moment dat jullie klachten hebben of vragen, of liever nog: praktische tips waarmee we bokt beter kunnen maken zijn die erg welkom, altijd. Maar op dit moment komen een hoop posts in dit toipc over als mods, vrijwilligers, die hun vrije tijd erin steken om te zorgen dat Bokt kan blijven bestaan, afkatten en omlaag trappen. En daar hebben we echt helemaal niets aan.

@Barmat: Op je eerste punt: dat doen we op dit moment al, anders zouden we niet bannen. Er worden genoeg discussies op moderatorpraat beieindigd met 'Nee, dit is niet OW waardig, hier doen we niets aan' of woorden van dergelijke strekking. Dat het af en toe fout gaat, kúnnen we gewoon niet voorkomen. Jou OW is na 6 dagen verstuurd, dus gewoon binnen een week.

@Maikeltje: Ja, als de overtreding erg genoeg is kan dat, maar over het algemeen genomen zullen we het niet doen.

@LG: zie mijn post van 13:44

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:12

Neonlight schreef:

Ik wil dit even aanpassen en doe het maar zo, dat het voor iedereen duidelijk is: In principe wordt er een OW binnen 7 dagen gegeven. Hier kan bij uitzonderingen nog wel eens van afgeweken worden. Ik ging even de fout in met mijn uitspraak (mijn excuses hiervoor), maar sinds ik mod ben (1 april) is hier naar mijn weten ook nog niet van afgeweken.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:13

Citaat:
@LG: zie mijn post van 13:44

sorry overheen gelezen.. je hebt pb Knipoog

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 14:16

De 2 tips die Barmat geeft zijn goede tips.
Zoals je aangeeft gaat het wel eens fout. Imo te vaak eigenlijk.
Ik denk dat er té snel beslissingen worden genomen. Misschien wel in overleg met andere mods. Maar hoeveel. 2? 3?
Dat is toch erg weinig. Ik bedoel, hoeveel mods zijn er inmiddels in totaal. Stuk of 30?
Dan zouden er toch minimaal 5-10 mods naar moeten kijken voor er een beslissing wordt genomen.
En dan heb ik het over de twijfelgevallen, niet over de situaties die al duidelijk zijn.
Beter een dag langer overleggen en een terechte beslissing nemen dan een snelle beslissing nemen die achteraf onterecht blijkt te zijn.

Nogmaals, het is van mijn kant geen gekat op het team wat er inderdaad veel vrije tijd in steekt.
Maar bedenk ook dat bokkers hier ook in hun vrije tijd komen en het voor hun ook leuk moet blijven.
Een te snelle ban of OW voor iets onbenulligs kan het plezier een stuk minder maken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:18

Wanneer de bemiddelaars een beslissing terug laten draaien, wordt door ons gecontroleerd of dit ook werkelijk gebeurd is.

Doordat we werken met een deadline van een week, is het inderdaad onmogelijk om een ban van een dag of een week terug te draaien. Wel wordt de waarschuwing uit het systeem gehaald, en telt die dus niet meer mee bij eventuele volgende sancties.

Kijk, ik zit zelf nog niet lang "achter de schermen", en geloof me, het is niet eenvoudig. Overleg heeft zijn voordelen: de behandeling is objectiever en eerlijker, het nadeel is inderdaad dat het moeilijker is om strakke deadlines te hanteren. We zijn allemaal mensen die dit vrijwillig doen, en ik verzeker je dat het best veel inzet vraagt. Als ik alles wil bijhouden wat ik moet bijhouden dan ben ik daar per dag echt even mee bezig. Dit is een inzet die ik met plezier lever, zoals de rest van het team, maar het is soms spijtig dat anderen niet kunnen zien hoeveel werk er in steekt.

Qua overleg komen er echt wel meer dan 2 a 3 mensen per zaak bij kijken hoor. Het probleem is ook dat de meeste zaken helemaal niet "standaard" zijn en dus overleg vragen, dus ja, dat vraagt tijd. We kunnen natuurlijk ook een systeem invoeren waarin we het probleem met de deadlines weghalen door geen overleg meer te plegen. Dit leidt imo enkel tot meer gevoel van oneerlijkheid, dus dat het wat tijd vraagt, is gewoon iets waar we erg weinig aan kunnen doen.

Verder komen wij bemiddelaars echt pas tussen als een aanvraag wordt ingediend. We werken volgens een vast systeem: binnen de twee dagen krijg je antwoord dat we de aanvraag hebben ontvangen, en binnen de week daarna krijg je een eerste antwoord. Het is mogelijk dat we er dan nog niet helemaal uit zijn en de gebruiker vragen om wat extra tijd.
Verder is het aan te raden een aanvraag voor bemiddeling zo goed mogelijk te motiveren: alles wat de gebruiker zelf als relevante info ziet die we mogelijk niet hebben, mag zeker gegeven worden. Zelf gaan we hier niet achter vragen, dit is een inspanning die we vragen van de gebruiker.
Wél lezen we ons zeer grondig in in de topics waar het om gaat en kijken we ook goed hoe de mods geredeneerd hebben. Het is dus zeker niet zo dat we even snel beslissen. Deze dingen vragen nu eenmaal tijd en daar vragen we dan ook begrip voor.

Verder wil ik er nog even op wijzen dat bemiddeling of sancties NIET met andere gebruikers besproken wordt, dus het blijft vrij onbekend wat wij als mids allemaal krijgen qua aanvragen en hoe we daarmee omgaan. Voor individuele uitleg mag je ons zeker altijd contacteren en daar wordt gewoon op geantwoord.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:21

Toch heb ik begrepen dat er sommige bans teruggedraaid zijn. Dus het heeft wel zin om met goede argumenten de mids te benaderen. Een 24 uur ban kan niet ongedaan gemaakt worden maar de OW kan vernietigd worden en blijft dus niet 6 maanden staan toch?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:21

Helemaal juist slimmerik Ja Wanneer we een beslissing terugdraaien terwijl de ban nog loopt, wordt ook die teniet gedaan.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:24

Ja.... terwijl dat mij nooit gelukt is bij de mids Boos!

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:27

Ellende schreef:
Op het moment dat jullie klachten hebben of vragen, of liever nog: praktische tips waarmee we bokt beter kunnen maken zijn die erg welkom, altijd. Maar op dit moment komen een hoop posts in dit toipc over als mods, vrijwilligers, die hun vrije tijd erin steken om te zorgen dat Bokt kan blijven bestaan, afkatten en omlaag trappen. En daar hebben we echt helemaal niets aan.

Ah een heel goed voorbeeld dit! Knipoog

waarom mag er niet gediscusseerd worden over MOD's? waarom is dat gelijk afkatten en omlaag trappen? mod's zijn toch menselijk? en maken toch ook fouten? en mogen daar toch ook wel op gewezen worden? ik vind van wel Ja

in mod's ogen is zo'n topic als deze gelijk weer niet goed...en waarom niet? omdat het in jullie nadeel is? (dit zijn overigens normale vragen waar ik graag een antwoord op krijg)

helpen wij bokkers dan ook niet bokt te zijn voor wat ie is? zonder zoveel leden en verslavingen was bokt nooit zo groot geworden en hoeveel bokkers hebben er wel niet geholpen bij het bokt wiki Knipoog

dus bij bovenstaand bericht kan ik dan even met mijn petje niet bij en wil ik graag het snappen

Slimmerik: maar de straf heb je wel al gehad...want je bent dan toch al 24 uur verbannen geweest en die straf kan niet meer terug gedraaid worden...
dus er moet eerst goed overlegd worden en lezen van bezwaren alvorens over te gaan op de ban..

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:32

Citaat:

maar hoe denk je dat het bij ons overkomt als we een ban krijgen en een OW? die niet terrecht is? dan voelen wij ons toch ook in de grond getrapt?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:34

Misschien dat hier ook vergeten wordt dat we eigenlijk gast zijn op dit topic en de gastheer bepaald de regels. En wij moeten het daarmee doen. En je gaat natuurlijk de gastheer (het boktteam) niet aanvallen in eigen huis....

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:35

Er wordt wel degelijk goed overlegd voor sancties eruit gaan. Wij als mids komen pas achteraf in actie, dus kunnen we enkel de OW's terugdraaien, en niet de bans voor een week of een dag. Voor de mids er waren bestond zelfs deze mogelijkheid niet, dus ik denk dat we daar toch een meerwaarde bieden.

Natuurlijk mag er goede kritiek gegeven worden. Maar nogmaals: individuele zaken worden individueel besproken.
Algemeen mag je gerust vragen stellen over onze werkwijze Ja Of daar je zienswijze op geven Ja

Ik krijg hier persoonlijk wel een beetje de indruk dat we zeer weinig overleggen, heel veel vriendjespolitiek toepassen etc. Dat vind ik persoonlijk dan wel spijtig. Niemand wordt mod/mid om even fijn zoveel mogelijk gebruikers te jennen

Heus waar, we zijn de beroerdste niet Haha!

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:37

@Naadje: volgens mij geef ik toe dat we fouten maken. Maar in dit topic wordt geinsinueerd dat we aan vriendjespolitiek doen, dat we macht misbruiken, dat we achter de schermen weet ik veel wat aan oneerlijkheid doen: en dát vind ik oneerlijk tegenover de vrijwilligers die modden op Bokt. - Wat Poes eigenlijk ook zegt Knipoog

@LG: daarom is er altijd de mogelijkheid om naar de bemiddelaars te stappen.

@Amanda: bij twijfelgevallen komt het veel vaker voor dat er 5-10 man over een beslissing meedenken dan dat dat door 3 mensen of één mod + hoofdmod gebeurt.