Hoofdletter- en leestekengebruik om te huilen....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Berdien

Re: Hoofdletter- en leestekengebruik om te huilen....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:26

Ik ben heus geen taalpuritein, maar wat je hier inderdaad soms tegenkomt.. Ik studeer zelf een best heel taalkundige studie, en de haren rijzen me te berge van sommige posts Nagelbijten / Gniffelen
Van die kleine dingetjes, punten, een keertje enter tussen door, geen duizend smileys in een post etc.

Een taalmod? Count me in! Wil ik me wel voor opwerpen hoor, in het kader van m'n studie kan dat best heel interessant zijn! Pragmatiek (wat en hoe doen mensen met taal) digitale communicatie (pc-mens of mens-pc-mens communicatie) tekstanalyse.. 't Zit er allemaal in!

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:31

Ik zelf vind het fijn aan bokt dat veel bokkers (diegenen die al langer rondbokken) veel enters gebruiken. Leest veel prettiger Lachen

@ Iemand die te lui is om op shift te drukken: bij jou heb ik de gevoel dat je nooit typcurcus hebt gehad want het is helemaal geen zwaar werk om heel even op Shift-toets te drukken.
Dat doe je heel even met je pink!

En taalmod zijn, hmm ik vind dat wel nodig en ik denk dat ik het wel zou willen zijn. (iedereen ziet me toch al als een vals kreng Tong uitsteken )

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 20:15

missnynkeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:19

ik erger me altijd zo aan fouten met na of naar.
een spelfout kan, maar zoiets weet je toch vanaf groep 6 ofzo?
ik ga NAAR school
NA school ga ik paardrijden
En niet andersom, dat vind ik NAAR:p

___Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:21

ik heb daar ook zo'n hekel aan als mensen dingen verkeerd typen, en dan vooral al die domme fouten die je toch zelf ook wel ziet!

dat na en naar heb ik nog nooit meegemaakt Tong uitsteken

(ik moet wel erg letten dat ik geen foutjes maak in dit bericht, hahaha)

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:30

Naast het TeMknopje moet een knopje voor het checken van o.a. spelling Nagelbijten / Gniffelen

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:32

ik moet eerlijk zeggen dat ik ook bijna nooit hoofdletters gebruik, of het moet een naam zijn o.i.d.
leestekens e.d. gebruik ik wel, ook deel ik mijn teksten vaak op in meerdere regels of alinea's zodat ze wel leesbaar blijven.

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:16

Het is geloof ik al eens eerder op forumzaken gemeld, maar iets van een automatische spellingscontrole bij het plaatsen van een bericht is misschien wel handig.
Gewoon een hele soepele, maar wel een die in ieder geval de egt, tog en MsNtAaL eruit haalt

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:24

MoonChloe schreef:

@ Iemand die te lui is om op shift te drukken: bij jou heb ik de gevoel dat je nooit typcurcus hebt gehad want het is helemaal geen zwaar werk om heel even op Shift-toets te drukken.
Dat doe je heel even met je pink!

nee idd, maar zonder die typcursus weet ik wel degelijk nederlands (jawel, ook hier weer zonder hoofdletter) te typen en een snelheid van 125-135 te halen zonder fouten.
Haha!

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:31

Ik heb spellingscontrol bij MSN zelfs! Ideaal hoor! Ja je komt zoo intelligent over dan hahaha.
Edit: is mac versie van msn, weet niet of dat ook nog weer uitmaakt Clown

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:35

Oh, verschrikkelijk!!
Ik erger me er dood aan. Pfff...al die taal- en spelfouten. Kan er helmaal niks aan doen, maar automatisch zit ik ze in mijn hoofd te verbeteren Lachen .

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:46

roossie22 schreef:
nee idd, maar zonder die typcursus weet ik wel degelijk nederlands (jawel, ook hier weer zonder hoofdletter) te typen en een snelheid van 125-135 te halen zonder fouten.
Haha!

Maar waarom dan toch zonder hoofdletters, als je het wel kunt? Want als je zonder fouten typt, dan is dat dus met hoofdletters: ik ken weinig docenten en nog minder werkgevers die het prima vinden als je je hoofdletters gewoon vergeet.

Daarnaast gaat het geheel automatisch. Ik denk echt niet aan het begin van elke zin: "Oh ja, een hoofdletter, dus 'shift' indrukken..."

Daarnaast vinden de mensen die hun punten en komma's overslaan ook "dat dat echt niet zo uitmaakt hoor." Kijk - sommige mensen schrijven onleesbaar, maar zij niet. Zij vergeten alleen de interpunctie, wat is daar nou mis mee?

Dat is toch precies hetzelfde argument als jouw argument? Als zij hun puntjes en komma's horen te typen, waarom zou jij de hoofdletters dan wel mogen overslaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:30

Shaar schreef:
Oke, over 'de komma op de juiste plek' valt te twisten. Ze proberen dan inderdaad wel de zin duidelijker te maken. Maar af en toe duiken komma's echt op de raarste plaatsen op Knipoog

Maar als mensen geen punten, aanhalingstekens etc. gebruiken, wat 'proberen ze dan tenminste' volgens jou?

Nee hoor, officiëel valt hier helemaal niet over te twisten. Er zijn duidelijke regels betreffende kommagebruik.

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:39

Tuurlijk horen komma's op bepaalde plekken te staan, maar zo bedoelde ik het niet Knipoog
RK meldde dat zij zich niet ergert aan foutief geplaatste komma's, omdat bokkers dan tenslotte nog probéren om een juiste zin te formuleren. Ik erger me er daarentegen wel aan, dus qua 'ergernisgehalte' valt daar over te twisten Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:42

Aah, qua ergernisgehalte! Dat verklaart. Ik erger me er zelf niet zo snel aan. Af en toe worden ze echter op zulke rare plaatsen neergezet, dat de tekst niet meer te begrijpen is (of zelfs plotseling heel wat anders betekent). In dat geval mogen ze van mij wel achterwege gelaten worden, dan nog liever géén leestekens. Nagelbijten / Gniffelen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:42

Ik erger veel mensen dan. Ach gut
Want kan ik erover zeggen, ik zie het gewoon niet.
Kan mezelf ook niet dwingen ik wil wel maar mijn hoofd niet.

Dus bij deze sorry voor de mensen wie ik ermee stoor Vriendjes zijn?

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:46

Nouks, precies Knipoog Sommige komma's duiken echt op de vreemdste plekken op. Als de zin gewoon normaal leesbaar blijft valt het me waarschijnlijk ook niet eens op. Maar als zinnen inderdaad compleet misvormd worden mogen die komma's wel wegblijven Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:46

@katiavl: Tsja, jij hebt dyslexie (toch?) en je doet in ieder geval je best.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:48

Nouks schreef:
@katiavl: Tsja, jij hebt dyslexie (toch?) en je doet in ieder geval je best.

Maar ik raad soms echt waar de komma moet staan. Bloos
Bedoel gewoon dat ik het kan begrijpen dat mensen het vervelend vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:51

Kun je horen waar je een "leespauze" inlast bij het voorlezen van een zin? In principe kun je daar een komma neerzetten, dan heb je het in ieder geval al aardig goed begrepen.

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:54

katiavl, ik heb al héél vaak berichten van jou langs zien komen waar ik gemakkelijk doorheen lees. Ik weet dus dat jij je best doet Ja Dan maakt een foutje me echt niet uit, dat kan iedereen gebeuren. Sowieso zal ik mensen met dyslexie niets verwijten.
Het is natuurlijk een ander verhaal als mensen te lui zijn om ABN te typen.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:56

Wel vreemd dat ik de gevoel heb dat 90% hier op bokt roept dat hij/zij dyslexie heeft.
( ik zeg gewoon dat ik doof ben Haha! )

Ik zeg niet dat Katiavl geen dyslexie heeft, dat zal ze wel hebben, ik ken haar als een betrouwbare gebruiker. Maar soms zie ik van zulke gebruikers waarbij ik echt mijn vraagtekens heb.
Laatst bijgewerkt door RelarDevi op 16-01-07 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:57

Shaar schreef:
katiavl, ik heb al héél vaak berichten van jou langs zien komen waar ik gemakkelijk doorheen lees. Ik weet dus dat jij je best doet Ja

Ik kan het je nog sterker vertellen. Ik zie katiavl geregeld langs komen, maar het was niet eens in me opgekomen dat ze dyslexie zou hebben.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:59

MoonChloe schreef:
Wel vreemd dat ik de gevoel heb dat 90% hier op bokt roept dat hij/zij dyslexie heeft.
( ik zeg gewoon dat ik doof ben Haha! )

Ha ha, inderdaad!
Indien het volgens mij wel gepast is heeft opeens 90% dyslexie, terwijl het grootste deel volgens mij niet eens weet wat het is Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 00:01

Ik vind het wel het toppunt van cynisme, overigens: woordblindheid "dyslexie" noemen.