Waar is het goede betrouwbare EA gebleven !!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Waar is het goede betrouwbare EA gebleven !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 15:06

@RK: je zult heel weinig tot geen posts van mij tegenkomen waarin ik woorden gebruik die niet kunnen.
Ik kan heel kritisch zijn, maar schelden is niet mijn ding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:08

Jij misschien niet, maar jij weet toch ook wel dat niet iedereen zo netjes is Lachen

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:11

Ik ben de term 'vuile oplichter' nog niet tegengekomen bij dergelijke advertenties. Maar lees dan ook niet alles.

De toon van die berichten kan wel worden aangepakt als deze beledigend, grof of kwetsend is, de boodschap hoeft niet meteen verwijderd te worden, vind ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 15:37

@RK: en daar is dan de TEM-gelegenheid voor met Moddies die daar adequaat naar handelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:40

Maar mag je nu wel of niet in een topic zetten dat een handelaar van spullen slechte spullen verkoopt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 15:45

@Nielsd: nee dat mag dus niet.
Dit topic gaat erook niet om of iemand slechte spullen verkoopt (alle waar naar zijn geld), maar dat iemand onder valse verkooppraatjes iets aanprijst wat het gewoon niet is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 16:10

Ik vind dat de verkopers ten onrechte te veel in bescherming genomen worden.

Maar het is niet makkelijk om hier een goede middenweg in te vinden. Het blijkt namelijk ook dat er nogal eens onterecht kritiek geplaatst wordt, dat er roddels of spookverhalen herhaald worden en dat is weer schadelijk voor de verkopers.
Het is voor mods die zelf geen kennis hebben op een bepaald gebied erg lastig om na te gaan of kritiek klopt of niet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 16:13

Als een Mod zelf geen kennis van zaken heeft kan die altijd nog in conclaaf bij collega-Mod's. Gezien de club moet er ongetwijfeld een zijn die dat wel heeft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 16:16

Maar daarmee verleg je dus feitelijk de onderzoeksplicht naar de mods? Ik vind dat nogal een zware belasting voor het modteam... Als je elke keer moet uitzoeken wat er waar is en wat niet. (Om nog maar te zwijgen van alle andere nadelen van inhoudelijke uitspraken door de mods. Als het al mogelijk is, in de minder overduidelijke gevallen.)

Ik snap je beweegredenen en ik ben geen fan van het 'je mag niets ten nadele van de verkoopwaar zeggen', maar er zitten wel meer haken en ogen aan dan op het eerste gezicht lijkt.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 16:39

Dat zou een dagtaak voor de mods worden, dan moet je 2 mods per EA-onderdeel hebben Clown

Een ebay systeem is wel handig.

Moest er nou nog een screenshot gemaakt worden van dat feedback systeem? Wil ik wel even doen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 16:43

Ook het Ebay systeem is niet altijd zo geweldig. Zo heb ik eens wat gekocht en heb de spullen nooit gekregen. Dus aangegeven op Ebay en zelfs Ebay op de hoggte gesteld. Maar je hoort er niks van weer.

Later zelf een slechte feedback gekregen. heb een in prima staat verkerende frontriem opgestuurt en krijg dan een hoop gezeur. Hte ding zou oud en lelijk zijn. Was absoluut niet zo en ze hadt hem ook nog voor 1 euro. Dus is absoluut niet terecht. Maar bewijs het maar eens.

Zo is dat hier ook. Bewijzen wordt lastig. hadt laatst nog een een probleem met de verkoper en dat is samen met een mod wel opgelost maar leuk is anders.

Ik denk dat een zwarte lijst geen zin heeft. Je hebt twee kanten dat is het probleem.

maar in je profiel zetten is misschien wel iets maar dat wordt dan weer zo'n gezoek.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 16:49

We dwalen weer af Knipoog
"Mijn" probleem speelt zich af vóór de koop.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 16:51

Ja, maar dat blijft moeilijk denk ik.

Wat misschien wel zou kunnen is een soort van 'Bokt controleer team'. Dus vóórdat de topics online gaan.

Die gaan dus onderzoeken of een voorwerp in goede staat is, of het de prijs waard is en kunnen een OK stempel erbij zetten o.i.d.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 16:53

En dat is niet veel werk ??

Ik geloof in het zelfregulerend vermogen van Bokkers, maar dan moeten die wel de kans krijgen.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 16:57

Dat is veel werk ja, maar daar zou dan ook een team voor aangesteld moeten worden van zon 10 personen.

Maar zelfs al zou je als bokker meer info vragen, je kan nog steeds verkeerder info krijgen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:02

Zouden er dan geen bokkers zijn met kennis van zaken die dan als een soort van deskundigen kunnen optreden?
Stel A heeft iets te koop, B heeft interesse maar twijfelt.. die vraagt de deskundige (per pb) en die bekijkt het een en ander, is het terecht kan die deskundige een opmerking plaatsen in het betreffende topic, die opmerking heeft niet gelijk afkrakend te zijn maar kan as een soort van opmerking zijn zodat andere aspirant kopers hun blikveld iets meer verruimen en dan zelf een keuze kunnen maken of ze met de verkoper in zee gaan.

edit: 3 dingen tegelijkertijd doen lukt mij echt niet....
Laatst bijgewerkt door Alane op 12-01-07 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:03

vwb feedback na de gesloten koop:
feedback: Als verkoper A 20 dingen verkoopt en heeft 20 negatieve reacties kun je als aspirantkoper zelf bedenken wat je wilt...
Heeft verkoper A 20 dingen verkocht en 1 negatieve reactie van koper B maar koper B heeft op iedereen een negatieve reactie kun je zelf wederom bepalen wie je gelooft.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:04

Alane schreef:
Zouden er dan geen bokkers zijn met kennis van zaken die dan als een soort van deskundigen kunnen optreden?
Stel A heeft iets te koop, B heeft intresse maar twijfelt.. die vraagt de deskundige (per pb) en die bekijkt het een en ander, is het trecht kan die deskundige een opmerking plaatsen in het betreffende topic, die opmerking heeft niet gelijk afkrakend te zijn maar kan as een soort van opemrking zijn zodat andere aspirant kopers hun blikveld iets meer verruimen en dan zelf een keuze kunnen maken of ze met de verkoper in zee gaan.

Dat is ook een idee. Als je het niet vertrouwd een soort onderzoeksteam erop afsturen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:07

DubbelDun schreef:
Ik geloof in het zelfregulerend vermogen van Bokkers, maar dan moeten die wel de kans krijgen.

Ik weet het niet. Het feit dat er mensen bewust door misleiding hun spullen willen verkopen, geeft al aan dat lang niet iedereen goede bedoelingen heeft.
Zou het toelaten van feedback of kritiek dan niet ook misbruikt kunnen worden? En levert dat dan meer winst op dan problemen? Krijg je dan niet eeuwige welles-nietes-spelletjes, en welke richtlijnen kunnen de mods instellen om dat binnen de perken te houden? Hoe constateer je valse beschuldigingen en hoe ga je daar mee om?

Dat zijn toch wel dingen die goed doordacht moeten worden. Maar misschien dat als we hier een redelijk systeem kunnen bedenken, dat de mods dat wel als proef willen proberen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 20:21

Alane schreef:
Stel A heeft iets te koop, B heeft interesse maar twijfelt.. die vraagt de deskundige (per pb) en die bekijkt het een en ander, is het terecht kan die deskundige een opmerking plaatsen in het betreffende topic, die opmerking heeft niet gelijk afkrakend te zijn maar kan as een soort van opmerking zijn zodat andere aspirant kopers hun blikveld iets meer verruimen en dan zelf een keuze kunnen maken of ze met de verkoper in zee gaan.

edit: 3 dingen tegelijkertijd doen lukt mij echt niet....

Dit vind ik wel een goed idee. Er zijn echt wel experts o.g.v. tack te vinden. Zet die mensen in een sticky boven aan een forum. Daar kun je dan info vragen.

Of laat die namen automatisch meelopen bij ieder op EA gepost forum.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 12:22

Ik vind dat ook wel handig.

Gewoon 1 á 2 man(vrouw Knipoog ) per EA-onderdeel en die dan bereikbaar zijn voor vragen of als je iets niet vertrouwd.

Niet om geschillen op te lossen.

Vóór de verkoop dat 'Onderzoeks-team', ná de verkoop moet je bij de mods zijn Lachen

* Probeerd mod hierheen te lokken

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 12:37

simpele en snelle oplossing: ieder ea advertentie moet in de vorm van een poll geplaatst worden!
de verkoper van deze advertentie krijgt van mij:
keuze 1: slecht onbetrouwbaar.
keuze 2: moest lang op mijn geld spullen wachten maar is wel voor elkaar
keuze 3: normaal, nette afwikkeling
keuze 4: is nieuw, geen ervaring.

Dan kunnen de bokkers die de adverteerder kennen, hun reactie geven en anderen meteen zien of er iets duisters is! Misbruik( voor de lol stemmen op iemand die je niet kent): ban!)
Korte metten mee maken!

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 12:38

Dan krijg je hetzelfde als zwarte lijst/feedback systeem.

Dan reageren er mensen die al benadeeld zijn en er moet onderzoek plaatsvinden vóór dat je iets koopt.

Andermans ervaringen zijn geen onderzoeken, tenzij je gegronde bewijzen hebt dat de verkoper niet goed bezig is.

Dus als ik jou niet aardig vind geef ik jou keuze 1, maar of dat zo is..?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 12:42

@amondi: nee dat lijkt me ook geen goede optie.
Buiten het onderzoeksteam, wat op zich wel handig zou zijn, is het gewoon zoveel makkelijker als kommentaar gewoon mag.
Dus geen flut-kommentaar, zoals 'wat een rare kleur' oid, maar gegrond kommentaar als de verkoper gewoon niet de waarheid verteld of een onredelijke hoge prijs vraagt e.d.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 12:49

Maar dan wel onderbouwd met argumenten en eventueel bewijzen.

Dus niet:
- 'Dat is té duur', maar Dat is te duur, bij de *naam-winkel* stond dit artikel voor minder
- 'Deze verkoper bedriegd de boel', maar In het verleden heb ik geen goede ervaringen met deze verkoper. Een rood artikel werk mij beloofd en ik kreeg een oude, vale, blauwe

Enz.

Maar het onderzoekteam lijkt mij in eerste instantie wel iets, en dat je desnoods dat team op de hoogte stelt van slechte ervaringen.

Dat zij daar een lijst van bijhouden.