[Dienstmededeling]Een beter Bokt begint bij jezelf

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alane

Re: [Dienstmededeling]Een beter Bokt begint bij jezelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:01

is een heel leuk streven... maar de mens is van oorsprong jager en geen prooidier en zal dus van alles doen om te overleven... dan heb je goede jagers en slechte jagers, mensen die makkelijker iets verwoorden kunnen en mensen die dit minder makkelijk kunnen...
je hebt groene jagers en doorgewinterde jagers... bokkers die net komen kijken en bokkers die al wat mee gemaakt hebben op bokt.
je hebt de jonge jagers en bejaarde jagers, zij die net om de hoek komen kijken en zij die weten waar abraham de mosterd haalt....
Zijn er dan regels nodig die gebruikers de mond snoeren? Is het dan zo gestelt met bokt dat je geen openbaar kritiek meer mag uiten tegen de staf? dat je geen klacht publiek mag maken omdat het valt onder ongefundeerde kritiek???
En ja ik ben hier vrijwillig, maar ik ben ook vrijwilig op deze wereld, in dit land, op deze plek... maar dat is geen reden om iemand de mond te snoeren.... het streven is nobel ala wereldvrede, en daar eindigd het ook... het streven is eenzijdig, enkelvoudig en onmenselijk....

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:17

Alane, ik denk dat het (zoals meestal) de toon is die de muziek maakt. Gefundeerde meningen en opbouwende kritiek mag wel, klagen om het klagen of klagen over specifieke gevallen niet. Ik kan me daar wel in vinden, vind dat vrij logische regels eigenlijk - het is hooguit jammer dat mensen dit niet uit zichzelf doen.

Bovendien is het meer dan eens gebeurd dat klachten zover uit verband worden getrokken dat er geen oplossing meer mogelijk is. Het lijkt me dat niemand daarbij gebaat is, zelfs niet de mensen die klagen.

Bovendien vind ik de regels hier behoorlijk coulant. Een paar andere fora die ik ken hebben veel strengere regels.
(Bijvoorbeeld dat je helemaal NOOIT over een modbeslissing mag argumenteren in wat voor topic dan ook, dat je klachten mag opnemen met het beheer maar dat die ook de straf kunnen verzwaren, en dat bans na 1 waarschuwing worden uitgedeeld en permanent zijn.)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:32

wat er op andere fora gebeurd hebben we het niet over... in engeland hebben zo ook andere verkeersregels dan in NL...
wat elders gebeurd is niet van toepassing want we hebben het over bokt en niet wat er in zuidoostverweggistan voor regels gelden op fora...

uitzonderingen bevestigen de regel, echter als je de drempel verhoogd om uit te vinden wat de regel of de uitzondering is....schiet je mi je doel mijlenver voorbij.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:37

Een beter Bokt begint bij jezelf

Het is niet alleen enorm naief deze uitspraak maar het is ook onrechtvaardig. Alsof iemand die poeslief is nooit ellende over zich heen krijgt. En wat verwacht je nu concreet? Er komen meer moderators, het TEM knopje moet nog maar wat vaker gebruikt worden en kritiek wordt zonder meer verwijderd. Lijkt me echt de weg naar "een beter bokt".
Laatst bijgewerkt door SuperPepeijn op 13-01-07 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:52

Alane schreef:
wat er op andere fora gebeurd hebben we het niet over... in engeland hebben zo ook andere verkeersregels dan in NL... wat elders gebeurd is niet van toepassing want we hebben het over bokt en niet wat er in zuidoostverweggistan voor regels gelden op fora...

Het geeft wel aan dat het ook met die regels niet zo onleefbaar hoeft te worden als jij vindt dat het wordt...

En dat vind ik wel relevant voor de discussie.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:56

dat is jouw mening maar niet de mijne... dit is dit forum en niet een ander fora.. relevantiebepaling is niet allen aan jouw Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 23:09

Vandaar de 'ik vind' ervoor Knipoog

Ik vind het overigens niet handig dat je in het andere topic over EA nou weer een verwijzing naar dit onderwerp plaatst, het zijn juist dat soort zijdelingse speldenprikken die als niet-constructief waren gezien. De rest van die discussie vind ik best zinnig, en ik hoop dan ook van harte dat de mods ermee aan de gang gaan, maar die ene opmerking doet eigenlijk afbreuk aan je punt. (En het was niet nodig... de rest van de opmerkingen is sterk genoeg op zich)

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 23:27

wederom jouw mening...
echter doe je dat wat je hekelt, nl terug koppelen met een doel.. het ene sluit het andere niet uit, terwijl het andere juist heet ene kan ondersteunen of zelfs kan dienen als waarschuwing zonder bijbedoeling ala: zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten, blijven de gasten weg, wie kan de waard dan nog vertrouwen?

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 11:27

Shadow0 schreef:
Alane, ik denk dat het (zoals meestal) de toon is die de muziek maakt.

en dat is nou precies waar 'm de schoen wringt lijkt mij, het geschreven woord hééft geen toon, die leg je erin als je het leest.
zoals ook in de beginpost aangegeven zou het goed zijn als mensen ergens van op de kast raken het heel even te laten voor wat het is en later nog eens lezen maar dan ervan uitgaande dat het bericht een positieve ipv negatieve lading heeft.
maar dat is nou eenmaal erg lastig, je eigen interpretatie zit je in de weg......

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:24

Luxx, het is inderdaad deels een kwestie van interpretatie, maar het is wel degelijk heel goed mogelijk je boodschap zó te brengen dat je er mensen niet mee op de kast jaagt. De meeste mensen op Bokt lukt dat heel aardig Lachen .

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:36

En je eigen humeur en instelling spelen ook mee.

Als jij sacherijnig bent en niet veel kan helpen valt iets verkeerder als wanneer je (bv) net lekker gereden hebt en het helemaal naar je zin hebt Lachen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:36

luxx schreef:
en dat is nou precies waar 'm de schoen wringt lijkt mij, het geschreven woord hééft geen toon, die leg je erin als je het leest.

Daar ben ik het niet mee eens. De 'toon' van een tekst komt (bv) tot uitdrukking in woordkeuze en manier van verwoorden. Als je begint met een zeer aanvallende / beschuldigende opmerking is de 'toon' toch echt anders dan als je met een neutrale opmerking komt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:42

het zijn maar woorden, lettertjes geplaatst in een gekozen volgorde met als doel communicatie.. het aanvallende en beledigende dat lees je zelf.. tenzij er een scheldwoord in staat, de rest is net hoe je het lezen wilt...
heb je het vermoeden dat het aanvallend of wat dan ook is, kun je als lezer ook om opheldering vragen, daarbij is de een handiger in formuleren dan een ander.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:45

Inderdaad, het is de manier waarop je iets zegt.

bv

Wanneer ga je eens stoppen met die domme woorden in rond te gooien

= Zo een woorden zijn gevaarlijk om te zeggen, dus wees er voorzichtig mee. Haha!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:26

Alane schreef:
het zijn maar woorden, lettertjes geplaatst in een gekozen volgorde met als doel communicatie.. het aanvallende en beledigende dat lees je zelf..

Waarom moet alleen de lezer moeite doen? Waarom heb je als schrijver niet ook de plicht om te proberen die misverstanden te voorkomen?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:37

waarom moet de schrijver dan op de tenen gaan lopen, terwijl de lezer ook om opheldering kan vragen?
Want vaak krijgt de eerste poster geen kans om uitleg te geven omdat de lezer er als een bok op haverton opvliegt...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:44

Alane schreef:
waarom moet de schrijver dan op de tenen gaan lopen, terwijl de lezer ook om opheldering kan vragen?

Ten eerste omdat je 1 schrijver hebt, en meerdere lezers per bericht.

Ten tweede omdat ik het heel logisch vind dat beide partijen een beetje moeite doen om hier zorgvuldig in te zijn. De lezer, zeker, maar de schrijver ook.

Citaat:
Want vaak krijgt de eerste poster geen kans om uitleg te geven omdat de lezer er als een bok op haverton opvliegt...

Maar op het moment dat zo iemand dan reageert is diezelfde lezer een schrijver. En is de oorspronkelijke schrijver een lezer geworden. De rollen zijn dan precies omgedraaid. Als het niet erg is dat de ene schrijver niet nadenkt over z'n opmerking, is het ook niet erg dat een ander daar onnadenkend op reageert.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:13

Elaine schreef:
En je eigen humeur en instelling spelen ook mee.

Als jij sacherijnig bent en niet veel kan helpen valt iets verkeerder als wanneer je (bv) net lekker gereden hebt en het helemaal naar je zin hebt Lachen

Helemaal waar.
Als je zelf een rothumeur hebt zul je eerder iets onaardigs schrijven dan wanneer je in een jubelstemming bent.

Maar sommige mensen verdienen gewoon onaardige reacties.
Wanneer iemand bijvoorbeeld schrijft dat een pennymeisje ongevraagd in het weiland op haar jaarling is gaan zitten dan zijn reacties in de trant van jeetje wat is dat pennykind een dierenbeul, sommige mensen zijn gestoord heel normaal.

Maar onlangs opende een meisje een topic dat haar cavia niet meer at.
Als je cavia een paar dagen niet meer eet dan ga je toch naar de dierenarts.
Maar nee wat doet dat meisje die geeft de cavia mensenaspirines.
Waar je dus de cavia mee vermoord.

Dan vind ik de enige logische reactie wat ben jij een dierenbeul dat doe je toch niet sommige mensen zijn echt gestoord.

Nee dan hoor je volgens bokt dus als reactie te geven ach wat sneu voor je. Wat zielig dat je cavia dood is.

Nou sorry hoor als je je eigen cavia vermoord ga ik echt niet zeggen wat sneu nou voor je dat hij dood is.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:16

Nagelbijten / Gniffelen ow, ik verschiet er al niet meer van. Die dingen gebeuren meer dan je denkt.
Mensen kunnen het vaak bij het verkeerde einde hebben gewild of ongewild. Moeilijk om te oordelen soms.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 16:00

lindsey schreef:
Maar sommige mensen verdienen gewoon onaardige reacties.
Wanneer iemand bijvoorbeeld schrijft dat een pennymeisje ongevraagd in het weiland op haar jaarling is gaan zitten dan zijn reacties in de trant van jeetje wat is dat pennykind een dierenbeul, sommige mensen zijn gestoord heel normaal.

Vind je? Ik vind dat helemaal niet normaal. Wat ik normaal zou vinden is de reactie dat je niet in iemands weiland mag komen en dat je al helemaal niet ongevraagd op een paard gaat zitten. Maar dat kan ook zonder scheldwoorden.

De meeste mensen denken dat door te schelden of grove woorden te gebruiken, de ernst van de zaak eerder doordringt. Maar dat is niet zo! Ook vanuit het effect bekeken kun je beter een zinnige dan een scheldende reactie plaatsen.

Iemand een dierenbeul noemen zet alle alarmsystemen op scherp. Niemand wil dierenbeul genoemd worden, zelfs niet als dat heel terecht is. De reactie is irritant maar vrij onveranderlijk: iemand die dierenbeul genoemd wordt stopt (virtueel) z'n vingers in z'n oren en doet net of 'ie niets hoort. Die zal zich al helemaal niet afvragen waarom zo'n reactie komt.

(En voor iedereen die vindt dat dat wel zo moet zijn: waarom is de eerste reactie op een modaanwijzing vrijwel onveranderlijk een defensieve, en vrijwel nooit een vraag: "waarom zegt de mod dit" of "waarom heeft het modteam dit besloten"? Defensief reageren is een hele sterke reactie in mensen. Je gaat eigenlijk altijd eerst uit van je eigen gelijk, pas daarna kijk je, soms, of het ook anders kan zijn.)

Citaat:
Nee dan hoor je volgens bokt dus als reactie te geven ach wat sneu voor je. Wat zielig dat je cavia dood is.

Ik denk dat het goede antwoord 'optie C' is:
"Het is erg gevaarlijk om dieren mensenmedicijnen te geven. Medicijnen zijn gevaarlijk en vrijwel altijd giftig, experimenteer daarom NOOIT zelf met medicijnen maar ga naar de dierenarts."

Je zou ook nog kunnen gaan voor optie D: gewoon niet reageren.

En verder zou ik niet zeggen dat ik het zielig vind, maar heb ik ook niet de behoefte om iemand die (niet slim, maar ook niet uit doelbewuste en opzettelijke wreedheid) haar cavia moet missen nog even extra aan te vallen. Wat schiet je daarmee op? Ik ga er van uit dat iemand die zo een huisdier heeft verloren, het lesje wel geleerd heeft. Zo niet, dan vermoed ik dat een paar woorden via internet ook echt geen verschil gaan maken. In beide gevallen verander IK daar niets aan.