Ergeren aan spelfout 'is' ipv 'eens'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vie

Re: Ergeren aan spelfout 'is' ipv 'eens'

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 22:22

Ja ik ken idd ook wel van die uitspraken die wij niet zeggen. Maar storen? Nee het stoort me niet.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 22:31

Ik zelf ben absoluut geen ster in spellen en zinsvormen vandaar dat ik ook even wil reageren.
Zelf ben ik nu net weer een nieuwe studie begonnen en meteen aangekaart dat ik hier moeite mee heb. (Overigens heb ik dit al vanaf de basisschool)
Wat ik dan van leerlingzaken te horen krijg is dat ik niet voor niets spellingscontrole op de computer heb en dat ik mij zelf maar in de zinsopbouw e.d. moet gaan verdiepen.

En daar sta je dan als 18 jarige die om hulp vraagt omdat ik hier op wordt afgerekend op mijn toetsen. Maar school die gaat helpen buiten reguliere lessen om? Ho maar.
Overigens krijg ik helemaal geen Nederlands meer als vak, alleen maar communicatie.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 08:11

Nou ik zag net iemand die ik vind met dt schreef, brrr deze juf krijgt er spontaan rillingen van!

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 10:22

sronnie schreef:
Ik zelf ben absoluut geen ster in spellen en zinsvormen vandaar dat ik ook even wil reageren.
Zelf ben ik nu net weer een nieuwe studie begonnen en meteen aangekaart dat ik hier moeite mee heb. (Overigens heb ik dit al vanaf de basisschool)
Wat ik dan van leerlingzaken te horen krijg is dat ik niet voor niets spellingscontrole op de computer heb en dat ik mij zelf maar in de zinsopbouw e.d. moet gaan verdiepen.

En daar sta je dan als 18 jarige die om hulp vraagt omdat ik hier op wordt afgerekend op mijn toetsen. Maar school die gaat helpen buiten reguliere lessen om? Ho maar.
Overigens krijg ik helemaal geen Nederlands meer als vak, alleen maar communicatie.

heb je geen pabo bij jou op school zitten?! vraag eens een student van de pabo om bijles nederlands...
Dit is mij ook aangeboden omdat ik er ook ontzettend veel moeite mee heb ik heb jaren bijles nederlands gehad maar nog zie ik de logica niet van grammatica... (bijna) foutloos typen is er voor mij niet bij dat heb ik nu geaccepteerd. De bijles van de pabo student heb ik nooit gekregen puur omdat ze daar 4 maand geleden mee kwamen en ik het toen niet meer nodig vond...

Maar om weer ontopic te gaan.
Als je je daar al druk om moet maken vraag ik me af hoe druk je je dan wel niet om dingen in de maatschappij maakt... De msn taal en Breezah taal erger ik me ook aan maar dan lees ik gewoon niet meer verder heel simpel.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 10:27

beantsje schreef:
Deze fout heb ik nog niet gezien.
Maar ik erger me wel aan het soms bedroevende niveau; onvoorstelbaar hoe slecht veel mensen hun eigen taal beheersen! Dan ga je toch vraagtekens plaatsen bij het onderwijsniveau. Huilen

Dat heb ik dus ook....echt vreselijk ergelijk Verdrietig

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 10:35

Ik vind het erg belangrijk dat mensen hun taal beheersen en kan mij dan ook ergeren aan die msn taal... Soms begrijp ik die msn taal ook niet, dus waarom niet gewoon normaal schrijven... Als je daar moeite mee hebt omdat je dyslectisch bent o.i.d kan ik het begrijpen.

jolijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 16:20

Jettie schreef:
Ben ik de enige die zich eraan ergert?

Steeds vaker zie ik in berichten 'is' staan in plaats van 'eens'.
Voorbeeld: Ik heb dat ook wel is gedaan.

Het valt mij best vaak op, en ik heb zoiets van "Je weet het verschil tussen 'is' en 'eens' toch wel?".

Nee Clown Tja, ik weet het verschil wel maar let er niet zo op .. zal er voortaan wel op letten Knipoog

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 17:54

tsja.. ik blijf erbij dat zeker 60% wat zegt dyslectisch te zijn dat niet is. Is een mooi vrijbriefje voor fout schrijven Haha! En ja ik weet erg goed dat ik ook fouten maak!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 23:01

Waar een mens zich allemaal wel niet aan kan ergeren.. Haha!

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 23:15

Ik erger me denk nog het meeste aan deze voorbeelden:
'Ik wordt'
'Hij bedoeld'
'Zegd hij'
[edit, nog een veel ergere] 'Wedstrijdt', waar komt in godsnaam die t vandaan? Het is toch zeker geen werkwoord? Rolleyes

etc. etc.

Ook zinnen als 'beter als dat' erger ik me mateloos aan. Het is ons drie jaar achter elkaar op school aangeleerd dat dat totaal niet kan.

Mijn vriendin zegt ook altijd 'kon' ipv 'kende', dus zij zegt altijd: ''Dat kind kon ik nog niet.'' Zij komt uit Katwijk, waar het schijnbaar spreektaal is. Ik vind het irritant als ze het op msn gebruiken, dan moet ik dubbel denken om nou te snappen wat ze bedoelen.

Wat ik wel erg vind, is dat als je iemand anders aanspreekt op zijn of haar spelfouten, dat je dan vaak te horen krijgt 'Ik heb dyslexie.' Heel vaak denk ik dat dat niet echt het geval is en dat sommigen daar misbruik van maken! Ik heb respect voor de mensen die ècht dyslectie hebben, maar ik vind niet dat je het als slappe smoes moet gebruiken als je geen dyslexie hebt.
Laatst bijgewerkt door _Denise_ op 12-09-06 23:19, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 23:18

aan de ene kant wie ben jij om te oordelen? Of die persoon dyslexie heeft of niet?
Als je getest bent (geloof mij zeker voor op unief is het een hele procedure) zal je het toch hebben?

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 08:03

Machie schreef:
tsja.. ik blijf erbij dat zeker 60% wat zegt dyslectisch te zijn dat niet is. Is een mooi vrijbriefje voor fout schrijven Haha! En ja ik weet erg goed dat ik ook fouten maak!

Op Bokt of irl?

Snowcrash

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 10:18

More schreef:
Ik probeer ook zo goed mogelijk te typen opzich op bokt. Maar ik heb geen zin om echt een kwartier na te denken of het met een D of T moet... Daar ben ik nog al slecht in.
Hoofdletters doe ik soms 0:a

Woejj, hoofdletters en punten geen probleem, maar die D's en T's Nagelbijten / Gniffelen

En dat met 4x Nederlands per week Bloos

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:34

Jettie schreef:
Ben ik de enige die zich eraan ergert?

Steeds vaker zie ik in berichten 'is' staan in plaats van 'eens'.
Voorbeeld: Ik heb dat ook wel is gedaan.

Het valt mij best vaak op, en ik heb zoiets van "Je weet het verschil tussen 'is' en 'eens' toch wel?".

Kan me er ook vreselijk aan ergeren en zo zijn er nog wel een hoop voorbeelden te noemen..
Probeer er maar niet teveel op te letten..

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:35

_Denise_ schreef:
'Ik wordt'
'Hij bedoeld'
'Zegd hij'
[edit, nog een veel ergere] 'Wedstrijdt', waar komt in godsnaam die t vandaan? Het is toch zeker geen werkwoord? Rolleyes

Jewel!
Ik wedstrijd,
jij wedstrijdt,
wij wedstrijden..

kan makkelijk toch Clown

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:45

Ik let er wel heel goed op. Ik word als het goed is later juffie, en dan wil ik toch wel perfect Nederlands kunnen, eerlijk gezegd.

Al doe ik m'n best, sommige dingen vergeet ik ook gewoon.
Ik zeg wel altijd als ik, ipv als mij. Maar het verschil tussen als en dan krijg ik er moeilijk in.

Je moet ook rekening houden met niveau, niet iedereen kan perfect Nederlands, en dat kun je ook niet verwachten.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 12:48

Blackje schreef:
Jewel!
Ik wedstrijd,
jij wedstrijdt,
wij wedstrijden..

kan makkelijk toch Clown
Ik heb gewedstrijd. Vork

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 14:55

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 15:06

Natasja91 schreef:
Machie schreef:

Op Bokt of irl?

Vooral op het internet denk ik. IRL moet je kunnen aantonen dat je dyslectie hebt. Naja... op mn vorige opleiding waren 8 van de 19 mensen die zeiden dyslectisch te zijn uiteindelijk konden maar 2 het aantonen. De rest niet Het is een mooi modewoord Tong uitsteken

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 15:40

Blackje schreef:
_Denise_ schreef:
'Ik wordt'
'Hij bedoeld'
'Zegd hij'

Jewel!
Ik wedstrijd,
jij wedstrijdt,
wij wedstrijden..

kan makkelijk toch Clown

Okee, daar heb je een punt Knipoog Maar ik bedoelde dat mensen dit schrijven in de zin van 'Ik heb gisteren een wedstrijd gereden' en om het dan met dt te schrijven vind ik toch wel heel erg.. Nagelbijten / Gniffelen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:41

Mik_ schreef:
Je moet ook rekening houden met niveau, niet iedereen kan perfect Nederlands, en dat kun je ook niet verwachten.

Volgens mij verwacht ook niemand dat. Maar het niveau op Bokt is echt heel, heel bedroevend slecht af en toe. Verdrietig Dat komt niet eens in de buurt van acceptabel, laat staan perfect Lachen

En als ik dan lees welke fouten andere potentiele juffies maken ('bedoeld' ipv 'bedoelt', 'tentames', 'me' ipv 'mijn', nou ja, alleen op de laatste pagina haal ik zo al een tiental pijnlijke fouten uit de posts) denk ik niet dat het nog gaat verbeteren. Scheve mond

Oh ja: niet iedereen hoeft perfect Nederlands te kunnen schrijven, maar van (aankomende) docenten verwacht ik eigenlijk wel dat ze een eind in de goede richting komen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 20:46

je ergeren aan taalfouten moet je niet doen Haha! Haha! beter is de taalfouten ridicuul maken op het taalbloopertopic Haha! Haha!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:13

Ik erger me ook aan mensen met overbodige smilies Nors opkijken Knipoog Tong uitsteken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:13

hihihi zoals ik Haha! Haha! Haha!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-06 14:51

Ik erger me echt groen en geel aan mensen die zich druk maken om een spellings PROBLEEM van een ander.
Of het nu dyslectie is, een 'gewoon' spellingsprobleem of dat je gewoon ècht geen inzicht hebt in spelling, bedenk wel: de meeste mensen maken niet met opzet fouten.
Je kunt mensen die geen aantoonbaar bewijs hebben van dyslectie, maar toch problemen hebben met spelling hier ontzettend mee kwetsen. Die mensen zijn namelijk niet per definitie 'dom' of 'ongeïnteresseerd'.
Je hebt wel héél erg makkelijk praten als je zelf toevallig géén problemen hebt met spelling.

Ja, ik wordt hier ècht heel boos van! Ik ben zelf heel erg zwak in spelling en nee; daar heb ik geen reden voor. Ik heb altijd bijles gehad, ik lees veel, plaats veel berichten op Bokt, schrijf veel verhalen (o.a. op mijn web log) en maak nog steeds te veel spellingsfouten. Jammer dan. Iedereen begrijpt wat ik bedoel, toch? Ik werk ook nog in het onderwijs en ik heb altijd meer tijd nodig om spellings oefeningen voor te bereiden dan anderen, maar dat heb ik er voor over. Rugzakje leerlingen waar ik mee werk vinden het fijn dat ik me zo goed in kan leven in de situatie waarin zij verkeren. Dat is minstens zo belangrijk dan 100 % correct Nederlands te kunnen schrijven.

Taalbloopers; heel leuk voor de inteligente mensen die wèl netjes foutloos kunnen posten zonder er bij na te hoeven denken. Lekker andere mensen belachelijk maken die na 5 keer overlezen nòg niet alle fouten eruit hebben kunnen halen; veel plezier.