[Dienstmededeling] Bokt.nl gebruikersenquête 2006

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Siempie

Re: [Dienstmededeling] Bokt.nl gebruikersenquête 2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 15:35

Stuur mij of Maya in dat geval maar een pb dan nemen we het alsnog mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 00:21

Marreke schreef:
BartVB schreef:
Hmm, ik zie dat er een aantal 'niet van toepassing' antwoord mogelijkheden weg zijn gevallen Scheve mond Die ga ik nog snel even toevoegen.

Is aangepast Lachen

En nu? Opnieuw invullen voor iedereen die dat al voor middernacht gedaan had?

En ik wacht, en wacht, en wacht...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-06 19:21

Marreke, had je ergens willen antwoorden NVT waar dat niet kon, en zou je dat nu dan anders in willen vullen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 16:34

Dat niet zozeer. Ik wilde gewoon weten of die eerste resultaten meetellen of dat de enquete opnieuw ingevuld moet worden door degenen die hem voor de aanpassing ingevuld hadden.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-06 18:31

De enquetes die voor de wijzigingen zijn ingevuld tellen gewoon mee. Je mag hem ook opnieuw maken, in dat geval graag even melden zodat we de eerste enquete weg kunnen gooien.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 01:52

ik had ergens 2X dezelfde vraag gelezen, die stonden gewoon onder elkaar.. weet wel niet meer wat of waar Lachen

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 02:06

oja, trouwens, waarschijnlijk domme vraag(maar ken niet veel van computers enzo) maar waarom heeft bokt geld nodig? de moderators zijn toch vrijwilligers? of moeten jullie voor het domein-naam betalen ofzo? sorry voor men domme vraag Haha!

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 08:37

De domeinnaam is nog niet eens het grootste probleem, maar de computers (servers) waarop Bokt draait en andere zaken kosten een hoop geld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 18:03

Ik heb het eerste blad van de enquete gezien, vraag mij af wat de meerwaarde van mijn personalia er toe doet. Wat is het uiteindelijke doel van deze enquete? Ik kan dus niet verder dan het eerste blad kijken.

Heb in het verleden al zo vaak met enquetes meegedaan, trouw altijd alles ingevuld en nooit iets gehoord van uitkomsten e.d., vind het wel fijn een beetje anoniem te mogen blijven, maar dat kan dus niet, want het zijn verplichte velden. Reden voor mij deze niet in te vullen.

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 19:40

BartVB schreef:
De enquetes die voor de wijzigingen zijn ingevuld tellen gewoon mee. Je mag hem ook opnieuw maken, in dat geval graag even melden zodat we de eerste enquete weg kunnen gooien.

Weeral opnieuw doen?
Kom op, hoe vaak nog?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 20:10

Het woord 'mag' impliceert een keuze. Knipoog

Het enige wat weggevallen was, waren een paar 'NVT'-opties begreep ik? Dus echt van levensbelang is het vast niet dat je 'm opnieuw invult Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 20:17

Beetje jammer dat een enquete meestal anoniem is en deze blijkbaar niet...
Bij een volledig anonieme enquete zijn de antwoorden vaak net iets eerlijker, misschien goed om in gedachte te houden voor een volgende enquete?
Mijn antwoorden waren overigens wèl eerlijk, ik sta voor wat ik zeg of schrijf, maar ik kan mij voorstellen dat sommigen bij een niet anonieme enquete liever 'politiek correct' antwoorden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 20:22

In principe is het mogelijk om enquetes anoniem te linken en toch na te kunnen gaan of de betreffende persoon al eerder een enquete heeft ingevuld. Nipo doet het ook op die manier.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 20:56

NIPO heeft een vaste groep ge-enqueteerden die een zogezegd 'representatief beeld van de samenleving' geven en een bijkomende losse groep voor andere enquetes.
Voor je tot de 'vaste groep' hoort bij NIPO moet je een aardige lijst gegevens invullen Knipoog
Anoniem is niet altijd zo anoniem als je denkt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 21:39

Ja, maar die gegevens mogen niet herleidbaar opgeslagen worden, dus dat je met iemands naam kunt achterhalen welke antwoorden iemand gegeven heeft. En er zijn ook prima technische oplossingen mogelijk om dat te doen, met behulp van encryptie en encodering. Over de Bokt-gegevens kan ik uiteraard niet zoveel zeggen, maar dat soort systemen worden ook gebruikt voor digiD, beveiligde databases, etc.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 14:25

Misschien is het wel beter dat het niet anoniem is... Anders heb je misschien van die pennys of van leukerds die 'voor de grap' alleen expres slechte dingen invullen ofzo

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 15:56

Ik werk samen met Siempie de enquêtes uit, als ik naar dat overzicht ga, van die enquête. Dan zie ik niet van Marreke heeft enquete nr zoveel ingevuld, of Shadow heeft die en die ingevuld (ik weet persoonlijk zelfs niet eens wie hem heeft ingevuld, die namen staan niet overduidelijk bij de resultaten vermeld). Ik weet de ingevulde gegevens (jaargetal, en dus leeftijd, wat wij nodig hebben vor de verdere verwerking) wel. Vandaar ook dat het verder geen invloed heeft, en als iemand kritiek heeft, dan wordt de naam van die bokker bijvoorbeeld ook totaal niet openbaar gemaakt of wordt er verder iets met die naam gedaan. Totaal niet.

Russel, als je die gegevens niet in wilt vullen, dan vul je de verdere enquete niet in. Het is fijn als men hem wel invult, maar zeker niet verplicht, en als iemand niet alles wilt invullen, dan is dat ook goed en diens recht.

Overigens, Marreke, ik zal je punt zeker noteren om mee te nemen in de evaluatie van deze enquête, voor als er in de verdere toekomst weer eens een enquête gehouden wordt, dat deze dingen dan aandacht aan besteed kan worden. (bijvoorbeeld ook de betekenis van het woord integer of competent)

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-06 22:24

Marreke schreef:
Anoniem is niet altijd zo anoniem als je denkt.

Anoniem bestaat niet, zelfde met privacy. Privacy is ook iets van vroeger. Vervelend maar waar Scheve mond

Ook als er geen persoonsgegevens gevraagd worden en als het user_id niet (intern) bijgehouden wordt is het (technisch) mogelijk om na te gaan wie de enquete ingevuld heeft, de IPs worden namelijk wel bijgehouden. Als dat niet in het enquete programma zelf is dan staan die wel in de logfiles.

Het komt dus allemaal neer op vertrouwen. Zelfde bij de belastingdienst of bij de regering. Vertrouw je er op dat ze zorgvuldig met je gegevens omgaat of niet (ik niet, maar da's een andere discussie Haha!).

Zoals al gezegd is wordt het user_id alleen gebruikt om correlaties te kunnen maken tussen verschillende antwoorden en b.v. registratiedatum of post aantal. De mening over bijvoorbeeld het moderatorteam kan flink afhangen van hoe lang iemand al op Bokt actief is en of men vooral leest of vooral posts. Dat zijn interessante gegevens.

Maya en Siempie (die de eerste analyse doen) zien de user_ids helemaal niet, bij de verdere analyse (wat correlatie berekeningen e.d.) worden de user_ids omgezet naar registratiedatum en postcount. Ook dan zijn de user_ids niet zichtbaar.

Is het echt waar wat ik nu zeg? Zoals ik al zei, het is een kwestie van vertrouwen.

Maar idd, je hebt zeker een punt dat men eerder geneigd is ongezouten kritiek te geven als men weet dat men anoniem kan antwoorden. Misschien iets om de volgende keer te overwegen en dan de postcount e.d. als (optionele) vraag op te nemen.

Op het moment zijn er al 2800 enquetes ingevuld trouwens Party!! De resultaten komen er echt, ik heb alleen nog geen idee wanneer. Nogal een (erg) druk programma hier.

Ben je man of vrouw?
Afbeelding
97.55% vrouw, pff Lachen

Hoeveel uur besteed je gemiddeld per week aan paarden?
Afbeelding

Later meer Lachen

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 22:47

Leuk die taarten!!! Nagelbijten / Gniffelen En idd, we zijn bijna allemaal vrouw...Haha! En ik zit ook bij die 30% die tussen de 9 en 16 uur met paarden doorbrengt...

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 09:36

Kijk, dat is al een leuk tipje van de sluier! Succes met verder uitwerken!!

Anneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 21:01

Ik wou graag nog een extra opmerking/tip geven,
bij de laatste vraag vd. enquete..
Maar daar kwam ik pas achter toen ik hem had verzonden..
Waar kan ik nu die 'opmerking' geven? Hier?Of een mod PB'en?
Of nog anders?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 23:09

Je kan Siempie of mij een pbtje sturen, wij verwerken de enquête ook.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-06 23:51

BartVB schreef:
Het komt dus allemaal neer op vertrouwen. Zelfde bij de belastingdienst of bij de regering.

Nou is het een beetje off-topic, maar het is bij enquetes die geen herleidbare gegevens nodig hebben, alleen verbanden tussen verschillende variabelen is het in theorie wel mogelijk om ze anoniem te verwerken. De belastingdienst en de regering zijn dan weer geen goeie voorbeelden, want daar gaat het heel nadrukkelijk wel om herleidbare gegevens. Doet er niet zoveel toe, maar om even heel precies te zijn Haha!

Maar inderdaad: als je als programmeur / websitebeheerder de gegevens wilt hebben en niet anoniem, dan zijn er eenvoudigere manieren dan deze Lachen

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-06 10:44

Het is zondermeer en ook in de praktijk mogelijk om de enquetes anoniem te verwerken (en dat is ook wat er op Bokt gebeurt). Ik bedoel vooral dat dit erg lastig te controleren is door de gemiddelde gebruiker bij een internet enquete.

Inmiddels hebben we 3300 enquetes, binnenkort de enquete dus maar eens sluiten en proberen tijd te vinden om de resultaten te analyseren. Het is hier op het moment een beetje druk Rolleyes

Bas232

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:05

Mag ik kaarjes op de taart? Clown