Is Bokt werkelijk zo negatief??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 21:06

Ik vind van wel
Je hebt echt zo van die 'zeikerds' die je topic verpesten.
Spijtig maar het is zo ..
Men mocht wel wat vriendelijker zijn .
Oke eerlijk ik wil ook soms wel eens iets bot plaatsen , maar dan denk ik van och nee dat komt wel goed . Maarnee wat doen de meeste :Boem baf die plaatsen zo iets neer .
En dan komt het helemaal verkeerd over .

Dus ietsje liever mag wel !!!!

Daisies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 22:54

Ik weet er alles van, krijg een ongeluk met mijn paard en ik krijg te horen dat ik geen paard waard ben en maar op een hobbelpaard moet gaan rijden, Heb er geen woorden voor..

en eentje begint en gelijk half bokt over me heen..

Marchador

Re: Is Bokt werkelijk zo negatief??

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 23:02

Je weet niet wie er achter de computer zit, je ziet alleen wat de gebruikers schrijven. Een tekst kan heel anders gelezen worden dan dat een gebruiker bedoeld, zo kan bijvoorbeeld een vriendelijke tekst heel bot overkomen.

Er zijn inderdaad wel gebruikers die het een beetje 'verpesten' voor de ts haar topic. Hier sluit ik me aan bij Missy.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 23:07

shetlandlove schreef:
@ Cassidy => Iemand wijzen op zijn rijgedrag in de auto is iets heel anders dan iemand wijzen op de omgang met zijn paard. Je bereikt vaak meer als je iets vriendelijk vraagt...Als ik tegen jou schreeuw dat je harder moet werken, zou je dat dan doen? Als ik je vriendelijk vraag om door te werken omdat het werk voor 4 uur af mnoet zijn komt het al heel anders over en ben je waarschijnlijk ook meer bereid het te doen

Tja, dat is jouw visie. Laten we het even projecteren over de paardrijlessen die ik heb genoten: geen gelul, geen discussie, doen wat de instructie zegt, en als je nog vragen hebt discussieren we daar later over. En dat werkt voor mij nog het beste. Iemand anders kan daar van dichtklappen. Ik doe het niet.

Toch nog even terug op de opmerking dat ik geen oplossingen geef in het steigertopic en alleen maar roep dat ze het niet meer moeten doen, zou ik je willen vragen om het nog eens door te lezen. Ik heb wel degelijk advies gegeven: niet meer doen, en hopen dat het wegzakt. Om steigeren uit een paard te krijgen moet je soms heel hard te werk gaan, tot en met het bewust laten achteroverklappen van een paard. Ik ben ook van mening dat je soms teveel kunt vertellen, vooral op een forum als bokt. Het bewust laten achteroverklappen van een paard is bloedlink en heel gevaarlijk voor ruiter en voor paard, en hoort niet thuis in de portfolio van methodes die kinderen, of ze er nu op zitten of er naast staan, behoren te hanteren, of zelfs kunnen hanteren. Afhankelijk van de correctiemethode die je volgt, kan de correctie van probleempaarden soms een hele harde hand vragen, je moet harder zijn dan degenen die het in de hand hebben gewerkt kunnen vermoeden. Dus in mijn ogen kun je mij niet kwalijk nemen dat ik deze methode niet uitvoerig heb behandeld. Te veel (halve) informatie kan alleen maar averechts werken. Kijk maar naar de sticky bij UZ over de Join-up.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 23:14

Ik vind van wel, was laatst een meisje dat vrolijk haar springende hondje showde, het enige wat ze konden zeggen is dat ze te hoog sprong, of de hindernis niet mooi was of de tuin te klein.

Nou dan heb ik ook zo iets van, ze wilt commentaar op het plezier met haar hondje dat ze heeft en op de foto heeft gezet, maar ze krijgt commentaar op alles behalve dat.

Natuurlijk als je vraagt om commentaar op je rijstijl dan vraag je geen commentaar om de houding van je paard of alles wat niet met je rijstijl te maken heeft, in de praktijk is dit echter anders.

Ga maar eens naar een paar topics over commentaar op je rijden, grote kans dat je ook commentaar over dingen vind als waarom rij je met martingaal dat kan je niet of waarom zijn de sporen zo groot ze mogen best kleiner.

Geef me hierbij maar eens ongelijk

En ik ben goed gek als ik mijn actiefoto's op bokt zet het enige wat ik verwacht is gezeur over alles behalve mijn rijstijl

shetlandlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-06 23:41

@ laartjuh => Wat Sanneh en ik gedaan hebben is foto's plaatsen met de bedoeling om zulke reacties los te peuteren...We wilden wel eens "afgekraakt"worden en dan zelf of hele opvliegende reacties te plaatsen of juist weer heel vriendelijk...Alleen werd er op die topics niet als verwacht gereageerd We kregen toen hele leuke reacties...Dus de bokkers kunnen het wel
En volgens mij is je houding juist wel je rijstijl Maar je hebt wel gelijk...er wordt vaak heel erg op andere dingen gelet, het mag wel gezegd worden als je iets ziet dat je niet snapt (bv sporen, hulpteugel)vind ik, maar de meesten gaan er dan maar over door, dan gaat een bepaald topic dus niet meer over fouten in je rijstijl, maar over waarom je in godsnaam met een martingaal rijd...Tsja dan vraag ik me ook wel eens af...Waar gaat het nu over? over dat we diegene aan een betere rijstijl kunnen helpen door bruikbare tips te geven of over het rijden met een martingaal?

@ Cassidy => Ik weet dat soms alleen een harde aanpak werkt, maar dit is totaal niet mijn stijl. ik probeer liever eerst het gedrag om te vormen, zoals in dat topic bijvoorbeeld werd gezegd het op de grond staan blijven belonen ipv het steigeren. De meisjes(onervaren) waren met zeer jonge pony's bezig en die kun je het beste weer "omvormen", vaak maak je het bij zulke jonge dieren alleen maar erger als je ze juist hard aanpakt. Je zag in de filmpjes ook duidelijk dat de pony's er geen plezier aan beleefden (persoonlijk had ik die meisjes het erf afgeschopt en het met een rustiger iemand geprobeerd ). Waar het ene meisje wel duidelijk om vroeg was hoe leer ik dit mijn pony af? En jij kwam met die harde aanpak-verhalen...Zulke onervaren kinderen laat je niet met zo'n aanpak knoeien vind ik, dus je kunt beter zeggen dat ze het gedrag moeten gaan omvormen, of een ouder, verstandiger iemand erbij moeten halen.
Ik heb jou meerdere malen zien zeggen dat die paarden een enkeltje slager krijgen...Dit is erg hard en confronterend, en de pony's zijn nog jong, dus als je de verzorgers van die pony had verteld dat ze verkeerd bezig waren (wat ze overigens wel wisten) en hen gewoon verteld had dat ze beter andere dingen met de pony's konden gaan doen, was het veel minder hefitg aan gekomen. Zeg zelf...Zou jou het leuk vinden als iemand tegen je zegt dat je je pony onmiddelijk iets moet afleren omdat ie als ie een nieuwe eigenaar zou krijgen waarschijnlijk naar de slager gaat?
Wat ik hiermee duidelijk probeer te maken is (nog steeds ) dat je met een wat vriendelijker tekst meer kunt bereiken als met een of ander verhaal dat je slager een enkeltje slager krijgt oid

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 00:01

Bokt is niet altijd negatief het ligt er denk ik ook aan hoe je een topic begint

baroen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 03:28

negatief wil ik het niet noemen, wel groot en daardoor krijg je gewoon misverstanden en een hele boel verschillende meningen en een beetje het "als 1 schaap over de dam is volgen er meer effect"

ik vind dat het gezegd mag en moet worden als men iets ziet wat gewoon verkeerd is, qua omgang, qua rijden enz... helaas hoor je dat dan niet 1 keer, maar 3 pagina's lang omdat veel mensen het willen zeggen, tja dat krijg je op een groot forum, daar doe je niks aan.. en ja tuurlijk zitten er wel mensen tussen die echt botte of gemene opmerkingen maken, nou ja ..swa.. lekker laten.. daar kun je dan weinig mee, maar het gros wat ik lees is , ook al is het commentaar, nog steeds opbouwend en bedoeld als eye opener of hulp..

wat wel heel prettig zou zijn, is als mensen wat beter leren lezen, de topics ook eerst doorlezen voordat men een reactie plaatst.. soms word er door een ander iets aangehaald wat allang afgehandeld of duidelijk is en begint het gezeur weer overnieuw, en het excuus "maar het zijn 4 pagina's? die ga ik echt niet terug lezen" ja dan reageer je maar niet...

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 08:22

ach ik maak me er nooit druk om

er zijn maar een aantal bokkers waarvan ik commentaar serieus neem. En voor de rest mogen bokkers blaten wat ze willen

Missy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-06 17:18

Shadow0 schreef:
Missy, ik vind het wel jammer dat je (en juist in dit topic) dan op deze manier reageert. Want het vriendelijk reageren geldt uiteraard beide kanten op.

Sorry hoor, maar ik vindt dat sorane wel eens mag ophouden met negetief reageren puur omdat het pubers zijn.

Jennii

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 08:44

Cassidy schreef:
Soms worden er toch dingen door elkaar gehaald: dingen die echt niet kunnen, en dingen die wel kunnen maar waar de persoon die reageert niet zo achter staat. Enhet verschil in reacties op die dingen komt niet altijd even duidelijk naar voren.

Als een meisje van 12 op een Shet rijdt, en dat kan qua gewicht enz, ben ik het er mee eens dat je de reacties die je krijgt naast je neer moet kunnen leggen. Of, als je dat niet kunt, al helemaal geen topics hier moet plaatsen.

Maar ik heb hier ook topics langs zien komen waar mensen dus echt serieus verkeerd bezig waren, daar terecht kritiek op kregen en deze kritiek naast zich neer leggen of meteen beginnen te piepen dat bokt zo negatief doet, dat ze zich onterecht behandelt voelen, en toch lekker doen waar ze zelf zin in hebben.

Bokt heeft voor mij, behalve een entertainende functie, ook een educatieve functie. Als degenen die van bokt kunnen leren dat als negativiteit ervaren is dat toch echt hun eigen probleem.

You may lead a horse to water, but you cannot make him drink....

Voorbeeld:

viewtopic.php?f=21&t=514461

viewtopic.php?f=53&t=519470&p=12190051#12190051

Het is gewoon logisch dat hierop negatief gereageerd wordt. Ik verzorgde deze ponys vroeger ook, en ze waren Schatten. Maar ik er kom er nou niet meer.

on topic: Ik vind dat bokt inderdaad soms wel eens wat positiever mag reageren. Dat iemand afgezeikt wordt omdat diegene een ongeluk heeft gehad, dat die dan maar geen paard mag kopen. Ik vind best dat je mag zeggen wat je vind, maar er zijn wel beperkingen.

Zo. mijn mening

Sok

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 19:02

Bokt is niet negatief, alleen sommige mensen die plaatsen wel

Maargoed, ga me er niet meer aan storen hoor Heb wel wat beters te doen!

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 13:28

Bokt is niet negatief. Alleen kunnen sommige mensen het niet laten om meteen commentaar te geven als iemand een hulpteugel of sporen gebruikt. En als er één begint, dan praten een heleboel anderen die persoon automatisch na. (en dat vind ik wél storend)

Er is niks mis met opbouwende kritiek, zolang iemand maar niet totaal de grond in geboord wordt.
Maar als iemand echt een hulpteugel verkeerd gebruikt, dan moet die persoon natuurlijk ook niet raar opkijken als hij/zij daar commentaar opn krijgt.

Maar in het algemeen krijg je op Bokt best wel bruikbare tips. En als je niet op kritiek zit te wachten, kun je ook maar beter niks posten.

renskek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:37

Ik vind dat bokt niet negatief is. Ik heb nog nooit negatieve reacties gekregen op mijn foto's. En als je foto's op bijv HAW plaatst, dan vraag je om commentaar. Als je daar niet tegen kunt moet je het niet doen. En als iemand rijdt met een slecht passend zadel of een meisje wat bijna mee kan lopen met haar shet, dqan mag je toch best zeggen wat je ziet?

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 16:38

Frouk schreef:

mijn mening is dus, gewoon beter nadenken voor je iets typt, dan wordt bokt al veel vriendelijker!

Vind ik ook.

Sanneh14

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 17:28

ok, bedankt voor de reacties,,,, btw het heeft niets met puberen te maken, ook een puber kan op een normale manier communiceren

RhealLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:39

nou jah sommige uiten hun mening verkeerd )en ik soms ook hoor' maar er is 1 punt die velen uit het oog verliezen

kritiek in wat voor vorm dan ook is niet alleen negatief maar bevat juist zeer veel positieve en nuttige tips

je moet het alleen juist weten om te zetten, er zijn o zo veel mensen die niet met kritiek kunnen omgaan en dan gelijk het als een negatief iets zien, leer er eens mee omgaan, haal het beste eruit. Want van kritiek kan je leren

dus bokt is niet negatief, de mensen geven juist nuttige en bruikbare informatie (die helaas niet altijd worden gebruikt )

Leer van het commentaar van anderen, en antwoord niet nutteloos ergens op en al helemaal niet als je er weinig verstand van hebt om zo niet te veel mensen in je harnas jaagt.

Tevens zijn er altijd 2 schuldigen nooit 1 !!!! dus ontvang je kritiek dan kan het aan jezelf liggen, leer er mee om te gaan en kritiek in positieve zin te zien en bedank mensen juist voor hun commentaar, ze willen slechts helpen

nou dat was mijn speech

groetjes

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:40

mee eens

Kaiya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 17:51

Nee, vind ik niet. Ik vind niet dat bokt negatief is.
En ja, een puber kan ook normaal comminuceren, kijk maar naar mij. Als er hier íemand pubert op de volle 100% dan ben ik 't wel.
Maar ik denk dat je gewoon op bokt moet leren omgaan met reacties die mensen geven en hoe je je eigen berichten formuleert.
In het dagelijks gebruik heb je gezichtsuitdrukkingen en de toon waarop je iets zegt wat aangeeft of je boos over iets bent, of het juist als een vriendelijk advies bedoelt.
Dat heb je hier niet, dus je moet uitkijken met wat je zegt, en hóe je het zegt.
Ook moet je niet altijd denken dat bokkers iets slecht bedoelen, en als je niet weet hoe een bokker iets heeft bedoelt kan je hem/haar altijd een pb'tje sturen.
Ik heb zelf nog nooit felle kritiek gehad op topics die ik heb geplaatst. Ik heb ook regelmatig rijtopics geopend en ik heb nog nooit reacties gehad waarvan ik dacht 'Jee, waar slaat dit nou op?' (en dat zegt degene die goed is in dingen verkeerd opvatten )
Ik zo'n sterruiter ben ik niet hoor, ik ben maar een simpel manegeruitertje, die nog helemaal niet zo lang rijdt maar wel gewoon haar best doet.
En ik krijg alleen maar tips, waar ik écht veel mee kan!

Ik denk dat de personen die het meeste commentaar krijgen mensen zijn die té graag willen laten zien wat ze kunnen.
Mensen die voor de foto hun paard in de krul trekken of sporen aandoen terwijl ze er niet mee om kunnen gaan. Mensen die hulpteugels erop gooien voor het plaatje zodat het paard aan de teugel gaat.
Dat is dus wat je op bokt níet moet doen. Er zitten hier een hele hoop mensen die gevoel hebben voor gerechtigheid, en niet alleen voor mens maar ook voor dier.
En ik vind dat het ook ergens wel goed is, als er iemand is die je op je vingers tikt als je dat soort praktijken uithaalt, maarja, bokt is daar nou nét iets te niet-subtiel voor.
Het interesseert mij persoonlijk werkelijk níks of mijn paard wel een leuk setje aanheeft en mooi aan de teugel loopt, of whatever. Ik rij gewoon wat rond, wat dus resulteert in een lekker ontspannen knollie onder mn kont en een blije ruiter. En dan komt "het mooie" vanzelf wel. En die instelling word hier geloof ik wel gewaardeerd, ik heb iig nog nooit commentaar gehad op mijn rijden. (Ja goed, tips, maar nooit commentaar van; je trekt m in de mond, of je paard is hartstikke gespannen of dergelijk commentaar dat veel voorkomt.)
Ik denk dat als de mensen die zich snel aangevallen voelen die instelling met mij zouden delen, er een stúk minder scherpe reacties zouden zijn.

En dan komt er nog bij dat áls je commentaar wil en dat krijgt, je het moet accepteren, ookal is het niet wat je horen wilt.
Veel mensen plaatsen iets, maar zodra ze commentaar krijgen dat ze niet horen willen flippen ze uit. Als je dat niet horen wil moet je ook niks plaatsen.
Dus voor iedereen die zich snel aangevallen voelt; als je iets plaatst, moet je ook bereid zijn om commentaar te krijgen en daar iets mee te doen.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 12:10

Bokt is niet negatief
Maar op bokt weet iedereen het beter dan de ander enz. en iedereen heeft zijn eigen manier en dat botst wel eens door fout mening overbrengen en opvatten...
Ik snap dat ook niet altijd...ik bedoel van geen mens kan het zelfde zijn.
En als er dan iets fout is en er worden tips gegeven, geeft ook bijna iedereen de tips die in het eerste bericht ook al gezegt waren
Goh...en dan het raar vinden dat het uiteindelijk irritant overkomt bij de TS... Dat bokt negatief overkomt komt denk ik ook omdat het over internet gaat...je kan nooit precies weten hoe de ander het bedoelt en daar moet eigenlijk iedereen rekening mee houden.
Bokt is verder wel leuk, je moet alleen ook zelf goed nadenken wat je plaatst en wat niet.

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:04

Jus_dOrange schreef:
Bokt is geen grote hoop met 1 mening, maar bokt bestaat uit allemaal verschillende mensen met verschillende meningen.

Ik vind dat er anders aardig wat 'kuddebeestjes' tussen lopen.

MSQuincyTE schreef:
Bokt is niet altijd negatief het ligt er denk ik ook aan hoe je een topic begint

Dat heb ik ook al vaak bedacht. En af en toe zeggen ja je hebt helemaal gelijk, daar werk ik aan, helpt ook mee.

Cadish schreef:
Ik denk dat de personen die het meeste commentaar krijgen mensen zijn die té graag willen laten zien wat ze kunnen.
Mensen die voor de foto hun paard in de krul trekken of sporen aandoen terwijl ze er niet mee om kunnen gaan. Mensen die hulpteugels erop gooien voor het plaatje zodat het paard aan de teugel gaat.
Dat is dus wat je op bokt níet moet doen. Er zitten hier een hele hoop mensen die gevoel hebben voor gerechtigheid, en niet alleen voor mens maar ook voor dier.
Het hoeft er met bv. slof nog niet eens slecht uit te zien, dan krijg je net de vraag; maar waarom gebruik je hem dan als ie toch goed loopt? Hulpteugels zijn altijd not done...

Soms heb ik in topics ook wel eens het idee van jeej, kunnen mensen nu echt eens niet nadenken voor ze wat neerdroppen?
Ikzelf heb eigenlijk nog nooit problemen gehad in een topic, als ik een fout maak, mag dat gezegd worden, 9/10 geef ik dat dan zelf al aan ofzo. Op van die reactie's waarvan ik denk 'nou ja...' , die negeer ik gewoon.

Ik dnek niet dat Bokt negatief is, maar sommige mensen mogen wel 10 x nadenken voor ze een bericht posten en de manier waarop ze het willen posten.

Julia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:16

Bokt is idd niet negatief. Het is een paardenforum waar gediscusseerd wordt. Erger je je hieraan en voel je je aangevallen moet je niet zeggen dat Bokt negatief is, dat is een mening en geen feit. Het is maar hoe je het zelf wil opvatten. Mensen geven hier hun mening zodat je er iets mee kunt (dit is in het algemeen) en niet om mensen af te kraken. En idd, een verschil moet er toch zijn? Als jij meer geld had en een paard had dat ZZ dressuur liep dan liep jij hier ook te pronken op bokt en plaatste je veel foto's om te laten zien hoe geweldig je paard wel niet is. Als je commentaar krijgt kan je 2 dingen doen: Aanvaarden of in discussie gaan. Sommige zien het als een need om in discussie te gaan ook al weten ze zelf wel dat de gene die commentaar geeft gelijk heeft.
Ik plaats dit helemaal niet om 1 bepaald persoon af te zeik.en ofzo.
En ja ben het met Sylleke eens: Beter nadenken voor ze een bericht posten en de manier waarop ze het willen posten.

Horsea_nl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:15

ik vind het gedeeltelijk waar.. laats was er een meisje die reed haar pony zonder teugels alleen op een slof nou dan kan je ook om reactie vragen! en dan ben ik het voledig met ze eens. en tot nu toe als ik een topic heb geopend zijn ze er vrijwel nooit negatief over begonnen. het is vaak zo dat de mensen zelf neit tegen de waarheid kunnen. en dat de bokkers nogal direct zijn met hun mening en dat ze daar mee moeten oppassen en het misschien iets voorzichtiger moeten brengen..

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 23:21

Bokt is gewoon een kudde paarden.

Als er 1 het lef heeft om iets te zeggen,volgt de rest

Whiz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 23:26

naja.. laat ik dan maar even een heisa opzetten.. naja.. Ik zit eigenlijk mijn hele leven al in de paarden. En paardemensen zijn nou eenmaal een tikkeltje eigenwijs.. en iedereen weet altijd hoe het beter moet.. in theorie dan...

Maar tjah als je hier wat neer zet dan vraag je ook om commentaar..

Ook is het zo .. dat je toch uiteindelijk doet wat je zelf wilt. En soms is het handig om het vanuit een ander perspectief te zien.

Ik stoor me niet zo .. aan foute dingen van anderen... aldoende leert men..