Doodverwensingen in pm's?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

juno1

Re: Doodverwensingen in pm's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:00

Nee we zijn geen Bokt, maar een computerforum voor mensen met computerproblemen.
Met 8000 leden die alleen voor bovenstaande vragen komen en verder geen opties om hun priveleven op tafel te gooien of over hun zere knie of puistjes te discusseren is dat voor zo'n forum voldoende.

Maar ook daar vinden soms wel dingen plaats die een ander kwetst en niet acceptabel zijn in normale omgangsvormen.

Ik ben ook niet van plan om uit te wijden over mogelijkheden die een forumbeheerder heeft, in ieder geval meer dan je denkt of als moderator denkt te weten.
Misschien omdat ik me met computeren bezig hou en dat al redelijk veel jaren doe ( ben geen tiener meer die niet weet waar die het over heeft )

Als laatste wil ik dan nog toevoegen dat ik weet dat dit soort reacties ( van topicstarter die ik niet ken) soms over en weer gaande zijn en je er je schouders over kunt ophalen.
Het is maar net 'wie krijgt zo'n reactie' dat het voor Bokt een reden is om in te grijpen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:05

Om in te haken of we pb's kunnen lezen.
Nou ik geeft toe, als niet mod was ik daar ook erg nieuwsgierig naar .
Maar nee, mods kunnen geen pb's lezen.

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:05

Ik heb de pb's destijds gewoon doorgestuurd naar de mods.
Of je ze dan kan lezen.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:06

Ibbel schreef:
Tyrza schreef:
Weet je zeker dat jullie geen PB's kunnen lezen? Bart moet het zowieso kunnen, toch?

Ook Bart kan geen PBs lezen. Echt niet.

Vroegah, toen Tyrza net lid was van bokt, drukte ze eens op een knop waarmee ze per ongeluk al haar PB'tjes had gewist.

Bart was toen zo lief om al mijn PB'tjes terug te plaatsen. Maw: hij had ze in een database. Als hij ze kan terugplaatsen, kan hij ze ook lezen... Wat ook geen probleem is, want in dit soort gevallen is het een uitkomst

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:08

nielsd schreef:
En als die gene een Sa heeft (sorry dat had die gek bij mij dacht dat eht daar over ging)

Nee, dit betreft geen SA.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:12

Tyrza: dat hoeft niet waar te zijn. Maar de technische uitleg (over encryptie en dergelijke) voert wat te ver voor hier. Ik wil wel wat links per pb sturen als je geinteresseerd bent? Het is erg technisch maar ik vind het ontzettend interessant spul!

Wij kunnen geen pb's van anderen lezen. Als ze worden doorgestuurd kunnen we niet zien of de tekst veranderd is. Zo is het nu eenmaal.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:13

Als wij een PB krijgen doorgestuurd van iemand dan is het voor ons ook nog eens moeilijk te zien of dit een PB is die authentiek is. Wij kunnen geen PB's direct inkijken en het is voor de ontvanger heel gemakkelijk om eea aan te passen in de PB voordat dit aan ons wordt doorgestuurd. Wat dat betreft moeten we dan toch afgaan op de blauwe ogen van de gebruiker.

Wat kunnen we dan wel?
- als het een PB-er is die gebruik maakt van een SA dan kunnen we dat aanpakken.
- als het een PB-er met een account aangemaakt met als doel te rellen of rare PB's te sturen dan kunnen we daar ook iets aan doen.
- Spam is duidelijker zichtbaar. Dan krijgen wij als moderators van verschillende kanten direct veel meldingen. Dan weten we zeker dat de melding authentiek is en kunnen we dus iemand aanspreken daarop.
- Nare PB's ten gevolge van een persoonlijke vete? Dan is het voor ons goed de posts van beide bokkers op het forum zelf in de gaten houden en daar op reageren als nodig. Op de PB's zelf kunnen we niet reageren.

We kunnen dus wel iets, maar niet in alle gevallen. De voorbeelden die hier in dit topic zijn aangehaald als zijnde 'toen deed het moderatorteam wel iets aan PB's' vallen onder 'relaccount' 'SA' of 'Spam'.

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:14

Is het misschien mogelijk om, met toestemming van de user, in te loggen op zijn/haar account en de pb's te lezen?

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:16

Nog een toevoeging voor Tyrza:

Er is idd wel een database waar alles in staat, ook PB's. Net als wat Shadow zegt, alles daarin is versleuteld. Het is dus wel vrij goed mogelijk om een PB-boks van een bepaalde gebruiker terug te plaatsen, maar individuele berichten daaruit lezen vraagt toch een andere benadering.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:17

Shadow0 schreef:
Tyrza: dat hoeft niet waar te zijn. Maar de technische uitleg (over encryptie en dergelijke) voert wat te ver voor hier. Ik wil wel wat links per pb sturen als je geinteresseerd bent? Het is erg technisch maar ik vind het ontzettend interessant spul!

Wij kunnen geen pb's van anderen lezen. Als ze worden doorgestuurd kunnen we niet zien of de tekst veranderd is. Zo is het nu eenmaal.

Moddies niet, de beheerder wel

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:28

Ik mis ineens wat berichten?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:33

Ik ook

MissJ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:34

Ik weet inmiddels dat de poster ze zelf verwijderd heeft.

SnelleMarz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:41

Bart heeft toch onze inloggegevens?
en die staan in de database van bokt

bart kan inloggen op onze naam & eventueel bekijken?
Natuurlijk mag dit niet
Ik zou er niet aan moeten denken dat Bart al mijn roddel-pbs over hem zou kunnen lezen

Maar even serieus, het kán toch?
Moeite kost het misschien wel, maar het is volgens mij wel degelijk mogelijk.

Ik ben er alleen absoluut niet voor.
Privé moet privé blijven.

Maar even inhakend op
MissJ schreef:
Is het misschien mogelijk om, met toestemming van de user, in te loggen op zijn/haar account en de pb's te lezen?

Ik heb ook wel eens een mod laten inloggen op mijn account.
Dit ging dan niet over PB's en dergelijken, maar om een ander probleem.

Maar ik vind ,dat dit in zo'n geval als dit, maar moet kunnen.
Als het slachtoffer er tenminsten mee instemt.

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:47

ik vind het dan weer niet netjes om de naam van de persoon waarover dit gaat per PB aan iedereen te verspreiden en de inhoudt van de PB's (aldan zonder naam) weer te geven op bokt (mag volgensmij ook niet)

Maar zulke PB's vind ik dan ook niet kunnen

En daarbij snap ik eigenlijk al niet dat er zulke PB's verstuurt worden... Hoe slecht moet het lopen als zulke dingen gezegt worden?

Ik snap wel dat modjes hier niks mee kunnen, ook gezien het feit dat je niet exact weet wat de voorgeschiedenis is...

PS: geen aanval richting Miss_petit hoor, die weet nl heel goed hoe ik hier over denk

Bestek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:53

Apple schreef:
Als wij een PB krijgen doorgestuurd van iemand dan is het voor ons ook nog eens moeilijk te zien of dit een PB is die authentiek is. Wij kunnen geen PB's direct inkijken en het is voor de ontvanger heel gemakkelijk om eea aan te passen in de PB voordat dit aan ons wordt doorgestuurd. Wat dat betreft moeten we dan toch afgaan op de blauwe ogen van de gebruiker.

Je zou kunnen vragen om een printscreen van de aangekomen PB. Daar kan, zo ver ik weet, niets aan verandert worden. Tijdstip staat er bij [staat onder in de hoek van iedere pc dus dan ook van het printscreen] en je moet wel erg veel moeite doen een printscreen te willen bewerken.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:53

waar 2 vechten hebben er waarschijnlijk ook 2 schuld. Maar imo is daar dan de Bokt bemiddelaar dan voor om de boel te sussen.

BartVB
Eigenaar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 01:38

Even wat orde op zaken stellen, er staan redelijk wat misvattingen in dit topic lijkt het zo.

Lees vooral de post van Apple nog eens door In sommige gevallen doen we wel iets met PBs maar dat is eigenlijk alleen als er ineens van meerdere mensen klachten komen over een gebruiker. Als dit een nieuwe gebruiker is die niets nuttigs doet op Bokt en vooral zooi aan het verspreiden is dan volgt er vrij snel een ban. Is het wel een 'normale' gebruiker dan wordt deze gebruiker aangesproken op zijn/haar gedrag en heeft dan de mogelijkheid tot weerwoord.

In dit soort gevallen (persoonlijke vete) doen wij in principe niets. Het gaat over twee mensen die elkaar op de een of andere manier kennen, soms is dat puur via Bokt, vaak spelen er nog heel andere dingen mee. Bijvoorbeeld mensen die elkaar regelmatig zien op wedstrijden, bij dezelfde vereniging zitten, gemeenschappelijke vrienden hebben, etc, etc. Wij doen hier niets mee omdat wij in principe geen partij zijn in die vete. We kunnen ons er ook vrijwel onmogelijk in mengen aangezien we nooit het hele verhaal boven water krijgen en daarnaast willen we dat allemaal ook helemaal niet weten. We gaan er van uit dat iedereen hier verstandig genoeg is om dit soort dingen op te lossen. Als dat niet gebeurt dan is dat gewoon erg jammer maar willen wij er niets van terug zien op het forum. Klinkt hard en 'makkelijk' maar met 25.000 berichten per dag en iets van 40.000 gebruikers hebben we niet veel keus. We hebben al te weinig tijd voor het normale moderatiewerk, als we dan ook nog 'mediator' moeten gaan spelen dan komen we helemaal niet meer aan andere dingen toe Overigens zijn we ook de beroerdste niet. Als die twee gebruikers beide vragen of wij misschien willen bemiddelen dan willen we waarschijnlijk best een poging wagen. Maar we gaan niet zelf problemen oplossen voor de gebruikers.

Dit soort zaken zijn altijd erg complex, het is erg makkelijk om na het lezen van 'ik krijg doodsverwensingen' te roepen dat de andere user gebanned moet worden. Daar zijn echter twee problemen mee. Ten eerste weet je niet of dit uberhaupt waar is. Ten tweede heb je geen flauw idee wat de voorgeschiedenis is en vaak gaat die voorgeschiedenis een heel stuk verder dan wat PBs.

Dan nog het 'jullie kunnen de PBs toch lezen' verhaal. De PBs kunnen in principe alleen door de afzender en ontvanger gelezen worden, er zijn nergens in phpBB mogelijkheden om de PBs van de gebruikers te openen. Het is natuurlijk wel zo dat die PBs ergens staan anders kan je ze ook niet ontvangen. Als ik (of Ime) zouden willen zouden we dus (met de nodige moeite) de tekst van de PBs boven water kunnen krijgen. Dit gebeurt echter niet aangezien dit ethisch gewoon niet kan (als systeem-/netwerkbeheerder doe je zoiets gewoon niet). Daarnaast is dat allemaal ook helemaal niet boeiend. Ik ben best nieuwsgierig aangelegd maar dat is vooral op technisch vlak Wat jullie over elkaar te melden hebben is aan jullie. Maar goed, in the end is het een kwestie van vertrouwen. Technisch zou het kunnen maar ik doe het niet. Je zult me echter op m'n woord moeten geloven.

Dit soort dingen komt helaas regelmatig voor, soms via PB, soms via de mail, soms via MSN en soms 'in real life'. Heel erg jammer dat niet iedereen elkaar lief en aardig vindt of blijft vinden maar je doet er helaas weinig aan. Het enige dat je kan doen is het of op een volwassen en rustige manier op proberen te lossen (maar daarvoor moet wel de nodige bereidheid aanwezig zijn van beide kanten) of je negeert de andere persoon. In dat laatste kunnen we wat helpen als het friends/foes verhaal fatsoenlijk werkt. Dan kun je PBs en posts van bepaalde users blokkeren om het negeren wat makkelijker te maken

Ik hoop iig dat de gebruikers in kwestie er in dit geval op de volwassen manier uit gaan komen...

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 01:58

Dieuwke1989 schreef:
Apple schreef:

Je zou kunnen vragen om een printscreen van de aangekomen PB. Daar kan, zo ver ik weet, niets aan verandert worden. Tijdstip staat er bij [staat onder in de hoek van iedere pc dus dan ook van het printscreen] en je moet wel erg veel moeite doen een printscreen te willen bewerken.

Je kan toch eerst iets veranderen en dan een printscreen maken?

Verder zie uitleg Bart volgens mij... haha

Bestek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 02:02

daantjuhhh schreef:
Dieuwke1989 schreef:

Je kan toch eerst iets veranderen en dan een printscreen maken?

Verder zie uitleg Bart volgens mij... haha

Zover ik weet kun je niets aan een inkomende PB veranderen.

Miss_Petit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 09:47

machie schreef:
ik vind het dan weer niet netjes om de naam van de persoon waarover dit gaat per PB aan iedereen te verspreiden en de inhoudt van de PB's (aldan zonder naam) weer te geven op bokt (mag volgensmij ook niet)

In dit geval vind ik niet een heel 'normaal' geval, en is dit naar de mod's gegaan.

Miss_Petit

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 09:52

BartVB schreef:
Ik hoop iig dat de gebruikers in kwestie er in dit geval op de volwassen manier uit gaan komen...

Ik doe aan negeren momenteel.

Alleen vind ik het ronduit belachelijk, dat je elkaar gewoon de dood mag inwensen. Ach je kan alles roepen in een PM wat je wilt, het heeft toch geen consequenties!

Persoonlijke vete, als ik echt dingen op bokt had gezet/ terug gepmt die zo zwaar waren dat je iemand doodwenst (bestaat dat in vredesnaam?!) zou ik dan mod's pmen?

Dan zou ik zelf toch ook heel ver door de mand vallen?!

obelix

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:03

Miss_Petit schreef:
BartVB schreef:

Ik doe aan negeren momenteel.

Alleen vind ik het ronduit belachelijk, dat je elkaar gewoon de dood mag inwensen. Ach je kan alles roepen in een PM wat je wilt, het heeft toch geen consequenties!

Lekker bijdehand zeg.. Kan zo'n gebruiker niet gewoon een pbtje krijgen met een waarschuwing erin? De gebruiker die dat gestuurd heeft weet inmiddels ook dan toch wel,dat er hier een topic loopt en dat mods het weten?

Maar goed, het schijnt dus allemaal maar te kunnen hier

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 12:34

Negeren is een heel goed idee Miss_petit. Dan houden dergelijke dingen vanzelf op.

Maar beste mensen, de mods zijn geen politie. Ze zijn ook niet jullie geweten. We proberen het forum enigzins ordelijk te houden, maar van wat daarbuiten gebeurt blijven wij af. Dat is vanaf het begin zo geweest en dat zal zo blijven.
Voor de duidelijkheid: wij als mods vinden bedreigingen en scheldpb's veel te ver gaan. We keuren het niet goed.

Alleen grijpen we niet in op pb's, om een heleboel redenen: technische maar ook andere: hoe weet je wie wat wanneer gezegd heeft? En moeten we ingrijpen op mailtjes die verstuurd zijn? Of op MSN-gesprekken? De roddels van stal?

Als iemand het zelf geen probleem vindt om een agressief mailtje of pb'tje te versturen, kunnen wij daar niets aan doen. We kunnen iemands houding niet veranderen.

En voor iedereen die nu denkt: "Ha, mooi, ik kan dreigpb'tjes sturen en niemand doet me wat", ben je trots op jezelf als je dreigpb'tjes stuurt?

Als je bovendien zo'n pb ontvangt: negeren. Uit de buurt van de persoon blijven want op zo'n manier communiceer je gewoon niet met elkaar. Redelijk praten is prima, het met elkaar oneens zijn ook, elkaar kwetsen is niet prima. Maar het gebeurt, en het zal nog wel vaker gebeuren. Negeer het, ga wat leuks doen ipv je rot te voelen over iets als internet.

En als je toch wilt reageren, dan zo volwassen en beleefd en verstandig mogelijk, dat is de beste manier om duidelijk te maken dat je jezelf niet hoeft te verlagen tot scheldpb's of boosheid.

Anoniem

Re: Doodverwensingen in pm's?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 13:57

Is het niet mogelijk om aan de inkomende PB's een TeM-knop toe te voegen? Dan kunnen PB's direct doorgestuurd worden aan een mod zònder dat de ontvanger er iets aan heeft kunnen wijzigen. Het hele 'blauwe ogen verhaal' is dan ook van de baan.
Of dit technisch mogelijk is in phpBB weet ik niet zeker, maar ik ken andere fora waar je op deze manier PB's kan melden.