banketstaaf en poedersuiker maar vloeken mag wel?!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamer_S

Re: banketstaaf en poedersuiker maar vloeken mag wel?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:29

Je..etje, waar kan je je druk om maken zeg..

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:30

fourth

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 12:55

Sjimmy schreef:
Ik denk dat VQ wel erg kort door de bocht reageert met 'ach we bedoelen er niks mee dus ze moeten zich er niks van aan trekken'
Je kan ook zeggen als je er niks mee bedoelt, zeg het dan niet....

Nou nee. Ik zie dan gewoon niet meer waar je de grens moet trekken. Zometeen kan je niets meer roepen zonder dat mensen zich op hun tenen getrapt voelen. Ik snap dat het geloof erg belangrijk is voor sommige mensen, maar kunnen die zich dan ook niet een beetje aanpassen? Zich inleven in de niet-gelovigen die zich eigenlijk van geen kwaad bewust zijn? Mensen denken gewoon veel te veel na, waardoor ze zich vaker gekwetst voelen dan nodig zijn. Laat het gewoon waaien, maar ga nie tzo enorm moeilijk doen over iemand die "Jezus" zonder enige bijbedoelingen mompelt als er iets mis gaat.

Amy77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:02

Gut, moeilijk d discussie te volgen als alles zo gecensureerd wordt

Nee, ik snap je standpunt wel hoor. Ik vloek ook zo af en toe en ja dan komt er ook wel eens. Nu moet ik je wel zeggen, (maar dat kan zijn omdat ik mijn eigen geloof heb en niet die van de bijbel) dat ik geen waarde hecht aan dergelijke scheldwoorden, het heeft ook geen waarde als iemand dat roept. Althans als ik bv godverdom- me riep dan is dat niet omdat ik hem zou vervloeken voor hetgeen wat er aan de hand is hoor.
Hoewel ik dan weer niet snap ik dat er voor het woord sh*t wel weer ships is ingevoerd door de mensen, en voor godverdom-me niet gut oid.

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 13:04

wat dacht je van gossie, getverdemme, potverdorie, jasses, jeetje, jemine, en zo?

Hannanas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:23

waar gaat dit in *godsnaam* nog over....

Lielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:24

Kimberley77 schreef:
Hoewel ik dan weer niet snap ik dat er voor het woord sh*t wel weer ships is ingevoerd door de mensen, en voor godverdom-me niet gut oid.

hierover.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:25

klootzak werkt ook nog

vind t een beetje nutteloos toppic trouwens

Hannanas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:37

de moderators kunnen dus flink aan de slag, alle aanstootgevende woorden krijgen een ander woord:)

Amy77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 15:47

haha, succes Ibbel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:37

Danielle_1 schreef:
Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik er vlijtig op los vloek hoor.
Maar als iemand zich hierdoor gekwetst zou voelen,zou ik zeker op mijn woorden letten.

Ik vloek ook heus wel hoor, maar ik probeer het er zoveel mogelijk uit te krijgen. Als ik weet dat iemand gekwest kan zijn erdoor let ik nog eens EXTRA goed op mijn woorden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:38

Debo schreef:
klootzak werkt ook nog

vind t een beetje nutteloos toppic trouwens

Ik vind deze reactie nogal nutteloos. Voegt echt veel toe aan het topic en geeft bij mij de vraag of jij de beginpost wel ECHT hebt gelezen?

Rinoa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:50

findira schreef:
@leentje, maar jezus mag wel, en dat vind ik ook niet kunnen.

Maar Jezus wordt niet in een negatieve manier gebruikt.
Tenminste, als ik Jezus zeg (of jeetje, mag dat ook niet ) bedoel ik zeg maar dit :

Helemaal niks negatiefs of respectloos naar het christendom hoor.

Ow ja... nog iets.... Die hele boktcensuur heeft niks met moslims te maken. Denk dat de meest gebruikte scheldwoorden die hier werden geplaatst zijn omgevormd naar wat grappigere woorden

Iets met God of Jezus hoeft echt niet negatief te zijn. Het zou ook een beetje banketstaaf zijn als je God typt en er komt zo'n typisch boktcensuur woord te staan

Rinoa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-06 23:52

lies schreef:
Wat heeft dit in godsnaam met moslims te maken?

De reden dat je wel gewoon Jezus! of God! als krachtterm kan gebruiken is omdat je anders niet over die onderwerpen zou kunnen discussieren zonder dat het gecensureerd wordt. Dat zou pas oneerbiedig zijn

Dit probeerde ik dus te verwoorden in mijn laatste stukje. ben niet zo goe din dingen duidelijk onder woorden brengen geloof ik

wolliewollie schreef:
ja en nee: inderdaad toen ik het bericht definitief zag staan vond ik de vergelijking met Moslims overbodig, hoewel ik erbij blijf dat zij in onze cultuur veel meer met respect behandeld (dienen te) worden.
en ik ben het er ook mee eens dat het voor erge ziektes ook geldt!

Ik vind dat dus weer niet kunnen.
Stel je hebt kanker en je opent een topic omdat je je verhaal kwijt wilt. Ik zou het pas oneerbiedig vinden als je dan een of ander vaag woord ziet staan in plaats van die ziekte. Echt niet serieus te nemen, terwijl het juist hele erge ziektes zijn die je WEL serieus moet nemen. Dan ga je er geen ander woord voor in de plaats zetten, sorry. Kanker heet nou eenmaal kanker.

Trouwens, er wordt gelukkig niet vaak met ziektes gescholden op Bokt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 08:59

Wij hebben toch onze eigen bokt censuur? Bokkers naar bokkers toe die hun mening zeker wel geven dat bep. woordgebruik ongepast of storend is, zoals het ook in het dagelijks leven gebeurd. Groepen die zo een klein vocabulair hebben, zijn zwz niet mijn gezelsschapsmaatjes. Soort zoekt soort.

Dan kun je altijd nog temmen, en zeker weten dat er gehoor wordt gegeven aan je wens door een moddie. Types die gewoon een ordinair woordgebruik hebben of echt niet weten hoe ze zich in het openbaar moeten gedragen en stoer gaan praten, lekker wreed zijn, heb je nu eenmaal. Leven en laten leven.

Dan nog wat, ik woon in een gebied waar veel dorpen van de zwarte kousen zijn. Maar als je op een zondag lekker gaat toeren, rijden wij iig wel heel rustig door een doorgaande straat, logisch, maar wel irri als die donkergelede mensen met hun prachtige hoeden op midden op de weg met hun kinderwagen tergent langzaam gaan lopen of stiltaand met elkaar gaan staan praten. Kwestie van wederzijds respect??? Gelovingen kunnen zo vingerwijzend zijn en dat irriteerd mij, god maakt uit of je goed bent en niet een belerende gemeenschap met het neusje vooraan in de kerk. Ik woon in een katholiek dorp en heel zelden ga ik mee met mijn man naar de kerk, hij gaat ook alleen als er een mis is voor zijn vader of een mis met Kerstmis of zo, maar vooraan de bekende types, maar in het dagelijks leven,

Ik ken helaas te veel mensen die te duidelijk kenbaar in hun afkeuring naar mij, de ongelovige zijn, terwijl ik dus echt niet GVD-t en dergelijke. Bij mij mag je altijd aanschuiven aan tafel of een bedje krijgen in nood, maar met de here ben ik niet. Op school en in het werk, zijn er genoeg geweest die mij wilden bekeren en mijn afwijzing werd niet in dank afgenomen, mocht soms niet eens meer met die vriendinnetjes spelen. Dat vind ik intolerant, dus voor mij is het geloof niet per definitie Liefde.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 09:26

Wat een zinloze discussie eigenlijk.
Iedereen heeft woorden die hem/haar persoonlijk kunnen raken. Het is toch te gek dat voor alles censuur verzonnen moet worden. Gelukkig is het hier al een paar keer genoemd, waarom moeten niet gelovigen zich aan regeltjes van gelovigen houden?? Als ik op zondag het gras wil maaien dan doe ik dat...ik sleep mij gelovige buurman toch ook niet naar buiten omdat ik vind dat hij op zondag wel wat meer activiteit mag vertonen?

Het zelfde geldt voor scheldwoorden ik kan me dood ergeren als iemand zegt van kanker...., maar godverdo*me doet me werkelijk niets. Maar je weet dat beide woorden als krachtterm worden gebruikt! In die context moet je het ook zien.

Mensen heb gewoon respect voor elkaar, maar zeker christenen heb respect voor anders denkenden/gelovenden. Helaas gebeurt dit vaak niet.....

Leven en laten leven

ilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 10:23

VanillaQueen schreef:
Sjimmy schreef:
Ik denk dat VQ wel erg kort door de bocht reageert met 'ach we bedoelen er niks mee dus ze moeten zich er niks van aan trekken'
Je kan ook zeggen als je er niks mee bedoelt, zeg het dan niet....

Nou nee. Ik zie dan gewoon niet meer waar je de grens moet trekken. Zometeen kan je niets meer roepen zonder dat mensen zich op hun tenen getrapt voelen. Ik snap dat het geloof erg belangrijk is voor sommige mensen, maar kunnen die zich dan ook niet een beetje aanpassen? Zich inleven in de niet-gelovigen die zich eigenlijk van geen kwaad bewust zijn? Mensen denken gewoon veel te veel na, waardoor ze zich vaker gekwetst voelen dan nodig zijn. Laat het gewoon waaien, maar ga nie tzo enorm moeilijk doen over iemand die "Jezus" zonder enige bijbedoelingen mompelt als er iets mis gaat.

Ben het helemaal met je eens.
Dan kan je wel op alle slakken zout gaan leggen.
Dat is net zo als ze zeggen een dom blondje moet daar dan ook gelijk een ander woord voorkomen dat is dan ook discriminerend.
En daar kan je toch ook iemand mee kwetsen of zie ik dat nou verkeerd (mij niet in ieder geval maar daar z'n ook mensen bij van wel)
Ben zelf blond namelijk moet ik dan ook BOOS gaan worden als ze zo iets zeggen dat daar een ander woord van gemaakt moet worden.
Vind dit topic echt een slap gel*l
Sorry hoor maar dat is MIJ mening.
Nog ff en dan kan je niets meer zeggen omdat een ander dat zich zelf aantrekt.

Danielle_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 11:10

Waar het om gaat is dat deze woorden voor de meeste van ons opgenomen is in ons dagelijkse taalgebruik.
Terwijl de oorsprong hiervan uit een religie komt en wel degelijk kwetsend kan zijn.

Typisch geval van vervaging van normen en waarden.
Nogmaals,ik vloek zelf ook,maar heb deze conclusie voor mezelf getrokken

dat het dus normaal is om deze namen te gebruiken,ook al bedoelen we er niets mee....(terwijl het niet normaal is)

Nanouschka_w

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-06 14:32

Ik wil even zeggen dat ik absolúút niet de bedoeling heb om mensen dingen 'op te leggen' omdat ik nou toevallig zelf christelijk ben ECHT HELEMAAL NIET! Ik heb er zelf een superhekel aan om 'bekeerd' te worden of door mensen met een bepaalde mening de les gelezen te worden! ik vind dat iedereen moet kunnen doen en zeggen wat ze zelf willen en dat je je niet aan mijn (of andermans) regels moet houden, ik wil alleen gewoon wel kwijt waarom het voor mij storend is als iemand dat soort woorden gebruikt en ik vroeg me af of mensen die mening delen.

Verder vraag ik me af waarom bepaalde (andere) woorden in dit topic (wel) gecensureerd worden?! Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat het niet goed is voor kinderen als ze op internet allemaal termen als sh*t enzo tegenkomen, maar in dat opzicht denk ik dat ze dan ook bepaalde andere woorden misschien niet mogen zien en dat we daar de verantwoordelijkheid voor dragen om ook andere (kwetsende) woorden niet te gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 14:57

Snap je punt, ben het ook gedeeltelijk met je eens, maar Jezus en God zijn in onze cultuur geen algemeen kwetsende woorden. Alleen de context en de manier waarop het gezegd wordt zou gesencureerd kunnen worden en ik geloof dat dat ook wel wordt. Het programma waar deze mensen die die woorden op een storende manier gebruiken is ook iets waar je voor kiest om naar te kijken en te luisteren.

Maar woordgebruik is toch iets wat de laatste tijd nogal vrij is. Zoals ik het woord n*euken en K* ut en S*hit wat ik op de tv steeds vaker in presentatieprogramma's hoor, ook door de presentatoren en dat vind ik plat, hoeft nl niet gezegd te worden, heeft niks met dan geldende context te maken. Kijk je naar zo een programma, best leuk en dan ineens, ...... heel vreemd. Zo zou het voor jouw nl ook voelen denk ik, begrijp ik wel.

Maar als deze worden ineens pindakaas en croissant gaan worden, is ook wel weer vreemd omdat die woorden nl ook in normale vorm gebruikt worden.

Ik persoonlijk vind het veel storender als iemand K*ut uitroept uit kwaadheid dan Jezus. Ik ben dus niet gelovig, vandaar, maar ik vind plat taalgebruik nl wel storend.

Kortom wij moeten wederom veel leren vanelkaar. Idd is de normen en waardenbesef platter geworden, moeten wij ons idd meer realiseren dat niet alles normaal hoeft te zijn.

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 18:56

De reden dat woorden als Jezus en God enderdelijke niet gecensureerd zijn is dat deze ook regelmatig voorkomen in gewone discussies over het geloof bijvoorbeeld.

De woorden Jezus en God zijn an sich namelijk geen onbetamelijke woorden. Het gaat alleen om de context waarin het gebruikt wordt. Mozes, Allah, Mohammed ed worden ook niet gecensureerd .

Een woord als appelflap (g*dverdomme) wel, want dat is een duidelijke vloek.

Verder gaat dit topic naar FZ.

Ronnoz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 20:02

Fijn dat iemand zich druk maakt over taalkundige dingen als scheldwoorden. En nu weer over tot de orde van de dag...

Waar mensen zich al niet over kunnen opwinden

spekkiejnfu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-06 20:35

ik zal eens kijken: neuken poedersuiker oliebol fiets appelflap.. daar staat dus: ne*ken k*t sh*t f*ck go*verdomme