Rotgevoel n.a.v Topic * Gastenboek geopend

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oamaru

Re: Rotgevoel n.a.v Topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:06

pubelia schreef:
ik begrijp dat je zo'n reactie hebt en je rot voelt. Ik heb in 1 van de topics een reactie geplaats. dat ik het wel geloofde. Omdat ik het herkende. Ik heb ook veel mensen gezien bij het ggz. (heb er zelf gezeten) en er kan veel. Vandaar dat ik het meeste niet raar vond.
Als je een adres hebt Ibbel zou ik dan via pm het adres mogen dan stuur ik een kaartje. Mischien is het een idee om gezamelijk iets te doen. Een kadootje oid aan te bieden. Voor de excusses...

Inderdaad, denk dat het wel *gepast* is om op z'n minst een kaartje met z'n allen te sturen.

Menno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:22

Nerwen schreef:
Nu zie je pas wat een persoon als Miep aan kan richten. Zeer onwaarschijnlijk klinkende verhalen worden nu nòg sneller afgedaan als leugen.

Nu zie je pas wat kuddevolk aan kan richten!

Ik heb de bewuste topics gelezen en ik vind het werkelijk ongelovelijk hoe de mensen hebben gereageerd.

Als je niets nuttigs te melden hebt of je gelooft het niet, reageer dan gewoon niet.
Hou de eer aan jezelf...

Je kan gewoon niet het risico lopen dat iemand toch de waarheid blijkt te spreken zoals in dit geval is gebeurd...

Eigenlijk vind ik dat bokt hier een aantal OW's uit mag delen en de negatieve berichten moet verwijderen, dit is niet waar Bokt voor bedoeld is...

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:27

Ik heb in eerste instantie de berichten gemist die op algemeen stonden, en heb nog steeds geen compleet beeld wat er nu precies met het meisje is, maar in korte tijd zoveel afvallen klinkt naar Anorexia, en dreigementen om jezelf van kant te maken op grond van de reactie op bokt klinken ook naar een persoon die niet zo stevig in haar schoenen staat. Het feit dat de TS nu in het ziekenhuis ligt is niet te wijten aan het feit dat niemand haar op bokt wilde geloven, dus als forummers ineens as op je hoofd strooien en roepen dat je het allemaal zo niet had bedoeld vind ik ook een beetje overdreven.

Ik heb zelf een geval van Anorexia in de familie zitten, en weet hoe slopend het kan zijn....voor de persoon zelf, maar nog meer voor de omstanders. Mijn nichtje loopt onder begeleiding, ontslaan zichzelf uit het ziekenhuis als het weer wat beter gaat, en vervolgens zie je de persoon van week tot week weer verder aftakelen tot de volgende opname....

Ik wens de familie van de TS heel veel sterkte toe, nu en in de periode die eventueel nog komen gaat.

Amy77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:32

Ik schrok ook te lezen dat het verhaal waar is. (Ik neem aan dat dit tot in de puntjes gecontroleerd is en niet wéér het Miep effect heeft?).
Ook ik twijfelde aan haar verhaal, niet zozeer aan het feit dat ze zich zwaar ongelukkig voelde en om hulp vroeg, maar om het feit dat alles idd aangedikt is, want hoe zij het vertelde is gewoon onmogelijk. Aan de hand daarvan heeft zij zichzelf voor de neus gestoten. Tis en blijft internet, altijd maar afwachten wat waar is en wat niet en nóg steeds..

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:36

Menno schreef:
Je kan gewoon niet het risico lopen dat iemand toch de waarheid blijkt te spreken zoals in dit geval is gebeurd...
En DAT hou ik altijd in mijn achterhoofd als ik twijfel... Je weet maar nooit... en nu zie je wat ervan komt...

Hoogmoed komt voor de val...

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:42

Leg mij eens uit wat hoogmoed hier mee te maken heeft Het verhaal was ook erg extreem, en ik kan me heel goed voorstellen dat sommige mensen een reactie van ongeloof hebben gegeven. Maar "hoogmoed komt voor de val" begrijp ik niet helemaal in deze context.

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:50

Ok... neem me niet letterlijk in dat spreekwoord, maar ik vind persoonlijk, ook al ben je er stellig van overtuigd dat de ander persoon niet de waarheid spreekt, je het ook anders uit kunt drukken dan bepaalde personen in de topics hebben gedaan. En dan nu berouw tonen omdat het toch echt blijkt... tja...

Dat je een mening hebt, ok, maar ik vind sommige uitspraken van bepaalde posters op zijn zachtst gezegd zeker niet netjes...

EDIT: en ik doel me nu niet specifiek op de TS, maar in het algemeen voor degenen die zich aangesproken voelen.

Ann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 22:53

Oke, nu begrijpen we elkaar En ik ben het met je eens dat sommige reacties erg bot overkwamen.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 23:14

Sterkte met je herstel en de weg terug

joke20

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 23:21

Hopelijk komt het weer goed met haar.

jaantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 23:27

Als er iets gebeurt is heeft iedereen wel een mening van hoe het eigenlijk had gemoeten.
Dat je in twee weken extreem kunt afvallen dat kan ik bevestigen want heb het zelf meegemaakt.
Dit hoeft echter geen verband te houden met anorexia.

Orabella

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 23:48

Ik kan ook bevestigen dat je in zo'n korte tijd heel veel kan afvallen. Al was dit geen normale situatie. Ik hoop echter dat dit meisje (?) goede hulp krijgt want je voelt nog heel lang de gevolgen in je lichaam als je zoveel afgevallen bent in korte tijd. Je lichaam gaat in rantsoen in alle manieren die je vaak pas in later stadium merkt.

Succes ermee.

Shiloh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 00:04

Ik moet zeggen dat het ook heel rot voelt dat ik het niet geloofde. Maar goed, ik blijf het ook niet raar vinden dat ik het niet geloofde, dat krijg je als je je verhaal aandikt , maar kan me dan ook ergens wel weer voorstellen dat ze dat gedaan heeft.

Meid, ik hoop dat je er bovenop komt. Ik snap dat je je erg poedersuiker hebt gevoeld door de reacties, misschien een wijze les voor het vervolg om volledig de waarheid te spreken op alle fronten, geen verhalen meer aandikken, daar zorg je alleen maar mee voor het tegengestelde effect.... Ik wens je heel erg veel sterkte toe, en ik hoop dat je nu de hulp krijgt, die je hoort te krijgen!

Zonnetje81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 00:18

Ik heb juist niet gereageerd omdat ik er geen drol van geloofde en geen dingen wilde zeggen waar ik spijt van ging krijgen. Is maar goed ook, na dat Miep verhaal denk ik nog wel 100x na.... Ik heb toen erg met haar meegeleefd.....zelfs dat ik het irl met andere bokkers besproken heb.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 00:51

Ik had in haar eerste topic gereageerd, en ik geloofde haar wel. Toen bokt haar in twijfel begon te trekken, ben ik ook pas gaan twijfelen aan de echtheid van het verhaal. Had er eerder nog niet zo over nagedacht, dat gewicht en BMI enzo, maar gewoon aangenomen dat ze de waarheid sprak. Ik heb daarna ook wel getwijfeld idd, maar heb dit niet uitgesproken, en gelukkig maar want het was dus wel waar.

Ik wens haar dus nogmaals veel sterkte toe, en hoop dat ze er toch weer bovenop weet te komen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 01:22

ik heb de links van Miep doorgelezen. Ik wist niet dat dit op bokt had gestaan en begrijp de ongeloof nu inderdaad wel. Maar voor het meisje blijft het moeilijk. Ik wens haar vee; sterkte en hoop dat het gauw beter gaat met 'r!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 09:05

Ik heb alleen gereageerd op haar laatste kleine zinnetje en sta nog steeds volledig achter die reactie.
Ik vind het niet kunnen om op een paardenforum te dreigen met zelfmoord omdat men je niet wilt geloven.
Een paardenforum is er niet om zulke heftige problemen op te lossen dat moet je zelf doen door goede proffesionele hulp te zoeken.
Laten we eerlijk zijn, op Bokt zitten geen psycologen en hulpverleners maar paardenliefhebbers.
Vind de balans nu weer heel erg naar de andere kant doorslaan

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:16

Menno schreef:
Eigenlijk vind ik dat bokt hier een aantal OW's uit mag delen en de negatieve berichten moet verwijderen, dit is niet waar Bokt voor bedoeld is...

Wie moeten die dan krijgen?
Ibbel (moderator van 45 jaar oud), die dit plaatste:
Citaat:
Er zijn twee hele goede redenen waarom je niet gelooft wordt:

1) Het is medisch en biologisch gezien onmogelijk dat je bij een lengte van 1.70 en een gewicht van 31 kg nog op de been bent, laat staan hele einden kunt lopen. En geloof me, ik ben medisch bioloog, zit al jaren in het gezondheidsonderzoek, ik weet waarover ik spreek.

2) Als sondevoeding nodig is, betekent dat je opgenomen wordt, voor een (hele lange) periode. Het is bijzonder belastend om een maagsonde in te krijgen, die wordt er niet om de haverklap uitgehaald en ingedouwd. Geen ziekenhuis zal je poliklinisch met sondevoeding behandelen en iedere dag 2 uur laten terugkomen. Normaliter wordt een sonde iedere week vervangen om hygienische redenen, en word je met een gewicht van 31 kg zeker een paar máánden opgenomen, tot je boven de 50 kg bent. Meer dan een pond per week aankomen is nl ook nauwelijks mogelijk...

Ik wil best geloven dat je problemen hebt, maar dan moet je wel de waarheid spreken, en geen dingen zeggen die niet kunnen, ook niet van alles lekker aandikken om extra zielig gevonden te worden. Je merkt dat dat onmiddellijk tegen je wordt gebruikt. En terecht.

of de mensen die Ibbel geloofden en daar vervolgens naar postte???

Ik vind het niet meer dan logisch dat bokkers meer waarde hebben gehecht aan de post van Ibbel en andere (ervarings)deskundige dan aan de beweringen van TS.
Om nu zomaar iedereen neer te sabelen die TS niet geloofde vind ik veel en veel te ver gaan.

mobick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:32

Wat ik frapant vond aan het topic is dat de meeste mensen maar door bleven zagen over haar gewichtsverlies maar dat dat in mijn ogen zeker niet de essentie van het topic was. Ik las het allemaal te laat om zelf een reactie te plaatsen.
Het valt mij op dat zodra er een iemand begint te tornen aan de geloofwaardigheid dat er dan een legio aan reacties van mensen komen die dat dan ook vinden...

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:48

Hhhmm, was er zelf ook niet van overtuigd dat dit echt zo erg kon zijn, voel me ook niet schuldig, maar dat is meer omdat ik er toch vanuit ga dat als je er zo slecht uitziet, en dat kan haast niet anders, dat er iemand in je omgeving toch in gaat grijpen, desnoods met dwang.
Dat dat niet gebeurd is vind ik eigenlijk erger dan de reacties hier op Bokt, wij zien en kennen haar immers niet, als dat wel zo was geweest zouden de reacties ook anders zijn geweest.

Sterkte voor ikke en ik hoop dat ze overal uit zou komen.
Ik las ergens in haar berichten dat haar ouders ook op Bokt zaten, misschien dat die het 1 en ander door kunnen geven aan ikke?

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:53

Zullen we proberen dit topic niet te laten verzanden in verwijten wie wat nou wel geloofd heeft en waarom wel of niet?

Mensen zijn kuddedieren en napraters. Dat komt onder volwassenen voor, en het komt zeker onder kinderen en jong volwassenen voor, waar er op bokt sowieso veel van rondlopen. Het zelfstandig vormen en formuleren van een eigen mening, die onderbouwen, en die ook blijven aanhangen, is maar weinigen gegeven. Ook binnen het modteam waren twijfels, en die waren ook terecht, omdat de feiten/getallen die werden gegeven overdreven waren. Op grond daarvan valt niemand iets te verwijten.

Wel zijn er soms wat felle en botte reacties gegeven. Maar dat heeft alles te maken met hoe goed men in staat is schriftelijk uitdrukking te geven aan zijn gedachten, en hoe belangrijk men het vindt op een internetforum nauwkeurig te formuleren. En vooral aan dat laatste schort het wel eens wat. Als deze geschiedenis ertoe zou leiden dat de bokkers zich wat nauwkeuriger en genuanceerder gaan uitdrukken, zou dat een zeer fijne bijwerking van het hele gebeuren zijn.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:54

Sily schreef:
Ik las ergens in haar berichten dat haar ouders ook op Bokt zaten, misschien dat die het 1 en ander door kunnen geven aan ikke?

Ik raad je aan de startpost van het eerste topic van ik_10 nog eens door te lezen...

Menno

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:55

Ilindra schreef:

Een moderator is ook niet heilig en mag wat mij betreft ook op de vingers getikt worden als hij of zij een opmerking maakt die over het randje gaat. Dat een moderator meer rechten heeft op bokt betekend niet automatisch dat een moderator altijd gelijk heeft.

Met het bericht van Ibbel heb ik overigens geen moeite, zij probeert haar mening op een juiste manier te onderbouwen en geeft aan dat er een kern van waarheid in het verhaal zit. Een hoop anderen daarentegen proberen bewust de topicstarter onderuit te halen, geen enkele motivatie in hun berichten en puur en alleen schoppen.

Er wordt notabene een foto van haar gevraagd om te bewijzen dat ze de waarheid spreekt, dat gaat toch veel te ver?
Gaan we ook een foto vragen aan iemand die verdrietig is omdat haar paard is overleden?
Nee, die geloof je op haar woord. Iets wat je bij iedereen moet doen totdat het tegendeel gebleken is...

Op bokt zijn er genoeg voorbeelden te vinden van dergelijke topics. Zo kan ik mij ook een topic herinneren over een meisje die simpelweg vroeg: "Ik snij mijzelf, zijn er anderen die dit ook doen?".
Ook zij kreeg destijds de wind van voren, terwijl een topic wat nog geen week later geopend werd, maar waar in plaats van "ik snij mijzelf" het woord automutilatie genoemd werd veel serieuzer genomen werd (maar als ik het mij nog goed herinner? ook eindigde in ongeloof?)

Nogmaals, wat heeft het voor zin om iemand de grond in te stampen, alleen omdat je hem of haar niet gelooft?
Er is niets mis met het geven van een mening, maar dat was helaas niet wat ik zag in het topic...
Laatst bijgewerkt door Menno op 02-03-06 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:57

Oh mijn god wat een walgelijke reacties op de eerste topics van dat meisje. Noem het forum-hysterie. En nu is het ineens goed mis met het meisje, en wil iedereen een kaartje sturen...

Bienotje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-06 10:58

Heb t merendeel gevolgd, maar verder geen reacties geplaatst.

Ik snap sowieso niet zo goed, waarom mensen hun hele ziel bloot leggen wat betreft dit op een forum. Medeforummers weten lang het hele verhaal niet en oordelen op wat ze zelf hebben gelezen en denken te hebben gelezen.. Soms kan een mening van een onbekende buitenstaander wel fijn zijn, maar als dingen worden geplaatst als schreeuw om aandacht en medelijden dan vind ik dat een beetje raar..

En zeg nu zelf, iemand die behoorlijk ver van deze wereld staat en zo diep in een dal is gezakt.. Daar kun je als diegene een noodkreet slaat, vanaf een forum toch weinig meer doen?!

Het is een beetje uit de hand gegaan zoals het is gelopen. Misschien een les voor sommige dat hoe dan ook zij hun woorden moeten leren brengen als mening en niet zozeer direct al oordelend. Maar verder, als je spijt krijgt van een reactie die je eerder eens heb geplaatst. Denk dan in het vervolg wat beter na voordat je het plaatst. Blijft internet en dingen kunnen harder en botter aankomen dan bedoeld.. Daar dient de lezer en de schrijver denk ik gewoon wat beter rekening mee te houden..