Algemene bokt vraag over commentaar.... met POLL

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zijn paardenmensen van natura afgunstig en negatief

Nee, alleen die op Bokt.nl
40 (43%)
Ja, iedereen
26 (28%)
Nee, maar ik weet alles beter
16 (17%)
Ja, anders ben je geen paandenmens
9 (9%)

Totaal aantal stemmen: 91

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 12:24

Apple schreef:
Ik heb ook niet gestemd in de poll.

Zou het ook kunnen zijn het regelmatig jongere bokkers zijn die vaak dergelijk commentaar geven als 'je tenen steken naar buiten', 'waarom rij je met sporen?', 'waarom geen sperriem'?
Misschien omdat zij in hun les continue dergelijke dingen horen van hun instructeur en daardoor er zelf ook opletten.

Terwijl mensen die wat ouder zijn meer kijken naar 'ziet het paard er vrolijk uit' en 'is dit een veilige situatie'.

Maw, samengevat: zou het kunnen zijn dat je van de jongere bokkers meer 'houding en spullen commentaar' krijgt en van de meer ervaren bokkers commentaar als het echt niet veilig is (springen zonder cap met gympies over een hindernis gemaakt van stoelen bijvoorbeeld).

Het is maar een idee Lachen.

Haha! mag de psychologe in spe hier iets over zeggen? Tong uitsteken
Mensen zien de wereld in schema's. Deze "mentale" schema's zijn oa opgebouwd uit wat je geleerd hebt. Mensen houden graag hun persoonlijke schema's intact. Dit doen we oa door informatie lichtjes te veranderen zodat binnenkomende info passend is in het eigen schema. Maar ook door een ander proberen info op te dringen zoals dat passend zou zijn in je eigen "schema". Deze schema's vormen iid dus ook een bijdrage wat je wel/niet als juist ziet. Ook maakt je manier van reageren deel uit van je eigen schema. Niet passende info wordt als onplezant ervaren, mensen proberen dan ook van dat onplezante gevoel af te komen..
verklaart dat iets meer over de negatieve manier waarop sommigen hier reageren? Verward

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 12:27

Haha, knap gezegd, maar eerlijk gezegd snap ik er niks van.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 12:28

Natuurlijk bekijk je alles vanuit je eigen referentiekader, of 'schema' zoals het in de functieleer zo mooi heet.

Misschien ook iets dat men 'in het gewone leven' de kans niet krijgt (of niet durft) te zeggen wat er schort aan bepaalde combinaties, terwijl dit op Bokt (vanachter de computer) veel makkelijker is?

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 12:33

Apple schreef:
Natuurlijk bekijk je alles vanuit je eigen referentiekader, of 'schema' zoals het in de functieleer zo mooi heet.

Misschien ook iets dat men 'in het gewone leven' de kans niet krijgt (of niet durft) te zeggen wat er schort aan bepaalde combinaties, terwijl dit op Bokt (vanachter de computer) veel makkelijker is?

Zal er iid mee te maken hebben. Maar de reacties op Bokt zouden ergens ook meer doordacht moeten zijn; mensen hebben hier meer de tijd om over hun formulatie en mening na te denken dan in een "echte" situatie.
of ze dat doen is natuurlijk ook weer een ander verhaal Tong uitsteken

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 12:36

Er wordt vaak gezegd 'ach, het is maar internet'.

Maar geschreven woorden komen IMO vaak harder aan dan gesproken woorden. Ten eerste omdat je het nog eens kunt overlezen, het staat er zwart op wit. En ten tweede omdat je de gezichtsuitdrukking van diegene niet ziet. Communiceren via internet is een kunst op zich hoor. Lachen

Naomi21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 12:40

Karin schreef:
Er wordt vaak gezegd 'ach, het is maar internet'.

Maar geschreven woorden komen IMO vaak harder aan dan gesproken woorden. Ten eerste omdat je het nog eens kunt overlezen, het staat er zwart op wit. En ten tweede omdat je de gezichtsuitdrukking van diegene niet ziet. Communiceren via internet is een kunst op zich hoor. Lachen

daar heb je dan weer helemaal gelijk in
leve de emoticons! Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 12:43

Daarnaast:

Op internet weet je niet van wie je dat commentaar krijgt. Het kan zijn dat dit iemand is die veel verder is met rijden dan jij, het kan ook iemand zijn die net 10 lessen heeft gehad. In de 'werkelijke wereld' weet je een dergelijke vraag zo beter op waarde te schatten en te plaatsen.

Als voorbeeld de vraag 'Waarom rij je met sporen?'

Als ik van mijn verzorgbijrijder de vraag krijg waarom ik met sporen rij dan kan ik dat plaatsen. Hij rijdt alleen op de manegepaarden en op de manegepaarden mag je niet met sporen rijden. Hij heeft dus geen ervaring met sporen en vraagt naar het nut en het doel als ik met sporen rij.

Als ik op Bokt dezelfde vraag onder een foto krijg dan is dat moeilijker te plaatsen. Als je vaak op Bokt komt leer je ook wel de verschillende mensen kennen en weet je hun reactie op waarde te schatten (en anders kan het helpen om even in het profiel te kijken of de laatste berichten op te zoeken Lachen ). Maar goed, dat is per definitie wat lastiger dan een gewone vraag langs de kant van de bak.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 13:03

Ja oke........... Ik kan me in de bovenstaande uitleg wel vinden. OK dan!

Het is inderdaad moeilijk in te schatten hoe iemand iets bedoeld aangezien je geen gezicht en emoties ziet en de persoon waarschijnlijk ook helemaal niet kent.
(vaak kijk ik ook even in het profiel)

Maar je zou juist doordat je op internet bent en dus kan nadenken over je reactie milder kunnen zijn. IRL reageer je acuut en schrijvend kan je denken over tact.....

Misschien is het ook wel zo dat het me nu ineens meer opvalt omdat ik vindt dat agressie toeneemt en respect de laatste tijd IRL ver te zoeken is.... Verdrietig

Ik moet ook zeggen dat ik persoonlijk niet 'bang' ben voor negative reacties als ik een topic open of een foto plaats. En natuurlijk, misschien leer je wel wat van de kritiek, maar de manier WAAROP sommige hun mening uiten of hun tips geven, steken mij af en toe zeer.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:07

Je kunt alleen maar hopen dat het voor de personen die zo bot reageren OOK een leerproces is. Zeker als je ze daar (regelmatig) op aanspreekt. Lachen

Sommige mensen beschikken van nature over bepaalde communicatieve vaardigheden. Anderen hebben die niet, maar kunnen die door 'oefening' wel ontwikkelen. Dat is IRL zo, maar ook op een forum.

En dan zul je ook nog een groep mensen hebben die altijd en overal bot en onnadenkend zullen reageren - IRL, op fora en/of beide. Maar daar valt vaak geen eer aan te behalen, die 'zijn zoals ze zijn' (vinden ze) en zullen nooit veranderen. Knipoog

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:10

mijn antwoord staat er niet bij: Ja, een heleboel maar niet allemaal

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:18

Als ik foto's kijk dan vnd ik het wel af en toe vervelend als er 25 reacties zijn van:
"leuke foto, let alleen op je cap"
"let op je cap"
"je hebt geen cap op"
"jammer dat je geen cap op hebt"

Du heb ik dan cap, maar het kan ook tenen/ teugel/ enz. zijn.
1x is toch wel genoeg?

Ik heb trouwens de poll verkeerd gelezen Bloos
Ik las:
Zijn paardenmensen van natura afgunstig en negatief
"Nee, maar iedereen weet alles beter"
En die heb ik ingevuld, maar er staat "ik weet alles beter" Bloos!

Omdat ik laatst op stal weer te horen kreeg (bij ons is het af en toe echt vrij extreem) dat "paardenmensen altijd alles beter weten"
Ik schijn dus echt de liefste en rustigste Schijnheilig te zijn op stal ( ze balen ook dat ik wegga, ik weet dus wel waarom Haha!) want er is weleens politie aan te pas gekomen omdat de eigenaar de stalhouder of een andere pensionklant (dat weet ik niet meer) bedreigde, en waarschijnlijk ging het om he-le-maal niks. Dat iemand een wortel aan een ander paard had gegeven bijvoorbeeld. Of dat de paarden niet om 20.00u binnen stonden maar om 20.30 en dat was niet de afspraak...

Ik had dus in de eertse instantie ook begrepen dat het in het algemeen gold voor paardenmensen.
Ik weet niet of het paardenmens-eigen of gewoon mens-eigen is, maar ik hoor idd vaak over problemen, ruzies en geroddel op stallen.
Waar ik nu (nog) sta is het heel extreem, maar ik vind het soms wel jammer hoor, dat gezeur van, tegen en over iedereen...

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 13:41

Waar veel mensen zijn wordt veel gepraat, dat is MENS-eigen en niet alleen maar PAARDENMENS-eigen.... En dat zal ergens met afgunst ook wel zijn, maar in de paardenwereld denk ik dat het wel erger is als bijvoorbeeld op je werk...

Maar gossie wat een stalling is dat !!!! Bij ons is het gelukkig heel rustig... Maar we staan daar ook maar met 8 klanten, allemaal volwassenen. Zover ik kan inschatten is er bij ons veel respect en plezier onderling. We helpen elkaar graag zonder er zelf beter van te willen worden. En er wordt op een fatsoenlijke manier gecomminiceerd (het meeste van de tijd dan)

Ik heb ook op een andere stalling gestaan waar het ook wel anders was, dus ja misschien ben ik nu zo gewent aan de rust en alleen maar mijn mening of advies te geven als iemand me er om vraagt dat het me nu opvalt hoe mensen reageren op Bokt.......

caarootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:47

kan niet stemmen want mijn antwoordt staat er niet bij *LOL*

maare er zitten wel degelijk regelmatig nare antwoorden tussen, maar aan de andere kant ook weer goeie, dat noem ik opbouwende kritiek.
denk dat het de aard van de mens is om erg op een ander te letten om zo je eigen fouten niet te zien??? Scheve mond

geen mens is perfect en supernegatieve kritieken zegt meer over die persoon die dat geeft dan over jezelf.

kijk wat je ermee kunt en kan je er niks mee haal dan je schouders op en doe gewoon wat jij denkt dat goed is.

n.b kritiek hoeft niet perse negatief te zijn je kunt er ook wat van leren.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 13:50

Ludora schreef:
Maar we staan daar ook maar met 8 klanten, allemaal volwassenen

Bij ons staan er nu 3 en het is nog ruzie Scheve mond

Gail

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 14:35

Ik plaats nooit foto's, maar meer omdat ik zou ergeren aan het gezever over 'o wat een mooi paardje' dan omdat ik bang ben voor commentaar. En als iemand vraagt 'waarom sporen' of 'waarom geen cap' dan heb ik daar een prima antwoord op hoor. Niet dat ze die zouden krijgen want ik heb geen zin in dat gezeik dús plaats geen foto's.

Maar ik vind dit een beetje overdreven topic. Ik kijk wel eens onde HAW en dan zie ik combi's die er niet uit zien en dan staat er 20 keer 'wauw wat een mooi paard'. Stelt toch ook niks voor? En als iemand van 1.70 wil springen op een pony van 1.20 en daar 5 foto's van plaatst, dan kan je volgens mij commentaar verwachten.

Je moet wel een béétje tegen een stootje kunnen hoor...stomme opmerkingen: links in, rechts uit!

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 14:51

de paardenwereld is afgunstig...aldus vind mijn moeder toch.. Bloos

bij ons op stal staan er mensen met 4 paarden,ze rijden er bijna nooit op.
en nu hebben ze er dan 1tje van wundermeyer bij,nou bijna niemand vind hem mooi (ik ook niet Bloos! ).

en beauty blinkt dan altijd..en dan zijn zij bolero(dat paard) aan het poetsen en dan zeggen ze zo van : ohh wat blinkt ie toch mooi he Rolleyes
das geen wonder:ZE SPOTEN ER EQUISTAR OP,maar even later had het paardje wel een soort schimmel .ze zijn er dan ook meegestopt Schijnheilig
een beetje afgunstig dus die mensen...
ze kijken ook steeds naar beauty want zij is al zo mooi van nature zonder die spraytjes Bloos (vind ik dan he)

zelfs als hun paard in de bak staat zeggen ze:ohh wat rolt ie toch mooi..en als wij dan iets leuks zeggen over hun vrienden hun paarden zijn ze boos,rare mensen zeg Rolleyes .

maarjah als zij dat paard mooi vinden mij best hoor,maar ze gluren toch maar stiekem naar beautyke toe Tong uitsteken (sorry moest er ff uit,en we zitten toch in de paardenwereld he Tong uitsteken )

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-04 15:04

Nicolletje schreef:
Bij ons staan er nu 3 en het is nog ruzie Scheve mond

Jeetje !?!?!?!? Dat is ERRUG !!!!

Tsja ik denk dat de discussie wel zo'n beetje over is.... Ik krijg t gevoel dat iedereen zich er wel eens aan stoort......

Ik heb me in ieder geval even kunnen uiten... Bedankt OK dan!

nb. Die poll antwoorden zijn achteraf gezien lekker kortzichtig gesteld, maar ik was op het moment van schrijven behoorlijk frustie over het feit wat ik allemaal gelezen had, dusssss........... Poll slaat ergens nergens op.....

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 15:46

wat ik vind, is dat mensen alleen commentaar willen zetten om het commentaar. Snel foto's kijken, en hup, wat neerzetten. niet eens even de tekst erbij lezen. Vaak zie ik dat er bv bij te strakke teugels of zoutzakjes in spe uitleg bijstaat WAAROM ze dat zo doen. Krijg je als nog gelul over "je teugels moeten losser" zulke lui kan ik niet uitstaan. Ikzelf durf zelden foto's te plaatsen dat ik aan het rijden ben, want je moet toch wel minstens L2 dressuur lopen voordat bokkers het leuk vinden. En ik, als recreant met Tinker, voldoe daar niet aan (net als 60% van bokt)

Kij, er zijn dingen die echt te erg zijn, en daar geef ik echt wel commentaar op, maar goed, af en toe commentaar mag wel, ikzelf vind dat ook leuk en leerzaam om te krijgen. Maar dat eeuwige "onder de 3 jaar niet inrijden "bijvoorbeeld, er zijn een zooi diehard die zodra ze zoiets lezen op bokt, die mensen de grond in zeiken. ja, halloo!! ieder z'n mening hoor! ik weet nu al dat als ik mijn Tinkerveulen met 2.5 ga inrijden, ik dat echt niet op bokt ga neezetten,want die diehard speuren het echt allemaal af, en ja, ze weten het ALTIJD beter met ALLES.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-04 16:14

lowara schreef:
wat ik vind, is dat mensen alleen commentaar willen zetten om het commentaar. Snel foto's kijken, en hup, wat neerzetten. niet eens even de tekst erbij lezen. Vaak zie ik dat er bv bij te strakke teugels of zoutzakjes in spe uitleg bijstaat WAAROM ze dat zo doen. Krijg je als nog gelul over "je teugels moeten losser" zulke lui kan ik niet uitstaan. Ikzelf durf zelden foto's te plaatsen dat ik aan het rijden ben, want je moet toch wel minstens L2 dressuur lopen voordat bokkers het leuk vinden. En ik, als recreant met Tinker, voldoe daar niet aan (net als 60% van bokt)

Kij, er zijn dingen die echt te erg zijn, en daar geef ik echt wel commentaar op, maar goed, af en toe commentaar mag wel, ikzelf vind dat ook leuk en leerzaam om te krijgen. Maar dat eeuwige "onder de 3 jaar niet inrijden "bijvoorbeeld, er zijn een zooi diehard die zodra ze zoiets lezen op bokt, die mensen de grond in zeiken. ja, halloo!! ieder z'n mening hoor! ik weet nu al dat als ik mijn Tinkerveulen met 2.5 ga inrijden, ik dat echt niet op bokt ga neezetten,want die diehard speuren het echt allemaal af, en ja, ze weten het ALTIJD beter met ALLES.

ik geef je hier wel groot gelijk in

krunsjkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:02

Ben het volledig met je eens hoor..Het is toch te gek dat je niet eens foto;s van je paard kan plaatsen zonder dat jij of je paard word afgekraakt!!
Zoals al vaker gezegd is je zit hier voor je lol en als je niks leuks te melden heb...hou dan je mond!

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:20

Ik heb op mn eigen foto's nog nooit echt negatief commentaar gehad. Iedereen vindt Goldy gewoon mooi Schijnheilig
(en ze zouden ook eens moeten zeggen dat ze dat niet vinden }>)

Maargoed, het valt me inderdaad wel op dat het bij anderen wel gebeurd en dan vaak ook nog tig keer achter elkaar hetzelfde commentaar.
Ik heb vaak ook wel commentaar op foto's maar vaak denk ik het alleen maar bij mezelf en zet ik dat niet op bokt (vaak ook omdat het er al staat maar ook als ik weet dat ze het wrsch niet zullen pikken en/of omdat ik gewoon geen zin heb in gezeur)
En bij mezelf heb ik dat commentaar ook en ik zoek toch de beste en mooiste foto's van mezelf er tussen uit Tong uitsteken
En vaak is het zo dat als ik er geen commentaar op heb een ander er ook weinig op te zeggen heeft *LOL*
Als ik al dat commentaar over een anders foto zou geven... zou ik wrsch heel bokt over me heen krijgen Clown

Missy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:33

Ik ben het met je eens, een aardig woord over je paard vind je hier eigenlijk amper...

Het is niet 'maar bokt', het is een plek waar mensen hun verhaal kwijt kunnen omdat ze dat in hun echte leven niet kunnen wegens gebrek aan geinteresseerden! Om gewoon gezellig te kunnen keuvelen over paarden.

Maar ik kan me tegenwoordig heel goed voorstellen dat mensen hun verhaal niet meer vertellen, omdat het vaste stelletje zeikbiggen het altijd beter weet Rolleyes
Je plaatst een foto van jou en je paard tijdens een relaxe buitenrit en je krijgt al commentaar dat je houding niet goed is, je teugels te los zitten, je voeten uitsteken, je paard naar een vogeltje kijkt en niet op jou let en blablabla.. (om het maar even zo te zeggen)
Het kan aan mij liggen, maar ik reed altijd buiten om lekker te ontspannen en niet om net te doen alsof ik met een of andere belangrijke dressuurwedstrijd bezig was.. Nagelbijten / Gniffelen

Opbouwende kritiek is goed, maar je kunt het met z'n allen ook overdrijven. Net zoals je "leuk paard" niet twintig keer hoeft te herhalen (hoe leuk het ook stiekum is Knipoog ) is het ook nutteloos om twintig keer te roepen dat de benen uitsteken..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 20:35

Ik heb niet gestemd, mijn optie stond er niet tussen ...

Ik geef ook altijd commentaar, soms wat bot......... maar ik bedoel het nooit verkeerd. En het is zeker niet persoonlijk

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-04 21:51

Bij mij ook niet, alleen kan ik als ik mijn mening wil geven, nogal 'lomp' uit de hoek komen en dan begrijpt iedereen het weer fout Tong uitsteken.
Overigens geef ik nooit commentaar op houding ofzo, gewoon omdat ik het zelf niet fatsoenlijk doe Knipoog.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-04 15:19

Tsja ik vraag me dan af waarom je het nodig vind, als je het van je zelf al weet, zo bot te doen ??? (niet dat ik iets van jullie - gijsenkin en sylleke - heb gelezen)

Als je zelf al weet dat je lomp of bot doet, wat is daar de humor aan....

Kijk dat het niet PERSOONLIJK is !!!! DAT is echt wel duidelijk, er zijn er denk ik niet zo veel die elkaar echt kennen, en ik denk dat het zelfs zo is dat je als je iemand juist wel kent er geen commentaar opkomt.... (denk ik zo)

Kijk als iemand recht in je gezicht commentaar geeft (negatief, positief of opbouwend) hoeft het ook niet altijd persoonlijk te zijn. Waarschijnlijk zul je iemand die je wel kent met net wat meer tact aanspreken ?!?!?!

Nou ja ik weet het gewoon niet... Je mening geven = no problem, tips geven = no problem, commentaar geven ook niet.... Maar de manier waarop.... = niet zo leuk.......... Is in veel gevallen gewoon erg en onnodig negatief !!!

Snappie ?!?!?!