Bokt-taalverloedering... spellingsbrigade??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 22:58

Ik bedoelde ook niet MSN/Breezah taal, maar de taalfouten.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 23:05

Daarom ben ik voor een extra knop: MSNTaal-alarm met een aparte spellings-mods!
Op die manier hoeven de echte mods niet van hun werk afgeleid te worden en zullen de mensen sneller berichten met dit soort irritante taalgebruik doorgeven, worden die kinders er sneller op aangesproken en voila, Haha! bokt helpt bij het creëren van een taalvriendelijkere maatschappij Slim

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:31

Geweldig Laura, ben ik in principe wel voor, maar dan zullen er zéér strakke lijnen getrokken moeten worden, zodat je straks niet aan gesproken wordt op het woord neit wat niet moet zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:36

Mijn spelling is verre van goed. Dit heeft voornamelijk te maken met dislectie en het feit dat Nederlands nooit mijn sterkste punt geweest is.
Ik erger me wel kapot aan de MSN en Breezah taaltjes. Mensen die dat soort taaltjes gebruiken neem ik dus niet serieus.

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 23:37

Inderdaad, spelfoutjes, tikfoutjes á la.
Lappen tekst zonder hoofdletters, punten en alinea's: nee. MSN-taal zoals schaapjuh en me fiets: NEE. Zeg maar regels zodat bokkers die moeite hebben met Nederlands er niet gehinderd door worden, maar mensen die er bewust een potje van maken, wel!

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:39

Lizz schreef:

Of me paardje (en dan heb ik het nog niet eens over muh paardje)

Vooral die ja

Moet wel toegeven dat ik me schuldig maak aan bergen afkortingen... iig, eoa, idd...

Ik erger me ook weleens aan werkwoordfouten, ok dat je een keer een t plaatst waar een d moet kan gebeuren, maar 'ik vondt'?????
Verder ook: ik ben groter als jouw, dat is van me eigen, irriteren aan (ipv ergeren aan Haha! ) en meer wat al genoemd is.
Laatst bijgewerkt door Exit13 op 15-06-04 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:39

nog een wannabe spellingsmoddie. Ik erger me er groen en geel aan.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:40

Maar hoe denk jij ooit te kunnen ontdekken dat bv Sorane echt dyslectie heeft of dat ze dat maar zegt om er vanaf te zijn (Sorane, het is maar een voorbeeld he!)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:42

Pervinco schreef:
Maar hoe denk jij ooit te kunnen ontdekken dat bv Sorane echt dyslectie heeft of dat ze dat maar zegt om er vanaf te zijn (Sorane, het is maar een voorbeeld he!)?

Dat is, denk ik, niet te achterhalen op internet. Maar waarom zou ik zeggen dat ik daar last van heb? Als ik een stomme spelfout maak geef ik dat gewoon toe en zoek ik geen steen om me achter te verbergen. Het lijkt me sterk dat er echt mensen zijn die dat doen... (maar je weet het maar nooit)

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-04 23:44

Omdat dyslectische mensen geen paardjuh-fouten maken. De fouten waarvan ik vind dat ze 'bestreden' moeten worden zijn echt vooral MSN-en breezerfouten, en onzorgvuldigheidsfouten. Imo kan je best het verschil zien tussen een stukje tekst dat geschreven is door iemand die gewoon niet zo goed in nederlands is of iemand die er bewust een rommeltje van maakt.
Mocht dat verschil echt niet te vinden zijn, dan nog; een vriendelijk pbtje of het berichtje de volgende keer kan worden doorgelezen vóór het plaatsen is toch geen probleem?

Marsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:45

Tikfoutjes moeten toch kunnen?
Dat gebeurt iedereen weleens.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:45

Ik vind dat tegenwoordig ook iedereen maar dyslectie heeft, niet banketstaaf bedoeld, maar men neemt volgens mij vaak niet eens meer de moeite om regels te leren en gebruiken. Nee, men heeft op eens dyslectie.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:50

De bokkers die bewust altijd woorden verkeerd schrijven erger ik me ook aan maar aan de andere kant mag mijn dochter nu geen berichtjes plaatsen omdat ik bang ben dat ze dan ook aangesproken wordt op haar spelling.
Hoe denken jullie daar over, een jong meisje wat het gewoon echt nog niet kan?
Mijn ervaring is dat in zo'n topic ze eerst erg afgekraakt wordt totdat iemand in het profiel kijkt en ziet dat het een jong meisje is.
(niet bij mijn dochter overigens)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-04 23:58

Ieder kind van een jaar of 12 kan toch zeker wel normaal Nederlands spellen?
Anders is het wel heel triest gesteld met de nederlandse jeugd

Ik vind het ook vreselijk irritant, al die spelfouten en MSN-taalgebruik.

Ik wist overigens niet dat je er voor op de TeM-knop mocht drukken. Wees gewaarschuwd, moddies Schijnheilig

Laura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-04 00:04

Citaat:
omdat ik bang ben dat ze dan ook aangesproken wordt op haar spelling.
Hoe denken jullie daar over, een jong meisje wat het gewoon echt nog niet kan?

Nouja, jong geleerd is oud gedaan natuurlijk Lachen en ach, ik denk dat de meeste bokkers dat wel direct opvalt door de toon van het berichtje en het onderwerp.

Lielle: waarom zou je je er aan ergeren? Zolang je gewoon ABN tikt heb je nergens last van lijkt me.

Fitz: inderdaad.. TeM gaat het druk krijgen nu Haha!

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 00:14

Fitzroy schreef:
Ieder kind van een jaar of 12 kan toch zeker wel normaal Nederlands spellen?
...

Ze is pas 9,vandaar.
Ze doet haar best maar het is nog niet vlekkeloos. Knipoog

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 00:20

coydog schreef:
Ze is pas 9,vandaar.
Ze doet haar best maar het is nog niet vlekkeloos. Knipoog

Dan is het wsn eens, maar nooit meer... Niet vaak meer iig. Ze zal best een paar keer commentaar krijgen, maar er zullen tegelijkertijd steeds meer mensen zijn die in haar profiel kijken. En laat jij haar alleen? Of zit je er bij?

*edit: mijn broertje is 10, net geworden, maar die schrijft toch al aardig van zich af... Nagelbijten / Gniffelen

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 10:35

Ik zit er niet constant bij maar ben wel in de kamer.
Omdat ik toch een beetje in de gaten wil houden wat ze op internet doet.
Misschien dat ik het toch maar eens ga proberen.
Maar zoals ik al zei, bewust fouten maken hou ik ook niet zo van.
Hoewel een reactie op iets soms ook foute woorden kan bevatten zonder dat ik me er aan erger.
b.v. Djeez wat erg, of meer letters achter elkaar typen om spreektaal te benaderen of woorden te benadrukken.
Misschien heeft het toch ook te maken met de strekking van het bericht.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 10:51

Dit soort onderwerpen komen met regelmaat van de klok aan de orde op bokt, maar echt serieus is er nog nooit wat aan gedaan volgens mij. Wordt het niet eens een keer tijd?

Ik had laatst deze nog: [AM] het gebruik van "me"....

Sypheron

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:00

Een of twee woordjes bijvoorbeeld ter afkorting zoals: brb, dat vind ik geen probleem, doe ik zelf ook wel eens. Maar een kompleete text in BrEeZer TaAl bgint tog wel te verveelen....

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:02

Laura"]
Omdat dyslectische mensen geen paardjuh-fouten maken. De fouten waarvan ik vind dat ze 'bestreden' moeten worden zijn echt vooral MSN-en breezerfouten, en onzorgvuldigheidsfouten. Imo kan je best het verschil zien tussen een stukje tekst dat geschreven is door iemand die gewoon niet zo goed in nederlands is of iemand die er bewust een rommeltje van maakt.
[/quote]
Idd, hier ben ik het ook mee eens. Mij zal je feitelijk nooit betrappen op dat soort fouten betrappen(misschien als het toevallig een typfout is die zo uit komt, maar anders niet).

[quote="DeesDeBest schreef:
Ik vind dat tegenwoordig ook iedereen maar dyslectie heeft, niet banketstaaflig bedoeld, maar men neemt volgens mij vaak niet eens meer de moeite om regels te leren en gebruiken. Nee, men heeft op eens dyslectie.

Ik vind ook wel dat iedereen die wat fouten maakt meteen roept dat ze dyslectisch zijn. Ik vind dat je het pas echt bent als je een officiele verklaring heb omdat het getest is. Ik ben ook niet zwaar dyslectisch(als ik het vergelijk met wat er in de familie zit, neefjes en nichtjes van een jaar of 15 die nauwelijks iets leesbaars kunnen schrijven).
En je moet je er ook niet altijd achter verschuilen vind ik. Want volgens mij zijn er niet echt veel mensen die mijn dyslectie was opgevallen.

Mee helpen om taal-mod te worden doe ik niet, dat komt niet goed. Maar voor een aantal taal-mods ben ik zeker!!!!

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:06

ik stoor me er ook aan. Ik ben zelf lichtdyslectisch (jaaaaa nog een *LOL*) Ik ben slecht in d/t ij/ei en het als/dan verhaal. Verder red ik me aardig, maar speciale moddie's voor het MSN/BZ taaltje lijkt me een goed idee!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:17

nickyu schreef:
Okee , ik kan mij heel goed voorstellen dat sommige van jullie zich heel erg kunnen ergeren aan taalfouten.Ik ben zelf ook helaas dislectisch, en doe mijn best om de fouten tot een minimum te beperken.Dit is ruim 20 jaar geleden al vast gesteld dus bespaar me aub het welles nietes spelletje van tegenwoordig zijn 80% van de mensen ...
Het probleem van dislectie is dat je het leeuwendeel van je eigen fouten NIET ziet.En moet eerlijk toegeven als ik moe ben is het een stuk erger dan als ik tip top in orde ben.

Waar ik meer moeite mee heb , is de SMS taal en mensen die trachten in hun dialect iets te typen. Met name sommige belgen die dan ook nog SMS ; MSN en dialect door elkaar gebruiken .
Dan is er soms echt geen touw meer aan vast te knopen.Idem door overmatig gebruik van afkortingen.

En ook ik maak me regelmatig schuldig aan het niet gebruiken van hoofdletters;punten;komma's ed. Meestal ben ik dan in zo'n lichamelijke staat dat ik blij ben dat ik uberhaubt nog met enig tempo kan typen.
Mijn excuses voor het plaatsen van mijn persoonlijke mening , maar ik denk dat sommige zich iets te druk maken over dit item.Er zijn nog zoveel ergere dingen in deze wereld om je druk over te maken .

Ik denk dat als we allemaal n beetje coulant zijn , maar wel op zijn minst
trachten al die hippe taalgebruiken zoveel mogelijk te vermijden en mensen die dit iets te overmatig gebruiken hierop wijzen.
En een poging doen tot het plaatsen van een leesbaar bericht , dat we dan toch een heel eind op de juiste weg zijn.

Tja, het is normaal dat Belgen onder elkaar de meer typische Belgische woorden gebruiken en schrijven.

Waar ik mij aan erger is die msn-taal en breezer taal. typfouten door te snel te typen of een andere spellingsfout zoals dt-fouten of een komma vergeten kan iedereen overkomen en al die regeltjes die ik vroeger in school heb geleerd weet ik echt niet meer van buiten hoor. Als het vlot te lezen is en je begrijpt waar het over gaat vind ik het goed. Wie een tijdschrift of krant leest ziet ook vaak fouten hoor. journalisten studeren nochtans ook lang (veel langer dan ik).

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:26

Dennis het was mij echt nog niet opgevallen dat je dyslectisch was. Het is in elk geval niet aan je berichtjes te lezen.

Ik wil best toegeven dat ik vaak woorden vergeet te typen doordat ik te snel ga. Zelf ben ik ook niet goed in dat dt-gedoe. Maak daar best veel fouten in.

Als een tekst vlot leesbaar is merk ik niet eens dat er fouten in staan. Of het moeten echt grove fouten zijn. Zinsbouw die op niks trekt zodat de zin maar half te begrijpen is.

Rainie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-04 11:26

Ik voel me toch wel redelijk schuldig. Toen ik hier net op bokt kwam, was ik een enorme MSN taal gebruiker. Na een paar berichtjes kreeg ik een PB of ik alsjeblieft normaal wilde gaan typen.

Maar goed, ik heb dus eigenlijk door bokt MSN taal afgeleerd. Ook op MSN typ ik nu gewoon ABN en ik erger me aan iedereen die woorden zo origineel mogelijk proberen te typen.

Een topic met ABN leest lekkerder weg dan een topic die bestaat uit MSN taal. Net alsof je in een MSN gesprek beland bent. Nou, als ik dat wil, ga ik wel op MSN.

Overigens valt het op Bokt wel mee. Ik kom soms op forums waar je een zin drie keer over moet lezen voordat het kwartje valt.