Doneeracties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 20:18

prompter schreef:
Doneeracties die voor "luxe producten" gebruikt worden vind ik ook niks. Mensen die echt in geldnood zitten helemaal prima, maar een actie omdat je zo graag iets extra's wil uitgeven, daar heb ik best moeite mee.

Ook eens.
Wanneer het voor echt iets heftigs en noodzakelijk iets is, dan kan ik het helemaal begrijpen.
Maar wanneer het om bijvoorbeeld de aanschaf van een paard gaat, dan vind ik dat vrij ver gaan.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 20:20

Ik vind dit soort dingen altijd lastig.
Het is natuurlijk aan eenieder om zelf te bepalen wel of niet te doneren maar ik merk dat ik zelf vaak afhaak op het moment dat een dergelijke actie wordt genoemd in een topic.
Er is een heleboel van te vinden maar onderaan de streep ben je niet verplicht een donatie te doen en de vraag is hoe helpend het is om je mening hierover te delen.
Leef en laat leven.

Flubberboot

Re: Doneeracties

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 20:25

Ik snap de irritatie, heb het zelf ook. Toch vind ik sommige situaties minder storend dan andere. Als mensen een account hier aanmaken om een gfm te promoten, vind ik dat heel anders dan wanneer een bekende bokker aangemoedigd wordt een Go Fund Me te openen en dat ook doet.

Het is ieder zijn eigen keuze om te doneren toch? Heb je er niks mee, verlaat het topic dan of doneer niks.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 20:33

Maar het gaat niet alleen over het topic verlaten of niet. Het gaat erover of het mag en dat antwoord is dus nee. En het gaat erover dat je dan dus een topic moet verlaten, omdat het onderwerp veranderd is naar doneren en dat dat jammer gevonden wordt. Net als dat je geen artikelen of paarden te koop mag aanbieden in topics. Wat ook nog wrl fout gaat, want in sommige topics wordt het al verwijderd als je een vage beschrijving geeft van een paard waarvan je weet dat die te koop komt of staat, terwijl in een veulentopic gewoon reclame gemaakt wordt, want uitgebreid benoemd dat het veulen te koop is.

anca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 20:38

Zo krijg ik enorm kromme tenen van de

Hoeveel vragen voor dit paard?

topics en vervolgens het dier de hemel inprijzen.
Dat zijn echt verkapte verkoop topics en daar zou mi veel beter opgelet moeten worden.
Zo is er voor iedereen wel wat denk ik

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 20:44

Oe, go fund me...daar kan ik helemaal van in allergie schieten :')
Niet wanneer deze op is gezet na een stalbrand of zo, iets waar helemaal niemand op voor kan sorteren.

Waar ik de draad echt helemaal totaal kwijt raakte was het asiel dat koste wat het kost (voor anderen dan) een zwaar gewonde kat wilde redden. Waar ik al dacht 'omdat het kan wilt niet zeggen dat dit in het belang is van het dier'. De kat heeft het niet gered. Je zou denken dat de rest van de donaties gebruikt zou worden voor opvang van andere medische noodgevallen of zo. Nee, de volledige overige donatie is op verbruikt aan crematie van deze kat, en juist vanwege de crematies werd weer extra donatie gevraagd.

Echt...hier ben ik te simpel voor :')
Ik verbaas me, en scroll snel verder. Het wordt niet in dank afgenomen als je een andere mening hebt dan 'ow wat erg, ik heb gedoneerd' , heb ik ondervonden :o

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 20:58

Ik ben het helemaal met je eens ts .En wat me dan echt het meeste irriteert is dat mensen o zo krap zitten en dan doodleuk nieuwe paarden kopen .Of op vakantie gaan .
Los van mijn persoonlijke irritatie is het helemaal niet nodig om tot het uiterste te gaan voor een dier.Basis zorg is prima en als duurdere ingrepen niet kunnen is er niks mis met in laten slapen.Heel triest maar er gaan dagelijks zo veel lieve intelligente gezonde koeien naar de slacht .En die zijn niks minder als een paard .

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 21:09

Het is een lastig verhaal omdat je nooit weet of het echt daarvoor gebruikt gaat worden

Jaren geleden ben ik ook eens wakker geschud
Een hondenstichting die zich inzette voor buitenlandse honden ( ik ga geen namen noemen ) wou honden redden van een dodingstation. Deze zou gesloten gaan worden, en de honden die er dan nog waren zouden moeten worden ingeslapen

Er werd een geld inzameling actie opgestart
Lang verhaal kort. Alle honden waren 'gered'
En deze mensen verkochten ineens hun huis en kochten, een vrijstaande boerderij met een lap grond erbij...
Uiteraard voor het redden van honden...

Nou ik kan je vertellen dat ik er wel klaar mee was.

Ik doneer wel eens, maar dan bij mensen waarvan ik weet dat hun leed echt is en de actie oprecht is
Als het doel behaald is, dan doneer ik niet. En via Bokt heb ik nog nooit gedoneerd

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 21:14

Moderatoropmerking:
Het is niet toegestaan op specifieke topics of Bokkers te bespreken
Laatst bijgewerkt door NadjaNadja op 10-04-25 21:19, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderatoropmerking

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-25 21:26

Moderatoropmerking:
Bij deze het verzoek om geen specifieke bokkers of topics te bespreken. Met elkaar in gesprek gaan over het al dan niet delen van doneeracties is prima, maar het is niet toegestaan om hier specifieke situaties bij te halen. Alvast bedankt!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 06:55

Heb er nog nooit moeite mee gehad. Ik doe wel of niet mee en als ik mee doe anoniem en altijd voor een voor mij normaal bedrag.
Leven en laten leven en er zijn wel belangrijkere dingen in het leven om je over op te winden. Zo denk ik erover. Ik heb hier posts langs zien komen waarvan ik hoop dat die mensen nooit iets naars zullen overkomen in het leven en ze hulp nodig hebben.
Ik ben van de generatie elkaar helpen bij problemen of tegenslag
en Bokt is voor mij na al die jaren een soort buurtwijk geworden. Dus als het ergens bij iemand uit de buurt mis gaat mag dit gerust benoemd worden en hulp gevraagd worden (graag zelfs!).

Vragen mag altijd, zo heet het spreekwoord en ik begrijp totaal niet waarom hier zoveel interpretatie negativiteit bij gehaald moet worden. Take it or leave it.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 07:31

Dat zeg je goed pien.
Leven en laten leven.

Je om zoiets druk maken. Ik begrijp het niet.

Je doneert gewoon niet dan.

En een topic dat verandert.
Jammer.
Maar er veranderen zoveel topics.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 07:38

Waarom wordt het openen van een topic en je iets afvragen altijd automatisch vertaald naar 'je ergens druk om maken'? Ik denk niet dat Oji ook maar een seconde wakker ligt van dergelijke topics, maar gewoon benieuwd is naar beleid.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 07:41

Ja, ik maak me er ook niet druk om. Ik verbaas me alleen dat mensen geld vragen voor een luxeproduct. En ik heb zelf ook zat naars mee gemaakt, paarden verloren, dus daar ligt het ook niet aan. Oji vraagt inderdaad of je bokt mag "gebruiken" voor een doneeractie, en daar heeft Polly netjes op geantwoord. In het onderschrift mag, er actief op wijzen niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 07:51

_San87_ schreef:
Waarom wordt het openen van een topic en je iets afvragen altijd automatisch vertaald naar 'je ergens druk om maken'? Ik denk niet dat Oji ook maar een seconde wakker ligt van dergelijke topics, maar gewoon benieuwd is naar beleid.

Termen als:
Citaat:
erger me daar kapot aan en voor mij verdwijnt acuut alle sympathie die ik eerder had voor het verdriet en het verlies. Het voelt voor mij als een financieel slaatje willen slaan uit het verdriet en keer op keer houd ik een vieze nasmaak over van het schooien om geld

Klinkt voor mij als je ergens druk om maken.
Keer op keer zelfs.

En dit soort uitlatingen staan ook bij sommige posters daarna.

Ik heb juist het idee het vragen naar de bokt regels maar een klein onderdeel er van is maar wel een uitweg om een topic te mogen openen om topics te bespreken. Wat in het ergernis topic niet mag.

En ja hoe makkelijk is het als bokt het verwijderd.
Hoef je je ook niet meer druk te maken. Kun je gewoon even temmen lossen die het op.

Als dit al die genoemde termen los maakt bij iemand.
Zou ik persoonlijk een andere aanpak hebben. En die ligt buiten bokt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 07:52

Promter maar jij uit je nogal anders :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 07:53

San dat klopt niet zie vetgedrukte en ik kan hetzelfde doen bij verschillende reacties erna die dit gevoel bevestigen van TS cq er nog een schepje bovenop doen.

oji schreef:
Ik zie regelmatig topics waarin een triest verhaal over een paard of meerdere paarden op Bokt langskomen en dat na verloop van tijd in het topic, ineens gemeld wordt dat er een doneeractie opgestart wordt en de link naar de actie in het onderschrift van de TS.

Ik persoonlijk erger me daar kapot aan en voor mij verdwijnt acuut alle sympathie die ik eerder had voor het verdriet en het verlies. Het voelt voor mij als een financieel slaatje willen slaan uit het verdriet en keer op keer houd ik een vieze nasmaak over van het schooien om geld na persoonlijk verlies. Mijn uitgangspunt is dat je als paardeneigenaar zelf verantwoordelijk bent voor je paard(en) en dat een verantwoordelijk paardeneigenaar ook vooraf de risico's inschat en daarvoor een weloverwogen keuze maakt hoe je (financiële) klappen gaat opvangen (verzekeren, potjes of accepteren dat bij verlies een paard niet kan vervangen). Achteraf een doneeractie starten en daarvoor ook nog eens reclame maken op Bokt voelt voor mij als niet je verantwoordelijkheid genomen bij de aanschaf van een paard.

Als je er iets van zegt in het topic, dan wordt je vaak onmiddellijk neergesabeld alsof je die mening niet mag hebben, als niet empathisch beschouwd en onder het motto dan doneer je toch niet maar houd verder je mond. Terwijl in mijn ogen dit best gezegd mag worden dat je je twijfels hebt bij het vergelden van drama.

Ik vraag me af wat daarin eigenlijk de regels en de mening van Bokt is. In mijn ogen zou dit niet thuishoren op dit forum, zeker gezien de striktheid die gehanteerd wordt mbt advertenties voor paarden in het op zoek naar een nieuw paard topic en als er studenten bv via Bokt input vragen voor enquetes voor hun studie. Voor mij valt ook het benoemen van een doneeractie in een topic en vervolgens ook de link naar de doneeractie in je onderschrift zetten ook als reclame en vragen om input.

Dit gaat vele male verder als vragen naar de regels. De TS kotst erop en is buitengewoon negatief San.

Als het alleen vragen was naar de regels dan wordt het een andere post en dan schrijf je..

"Zonet kwam ik in een topic een doneeractie tegen vanwege verlies. Wat zeggen de regels van Bokt daarover?" Dit gaat echt vele male verder.

Ook woorden als "schooien" en "financieel slaatje uit willen slaan"( is in het Nederlands een negatief woord en iemand wordt zelfs als een soort oplichter weggezet... wouw) en andere zinnen.
Kortom ze maakt de vloer met dit soort acties aan. Om vervolgens te zeggen "en als je er iets van zegt in zo'n topic......." Het is vaak "de toon die de muziek maakt" en deze toon van de openings post vind ik als muzikant een "valse toon". Muziek tonen kunnen niet veroordelen maar wel vals zijn.

Er is sprake van een sterke negatieve mening en eerder gaat het hier om een veroordeling.
En daar vind ik wat van! Namelijk "waar bemoei je je mee en wie ben jij om iemand zo te veroordelen" en de sfeer daarmee voor anderen zo onveilig maken.

Dank je wel DP. Zo mee eens. Je bent me net voor.
Prompter ik heb het in deze post niet over jou. Je mag iets niet fijn vinden maar dit gaat in mijn ogen veels te ver.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 08:04

Ik lees het anders. Ja TS ergert zich eraan, dat betekent imo niet dat ze (of anderen die zich negatief uitlaten over doneeracties) zich er enorm over loopt op te winden. Ik vind de gestelde vraag gewoon legitiem.

Aan de andere kant, waarom mag TS (of anderen, voor wat dat betreft) zich er niet negatief over uitlaten? Het wordt altijd zo snel gebagatelliseerd met 'ach maak je niet druk', komt eigenlijk net zo veroordelend over, niet?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 08:11

Citaat:
Ik heb hier posts langs zien komen waarvan ik hoop dat die mensen nooit iets naars zullen overkomen in het leven en ze hulp nodig hebben.
Ik ben van de generatie elkaar helpen bij problemen of tegenslag

Dit komt imo toch ook veroordelend over. Precies alsof je sowieso geen recht van spreken hebt omdat je vast niets zult hebben meegemaakt zelf wanneer je je hieraan stoort. Of je bent van de "verkeerde" generatie.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 08:13

DuoPenotti schreef:
Hoef je je ook niet meer druk te maken. Kun je gewoon even temmen lossen die het op.

Los van de discussie over inderdaad vrij heftige termen die gebruikt zijn her en der: ik vind het wel fijn dat dit topic er is. Ik heb nog nooit een modopmerking gezien dat doneeracties die in het OS staan niet besproken mogen worden (geen idee of ik het dan gemist heb of dat er nooit eerder op gehandhaafd is Edit: behalve als er echt veel te direct om geld gevraagd werd, daar wordt vaak wel wat van gezegd) dus ik dacht dat het gedoogd werd (en vermoed dat dat ook zo is, gezien de vele berichten over doneeracties in zulke topics) en zou er dus nooit op getemd hebben.

Ik heb net even gezocht en zie dus nu voor het eerst zo'n modopmerking (dat de doneeractie niet (meer) besproken mag worden) en vind het wel fijn dat het erop lijkt dat de boktregel nu meer naar de geest van die regel gehandhaafd wordt/kan worden. En nu weet iedereen die dat gezien heeft dat temmen nu dus wel een optie is/zin heeft.
Laatst bijgewerkt door GDG op 11-04-25 08:16, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 08:15

Iemand indirect voor een oplichter uitmaken gaat verder als negatief uitlaten.
Waarom San zou je dat doen?
Het gaat over topics van Bokkers waarin dit eventjes genoemd is waar een hoop ellende aan vooraf is gegaan.

Dus waarom iets dat vroeger en nu in de wijk zo normaal was, namelijk hulp vragen en krijgen, op Bokt in het verdachte hoekje zetten terwijl iedereen de geschiedenissen kent die er aan vooraf ging. Het wordt alleen maar in een zinnetje genoemd and that it is. Dus waarom zo boos hierover? Ik begrijp dat echt niet.

Dat zie je goed Tineke. Ik veroordeel het oordelen over anderen ook. Ik ben daar volledig transparant over dat ik dat veroordeel. Ik begrijp het ook niet dan heb je al die ellende meegemaakt en dan krijg je er die nare bak ook nog over heen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 08:17

GDG schreef:
DuoPenotti schreef:

Los van de discussie over inderdaad vrij heftige termen die gebruikt zijn her en der: ik vind het wel fijn dat dit topic er is. Ik heb nog nooit een modopmerking gezien dat doneeracties die in het OS staan niet besproken mogen worden (geen idee of ik het dan gemist heb of dat er nooit eerder op gehandhaafd is Edit: behalve als er echt veel te direct om geld gevraagd werd, daar wordt vaak wel wat van gezegd) dus ik dacht dat het gedoogd werd (en vermoed dat dat ook zo is, gezien de vele berichten over doneeracties in zulke topics) en zou er dus nooit op getemd hebben.

Ik heb net even gezocht en zie dus nu voor het eerst zo'n modopmerking (dat de doneeractie niet (meer) besproken mag worden) en vind het wel fijn dat het erop lijkt dat de boktregel nu meer naar de geest van die regel gehandhaafd wordt/kan worden. En nu weet iedereen die dat gezien heeft dat temmen nu dus wel een optie is/zin heeft.

En dan hoop ik dat Bokkers juist denken.
Even scrollen en door.

En dat mods het nu gaan bespreken als in een lopend topic mag het. Misschien als regel met meer dan 2 pagina's.
Niet als nieuw topic.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 08:18

Er is niks mis met hulp vragen. Daar is iedereen het wel mee eens. Maar welke hulp is nodig…

Maar geld vragen om je luxe en dure hobby te betalen daar vinden veel mensen wat van. Je kiest zelf voor een dure hobby. :)

Vragen staat vrij natuurlijk. Maar een transparant verhaal erbij is dan wel zo netjes.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 11-04-25 08:18, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 08:18

Je kunt je schouders erover ophalen en doorscrollen.

Maar niet mensen verwijten dat ze maar voor een potje hadden moeten zorgen. Want situaties kunnen drastisch wijzigen tijdens je leven. Potjes kunnen opraken en je kunt je inkomen verliezen. En paarden leven soms 30+ jaar. Je kunt dat nooit financieel dicht timmeren over zo'n lange periode.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-25 08:21

MarlindeRooz schreef:
Er is niks mis met hulp vragen. Daar is iedereen het wel mee eens. Maar welke hulp is nodig…

Maar geld vragen om je luxe en dure hobby te betalen daar vinden veel mensen wat van. Je kiest zelf voor een dure hobby. :)

Vragen staat vrij natuurlijk. Maar een transparant verhaal erbij is dan wel zo netjes.

Maar wat is de grens van een dure hobby?
Moeten we dan rekeningen overleggen?

Dat kan ook een gestolen fiets zijn. Die niet voor woon-werk gebruikt word.

Daar zijn exemplaren bij van die duurder zijn dan de aanschaf van mijn paarden samen.