ChatGPT/AI reacties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 22:41

rien10 schreef:
Van gedachten wisselen kan niet "niet kloppen". Vragen over voer, rij technische vragen etc. kunnen inderdaad onzin zijn, maar dat is dan wel de onzin van de schrijver, niet die van een of andere techno-toestand. Als ik iemand aanspreek op onjuiste informatie en het antwoord is "ja, maar het kwam zo uit AI" dan haak ik af op een forum.

ChatGPT kan het niet laten om even via MarlindeRooz te reageren...

Maar even eerlijk, als er ruimte is voor de onzin van een willekeurige bokker, mag die van AI er dan niet gewoon gezellig naast draven? Natuurlijk, als AI bij een vraag over voer zou antwoorden met "Een paard heeft gemiddeld 50 liter water per dag nodig, plus een optionele USB-oplaadkabel", dan snap ik dat je afhaakt.

Maar laten we wel wezen: er zijn hier ook genoeg menselijke reacties die je met een diepe zucht in de virtuele mesthoop kunt parkeren. Dus misschien geldt ook hier de gouden forumregel: filter de onzin eruit, ongeacht of die nou van een bokker of een chatbot komt.

Hoewel Chat natuurlijk het beste paard van de AI-stal is, zal hij dit topic met respect afgroeten en netjes de Bokt-rijbaan verlaten.

rien10

Re: ChatGPT/AI reacties

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-25 23:49

Mmmm. Misschien heb je een punt en ben ik ouderwets. Ik moet hier eens een nachtje over slapen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 00:23

Ik vind het prima zolang mensen erbij zetten dat het van Chat GPT komt. Misschien raken mensen er wel door geïnspireerd om zelf ook de app te downloaden. Handig toch dan mensen inzicht geven in hoe ze tot besluitvorming komen. Als mensen reageren met "ik heb het aan ChatGPT gevraagd en...." dan is dat tegelijk dus een tip voor andere mensen om het eventueel ook te gaan gebruiken.

Het is niet zaligmakend maar voor veel dingen is het best handig om snel een antwoord te krijgen. Je moet alleen even doorhebben waar hij wel en niet handig en betrouwbaar voor is.
Als je opnoemt wat je in huis hebt en zegt geef me een recept: top. Maar wil je weten welk restaurant nu open is in een klein dorpje in verweggistan, komt hij waarschijnlijk met verouderde informatie en sta je mogelijk voor een dichte deur of een restaurant die niet eens meer bestaat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 02:31

MarlindeRooz schreef:
rien10 schreef:
Van gedachten wisselen kan niet "niet kloppen". Vragen over voer, rij technische vragen etc. kunnen inderdaad onzin zijn, maar dat is dan wel de onzin van de schrijver, niet die van een of andere techno-toestand. Als ik iemand aanspreek op onjuiste informatie en het antwoord is "ja, maar het kwam zo uit AI" dan haak ik af op een forum.

Maar even eerlijk, als er ruimte is voor de onzin van een willekeurige bokker, mag die van AI er dan niet gewoon gezellig naast draven? Natuurlijk, als AI bij een vraag over voer zou antwoorden met "Een paard heeft gemiddeld 50 liter water per dag nodig, plus een optionele USB-oplaadkabel", dan snap ik dat je afhaakt.

Maar laten we wel wezen: er zijn hier ook genoeg menselijke reacties die je met een diepe zucht in de virtuele mesthoop kunt parkeren. Dus misschien geldt ook hier de gouden forumregel: filter de onzin eruit, ongeacht of die nou van een bokker of een chatbot komt.

Hoewel Chat natuurlijk het beste paard van de AI-stal is, zal hij dit topic met respect afgroeten en netjes de Bokt-rijbaan verlaten.

Dit.

Er zijn mensen die de hele dag op internet zitten, overal lezen, filmpjes kijken en alles opzoeken op Google. Die zien amper een echt paard van dichtbij, maar doen zich voor als expert.

Het gaat dan ook vaak bij mensen niet om de boodschap zelf, maar wel hoe die gebracht wordt.

Het zal echt steeds meer in ons leven mengen, maar ik zie niet alleen maar nadelen. Sws willen mensen op internet zich ook wel anders voordoen dan irl, dus hoeveel waarde je moet hechten aan de persoonlijke toon??

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 08:29

superpony schreef:
MarlindeRooz schreef:

Dit.

Er zijn mensen die de hele dag op internet zitten, overal lezen, filmpjes kijken en alles opzoeken op Google. Die zien amper een echt paard van dichtbij, maar doen zich voor als expert.

Het gaat dan ook vaak bij mensen niet om de boodschap zelf, maar wel hoe die gebracht wordt.

Het zal echt steeds meer in ons leven mengen, maar ik zie niet alleen maar nadelen. Sws willen mensen op internet zich ook wel anders voordoen dan irl, dus hoeveel waarde je moet hechten aan de persoonlijke toon??

Deze reactie is in harmonie verzameld, verzameld en nog een keer verzameld door ChatGPT en MarlindeRooz—met de juiste aanleuning en voldoende impuls, uiteraard. We hebben geprobeerd niet op de voorhand te duiken, maar of het echt correct is volgens het trainingsscala… tja, dat mogen jullie beoordelen.

Ja, precies. Of iemand nou uit eigen ervaring praat of uit tien YouTube-video’s en een avondje Googlen, je ziet als lezer toch niet altijd waar de wijsheid vandaan komt. En nu komt AI ook nog gezellig meelopen in de paddock van het internet—nou ja, zonder echte hoeven dan.

Maar goed, een slecht advies blijft een slecht advies, of het nou komt van een ervaren ruiter, een keyboardcowboy of een algoritme dat denkt dat een vliegende galop iets met een Pegasus te maken heeft. Al moet ik toegeven: AI zal altijd een dierenarts adviseren in plaats van een reading, dus wat dat betreft heeft ‘ie z’n prioriteiten tenminste goed.

Overigens is AI al best handig in de medische hoek—het leest nu al scans en röntgenfoto’s beter dan menig mens. Met kankerdiagnostiek wordt het al gebruikt, dus wie weet wordt het ooit ook een ster in kreupelheidsonderzoek. Maar voor nu gaat Chat eerst maar eens een paar lessen bij Anky nemen. Kan ‘ie tenminste fatsoenlijk afgroeten voordat ‘ie weer een mening heeft.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 09:52

Ladyson schreef:
Exitium schreef:

Dit artikel kende ik al, wat is precies je punt?

Dat het een 'zoekmachine' is die zelf dingen verzint, en vrij cruciale dingen, met als extra nadeel dat je niet kan zien waarom 'ie dat doet.

Ook bij andere dingen merken we dat ChatGPT nog altijd erg 'dom' is. Iemand die elke week online een recept kookt en daarvoor een recept door ChatGPT om laat rekenen naar één portie. Hoeveelheden kloppen niet, er verdwijnen ingrediënten, er komen willekeurige ingrediënten bij, etc. Het is op dit moment nog niet veel meer dan een volgende-woordvoorspeller.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 09:58

Het erbij zetten als je tekst door Chatgpt gegeneerd is lijkt me een goede optie.
Ik gebruik het zelf alleen voor teksten; vertalen naar het Engels doet het programma heel aardig, al moet ik nog steeds redigeren. Ook samenvatten gaat vaak prima. Maar goed, dan gaat het dus om teksten die je er zelf in stopt.

Op een forum wil ik toch graag weten of ik een persoonlijke bijdrage lees of een machine-verhaal.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:00

Ik ben het (denk ik) nog niet tegen gekomen.

Zelf zou ik het fijn vinden als er bij staat dat het van ChatGP komt, dan zou ik er niet zo'n probleem mee hebben en is het inderdaad een kwestie van reacties filteren.

Misschien is het wat om dit op te nemen in de Bokt regels? Dan persoonlijke antwoorden gewenst zijn en dat ChatGP wel gebruikt mag worden maar alleen met bron vermelding zoals het nu ook gaat als er linkjes naar artikelen worden geplaatst.

AI wordt toch de toekomst dus ik denk dat het alleen maar toe zal nemen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:15

druppeltje schreef:
Wat ik wel al een paar keer heb gedaan is dat een nieuwe gebruiker, die overduidelijk met behulp van chatgpt posts plaats om te verzamelen, getemd.

En dit soort posts zijn tamelijk herkenbaar, want de sprokkelaar gooit meestal de complete vraag in chatGPT, en de reactie begint dan 9 van de 10 x met: "Wat vervelend dat je dit probleem met [vul probleem in] hebt..."

ChatGPT begint vrijwel altijd met een empathische reactie en dat is nu net níet heel erg typisch bokt :+
Echt op dit punt is chatGPT duidelijk herkenbaar :j

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:21

Ben ik de enige die deze ontwikkelingen zorgelijk vind? We lachen er wel om maar als het allemaal zo makkelijk is dan werkt dat toch door in je hele doen en laten. Alles word maakbaar dan, we hoeven zelf niet meer na te denken en qua omgang met elkaar gaan er mijn inziens dan ook veel dingen veranderen.

Zie je nu al met auto's met rijhulpsystemen. Mensen worden er lui van en kijken zelf niet meer uit. Denken dat alles automatisch gaat.

Sommige dingen zijn bedoeld als hulpmiddel maar werkt imo averechts.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:26

VuurVleugels schreef:
Douce schreef:

Hou maar je eigen stijl vast. Zolang je geen middenstreep gaat gebruiken komt het vast goed.

Kwam deze LinkedIn post tegen:
https://www.linkedin.com/posts/marketin ... eyplgw2swQ

Daarin wordt uitgeweid over de middenstreep. Het was me nog nooit opgevallen maar: what has been seen can not be unseen :').

Oh neeeee, die gebruik ik óók veel :') Maar was het wel gaan minderen omdat het een tekst juist ook onoverzichtelijker kan maken. Nóg selectiever in worden dus |o

Ik reageer weinig op Bokt maar wil hier toch even inspringen. Het is toch te gek voor woorden dat je je eigen schrijfstijl moet aanpassen omdat andere mensen anders denken dat je AI hebt gebruikt? Juist met zulke teksten is AI getraind. Ontelbare boeken zijn er illegaal ingestopt, zoveel auteurs zijn er de dupe van.

En die middenstreep? Die komt dus o.a. uit boeken. Ik ben zelf ook auteur en gebruik 'm veelvuldig.

Persoonlijk denk ik dat het tijd wordt dat mensen iets minder snel over van alles en nog wat oordelen en (vaak) dit als waarheid te presenteren. :o Zomaar oordelen vanwege een schrijfstijl of een middenstreep kan wat mij betreft echt niet.

Over de bredere discussie, geen fan van alleen maar AI posts, maar nul problemen als iemand het gebruikt om bv. Leesbaarheid te verbeteren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:45

Mellow schreef:
Ben ik de enige die deze ontwikkelingen zorgelijk vind? We lachen er wel om maar als het allemaal zo makkelijk is dan werkt dat toch door in je hele doen en laten. Alles word maakbaar dan, we hoeven zelf niet meer na te denken en qua omgang met elkaar gaan er mijn inziens dan ook veel dingen veranderen.

Zie je nu al met auto's met rijhulpsystemen. Mensen worden er lui van en kijken zelf niet meer uit. Denken dat alles automatisch gaat.

Nee, je bent niet de enige. Mij baart het ook zorgen, en ik denk echt niet dat wij twee de enige zijn.

Stephen Fry heeft er een heel interessante (en intelligente) mening over:

https://www.youtube.com/watch?v=COaiBosTYUA

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 10:54

VuurVleugels schreef:
druppeltje schreef:
maar je herkent het aan het taalgebruik.

Dit is overigens een "gemene" (niet van jou persoonlijk). Ik heb van mezelf een behoorlijk formele, zakelijke schrijfstijl waarbij ik veel gebruik maak van tangconstructies, tussenzinnen, bijwoorden en metaforen. Dat kan kloppen want het is een van de vaker voorkomende kenmerken van een neurodivergent brein ( *\o/* ). Maar mijn schrijfstijl ligt dus dichter bij die van ChatGPT dan die van veel anderen met een minder formele stijl. Dus waar mijn stijl me hiervoor vooral het verwijt opleverde dat ik gewoon fancy wilde doen, is het verwijt tegenwoordig vooral dat ik ChatGPT heb gebruikt en gekopieërd :') Daardoor kan ik tegenwoordig soms wel stress hebben bij het schrijven van een tekst, zeker als plagiaat uit den boze is zoals op werk of studie. Maar ook op sites als bokt wil ik niet overkomen als AI-gebruiker, ik heb een dingetje met authenticiteit. Dus maak ik mijn woordkeuzes of zinsconstructies bewust simpeler dan ik zou willen (ik had deze zin willen schrijven als "dus simplificeer ik mijn woord- en taalgebruik met tegenzin"), en daar baal ik wel echt van hoor! Ik vind schrijven heerlijk, zelfs als het 'maar' een discussiepost is op bokt, maar er is een kritisch stemmetje in mijn hoofd bij gekomen. Ik realiseer me overigens ook wel dat ik er niks aan kan veranderen. Maar dan kan ik het alsnog wel stom vinden -O- :')

Toevoeging: eens met wat sommige anderen zeggen, als AI hier de boventoon gaat voeren ben ik ook weg. Gelukkig lijkt het nog lang niet zover. Maar toch!

https://www.frankwatching.com/archive/2 ... niet-slim/

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 12:08

Mellow schreef:

Nee, je bent niet de enige. Maar het gebeurt al een tijdje met meerdere dingen.

Ik vind vooral het contact en communiceren via social media een grote verandering en ook behoorlijk te merken aan hoe we met elkaar omgaan en op elkaar reageren.

Hier wordt ook gesproken over hoe je ChatGpt eruit kan pikken, maar echt heeeeeeel veel mensen zullen het niet herkennen. Dat is nu ook al zo.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 12:21

Mellow schreef:

Ja maar zo keken mensen heeeeeel vroeger ook aan tegen een wasmachine. Of een magnetron. Of nog niet zo lang geleden tegen een mobiele telefoon. AI is de toekomst en we kunnen er maar beter goed mee leren omgaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 12:43

Eens met suzanne F..
En als auto’s minder ongelukken maken omdat ze zelf goed kunnen rijden, dan is dat altijd beter denk ik.
Ook met de komende arbeidskrapte zullen er meer dingen met ai moeten gaan denk.

Ik ben het niet goed gewend (bouwjaar ‘70s) maar ik zal me er toch in moeten gaan verdiepen om straks niet helemaal onthand te zijn. En wie weet kan ChatGPT/ AI daar ook wel weer wat in gaan betekenen, ouderen die het niet meer bij kunnen benen … :)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:12

Mellow schreef:

Zeker niet de enige hoor, ik maak mij daar ook deels zorgen om.

Ook al die Ai filmpjes op Instagram, verschrikkelijk en te ver van de realiteit..

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:14

Suzanne F. schreef:
Mellow schreef:

Ja maar zo keken mensen heeeeeel vroeger ook aan tegen een wasmachine. Of een magnetron. Of nog niet zo lang geleden tegen een mobiele telefoon. AI is de toekomst en we kunnen er maar beter goed mee leren omgaan.

Maar op een paar knopjes drukken doet toch niks met mijn zelf nadenken en zelf een antwoord ergens op geven?
Of ik nu een handwas doe of ik zet de wasmachine aan.

En wat betreft die rijhulpsystemen...

Deze chauffeur leeft niet meer, de cabine door de lading er gewoon afgerukt omdat zijn rijhulpsysteem een noodstop heeft ingezet omdat een automobilist vlak voor zijn vrachtwagen stoof.

Zet je dat systeem uit, ben je niet verzekerd want het zit op je auto.

Afbeelding

Dus word het er dan beter van?

Mensen hun bewustwording gaat weg. Omdat ze zelf niet neer na hoeven te denken.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:15

Mellow schreef:
Suzanne F. schreef:

Maar op een paar knopjes drukken doet toch niks met mijn zelf nadenken en zelf een antwoord ergens op geven?
Of ik nu een handwas doe of ik zet de wasmachine aan.

En wat betreft die rijhulpsystemen...

Deze chauffeur leeft niet meer, de cabine door de lading er gewoon afgerukt omdat zijn rijhulpsysteem een noodstop heeft ingezet omdat een automobilist vlak voor zijn vrachtwagen stoof.

Zet je dat systeem uit, ben je niet verzekerd want het zit op je auto.

[ Afbeelding ]

Dus word het er dan beter van?

Mensen hun bewustwording gaat weg. Omdat ze zelf niet neer na hoeven te denken.

Is dat de schuld van het rijhulpsysteem, of van verkeerde lading? Wat was er gebeurd als het systeem uitgezet was, was dan die automobilist nu plat?

Ofwel; geen conclusies trekken zonder dat je het hele verhaal kent. Dit soort systemen zijn niet per definitie slecht.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:24

Maar eigenlijk was die automobilist die plat was geworden door zijn achterlijke manoeuvre wel eerlijker dan dat de vrachtwagenchauffeur het leven heeft gelaten.
En dit gebeurt niet soms, maar vaak, auto ervoor smijten en niet in de gaten hebben dat een vrachtwagen in de ankers gaat.

Nu heeft mijn vriend die graan en voer rijd geen last van een lading die dan kan schuiven, maar neemt niet weg hoe vaak hij ervaart dat dit gebeurt.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:25

DuoPenotti schreef:
Maar eigenlijk was die automobilist die plat was geworden door zijn achterlijke manoeuvre wel eerlijker dan dat de vrachtwagenchauffeur het leven heeft gelaten.
En dit gebeurt niet soms, maar vaak, auto ervoor smijten en niet in de gaten hebben dat een vrachtwagen in de ankers gaat.

Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat Mellow stelt dat het rijsysteem schuldig is aan het ongeval, terwijl dat naar mijn idee ligt aan de belading.

Als chauffeur zelf een noodstop had moeten maken, was de lading evengoed gaan schuiven. Dus kun je dan een automatisch rijsysteem de schuld geven? Of had er beter naar de bevestiging van de lading gekeken moeten worden?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:28

Ik snapte je wel.
Maar jij kan net zo goed niet beweren dat het de lading is die fout was.

Ofwel; geen conclusies trekken zonder dat je het hele verhaal kent.

Dat rem systeem is heel vaak wel erg irritant want de chauffeur ziet dan prima dat er niet geremd hoeft te worden dat het enkel een poffertje is dat van rijstrook wisselt en geen file is waarop het systeem vol de ankers in gaat.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:33

Zoals ik dus al zei in mijn eerste reactie.

Rijhulpsystemen/ AI etc zijn niet per definitie slecht. We moeten alleen leren hoe ermee om te gaan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:35

Ik zeg ook niet dat ze per definitie slecht zijn. Er zullen zeker ernstige aanrijdingen mee voorkomen worden.
Maar hoe je er mee om wilt gaan, wat wil je veranderen aan dat het systeem op de rem gaat omdat er iemand zonder ruimte invoegt?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 13:38

DuoPenotti schreef:
Ik zeg ook niet dat ze per definitie slecht zijn.
Maar hoe je er mee om wilt gaan, wat wil je veranderen aan dat het systeem op de rem gaat omdat er iemand zonder ruimte invoegt?

Er zelf al rekening mee houden? Ervoor zorgen dat je uitwijkmogelijkheden hebt? Eigenlijk gewoon alle voorzorgsmaatregelen die je al neemt als je aan het rijden bent? Als vrachtwagenchauffeur meer afstand houden van je voorganger? Want laten we niet doen alsof die altijd zo netjes de ruimte laten ;)
En dan ben ik, in mijn Altootje, erg blij met zo'n remsysteem, als er weer eens een rij van 6-7 vrachtwagens kop aan kont rijdt terwijl ik moet invoegen.

En er tegelijkertijd voor zorgen dat alle andere factoren waar je invloed op hebt (dus bv lading etc) fatsoenlijk en veilig zijn vastgesteld.

Daarbij, geldt het 'leren ermee omgaan' voor iedereen. Dus ook voor die persoon die denkt op het laatste moment nog even voorlangs te kunnen gaan, dat die ook leert dat dit niet heel handig is met zo'n automatisch systeem.