[Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin Februari 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 13:28

Wat voor mij persoonlijk nu voornamelijk verstrekt is hoe ik tegen PZB aankijk.
Als een van de 2 van mijn paarden overlijd weet ik niet of ik er nog 1 bij wil kopen.
Dan is een paardje met wat mankementen hier heel welkom.
Maar voor mij weet ik nu wel waar ik die niet ga zoeken.
En dat komt niet door wat de bokkers schreven, maar door de manier hoe zij zich opstellen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 14:39

SjonnieZ schreef:
Polar schreef:
De meeste reacties in het topic gaan wel echt in op dingen die PZB zelf plaatst op social media.
Het zijn echt 9 van de 10 keer geen zelf verzonnen beschuldigingen of aannames.
Maar het is echt de manier van formuleren: "Ik vind", "naar mijn mening", "volgens mij" vs. "Zij zijn...", "Wat een vieze handel", etc.
De weinige berichten die eventueel onder smaad zouden kunnen vallen, zouden daar zeer waarschijnlijk niet onder vallen als het als mening zou zijn opgeschreven.

Maar als die weinige reacties er vervolgens voor zorgen dat daar op voortgeborduurd wordt en een negatieve tendens veroorzaken dan sterkt dat de zaak van PzB alleen maar.

Ben eigenlijk wel benieuwd welk percentage van de gevraagde teams van PZB gehonoreerd zijn.
Nee, het voortborduren en een negatieve tendens staat niet gelijk aan smaad.
Het ligt echt aan de manier van formuleren en of je je mening kunt onderbouwen.

Stel er is een bedrijf dat BZP heet. :+ En dit bedrijf wordt negatief besproken op Bokt, dan staat dat niet gelijk aan smaad.
Dit is smaad:
"BZP is echt een heel slecht bedrijf. Hun paarden worden ernstig verwaarloosd en ze krijgen te weinig voer, dus koop hier nooit een paard, want je wordt opgelicht waar je bij staat."

Dit is geen smaad:
"Ik heb gezien dat de paarden bij BZP in de wei stonden en dat de wei enorm nat en modderig was.
Daarnaast leek het erop dat ze geen toegang hadden tot voer.
Dit was mijn waarneming en ik denk dat potentiële kopers goed moeten overwegen of dit de plek is waar ze willen gaan kijken voor hun toekomstige paard."

SjonnieZ

Re: [Dienstmededeling] BoktBeheerBulletin Februari 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 14:58

Klopt polar dat dat het juridische verschil is.

Maar een paar waarnemingen /smaad opmerkingen leiden niet tot een dergelijke actie.
Wel het effect van de negatieve tendens die ze vervolgens opwekken en die het bedrijf dus geld gaat kosten omdat potentiële kopers afhaken.

Daarnaast heb je naast smaad ook nog laster.
Bokt denkt dat al die beweringen waar zijn maar wat als dit niet in alle gevallen zo is? Dan is er sprake van het aantasten van de goede naam.

Effe van internet geplukt
“ bij laster gaat om beweerde feiten die niet waar zijn. Dus enkel wanneer u iemands goede naam aantast door onware feiten bent u strafbaar op grond van laster. Wanneer u de waarheid vertelt en iemands goede naam aantast, kan dit smaad zijn.”

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 15:07

Het klopt dat een negatieve tendens een bedrijf schade kan toebrengen, maar dat betekent niet automatisch dat er sprake is van smaad of laster.
Het (juridische) verschil zit in hoe iets wordt geformuleerd en of het onderbouwd kan worden d.m.v bewijsmateriaal.
Een negatieve tendens op zichzelf is niet strafbaar en de meeste reacties in het topic worden gedaan op basis van tekst, video of foto, die PZB zelf openbaar maakt.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 15:14

Polar schreef:
Het klopt dat een negatieve tendens een bedrijf schade kan toebrengen, maar dat betekent niet automatisch dat er sprake is van smaad of laster.
Het (juridische) verschil zit in hoe iets wordt geformuleerd en of het onderbouwd kan worden d.m.v bewijsmateriaal.
Een negatieve tendens op zichzelf is niet strafbaar en de meeste reacties in het topic worden gedaan op basis van tekst, video of foto, die PZB zelf openbaar maakt.

Zoals ik al zei. De negatieve tendens is idd geen smaad maar als deze ontstaat zal een bedrijf of organisatie eerder bereidt zijn om een aanklacht wegens smaad op te starten want ze hebben er dan last van. Een enkele smaad opmerking die niet opgepakt wordt zal niet tot een aanklacht leiden. Daarvoor kost het teveel hooibaaltjes.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 15:15

Dat kunnen ze zeker doen, maar ik denk dat ze in dat geval weinig kans maken om zo'n zaak te winnen.

Ik vind het allemaal ook wel een beetje hypocriet, een quote van Babootje in het PZB-topic.
Citaat:
Wat PZB doet is eigenlijk nog veel erger. Ze delen een foto van stal Sans Souci zonder toestemming. En met een beschuldiging van verwaarlozing. Een foto die niet ergens "openbaar" heeft gestaan. Als Sans Souci dit juridisch zou aanpakken geef ik ze veel kans.

SilviaVV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 20:38

Moderatoropmerking:
Dit bericht is vanwege offtopic verwijderd.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 20:59

Ik denk niet dat de post hier op zijn plaatst is :)

Emilevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 21:16

Niet op z’n plaats??

Zeg je dat ook als iemand een review plaatst over een restaurant waar je eten wil bestellen, zeg je dan ook dat het niet op z’n plaats is.
Respecteer gewoon ieder z’n mening!!!!!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 21:24

Earth schreef:
Ik denk niet dat de post hier op zijn plaatst is :)
Ik ben van mening dat je gelijkt hebt :j

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 21:24

Heb je nou 2 accounts aangemaakt speciaal hiervoor?

Emilevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 21:26

Selina schreef:

Nee ik ben de man van Silvia

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 21:28

We liggen hier thuis echt dubbel. :')

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-25 21:28

Emilevv schreef:
Niet op z’n plaats??

Zeg je dat ook als iemand een review plaatst over een restaurant waar je eten wil bestellen, zeg je dan ook dat het niet op z’n plaats is.
Respecteer gewoon ieder z’n mening!!!!!

Earth zegt het heel netjes, dit is gewoon niet de plaats om individuele ervaringen met PZB te delen. Zowel negatief als positief, het is gewoon niet de bedoeling hier een inhoudelijke discussie te voeren over PZB. Je mag hier wel inhoudelijk ingaan op wat er in het bulletin staat vermeld maar we moeten er voor waken dat de discussie over PZB niet verplaatst naar dit topic.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 21:29

Emilevv schreef:
Selina schreef:

Nee ik ben de man van Silvia
Gezellig zo op de maandagavond :+

Weet je, PzB zal vast gevolgen merken van het topic hier op Bokt. Maar, zoals meer mensen aangeven, het meeste hier is een reactie op iets wat PzB zelf online plaatst (of vergeet te plaatsen).

Het beheer van Bokt heeft daar weer last van (mijn mening hoor,ik kan het verkeerd hebben) en wil dit graag met de gebruikers delen.

Dan is het dus (imo) ongepast om zo'n reactie te plaatsen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 11:09

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd ivm offtopic.
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 04-03-25 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Zie moderator opmerking

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 11:44

Moderatoropmerking:
Dit bericht is verwijderd ivm offtopic.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 12:23

Moderatoropmerking:
Bij deze wil ik jullie dan ook vragen om in dit topic niet verder inhoudelijk door te gaan op Paard Zoekt Baas, want daar is dit topic niet voor bedoeld.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 22:22

Na de moderatoropmerking zijn er enkel nog offtopic berichten geplaatst of goed bedoelde reacties daarop. Al deze berichten zijn verwijderd.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 19:31

Hulde aan bokt om te proberen om het topic open te houden. Het is natuurlijk ook een tactiek om elke post maar op te geven als Tem. Maar je kan je natuurlijk ook afvragen of dat niet buitenproportioneel is. Ben benieuwd wat daar juridisch over te zeggen is.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 01:01

Juridisch staan ze heel sterk. Zeker aangezien er vele kansen gegeven zijn en er meermaals verwittigd werd alvorens over te gaan tot dagvaarding omdat men maar bleef volharden in wat niet door de beugel kon qua posten.

Kijk alleen maar naar hoe het hier alweer gelijk ontspoorde en hoe hier alweer gewist moest worden.
Versterkt alleen maar pzb hun claim.

Een rechter ambieert het altijd als een partij kansen gaf.
En waardeert het niet, als tegenpartij met die kansen niks deed.

Bovendien kan pzb zich ook makkelijk aansluiten bij eventuele andere gedupeerden die al de revue gepasseerd zijn qua uitlatingen in dergelijke materie of op dergelijke wijze in het verleden op bokt en heden.
En als de zaak uitgebreid wordt met meerdere slachtoffers die zich burgerlijke partij stellen tov bokt, dan staan ze des te sterker.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 01:13

Ik snap niet hoe het woord "ambieert" past in die zin, allicht bedoel je wat anders.
Maar hoog spel spelen en hoog van de toren blazen betekent niet automatisch dat ze sterk staan. Wij hebben ook geen verdere details, het is niet aan ons om daar inschattingen over te maken. Compleet nutteloos om over te speculeren.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 01:24

Ach ja, spijkers op laag water zoeken.
Treurig, maar goed. Ieder zijn hobby.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 07:03

Tieneke schreef:
Ik snap niet hoe het woord "ambieert" past in die zin, allicht bedoel je wat anders.

Afbeelding

Een rechter wil graag hebben dat een partij kansen geeft.

Ik bedoel dus niet iets anders.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-25 07:20

Tieneke schreef:
Maar hoog spel spelen en hoog van de toren blazen betekent niet automatisch dat ze sterk staan. Wij hebben ook geen verdere details, het is niet aan ons om daar inschattingen over te maken. Compleet nutteloos om over te speculeren.

Klinkt alsof LG een functie als advocaat of rechter ambieert...

Geen idee of ze sterk zouden staan. Kan me best voorstellen(!) dat een rechter helemaal niet kan appreciëren dat ze zelf zo hard gummen op hun eigen kanalen.
Wat overigens toegestaan is, uiteraard, maar het maakt je als bedrijf / stichting / vereniging niet sterk(-er)