Bokkers die sfeer verzieken uit topics weren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 14:43

Kabayo schreef:
Ik heb veel geleerd van bokt. Qua communicatie (typ vooral uitgebreide berichten, niet te kort, dan ben je "boos") , qua sommige berichten beter niet te plaatsen en vooral niet te veel privé of alles vertellen wat er "thuis gebeurd"

Dat iemand van bokt zelfs het stamboek heeft gemaild mbt mijn paard ging bij mij echt wel het verkeerde keelgat in. Ook mbt beleren deel ik niet te veel meer, of andere trainingen. Ben de bedreigingen etc wel zat. Van dierenmishandelaar tot wat dan ook aan toe. Alleen leuke foto's deel ik zo nu en dan. Maar ik ben wel veel en veel meer in de meeleesstand. Heel jammer

Wat ik heb geleerd dat als je er voor de vorm maar bij typt "ik vind" of iets in die strekking dat de rest van het bericht een grote steek mag zijn. Je mag compleet over iemand heen walsen, je mag het onderwerp compleet voorbij gaan, maar als je maar typt ik vind, alles oke.

superpony

Re: Bokkers die sfeer verzieken uit topics weren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 15:39

Tja, iedereen is anders, dus denk niet dat je mensen kan weren. Wie bepaalt dan wie wel of niet ergens mag blijven en reageren?

In het dagelijks leven zal je veel meer je eigen mensen uitzoeken en de rest negeren of puur uit fatsoen het noodzakelijk contact mee hebben.
Op Bokt komt alles en iedereen samen.

Er zijn wel vrij dominant aanwezige Bokkers die een beetje bepaalde topics overnemen of een kant op duwen. Het valt mij juist op hoe weinig mensen door hebben dat mensen dat doen als het mooi wordt ingepakt.

In mijn ogen is het wel echt kuddegedrag van de mens wat je overal wel ziet. Op fb bijv ook; Plaatst iemand een filmpje van "slecht" rijden, maar roept iedereen ow, wat mooi, lees je amper iets negatiefs. Zodra 1 iemand kritisch durft te zijn, volgen anderen ook.

Op Bokt heerst het, deugen wel en sterken mensen zich achter elkaar. Ik zou bijv niet snel meer reageren in topics over politiek of feminisme. Je mag gewoon geen eigen of andere mening hebben. Waar bokkers zich daar achter elkaar scharen, gebruiken ze dat ook in andere topics waar het bijv over het welzijn van paarden gaat of de problemen die men tegenkomt.

Dat als FBI onthouden wie wat waar heeft gezegd, vind ik echt best storend. Natuurlijk ga je zelf ook op een gegeven moment wel aanvoelen dat je met sommige mensen echt niet klikt, maar terugpakken op andere topics, vind ik onnodig.

En er zijn heel veel mensen die anderen beschuldigen van dingen die ze zelf doen. Maar ook daar is weer de verpakking belangrijk en hoeveel krediet je hebt opgebouwd bij een aantal andere bokkers.

Mij boeit het niet, ik lach erom en stap gewoon uit een discussie. Lig daar niet wakker van. Maar er zijn ook serieus mensen die er wel last van hebben en het zich misschien iets teveel aantrekken.
Natuurlijk kan je dan temmen of de foei gebruiken, maar zelf maak ik daar niet echt gebruik van. Waar anderen misschien wel erg snel daar weer gebruik van maken. Prima, als dat hun helpt.

Aan de andere kant hebben mensen het soms ook echt aan hun zelf te danken. Vooral als mensen een topic openen met vragen en mensen dan kritisch zijn, maar ze continu in de verdediging schieten. Ik snap het echt wel. Mensen schrikken van de reacties en die zijn soms hard. Maar het is ook echt weleens nodig. Zeker waar het gevaarlijk wordt of gezondheid echt een serieus probleem is. Bokt is Bokt en geen irl trainer of veearts.
Je kan elkaar helpen, maar het blijft wel internet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 15:42

germie schreef:
IMANDRA schreef:
Maar Germie, dat je dat bezorgde niet leest, kan dat dan niet gewoon door je opvatting van de tekst komen? Dat het je inderdaad tegen de borst stoot en daardoor niet ziet dat het niet gemeen of vals is bedoeld? Snap wel dat zoiets gevoelig ligt hoor. Maar ken de situatie wel waar je naar verwijst, en ik vatte die in ieder geval echt niet op als gemeen bedoeld. Overigens vind ik het niet onder de noemer 'topic verpesten' vallen als iemand daar dan niet mee eens is / tegenin gaat hoor.

Het zenden komt zo nu en dan voor. Zeker bij topics als Corona, abortus etc, dingen die wellicht maatschappelijk-gezien wat gevoeliger liggen. Dan komen er mensen met een... hoe moet ik dat netjes zeggen haha... erg sterke van de mainstream afwijkende mening (zonder bronnen of van bronnen die aantoonbaar fout zijn) die totaal geen respect hebben voor de discussiepartners en zo steeds blijven stieren. Maar zoals ik al zei, vaak worden die mensen door de mods wel op de vingers getikt/geband, dus dat zijn geen bokkers die je vaak zal terugzien zeg maar.

En mwah, een schuldige aanwijzen is imo toch lastiger dan je zegt hoor. Als iemand iets gevoeliger oppakt dan bedoeld, is degene die het bericht getypt heeft dan de schuldige? Ik vind van niet. Is iemand de schuldige als er miscommunicatie ontstaat over iemands intentie? Ik vind van niet.

Ik weet niet of jij denkt aan hetzelfde topic als ik. Maar ik weet wel dat het gebeurt is en dat het echt beledigend was, echt absoluut ver over de grens en notdone. Er was in de topics die ik voor de geest heb absoluut niets bezorgds, het was meer dan 100% beledigend en toch mocht dat maar doorgaan. Ik vind echt elk ongevraagd advies op psychologisch vlak ver over een grens gaan en altijd beledigend. Want het is nooit goed bedoelt, het is altijd bedoelt om iemand zwart te maken en dus onterecht een stempeltje te geven. Dus je zou wat mij betreft zgn. psychologisch advies uit een forum mogen weren. Want daarmee kwets je echt mensen vind ik.

Bij corona werd er meer dan met 2 maten gemeten. Daar mocht je echt niet zeggen dat je tegen maatregelen was. Die periode heb ik echt als verhardend ervaren, je had echt 2 kampen. Maar alleen de msm-kant werd of mocht uitgebreid besproken worden, want de rest werd monddood gemaakt. Ik hoop dat die periode nooit meer terugkomt, want ik krijg nog koude rillingen als ik aan die periode terugdenk, het is een periode die bij velen echt een zwarte periode was, en zeker niet alleen omdat ze iemand hebben verloren, de maatregelen hebben er bij nog veel meer mensen in negatieve zin ingehakt.
Vergeten zal niet gaan, maar laten we hopen dat zoiets nooit meer gebeurt.

Negeren van berichten die je niet aanstaan is in mijn ogen het beste. Dan krijg je ook geen onjuiste beweringen of interpretaties.

Ik ben het met jou eens, tijdens Corona heb ik een kant van een paar mensen gezien die ik nooit meer zal vergeten. Ben zelf ook uitgemaakt voor wappie (beledigend) omdat ik me niet liet vaccineren wegens medische redenen en toen was ik gelijk een paria. Ik wijt dat ook aan de media en overheid die mensen polariseerde en en manipuleerden maar mensen hebben zelf ook een verantwoordelijkheid wat betreft hun gedrag.

Hetzelfde met de politieke topics, daar ga je mij niet meer vinden want als je niet links stemt dan ben je een "domme" rechtse stemmer. In plaats van dat mensen eens bedenken dat je misschien wel ergens in het midden hangt ofzo..maar echte interesse is er niet. Wel graag stempeltjes uitdelen aan mensen en zichzelf op de borst kloppen. (niet iedereen natuurlijk, maar er zijn er een paar bij..)

Zo, dit zal vast reacties oproepen..maar ik moest het wel even kwijt. :o
Ik ga er dan dus ook niet verder op in qua discussie.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 15:46

Een stamboek mailen gaat wel heel erg ver en daar kan je terecht gekwetst door zijn.

Een psycholoog adviseren is een heel ander pak mouwen, dat kan oprecht uit bezorgdheid voortkomen.
Germie, jij doet of het een schande is om naar een psycholoog te gaan, of iemand incompetent is als ze psychologische hulp vragen en dat is pertinent niet zo.
Als ik zoiets adviseer bedoel ik dat beslist niet slecht. Ik heb zelf als hulpverlener gewerkt en in mijn traject in het pijncentrum horen ook gesprekken met een psycholoog. Dat zie ik niet als schande of incompetentie maar als best prettig eigenlijk.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 15:54

Niqui schreef:
Ik zie regelmatig dat er bokkers zijn die zonder enige gêne maar roepen wat in ze opkomt, zonder goed te lezen wat er in de openingspost staat. Of er worden allerlei oudere topics van een TS doorgespit en dan komt men met allerlei negatieve opmerkingen.Bijvoorbeeld over de integriteit van de TS. Je ziet dan dat een paar mensen daar maar op blijven doorhameren. Ze lezen amper wat de TS vervolgens uitlegt.

Natuurlijk zijn er ook TS'en die slecht tegen kritiek kunnen. Maar het is ook wel weer begrijpelijk dat ze niet staan te juichen als ze trots hun foto's laten zien en er keihard op afgerekend worden. En natuurlijk zal het goed bedoeld zijn. Maar iets meer tact kán het al wat beter te verteren maken.

Dus ja, het zou fijn zijn als er vaker wordt gemonitord om de sfeer in een topic niet uit de hand te laten lopen. Dan durven er misschien weer wat meer een discussie of fototopic te starten.

Ik kan me ook wel voorstellen dat er een groot verschil zit tussen de paardenfora en de maatschappelijke? Bij de eerste zal het wellicht vaker de intentie zijn om 'gewoon' wat leuks te delen, de tweede is natuurlijk veel meer het bespreken van relevante onderwerpen.

Wellicht is in de paardenfora (die waar je foto's etc kan delen) een 'flag' wel handig, zoals ook op Reddit soms gebruikt wordt? Zoiets als 'advies gezocht' of juist iets waaruit blijkt dat ze het gewoon voor de leuk delen en niet op advies zitten te wachten? Dan maak je de intentie van de TS duidelijker.

@Elise: volgens mij is dat ook vaak eigen interpretatie hoor, van wellicht wat minder handig geformuleerde berichten.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 16:18

Ik heb rechts gestemd en ben nog nooit voor dom uitgemaakt? En ik zit veel in het politieke topic, omdat ik dat bijzonder interessant vind (vanavond weer luisteren naar podcast "De stemming")

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 16:24

Sansevieria schreef:
Kabayo schreef:
Ik heb veel geleerd van bokt. Qua communicatie (typ vooral uitgebreide berichten, niet te kort, dan ben je "boos") , qua sommige berichten beter niet te plaatsen en vooral niet te veel privé of alles vertellen wat er "thuis gebeurd"

Dat iemand van bokt zelfs het stamboek heeft gemaild mbt mijn paard ging bij mij echt wel het verkeerde keelgat in. Ook mbt beleren deel ik niet te veel meer, of andere trainingen. Ben de bedreigingen etc wel zat. Van dierenmishandelaar tot wat dan ook aan toe. Alleen leuke foto's deel ik zo nu en dan. Maar ik ben wel veel en veel meer in de meeleesstand. Heel jammer

Whut...Hoe ziek is dat niet?
Tja, zo denk je voortaan inderdaad wel twee keer na of- en wat je post.

Ik heb bij een ander forum gezien dat mensen fokkers, stichtingen en eigenaren van herplaatshonden ging bellen/mailen om te vertellen dat geïnteresseerde met die en die forumnaam en (na gespit te hebben in de berichtgeschiedenis) die naam/woonplaats etc een slechte eigenaar is en dat je je honden daar niet moet willen plaatsen.
Puur omdat er eens ruzie geweest is of de opvoedmethode niet strookte met het inzicht vd persoon die belde/mailde ofzo. :roll:

Ik ben sindsdien ook heel voorzichtig met delen wanneer er een dier aangeschaft wordt.
Ik deel dat detail vaak wel maar dingen als ras/kruising en waar vandaan deel ik pas wanneer het dier er is. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 16:25

Ik neem bokt eigenlijk helemaal niet zo serieus. Natuurlijk zie ik bokkers positief of negatief opvallen, maar ik ken op 2 na niemand hier dus ben daar ook niet zo mee bezig. Mensen weren van een topic lijkt me een slecht idee. Er zijn mods die gedrag kunnen aanspreken en je kan verder zelf kiezen wat je wel of niet leest als de irritatie te groot wordt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 16:34

Percy schreef:
Een psycholoog adviseren is een heel ander pak mouwen, dat kan oprecht uit bezorgdheid voortkomen.
Germie, jij doet of het een schande is om naar een psycholoog te gaan, of iemand incompetent is als ze psychologische hulp vragen en dat is pertinent niet zo.
Als ik zoiets adviseer bedoel ik dat beslist niet slecht. Ik heb zelf als hulpverlener gewerkt en in mijn traject in het pijncentrum horen ook gesprekken met een psycholoog. Dat zie ik niet als schande of incompetentie maar als best prettig eigenlijk.

Eens. Ik ben ook eens aangesproken door een mod omdat ik een oprecht goedbedoelde opmerking had geplaatst in een topic. Bleken er meerdere mensen getemd te hebben daarop. Echt bizar vond ik dat. Ik voelde me echt in mijn eer aangetast/beledigd eigenlijk. Ik heb het met de mod wel uit kunnen praten gelukkig maar ik was echt verontwaardigd.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 17:12

IMANDRA schreef:
Niqui schreef:
Ik zie regelmatig dat er bokkers zijn die zonder enige gêne maar roepen wat in ze opkomt, zonder goed te lezen wat er in de openingspost staat. Of er worden allerlei oudere topics van een TS doorgespit en dan komt men met allerlei negatieve opmerkingen.Bijvoorbeeld over de integriteit van de TS. Je ziet dan dat een paar mensen daar maar op blijven doorhameren. Ze lezen amper wat de TS vervolgens uitlegt.

Natuurlijk zijn er ook TS'en die slecht tegen kritiek kunnen. Maar het is ook wel weer begrijpelijk dat ze niet staan te juichen als ze trots hun foto's laten zien en er keihard op afgerekend worden. En natuurlijk zal het goed bedoeld zijn. Maar iets meer tact kán het al wat beter te verteren maken.

Dus ja, het zou fijn zijn als er vaker wordt gemonitord om de sfeer in een topic niet uit de hand te laten lopen. Dan durven er misschien weer wat meer een discussie of fototopic te starten.

Ik kan me ook wel voorstellen dat er een groot verschil zit tussen de paardenfora en de maatschappelijke? Bij de eerste zal het wellicht vaker de intentie zijn om 'gewoon' wat leuks te delen, de tweede is natuurlijk veel meer het bespreken van relevante onderwerpen.

Wellicht is in de paardenfora (die waar je foto's etc kan delen) een 'flag' wel handig, zoals ook op Reddit soms gebruikt wordt? Zoiets als 'advies gezocht' of juist iets waaruit blijkt dat ze het gewoon voor de leuk delen en niet op advies zitten te wachten? Dan maak je de intentie van de TS duidelijker.

@Elise: volgens mij is dat ook vaak eigen interpretatie hoor, van wellicht wat minder handig geformuleerde berichten.

Dat. Net als wat Ruitje zegt - ik denk te weten wie er bedoeld wordt, en ik vind diegene echt bloedirritant. En zij mij vast ook. Wat op de ene overkomt als oprechte vragen, komt op de andere over als irritante manieren om af te leiden van waar het over gaat. Wie heeft er dan gelijk, en op wie moet men gaan modereren?

Ik ga mee met IMANDRA. Het kritisch zijn op nogal controversiele meningen wil niet zeggen dat die meningen niet welkom zijn, maar dat wordt er vaak wel van gemaakt. Die discussie is al 100x gevoerd en daar gaat men niet uitkomen. Ik lees hier nu ook weer dingen dat ik denk, nooou, dat is niet helemaal hoe het is gegaan.

Dus nee, je gaat geen specifieke mensen kunnen weren. Bokkers worden geband als ze de regels overtreden, niet als ze een "sfeer verzieken". Want wat dat is, is voor iedereen anders.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 17:15

Een psycholoog adviseren vind ik ook niet hetzelfde als iemand gestoord noemen, ik vermoed dat die twee door elkaar worden gehaald en op 1 hoop worden gegooid? Het lijkt mij logisch dat iemand voor gek uitmaken als gemeen of zeer beledigend of kwetsend wordt ervaren, maar een psycholoog aanraden of aangeraden krijgen is niet hetzelfde.

Maar dan nog, als iemand aangeeft niet open te staan voor een dergelijk advies, dan kan je ook kiezen om die wens te accepteren en het onderwerp niet meer aan te snijden bij diegene :)

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 17:36

Telpeva schreef:
Een psycholoog adviseren vind ik ook niet hetzelfde als iemand gestoord noemen, ik vermoed dat die twee door elkaar worden gehaald en op 1 hoop worden gegooid? Het lijkt mij logisch dat iemand voor gek uitmaken als gemeen of zeer beledigend of kwetsend wordt ervaren, maar een psycholoog aanraden of aangeraden krijgen is niet hetzelfde.

Maar dan nog, als iemand aangeeft niet open te staan voor een dergelijk advies, dan kan je ook kiezen om die wens te accepteren en het onderwerp niet meer aan te snijden bij diegene :)

Precies om wat er in dit topic besproken wordt plaats ik maar heel zelden berichten op bokt.
En ik ben het met je eens Telpeva dat ik ook denk dat er een verschil in zit.

Maar ook een psycholoog adviseren kan op hele verschillende manieren:

'Ik denk dat voor jou een psycholoog een goede optie is' is mogelijk voor een lezer wat anders dan 'ik weet niet of je er al aan had gedacht en of je je er prettig bij voelt, maar een psycholoog kan je hierbij misschien supergoed helpen' (toevallig kwam iets soortgelijks vandeweek op het werk voorbij, maar dan niet over een psycholoog).

Beiden goed bedoeld... Maar het is ook maar net hoe een lezer het opvat denk ik...

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 17:51

nps schreef:
Dus nee, je gaat geen specifieke mensen kunnen weren. Bokkers worden geband als ze de regels overtreden, niet als ze een "sfeer verzieken". Want wat dat is, is voor iedereen anders.

Ja :j

Iedereen moet eens voor de grap in dat kwart eeuw topic kijken - er worden enorm veel bokkers besproken die volgens de ene gebruiker super aardig waren en onwijs interessante informatie te delen hadden en volgens een ander juist bloedirritant en alleen maar reinste onzin zaten te spuien.

Mod-team is nu al niet altijd super objectief, als je alle discussies definitef dood zou willen slaan moeten we inderdaad ook nog mensen gaan bannen vanwege "sfeer verzieken" :')

Ik snap dat je als TS je topic een bepaalde draai wilt geven als het een heel persoonlijk onderwerp is (vooral gezondheidszaken etc) maar wat paarden betreft zorgt het er alleen voor dat het soort Instagram 2.0 wordt waar geen enkele vorm van kritiek welkom is. En melding doen bij instanties klinkt heel heftig maar eerlijk gezegd kan ik me voorstellen dat men het uit oprechte bezorgdheid doet? Bij een vermoeden van verwaarlozing of mishandeling oid. Persoonlijk nog nooit gedaan maar kan me situaties voorstellen waarin het logisch lijkt om te doen puur o.b.v. wat er op bokt staat.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 18:40

nps schreef:
Dat. Net als wat Ruitje zegt - ik denk te weten wie er bedoeld wordt, en ik vind diegene echt bloedirritant. En zij mij vast ook. Wat op de ene overkomt als oprechte vragen, komt op de andere over als irritante manieren om af te leiden van waar het over gaat. Wie heeft er dan gelijk, en op wie moet men gaan modereren?

Ik ga mee met IMANDRA. Het kritisch zijn op nogal controversiele meningen wil niet zeggen dat die meningen niet welkom zijn, maar dat wordt er vaak wel van gemaakt. Die discussie is al 100x gevoerd en daar gaat men niet uitkomen. Ik lees hier nu ook weer dingen dat ik denk, nooou, dat is niet helemaal hoe het is gegaan.

En geen idee of we dezelfde persoon in gedachte hebben.
Maar bij die ik in gedachte heb vind ik juist een persoon die juist alle kanten wil horen. En dus niet om het onderwerp af te leiden.
Wat misschien zo wel ervaren kan worden als men graag 1 kant in gaat.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 18:55

Fly_high schreef:
nps schreef:

Ja :j

Iedereen moet eens voor de grap in dat kwart eeuw topic kijken - er worden enorm veel bokkers besproken die volgens de ene gebruiker super aardig waren en onwijs interessante informatie te delen hadden en volgens een ander juist bloedirritant en alleen maar reinste onzin zaten te spuien.

Mod-team is nu al niet altijd super objectief, als je alle discussies definitef dood zou willen slaan moeten we inderdaad ook nog mensen gaan bannen vanwege "sfeer verzieken" :')

Ik snap dat je als TS je topic een bepaalde draai wilt geven als het een heel persoonlijk onderwerp is (vooral gezondheidszaken etc) maar wat paarden betreft zorgt het er alleen voor dat het soort Instagram 2.0 wordt waar geen enkele vorm van kritiek welkom is. En melding doen bij instanties klinkt heel heftig maar eerlijk gezegd kan ik me voorstellen dat men het uit oprechte bezorgdheid doet? Bij een vermoeden van verwaarlozing of mishandeling oid. Persoonlijk nog nooit gedaan maar kan me situaties voorstellen waarin het logisch lijkt om te doen puur o.b.v. wat er op bokt staat.

Op bokt hoor en zie je altijd maar het puntje van de ijsberg. De meeste bokkers zijn wel zo verstandig om niet alle details uit hun privé leven te delen. (of zijn inmiddels door schade en schande wijzer geworden) Tenzij je iemand persoonlijk kent, ken je alle ins en outs van een bepaalde situatie niet. Mensen trekken heel vaak conclusies op basis van aannames, maar aannames zijn geen reden om mensen bij allerlei instanties zwart te maken.

Als mensen oprecht bezorgt zijn, dan kunnen ze een pb sturen en vrijblijvend adviseren. Iemand zwart maken hoort daar niet bij.
Een kritische opmerking is vaak helemaal geen probleem. Maar een beetje aandacht geven aan de formulering kan vaak geen kwaad. Vaak is het probleem niet wat je zegt, maar hoe je het zegt, zoals Wennii al aangaf.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 20:06

prompter schreef:
Ik heb rechts gestemd en ben nog nooit voor dom uitgemaakt? En ik zit veel in het politieke topic, omdat ik dat bijzonder interessant vind (vanavond weer luisteren naar podcast "De stemming")

Misschien werd je niet persoonlijk voor dom uitgemaakt (gelukkig maar :) ) Maar het boek van Sander Schimmelpennicnk en zijn visie over 'domrechts' werd wel door verschillende personen overgenomen. Ook werden mensen die PVV hebben gestemd bestempeld als racist.

Gelukkig zijn er inmiddels meer mensen op het topic die hier wat meer gematigd over denken en worden dit soort uitspraken dan ook niet meer zomaar geaccepteerd. Dus voor degenen die eerder op het politieke topic zijn afgehaakt: over het algemeen is de sfeer nu wel wat toleranter richting (midden) rechts en misschien wel interessant om weer eens aan te haken. ;)

Wat betreft discussies waarbij partijen vastlopen, kun je soms ook gewoon vaststellen dat men beide een andere visie heeft en dit proberen te respecteren. Dus agree to disagree.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 20:20

Ik heb geen PVV gestemd maar VVD, misschien voel ik me daardoor ook minder aangesproken :). Iets wat ik de volgende keer trouwens niet meer ga doen, want die partij valt me tot nu toe erg tegen. Ik zoek nog steeds naar "groen rechts"....

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 20:29

prompter schreef:
Ik heb geen PVV gestemd maar VVD, misschien voel ik me daardoor ook minder aangesproken :). Iets wat ik de volgende keer trouwens niet meer ga doen, want die partij valt me tot nu toe erg tegen. Ik zoek nog steeds naar "groen rechts"....

:D

Wie weet bij de volgende verkiezingen? Tegenwoordig schieten de nieuwe partijen als paddestoelen uit de grond. (misschien ook een bij effect van het hogere stikstof gehalte van tegenwoordig :+)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 20:30

Inderdaad :D

En om het weer even on topic te maken: ik had me natuurlijk enorm aangesproken kunnen voelen door de term dom-rechts. Maar ik voel me niet zo snel persoonlijk aangesproken, ik vind dat een keuze.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 20:41

Het helpt wel als je niet snel gepikeerd bent of dingen persoonlijk opvat.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 20:50

Dat dus. En mensen werden niet dom genoemd, maar er werden wel artikelen gedeeld van inderdaad Sander en statistiek over oa de PVV stemmer. Dat mensen zich dan aangesproken voelen is inderdaad echt een keuze. Ik heb helemaal niet het idee dat het topic toleranter is geworden, maar dat er wat minder controversiele of soms extreme meningen worden gedeeld. Dat roept inderdaad reactie op en dat vind ik dan weer niet gek. Ik vind het nu echt een fijn topic, waar mensen het zeker niet eens zijn maar er wel op de inhoud wordt gediscussieerd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 21:04

Misschien moeten sommigen het topic nog een beetje terug lezen? Want wie niet links stemde werd echt erg neer gezet als niet nadenkend, laag opgeleid, dom etc. En ik denk dat mensen die PVV hebben gestemd er al helemaal niet meer durfden te reageren want als je ook maar iets rechts gedachtegoed hebt/ had werd je uitgemaakt voor bovengenoemde PVV stemmer. (En nee, ik ben geen pvv stemmer.. al is het eigenlijk belachelijk dat ik dit bij voorbaat al moet schrijven).

Heeft weinig met interpretatie te maken als het letterlijk wordt gezegd.

Ben in ieder geval blij om te lezen dat de sfeer nu anders is in dat topic.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 21:20

Oh ik ben in dat topic meer dan eens persoonlijk aangesproken om mijn stem en politieke keuze, maar ik vind wat iemand van me denkt op een forum echt totaal niet boeiend. We zijn tenslotte allemaal maar mensen achter een computer- of telefoonscherm. Maar het slaat de discussie wel dood. Althans ik vind het dan al snel niet meer interessant.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 21:39

Ik weet niet over welk topic het gaat, maar ik werd een tijdje terug juist bekritiseerd omdat ik iets schreef over de toename aan auto's in Nederland (met bijbehorende uitstoot). En niet inhoudelijk, wat ik had kunnen waarderen. Maar met een sneer dat ik linkse stemmen zou willen trekken :? . Dat is geen discussie, dan wil je gewoon mensen de mond snoeren.

journee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 22:04

nps schreef:
Dat dus. En mensen werden niet dom genoemd, maar er werden wel artikelen gedeeld van inderdaad Sander en statistiek over oa de PVV stemmer. Dat mensen zich dan aangesproken voelen is inderdaad echt een keuze. Ik heb helemaal niet het idee dat het topic toleranter is geworden, maar dat er wat minder controversiele of soms extreme meningen worden gedeeld. Dat roept inderdaad reactie op en dat vind ik dan weer niet gek. Ik vind het nu echt een fijn topic, waar mensen het zeker niet eens zijn maar er wel op de inhoud wordt gediscussieerd.

Soms wordt je echt persoonlijk aangesproken, dan is het dus géén gevoel, maar dan heb je nog steeds zelf wel de keuze hoe je daar mee om gaat. Overigens zijn een aantal (politiek linkse) bokkers met een sterke mening inmiddels vrijwillig / onvrijwillig van bokt vertrokken. En dat zie je waarschijnlijk ook terug in de manier waarop met elkaar gediscussieerd wordt.