Na bijna een kwart eeuw,

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Na bijna een kwart eeuw,

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 14:11

Ik wilde net zeggen, ik wil ook wel in dat HK topic. :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 14:14

Ik doe ook mee, juval *\o/*

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 14:16

Even onder mijn meeleessteen vandaan; ik vind die nieuwe indeling ook helemaal niks!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 14:20

Ik was vroeger een stuk actiever dan nu, lees nog wel wat mee, maar post niet heel veel meer.

Denk dat dit deels ook wel is ontstaan doordat er op bokt ook wel heel veel moraalridders zitten waardoor mensen misschien ook niet zo snel meer vragen en belevenissen posten. Niemand zit te wachten om afgebrand te worden. Op bokt lijkt iedereen het altijd zo perfect voor elkaar te hebben, maar als je de gemiddelde pensionstal bekijkt kan dat eigenlijk niet zo zijn :+

Denk dat de jongere aanwas ook minder is dan jaren geleden en de nieuwe indeling van het forum vind ik ook een grote achteruitgang, daarmee help je zo'n forum vanzelf om zeep.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 14:23

Jongere aanwas als in vroeger die heerlijke buitenspeelmeiden met hun al dan niet eigen shetjes <3

Bestaan ze eigenlijk nog wel of zit alles na school op Star Stable te doen alsof?

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 14:40

Deze fase heb ik al een aantal jaren terug al gehad. Ik zat op een ander paardenforum, waar ik dagelijks uren rondhing, tig meetings deed, velen persoonlijk heb gemeet, en echt mee ben opgegroeid. Het was echt mijn thuis en een dagelijks onderdeel van mijn leven. Helaas is dat forum heel veel eerder doodgebloed dan bokt (zie ik bij bokt ook niet zo snel gebeuren). Ja, daar ben ik wel echt verdrietig om geweest. Maar ik heb ook enorm veel vriendschappen er aan over gehouden. Het leven - en mijn leven - veranderd. Eerst was het icq, daarna het forum, msm kwam erbij en hyves. Ik kijk terug op een prachtige tijd, vind het met vlagen echt nog wel jammer en een gemis, wat dat betreft ben ik ook echt wel nostalgisch en hou liever vast aan het oude, maar helaas werkt het leven niet zo en gaat het gewoon door met alle veranderingen.

Omdat ik altijd een groot online leven heb gehad, blijf ik ook lekker meelezen op bokt. Afscheid nemen is lastig. Maar ja, ik mis de oude tijd ook wel, maar ik denk niet dat dit alleen van bokt is. Maar hoe het leven is. FB was op een gegeven moment ook een prachtig medium waar iedereen samen kwam en dingen deelden. En ook dat loopt al een aantal jaren weer leeg. Nieuwe levensfases, veranderende leven...

Soms wel echt irritant dat alles moet veranderen, maar je doet er weinig aan.

OutOfTheWood

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 14:45

Ik denk dat de meeste mensen overgegaan zijn naar bijvoorbeeld discord of whatsapp. Ik game bijvoorbeeld graag maar bijna elke game topic op Bokt bloedt dood omdat iedereen alles via de discord van die game doet, om maar wat te noemen. Het is ook makkelijker om sub-selecties te hebben daar en je kunt ook nog eens bellen met andere mensen en dat heb je hier allemaal niet.

Verder deel ik weinig meer privé en dergelijke omdat ik destijds bijna heb moeten dreigen naar de mods toe om privé informatie van bokt af te krijgen dat ik had gepost toen ik veel jonger was. Dat heeft een enorm nare smaak nagelaten dus zodoende dat ik wel 5x nadenk voor ik iets op bokt zet, gewoon omdat ze meerdere regels niet netjes nakomen betreft weghalen van / verwijderen accounts. :j

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 14:48

-O-
juval schreef:
Hier dus ook een oud wijf :j

we kunnen wel een poging wagen in de huiskamer? 'oude wijven topic' of iets van 'bokkers van het eerste uur' oid? lijkt me wel leuk! ;)[/quote]

Dat is er wel geweest en daar heb ik ook nog mee gepraat aar helaas bloedde dat ook al snel dood.

Vroeger was ik hier een van de oudere, nu zijn er meer rond mijn leeftijd en minder jongeren, misschien omdat die andere kanalen gebruiken.
Ondanks het feit dat ik niet meer kan werken heb ik zelf minder tijd voor bokt vanwege andere bezigheden.

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 14:55

De indeling vind ik om eerlijk te zijn niet zo erg veranderd. Het is meer dat er nu zoveel verschillende opties zijn om heen te gaan met je paarden (en buiten paarden) vragen, dat forums een beetje overgeslagen worden denk ik.
Daarnaast zijn helaas niet meer alle bokkers die nog over zijn de aardigste. heb genoeg mensen weggepest zien worden.
Ik heb vaak nog dat ik iets wil zeggen, maar heb geen zin om weer in een heel discussie te zitten :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 15:02

Tja, alles heeft zijn voor-en nadelen.

Ik was ooit lid, toen was ik inlog kwijt en nu sinds 2005. Eerst was de westernsport veel kleiner en in onze omgeving was er ook verder niet veel, dus ik las vooral op het western deel en daar hadden we ook een hk. Daar ook wel een paar contacten aan overgehouden.

Aan de ene kant zijn er wel wat regels, maar die hebben ook wel echt hun voordelen. Op fb bijv kunnen mensen echt veel onbeschofter tekeer gaan en zijn er ook veel meer bijdehandjes die puur voor het schreeuwen en stangen reageren.
Ook zijn daar de reacties op reacties soms teveel om echt een discussie te kunnen voeren.

Wat je veel ziet is herhaling. Op fb zijn het bijv Bit en Hoefslag die vaak een zelfde discussie uitlokken, bijv over 24/7 buiten, bitloos rijden etc.

Maar ook in groepen zie je dat mensen totaal niet hun best doen om zelf info te vinden en er vaak dezelfde vragen worden gesteld. Daar zie je dan ook wel minder (inhoudelijke) reacties op.

Op Bokt is het aan de ene kant een voordeel dat je zo ongeveer weet met wie je te maken hebt. Het kan dan wel redelijk anoniem zijn, maar als mensen veel reageren, weet je wel dat het geen trollen zijn bijv.

Aan de andere kant, vind ik oprecht dat een aantal vaste Bokkers teveel aanwezig zijn. Dat is ook vast het doel en moeten ze ook zelf weten. Maar als ik continu dezelfde namen zie, sla ik wel topics over. Daarbij, heb ik niet zoveel tijd om de hele dag en avond overal te reageren. En dat is ook ene ding in een heftige discussie, dat er snel gaten komen als je niet reageert.
Als het consequent dezelfde Bokkers zijn die overheersen, stap ik ook heel makkelijk uit een topic. Ik lig er verder niet wakker van.

Met alle internet,sm en dergelijke denk ik wel dat het voor mensen belangrijk is om het onderscheid te kunnen blijven maken. Het is super als je hier leuke contacten vindt, je ei kwijt kan en het gezellig kan hebben, maar probeer wel afstand te houden en je niet alles persoonlijk aan te trekken. Ik denk dat er nog best veel mensen zijn die moeite hebben om over dingen heen te stappen en gewoon te denken; het is maar Bokt.

Naast dat wordt Bokt ook wel flink belachelijk gemaakt in bepaalde wandelgangen. Er zijn echt veel mensen die het totaal niet serieus nemen en dan Bokt als iets negatiefs gebruiken om een opmerking te plaatsen.
Of als mensen hier info zoeken en dan bij de veearts komen; op Bokt las ik, of zeiden mensen...........Dat nemen mensen echt niet zo serieus.

Dat dingen veranderen hoort misschien bij het leven, maar ik zie zelf nog niet echt hele grote verschillen of voordelen van bijv insta op fb. Ik heb beiden, maar mensen plaatsen gewoon op beiden hetzelfde.
Hoorde dat mensen allerlei alternatieven zoeken, maar dan raak je ook weer contacten kwijt, omdat niet iedereen overal mee naartoe gaat.

Ik hecht bijv waarde aan fb omdat ik door verhuizingen dan wel makkelijk contact kan houden en vooral foto's zie van mensen die op afstand wonen.

Whatsapp doe ik niks mee, alleen prive.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 15:11

OutOfTheWood schreef:
Ik denk dat de meeste mensen overgegaan zijn naar bijvoorbeeld discord of whatsapp. Ik game bijvoorbeeld graag maar bijna elke game topic op Bokt bloedt dood omdat iedereen alles via de discord van die game doet, om maar wat te noemen. Het is ook makkelijker om sub-selecties te hebben daar en je kunt ook nog eens bellen met andere mensen en dat heb je hier allemaal niet.

Verder deel ik weinig meer privé en dergelijke omdat ik destijds bijna heb moeten dreigen naar de mods toe om privé informatie van bokt af te krijgen dat ik had gepost toen ik veel jonger was. Dat heeft een enorm nare smaak nagelaten dus zodoende dat ik wel 5x nadenk voor ik iets op bokt zet, gewoon omdat ze meerdere regels niet netjes nakomen betreft weghalen van / verwijderen accounts. :j

Ik vind discord dus echt niet handig. Moeilijk zoeken daar naar wat je nodig hebt. Zeker toch bij die van Ubisoft.

Tjonge ik heb er nog niet bij stil gestaan maar ik zit ook al 20+ jaar op bokt. Ouderdomsdeken dus hier vrees ik. Tja het samengooien weer van de forums zoals het op de eerste jaren op bokt was vind ik nu ook niet echt handig. Het is veel zoeken vind ik. Zeker op het fokkerijforum.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 15:28

pmarena schreef:
Ik denk dat het ook afhankelijk is van waar je je begeeft op Bokt? Ik zie allemaal van die verouderende types die er net als ik al 20+ jaar op zitten en waarvan er steeds meer inmiddels geeneens paarden meer hebben maar die toch uit gewoonte blijven hangen _O-

-O- Ik voel mij anders nog best jong met mijn 36 jaar.

ik was dus wel echt een broekie toen ik hier kwam buurten _O-

Tijden veranderen, visies ook. En ach, het rondje bokt blijft er nog wel aardig inhangen. Hier en daar met een rondje paard :j

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 15:32

Bokt vind ik na ruim 20 jaar nog steeds een fijne plek om te lezen. Natuurlijk zijn er veel zaken veranderd en ik mis zeker de discussies of 'rel' topics waarbij je tot diep in de nacht bleef lezen om maar niets te missen, maar niets blijft hetzelfde in het leven en nu pik ik gewoon de topics eruit die ik leuk vind ipv álles proberen bij te houden. Wel mis ik sommige bekende bokkers die net wat meer sjeu gaven aan discussies imo.

Verder zijn er natuurlijk ook zaken (subfora die verwijderd zijn of mod acties) waarvan ik denk 'Oké...' maar het voordeel van ouder worden is ook dat je minder drukte maakt van dingen die je toch niet kunt veranderen imo. :')

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 15:49

Ik ben al jaren een vrij stille meelezer... Ben ook al vaak een tijd niet geweest en ik heb de veranderingen heel sterk ervaren.
De subfora's mis ik enorm. Het is nu veel moeilijker om te zoeken naar topics & informatie.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 16:06

luxx schreef:
Vind dat er al lange tijd slecht/onlogisch/makkelijk/weg van de minste weerstand gemodereerd wordt. Ik geef een recent voorbeeld hiervan. Kort geleden opende iemand een topic met een schaduw, ingewikkelde situatie, nare situatie voor die persoon. In de OP vroeg die persoon of wanneer je haar meende te herkennen je dit alsjeblieft niet kenbaar wilde maken. Hier was geen enkel respect voor, meerdere mensen herkenden haar en zetten ook dingen in hun antwoord waardoor deze persoon op het forum vrij gemakkelijk te vinden was. Ipv dat deze berichten verwijderd werden werd het topic op aanraden van deze respectloze mensen verwijderd. Deze persoon had echt behoefte aan een uitlaatklep en die is haar afgenomen door agressieve medebokkers die blijkbaar hier bepalen hoe er hier gemodereerd wordt.

Vroeger was bokt een veilige plek en dat is het nu niet meer in mijn ogen. De aftakeling van dit forum heeft naar mijn mening veel met incompetente moderatie te maken, dat heb ik al vaker gezegd en ik zeg het gewoon nog een keer. En ik vind bovenstaande situatie daar echt een goed voorbeeld van

Op het dikgedrukte wil ik toch wel even in gaan (al kan ik me in de rest van je post wel vinden), maar dan heb je denk ik de tijd niet meegemaakt dat er enorme ruzies waren, complete PB-oorlogen, steken onder water over en weer en clubjes die elkaar online bestookten. Ik vind het nu juist veel veiliger, zonder al die ophef vanuit die periode.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 16:08

Ann schreef:
Bokt vind ik na ruim 20 jaar nog steeds een fijne plek om te lezen. Natuurlijk zijn er veel zaken veranderd en ik mis zeker de discussies of 'rel' topics waarbij je tot diep in de nacht bleef lezen om maar niets te missen, maar niets blijft hetzelfde in het leven en nu pik ik gewoon de topics eruit die ik leuk vind ipv álles proberen bij te houden. Wel mis ik sommige bekende bokkers die net wat meer sjeu gaven aan discussies imo.

Verder zijn er natuurlijk ook zaken (subfora die verwijderd zijn of mod acties) waarvan ik denk 'Oké...' maar het voordeel van ouder worden is ook dat je minder drukte maakt van dingen die je toch niet kunt veranderen imo. :')

Helemaal hier mee eens Ann, maar wij waren het in het verleden ook vaker eens :D

Bokt is gewoon een leuk tijdverdrijf, en ook dat verandert.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 16:17

Goof schreef:
Ik vermaak me er na al die jaren nog steeds prima op.
Het is een hobby he, niet je leven of je baan.

Hier ben ik het wel mee eens.

Wel vind ik het jammer dat het steeds rustiger wordt op bokt. Ik scroll iedere dag wel even bij, misschien komt dat ook omdat ik geen FB en insta heb.

Ik ben volgens mij wel een van de langst aanwezige nog actieve users, samen met Suzanne. Door de jaren heen zijn er steeds meer mensen afgehaakt. Prima, dat moet ieder voor zich weten.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 16:23

Ik vind bokt nog steeds bokt en ik kom er graag.

Denk dat bokt het in de huidige tijd goed doet. Je merkt dat bijv de huidige generatie gewend is aan korte teksten, korte video’s etc en minder snel op een forum terecht komen. Dat vind ik jammer want daardoor is het rustiger. Maar, nog steeds vind ik bokt het forum voor al je vragen en verhalen, met en zonder paarden.

Man, wat heb ik al die jaren al veel geleerd! Van medische kennis, tot dressuurmatig, foktechnisch, voeding maar ook de heerlijke volg-topics over emigreren, verhuizen, paarden aan huis, en andere mee leef onderwerpen.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 17:30

Interessant topic dit. En de bottom line is idd dat er in al die jaren heel (heel erg) veel is veranderd. Jullie zijn veranderd, ik ben veranderd, het internet ziet er nu compleet anders uit, in de begindagen had nog maar een deel van de gebruikers uberhaupt een mobiele telefoon (Nokia 3310 ofzo) en was het plaatsen van een foto op internet een onderneming waar je een apart apparaat voor nodig had.

Er waren op internet ook niet veel plekken om gelijkgestemden te vinden of om überhaupt te interacteren met andere mensen behalve via b.v. ICQ of MSN. Ook was er nog niet heel veel tijdverdrijf op 'het net'. Dat is nu allemaal wel anders, Instagram, Whatsapp, Facebook, Youtube, TikTok, etc, etc, etc. Dat heeft op allerlei manieren iets gedaan met Bokt. Ook zijn idd veel mensen tegenwoordig minder gericht op het lezen van discussies en meer op de 'snelle fix' van een korte video of een snelle foto.

Ook hebben veel 'Bokkers van toen' nu een compleet ander leven, inclusief ikzelf. Veel van ons hebben (ander) werk, relaties, kinderen en andere verplichtingen. Ook ik kan niet meer van 10 uur 's ochtends tot 3 uur 's nachts zitten sleutelen aan de code van Bokt of me mengen in een reltopic op de site :)

Voor een heel groot deel hebben we echter nog steeds een hoop zaken die Bokt sterk maken. Veel gebruikers met een duidelijke/uitgesproken mening. Veel Bokkers met heel veel paardenkennis. Heel veel topics met ontzettend waardevolle informatie. Een plek om paardenmensen tegen te komen buiten je eigen bubbel(s). Een plek waar het niet draait om zoveel mogelijk kijk-minuten en advertentie-geld persen uit de gebruikers.

Dat er ook een hoop verbeterd kan worden, o.a. op technisch vlak, ben ik helemaal met jullie eens. Maar dat verandert niet super veel aan de basis en die basis zijn jullie <3

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 17:57

BartVB schreef:
Interessant topic dit. En de bottom line is idd dat er in al die jaren heel (heel erg) veel is veranderd. Jullie zijn veranderd, ik ben veranderd, het internet ziet er nu compleet anders uit, in de begindagen had nog maar een deel van de gebruikers uberhaupt een mobiele telefoon (Nokia 3310 ofzo) en was het plaatsen van een foto op internet een onderneming waar je een apart apparaat voor nodig had.

Er waren op internet ook niet veel plekken om gelijkgestemden te vinden of om überhaupt te interacteren met andere mensen behalve via b.v. ICQ of MSN. Ook was er nog niet heel veel tijdverdrijf op 'het net'. Dat is nu allemaal wel anders, Instagram, Whatsapp, Facebook, Youtube, TikTok, etc, etc, etc. Dat heeft op allerlei manieren iets gedaan met Bokt. Ook zijn idd veel mensen tegenwoordig minder gericht op het lezen van discussies en meer op de 'snelle fix' van een korte video of een snelle foto.

Ook hebben veel 'Bokkers van toen' nu een compleet ander leven, inclusief ikzelf. Veel van ons hebben (ander) werk, relaties, kinderen en andere verplichtingen. Ook ik kan niet meer van 10 uur 's ochtends tot 3 uur 's nachts zitten sleutelen aan de code van Bokt of me mengen in een reltopic op de site :)

Voor een heel groot deel hebben we echter nog steeds een hoop zaken die Bokt sterk maken. Veel gebruikers met een duidelijke/uitgesproken mening. Veel Bokkers met heel veel paardenkennis. Heel veel topics met ontzettend waardevolle informatie. Een plek om paardenmensen tegen te komen buiten je eigen bubbel(s). Een plek waar het niet draait om zoveel mogelijk kijk-minuten en advertentie-geld persen uit de gebruikers.

Dat er ook een hoop verbeterd kan worden, o.a. op technisch vlak, ben ik helemaal met jullie eens. Maar dat verandert niet super veel aan de basis en die basis zijn jullie <3

Wij zijn de basis?!
Jammer dat er dan niet naar ons geluisterd wordt en de subfora nog steeds allemaal samengegooid zijn.

Op deze manier gaat er imho veel waardevolle informatie verloren.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 18:08

BartVB schreef:

Dank voor je reactie, BartVB. Zelf zit ik nog geen kwarteeuw op Bokt, dus kan niet vergelijken met de begindagen, maar ik heb eigenlijk niks te klagen. De nieuwe indeling is niet handig als je de oude gewend bent, maar het is nou ook weer niet het einde van de wereld. Even wennen en het gaat vast weer vanzelf.

Net als Hananas heb ik hópen geleerd hier, en gebruik Bokt nog steeds als informatiebron voor vanalles en nog wat des paards. En de meeste mensen vind ik buitengewoon aardig, grappig en/of behulpzaam. En zo niet, dan laat ik de user links liggen, zo makkelijk is dat. Of ik geef me over aan heerlijke ergernissen :+ .

Het was eerder al genoemd, maar ik vind het wel heel jammer dat HAW doodgebloed is. Ondanks, of dankzij, de stevige discussies, vond ik dat een van de gaafste onderdelen van Bokt. Maar goed, dat ligt niet aan het forum, maar aan ons, de users. Misschien moet ik zelf maar eens een HAW-topic starten :)* .

Laat Bokt nog lekker flink wat jaren Bokt zijn, ik kom hier graag.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 18:12

Weet ook nog hoe traag bokt was in het begin. Echt een uitdaging om op de site te komen.

Maar was het ook via inbellen op de telefoon lijn.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 18:23

In 2004 was ik hier voor het eerst maar sinds 2009 als regelmatige, vaste gebruiker. Ondanks dat het een stuk rustiger is dan vroeger, vind ik het hier nog steeds fijn. Ik breng nog steeds veel tijd door op bokt, al is het nu meer lezend en minder reagerend. Qua sfeer vind ik het nu wat ingetogener (is dat een goed woord?) dan eerder en inderdaad er zijn een stuk minder foto-topics en rij-tips topics. Maar ondanks dat heb ik nu wel meer het gevoel de andere gebruikers wat beter te kennen, juist omdat het veel vaste gezichten zijn. Ik vind het jammer dat er niet meer zoveel jonge instroom is, maar dat merk ik bijvoorbeeld al aan mijn eigen dochter (16), facebook en forums zijn voor "oude mensen" :+ . Ik heb zelf geen behoefte meer aan al die nieuwe dingen zoals influencers, tiktok, snapchat enz. Geef mij maar gewoon dit forum en facebook, dat is me ingewikkeld genoeg ;)

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 18:26

Hier nog iemand die veel geleerd heeft op en van Bokt. Geen heel actieve poster, wel een actieve meelezer. Ik vermaak me nog steeds heel goed op Bokt.
Super leuk stukje Bart!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-25 19:35

Ook al weer 20 jaar een regelmatige Bokker. Ik neem bijna elke dag wel een kijkje, vaak meerdere keren per dag, al ben ik meer een meelezer dan een schrijver. Het is vertrouwd en na al die tijd ken je inderdaad meerdere namen en weet wel ongeveer welke reactie je van die persoon kan verwachten. En soms komt die dan toch onverwacht anders uit de hoek. Net een grote familie. :D
Veranderingen horen er bij. Ik vind het leuk dat Bokt verder leeft en bestaat. Ik denk dat ik het best zou missen anders!