modje? slotje.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 11:49

VuurVleugels schreef:
Dank je wel voor je uitleg, nu snap ik 'm! Ik ben ook absoluut niet uit op geharrewar overigens :)

Ik snap je denkwijze wel en ik denk er voor een (groot?) gedeelte hetzelfde over. Maar ik denk ook wel dat emoties best meegenomen mogen worden in een afweging. De regels waar inderdaad elke bokker zich aan te houden heeft, die zijn volledig emotieloos en rationeel. Regels zijn regels. Maar zelfs binnen rechtenstudies is doorgaans het eerste wat studenten wordt geleerd dat alles context-afhankelijk is. De situatie wordt altijd meegenomen want regels zijn dan misschien rationeel, mensen zijn dat niet. En ik denk dat dat best meegenomen mag worden in communicatie naar en over iemand die niet rationeel kan kijken/denken op dat moment. Regels handhaven, maar wel met de menselijke maat dus. Maar dat is ook gewoon simpelweg mijn mening, en het is prima als onze meningen afwijken!

Precies dit.
Vanuit mijn tijd als mod weet ik dat het soms ook best lastig was om regels aan te houden terwijl je soms ergens wel snapt waarom iemand een SA aanmaakt.
Het praat niks goed want je overtreedt de regels, maar imo zou meteen het SA bannen niet nodig hoeven zijn. Een slotje op het topic en overleg zeker wel.

Zou hou je de menselijke kant wat meer in acht, in plaats van meteen ''nee mag niet'' te zeggen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 11:56

Muurp schreef:
RianneH schreef:
Volgens mij is het een nette neutrale slotpost op het topic met nog extra informatie mocht men buiten TS om hier eens tegenaan lopen.

De conclusie dat er geen contact met de TS is opgenomen vind ik behoorlijk voorbarig, het enige wat wij vanaf deze kant kunnen zien is dat dat account geblokt is, maar de handeling op het topic is uitgevoerd door een van de mods die onderdeel is van het team die schaduwaccounts goedkeurt, die weet dus echt wel de weg en hoe via het hoofdaccount de juiste procedure uit te leggen voor een (snelle) aanvraag mocht het nodig zijn.

Maar zou de nuance niet in het niet meteen bannen moeten zitten?
Topic op slot en meteen in overleg met de desbtreffende SA om te kijken of deze goedgekeurd kan worden. Zo nee, dan alsnog een ban.

Ik ken de tijdlijn niet en wij weten ook niet wat hier vooraf aan is gegaan. Er is sowieso direct contact opgenomen met de TS want enkel communiceren via een slotpost heeft niemand iets aan. Wellicht dat er toen is gezegd door de TS, ik heb in paniek gereageerd, laat het maar hierbij en verwijder dit account ook direct. Of dat er af is gesproken dat er de tijd wordt genomen voor de aanvraag van een GGK SA en een OP waarin TS de zaken voor zichzelf wat meer op een rijtje heeft kunnen zetten.
En, ik hoop het niet, maar dat gebeurt ook, het kan ook allemaal weg gekomen zijn bij een account waarbij het verhaal niet kan kloppen.

Wij zien alleen het resultaat en snap best dat dat gek voelt om zo hard de deur dicht te slaan, echter worden er conclusies getrokken die niet eerlijk zijn op basis van wat wij kunnen weten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 11:56

Okee VuurVleugels, wat is dan je voorstel aan de mods? Een nuchtere/objectieve slotjegaatopslot-zin gevolgd door een zin met empathie?

Er zijn in dit topic reacties van oud-moderators. Ik ben benieuwd wat zij als ervaringsdeskundigen voor aanbeveling hierover zouden willen doen aan het huidige modteam :)
Edit: ik zie dat die mensen dit inmiddels aan het doen zijn.

Overigens, @VuurVleugels: goed om te weten, ik had al zo'n vermoeden dat je 't niet als gebakkelei zou zien. Maar fijn om dat van elkaar duidelijk te hebben :)
Laatst bijgewerkt door Koper op 05-07-24 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 11:57

Ik ben beveiliger geweest. Maar zou ik zo optreden op de regels had ik dagelijks klappen gehad denk ik :+
Liet ik de regels naleven. Ja zeker wel. Want als Jan het niet hoeft dan Piet ook niet en is het zo een puinzooi.
Maar hoe je het brengt maakt wel het verschil.
En nee ben nooit therapeut geweest :D

Maar zeker bij het ziekenhuis hielden mensen zich niet aan de regels omdat ze vol emotie zaten.
Dan moet je daar niet met je standaard riedeltje aankomen...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 12:01

Genoeg invalshoeken hier in elk geval. Laten we even aannemen dat boktmoderators emotioneel volwassen mensen zijn en dat ze graag op een gezonde manier hun werk willen kunnen doen. En in het kader daarvan zoeken naar verdere groei als mod en als mens. Dan lijkt mij dat ze met dit topic een mooi aanknopingspunt hebben wat hopelijk in het team besproken kan worden.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 12:03

Hmm, als het topic even open houden zoals in mijn eerste berichten niet wenselijk is, zou mijn werkwijze dan zijn: - (let wel, dit is dus mijn 'beste stuurlui staan aan wal' bijdrage, dat besef ik me) -

"Omdat dit topic is geopend door een niet goedgekeurd schaduwaccount en ook geen paardgerelateerd onderwerp is wordt dit topic (nu/later) gesloten. We gaan met TS in gesprek zodat TS een SA aan kan vragen."

Dat is nog niet eens heel emotioneel, maar is ook geen "mag niet, dikke doei" vingertje zoals eerder werd aangehaald.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 12:06

Ik vond het ook erg dubbel en erg hard.

Mocht de dame waar het om gaat toch even willen kletsen. Je mag me altijd een pb sturen! En ik wens je nogmaals veel sterkte :(:)

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 12:08

Dat wordt dan alleen geplaatst voor de lezers van de slotpost, want de TS krijgt dat contact direct wel waarom er een slotje op staat, wat de juiste handeling is en bij wie diegene moet zijn voor zo’n aanvraag.
Daarin lijkt mij deze discussie dan vooral te gaan om wat wij secundair ervaren als openbaar (?) empathie naar de TS en is het dan niet meer bevrediging van ons gevoel dat er wel een gevoel komt voor die gebruiker?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 12:09

Hier idem. Ik had je een pb gestuurd maar die kun je helaas niet meer zien

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 12:09

VuurVleugels schreef:
Hmm, als het topic even open houden zoals in mijn eerste berichten niet wenselijk is, zou mijn werkwijze dan zijn: - (let wel, dit is dus mijn 'beste stuurlui staan aan wal' bijdrage, dat besef ik me) -

"Omdat dit topic is geopend door een niet goedgekeurd schaduwaccount en ook geen paardgerelateerd onderwerp is wordt dit topic (nu/later) gesloten. We gaan met TS in gesprek zodat TS een SA aan kan vragen."

Dat is nog niet eens heel emotioneel, maar is ook geen "mag niet, dikke doei" vingertje zoals eerder werd aangehaald.

Okee, ik denk dat ik je intentie snap. Ik denk dat je bedoelt dat vanwege de heftige emoties van een gebruiker in een belabberde situatie een SA achteraf goedgekeurd zou moeten worden.

Stel nou dat ik een SA aanmaak om een heel andere reden. Bij voorbeeld om te doen alsof ik Pokemon ben die een terugkomst maakt op bokt. Vind je dan ook dat dit de aanpak van de mods zou moeten zijn?

Voor mij klinkt het namelijk alsof de gradatie aan emotie voor jou bepaalt of een SA dient te worden geband of achteraf goedgekeurd.

Wat nou als ik een ecstatisch blije en positieve Pokemon-wannabe ben? Heel hyperblij. Blij is ook een emotie. Mag mijn SA dan wel blijven?

Edit: voor samenvatting van deze post zie wat RianneH net schreef.
Laatst bijgewerkt door Koper op 05-07-24 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 12:10

Ik vraag me eigenlijk af wat het bezwaar van een niet ggk schaduwaccount nog is? Bokt is zo leeggelopen dat zelfs het beheer nu de forumstijl heeft aangepast naar een kleiner format. Groei is al lang niet meer de ambitie, een wildgroei aan SA (rel)topics lijkt me niet zo waarschijnlijk.
Dat enkele topic onder SA, ggk of niet,kan imo best blijven staan. Het schaadt niemand, er staat niets in dat tegen de regels is etc... Kun je toch prima een beetje maatwerk op loslaten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 12:11

RianneH schreef:
Daarin lijkt mij deze discussie dan vooral te gaan om wat wij secundair ervaren als openbaar (?) empathie naar de TS en is het dan niet meer bevrediging van ons gevoel dat er wel een gevoel komt voor die gebruiker?

Misschien omdat wij als gebruiker dan het gevoel hebben dat als wíj in de penarie zitten, er ook op ons met gevoel wordt gereageerd en niet met de botte bijl?

anca

Maar is de ts van dat topic nu geband met haar sa of ook helemaal?
Maw kan ze hier nog meelezen ?

Het is de toon die de muziek maakt en regels zijn regels maar een gulden middenweg was vriendelijker geweest.

Koper

Mars schreef:
Ik vraag me eigenlijk af wat het bezwaar van een niet ggk schaduwaccount nog is? Bokt is zo leeggelopen dat zelfs het beheer nu de forumstijl heeft aangepast naar een kleiner format. Groei is al lang niet meer de ambitie, een wildgroei aan SA (rel)topics lijkt me niet zo waarschijnlijk.
Dat enkele topic onder SA, ggk of niet,kan imo best blijven staan. Het schaadt niemand, er staat niets in dat tegen de regels is etc... Kun je toch prima een beetje maatwerk op loslaten.

Daar zeg je wat :)*

En ik ben het gedeeltelijk met je eens. Want inderdaad, hoe erg is een niet goedgekeurd SA onder de omstandigheden van bokt anno 2024.

Maar ook: waarom zou je voor een topic als waar het nu over gaat een uitzondering maken? Doe het dan voor alle accounts. Één lijn trekken.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 12:13

Ibbel schreef:
RianneH schreef:

Misschien omdat wij als gebruiker dan het gevoel hebben dat als wíj in de penarie zitten, er ook op ons met gevoel wordt gereageerd en niet met de botte bijl?

Het hele punt is dat er geen botte bijl is. Er is gewoon een objectieve opmerking en de boktregels zijn gehanteerd.

Eigenlijk krijg ik een beetje de indruk dat door je gebruik van botte bijl er bij jou ook wat emotie zit. Wie of wat heeft bij jou dan de verwachting gewekt dat mods dit anders zouden aanpakken?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 12:15

Koper schreef:
Eigenlijk krijg ik een beetje de indruk dat door je gebruik van botte bijl er bij jou ook wat emotie zit. Wie of wat heeft bij jou dan de verwachting gewekt dat mods dit anders zouden aanpakken?

Pardon? Wie zegt er nu dat mods geen therapeuten zijn en probeert hier nu een beetje de therapeut uit te hangen? :+
Ik vind het een botte bijl reactie. Gewoon mijn rationele mening. Als ex-mod.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 12:15

anca schreef:
Maar is de ts van dat topic nu geband met haar sa of ook helemaal?
Maw kan ze hier nog meelezen ?

Het is de toon die de muziek maakt en regels zijn regels maar een gulden middenweg was vriendelijker geweest.

Haar sa is ook geband.
Dat haar hoofd account geband is zou erg onwaarschijnlijk zijn. Dus daar ga ik zeker niet van uit.

@mars
Ook heel goed punt :j

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 12:16

Koper schreef:
VuurVleugels schreef:

Okee, ik denk dat ik je intentie snap. Ik denk dat je bedoelt dat vanwege de heftige emoties van een gebruiker in een belabberde situatie een SA achteraf goedgekeurd zou moeten worden.

Stel nou dat ik een SA aanmaak om een heel andere reden. Bij voorbeeld om te doen alsof ik Pokemon ben die een terugkomst maakt op bokt. Vind je dan ook dat dit de aanpak van de mods zou moeten zijn?

Voor mij klinkt het namelijk alsof de gradatie aan emotie voor jou bepaalt of een SA dient te worden geband of achteraf goedgekeurd.

Wat nou als ik een ecstatisch blije en positieve Pokemon-wannabe ben? Heel hyperblij. Blij is ook een emotie. Mag mijn SA dan wel blijven?

Wat een vergelijking ook weer. Je ziet zelf niet het verschil tussen jouw voorbeeld en iemand die een flinke klap te verwerken krijgt. Even de weg kwijt is en hulp zoekt? En dit niet onder haar eigen naam durft te doen.

Regels zijn regels. Maar in dit geval kunnen de meeste van ons voorstellen dat er ook op een menselijke en empathische manier mee omgegaan zou kunnen worden.

Maakt iemand een SA aan om te rellen dan snapt iedereen dan een ban het logische gevolg is. Persoonlijk heb ik nooit gesnapt waarom er zo moeilijk gedaan wordt over SA's. Als mensen er een aanmaken om mee te rellen of om er voordeel uit te halen dan valt dat snel genoeg op

Fabled

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 12:19

Koper schreef:

Zit je nou te trollen? Dit kan je toch niet serieus menen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 12:19

Okee, misschien ben ik niet zo heel goed in het verzinnen van voorbeelden waarom je een SA zou willen aanvragen.

Blijft mijn vraag of dan voor álle SA's zou moeten gelden dat ze gewoon open kunnen blijven en eventueel achteraf kunnen worden goedgekeurd. Of voor specifieke gevallen. En wat daar dan de richtlijnen voor zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 12:21

Koper schreef:
Het hele punt is dat er geen botte bijl is. Er is gewoon een objectieve opmerking en de boktregels zijn gehanteerd.

Dit. Ik zie het probleem niet heel erg eigenlijk.
Jammer voor TS dat ze hier verder niet haar verhaal kwijt kan, dat wel.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 12:22

Koper: Oh ik bedoel niet dat een SA achteraf moet worden goedgekeurd en bestaande topics volledig open moeten blijven. Daarom zeg ik, wel handhaven. Maar je kan een TS dan wel een handje op weg helpen daarmee denk ik, in plaats van een vrij bitse "kijk maar onder deze link, succes en kom maar terug als je weet hoe het moet". Zo kwam het over in ieder geval. Aangezien de TS direct geband was denk ik niet dat er (veel) PB contact is geweest.

En als dat er wel is geweest, dan is er misschien inderdaad sprake van secundaire empathie naar ons (meelezers) toe ipv naar de TS zelf. Maar dat kan ook geen kwaad, toch? Ik moet dan denken aan de #doeslief campagne, beetje vriendelijkheid op het harde internet lijkt me geen slecht idee. Want wat Ibbel zegt: het zegt iets over hoe je zelf behandeld kan (gaan) worden.

Als een gebande bokker een SA aanmaakt om een comeback te maken kan je daar natuurlijk korte metten mee maken, geband is geband. Maar in het geval van een niet-gebande bokker: ook met heel blije emoties kun je rekening houden in je reactie. "We waarderen het enthousiasme, maar het is niet toegestaan om op deze manier een SA aan te maken. Je kunt *hier* lezen wat wel is toegestaan, dit topic wordt gesloten."

Kortom, gewoon, #doeslief

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 12:25

Oooooooooo wacht even. Met handhaven bedoel je paal en perk stellen aan? En niet in stand houden?

Als dat zo is begin ik te snappen wat je bedoelt.

VuurVleugels

Re: modje? slotje.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 12:27

Oooh ja wel paal en perk stellen inderdaad! Want, regels zijn regels (al zie ik ook wel veel in wat Mars zegt, maar goed dat is misschien weer wat meta).

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-24 12:28

Ibbel schreef:
RianneH schreef:

Kijk dat maakt de discussie interessant, gaat het eigenlijk wel om de empathie die er getoond ‘moet’ worden naar de TS of gaat het erom dat wij als derde bij zo’n geval het gevoel krijgen afgekapt te worden en niet weten wat de vervolgstappen zijn? Of is het een combinatie van beide, het is sneu voor de TS want die zit werkelijk ergens mee, je kan geen steun geven nu want topic en SA zijn gesloten, dus er is geen oplossing maar ook geen bevrediging voor ons eigen gevoel tenzij deze gebruiker later nog terug komt.

Of is het het idee dat je snel wordt afgekapt als je de regels niet uit je hoofd kent en er ook geen ruimte is voor gematigdheid als een slotpost neutraal en enkel feitelijk wordt geformuleerd?