Telpeva schreef:@Urbanus
Ik werk met mensen die in situaties zitten die wel degelijk van kringloopwinkels, temu en aliexpress afhankelijk zijn omdat ze het anders niet kunnen betalen. Ik zie bij hen ook die machteloosheid, ze zouden het graag elders kopen maar het kan niet, en ze zeggen het ook hardop: "ja ik steun kinderarbeid door mijn spullen daar en daar te kopen, maar wat moet ik anders? Ik kan het niet meer betalen!" dan heb ik het over mensen met chronische ziektes en aandoeningen die financieel aan de grond zitten door een inkomen onder de armoedegrens, en torenhoge medische kosten.
Het zijn doorgaans de mensen die wel een budget hebben om beter te kunnen kopen, om daar commentaar op te leveren.
Voor die groep kan je eigenlijk ook niet spreken van wegwerpmaatschappij of fast fashion, die hebben het geld niet om verspillend met spullen om te gaan. Een nieuwe broek van 8 euro wordt door die doelgroep even liefdevol behandeld, zoals een rijker persoon een nieuwe broek van 80 euro zou behandelen. Ik kan daar zelf niet zo boos op worden, wel verdrietig en liefst zou ik ze wat geven maar ik heb zelf ook niks om te delen.
Dat is ook heel wrang en naar. En boven alles heel begrijpelijk.