Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 20:23

purny schreef:
Ik vond het Temu topic op een gegeven moment overgenomen worden door mensen die tegen temu/ali of shein zijn.
Als men er verder over wilden discussiëren dan had men beter een topic kunnen openen en daar verder gaan met de tegenstanders van temu.

Dit was gewoon puur een mening opdringen.

Het is geen mening dat die artikelen onder walgelijke omstandigheden worden geproduceerd. Dat is een feit.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 20:25

janderegelaa schreef:
JudithGigi schreef:
Ja ik wist al dat er een whataboutism aankwam :D echter heb ik een telefoon (Fairphone, die een betere voetafdruk heeft) en een auto nodig om in deze samenleving te kunnen leven. Prul uit China niet.

Waar denk jij dat jouw Fairphone geproduceerd wordt…China :D

China is niet per definitie slecht, dwangarbeid wel. Ze zetten zich zo veel mogelijk in om werknemers goed te behandelen. Hun productie proces e.d. is gewoon transparant

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 20:30

Ladyson schreef:
Ik ben even aan het googlen geslagen en zie bijv dat Patagonia en Primark in dezelfde fabriek fabriceren. De kostprijs (en salaris, omstandigheden etc) zal dan dus hetzelfde zijn, maar de verkoopprijs van Patagonia ligt een stuk hoger. Is het daardoor beter om bij Patagonia te kopen en ben je slecht als je bij Primark koopt?

Ik vind het absurd als je mensen van een slecht moreel kompas beschuldigt terwijl het allemaal zo intransparant en niet zwart/wit is.

En ik vind het dus logisch dat de mods zich hier in afzijdig houden.

Het is niet zo ontransparant.
En duur is niet per definitie goed en verantwoord geproduceerd.

https://directory.goodonyou.eco/brand/patagonia

Hier staat trouwens dat Patagonia het best goed doet.
Ik lees nergens dat primark in dezelfde fabriek produceert ook eigenlijk? Primark scoort slecht.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 20:33

Tiggs schreef:
purny schreef:
Ik vond het Temu topic op een gegeven moment overgenomen worden door mensen die tegen temu/ali of shein zijn.
Als men er verder over wilden discussiëren dan had men beter een topic kunnen openen en daar verder gaan met de tegenstanders van temu.

Het is geen mening dat die artikelen onder walgelijke omstandigheden worden geproduceerd. Dat is een feit.

Maar moet dat dan in een topic waar bokkers gewoon onder elkaar gaan uitwisselen wat ze hebben gekocht? Doe dat lekker in een apart topic.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 20:42

purny schreef:
Maar moet dat dan in een topic waar bokkers gewoon onder elkaar gaan uitwisselen wat ze hebben gekocht? Doe dat lekker in een apart topic.

Ja, dat daar gaat dit topic over. Moet dat?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 20:44

purny schreef:
Tiggs schreef:

Ik zie dat als mijn morele plicht ja :j
Elkaar bewust maken van zulke misstanden en door betere keuzes de wereld mooier maken.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 20:45

@Verootjoo
Dat hangt denk ik ook weer af van het individu, ik denk dat het geen correcte aanname is dat mensen spullen kopen om het weg te gooien, en dat de action daarin anders is als andere winkels. Mensen die (bijvoorbeeld) elk jaar een nieuwe telefoon willen, een nieuwe auto, een ander interieur, een nieuwe gadget, daarvan maakt het imo niet uit bij welke winkel ze het kopen want ze doen de spullen toch weer weg en ze halen daarna toch weer nieuw in huis. Het probleem is dan denk ik eerder het hebben van zo'n mindset, niet de winkel waarin iemand met een dergelijke mindset zich uitleeft.

@Urbanus
Ik werk met mensen die in situaties zitten die wel degelijk van kringloopwinkels, temu en aliexpress afhankelijk zijn omdat ze het anders niet kunnen betalen. Ik zie bij hen ook die machteloosheid, ze zouden het graag elders kopen maar het kan niet, en ze zeggen het ook hardop: "ja ik steun kinderarbeid door mijn spullen daar en daar te kopen, maar wat moet ik anders? Ik kan het niet meer betalen!" dan heb ik het over mensen met chronische ziektes en aandoeningen die financieel aan de grond zitten door een inkomen onder de armoedegrens, en torenhoge medische kosten.
Het zijn doorgaans de mensen die wel een budget hebben om beter te kunnen kopen, om daar commentaar op te leveren.
Voor die groep kan je eigenlijk ook niet spreken van wegwerpmaatschappij of fast fashion, die hebben het geld niet om verspillend met spullen om te gaan. Een nieuwe broek van 8 euro wordt door die doelgroep even liefdevol behandeld, zoals een rijker persoon een nieuwe broek van 80 euro zou behandelen. Ik kan daar zelf niet zo boos op worden, wel verdrietig en liefst zou ik ze wat geven maar ik heb zelf ook niks om te delen.

Voor mijzelf, ik heb de mazzel dat ik heel gedisciplineerd, zuinig met mijn spullen en ronduit krenterig ben, geen kinderen en bijbehorende uitgaven heb, hierdoor hou ik per maand wat over om van te sparen zodat ik ook betere spullen kan kopen. Lukt niet altijd, vaak wel. Ik behoor tot diezelfde doelgroep, ik steun mijn vrienden en collega's waar ik kan maar de steun om er echt uit te kunnen komen en niet afhankelijk te hoeven zijn van Chinese zooi moet van de overheid komen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 20:50

Telpeva schreef:
@Urbanus
Ik werk met mensen die in situaties zitten die wel degelijk van kringloopwinkels, temu en aliexpress afhankelijk zijn omdat ze het anders niet kunnen betalen. Ik zie bij hen ook die machteloosheid, ze zouden het graag elders kopen maar het kan niet, en ze zeggen het ook hardop: "ja ik steun kinderarbeid door mijn spullen daar en daar te kopen, maar wat moet ik anders? Ik kan het niet meer betalen!" dan heb ik het over mensen met chronische ziektes en aandoeningen die financieel aan de grond zitten door een inkomen onder de armoedegrens, en torenhoge medische kosten.
Het zijn doorgaans de mensen die wel een budget hebben om beter te kunnen kopen, om daar commentaar op te leveren.
Voor die groep kan je eigenlijk ook niet spreken van wegwerpmaatschappij of fast fashion, die hebben het geld niet om verspillend met spullen om te gaan. Een nieuwe broek van 8 euro wordt door die doelgroep even liefdevol behandeld, zoals een rijker persoon een nieuwe broek van 80 euro zou behandelen. Ik kan daar zelf niet zo boos op worden, wel verdrietig en liefst zou ik ze wat geven maar ik heb zelf ook niks om te delen.

Dat is ook heel wrang en naar. En boven alles heel begrijpelijk.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 21:04

Toont dit topic nu ook niet heel goed aan wat het probleem is?
Iemand (ik) zegt ergens niet mee bezig te zijn / niet om te geven en hoeveel bokkers denken daar dan hun gal over te moeten spuwen? Incl. mij komen vertellen dat mijn kompas fout staat (en dat van jou recht? :') ). Het is toch niet gek dat zulk half boek zeverreacties niet welkom is in sommige topics? Mij maakt het niet zoveel uit, as I said boeit het mij voor geen meter, maar het maakt er een topic natuurlijk niet gezelliger op.

Mellow

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 21:28

Ik was juist dankbaar voor die reacties die er op kwamen. Een mooi stukje bewustwording vond ik het. Heb er nog nooit wat besteld maar zal het nu ook zeker niet doen.
Dus in ieder geval bij 1 iemand het doel bereikt.

Ik vind het ook raar dat er gewoon niks meer over gezegd mag worden en dat topic gewoon open blijft. Voelt voor mij een beetje alsof je het dan "steunt" terwijl er genoeg topics voor minder worden gesloten.

Wel had de toon misschien anders gekund. En weet je er blijven mensen willens en weten toch bestellen ook al weten ze hoe het gemaakt word. Die kan het gewoon niet schelen. En dan moet je op een gegeven moment imo denken: ik heb mijn zegje gedaan, jij veranderd niet dus dan verander ik maar in hoe ik ermee om ga. Sommige mensen verander je namelijk niet, ook hun gedachtegang niet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 21:48

Urbanus schreef:
Nikass schreef:
Telpeva discriminatie en haatzaaien mag niet. Maar stellen dat asielzoekers crimineel zijn, wat is dat dan?

Volgens is me eens verteld dat er wordt gemod op de vorm en niet op de inhoud.

Nou dat klopt wel, je mag in principe beledigen en aanzetten tot haat, als je t maar in een beetje nette termen weet te verpakken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 21:55

Telpeva schreef:
@Verootjoo
Dat hangt denk ik ook weer af van het individu, ik denk dat het geen correcte aanname is dat mensen spullen kopen om het weg te gooien, en dat de action daarin anders is als andere winkels. Mensen die (bijvoorbeeld) elk jaar een nieuwe telefoon willen, een nieuwe auto, een ander interieur, een nieuwe gadget, daarvan maakt het imo niet uit bij welke winkel ze het kopen want ze doen de spullen toch weer weg en ze halen daarna toch weer nieuw in huis. Het probleem is dan denk ik eerder het hebben van zo'n mindset, niet de winkel waarin iemand met een dergelijke mindset zich uitleeft.

Zo’n mindset vind ik idd net zo slecht. Maar als je goede kwaliteit koopt is dat niet nodig of kan je wat je wegdoet bij een ander een goed tweede leven geven.

En mensen met zeer laag inkomen die niet anders kunnen betalen heb ik ook begrip voor.
Maar je maakt mij niet wijs dat alle kopers van zulke winkels onder de armoede grens leven :o
Dus als ik wel iemand kan bereiken die wel anders kan en andere keuzes wil maken ben ik blij. En dat kan alleen maar als het bekend is :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 22:03

Ladyson schreef:
Ik ben even aan het googlen geslagen en zie bijv dat Patagonia en Primark in dezelfde fabriek fabriceren. De kostprijs (en salaris, omstandigheden etc) zal dan dus hetzelfde zijn, maar de verkoopprijs van Patagonia ligt een stuk hoger. Is het daardoor beter om bij Patagonia te kopen en ben je slecht als je bij Primark koopt?

Ik vind het absurd als je mensen van een slecht moreel kompas beschuldigt terwijl het allemaal zo intransparant en niet zwart/wit is.

Je begrijpt niet waar het om gaat. Het is niet de intentie om mensen te beschuldigen om wat ze waar kopen. Daar gaat het wat mij betreft niet om.
Het gaat erom waarom het op bokt toegestaan is om mensenrechtenschendingen te verheerlijken/aan te moedigen, om opmerkingen te mogen maken als "als je in de auto rijdt en een wolf tegen komt moet je gas geven", en om bevolkingsgroepen te stigmatiseren?

En in het Temu topic is het zelfs zo dat je geen tegengeluid mag geven.
Ik vraag mij dan simpelweg af: is er nog iemand geïnteresseerd in normen en waarden? Is er nog zoiets als een collectieve verantwoordelijkheid?

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 22:06

Iemand zei in een wolventopic bij een foto van een doodgereden wolf: "Zo zie ik ze graag!". Toen ik daarop reageerde met "Wat een kwetsende en nare bewoording. Als jij daar zou liggen zou ik toch ook niet zeggen "zo zie ik haar graag"!?.

De eerste opmerking bleef staan, de tweede (de mijne) niet. PB en groene hulk. En eigenlijk vind ik dat echt een hele rare dubbele standaard.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 22:20

VuurVleugels schreef:
Iemand zei in een wolventopic bij een foto van een doodgereden wolf: "Zo zie ik ze graag!". Toen ik daarop reageerde met "Wat een kwetsende en nare bewoording. Als jij daar zou liggen zou ik toch ook niet zeggen "zo zie ik haar graag"!?.

De eerste opmerking bleef staan, de tweede (de mijne) niet. PB en groene hulk. En eigenlijk vind ik dat echt een hele rare dubbele standaard.

Dat vind ik ook raar ja, dan allebei weg of allebei laten staan zou ik zeggen

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-23 22:25

VuurVleugels schreef:

Dit is precies wat ik bedoel!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 22:39

Nikass schreef:
Ladyson schreef:

Je begrijpt niet waar het om gaat. Het is niet de intentie om mensen te beschuldigen om wat ze waar kopen. Daar gaat het wat mij betreft niet om.
Het gaat erom waarom het op bokt toegestaan is om mensenrechtenschendingen te verheerlijken/aan te moedigen, om opmerkingen te mogen maken als "als je in de auto rijdt en een wolf tegen komt moet je gas geven", en om bevolkingsgroepen te stigmatiseren?

En in het Temu topic is het zelfs zo dat je geen tegengeluid mag geven.
Ik vraag mij dan simpelweg af: is er nog iemand geïnteresseerd in normen en waarden? Is er nog zoiets als een collectieve verantwoordelijkheid?

Ik denk echt dat het te maken heeft dat het Temu topic een fan topic was. Niet een beschouwend topic.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-23 23:37

miereneter schreef:
En hoe dan ook mogen mensen met kritische noten gewoon in zo'n topic posten. Dat hoort dan ook bij de vrijheid van meningsuiting. Hoeven ze niet voor naar Den Haag met een bordje, mag gewoon in desbetreffende topic. Of zou moeten mogen.

Wat heeft de vrijheid van meningsuiting met reageren op Bokt te maken? De vrijheid van meningsuiting is een grondrecht, oftewel een recht van jou als burger ten opzichte van de overheid. De overheid mag jouw vrijheid van meningsuiting niet beknotten, dat wil zeggen tot het punt waarop jouw recht op vrije meningsuiting de vrijheid van andere mensen beknot.

Bokt is gewoon een particuliere organisatie en mag dus prima jouw meningsuiting beknotten als Bokt dat wil. En door lid te worden van Bokt en de voorwaarden te accepteren, accepteer je dus ook dat Bokt in bepaalde situaties die vrijheid beknot. Dus nee, dat hoeft niet in dat topic te mogen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 00:10

Nikass schreef:
Er is iets waar ik mij al geruime tijd over verbaas.
Ik vind het logisch dat bokt bepaalde kaders stelt waarbinnen gediscussieerd mag worden, en dat daar op gemodereerd wordt.
Alleen wat die kaders zijn; ik val soms van de ene verbazing in de andere.
Heeft bokt geen principes?

Directe aanleiding om nu dit topic te openen is het Temu topic.
Vrijuit producten showen die je zonder scrupules koopt van dubieuze organisaties die overduidelijk mensen uitbuiten en niet minimaal enigszins streven naar duurzaamheid, mag zonder problemen. Maar mensen daar op aanspreken en proberen bewust te maken van de ellende die ze in stand houden, dat mag dan weer niet.

Eerder heb ik meerdere keren de mods gevraagd naar hun moreel kompas, naar aanleiding van topics waar stigmatisering van bevolkingsgroepen zonder problemen wordt toegestaan.
En je mag er niet te scherp op reageren, vooral vriendelijk en respectvol blijven. Het antwoord was: het is vrijheid van meningsuiting.
Voor mij vergelijkbaar met Johan Derksen die onder het mom vrijheid van meningsuiting andere mensen finaal afbrand en uitsluiting promoot.

Ik begrijp de wens om respectvolle omgangsvormen, maar ik begrijp niet dat daar méér nadruk op ligt dan op het totaal gebrek aan beschaving wat je in sommige maatschappelijke topics tegen komt.

Ben ik de enige die dit verontrustend vind?

Ik vind het vooral verontrustend dat alles tegenwoordig maar gecensureerd wordt en dat alles en iedereen met fluwelen handschoentjes aangeraakt moet worden. En wat ik gewoon over het algemeen van mensen vind, is dat ze altijd heel snel hun gezeur klaar hebben over wat iemand zegt of doet, terwijl ik dan denk van; als jij iemand gaat behandelen alsof diegene het slecht bedoelt, dan zegt dat meer over jou dan over diegene. Iets met leven en laten leven, en sowieso zou het enorm helpen als je er gewoon van uitgaat dat niemand erop uit is om jou even lekker te gaan klieren. En met “je” bedoel ik dan “men”, dus niet jou, de TS, persoonlijk. Omdat misverstand maar alvast even te voorkomen

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 06:07

purny schreef:

purny schreef:
Tiggs schreef:

Ja. Want dat is specifiek gericht tegen mensen die daar kopen, dus dat lijkt me wel relevant.

Karl66 schreef:
miereneter schreef:
En hoe dan ook mogen mensen met kritische noten gewoon in zo'n topic posten. Dat hoort dan ook bij de vrijheid van meningsuiting. Hoeven ze niet voor naar Den Haag met een bordje, mag gewoon in desbetreffende topic. Of zou moeten mogen.

Wat heeft de vrijheid van meningsuiting met reageren op Bokt te maken? De vrijheid van meningsuiting is een grondrecht, oftewel een recht van jou als burger ten opzichte van de overheid. De overheid mag jouw vrijheid van meningsuiting niet beknotten, dat wil zeggen tot het punt waarop jouw recht op vrije meningsuiting de vrijheid van andere mensen beknot.

Bokt is gewoon een particuliere organisatie en mag dus prima jouw meningsuiting beknotten als Bokt dat wil. En door lid te worden van Bokt en de voorwaarden te accepteren, accepteer je dus ook dat Bokt in bepaalde situaties die vrijheid beknot. Dus nee, dat hoeft niet in dat topic te mogen.

Nou. Bokt mag heel veel dingen niet hoor. Bokt mag ook de AVG niet overtreden en zo zijn er meer van die dingen.

Bokt is idd niet verplicht mensen een platform te geven, maar ik geloof niet dat organisaties de vrijheid van meningsuiting mogen beknotten. Bokt mag artikel 1 van de grondwet ook niet overtreden.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 06:22

Urbanus schreef:
Mag praten over homeopathie, in mijn ogen schadelijke onzin, dan ook niet meer?

Absoluut een van je betere ideeën, ik ben 100% voor :D .

Avalanche

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 06:23

Blasfemie dit. Urbanus heeft alleen maar goede ideeën.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 06:25

Karl66 schreef:

Ik kaatste de bal terug, Karl66, je moet even alles lezen. Je mag blij zijn met je Temu-spullen en dat wereldkundig maken, want vrije meningsuiting (ik parafraseer hé Karl, zo staat het er niet letterlijk). Vandaar dat ik die term in de mond nam. Overigens geld de grondwet ook voor particuliere organisaties, gelukkig maar.

Ik ben overigens niet Roomser dan de paus. Dit bericht wordt getypt op een Macbook, ik maak me geen illusies over de omstandigheden waarin die geproduceerd is.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 07:23

Telpeva schreef:
Voor mij zit er wel verschil tussen dingen die bijvoorbeeld ook strafbaar zijn en echt niet mogen, en dingen waar men bezwaar tegen heeft maar wat wel legaal is.

Maar dit is toch het hele punt. Men modereert alleen op strafbaar en en niet strafbaar. Er is dus geen moraal kompas. Persoonlijk vind ik dat wel wat armoedig voor een forum als dit.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-23 07:38

Jennyj01 schreef:
Telpeva schreef:
Voor mij zit er wel verschil tussen dingen die bijvoorbeeld ook strafbaar zijn en echt niet mogen, en dingen waar men bezwaar tegen heeft maar wat wel legaal is.

Maar dit is toch het hele punt. Men modereert alleen op strafbaar en en niet strafbaar. Er is dus geen moraal kompas. Persoonlijk vind ik dat wel wat armoedig voor een forum als dit.

Volgens mij ligt daar de grens perfect.

Een forum dat zelf een set morele regels gaat opdringen is imo eerder iets sekte- of groupie-achtigs. ‘Je mag alles zeggen zolang het maar in ons straatje past’. Niet de plaats van een openbaar forum imo.