Gini schreef:Fietspad schreef:Maar het een sluit het ander niet uit. En uiteindelijk is het natuurlijk het belangrijkst dat iemand de goede hulp kan krijgen.
Eigenlijk vind ik dat het ene het andere wel uitsluit. Ofwel ben je een forum waar als wat persoonlijker aan toe gaat en je een persoonlijk berichtje krijgt van een moderator die ook echt mens is en ook oprecht bezorgd is, ofwel ben je een afstandelijke nieuwssite die de melding heel droog en onpersoonlijk plaatst enkel en alleen omdat het verplicht is.
Je kan niet aan de ene kant een helpende hand uitreiken en aan de andere kant het hele topic koudweg brandmerken als zelfmoord-topic.
Hier doel ik idd ook op.
Begrijp me niet verkeerd, het is zeker goed bedoeld om hulpmiddelen beschikbaar te willen stellen voor mensen ‘in nood’. Toch denk ik ook, als “ervaringsdeskundige”, dat meerendeel van ervaringsdeskundigen echt wel op de hoogte zijn van desbetreffende hulpmiddelen, het is alleen net weer zo onpersoonlijk. En zoals ook Gini zegt: je brandmerkt het topic dan wel, misschien zit de TS daar ook helemaal niet op te wachten. Het kan ook in het verkeerde keelgat schieten natuurlijk.
Als ik even vanuit mijn persoonlijke ervaring mag spreken: ik was 100% op de hoogte van 113. Echter, ik voelde me alleen, onbelangrijk, een last, ongehoord of onbegrepen. Ik zocht juist naar die persoonlijke aanpak. Ik wilde graag gezien worden en niet meer alleen zijn. En dat krijg je nu ook in zo’n topic eigenlijk. Je hebt een plek om iets van je af te schrijven en waar Bokkers persoonlijk met je meeleven en de tijd nemen om je te horen en je ook gehoord te laten voelen.
Ik kan mij wel zeker voorstellen dat het voor lezers ook zeer confronterend kan zijn. Daarom lees ik dit soort topics ook enkel als ik daar echt in de juiste schoenen voor sta op dat moment. Een soort zelfbescherming kun je het noemen.
Nogmaals, dit is natuurlijk een persoonlijke ervaring en iedereen ervaart het weer op zijn eigen manier. Maar ik vind het wel vrij onpersoonlijk en koel. Ik weet ook niet of het echt helpt.