Alarmerende berichten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 12:02

Gini schreef:
Fietspad schreef:
Maar het een sluit het ander niet uit. En uiteindelijk is het natuurlijk het belangrijkst dat iemand de goede hulp kan krijgen.

Eigenlijk vind ik dat het ene het andere wel uitsluit. Ofwel ben je een forum waar als wat persoonlijker aan toe gaat en je een persoonlijk berichtje krijgt van een moderator die ook echt mens is en ook oprecht bezorgd is, ofwel ben je een afstandelijke nieuwssite die de melding heel droog en onpersoonlijk plaatst enkel en alleen omdat het verplicht is.
Je kan niet aan de ene kant een helpende hand uitreiken en aan de andere kant het hele topic koudweg brandmerken als zelfmoord-topic.

Hier doel ik idd ook op.

Begrijp me niet verkeerd, het is zeker goed bedoeld om hulpmiddelen beschikbaar te willen stellen voor mensen ‘in nood’. Toch denk ik ook, als “ervaringsdeskundige”, dat meerendeel van ervaringsdeskundigen echt wel op de hoogte zijn van desbetreffende hulpmiddelen, het is alleen net weer zo onpersoonlijk. En zoals ook Gini zegt: je brandmerkt het topic dan wel, misschien zit de TS daar ook helemaal niet op te wachten. Het kan ook in het verkeerde keelgat schieten natuurlijk.

Als ik even vanuit mijn persoonlijke ervaring mag spreken: ik was 100% op de hoogte van 113. Echter, ik voelde me alleen, onbelangrijk, een last, ongehoord of onbegrepen. Ik zocht juist naar die persoonlijke aanpak. Ik wilde graag gezien worden en niet meer alleen zijn. En dat krijg je nu ook in zo’n topic eigenlijk. Je hebt een plek om iets van je af te schrijven en waar Bokkers persoonlijk met je meeleven en de tijd nemen om je te horen en je ook gehoord te laten voelen.

Ik kan mij wel zeker voorstellen dat het voor lezers ook zeer confronterend kan zijn. Daarom lees ik dit soort topics ook enkel als ik daar echt in de juiste schoenen voor sta op dat moment. Een soort zelfbescherming kun je het noemen.

Nogmaals, dit is natuurlijk een persoonlijke ervaring en iedereen ervaart het weer op zijn eigen manier. Maar ik vind het wel vrij onpersoonlijk en koel. Ik weet ook niet of het echt helpt.

Bullebeest

Re: Alarmerende berichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 12:19

Princequillo, helemaal met je eens. De titel van een topic zegt vaak al genoeg waar het inhoudelijk over gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 16:33

Kennelijk is er weinig draagvlak voor, en ik wil mijn mening ook best herzien als het onveilig of onprettig voelt voor gebruikers!

Toch wil ik wel even een lans breken voor 113, gezien de wat gematigde ervaringen hier in dit topic :) Er is een doelgroep voor wie 113 niet zoveel zin heeft, zoals veel ervaringsdeskundigen in dit topic aangeven. Ik spreek daarin ook uit ervaring :7 Als je al 20 hulpverleners hebt gehad, dan is de zoveelste crisisinterventie ook niet meer zo indrukwekkend of behulpzaam (en soms zelfs erg teleurstellend en frustrerend wat geen emoties zijn die je er bij kunt hebben.).

Het tragische feit is alleen, dat héél veel mensen die zelfmoord plegen (volgens mij de meeste zelfs) bv. nooit. een psycholoog of hulpverlener hebben gezien en handelen vanuit een waas van paniek, impuls of wat dan ook. Dit geldt zeker niet voor alle suïcides. Maar wel voor een aanzienlijke hoeveelheid suïcides.
En in die gevallen heeft 113 wel echt meer dan hun dienst bewezen. Als je iemand, waar nog nooit serieus naar geluisterd is, maar even een luisterend oor kunt bieden en de situatie kan deëscaleren kan dat echt het verschil maken tussen leven en dood. Het heeft een reden dat veel officiele kanalen het wel benoemen, en dat is dus omdat het bewezen is dat het - ondanks dat het best vaak ook niet helpt - in de meeste gevallen wél echt helpt, en dat een doorverwijzing daarmee een levensreddende waarde kan hebben.

Een dergelijk topic, kan ondanks dat de lezers gewaarschuwd zijn, toch een vat aan onverwerkte gevoelens ophalen waardoor dit ook voor de lezers vrij confronterend kan zijn. Ik ben het er 1000% mee eens dat je als lezer daarin ook zelf een verantwoordelijkheid hebt om het niet op te zoeken als je er moeilijk mee om kunt gaan. Maargoed, instinctief zou ik zelf wel denken dat zo'n nummer bijvoegen (naast persoonlijk contact) een kleine moeite is. Gezien het bewezen effect ben ik, ondanks mijn eigen wat negatievere ervaringen, toch echt groot voorstander van het zo toegankelijk mogelijk maken van 113. Ook als dat tot in het absurde toe is.

However. Nogmaals. De meeste mensen in dit topic geven aan dat ze zich er juist minder prettig door gaan voelen. En dan is het inderdaad geen passende maatregelen en moet daar naar geluisterd worden :j .

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 16:40

Maar het openen van een topic op bokt is toch eigenlijk hetzelfde? Het zoeken (en vinden) van een luisterend oor? Alleen zitten hier - denk ik - andere experts dan die achter 113 zitten. Nl ervaringsdeskundigen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 16:47

Ibbel schreef:
Maar het openen van een topic op bokt is toch eigenlijk hetzelfde? Het zoeken (en vinden) van een luisterend oor? Alleen zitten hier - denk ik - andere experts dan die achter 113 zitten. Nl ervaringsdeskundigen.

Nee,
Ik denk niet dat bokt getraind is om je uit een crisis te halen. Wel om een luisterend oor te bieden en dat is heel waardevol. Dus daarom vind ik dat je dat niet kunt censureren. Maar die medaille heeft twee kanten. Op bokt zitten geen professionals en soms kunnen andere ervaringsdeskundige je ook verder wegduwen. Nogmaals, ik ben erg pro eigen verantwoordelijkheid daarin, dus vind dat geen belemmering. Het is alleen wel een groot verschil.

113 heeft een heel triage team dat kan beoordelen hoe ernstig de melding is, of acute hulp noodzakelijk is, en heeft speciaal opgeleide mensen om de acute situatie te deëscaleren én kan zo nodig doorverwijzen naar een crisisteam of spoedeisende hulp. Daarnaast staat daar, altijd, 24/7 iemand klaar en dat is op bokt zeker niet zo.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 17:01

@ibbel

Op bokt zitten er vrolijk bij die (per pb) zeggen tegen iemand zich niet moet aanstellen.
Van een bokker waarbij je ziet dat ze enorm in de put zit/zat.
Maar openbaar wel doen of mensen die in de put zitten hen aangrijpt..

Ik heb verder de oplossing ook niet wat het beste te doen op bokt.
Maar dat luistert oor... Vast. Maar er zijn ook randje duwers.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 17:08

In een topic zitten verschillende soorten mensen. Ramptoeristen, sensatiezoekers, lotgenoten, ervaringsdeskundigen, oprechte mensen en mensen die zelf uit de put zijn gekomen. Helaas is dat niet te voorkomen. Echter dat heb je bij elk topic hier op bokt. Ook bij minder heftige onderwerpen. Uit de juiste groepen kan veel kracht en steun worden gehaald. Voor de ts als de lezers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 18:18

DuoPenotti schreef:
@ibbel

Op bokt zitten er vrolijk bij die (per pb) zeggen tegen iemand zich niet moet aanstellen.

Precies dit. Ik heb ook eerder pb's ontvangen die echt onprettig waren waarvan één enorm is blijven hangen. Het ging op dat moment echt heel slecht met mij en iemand vond het nodig om me te vertellen dat ik eens volwassen moest worden en mijn verantwoordelijkheid moest nemen terwijl ik emotioneel en financieel muurvast zat in een situatie. Nog even een trap na waardoor ik me nog waardelozer en mislukter voelde.
Dat luisterend oor ervaar ik als zeldzaam (maar gelukkig zijn er wel een paar lieve bokkers).

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 18:36

Lastige kwestie! Hoe wordt hier op andere fora mee om gegaan?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 18:41

Ik denk dat je eerder de desbetreffende bokker bereikt dat je 113 ter sprake brengt dan met een banner.
Wanneer je als bokker zijnde het topic tegenkomt kun je de ts'er op 113 wijzen.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 18:49

Ik wil daarmee ook niet zeggen dat 113 geen (meer)waarde heeft, maar meer hoe zo'n automatische banner of verwijzing overkomt. :)

Ook denk ik zeker niet dat er experts zijn op Bokt (welja, die zijn er misschien wel, maar het meerendeel niet) en op dat vlak kun je hier inderdaad weinig mee. Wel kun je, net zoals je zegt, een luisterend oor bieden en dat is eigenlijk wel waar ik denk dat de meeste Bokkers die dit soort topics openen naar op zoek zijn op Bokt.

Dan een persoonlijke verwijzing of het gewoon benoemen inderdaad, in plaats van een geautomatiseerd bericht. En daarnaast, waar trek je de streep dan?

Rubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 19:00

Ik denk niet dat Bokt moet gaan trieren, en op de stoel van artsen, psychologen en verpleegkundigen moet gaan zitten. Bokt moet niet gaan beoordelen wat een ts in zo'n geval nodig heeft, want dat weten we gewoonweg niet.

Fietspad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-22 19:03

Rubs schreef:
Ik denk niet dat Bokt moet gaan trieren, en op de stoel van artsen, psychologen en verpleegkundigen moet gaan zitten. Bokt moet niet gaan beoordelen wat een ts in zo'n geval nodig heeft, want dat weten we gewoonweg niet.

Daar ben ik het mee eens, vandaar dat een melding over 113 sowieso op z’n plaats is.
Gini schreef:
Fietspad schreef:
Maar het een sluit het ander niet uit. En uiteindelijk is het natuurlijk het belangrijkst dat iemand de goede hulp kan krijgen.

Eigenlijk vind ik dat het ene het andere wel uitsluit. Ofwel ben je een forum waar als wat persoonlijker aan toe gaat en je een persoonlijk berichtje krijgt van een moderator die ook echt mens is en ook oprecht bezorgd is, ofwel ben je een afstandelijke nieuwssite die de melding heel droog en onpersoonlijk plaatst enkel en alleen omdat het verplicht is.
Je kan niet aan de ene kant een helpende hand uitreiken en aan de andere kant het hele topic koudweg brandmerken als zelfmoord-topic.

Je kunt toch sowieso zorgen voor die melding? Ten eerste voor TS zelf die in een noodsituatie evt. geen direct luisterend oor heeft (en daar zitten professionals), ten tweede voor de meelezers dit door dergelijke uitgingen getriggerd worden.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 19:12

DuoPenotti schreef:
@ibbel

Gebeurt dat echt? Daar zou van mij best op gemod mogen worden.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 21:44

Urbanus schreef:
Ik vind het wel een bijzonder lastig onderwerp omdat het zo gevoelig ligt. Eigenlijk vind ik dat er wel op gemod mag worden, maar als iemand zo wanhopig eenzaam is gun ik diegene ook een plek waar ze zich gehoord en veilig voelt.

Ben ik met je eens. Enerzijds moet iemand z'n hart kunnen luchten, anderzijds lezen er ook jonkies mee en zoals Marlinde ook noemt: suïcide zet aan tot suïcide.

Er zijn ook fora (Viva in ieder geval) waar ongeveer alles mag, maar iedere hint naar suïcide direct wordt verwijderd. Maar goed, ik weet dus ook niet of dat de oplossing is, want dan doe je net alsof het gevoel er niet mag zijn of heel abnormaal is (het is niet gezond, maar ook geen gekke gedachte bij iemand die een depressie heeft).

Fietspad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-22 18:59

Al met al is dus voor beiden kanten wat te zeggen. Ik ben benieuwd hoe er achter de schermen mee omgegaan zal worden nav oa dit topic. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 20:18

Er is nu helaas weer een topic aan de hand waar het onderwerp van dit bericht aan de hand is.

Niet zozeer suïcide, maar wel iemand die echt compleet van het pad af is..

Ik snap dat deze website geen hulplijn of wat dan ook is, maar deze gebruiker moet toch echt tegen zichzelf beschermd worden, alle vlaggen staan op rood.

Zouden we ons als bokt.nl hier niet op een bepaalde integere manier van kunnen onderscheiden?
We zijn toch een soort van community?
Ondanks dat we soms bloemetjes hier tegenkomen waarvan we de geur niet lekker vinden...

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 20:23

Moderatoropmerking:
Het bespreken van specifieke topics en/of Bokkers is niet toegestaan
Laatst bijgewerkt door ynskek op 27-06-22 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht tegen de regels geformuleerd

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 20:27

Moderatoropmerking:
Het bespreken van specifieke topics en/of Bokkers is niet toegestaan
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 26-06-22 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht verwijderd

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 20:33

Moderatoropmerking:
Het is niet de bedoeling specifieke Bokkers of topics te bespreken
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 27-06-22 21:52, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 22:29

Moderatoropmerking:
Het bespreken van specifieke Bokkers en/of topics is niet toegestaan
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 27-06-22 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Fietspad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-22 22:30

Maar is een (gast)slotje een oplossing? Ik snap dat niet helemaal eigenlijk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 22:31

Ja voor nu wel. De bokkers duwen zo iemand nog verder de put in.
Ben echt boos, geschokt ook.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 22:33

Nielojram schreef:
Er is nu helaas weer een topic aan de hand waar het onderwerp van dit bericht aan de hand is.

Niet zozeer suïcide, maar wel iemand die echt compleet van het pad af is..

Ik snap dat deze website geen hulplijn of wat dan ook is, maar deze gebruiker moet toch echt tegen zichzelf beschermd worden, alle vlaggen staan op rood.

Zouden we ons als bokt.nl hier niet op een bepaalde integere manier van kunnen onderscheiden?
We zijn toch een soort van community?
Ondanks dat we soms bloemetjes hier tegenkomen waarvan we de geur niet lekker vinden...

Hele lastige. Internet is maar een openbaar forum. Wij zijn niet verantwoordelijk voor de desbetreffende bokker. Ik vraag me af óf we uberhaupt iets kunnen. Ik denk het niet. (M.u.v. luisteren.)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-22 22:33

En hoe help je iemand die niet geholpen wilt worden?