Dit is niet de discussie hier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Re: Dit is niet de discussie hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:07

Paardenwelzijn is een vies woord op bok.

Ook in dit topic raakt het volledig ondergesneeuwd. Het belang van de ts, daar gaat het vooral om.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:11

Airnt schreef:
Avalanche81 schreef:

Absoluut mee eens :j

je kan prima onderbouwen met effect op het paard, effect op het lopen, effect met hoe je in het zadel zit, enz. Denk dat het dan al heel anders is.

Kan je dat onderbouwen? wat ? met wetenschap bijvoorbeeld?
Graag, be my guest.

want beide dingen die je noemt zijn namelijk ook afhankelijk van de zitkwaliteit van de ruiter, over het algemmen veel meer.

maw zitten als een zoutzak is een veel belangrijker probleem dan de massa van de ruiter.

in ieder geval is die onderbouwing nogal belangrijk om te weten hoe ver iemand over de schreef gaat, oftewel waar die schreef eigenlijk is.

over het algemeen wordt veel vroeger aan de rem getrokken dan strict noodzakelijk.

Is dat je mening, of wetenschappelijk onderbouwd :7 ?

Te zwaar is misschien niet meteen een probleem, als we jouw redenatie volgen. Maar als daar een zadel bij komt wat duidelijk wel te klein is, kan het gewicht/grootte van de ruiter wel een probleem zijn/worden. Toch?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:15

Airnt, als je met je bibs niet in het zadel past en je zit daardoor op de lepel, dan krijg je puntbelasting van het zadel in de rug van het paard. Dat heeft niet zozeer te maken met het gewicht. Ook bij een lichtere persoon geeft dat op den duur schade in de rug (van het paard). In dit geval is de amazone ook nog eens te zwaar.
Zou de amazone wel goed in het zadel passen en kan ze goed rijden, zou ik minder moeite hebben met het gewicht, al is een lichtere amazone natuurlijk te prefereren.
Dus eens met San87. In dit geval zit het probleem dus vooral in het niet passen van het zadel, i.c.m het gewicht van de amazone.
Het andere aspect wat belangrijk is als het gaat om gewicht en rijden (de rijkwaliteiten) van de amazone is van een foto moeilijk te beoordelen.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:26

Wat ik vaak zie is dat mensen niet alleen commentaar/feedback geven, op welke manier dan ook, maar ook verwachten (of liever nog zouden eisen) dat een ts hier ook naar handelt. Terwijl een ts thuis misschien ook mensen heeft die feedback geven, daarbij paard en ruiter in het echt kunnen zien en beoordelen. Denk aan fysio, instructeur, zadelmaker. Als die geen probleem met deze combi hebben, waarom zou je dan iets moeten veranderen omdat wat bokkers, waarvan je geen idee hebt hoeveel kennis zij echt hebben, vinden dat iets niet kan?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:28

Hoewel ik zeker vind dat paardenwelzijn besproken moet worden op bokt daar waar het in het gedrang dreigt te komen, maak ik me best zorgen over hoe de ts zich nu moet voelen nu haar lichaam intussen niet in 1 maar zelfs in 2 topics openlijk wordt besproken. En niet voor de eerste keer.

Ik zou me ruk voelen.

Dit kan niet de bedoeling zijn. Dit is niet de juiste manier. En dit gaat paardenwelzijn ook niet ten goede komen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:38

Klopt, maar als je meer van dezelfde goed onderbouwde reacties krijgt, zou je je misschien ook kunnen afvragen: heb ik een goede instructeur, fysio of zadelmaker?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:39

Boras schreef:
Hoewel ik zeker vind dat paardenwelzijn besproken moet worden op bokt daar waar het in het gedrang dreigt te komen, maak ik me best zorgen over hoe de ts zich nu moet voelen nu haar lichaam intussen niet in 1 maar zelfs in 2 topics openlijk wordt besproken. En niet voor de eerste keer.

Ik zou me ruk voelen.

Dit kan niet de bedoeling zijn. Dit is niet de juiste manier. En dit gaat paardenwelzijn ook niet ten goede komen.

dit dus :j

Iedereen weet dat ze zich nu ruk voelt, maar in het andere topic gaat het na de hulk gewoon door, hier komt men ook even gelijk halen.
En dat kan en mag blijkbaar zo maar.

Wat ik al eerder zei, willen mensen discussiëren over gewicht kan dat prima, in een algemeen topic, niet over iemands rug heen.
Maar dan ben ik ineens een drammer :P
Het mag dus best besproken worden, alleen niet zo.

Maar dit is zo ongehoord!! Bodyshaming is het. Discriminatie die word toegestaan. Moet je zoiets eens over een andere minderheid, denk dat er snel een ban op de loer ligt.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:46

Er is geen vastomlijnde definitie van paardenwelzijn, en daarom kan je ook niet oordelen of het in het gedrang komt of niet. Je kan alleen iets zeggen over wat jij vind. In het grijze gebied tussen écht veel te zwaar en "ik vind het niet mooi" mag je best nadenken voor je iets roept. Een keertje benoemen prima, daarna doordrammen, gewoon écht niet doen - je kunt TS niet dwingen iets te doen. Ik denk dat het 1 van de redenen is waardoor er veel minder wordt geplaatst en dat is jammer. Degene die het wel doen moeten onderhand een disclaimer van een halve pagina toevoegen.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:51

Meerdere Bokkers geven aan dat de gewicht/paard relatie een beetje subjectief is, en daar ben ik het wel mee eens. Echter als iemand op de lepel van een zadel zit, dan is er iets mis. Dan moet er een ander zadel komen, of je bent te groot voor een paard. Mijn vriend past ook niet op mijn Draver, en dan heb ik het niet eens over gewicht. Hij past niet in mijn 17,5" zadel, heeft qua bovenbeen echt een 18" nodig. Tsja jammer dan. Scheelt dat-ie toch niet op mijn ezel wil :+

Babootje schreef:
Klopt, maar als je meer van dezelfde goed onderbouwde reacties krijgt, zou je je misschien ook kunnen afvragen: heb ik een goede instructeur, fysio of zadelmaker?

Dit dus. Imo zijn er teveel professionals die hier niets over willen of durven zeggen. En er is de groep die het niet ziet of niet interesseert. Ik denk dat er soms gewoon kritischer in de spiegel gekeken moet worden. Gelukkig worden we ons steeds bewuster van het welzijn van onze paarden, dit is daar ook een onderdeel van denk ik. Is dat leuk? Nee niet altijd. Verandering is niet altijd leuk. Eerlijk zijn is ook niet altijd leuk.

Boras schreef:

Ik zou me ruk voelen.

Ik denk niet dat deze discussie specifiek op één persoon betrokken moet worden. De Bokker waar jij nu denk ik over praat vind ik oprecht een hartstikke mooie en ontzettend sterke vrouw! Alleen dat staat dan weer los van de discussie die gevoerd wordt.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 11:58

De TS waar hier over door wordt gedramt, trekt zich niks aan van de TS die dit topic heeft geopend.

Ik denk dat het er op ten duur op uit gaat draaien dat de TS uit het oorspronkelijke topic, gewoon geen foto's meer plaatst. Dan is het gezeik over gewicht/lengte ook niet meer aan de orde.

Ik ben het er mee eens dat je als ruiter wel op je gewicht kunt letten. maar het is niet aan een buitenstaander om maar te pas en te onpas je mening over een ander te ventileren. Vandaag de dag is het lekker makkelijk en anoniem om het allemaal maar online te doen, toetsenbord ridder van achter je computer.

Als jij een probleem hebt met een ander, in wat voor opzicht dan ook, dan ga je naar die persoon toe. Dan ga je niet een topic over die persoon openen. Ik snap ook niet dat dit überhaupt wordt toegestaan.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 12:40

Avalanche81 schreef:
n.a.v van een discussie die ontstond in een fototopic.

Ik begrijp dat issues als overgewicht moeilijk liggen, maar ik kan me herinneren dat het prima was om daarover te discussiëren in fototopics. Imo is het onderdeel van goed rijden, en als je het niet in het topic zelf kunt aankaarten, waar dan wel?

Ik realiseer me dat Bokt niet altijd even aardig is in die dingen, maar denk dat we ook niet elkaar met fluwelen handschoentjes moeten gaan aanpakken. Dingen moeten wel ter discussie kunnen worden gesteld, en dat is niet altijd even leuk, maar het lijkt me ook niet goed als we alles maar leuk en mooi gaan vinden, terwijl het paard er niet beter van wordt.

Waarom direct een grote groene hulk in zo'n topic? Schiet Bokt dan niet een beetje zijn doel voorbij, wat betreft van elkaar leren, en eerlijke feedback? Dat het niet 100x herhaald moet worden snap ik ook, dat draagt niet bij.
Maar imo hoeft ook niet ieder topic een goede sfeer te hebben. Commentaar moet imo ook kunnen, als dat niet een persoonlijke aanval wordt, wat is dan het probleem?

Het verschil zit hem in de context:

Gewicht te paard aankaarten in het algemeen moet prima kunnen.
Gewicht te paard aankaarten, met een andere bokker als boegbeeld, is een ander verhaal.

Aanspreken moet kunnen, eens. Maar bedenk je ook dat dat privé (pb-vorm) kan en in alle waarschijnlijkheid ook gebeurt. In een topic enkel de complimenten betekent niet dat een bokker privé geen heel andere berichten krijgt. En waar je voelt dat je boodschap misschien niet gehoord wordt als zender, zich op de achtergrond wellicht wel hele andere situatie kan afspelen bij de ontvanger..

Openbaar is niet altijd een handige tactische keuze. Bedenk je: mensen voelen zich in zo'n situatie vaak aangevallen/beschaamd/schrikken, worden defensief/schrijven stoere berichten of reageren helemaal niet meer, want tja, iedereen leest mee.. Terwijl het één op één misschien wel een heel ander verhaal had losgemaakt tussen beiden met als resultaat wat je eigenlijk wilde: van elkaar leren, en eerlijke feedback. Het ligt er net aan wat de context is en hoe je daar je weg in vindt.
Laatst bijgewerkt door Canon op 11-11-21 12:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 12:44

Babootje schreef:

Och, als die allemaal IRL oordelen, en de reacties verder van foto's komen, dan zou ik niet zo hard gaan twijfelen eerlijk gezegd.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 12:51

Als instructeur wordt je ook geleerd hoe je kritiek moet brengen, didactiek noemen ze dat. Dat is een manier waarop je mensen niet afstoot en toch je punt kan maken.

Natuurlijk zijn er professionals die niet alle zaken benoemen maar als je een goede instructeur bent doe je dat wel op een nette didactische manier denk ik.

Soms zit iemand niet bij de juiste instructeur en een goede geplaatste opmerking kan iemand dan best aan het denken zetten. Maar niet als deze opmerking de persoon juist afstoot en dat is wat er op Bokt veel mis gaat.

Canon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 12:58

Elisa2 schreef:
Als instructeur wordt je ook geleerd hoe je kritiek moet brengen, didactiek noemen ze dat. Dat is een manier waarop je mensen niet afstoot en toch je punt kan maken.

Natuurlijk zijn er professionals die niet alle zaken benoemen maar als je een goede instructeur bent doe je dat wel op een nette didactische manier denk ik.

Soms zit iemand niet bij de juiste instructeur en een goede geplaatste opmerking kan iemand dan best aan het denken zetten. Maar niet als deze opmerking de persoon juist afstoot en dat is wat er op Bokt veel mis gaat.

_/-\o_

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 13:07

Het gaat ook om het totaal.

Gewicht wordt al vaak besproken, dus daar zou je al info kunnen delen, je mening kunnen geven etc.

Als iemand foto's plaatst, is dat een eigen keuze. Je bent trots of wil het delen, of hebt vragen? Alles kan, maar je plaatst het niet voor niks. Zelf sta je er dan achter of heb je twijfels of het wel kan, het rijden er wel goed uit ziet etc.

Als iemand te zwaar is, maar het gehele plaatje is correct, zal er minder discussie komen, dan als men ziet dat er ook nog wel wat mis gaat, waarschijnlijk door het gewicht.

De paarden hebben geen stem, dus soms moet iemand anders het dan zeggen en eerlijk zijn.

Of naasten of een instructrice dat doet is soms de vraag. Persoonlijk vind ik dat mensen behoorlijk met fluwelen handschoentjes aangepakt moeten worden en worden mensen te weinig aangesproken op dingen die niet oke zijn.
Kritiek hebben is sowieso al een discussie geworden.

Dat iemand overgewicht heeft is soms een feit. Oorzaak en mogelijkheden om daar iets aan te doen, zijn te persoonlijk.
Maar we zijn hier paarden mensen en als je vanuit het dier gaat reageren en het effect, wat dan ook te zien is op de foto's, moet wel besproken kunnen worden.

Hameren is niet gewenst, maar komt soms ook omdat er een hele hoop smoesjes komen en de argumenten die men geeft, totaal worden weggeslagen. Dat geeft irritaties. Want nog steeds; men zit op een dier zonder stem.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 13:08

nps schreef:
Er is geen vastomlijnde definitie van paardenwelzijn, en daarom kan je ook niet oordelen of het in het gedrang komt of niet. Je kan alleen iets zeggen over wat jij vind. In het grijze gebied tussen écht veel te zwaar en "ik vind het niet mooi" mag je best nadenken voor je iets roept. Een keertje benoemen prima, daarna doordrammen, gewoon écht niet doen - je kunt TS niet dwingen iets te doen. Ik denk dat het 1 van de redenen is waardoor er veel minder wordt geplaatst en dat is jammer. Degene die het wel doen moeten onderhand een disclaimer van een halve pagina toevoegen.

Dit.

En ook wat Elisa2 hierboven zegt.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 13:29

nps schreef:

Helemaal mee eens

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 13:32

Ik vind het overigens wel grappig dat een topic wat heet "dit is niet de discussie hier" en gaat over het wel of niet mogen plaatsen van kritiek, nu inhoudelijk gaat over die kritiek XD

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 13:37

Ik vind het wel apart dat er duidelijk verschil is tussen verschillende itp topifs en gebruikers. Soms komt er een groene balk dat het de discussie niet is en soms komt er een discussie van pagina's lang.

Het weghalen van een reactie die gewoon gemeen is, ja. Het afkappen van een discussie in topic 1 maar in andere topics toe staan, nee. Want er zijn veel meer bokkers die elk topic dezelfde opmerkingen krijgen en waar die discussie niet op de 1e of 2e pagina al afgekapt wordt. Nu vind ik het absoluut ook niet de bedoeling dat je niks meer mag zeggen, ik vind dat enorm zonde van dit forum. Maar er mag wel opgelet worden op die manier waarop

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 13:39

Babootje schreef:
Airnt, als je met je bibs niet in het zadel past en je zit daardoor op de lepel, dan krijg je puntbelasting van het zadel in de rug van het paard. Dat heeft niet zozeer te maken met het gewicht. Ook bij een lichtere persoon geeft dat op den duur schade in de rug (van het paard). In dit geval is de amazone ook nog eens te zwaar.
Zou de amazone wel goed in het zadel passen en kan ze goed rijden, zou ik minder moeite hebben met het gewicht, al is een lichtere amazone natuurlijk te prefereren.
Dus eens met San87. In dit geval zit het probleem dus vooral in het niet passen van het zadel, i.c.m het gewicht van de amazone.
Het andere aspect wat belangrijk is als het gaat om gewicht en rijden (de rijkwaliteiten) van de amazone is van een foto moeilijk te beoordelen.

Ok dus in dit geval is het zadel gewoon ruk... en dus niet domweg de ruiter te dik

dit soort dingen zijn een enorm probleem, en vaak een belangrijk probleem voor paardenwelzijn... maar hoe ga je dat policen aan de hand van een foto?

is de voorvork de juiste vorm? wil jij dat vaststellen aan de hand van een foto?
zwaait de achterkant uit en zit op of bij de rug? (90% van alle dressuurzadels hebben dit probleem)

een zadelpasvorm is daarbij leidend, niet het gewicht van de ruiter.

dus zien we maar weer dat deze krietiek op zwaarlijvigheid dusdanig de plank mis slaat dat dat het eigenlijk nergens meer op slaat, het is misschien een factor in een complex geheel

het gaat om mandaat en verantwoordelijkheid... in zo'n topic heb je uitdrukkelijk geen mandaat om te zeuren en ook geen verantwoordelijkheid.

dus dit is gewoon doorgaans virtue signalling van de posters, omdat het niet tot een constructief begrip van het object van de discussie leidt, en dus ook niet tot verbetering van het leven van het paard.

Wat beeldvorming van derden aangaat is dat ook een argument, daar zien we een beeld dat we tegenwoordig allemaal paarden moeten rijden van 2 meter ofzo, en die hebben grotere rugbeweging...

dit is een belangrijke factor: hoe ver kan mijn heupgewricht bewegen en dus kan ik überhaupt mijn paard uitzitten? daar zijn wel grenzen aan.

over het algemeen zijn dit spierlengtes en skeletgrenzen en die zijn best verwarrend, een heupgewricht kan je best verrassen... zeker van een fototje.

dientengevolge kan een ruiter gewoon een kleiner paard soms dusdanig beter zitten dat nou juist deze drukproblemen niet optreden.

over de lepel van het zadel komen is inderdaad een probleem, maar vaak een vraag van zitscholing, absoluut niet van afvallen.

eerlijk gezegd heb je dat vaak in 5 min opgelost... zitscholing is best essentieel.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 13:40

Vjestagirl schreef:
Ik vind het overigens wel grappig dat een topic wat heet "dit is niet de discussie hier" en gaat over het wel of niet mogen plaatsen van kritiek, nu inhoudelijk gaat over die kritiek XD

treffend!

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 13:51

overigens wat die disclaimer aangaat...

mensen lezen lange texten niet.

dat zei je hier ook maar weer... ik heb op de eerste pagina ingegaan op enkele wetenschappelijke artikelen, ging ervanuit dat die algemeen bekend waren en dat ik op een forum geen voetnoot hoef te schrijven.

kunt u allen de studie met de twee (!) quarterhorses?
kent u allen de japanse studie (waarschijnlijk nog de beste)
kent u allen de studie die ademuitstoot meette?
kent u allen de studie ....

ik heb nu al geen zin meer.

het onderscheid tussen een mening en een argument wordt ook niet echt gehandhaafd.

'ik vind dit niet mooi' is bijvoorbeeld een mening
'aan de hand van deze studie kun je zien dat er best veel speelruimte is' is een argument.
dat wil ook zeggen dat je dan discourse kan hebben over of dat daar dan ook staat, in hoeverre dat relevant is, enz.

dat geeft ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld gewezen te worden op een denkfout, en dan kunnen we het uiteindelijk allemaal eens worden, omdat je dan ook een denkfout zou kunnen toegeven.

het creeren van begrip is niet zo het doel van velen, virtue signalling wel.

veel wordt niet gepost op bokt, al helemaal niet van mensen die ook wat kunnen met hun paard, want die hebben geen zin in de toxische cultuur hier.

en ja dat is een belangrijke reden dat ik niet vaker wat post.

sommige topics gaan nog, 'paarden aan huis' ofzo, over het algemeen heb je daar geen arrogante affakkelpogingen.

het is altijd weer frappant dat de nederlandse rijcultuur ZÒ slecht is in vergelijking met vrijwel elk ander land (gemiddelde ruiter) en toch zò veel arroganter en vooral zó slecht inhoudelijke discussies kan voeren.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:03

Absoluut mee eens :j

je kan prima onderbouwen met effect op het paard, effect op het lopen, effect met hoe je in het zadel zit, enz. Denk dat het dan al heel anders is.
[/quote]

Kan je dat onderbouwen? wat ? met wetenschap bijvoorbeeld?
Graag, be my guest.

want beide dingen die je noemt zijn namelijk ook afhankelijk van de zitkwaliteit van de ruiter, over het algemmen veel meer.

maw zitten als een zoutzak is een veel belangrijker probleem dan de massa van de ruiter.

in ieder geval is die onderbouwing nogal belangrijk om te weten hoe ver iemand over de schreef gaat, oftewel waar die schreef eigenlijk is.

over het algemeen wordt veel vroeger aan de rem getrokken dan strict noodzakelijk.[/quote]
Is dat je mening, of wetenschappelijk onderbouwd :7 ?

Te zwaar is misschien niet meteen een probleem, als we jouw redenatie volgen. Maar als daar een zadel bij komt wat duidelijk wel te klein is, kan het gewicht/grootte van de ruiter wel een probleem zijn/worden. Toch?[/quote]

naja ik heb ettelijke studies genoemd, en getallen daaruit.dus ja. en ja als iemand bijv. roept dat 11% het absolute maximum is strookt dat niet met de wetenschap, of de militaire tests uit begin 20st eeuw,zowel de Duitsche als de Engelse. (veel grotere aantallen paarden dan 'wetenschap' in de regel)

en hoe veel wegen die meiden dan?
een rekenvoorbeeld:
620 kg paard met 20+ kg overgewicht van het dier zelf ? (fluctueerd vaak nogal door het jaar heen, dus 20-50 kg overgewicht is best gangbaar, de engelse studie wijst op 78% overgewichtige paarden,,... uit mijn hoofd gezegd)

daar is 15% 93 kg
(dat geld voolgends voorschrift alleen voor 'jonge' paarden)
daar is 20% 124 kg
daar is 25% ( eeen van de vele militaire pakpaardimiet) 155 kg
en waar we daadwerkelijk wat schadelijks meten: 30% is 186 kg

ergens 7 kg voor een geodkoop zadeltje?

weegt dat meisje dan meer dan 86 kg?
dat is al best veel voor een vrouw. (afhankelijk van lengte, natuurlijk) en op een foto gokken dat iemand daar overheen gaat is best wel uit de lucht gegrepen.

laat het dan 90 zijn... gaat dat paard dat wat uitmaken?
ik durf echt te beweren dat het niet het geval is.

en ja, ik heb een aantal andere factoren genoemd, waaronder zadelpasvorm, inderdaad, lijkt me relevant en belangrijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:08

Airnt schreef:
ik geloof dat de regels van het fototopicforum gewoon alle kritiek verbieden, dus dat is betrekkeijk eenvoudig. (ITP, bedoelde je toch?, naja wellicht bedoel je een ander forum)

als het om overgewicht gaat is dat dus sociaal enorm heikel om aan te kaarten, als het om vrouwen gaat, ikzelf hoor regelmatig grappen dat ik te vet ben etc, dat kan dan weer wel, want ik ben een man.

in betrekking op paardrijden is natuurlijk overgewicht dan een dingetje waar deze het rijden op zich negatief beinvloed.
Over het algemeen wordt dit op draagvermogen van paarden gegooid, meestal onder het mom van 'wetenschap'.
over het algemeen hebben mensen dan die artikelen helemaal niet gelezen of gezien dat die vrijwel allemaal pas echt wat kunnen meten aan effecten bij 29% of 30% van eigengewicht met nog niet eens 1 significant cijfer. (vooral omdat over het algemeen de paarden hun eigen gewicht geschat wordt en niet gewogen.... maar we praten over een hele rij onderzoeken... iig zou 29% moeten worden afgerond op 30.)

de richtlijnen zijn een ander verhaal, die zijn betrekkelijk eenduidig, echter compleet uit de lucht gegrepen arbitrair getal dat gewoon de laatste jaren omlaag geschroefd is.

die artikelen quoten op een aantal plaatsen in practisch advies militaire standaarden... die ze dan helemaal fout noemen.. omdat historische cavalerie nogal veel meer op hun paard hadden dan die mensen denken...

(zijn ook geen historici, maar maken nou eenmaal een hostorisch argument)

anyway... er is iig helemaal geen wetenschaappelijk achtergrond om terug te gaan op 15% ofzo of in sommige gevallen roepen mensen zelfs 11%

(een van de studies meet alleen maar moeite, en die had geloof ik wel iets van een waarde maar niks schrikbarends)

Anyway, dit soort getallen zijn niet zo snel overschreden. vooral niet door vrouwen, aangezien een gemiddelde vrouw nou eenmaal minder weegt dan een gemiddelde man.
Een flinke (zelfs fitte) cowboy op z'n quarterhorse kan zo maar 100 kg wegen en een zadel hebben van 27kg, misschien zelfs nog 10 kg kleding, bijvoorbeeld, en daar hoor je niks over, daar komt die discussie niet op. (ja 25-27 kg komt voor western zadels betrekkelijk vaak voor)

een enigsinds mollig meisje op een sterke pony zou qua percentage veel lager kunnen liggen maar die krijgt de wind van voren.
dit is iig nogal met twee maten meten.

Ja, i know, de houding van het paard maakt uit
het zadel maakt uit
de training van het paard maakt uit
de bouw van het paard maakt uit
de zit van de ruiter maakt uit
de bouw van de ruiter maakt uit.
zelfs de duur van de rit maakt uit.

dus deze percentages zijn zowiezo geen accurate gegevens maar een richtlijn.

Anyway, ja zwaarlijvigheid kan natuurlijk ook de houding van de amazone negatief beinvloeden, (bovenbenen die het zadel niet meer passen, bijv) dat is zeker een factor, maar dat wil nog niet zeggen dat je mensen daarmee moet en mag lastigvallen.

net zoals we niet een discussie willen hebben over de voors en tegens van bitten onder elke foto met een paard met een of ander bit.

is het echt waar dat iemand te zwaar is, of loopt het paard gewoon niet over de rug?
over het algemeen zie ik beduidend meer mensen die slecht zitten dan mensen die te zwaar zijn voor hun paard. Dat slecht zitten kun je iemand afleren, maar ècht niet met een rotte opmerking op een forum.

De vergelijking internationaal is ook best frappant, ik geef clinics over de hele werled en zie dus meer dan duizend combinaties van vele verschillende achtergronden (van dressuur tot Ijslanders tot Cavaleriegroepen tot WE tot wat ook) en de relative gewichten lopen sterk uit een, correlatie met gewicht en paardenwelzijn is echt ver te zoeken... itt bitkeuze, zadel pasvorm, en gewoon rijervaring en kunde.

dus ik zou zeggen dat het waarschijnlijk is dat je ook nog is barking up the wrong tree is.

Deze post vind ik een hele mooie uitgebalanceerde inhoudelijke post. Ik ben het er ook mee eens.

Daarbij zwaarlijvigheid is een vaak erg pijnlijk onderwerp voor diegene die het aangaat en ik vind dat wij magere mensen, daar wel eens meer rekening mee mogen houden. Niet alles hoeft gezegd worden.

Vaak wordt ook niet verder gekeken als de neus lang is. Want ondanks mijn gebrekkige ervaring, durf ik wel te stellen dat onze merens Hercule die zo top gebouwd was exterieur top met een geweldige rug gerust mannen kon dragen ondanks zijn 1,47 en dat deed hij dan ook met 2 vingers in zijn neus, itt de andere merens van mij Polie die gewoon minder goed gebouwd was en met een wat weke rug bij aanvang van haar rij opleiding. Op haar mochten alleen ruiters die echt goed konden rijden met rug gebruik en die ook niet te zwaar waren.

Ook dat mis ik vaak op Bokt. Ik zie sterke compacte paardjes langs komen die ik echt goed gebouwd vind waar de amazone de wind van voren krijgt, en die zie je van die grote reuzen, met minder goede bouw en dan mag het allemaal wel. Dan denk ik ook wel eens (zal er nooit een opmerking over maken, want wie ben ik) die kleine is niets mis mee, maar die grote slungel daar mag best wel eens wat beter op gezeten worden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 14:16

pien_2010 schreef:
Deze post vind ik een hele mooie uitgebalanceerde inhoudelijke post. Ik ben het er ook mee eens.

Daarbij zwaarlijvigheid is een vaak erg pijnlijk onderwerp voor diegene die het aangaat en ik vind dat wij magere mensen, daar wel eens meer rekening mee mogen houden. Niet alles hoeft gezegd worden.

Vaak wordt ook niet verder gekeken als de neus lang is. Want ondanks mijn gebrekkige ervaring, durf ik wel te stellen dat onze merens Hercule die zo top gebouwd was exterieur top met een geweldige rug gerust mannen kon dragen ondanks zijn 1,47 en dat deed hij dan ook met 2 vingers in zijn neus, itt de andere merens van mij Polie die gewoon minder goed gebouwd was en met een wat weke rug bij aanvang van haar rij opleiding. Op haar mochten alleen ruiters die echt goed konden rijden met rug gebruik en die ook niet te zwaar waren.

Ook dat mis ik vaak op Bokt. Ik zie sterke compacte paardjes langs komen die ik echt goed gebouwd vind waar de amazone de wind van voren krijgt, en die zie je van die grote reuzen, met minder goede bouw en dan mag het allemaal wel. Dan denk ik ook wel eens (zal er nooit een opmerking over maken, want wie ben ik) die kleine is niets mis mee, maar die grote slungel daar mag best wel eens wat beter op gezeten worden.

Volgens mij wordt dat juist vaak ook aangegeven. Het ene paard is het andere niet, lees je juist heel vaak. Ook dat de schofthoogte niks zegt.
En ook dat de zit van de ruiter en het correct ruiter invloed heeft.

Er zijn mensen die vasthouden aan cijfers en percentages, wat teveel gewicht is. Maar je kan ook naar de paarden kijken en dat zien veel mensen nog steeds niet.

Ik schreef al; als iemand overgewicht heeft, maar het is een fijn totaal plaatje, is dat echt heel anders, dan iemand met EN overgewicht EN een slechte zit en houding.

Bij dunne/slanke mensen wordt het ook gezegd als mensen niet correct zitten, het paard op de foto niet fijn loopt etc.

Het gaat niet om 1 geval. Het gaat om wat we accepteren, wat voor de paarden belangrijk is en hoe we daarmee om kunnen gaan.

Er zijn maneges die een max gewicht hanteren. Dat is al even en dat is prima en hun goed recht. Dan komt 1 manege er openlijk mee naar buiten als nieuws en krijgt veel steun, maar ook erg veel commentaar, met soms echt hele nare reacties erbij.

In plaats van de mensen met fluwelen handschoentjes aanpakken, moeten we naar de paarden kijken. Daar willen we mee werken en op rijden, ALS dat dus kan.

Zelfde als dat je niet op een kreupel, te mager of echt te oud paard gaat rijden bijvoorbeeld. Dat moet blijkbaar ook weleens gezegd worden. Niet leuk, maar anders komt men met een stapel smoesjes ten koste van het paard.

Gewoon commentaar heeft geen nut soms, maar onderbouwen en laten zien waarom het slecht is, mensen bewust laten worden, is echt wel de moeite waard.