Uitzondering regels.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Uitzondering regels.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-21 14:20

Waar, maar heb dan al geen zin meer in zo'n topic en ontstip ik wel.
Zonde, maar het is niet anders.
Maar dat kan nu in de topic van anti vaccineren ook gezegd worden en daar is dan de uitzondering.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:21

Een aantal roeptoeters heb ik mooi onder de foei knop zitten.
Laatst bijgewerkt door rien10 op 05-06-21 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:22

@DuoPenotti
Wat jij vertelt is eenvoudig: mensen met een andere mening moeten zwijgen.
Bokt is sowieso al een kweekvijver van bijgeloof en kwakzalverij.
Een tegenstem is niet alleen nuttig, maar ook absoluut noodzakelijk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-21 14:22

Ja ik ook, maar altijd worden ze weer gequote :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:23

BigBen schreef:
@DuoPenotti

Tegenstemmen zijn absoluut nodig. Maar een verstokte platte aarde theorie aanhanger ga ik via Bokt echt niet op andere gedachten brengen. Dan haak ik af

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-21 14:25

rien10 schreef:
BigBen schreef:
@DuoPenotti

Tegenstemmen zijn absoluut nodig. Maar een verstokte platte aarde theorie aanhanger ga ik via Bokt echt niet op andere gedachten brengen. Dan haak ik af

DuoPenotti schreef:
Ja ik ook, maar altijd worden ze weer gequote :D

dus.... :+ :D

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:29

Die platte-aarde-theorie-aanhanger zit eerder in het kamp van de gelovigen hoor. Dat zijn de mensen die vertellen dat je 'hun' topic verpest, en dat je geblèr moet ophouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:30

Hiraeth schreef:
Ik verbaas me er ook enorm over dat Bokt een dergelijk topic in deze wijze toestaat. Juist bij dit soort grote maatschappelijke kwesties wil je weerwoord creëren. Belachelijk dat dat niet kan in het geval van dit topic.

Dat weerwoord is tegenwoordig dusdanig dat ik mijn mond niet meer open durf te toen om wat voor een reden dan ook.
Is dat dan de bedoeling??
Want daar komt het ondertussen wel op neer.
Black Lives Matter, Die knecht van, OVP, vrouwen, wel of niet vaccineren.
Als ik daar een mening over heb wordt ik met de grond gelijk gemaakt.
O ja dat mag ook niet want dat is milieu vervuiling.
Wat dat betreft heeft Bokt tegenwoordig een hele slechte reputatie. Begint aardig op FB of Twitter te lijken.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:37

Karl en Oomens verwoorden het eerder al goed.

Nog even kort en bondig en iets anders en in mijn woorden,

Op het moment dat je de groep zélf niét laat corrigeren bij feitelijke onjuistheden, móét bokt die taak op zich nemen.
Ik verwacht niet dat bokt een professional in huis heeft die dat kan.

Maar misinformatie laten verspreiden zónder mensen de kans te geven om erop te reageren is een vorm van ontoelaatbare censuur wat mij betreft.

Een centraal topic over hoe om te gaan met maatschappelijke druk als jij afwijkt van de norm: niets mis mee. Waardevol zelfs mogelijk.
(En mán, wat zou ik daar een hoop kunnen inbrengen...)

Maar een topic onder verkapte titel waarin mensen de kans krijgen om wetenschappelijk onjuiste informatie te verspreiden, informatie die grote gevolgen kán hebben voor mensen/de maatschappij, zónder weerwoord.

Sorry bokt.

Jullie slaan de plank hier echt enorm mis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:40

En die bedoel ik dus.
Geen platform voor foute info(zeker als het gaat om medisch en of wetenschappelijk.
Als nuchter mens voel ik mij steeds onzekerder worden in deze wereld.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 14:45

Karl66 schreef:
Sica schreef:
Als het topic dan weer een discussie word waarom ze wel zouden moeten vaccineren en dat de redenen waarom ze het niet doen onzin zijn, is dat plekje hun dus meteen afgenomen.

Dus Bokt profileert zich nu officieel als een nieuw wappiekanaal, waar ongestoord onzin over het vaccineren mag worden geplaatst? De mods hebben al eerder aangegeven dat ze geen inhoudelijk oordeel willen vellen over argumenten, want dat is hun taak niet en ze staan ook niet toe dat andere mensen erop in gaan. Daarmee maak je Bokt dus een vrijplaats om ongestoord onzintheorieën te kunnen verkondigen.

EENS! Echt te bizar voor woorden. Als dit het nieuwe beleid van Bokt is, ze zelfs faciliteren dat er een nieuw topic geopend wordt en dat de modjes daarin de OP al zeggen dat het alleen voor niet vaccineren is. Ik ben geloof ik wel klaar met Bokt. Zo kan ik een forum echt niet meer als serieus medium beschouwen. Ik vind Bokt leuk omdat je met elkaar kan discussieren en dat je daarom dus ook eens iets van andersdenkenden kan leren..maar goed, als dat dood gemoddereerd wordt... :evaw:

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:31

Interessante vraag en een kwestie waar wij als moderatorteam ook enorm mee worstelen. Goed dat jullie dit dus aankaarten. :j

Bokt-breed modereren we al langere tijd niet meer actief op 'offtopic' posts, met het idee dat een discussie zich moet kunnen ontwikkelen, net zoals een gesprek offline zou kunnen. Echter merkten we op [CV] dat mettertijd eigenlijk alle topics verzandden in in dezelfde discussie tussen mensen die wel of niet in COVID19, de maatregelen, het vaccin etc. 'geloven' (om het beknopt, bij gebrek aan een beter woord, te beschrijven). Dat is voor niemand een prettige situatie. We hebben toen uiteindelijk besloten om te stellen dat die discussies in een beperkt aantal topics gevoerd moest worden, en grijpen dus in wanneer het elders ter sprake komt. Op basis van die beslissing is hier gekozen voor een topic waarin gesproken kan worden over de keuze niet te vaccineren, zonder dat dit topic óók verzand in de discussie zoals eerder besproken.

Bokt biedt een platform voor vrije meningsuiting, en (binnen bepaalde grenzen) vinden we het belangrijk dat alle meningen, ook 'onpopulaire' of afwijkende meningen, ter discussie gebracht mogen worden. Dat brengt absoluut moeilijke kwesties met zich mee, want het is niet altijd volledig helder waar die eerder genoemde grens dan precies ligt. Wij zijn daarin als moderatorteam ook zeker zoekende in, en kijken daarbij ook naar hoe dit bijv. op andere (social) media aangepakt wordt.

Als ik de reacties hier samenvat, heb ik het idee dat jullie een strenger modbeleid zouden willen zien op de inhoud. Dat is echter voor ons ook een heel moeilijk, want hellend vlak, en iets waar we doorgaans van weg proberen te blijven omdat het vrijwel onmogelijk is om daar eenduidig en consequent beleid op te maken. Hoe zouden jullie dat concreet voor je zien?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:34

Helemaal geen strenger beleid. 1 lijn trekken, geen topics voor enkel gelijk gestemden voor enkel bepaalde onderwerpen.
Gewoon alles gelijk behandelen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:37

Dat is inderdaad ons standaardbeleid :j Echter merkten we op [CV] dat dat een vervelende situatie opleverde, waarin heel veel topics uiteindelijk verzand raakten in dezelfde discussie. We kregen van heel veel gebruikers signalen dat dit als enorm vervelend en frustrerend ervaren werd... Zodoende zijn we er vanaf geweken voor [CV] specifiek, maar dat brengt ook nadelen met zich mee.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:37

Nee.
Ik wil geen strenger modbeleid op inhoud. Zeker niet.
Echt verkeerd begrepen!

Maar ik vind dat áls je ervoor kiest om een afwijkende stroming ruimte te geven zónder dat er op gereageerd mag worden, dat dán op feitelijke juistheid gemodereerd moet worden ter bescherming van kwetsbare mensen.

In de basis vind ik dat het topic waar het nu om gaat open had moeten blijven.

Met duidelijke moderatie op onbehoorlijk gedrag en persoonlijke sneren (want die waren er en van víes niveau)

Daarnaast hád er voor gekozen kunnen worden om hem meer on topic te houden.
En dat is dus niet pro / contra, maar omgaan met druk...
De titel was wel echt slecht gekozen om dat voor elkaar te krijgen.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:39

Waarom mogen er geen discussies zijn? Wat is daar erg aan?

Ik heb het al een paar keer gezegd maar ik heb heel hard het idee dat jullie het laten gaan tot er meerdere tems binnenkomen op een topic en dan gaat het op slot. Klopt dat? Want ik zie het vaak hard tegen hard gaan en niks aan de hand en dan krijg je opmerkingen van 'jij durft' of iets in die geest, je weet iig van de reacties dat er op de tem knop gedrukt wordt en dan komt het slotje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:41

Geen strenger beleid maar consequent zijn. Geen voedingsbodem voor..................er is al genoeg onzin op deze wereld.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:43

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:43

Femke_Tweety, dan zijn we het daarover eens! :j

In het nieuw geopende topic is dat ook de bedoeling: een discussie over het omgaan met druk om al dan niet te vaccineren, maar zonder dat dat opnieuw verzand raakt in een pro/contra discussie :j . Wellicht dat dat niet duidelijk is in de huidige opzet, daar moeten we dan even goed naar kijken!

De reden om het oude topic op slot te zetten is voornamelijk dat de sfeer daar inmiddels zodanig was geworden, dat het niet waarschijnlijk leek dat dat goed ging komen. Zodoende dus de insteek om met een schone lei opnieuw te starten.

Luxx: het is zeker geen bewuste keuze om iets te 'laten gaan'! Het is een balans zoeken tussen enerzijds ruimte laten voor discussie en ingrijpen wanneer de discussie er overheen gaat. Een discussie mag best fel worden, we willen daarin ook niet te snel ingrijpen want er moet ruimte zijn om de spreekwoordelijke degens te kunnen kruisen. Echter kan de sfeer ook ineens flink omzwaaien en in een enkel geval is dat niet meer bij te benen en wordt er gekozen voor een tijdelijk slotje. Dat is absoluut nooit de bedoeling, maar soms helaas wel de realiteit...

Echwel: Het lijkt zo simpel ja, maar dat is het simpelweg niet altijd. Aarde is plat vs. rond is een eenvoudig voorbeeld, maar er zijn ook legio voorbeelden waar de situatie subtieler ligt en waar het dus niet zo knip en klaar is waar je de grens moet gaan trekken.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:44

Hanmar schreef:
Als ik de reacties hier samenvat, heb ik het idee dat jullie een strenger modbeleid zouden willen zien op de inhoud.

Nee, dat vat je verkeerd samen. Laat ik het duidelijk stellen, vrijheid van mening moet op Bokt in alle topics gegarandeerd blijven. Geen afgesloten topics voor gelijkdenkenden. Het afgesloten topic dat nu voor de antivaccers werd gecreëerd is te belachelijk voor woorden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:47

Hanmar schreef:
Dat is inderdaad ons standaardbeleid :j Echter merkten we op [CV] dat dat een vervelende situatie opleverde, waarin heel veel topics uiteindelijk verzand raakten in dezelfde discussie. We kregen van heel veel gebruikers signalen dat dit als enorm vervelend en frustrerend ervaren werd... Zodoende zijn we er vanaf geweken voor [CV] specifiek, maar dat brengt ook nadelen met zich mee.

Geen vervelende situaties, wel een aantal bokkers die het niet aan kunnen om te horen wat andere mensen denken.
Maar voor praatgroepjes van gelijk gestemden zijn genoeg media.

Het is wat mij betreft echt geen professioneel beleid om hier in mee te gaan. Echt heel slecht...
Zeker op een dergelijk onderwerp.
Op andere onderwerpen waren jullie wel duidelijk en rechtlijnig, zou jullie sieren het nu ook te doen.
Laatst bijgewerkt door c_alsemgeest op 05-06-21 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:48

BigBen schreef:
Hanmar schreef:
Als ik de reacties hier samenvat, heb ik het idee dat jullie een strenger modbeleid zouden willen zien op de inhoud.

Nee, dat vat je verkeerd samen. Laat ik het duidelijk stellen, vrijheid van mening moet op Bokt in alle topics gegarandeerd blijven. Geen afgesloten topics voor gelijkdenkenden. Het afgesloten topic dat nu voor de antivaccers werd gecreëerd is te belachelijk voor woorden.

Goed, dan vat ik jouw mening niet goed samen, maar hierboven komt toch ook vaak 'geen voedingsbodem bieden', geen platform bieden voor fake news; dat is wel degelijk een kwestie van modereren op inhoud.

Ik snap jullie punt absoluut, dat vooropgesteld. De intentie is ook niet om topics te creëeren voor uitsluitend gelijkgestemden: wél is in dit geval gekozen om te verzoeken om bepaalde discussies elders te voeren, omdat we hebben gezien dat we anders een subforum vol topics hebben die allemaal in dezelfde discussie beland zijn. Zoals gezegd kregen we van heel veel gebruikers terug dat dit een frustrerende situatie aan het worden was, zodoende poging om het zo op te lossen. Niet om gebruikers te weren, maar wel om bepaalde onderwerpen te kanaliseren.

Dat het kennelijk overkomt alsof er topics zijn waar alleen gelijkgestemden mogen posten, is vervelend, want dat was zeker niet de insteek. Ik ga ernaar kijken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:48

Het staat letterlijk in de OP...

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:50

Hear hear...

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-21 15:54

Nee, of althans, dat lees ik er niet in. In de OP van het topic staat dat het een topic is waar mensen kunnen praten over niet-vaccineren en de druk die zij voelen om dat wel te doen. Daarnaast een moderatoropmerking van de mededeling dat het niet gaat over wel/niet vaccineren en de verschillende covid19 vaccins. Er staat niet dat mensen die voor vaccineren zijn zich er niet in mogen mengen; alleen dat er voor de discussie over wel/niet vaccineren andere topics zijn.

Ik zeg niet dat dit beleid in ijzer gegoten is, zeker niet. Het is heel nuttig dat dit aangekaart wordt en dat we het kunnen bespreken. Ik leg alleen uit waarom het zo tot stand gekomen is, namelijk naar aanleiding van signalen van veel gebruikers die aangaven de situatie op [CV] vervelend te vinden.