Met lede ogen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:41

Helaas zelfs meldingen gedaan aan politie, DB ed leveren heel vaak niets op.
Pas als het/de beest/beesten in kwestie zijn hemelen komt de aap uit de mouw.

superpony

Re: Met lede ogen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:47

Er wordt overigens enorm veel gelogen op Bokt en dat is echt lastig, want wie gaat men geloven? degene die een mooi zielig verhaal schrijft, of degene die de waarheid over iemand meldt?? ( even er vanuit gaande dat het de waarheid is en iemand diegene echt kent )

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:52

magda_90 schreef:
Als het je echt aan het hart gaat... Negeer het dan.

Want dat is in de geschiedenis van de mensheid enorm succesvol geweest idd. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:52

Avalanche81 schreef:
magda_90 schreef:

:')

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:57

Avalanche81 schreef:
magda_90 schreef:

Het is een topic op het internet.
Topic.
Internet.
Relativeren. ;)

Wat kun je online doen dan? Als mensen daadwerkelijk open staan, kun je ze helpen. Doen ze dat niet, nouwja dan niet. Dan ga je verder met je leven.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 15:59

Wat is je probleem, ik ben het met je eens O:)

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:01

Er is in het verleden een andere bokker die ook steeds paarden kocht maar er niet voor kon zorgen. Zij mocht geloof ik toen geen topics meer openen?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:04

En als iedereen zo denkt, gebeurt er nooit wat. Mensen hier houden toch van paarden? Bokt is er voor vragen, leuke verhalen, adviezen etc.
Een TS vraagt iets en als mensen uit alle macht proberen te helpen voor een paard, is dat toch meer uit liefde voor de dieren dan iets anders.

Mensen zijn echte kudde dieren. Ik zie dagelijks vreselijke filmpjes van bepaalde trainers voorbij komen en die worden aanbeden door een groep mensen die alleen oeh en ahh roepen en iemand heel onterecht op handen dragen.
Pas als die mensen continu lezen, zien en horen dat het niet oke is, gaan ze ooit misschien nadenken. Al is het er maar 1 die gaat nadenken, kan zij het misschien weer doorgeven.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:07

Er wordt hier gesteld dat het in desbetreffende topics logisch is dat je emotioneel (en daardoor bv boos) wordt, maar naar mijn mening is dat helemaal niet zo normaal.

Een geërgerde of boze toon zal een ander écht niet aansporen om zijn of haar handelen aan te passen, in het ergste geval doet het het tegenovergestelde.

Daarnaast vind ik dat het ook getuigd van een gebrek aan zelfcontrole. Het gaat nota bene om mensen en dieren die je niet eens kent en waar je voor het topic nog nooit mee te maken hebt gehad.

Je raakt toch ook niet zo van slag bij ieder zielig facebookfilmpje? :o

(Ik snap wel als het je raakt, maar niet waarom je dan beslist daarnaar te reageren.)

Dat gezegd te hebben... vind ik de oplossing die aangedragen is om als voorwaarde te stellen dat je contact moet opnemen met de DA alvorens je een topic op MD opent, een hele goede. (Sorry, een hele mond vol.)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:09

Een topicverbod is wat mij betreft géén oplossing. Dan blijven deze dingen nog meer onder de radar.

(Silverdapple, ik ga er niet te veel specifiek op in want dit topic gaat over een ruimere zaak dan het voorbeeldtopic dat genoemd is, maar je derde alinea klopt niet helemaal. Er zijn een aantal Bokkers die wel degelijk persoonlijk betrokken zijn geweest bij deze TS haar voorgeschiedenis, waaronder ikzelf.)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:10

superpony schreef:
En als iedereen zo denkt, gebeurt er nooit wat. Mensen hier houden toch van paarden? Bokt is er voor vragen, leuke verhalen, adviezen etc.
Een TS vraagt iets en als mensen uit alle macht proberen te helpen voor een paard, is dat toch meer uit liefde voor de dieren dan iets anders.

Mensen zijn echte kudde dieren. Ik zie dagelijks vreselijke filmpjes van bepaalde trainers voorbij komen en die worden aanbeden door een groep mensen die alleen oeh en ahh roepen en iemand heel onterecht op handen dragen.
Pas als die mensen continu lezen, zien en horen dat het niet oke is, gaan ze ooit misschien nadenken. Al is het er maar 1 die gaat nadenken, kan zij het misschien weer doorgeven.

Precies dit. Als je altijd maar in je eigen echo chamber zit, ga je nooit nadenken. En de mensen die niet van plan zijn te leren bereik je er niet mee, maar de mensen die wel beter willen maar niet beter weten wel :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:10

Dierenartsen worden meestal wel ingelicht maar niet vaak genoeg/snel genoeg ect.
Dus ik denk dat die regel niet gaat werken..

Enige wat bokt kan doen (en vooral de gebruiker) is het topic niet laten escaleren

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:17

Tieneke schreef:
Een topicverbod is wat mij betreft géén oplossing. Dan blijven deze dingen nog meer onder de radar.

(Silverdapple, ik ga er niet te veel specifiek op in want dit topic gaat over een ruimere zaak dan het voorbeeldtopic dat genoemd is, maar je derde alinea klopt niet helemaal. Er zijn een aantal Bokkers die wel degelijk persoonlijk betrokken zijn geweest bij deze TS haar voorgeschiedenis, waaronder ikzelf.)

Ik had geen specifiek onderwerp in gedachten, als men wel persoonlijk betrokken is geweest dan is het natuurlijk een ander verhaal!

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:17

superpony schreef:

Maar waarom wil je zo graag dat iedereen zich voegt naar jouw mening?

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:20

silverdapple schreef:
Er wordt hier gesteld dat het in desbetreffende topics logisch is dat je emotioneel (en daardoor bv boos) wordt, maar naar mijn mening is dat helemaal niet zo normaal.

Een geërgerde of boze toon zal een ander écht niet aansporen om zijn of haar handelen aan te passen, in het ergste geval doet het het tegenovergestelde.

Daarnaast vind ik dat het ook getuigd van een gebrek aan zelfcontrole. Het gaat nota bene om mensen en dieren die je niet eens kent en waar je voor het topic nog nooit mee te maken hebt gehad.

Je raakt toch ook niet zo van slag bij ieder zielig facebookfilmpje? :o

(Ik snap wel als het je raakt, maar niet waarom je dan beslist daarnaar te reageren.)

Dat gezegd te hebben... vind ik de oplossing die aangedragen is om als voorwaarde te stellen dat je contact moet opnemen met de DA alvorens je een topic op MD opent, een hele goede. (Sorry, een hele mond vol.)

Dan maar gebrek aan zelfcontrole. Ik word daar echt niet anders van als men dat zo ziet.

En ja, ik trek me behoorlijk wat leed aan. GELUKKIG maar. Er zijn nou eenmaal mensen die zich wel wat moeten aantrekken, anders verandert er nooit wat.
Laat de rest dan maar verder gaan zonder om te kijken.

En ongezien is niet waar. Mensen plaatsen foto's en filmpjes die zo overduidelijk zijn, dat zelfs een niet paarden mens wel ziet dat een dier zich echt niet goed voelt, mager is or whatever.

En Bokt is ook weer niet 100% anoniem. Ik weet bij sommige mensen wie achter een naam zitten en hoe hun paarden erbij staan of hoe zij rijden. Als ik dan de leugens hier lees of hun internet wijsheden, moet ik daar bijna om lachen als het niet zo triest was.

Het gaat om dieren, levende wezens. Mooi dat de mens zichzelf daarboven heeft gezet. Ik niet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:22

Pipodipo schreef:
superpony schreef:

Niet mijn mening? Daar gaat het helemaal niet om.

Het gaat om topics met beeldmateriaal en leugens, waar MEERDERE bokkers reageren met een algemene reactie; haal een veearts/echte paardenarts.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:24

superpony schreef:
Pipodipo schreef:

Niet mijn mening? Daar gaat het helemaal niet om.

Het gaat om topics met beeldmateriaal en leugens, waar MEERDERE bokkers reageren met een algemene reactie; haal een veearts/echte paardenarts.

Je had het over filmpjes van bepaalde trainers waar mensen oooh en aaaah bij roepen en waarvan jij kennelijk vindt dat niet zo oh en ah zijn. Wat heeft dat te maken met veeartsen erbij halen?

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:25

Laten we oppassen dat het hier niet over 1 topic of persoon gaat, dan gaat dit topic ook dadelijk op slot.

Ik denk dat er vrij weinig aan te doen is. Bokt en de Mods zijn geen dierenpolitie en ze hebben het al druk genoeg met andere dingen en zelfs die dingen gaan lang niet allemaal goed. Kan je nagaan als ze de taak dierenpolitie erbij krijgen. :+

Dus vind ik sommige antwoorden tever gaan. Maar wat dan? Topic sluiten betekent niet dat het paard er beter van wordt, zorgen dat de TS geen berichten meer kan posten ook niet. Een TS die zulke enorme oogkleppen opheeft, kun je in mijn ogen niet helpen, tenzij je zelf het paard oplaad naar de kliniek of een dierenarts laat komen op jouw kosten. Maar welje Bokker zou dat doen?

Edit: mijn 1e opmerking is niet als sneer bedoeld. Modjes hebben het vooral nu enorm druk want er komen nogal wat topics in forumzaken. En overal reageert er minstens 1 mod en wordt het besproken in het team. Volgens mij draait het team overuren om alles maar te bespreken. Ik ben het heel vaak niet met de Mods eens, maar wil nu toch wel een compliment geven. Ookal vind ik de uitkomst vaak jammer, ik heb wel de indruk dat er meer overlegt en besloten wordt dan een tijd terug.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:28

Pipodipo schreef:
Je had het over filmpjes van bepaalde trainers waar mensen oooh en aaaah bij roepen en waarvan jij kennelijk vindt dat niet zo oh en ah zijn. Wat heeft dat te maken met veeartsen erbij halen?

Als je even het geheel leest; Het gaat erom dat als je wil ingrijpen je dat als Bokt niet kan. Alles heeft met elkaar te maken. Huisvesting, voeding, training, medische zorg.......

Darna had ik het over kudde gedrag. Dat mensen een voorbeeld volgen. Ik gaf als voorbeeld dat ik trainers zie met echt walgelijke filmpjes die op handen worden gedragen. Dan geloof je me niet, zal mij verder worst wezen, maar hoe mensen paarden inrijden van nog geen 2 jaar, als 2 jarige........
Maar dat maakt niet uit. Het gaat om hoe mensen elkaar wel of niet helpen en volgen.

De TS uit het bewuste topic krijgt vast pb's met steun. En dan krijg je zoals iemand al schreef; het is bokt maar, azijnzeikers etc. Want zeker als men niks wil doen, de waarheid niet wil horen, is dat de oplossing om er van weg te lopen.

Er is een heel groot grijd gebied. Maar echt brood mager, echt ziek, echt kreupel, echt mishandeling met rijden, zijn echt overduidelijk.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:31

Wat is dit voor drang de laatste weken om anderen via het Bokt beleid jouw mening op te dringen?

Geld hetzelfde voor het fake-news topic. Iemand doet niet wat je wil en dan moet Bokt er wat aan doen? Zo werkt dat toch niet in de maatschappij, vind het bericht van Askja echt veel ste ver, daar zijn modjes niet voor :)

En ja, vind ik op persoonlijke titel dat sommige mensen gewoon moeten stoppen met paarden houden: Ja, het is het honderdste topic wat zo verloopt.

Zijn er waarschijnlijk ook mensen die vinden dat onze dravers mishandeld worden: Ja ook. Die vinden dat ik moet stoppen met paarden houden: ja ook.

Is een glijdende schaal, je vind allemaal dat je het zelf goed doet en de ander het beter moet doen.

Hoe moet Bokt dit checken dan? Als een TS zegt dat er een DA bij is geweest ben je toch klaar?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:31

Pipodipo schreef:
superpony schreef:

Ik weet niet of superpony dat wil :)

Voorbeeldje: iedereen weet denk ik nog wel dat het bitloos gebeuren, en het natural gebeuren populair werd. Ik vond het toen nog vrij normaal om de paarden alle dagen op stal te hebben, en misschien een paar uur buiten.

Ik heb nooit gevonden dat bitloos/boomloos/stalloos/ijzerloos/dekenloos de heilige graal is, en dat vind ik nog niet. Maar ik ben wel gaan nadenken, en leerde anders met mijn paard omgaan. Mijn zadel heeft een boom omdat ik na enig zoekwerk begreep dat een boomloos zadel de druk minder goed verdeelt, en dus ben ik daarin bij mijn mening gebleven.

Ik vind 23 uur per dag op stal echt niet meer oke, maar kan prima leven met de nachten op stal. Maar ik heb ze het liefst 24/7 buiten, al is dat wel met deken, want die hebben ze wel nodig, ivm slecht wintervacht aanmaken.

Ijzerloos: als het kan, geef ik daar de voorkeur aan, al geloof ik gerust dat er paarden zijn die er wel een nodig hebben.

Waarmee ik maar wil zeggen dat je gerust kan gaan nadenken zonder daar helemaal in mee te gaan.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-20 16:31

Het ongezien oordelen vind ik ook niet van toepassing als een TS zelf foto’s en filmpjes blijft plaatsen ter update. Dan zeg je dus als TS ‘zo gaat het nu met mijn dier’ en op basis dáárvan krijg je reacties.

Het gaat hier dus niet om een fototopic met een wat schraal paard dat ‘siehlug’ is maar om een topic wat tijden aan voortsleept en elke update duidelijk verslechtering in toestand laat zien. Bijvoorbeeld vermagering, bepaald gedrag of andere duidelijk uiterlijke kenmerken. Op dat moment vind ik het inderdaad begrijpelijk dat men gefrustreerd raakt en denkt ‘hoe in vredesnaam kun je dit zo door laten sudderen zonder medisch ingrijpen??’
En op dat moment vind ik echt dat een TS verantwoordelijk is voor het verloop van zo’n topic. Nee, je zou niet gefrustreerd moeten gaan reageren. Maar is het begrijpelijk dat dat na langere tijd gebeurd? Imo wel.

Mag je als beheer/mods dan nog van je gebruikers verwachten lief en <3 te reageren? Dát is de kern van mijn vraag. Imo is dat niet helemaal fair namelijk.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:39

Een ander topic, langer geleden liep ook zo uit de hand. TS wilde haar hart luchten, paard stond al op de kliniek etc... Maar volgens de kudde hier was het niet goed genoeg. Pagina's lang, want de wannabe dierenartsen hier wisten het allemaal beter dan de TS en de kliniek zelf. Topic uiteraard op slot.

Laatst herinnerde ik mij dat topic en heb ik haar een berichtje gestuurd. Paard is weer geheel de oude geworden met behulp van de kliniek. En dat is niet één topic maar is vaker zo.

Mijn punt: accepteer dat mensen de weg bewandelen die zij kiezen. Willen ze advies, dan staan ze er wel voor open. Maar wie ben jij om er dan volledig tegen in te gaan als dat zo is?

Het gaat ook om respect. En nogmaals, daar mag hard worden opgetreden als dat respect er niet is.
En is het al helemaal niet de taak van een online forum om richtlijnen op te stellen hoe medische hulp eruit dient te zien.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:42

Mars schreef:
Het ongezien oordelen vind ik ook niet van toepassing als een TS zelf foto’s en filmpjes blijft plaatsen ter update. Dan zeg je dus als TS ‘zo gaat het nu met mijn dier’ en op basis dáárvan krijg je reacties.

Het gaat hier dus niet om een fototopic met een wat schraal paard dat ‘siehlug’ is maar om een topic wat tijden aan voortsleept en elke update duidelijk verslechtering in toestand laat zien. Bijvoorbeeld vermagering, bepaald gedrag of andere duidelijk uiterlijke kenmerken. Op dat moment vind ik het inderdaad begrijpelijk dat men gefrustreerd raakt en denkt ‘hoe in vredesnaam kun je dit zo door laten sudderen zonder medisch ingrijpen??’
En op dat moment vind ik echt dat een TS verantwoordelijk is voor het verloop van zo’n topic. Nee, je zou niet gefrustreerd moeten gaan reageren. Maar is het begrijpelijk dat dat na langere tijd gebeurd? Imo wel.

Mag je als beheer/mods dan nog van je gebruikers verwachten lief en <3 te reageren? Dát is de kern van mijn vraag. Imo is dat niet helemaal fair namelijk.

Het hangt er ook vanaf waarom een topic geopende wordt, zit er een vraag aan vast of niet?

Avalanche, allemaal leuk en heel fijn dat je bent gaan nadenken, maar in wezen vindt niemand het echt interessant. Alleen de groep mensen die wil meeblaten en roepen dat ze ook ontzettend zijn gaan nadenken, die zullen hun steun laten horen in hun reacties.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-20 16:43

Ik snap de frustratie enorm. Heb recent ook een dergelijk topic gevolgd en snapte ook niet zo goed waarom de TS haar verantwoordelijkheid niet nam.

Maar.... Het is niet aan Bokt of aan haar gebruikers om hier op in te grijpen op basis van foto's en filmpjes. Adviseren ja. Tips geven ja. Maar verbieden te posten, nee. Bokt is een platform, het biedt een medium om te posten aan gebruikers. En ieder moet zijn/haar eigen verantwoordelijkheid in nemen. Neemt iemand de verantwoordelijkheid niet, dan kan de community (lees: andere gebruikers) proberen iemand adviseren en leiden richting verantwoordelijkheidsgevoel. En lukt dat niet, dan zul je het moeten loslaten, hoe lastig ook.

De frustratie is absoluut begrijpelijk. Maar imo geen reden om medische topics te verbieden. Het is niet aan Bokt (of de mods in dit geval) om in te gaan moeten schatten wat wel of niet geplaatst mag worden. Ook zij zijn geen dierenarts en ook zij zien maar een deel van een (gekleurd, subjectief) verhaal.

Wat ik wel interessant vind, zijn de richtlijnen die Ibbel noemt. Maar dat betekent wel dat gevallen waarbij dus geen dierenarts is geweest, maar wel heel hard nodig is, dus niet meer in beeld zijn. Het verdwijnt onder de radar. Moeten we dat willen?