Voorbeeldfunctie mods

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 00:07

Zerena schreef:
Tjah op dit moment is het topic nog makkelijk te vinden.

Ik vind dit echt vallen onder pesten!

Hm snap ik eigenlijk wel. Ik vind het ook verhelderend om te lezen dat niet iedereen het met me eens is. Maar bij mij ging dit steeds meer wringen. Vandaar dit topic. En ja daar zit ook keer een stuk frustratie bij. Dat geef ik zeker toe.

Hiraeth: je hebt een goed punt dat de situatie zou kunnen escaleren als deze mod uit het team gezet wordt. Niettemin vind ik dat hier wel een duidelijk beleid over moet zijn ( zeker op bokt, waar over quasi alles een beleid is).

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 00:09

Het grootste probleem met paardenmishandeling is, is dat er minstens zoveel verschillende ideeën over de vraag wat paardenmishandeling is als er verschillende stromingen op Bokt zijn. Ik denk niet dat wij als bokkers moeten willen bepalen wat wel en wat geen mishandeling is, voor je het weet heb je dan virtuele volksgerichten, waarbij een mod op de digitale brandstapel verbrand wordt. Als je al een mod wegens dierenmishandeling uit z'n functie zou willen zetten, dan zou daar volgens mij in ieder geval een veroordeling door de rechter voor moeten zijn.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 00:09

Maartje1990 schreef:
elnienjo schreef:
Heb net even gekeken over welk topic het ging, maar ik schrik het meest van de stalking: iemands adres achterhalen en aangeven? Sick!

Ten eerste zul je lezen in dat topic dat iemand dat diegene gepbt heeft. Niks stalking hoor. En ieders goed recht om dit dan aan te geven.

Maar daar gaat dít topic niet over

En ik lees dat het verhaal al bekend was bij de dierenbescherming.

Maar inderdaad daar gaat dit topic niet over.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 00:11

poes schreef:
Hiraeth: je hebt een goed punt dat de situatie zou kunnen escaleren als deze mod uit het team gezet wordt. Niettemin vind ik dat hier wel een duidelijk beleid over moet zijn ( zeker op bokt, waar over quasi alles een beleid is).

Maar hoe wil je een beleid maken over iets waar geen duidelijke definitie van is en waar eindeloos over gediscussieerd kan worden? Helemaal tegenwoordig in een tijd waar de paardensport aan de tand wordt gevoeld wbt mishandeling kun je er niet stellig één beleid over voeren.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 00:13

Of het nu een bokker of een moderator is op een gegeven moment mag er toch wel iets ondernomen worden in het belang van het dier. Ik heb het dan niet over inspectiediensten ofzo, maar een beslissing van het team om iemand aan te spreken en eventueel te bannen indien er geen rekening gehouden wordt met het paardenwelzijn. Als het zo uit de hand loopt dat gebruikers buiten bokt om melding gaan maken dan is het toch door een gebrek aan actie van de beheerders/moderators.

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 00:15

chevax schreef:
Xritt schreef:
Sorry, maar ik vind de mods vaak erg lafjes.

Heb je concrete voorbeelden waarom mods lafjes zouden zijn?

Dan zou ik topics door moeten spitten. Daar heb ik geen zin in. Want dan zou ik pas echt concrete voorbeelden kunnen plaatsen. Maar dan nog blijft het een mening. Ik heb sinds ik op Bokt zit, vaak dit gevoel. Ik plaats niet vaak iets. Maar lees wel regelmatig mee.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 00:19

Ik vind dat je als kleurtje zeker een voorbeeldfunctie hebt, dat zeg ik als ex teamlid. Ik lette extra op op wat ik postte en wat voor topics ik opende, juist omdat je meer opvalt met een kleurtje. Ik vind dus zeker dat je er als mod of ander teamlid op afgerekend kan worden als je te ver gaat. Maar ja dan is de vraag, wat is te ver? Dat is een hele lastige vraag die niet eenduidig te beantwoorden is.

poes

Re: Voorbeeldfunctie mods

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 00:25

Maar het is niet omdat die vraag moeilijk te beantwoorden is dat je er niet mee moet doen. Daar kun je wel degelijk goede afspraken over maken. Zo kan bvb afgesproken worden dat als er bvb bokkers vinden dat het niet meer kan, het team er naar kijkt en er een beslissing in neemt. Het is geen exacte wetenschap nee, maar dat wil niet zeggen dat je er niets mee kunt.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 00:34

Hiraeth schreef:
poes schreef:

Maar hoe wil je een beleid maken over iets waar geen duidelijke definitie van is en waar eindeloos over gediscussieerd kan worden? Helemaal tegenwoordig in een tijd waar de paardensport aan de tand wordt gevoeld wbt mishandeling kun je er niet stellig één beleid over voeren.

De wet is hier heel duidelijk over hoor. Zie volgende tekst. Punt 2 en 3 is hier duidelijk aan de orde.

Dierenverwaarlozing is volgens de wet het onthouden van de nodige zorg van een dier. Wat is de nodige zorg?

1. Vrij van dorst, honger en onjuiste voeding
2. Vrij van fysiek en fysiologisch ongerief
3. vrij van pijn, verwonding en ziektes
4. Vrij van angst en chronische stress
5. Vrij om natuurlijk gedrag te vertonen
Het verbod op dierenverwaarlozing geldt alleen voor gehouden dieren. Alleen degene die een dier houdt is verantwoordelijk voor de goede zorgen van zijn gehouden dier.

Deze mod voldoet hier niet aan en geeft zo een zeer slecht voorbeeld van hoe je met paarden, verkerende in medische nood, omgaat.
Ik wist niet eens dat groen betekende dat je een moderator bent. Het is dat ik het later zag, anders had ik dit niet geloofd.
Ik kan deze persoon als mod niet serieus meer nemen.
Dus de uitspraak dat het 2 gescheiden dingen zijn, gaat bij mij al niet op.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 00:34

Ik vind het zeker wel een voorbeeldfunctie. Ze kozen er zelf voor, je weet wat er bij komt kijken. Misschien staat er op sommige hun CV zelfs wel "Moderator bij topic Bokt". Alles wat online geplaatst word door hen is te traceren en als je groen bent gaat dat nog makkelijker. Mods plaatsen ook fotos online en mod in deze kwestie post zelfs haar dochters instagram online. Ben je niet bang dat mensen dat ooit gaan vinden en tegen je gaan gebruiken? Zeker als ze zien dat mensen zich zo'n zorgen maakte dat de dierenbescherming gebeld is?

Ik vind het een aardig uit de klauw gelopen situatie en mod in kwestie verdient in mijn ogen groen niet meer. Ook ivm hoe ze reageerde op bokkers die op zwart staan. banketstaaf, negerend, maar net volgens de Bokt regeltjes. Die macht mag je in mijn ogen niet misbruiken. Bovendien kan niemand mij wijsmaken dat mods niet onderling vriendjes politiek hebben. Wat niet onlogisch is, maar wel heel erg 'flauw' in desbetreffend topic.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 00:38

Karl66 schreef:
Het grootste probleem met paardenmishandeling is, is dat er minstens zoveel verschillende ideeën over de vraag wat paardenmishandeling is als er verschillende stromingen op Bokt zijn. Ik denk niet dat wij als bokkers moeten willen bepalen wat wel en wat geen mishandeling is, voor je het weet heb je dan virtuele volksgerichten, waarbij een mod op de digitale brandstapel verbrand wordt. Als je al een mod wegens dierenmishandeling uit z'n functie zou willen zetten, dan zou daar volgens mij in ieder geval een veroordeling door de rechter voor moeten zijn.

Laten we het eens over ethiek hebben, desnoods over dierethiek. Want aan de ene kant heeft een groep bokkers de mond vol over sporters die zogenaamd met dwangmiddelen hun paard tot prestaties dwingen en het paard de vrije keuze en vrijheid afnemen. Terwijl aan de andere kant een heldere zaak van jarenlange dierenkwelling gewoon goed gevonden en goedgepraat wordt. Het zit mij ook wel dwars dat het dan een vertegenwoordiger van het grootste paardenforum van de Benelux betreft. Als dit een beetje aangeeft hoe bokt.nl tegen dierenwelzijn aankijkt, dan zijn zij en de gebruikers nog lichtjaren verwijderd van een acceptabele situatie.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 00:45

Ik vind niet direct dat een mod direct een voorbeeldfunctie is, het is imo voor mij echt niet nodig dat elke mod z’n paard perfect rijd en perfect behandelt, want wat is perfect? 24/7 buiten? Dressuur? Buiten rijden? Er zijn zoveel mensen en zoveel wensen dus in die zin vind ik dat een mod geen voorbeeldfunctie heeft.

Wel vind ik het een probleem als een mod iets doet waardoor een paard veel pijn heeft ect. Dat kunnen verschillende dingen zijn, helemaal afranselen met een zweep maar ook het niet behandelen van een ziek paard. Lijkt me heel ongewenst voor het imago van bokt.
Bij het zoeken naar nieuwe mods word ook altijd gekeken naar “heeft deze persoon een opvallend verleden op bokt” ik weet zo uit m’n hoofd de exacte vraag niet meer, maar het komt erop neer dat altijd wordt gekeken of een mod-to-be controversieel in beeld geweest is. Doordat dat iets is waarop mensen afgewezen kunnen worden lijkt het mij ook vrij duidelijk dat bart/hoofdmods/bokt controversiële dingen bij mods zeer ongewenst vinden.

In die zin vind ik dus wel dat bokt van mods mag verwachten dat ze zich in elk geval aan de wet houden die hierboven al werd aangehaald:
Het verbod op dierenverwaarlozing geldt alleen voor gehouden dieren. Alleen degene die een dier houdt is verantwoordelijk voor de goede zorgen van zijn gehouden dier.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 03:02

Hippotha schreef:
De wet is hier heel duidelijk over hoor. Zie volgende tekst. Punt 2 en 3 is hier duidelijk aan de orde.

Dierenverwaarlozing is volgens de wet het onthouden van de nodige zorg van een dier. Wat is de nodige zorg?

Ach ladies kom nou. Met die regels gaan er ook hier op bokt zoveel dan door de mand en zouden geen paarden meer mogen hebben.
Ik ook niet, ik heb er 2 die zo kapot zijn als het maar kan. En ik zou op punt 2 en 3 plat gaan. De ene heeft een kapot spronggewricht, en de ander een kapot gebit en een kapotte kogel waar artrose in zit. Ze zullen beide echt best af en aan wel pijn hebben, waarbij bekkie en kogel kapot zichzelf ook nog eens extra in de kreukels werkt. Daar zou ik elke week een fysio voor kunnen laten komen met de idioterie die zij uithaalt. Fysiek kan je het aan beide zien maar ze springen beide nog als idioten rond als ze smorgens eruit mogen, en ik ga ze daarom dus ook echt niet in laten slapen oid. en al helemaal niet omdat er bokkers zijn die vinden dat dat als regel vastgehouden moet worden.
En hoeveel bokkers hebben geen paard met artrose staan?? Met een blessure die niet meer geneesbaar is. Moeten ook die hun paard dan laten gaan omdat "men" vind dat het dan onder die wet niet meer mag/kan? Of diegene die zich uit de naad werkt om z'n genetisch zieke paard (denk aan alle PSSM-ers) maar zo goed mogelijk te houden en te zorgen dat het dier zo weinig mogelijk pijn en ongemak heeft.
Dit is zon onreden om iemand dan geen mod meer te laten wezen, en ik doel daarbij idd op de mod die in dat betreffende topic volgens jullie het niet goed doet. Er zijn nl veel meer gewone bokkers die ook zulke "zieke" paarden hebben.
Ik denk dat het heel goed is als iedereen zich beseft dat we allemaal alleen maar achter een schermpje naar een ander reageren. En dus niet weten wat de rest van de dag/week/jaar zich precies afspeelt bij die persoon.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 07:15

Ik begrijp niet dat bokt een mod zo lang aan laten klooien. Dat paard staat al jaren met pijn en ze heeft geen geld om afdoende te zorgen voor het dier. Ik vind dat echt grenzeloos en heel tekenend voor die persoon.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 08:08

Ik vind dat mods zeker een voorbeeldfunctie hebben maar ook dat hier nogal sprake is van een grijs gebied. Een mod die als hobby in de tenneesse walking sport paarden traint door ze bijtend gif rond de poten te smeren zou nooit geaccepteerd worden, om maar een zijstraat te noemen, maar zelden zijn de zaken zo zwart wit. Ook in dit geval niet.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 08:15

poes schreef:
Maar het is niet omdat die vraag moeilijk te beantwoorden is dat je er niet mee moet doen. Daar kun je wel degelijk goede afspraken over maken. Zo kan bvb afgesproken worden dat als er bvb bokkers vinden dat het niet meer kan, het team er naar kijkt en er een beslissing in neemt. Het is geen exacte wetenschap nee, maar dat wil niet zeggen dat je er niets mee kunt.

Dat klopt. Je moet er wel wat mee doen. Achter de schermen zal ook echt wel druk overlegd worden op dit moment.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 08:25

Moderatoropmerking:
allen dank voor de input, zoals hierboven al gesuggereerd, we zijn in overleg..

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 08:32

Over de inhoud ga ik niet zoveel zeggen, is al genoeg gedaan.

Maar wat ik misschien wel bijna net zo erg vind is dat in desbetreffende topic de mod/ts een aantal keren flink uithaalt naar bokkers.
Mods hebben hierin een superieure positie oid?
Echt heel raar dat er niet eerder ingegrepen is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 08:47

Ik ben het in deze eens met de ts poes, hyppothea,murtul en Amy hierboven, ik snap dat er moeilijk een lijn te trekken valt, maar in deze vind ik m erg duidelijk.
Het verbaasde me erg dat degene waar t over gaat een mod was, ik heb een iets ander beeld van iemand die modereerd en ik denk dat je dat op een forum als dit met paarden welzijn voorop gesteld je dit niet kan tolereren.
En ik hoorde iemand die meerdere paarden met ouderdomspeoblemen heeft of chronische blessures, ja die hebben we allemaal en daar is het beeld van duidelijk en die hebben de zorg die ze het zo comfortabel mogelijk maakt en als het niet meer gaat of draagbaar is daar het eind . Dat hoop ik althans.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 08:48

In eerste instantie dacht ik: wat een gezeur, een mod hoort te modereren en meer niet dus klaar.
Maar heb het topic gevonden en schrik er wel van hoe slecht het paard is op de filmpjes. Dat kan je zo niet laten lopen en zeker geen 5 jaar als ik dit zo lees. Ik begrijp nu wel wat de anderen hier bedoelen met voorbeeldfunctie. Ik denk dat je als mod wel gewoon kan posten hier op het forum maar wel moet uitkijken met wat je post.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:06

Ik kende het topic niet, maar het is redelijk bizar hoe lang het allemaal geduurd heeft en voor het paard nog duurt.

Of er een regel moet komen voor mods of een soort screening mbt eigen paarden, voor iemand mag beginnen modereren: dat denk ik niet. Zo veel meningen, niemand in het team heeft de waarheid in pacht als het gaat over paarden houden.

Wel denk ik dat het de taak is van de hoofdmods om hun "personeel" op te volgen, ook zeker qua eigen postgedrag. Het zijn imo de hoofdmods die de mod moet coachen en moet aanspreken op dergelijke zaken. Want dit gedrag strookt niet met de functie op het forum.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:16

Ik kende het topic ook niet, maar naar het even doorgelezen te hebben, ben ik het wel eens. Moet je iedereen gaan screenen voordat hij of zij mod mag worden? Denk niet dat zoiets haalbaar is, want er is geen standaard richtlijn voor.
Wel ben ik van mening dat een mod zo moet handelen, zoals wij normale bokkers ook moeten handelen. Maar ook reageren in het topic en het handelen daar naar toe. Ik krijg soms het gevoel dat sommige mods zich wat beter voelen door dat kleuertje dan dat eigenlijk nodig zou zijn. Wellicht moet daar wat aanpassingen in gedaan worden..

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:25

Ik denk zeker niet dat er een duidelijke lijn te trekken is, er is een groot grijs vlak van subjectiviteit als het gaat om paarden houden. Dat kun je niet doortrekken naar je selectie voor een moderator.

Wel is het van belang dat controversiële zaken belicht worden: ik ben wel van mening dat een mod "vrij" hoort te zijn van controversiële visies en posts op Bokt. Iemand die visies op Bokt strooit die niet helemaal stroken zal niet gevraagd worden als mod. Als iemand al mod ís en zich controversieel opstelt in posts, dan is het een taak van de Hoofdmoderators om iemand aan te sturen. Ja dat zou je kunnen vergelijken met modereren op inhoud, en hoewel je dat op het forum met gebruikers doet, vind ik dat je dat wel met mods moet doen. Juist omdat je met je groene naam een voorbeeldfunctie heb.
Als HM ga je dan het gesprek met iemand aan en wijst iemand er op dat diegene niet handig bezig is zo. Wil iemand daar geen oren naar hebben en op dezelfde voet doorgaan, heeft die persoon in mijn ogen geen plek in het moderator team.
Wat iemand thuis doet kun je niet controleren. Wat iemand op Bokt plaatst moet zeker vallen onder de noemer voorbeeldfunctie.
Laatst bijgewerkt door Leo op 05-02-20 09:41, in het totaal 1 keer bewerkt

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:37

Ik ben het eens met Leo.
Als iemand , door zijn post, nooit als Mod zou zijn benoemd zou je iemand dus moeten afzetten als mod als hij /zij dingen gaat plaatsen waardoor de benoeming tot Mod nooit gebeurd zou zijn.
Wat een Mod privé doet kun je niet nagaan, maar wat een Mod post wel.
Deze Mod had helemaal niet hoeven posten en blijven posten over haar duidelijk pijn-lijdende paard.
Het lijkt mij een vrij duidelijke zaak.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:45

Hoe Leo het schrijft is precies hoe het hoort te gaan. Idd je valt door je kleurtje meer op, zoals ik al schreef. En daar moet je heel bewust mee om gaan. Een gewone gebruiker doet er al goed aan om goed na te denken voor hij/zij iets post. Een mod of ander kleurtje moet daar zeker 2 keer zo lang over na denken vind ik. Ik heb er in die tijd heel vaak voor gekozen om niet te posten, hoewel ik dat nu als zwarte gebruiker wel gedaan zou hebben in een vergelijkbare situatie.