Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:29

Maar Karl66 ik snap jullie niet. Even los wat iemand hier van vind. Ik heb in jullie topic ook geprobeerd een post te plaatsen als laatste dat inenten zeer zeker gebeuren moet. Maar jullie gaan er steeds weer over heen door naar de antivxxers te verwijzen. Waarom? Ik zie echt het probleem niet. Na mij is er ook een persoon gekomen die jullie ook zo fijn behandeld hebben. Die is weg en nu is het rustig. Dus jullie houden zelf het thema omhoog. Waarom ? Dat vind ik dus echt op indoctrineren lijken. Laat het toch gewoon doodbloeden.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:38

Een heel interessante en belangrijke discussie wordt hier aangesneden. Het is echter ook een hele lastige kwestie: er zijn heel erg veel zaken die weliswaar niet wetenschappelijk gestaafd zijn,maar waar wél hele volksstammen heel veel vertrouwen in hebben. Zo werden al homeopathie, alternatieve geneeswijzen, paranormale zaken genoemd het in het topic; maar denk ook eens aan religie. Geen wetenschappelijk bewijs, volgens sommigen waar/effectief, volgens anderen gevaarlijk om te opperen. Die grens is dus niet zó zwart/wit.

Op persoonlijke titel kan ik in al die gevallen een standpunt innemen. Alleen: op het moment dat we verbieden dat er op Bokt over gepraat wordt, dan passen we censuur toe. Dat is toch echt erg onwenselijk. Er zijn tal van onderwerpen te bedenken waar je zonder meer zou kunnen stellen dat het potentieel riskant is toe te staan dat er uitgebreid over gepost wordt. Het probleem is alleen dat het soms voor jou persoonlijk voor het ene onderwerp buiten kijf staat dat het niet toegestaan zou moeten worden, maar een ander onderwerp je juist weer heel na aan het hart ligt. Kortom: het ligt niet vaak zo simpel dat je een onderwerp redelijkerwijs kunt verbieden. Bokt is een vrij discussieforum waar, binnen de grenzen van de wet, dezelfde onderwerpen besproken moeten kunnen worden die leven in de maatschappij. Het is echt lastig,om te beslissen dat sommige onderwerpen dan plots niet mogen. Soms levert dat een situatie op waarvan je als gebruiker vindt dat iets niet toegestaan zou moeten worden; maar bedenk dan of er ook onderwerpen zijn die anderen verboden zouden willen hebben, die jij dan weer heel belangrijk vindt. Ik denk dat we allemaal wel iets zouden kunnen bedenken.

pmarena

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:49

Dani, ik denk dat als je al op bepaalde onderwerpen zou willen modereren, het het beste zou zijn om ze helemaal te weren van Bokt. Dus in het geval van bvb. het onderwerp "medisch": gewoon alles schrappen dat er over gaat.

Dan kies je geen partij, je loopt niet aan de leiband van een aantal fundamentalistische schreeuwers die denken dat ze de wijsheid in pacht hebben: je brandt gewoon als forum je handen niet aan het onderwerp.

Er zijn denk ik wel meer onderwerpen die niet op Bokt besproken mogen worden? Je zou dat lijstje wellicht kunnen aanvullen met onderwerpen waarmee je als forum echt in je maag zit wat je er mee moet doen.

Dat lijkt mij een veel fatsoenlijkere insteek dan partij gaan kiezen terwijl de gemiddelde Bokker en ook moderator, het gehele onderwerp niet kan overzien en alleen maar vanuit beperkte kennis en onderbuikgevoelens een eigen waarheid als dè waarheid neer gaat zetten en in het ergste geval ook nog de mensen met andere ervaringen / meningen maar een beetje op de brandstapel gaan lopen gooien.

Daar wordt het ook niet gezelliger op namelijk.
Er is nu gewoon een heel lijstje van onderwerpen waarbij je van te voren al weet dat het een heel onsmakelijk, grimmig sfeertje gaat krijgen zo'n topic....

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 13:53

Heel goed idee. Want ik vind het best wel eng dat het modteam in hun wijsheid over wel en niet onderwerpen boven ons gaan staan. Jullie zouden dat niet moeten willen. Bokt is een gezellig topic:-)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 14:06

Een grimmig sfeertje is iets anders dan bewust onwaarheden verspreiden pmarena. Modereren op gevoelsmatige onderwerpen lijkt me nogal voorkeursgevoelig en onwenselijk.

Ik vind het een heel interessant onderwerp en ook lastig waar de verantwoordelijkheid van een forum ligt in deze. In dit geval is de misinformatie best gevaarlijk (mazelen is weer terug) en is internet en met name social media een onwijs bron in het verspreiden van deze. Ik denk dat je daar iets mee moet.

Ik denk dat het niet wenselijk is hierop te modereren gezien het een discussie forum is- en blijft. Aan de ene kant kan de misinformatie twijfel zaaien, aan de andere kant kunnen de reacties erop deze weer wegnemen. Je zou als Bokt.nl wel een standpunt kunnen innemen in dit soort topics en deze als disclaimer bij de eerste post zetten (Wetenschappelijk is consensus over de werking van vaccins, Bokt draagt geen zorg voor de verdere inhoud en, twijfel je over dingen neem dan contact op met een medisch professional bij jou in de buurt). Dan neem je toch iets van verantwoordelijkheid zonder te censureren. Denk bijvoorbeeld ook bij medische topics, "consulteer je dokter of arts". Het internet als informatiebron kan best moeilijk zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 14:18

Woah het gaat al hard hier, ik wilde even zeggen dat ik het bewust algemeen heb gehouden omdat ik in het verleden bijvoorbeeld ook wel discussies heb gehad hier over of klimaatverandering wel of niet bestaat :)

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 14:19

Goede discussie!

Ik heb ook eens geTEMd naar aanleiding van een topic op WMS van mij. Ik werd daar zo wat "geindoctrineerd" om anders te doen dan wat de artsen aanbevolen, en dus ook tegen de laatste wetenschappelijke onderzoeken in te handelen.

Ik vond dat echt een kwalijke zaak omdat je hiermee dus iemand probeert over te halen om af te wijken van het medische (en wetenschappelijke) advies. Ik sta stevig in mijn schoenen, maar dat geldt niet voor iedereen.

Het lijkt mij heel goed om de mogelijkheid te behouden dat mensen aan kunnen geven dat zij baat hebben gehad bij 'iets' oid. Ook als het dus tegen de artsen hun advies in gaat. Maar het moet dan wel zo geformuleerd worden door de desbetreffende bokkers.

Misschien zoiets als op Nu Jij? Dat je likes kunt uitdelen voor reacties oid.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 14:22

Karl66 schreef:
goeroe schreef:
Waar leggen we dan de grens? Anti-vax, edelstenen, homeopathie, klimaatontkenners, religie? Als we gaan gummen in alles waarbij de wetenschappelijke basis ontbreekt kunnen we tent beter opdoeken.

De grens kan leggen bij informatie die een gevaar is voor andere mensen. Je moet ook niet vergeten dat mensen die dit soort leugens en halve waarheden verspreiden helemaal niet geïnteresseerd zijn in een discussie of in het bewijzen van hun gelijk. Die zijn alleen maar geïnteresseerd in het zaaien van twijfel. Daardoor is het ook altijd een ongelijke discussie. Je hoeft bijvoorbeeld niet te bewijzen dat de media een linkse agenda heeft. Op het moment dat je mensen aan het twijfelen hebt gebracht over de betrouwbaarheid van het nieuws, dan heb je de discussie al gewonnen. Kijk bijvoorbeeld naar de tweet van Peter Vandermeersch over de staatsmedia in Nederland, die dat linkt aan staatsmedia van semidictaturen. We kennen in Nederland niet eens staatsmedia en toch is er weer heel effectief twijfel gezaaid aan de betrouwbaarheid van het nieuws.

Aangezien ik alle voorbeelden die ik noemde potentieel gevaarlijk vind voor individuen en/of samenlevingen vind ik die grens helemaal niet zo eenvoudig te trekken. Helaas zullen er altijd mensen zijn die gevoelig zijn voor lariekoek. Twijfel is in mijn optiek iets heel waardevols en juist het begin van alle wetenschap. Het probleem is dat niet iedereen informatie op waarde weet te schatten. Bij veel mensen ontbreekt de basis van logisch redeneren. Daardoor trekken ze verkeerde conclusies, waar ze vervolgens bovendien niet meer vanaf te brengen zijn. Cru gezegd is een deel van de bevolking eigenlijk niet in staat om met het medium internet om te gaan. Ik denk dat er ruimte is voor verbetering en dat vooral het onderwijs daar een rol in moet spelen, maar het is een ingewikkeld probleem dat we nooit volledig zullen oplossen en al helemaal niet op bokt.

Als moderatorteam moet je naar mijn mening altijd boven de discussie blijven staan. Volgens mij is het prima om erop te wijzen dat niet elke bron betrouwbaar is en dat bij medische problemen beter een arts geconsulteerd kan worden. Individuele bokkers kun je ook aanspreken op hun manier van discussiëren. In bijzondere gevallen kan dat best wat strenger, maar volgens mij zijn daar best mogelijkheden voor zonder te hoeven censureren. Dit vergt wel wat handigheid en doortastendheid van het team en ik denk dan ook dat het niet verkeerd zou zijn om hier achter de schermen aandacht aan te besteden.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 14:25

Peroonlijk zou censuur op leugens die voor de medemens gevaarlijk zijn moeten kunnen.
Maar als men dat niet wilt, vind ik wel dat ze strenger mogen modereren op leugens. Verwijder ze dan niet maar zet er een groene hulk dat deze reactie niet strookt met de waarheid ofzo.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 14:36

Dinopino schreef:
Maar Karl66 ik snap jullie niet. Even los wat iemand hier van vind. Ik heb in jullie topic ook geprobeerd een post te plaatsen als laatste dat inenten zeer zeker gebeuren moet. Maar jullie gaan er steeds weer over heen door naar de antivxxers te verwijzen. Waarom? Ik zie echt het probleem niet. Na mij is er ook een persoon gekomen die jullie ook zo fijn behandeld hebben. Die is weg en nu is het rustig. Dus jullie houden zelf het thema omhoog. Waarom ? Dat vind ik dus echt op indoctrineren lijken. Laat het toch gewoon doodbloeden.

Hou toch op, je hebt het over iemand die voorstanders van vaccineren wegzet als hersenloze schapen, die, zonder na te denken, geloven dat wat de overheid vertelt de waarheid is en dat die overheid er, samen met de farmaceutische industrie, alleen maar op uit is om ons te knechten. En als je dan keer na keer alleen maar dit soort reacties krijgt op inhoudelijke berichten, dan is zij degene die niet fijn behandeld wordt? En ik snap best dat jij graag wilt dat dit soort halve waarheden en leugens gespuid kunnen worden, zonder dat er tegengas komt, want de mensen die voor vaccineren zijn, die schoppen het topic niet aldoor omhoog, dat doen de antivaxxers.

Los daarvan gaat dit topic veel verder dan vaccineren. Vandaar dat ik ook het voorbeeld van Peter Vandermeersch plaatste. Vandaar dat ik ook denk dat het moeilijk wordt om onderwerpen te verbieden. Je krijgt dan altijd grensgevallen, waardoor je een eeuwige discussie krijgt of een onderwerp wel of niet besproken mag worden en je mensen krijgt die deze censuur aangrijpen om hen onwelgevallige onderwerpen van Bokt te verwijderen. Maar wat je wel kan doen is het idee van tmr001, je kan als modteam afspreken dat je proactief in zulke topics aanwezig bent en waar nodig bijstuurt. Je kan afspreken dat als mensen claims maken in zo'n topic, dat ze dat moeten kunnen onderbouwen, waardoor je meningen niet meer als feiten weg kan zetten. En zo zijn er vast nog wel veel meer ideeën en waarschijnlijk ook nog betere, te verzinnen om de informatie in discussies betrouwbaarder te maken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 14:40

Dinopino schreef:
Nee waarom zou ik. Ik trek geen conclusies. Zie in je link de bron nu.nl staan. Daarvan lees ik gewoon niets. Van mij part staat er dat vaccineren heel slecht is. Dat is voor mij geen bron.

Het gaat niet over vaccineren en het is geen bron. Er staat dat nu.nl gekozen heeft om wel bepaalde reacties te wissen dus mijn vraag was "Wat vindt men er van dat sommigen websites dat wel doen".

Conclusies trekken over iemand (mij in dit geval) zonder überhaupt re lezen wat ik post vind ik een beetje treurig eigenlijk.

Dit topic is namelijk niet bedoeld rondom vaccinaties maar puur over in hoeverre je discussies moet begrenzen of verbieden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:02

tmr001 schreef:
Een grimmig sfeertje is iets anders dan bewust onwaarheden verspreiden pmarena.

Wie zou precies moeten bepalen wat valt onder "bewust onwaarheden verspreiden"?
Wat voor jou waar is, is voor een ander onwaar. En dat kan om 100.000 dingen gaan die op dit moment in topics gebezigd worden :)

Er is vast ergens iemand die zegt dat het helemaal geen kwaad kan om paarden 23 uur per dag op stal te zetten. Een ander zegt een ander aantal uren. Wie heeft er gelijk en wie verspreid er (bewust?) onwaarheden...?

Iemand anders zegt dat ze prima de hele dag tot over de kogels in mestmodder kunnen ploeteren en dat geen schadelijke gevolgen heeft.

Iemand die zegt dat alle in Nederland verkochte medicijnen / autostoeltjes / speelgoed / whatever wel veilig zijn... en dat een ander zegt nou dat ligt er maar net aan wat je "veilig" noemt want in andere landen is het verboden wat wij hier gebruiken.

Iemand die zegt dat maar weinig dokters iets afweten van kwaal / ziekte zus-of-zo en de voorgeschreven middelen door èchte experts bewezen nutteloos zijn. En je beter naar het buitenland / bepaalde kliniek / bepaalde expert(s) op dat gebied kan gaan. Een ander die zegt dat dat absoluut niet zo is en gewoon 1 of ander altijd standaard voorgeschreven middeltje prima werkt want dat is bewezen.

Iemand die zegt dat God niet of juist wel bestaat en dit of dat (voor hen) doet.

Enz. enz. enz.

Wie bepaalt of die bokkers in dit handjevol bovenstaande voorbeelden dan bewust onwaarheden verspreiden en "aangepakt" moeten worden...? Dat is nogal een verantwoordelijkheid die je de moderators daar wilt geven.

[edit tiepvaut]

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:07

Lastige kwestie dit. In plaats van bewust reacties of Posts weghalen zou ik liever een modbreak met een waarschuwing zien. Over bepaalde onderwerpen is namelijk wél een wetenschappelijke consensus (klimaatverandering, vaccineren).

Natuurlijk hoeven we dat niet te pas en te onpas in te zetten. (Weet zelf ook niet waar die grens moet liggen, ik neig ernaar om de grens te leggen naar waar gezondheid in gedrang komt). Maar, als we het vaccinatietopic als voorbeeld nemen vind ik wel dat daar een modbreak zou mogen komen, dat de wetenschappelijke consensus is dat vaccinaties over het algemeen werken en veilig zijn.
Dat gezegd hebbende vind ik de discussie wel interessant, en op kritische vragen hoeft imo niet gemodereerd te worden. Als iemand echter de discussie ontzettend gaat frustreren, alleen onzin spuit en niet inhoudelijk op anderen ingaat... dan mag er ingegrepen worden. Dat zijn denk ik maar enkele gevallen binnen discussies op bokt. Dus voor discussies over God, homeopathie (over t algemeen) is dat imo niet nodig.

Voor likes voel ik eigenlijk niks. In mijn ervaring krijgt fake news alsnog veel likes. Voegt imo niet veel toe.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:11

Mwoah, likes zouden op zich wel fijn zijn in bepaalde topics, dat je kan zien dat meerdere mensen de mening delen van een poster en er niet 100.000 keer berichten van dezelfde strekking gepost hoeven te worden. Zou topics een stuk overzichtelijker kunnen maken :)

Of zoals in topics met dit soort onderwerpen, dat er heel veel bokkers zijn die al geen zin meer hebben om mee te doen aan dat soort discussies, maar op zich wel wat steun willen uitspreken voor iemand die hun mening goed verwoord en nog wèl de moeite wil nemen :)

Dan krijg je als poster allemaal "hart onder de riem" PB's van mensen die het vreselijk met je eens zijn...maar in het topic lijkt het net alsof je de enige bent die het ook eens van een andere kant wil aanvliegen wat er besproken wordt. Dat vertekend de boel toch wel een beetje.

Maar het wel of niet toevoegen van een soort "likes" systeem is al zo vaak besproken op Bokt.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:16

goeroe schreef:
Aangezien ik alle voorbeelden die ik noemde potentieel gevaarlijk vind voor individuen en/of samenlevingen vind ik die grens helemaal niet zo eenvoudig te trekken. Helaas zullen er altijd mensen zijn die gevoelig zijn voor lariekoek. Twijfel is in mijn optiek iets heel waardevols en juist het begin van alle wetenschap. Het probleem is dat niet iedereen informatie op waarde weet te schatten. Bij veel mensen ontbreekt de basis van logisch redeneren. Daardoor trekken ze verkeerde conclusies, waar ze vervolgens bovendien niet meer vanaf te brengen zijn. Cru gezegd is een deel van de bevolking eigenlijk niet in staat om met het medium internet om te gaan. Ik denk dat er ruimte is voor verbetering en dat vooral het onderwijs daar een rol in moet spelen, maar het is een ingewikkeld probleem dat we nooit volledig zullen oplossen en al helemaal niet op bokt.

Als moderatorteam moet je naar mijn mening altijd boven de discussie blijven staan. Volgens mij is het prima om erop te wijzen dat niet elke bron betrouwbaar is en dat bij medische problemen beter een arts geconsulteerd kan worden. Individuele bokkers kun je ook aanspreken op hun manier van discussiëren. In bijzondere gevallen kan dat best wat strenger, maar volgens mij zijn daar best mogelijkheden voor zonder te hoeven censureren. Dit vergt wel wat handigheid en doortastendheid van het team en ik denk dan ook dat het niet verkeerd zou zijn om hier achter de schermen aandacht aan te besteden.

Helemaal mee eens.
Behalve dat censuur sowieso een bedenkelijk middel is om minder wenselijke (want op leugens gebaseerde en potentieel gevaarlijke) visies te bestrijden, vind ik pleiten voor censuur ook getuigen van een gebrek aan vertrouwen in de kracht van het weerwoord. Hier op Bokt kan iedereen direct reageren op berichten met een dubieuze strekking en onderbouwing, en vaak zie je ook dat die reacties veruit in de meerderheid zijn ten opzichte van de dubieuze posts, en degenen die reageren ook hun weerwoord uitstekend weten te verwoorden en onderbouwen.
De berichtendrempel maakt het daarbij behoorlijk moeilijk voor gelegenheidstrollen om massaal een topic te kapen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:18

Maar dan zou ik ook dislikes toevoegen. Zoals op Reddit. Posts die door bijv anti-vaxxers worden geliked worden gedisliked door pro-vaxxers en dan komt er een beter beeld uit dan het likesysteem van bijv Facebook of instagram. Bovendien zou je Posts met bij. meer dan 5-10 dislikes automatisch kunnen inklappen (maar niet verwijderen) zodat ze niet zo in beeld liggen. Maar je kan ze wel lezen als je daarvoor kiest.

Door het op deze manier te automatiseren hebben de mods wel minder werk. Bij extreme Posts kunnen ze dan alsnog ingrijpen. Misschien is het zo ook wel beter te zien op welke Posts ze moeten ingrijpen (nl die met extreem veel dislikes).

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:20

Dit is een internetforum en je moet je altijd afvragen of je wel alles heel serieus op jezelf moet betrekken. Even een greep uit bijna 20 jaar fakenews op bokt: zelfs na opvolgende lange perioden van slecht weer is die paddock paradise nog droog; in de prut staan is voor je paard niet erg en daar krijgt hij niks van; geshopte foto's; verhalen die heel fantastisch klonken; opvallende, bijzondere verhalen in het algemeen die ontzettend veel aandacht kregen; de zelfverkondigde psychologen op bokt ; sportpaarden op viitaminebrok; hoefkatrolontsteking kan genezen; ijzers zijn nooit nodig; zelf bekappen is het beste en iedereen kan het leren; paarden met ' extra gangen' ; bitloos is altijd beter voor elk paard; zogenaamde wedstrijdruiters met een indrukwekkend resume; africhters die wel wisten waar ze mee bezig waren in het segment van boomloos, bitloos, ijzerloos en soorloos; mensen die zogenaamde elke dag naar hun paard gingen; mensen die beweren de ideale omstandigheden te hebben voor hun paard. Allemaal niet waar gebleken, dit is een internetforum en het meeste wat hier verteld wordt is niet waar, of niet betrouwbaar. Mensen liegen nu eenmaal heel erg vaak en graag.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:26

Maar ik neem aan dat mensen ook niet willen censureren voor elk klein leugentje. Dit topic is aangemaakt nav foutieve informatie verspreiden waarvan die info verregaande gevolgen kan hebben als het aanslaat.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:33

IMANDRA schreef:
Maar ik neem aan dat mensen ook niet willen censureren voor elk klein leugentje. Dit topic is aangemaakt nav foutieve informatie verspreiden waarvan die info verregaande gevolgen kan hebben als het aanslaat.

Het is een internetforum en de gebruikers vullen dat met de informatie die ze zelf kiezen en posten. Wie zou er dan de alwetende moeten zijn om het onderscheid te maken tussen juiste of foutieve informatie en van een mening is dat al helemaal niet te bepalen?? De wereld zit vol domme en liegende mensen, dat is nu eenmaal zo. Je hebt de vrijheid om je eigen pad en je eigen waarheid te kiezen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:35

Pipodipo schreef:
IMANDRA schreef:

Het is een internetforum en de gebruikers vullen dat met de informatie die ze zelf kiezen en posten. Wie zou er dan de alwetende moeten zijn om het onderscheid te maken tussen juiste of foutieve informatie en van een mening is dat al helemaal niet te bepalen?? De wereld zit vol domme en liegende mensen, dat is nu eenmaal zo. Je hebt de vrijheid om je eigen pad en je eigen waarheid te kiezen.

Nou bij foutief nieuws wat gevaarlijk is voor de gezondheid en waarbij gewoon een wetenschappelijke consensus is. Dat is lang niet bij ieder (fout) nieuwtje het geval.

En imo zit er een grens aan je vrijheid.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-19 15:36

IMANDRA schreef:
Maar dan zou ik ook dislikes toevoegen. Zoals op Reddit. Posts die door bijv anti-vaxxers worden geliked worden gedisliked door pro-vaxxers en dan komt er een beter beeld uit dan het likesysteem van bijv Facebook of instagram. Bovendien zou je Posts met bij. meer dan 5-10 dislikes automatisch kunnen inklappen (maar niet verwijderen) zodat ze niet zo in beeld liggen. Maar je kan ze wel lezen als je daarvoor kiest.

Door het op deze manier te automatiseren hebben de mods wel minder werk. Bij extreme Posts kunnen ze dan alsnog ingrijpen. Misschien is het zo ook wel beter te zien op welke Posts ze moeten ingrijpen (nl die met extreem veel dislikes).

Dit is echt een goed idee!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:37

IMANDRA schreef:

Imandra: Ja zoiets lijkt mij dus ook zo op het eerste gezicht een prima idee om nader te verkennen :j

Natuurlijk wil op zich het aantal likes of dislikes niets zeggen over de betrouwbaarheid van een reactie, maar het geeft wel inzicht over hoe andere bokkers er over denken. Zou heel veel onnodige berichten kunnen schelen. En wellicht ook wat tot off-topic geneuzel leidende reacties van mensen die ergens een zuur plasje overheen willen doen.

Sowieso is de negativiteit iets op Bokt wat me het meeste tegenvalt, het schofferen van anderen ipv. met respect elkaar benaderen. Waarom mensen met een andere mening ook niet gewoon dat mogen zijn, maar meteen "gelegenheidstrollen" ofzo worden genoemd en er meteen allerlei kwade bedoelingen aan toegedicht moeten worden. De meest bijzondere conclusies over mensen hun beweegredenen zie je getrokken worden in bepaalde topics, er wordt meteen vanalles omheen verzonnen om die ander maar zo fout mogelijk weg te zetten -O-

In plaats van gewoon "joh je zal best een prima mens zijn, maar wat dit onderwerp betreft ben ik het niet met je eens". Het moet gelijk zo vals en snerend gaan, daar mag wat mij betreft meer op gemod worden en wie weet dat je dergelijke reacties er ook wel uit zou kunnen halen vanwege veel duimpjes omlaag ofzo. Want elke keer temmen wanneer je iemand weer zo zuur uit de bocht ziet vliegen....daar heb ik ook geen zin in en ik ben vast niet de enige. Maar even een duimpje omlaag (oid) aanklikken dat is veel laagdrempeliger.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:39

Imandra, het scheelt echt als mensen beseffen dat ze naar meningen zitten te kijken en dat die meestal weinig met de waarheid te maken hebben. Welke mafkees gaat er nou nav een internetpost een belangrijke beslissing nemen die over gezondheid gaat?

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:40

Karl66 schreef:
Hou toch op, je hebt het over iemand die voorstanders van vaccineren wegzet als hersenloze schapen, die, zonder na te denken, geloven dat wat de overheid vertelt de waarheid is en dat die overheid er, samen met de farmaceutische industrie, alleen maar op uit is om ons te knechten. En als je dan keer na keer alleen maar dit soort reacties krijgt op inhoudelijke berichten, dan is zij degene die niet fijn behandeld wordt? En ik snap best dat jij graag wilt dat dit soort halve waarheden en leugens gespuid kunnen worden, zonder dat er tegengas komt, want de mensen die voor vaccineren zijn, die schoppen het topic niet aldoor omhoog, dat doen de antivaxxers.

Los daarvan gaat dit topic veel verder dan vaccineren. Vandaar dat ik ook het voorbeeld van Peter Vandermeersch plaatste. Vandaar dat ik ook denk dat het moeilijk wordt om onderwerpen te verbieden. Je krijgt dan altijd grensgevallen, waardoor je een eeuwige discussie krijgt of een onderwerp wel of niet besproken mag worden en je mensen krijgt die deze censuur aangrijpen om hen onwelgevallige onderwerpen van Bokt te verwijderen. Maar wat je wel kan doen is het idee van tmr001, je kan als modteam afspreken dat je proactief in zulke topics aanwezig bent en waar nodig bijstuurt. Je kan afspreken dat als mensen claims maken in zo'n topic, dat ze dat moeten kunnen onderbouwen, waardoor je meningen niet meer als feiten weg kan zetten. En zo zijn er vast nog wel veel meer ideeën en waarschijnlijk ook nog betere, te verzinnen om de informatie in discussies betrouwbaarder te maken.

Ik reageer even specifiek op deze schrijver. Ik heb een paar keer getracht mijn mening te geven in het topic over vaccineren mét bewijs. Maar een paar schrijvers waaronder Karl66 in dat bewuste topic branden je direct af met dat je leugens en onzin verspreid. Een fatsoenlijke discussie in dat topic is niet eens meer mogelijk.
Eerder werd ik 's afgemaakt door een provaxxer die me voor gek verklaarde dat ik zelfs maar durfde te beweren dat er jaren terug gevaccineerd was tegen de Mexicaanse griep in Nederland want dat was de grootste lariekoek. Ik werd afgedaan als geitenwollen sokken figuur met totaal geen verstand van zaken en ik kreeg een lading adviezen wat ik als 'simpel' persoon beter kon gaan doen in plaats van me te bemoeien in dat topic.

Wie verkondigt er nou onzin dan? Ik zat geen fakenieuws te verkondigen. Bijna heel Nederland is gevaccineerd tegen de Mex. griep in 2009/2010. Menigeen zelfs dubbel gevaccineerd.
Het is ook overduidelijk dat er maar heel weinig antivaxxers meer in dat topic zitten maar voornamelijk provaxxers. De meeste antivaxxers reageren wijselijk niet meer in dat topic door de agressieve manier van afbranden door de provaxxers. Hierboven worden dat hele kleine handje vol antivaxxers nu ook nog beschuldigd van het aldoor het topic omhoog te schoppen. Moeten we nu maar helemaal monddood gemaakt worden ?

Ik snap best dat het een heel lastig topic is voor de moderators maar ik vind dat iedereen een mening moet kunnen geven. Ik denk dat mods in zo'n 'beladen' topic veel meer moeten ingrijpen opdat de reacties netjes naar elkaar toe blijven en verder neutraal blijven.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-19 15:43

Pipodipo schreef:
Imandra, het scheelt echt als mensen beseffen dat ze naar meningen zitten te kijken en dat die meestal weinig met de waarheid te maken hebben. Welke mafkees gaat er nou nav een internetpost een belangrijke beslissing nemen die over gezondheid gaat?

Helaas genoeg. Daarom is het ook zo gevaarlijk.
Als men dan ziet dat een foutieve internetpost vervolgens ook veel dislikes heeft is het al waarschijnlijker dat de lezer dit advies links laat liggen.

@henny_w dat heeft ook te maken met dat het aantal anti-vaxxers (gelukkig) veel lager ligt dan het aantal pro-vaxxers. Ga er niet verder op in want dat is iets voor in het vaccinatietopic ;)