Mag je kritisch zijn op Bokt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 08:40

KimD schreef:
En voordat je uit je slof schiet dat ik nu echt te ver ga, ik heb zelf het formaat van een tuinhuisje. ;)

Even offtopic.... geweldige beeldspraak!!! _/-\o_

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 08:41

Waarom mag je niet zeggen dat iemand te dik is, terwijl dat overduidelijk wel het geval is?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 08:43

Ik vind het dubbel. Kritisch zijn mag, maar ik merk ook dat er heel veel valt en staat met hoe de TS erop reageert. En vooral ook hoe anderen op reacties reageren n.a.v. hoe TS op reacties reageert.

Hoe feller TS reageert, hoe meer mensen reageren (al dan niet op TS of ter verdediging van TS). Beetje een met stront trek je vliegen metafoor.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 08:45

Inderdaad San!
Lees weleens topics waar de TS ook commentaar krijgt maar er positief mee omgaat en het is zo over.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 08:52

chanicha schreef:
Inderdaad San!
Lees weleens topics waar de TS ook commentaar krijgt maar er positief mee omgaat en het is zo over.

Levert dan wel weer een topic op waar niet veel of iig veel minder gereageerd wordt _O-.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 08:53

Eens met San, een TS die letterlijk álle feedback wegwuift of overal weerwoord en excuses voor heeft krijgt veel meer kritiek over zich heen.
Terwijl je toch een topic opent om reactie te krijgen, sta dan ook tenminste open voor feedback.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 08:55

Pistasche schreef:
Ik zou zeggen geef je mening zoals je dat ook face to face zou doen tegen die persoon. Al mag ik hopen dat de helft van de reacties in sommige topics dan wegvalt :+

Persoonlijk ben ik juist veel directer in het echt en zeg waar het op staat, hoe ik het op dat moment zie dus.
Op bokt geef ik voornamelijk alleen positieve reacties, inderdaad omdat anders mijn reactie de grond in word getrapt. Waarschijnlijk ook omdat degene die het wél met mij eens zijn, dit niet 'durven' toe te geven in een reactie omdat hun dan ook de volle lading krijgen.
Hetgeen wat mij inderdaad het vaakst dwars zit is het gewicht van de ruiter op een paard, waarbij ik van mening ben dat je boven de 90 kg niet meer op een groot PAARD kan rijden.
Persoonlijk let ik ook erg op het gewicht van mijzelf met mijn paard, ik vind gewoon dat dit niet te zwaar mag zijn. Word het te veel? Dan maar verplicht afvallen als ik toch wil rijden. Het is dus niet zo dat ik het zeg terwijl ik zelf ook te zwaar ben. Dat is dan weer de andere kant van het verhaal, wat dan waarschijnlijk niet zoveel zou uitmaken.. maar ik mijn mening geven over een ander? Wow nee.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 08:56

Ik weet wel over welke topics het gaat en intentioneel had ik wel willen reageren, positief ook nog maar wel met feedback en door alle commentaar in die topics heb ik besloten dat niet te doen omdat ik een aantal boktnamen voorbij heb zien komen met reacties waardoor ik dacht 'ach laat maar'...

En op de moderators gericht: Bokt is niet het enige forum waar ik dit zie, ik zit ook op Facebook en soms walg ik van de reacties van mensen. Het lijkt alsof we terug in de tijd gaan soms, voor mijn gevoel is het stoer om openlijk te scanderen dat je kortzichtig denkt over dingen. Mensen die je dan aanspreken op je uitspraken moeten maar vooral op hun profielfoto afgaand afgekraakt worden als dik/lelijk want een inhoudelijke reactie kan er niet eens vanaf..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 08:57

Ik zit al erg lang op Bokt en "vroeger" ging het er imo net zo aan toe..als je bepaalde discussies zag soms bij het FAM forum.

Het "probleem" met kritiek is denk ik dat het op de man wordt gespeeld en vaak gesteld word als "feiten" in plaats van als een mening met ruimte voor andere meningen.
Iedereen reageert vanuit zijn of haar eigen referentiekader en dus zullen er altijd verschillende meningen zijn.

Sommige bokkers vinden het leuk om te "rellen", ook dat is niets nieuws..als je het aandacht geeft wordt het alleen maar erger.

Imo is het belangrijk om je mening bij jezelf te houden, en netjes en neutraal te verwoorden. In plaats van te zeggen: "jij bent te dik en je mishandelt je paard" (feit) kun je ook zeggen: "ik vind je wat aan de zware kant en ik vraag me af of je daardoor je paard niet belemmerd". Zodat er inderdaad ruimte blijft voor een dialoog en open gesprek en mensen ook daadwerkelijk gehoord en gesteund worden.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 08:58

chanicha schreef:
Inderdaad San!

Dat is waar het mis gaat..... veelal zegt de kritische commentator dan ook iets leuks, en sluit af met opbouwende kritiek of een suggestie.
Wanneer iemand dan ronduit lomp reageert krijgt de commentator het gevoel niet duidelijk te zijn geweest of het punt niet correct verwoord te hebben en herhaalt zichzelf.
Vervolgens buitelt iedereen er overheen, en moet de commentator steeds weer extreme uitspraken van de hele verdedigingslinie gaan weerleggen.... "neeeeeee, dat bedoelde ik niet zo...., ik bedoelde namelijk te zeggen..... ".....

Aan de ene kant is iedereen een beetje meningsziek, men moet overal maar wat van vinden.... maar moet dat echt?
Aan de andere kant is dat ook iets waarom men het plaatst toch? Je zet iets online en wil daar graag reacties op. Het is utopisch te verwachten dat iedereen dan juicht.

Als men nou gewoon eens zou zeggen: "bedankt voor je reactie, ik zal er eens over nadenken....".... dan is het toch ook klaar? En dan komen ook niet alle oorlogstroepen in actie.

Ik was onlangs ook even in een dergelijk topic, maar ontstip zoiets.... frustrerend wanneer iedereen je dwingt alleen maar tussen bepaalde parameters te reageren. Men zou dan een topic moeten openen en een handleiding bijsluiten met wat je wel en niet mag zeggen :-P

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:01

antje_vip schreef:
Waarom mag je niet zeggen dat iemand te dik is, terwijl dat overduidelijk wel het geval is?

waarom zou je dat moeten zeggen,dat weten mensen zelf wel.Net als mensen weten of ze te mager of te lelijk zijn.Voelt dat lekker omdat nog even in te wrijven?

Ik ben op bokt net zo recht uit als in het echte leven,en ik moet zeggen dat de mensen het in het echt wel kunnen waarderen en hier niet.
Maar ik kwets niet bewust mensen door te zeggen dat ze dik lelijk of wat dan ook zijn.

Jij kan iemand op dat moment te dik vinden om op een paard te stappen,maar als iemand op dat moment een behoorlijk nivo van rijden behaalt zal ze ondanks haar gewicht wel iets goed doen. En heeft een paard waarschijnlijk doordat iemand een kundige ruiter is minder last van het gewicht.

Anders zou zijn als een heel zware ruiter een topic opent over dat zijn paard niet lekker loopt en rug problemen heeft,dan kan je zeggen belast je hem niet te zwaar.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:04

Heel eerlijk: Ik zie dit veel vaker hier voorbij komen dan ergens anders online, maar dit kan mijn persoonlijke interpretatie zijn. Deel deels de mening van San, het valt of staat met reacties vanuit TS/reacties op TS. Wel vraag ik me steeds vaker af of het nu echt nodig is. Soms blijkt TS de mening te delen/het in te zien en zal er dan wat mee doen. Kan ook zijn dat TS een andere mening heeft en dan helpt een giga lading oliebol vrij weinig, lijkt me.

Waar ik dit veel zie? Inderdaad bij paard-gerelateerde topics wat logisch is, Bokt is toch primair een paarden-forum. Ook zie ik het juist bij alledaage topics, bijv. een relatie/belangrijk gesprek/wat dan ook. En wat dan, in mijn optiek, niet helpt is zaken uit andere fora d'r bij betrekken, ik vind dat toch wel zó enorm flauw.

En, ik kan het niet laten: Jullie vrouwen blijven zo vreselijk lang in zaken hangen. Daar verbaas ik me steeds weer over. Nee, je hoeft iets niet te vergeten en/of vergeven, maar zaken los laten werkt soms heel erg goed voor de sfeer :)

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:06

Pepperrr schreef:
Nee dat mag niet.

Ruiters die veeeel te dik zijn, kreupele paarden, te strenge/hardhandige ruiters, slechtzittende ruiters, slecht passend tuig, te strakke bijzet, slechte leefomgevingen en slecht bekapte paarden moet je juist aanmoedigen :j

Want jullie hebben er allemaal geen verstand van en zien alles verkeerd :))

(Neem deze post maar niet al te serieus!!)

Ja, en als je er wat van zegt doe je aan fatshaming -O-
Terwijl je het eigenlijk hebt over dierenwelzijn....
Maar omdat je dat niet mag, wordt het alleen maar erger....

En dan zeg je maar....neem dit bericht niet serieus....
Zoals ook ik nu doe.....

Ailill schreef:
En, ik kan het niet laten: Jullie vrouwen blijven zo vreselijk lang in zaken hangen. Daar verbaas ik me steeds weer over. Nee, je hoeft iets niet te vergeten en/of vergeven, maar zaken los laten werkt soms heel erg goed voor de sfeer :)

Daar ben ik het wel mee eens.
Dingen worden zo enorm persoonlijk genomen....en daardoor aanvallend gebracht.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:13

Ailill schreef:
Heel eerlijk: Ik zie dit veel vaker hier voorbij komen dan ergens anders online, maar dit kan mijn persoonlijke interpretatie zijn. Deel deels de mening van San, het valt of staat met reacties vanuit TS/reacties op TS. Wel vraag ik me steeds vaker af of het nu echt nodig is. Soms blijkt TS de mening te delen/het in te zien en zal er dan wat mee doen. Kan ook zijn dat TS een andere mening heeft en dan helpt een giga lading oliebol vrij weinig, lijkt me.

Waar ik dit veel zie? Inderdaad bij paard-gerelateerde topics wat logisch is, Bokt is toch primair een paarden-forum. Ook zie ik het juist bij alledaage topics, bijv. een relatie/belangrijk gesprek/wat dan ook. En wat dan, in mijn optiek, niet helpt is zaken uit andere fora d'r bij betrekken, ik vind dat toch wel zó enorm flauw.

Ho ho, niet alle vrouwen he :+ niet generaliseren :P

Maar ben het er wel mee eens dat het goed is om zaken eerder en sneller los te laten. Als je merkt dat een TS niet openstaat, gewoon niet meer reageren ipv doordrammen. If you can't say anything nice, dont say anything at all. Dat soort dingen. :)

Ailill

Re: Mag je kritisch zijn op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:16

Eens. Sommige niet, maar na 31 jaar leven, kan ik niet anders dan concluderen dan jullie vrouwen veel meer in zaken blijven hangen. Al is het een beetje mijn guilty pleasure aan het worden om hier op Bokt wat te generaliseren :P

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:17

Ailill schreef:
Eens. Sommige niet, maar na 31 jaar leven, kan ik niet anders dan concluderen dan jullie vrouwen veel meer in zaken blijven hangen. Al is het een beetje mijn guilty pleasure aan het worden om hier op Bokt wat te generaliseren :P

Haha :D ieder zijn of haar hobby :P

Ik denk wel dat vrouwen altijd alles uit willen praten waar sommige dingen gewoon niet uit te praten zijn.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:17

Een giga lading oliebollen, ik zie dit helemaal voor me: Allemaal oliebollen die vanuit mijn speakers en USB-poorten m'n laptop uitknallen _O-

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:18

LadyMadonna schreef:
Eigenlijk nav twee topics van de afgelopen dagen.
Hierin wordt kritiek gegeven, maar (imo) op een nette manier.
Denk aan
“Jammer dat het paard niet rad loopt”
“Ruiter is wel erg sterk in de hand”
“Ik begrijp niet dat hiervoor gekozen is”

En dit wordt dan gevolgd door:
“Zeg dan niks als je niks aardigs kunt zeggen”
“Weer typisch Bokt”

Met andere woorden, je mag op Bokt enkel je mening geven als deze positief is? En als je het er niet mee eens bent moet je je mond maar houden....

Dat gaat toch nergens over? Je moet toch gewoon (mits op een normale toon) je mening kunnen geven?

Klopt. Ik vind dat eer ergerlijk. Ik had het ook deze week. Ik reageerde op iets wat echt niet van niveau was. En in een ander geval op dierenmishandeling (naar mijn mening). Maar dat mag je hier eigenlijk niet zeggen, want alles moet met de mantel der liefde bedekt, fluwelen handschoentjes etc. Zo jammer. Als je je topics hier opent, kun je reacties verwachten en die zijn niet allemaal suikerzoet.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:19

Elisa2 schreef:
Ailill schreef:

Ik denk wel dat vrouwen altijd alles uit willen praten waar sommige dingen gewoon niet uit te praten zijn.
Hobby is een groot woord, maar ik vind het wel rete interessant. Vrouwen an sich ook hoor ;)

Ik weet niet of het echt alles uit willen praten is. Soms is iets uitpraten juist er niet meer over (door)praten. Ik denk steeds meer dat iedereen nog even snel z'n/d'r plasje moet doen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:23

Ik kwam toevallig het betreffende topic tegen. En de discussie die is ontstaan is nogal apart ja. Iets dat overduidelijk opvalt mag niet benoemd worden want kennelijk een bb er (ken ts niet overigens)

Maar ja ik heb het idee dat het bij bokt erger is dan elders. Persoonlijker op de man gespeeld en niet op de bal.

Een bb er komt overal mee weg lijkt, hoe laag de opmerkingen ook worden. Van alles wordt erbbij gesleept liefst, desnoods van lang geleden. En lezen is kennelijk geen vak meer. Een punt wordt gepakt en daar springen een aantal vaste aasgieren op af. En lijken er mee weg te komen ook.

Maar een bb er mag niet iets aan kritiek ontvangen. Omdat je dan wordt afgeslacht ook.

Maar ik merk wel dat mijn zin in iets plaatsen op een andere plek dan huiskamer heel erg verdwenen is. Weet van een aantal bokkers dat ze daarom alleen nog meelezen of zijn weggebleven. Heb het ook in de enquête vermeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:24

beatje schreef:
antje_vip schreef:

waarom zou je dat moeten zeggen,dat weten mensen zelf wel.Net als mensen weten of ze te mager of te lelijk zijn.Voelt dat lekker omdat nog even in te wrijven?

Ik ben op bokt net zo recht uit als in het echte leven,en ik moet zeggen dat de mensen het in het echt wel kunnen waarderen en hier niet.
Maar ik kwets niet bewust mensen door te zeggen dat ze dik lelijk of wat dan ook zijn.

Jij kan iemand op dat moment te dik vinden om op een paard te stappen,maar als iemand op dat moment een behoorlijk nivo van rijden behaalt zal ze ondanks haar gewicht wel iets goed doen. En heeft een paard waarschijnlijk doordat iemand een kundige ruiter is minder last van het gewicht.

Anders zou zijn als een heel zware ruiter een topic opent over dat zijn paard niet lekker loopt en rug problemen heeft,dan kan je zeggen belast je hem niet te zwaar.

Je begrijpt het verkeerd.
Als iemand een wat hoger gewicht heeft, is dat helemaal prima. Moeten ze zelf weten, zou je hier ook vrij weinig mensen over horen.
Wat níét oké is dat het welzijn van je paard er onder lijdt. 'het ziet er niet uit alsof hij pijn/last van heeft', sommigen gaan door tot ze erbij neervallen, plus vaak word het zodanig aangeleerd dat de door moeten gaan, dus dan kan je gewoon rijden zonder de consequenties? Beetje krom.
Dus, vaak word er gesproken voor het welzijn van het dier, niet omdat iemand zwaarder is. Wat dus wel het geval kan zijn, is dat iemand te zwaar kan zijn om te rijden.
Het klopt wel dat het volledig ligt aan je rij techniek, waardoor je met 65 kilo nog 'te zwaar' kan zijn. Maar imo, te zwaar is te zwaar, dan kan je geen smoesjes verzinnen dat je zó goed kan rijden dat je je paard niet in de weg zit.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:33

Ailill schreef:

Hobby is een groot woord, maar ik vind het wel rete interessant. Vrouwen an sich ook hoor ;)

Ik weet niet of het echt alles uit willen praten is. Soms is iets uitpraten juist er niet meer over (door)praten. Ik denk steeds meer dat iedereen nog even snel z'n/d'r plasje moet doen.

Haha :D ja ik snap wat je bedoelt..een laatste punt willen maken. Mening doordrukken/ doordrammen.

Leven en laten leven zou de wereld een stuk prettiger maken. :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:34

Ik maak me ook wel eens schuldig aan pittig en niet prettig commentaar geven. Op mijn leeftijd zou ik beter moeten weten en geloof het of niet, in het echt ben ik een heel lief persoon( volgens mijn omgeving) maar soms, heel soms zijn er bokkers die pretenderen alle wijsheid in pacht te hebben en openen ze een topic waarvan het meteen duidelijk is dat ze er totaal geen kaas van gegeten hebben en of het nu domheid of de bedoeling om te rellen is, dat werkt voor mij toch als een rode lap op een stier. Eigenlijk moet ik daar helemaal niet op reageren maar wanneer mensen op die manier met hun ( waarschijnlijke) paarden omgaan word ik iets minder aardig.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:35

beatje schreef:
antje_vip schreef:

Mensen weten in 9 van de 10 gevallen wel dat ze te dik zijn ja, zoals gezegd, ik ben dat ook. Maar blijkbaar zijn er genoeg dikke / zware mensen die zich niet realiseren dat ze met al die extra kilo's op een paardenrug zitten. Want imo heb je daar niks te zoeken. Daar mag, vind ik, best wel wat over gezegd worden. Dan gaat het niet perse erom hoe TS uitziet, maar wel wat ze doet. Het is dan niet "Je bent te dik / zwaar!" Nee, "Je bent te dik / zwaar om op een paard te zitten." Dat heeft toch een hele andere context dan.

MarlindeRooz

Re: Mag je kritisch zijn op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-19 09:38

Dankjewel kim! Mijn lieve Limburgse tuinhuistrol! <3

Ik doelde niet alleen op het lopende topic. Er zijn zoveel dikke bokkers die schijt hebben aan dierenwelzijn. En als fotograaf van de eper paardenvierdaagse heb ik er ook genoeg gespot waarvan de kleur van het zadel niet te zien was. :n

En ben zelf ook niet dun en heb ook overgewicht gehad hoor.