Doneren ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 10:40

Misschien een herstart doen in een nieuw topic met als titel: "suggestie: centraal topic met fundraise-acties die elders lopen" - zoals er zoveel centrale topics zijn met links naar 'buiten', oa naar advertenties op de markt ed.

Want op zich lijkt me dat dat zou moeten kunnen. Iemand is een fundraiser gestart (al dan niet fake, want dat is niet te controleren :+ ook niet door gofundme en noem ze maar op, en ook niet als ze in een onderschrift staan) en kan dat daar melden. Regels voor het centrale topic: alleen link naar de fundraiser plaatsen plus uitleg van reden en doel etc, reacties er op worden verwijderd. Klaar.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 10:41

Ibbel schreef:
Misschien een herstart doen in een nieuw topic met als titel: "suggestie: centraal topic met fundraise-acties die elders lopen" - zoals er zoveel centrale topics zijn met links naar 'buiten', oa naar advertenties op de markt ed.

Want op zich lijkt me dat dat zou moeten kunnen. Iemand is een fundraiser gestart (al dan niet fake, want dat is niet te controleren :+ ook niet door gofundme en noem ze maar op, en ook niet als ze in een onderschrift staan) en kan dat daar melden. Regels voor het centrale topic: alleen link naar de fundraiser plaatsen plus uitleg van reden en doel etc, reacties er op worden verwijderd. Klaar.

Dat vind ik een prima idee Ibbel. En als je het niet wil lezen, klik je het topic niet aan :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 10:50

MoniqueT schreef:
Quera, ik krijg het gevoel dat je dit als een persoonlijke aanval voelt en ik snap dat je kwetsbaar bent nu. Maar voor zover ik het zie, staat het mod team achter de actie en gunnen ze het je volledig.

Maar nu het doel is bereikt, enthousiasme gedeeld en dankbaarheid getoond, vragen ze om nu het topic weer te richten op je gezondheid en de de steun die je van anderen kan krijgen.

Ze hebben al meer toegelaten dan strikt nodig was en grijpen nu in om de crowdfunding niet het belangrijkste te laten overnemen: jou!

Dit ja! Heel vervelend dat het zo heeft moeten lopen maar dit is zeker geen persoonlijk ding geweest. We zijn hier op een forum en er gelden nu eenmaal regels. De actie is succesvol geweest, en nu verzoeken de mods om weer over te gaan tot de orde van de dag. Dat is geen beschuldiging naar hoe er in het verleden is gehandeld, maar eenvoudigweg even laten weten dat we ons nu weer aan de regels gaan houden. (Want anders krijg je wellicht problemen in de toekomst met andere topics waar al dan niet iets mis mee is.)

@mvdende, goed verhaal, ik hoop dat je blij bent dat je even je zegje hebt kunnen doen :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 10:54

mvdende schreef:
Ik heb een hekel aan doneer acties. Als je zelf het geld niet hebt, ga je maar sparen of je doet het niet. Het is in mijn ogen bedelen om geld. Ik wil ook wel "gratis" naar Disneyland. Of in mijn geval een hulphond die me geen 20.000 kost.

Iedereen heeft wel wensen die niet uit kunnen komen omdat het geld er niet is. Kijk maar in het 30 miljoen topic.

Ik snap dat als je ongeneeslijk ziek ben, dat je herinneringen wil maken, maar een strand wandeling of een boswandeling zijn toch ook herinneringen?

DIT IS MIJN MENING EN ZAL OOK NOOIT MEE DOEN MET EEN DONEER ACTIE

Soms kun je je mening beter voor je houden :')

Ik wil ook wel naar Disneyland, maar heb daar (hopelijk) nog een stuk langer de tijd voor om te sparen als Quera. Ik zou niet graag met haar willen ruilen. Nu naar Disneyland en over een jaar (of wie weet hoelang) alles achter moeten laten.

Maar doneertopics mogen helaas niet op bokt en ik begrijp ook wel waarom niet. Er moet nu eenmaal een lijn getrokken worden. Heel erg fijn dat je in korte tijd toch zo ongelooflijk veel geld bij elkaar hebt gekregen om herinneringen te kunnen maken voor je kinderen, man en familie.

Liselot

Re: Doneren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 10:59

Wat mij vooral steeks aan die hulk is dat er de laatste 3(!!!) dagen welgeteld 1 opmerking is gemaakt over het opgehaalde bedrag. Het ging daar niet eens meer over in het topic en dan komt er als spuit 11 nog even een hulk.
Kan me prima voorstellen dat dat in een topic als dat van Quera in het verkeerde keelgat schiet

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:04

Het is een doneer actie die buiten bokt loopt. Als ik vermeld dat ik 100 euro aan het WNF heb gedoneerd is dat dan ook een probleem? Of als ik zeg ergens op bokt zeg dat ik zo blij ben met het forum dat ik 100 euro aan bokt gedoneerd heb? Is er discriminatie tussen of het een geregistreerd doel is of een privépersoon en zelf (Of door derden) opgezette actie?

Dat is mijn vraag eigenlijk vooral.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:06

Aangezien topics over Serious Request ieder jaar wel mogen, neem ik aan dat daar wel een onderscheid in gemaakt wordt :+

(Ik vraag me overigens af of ik in de collecteweek van mijn werkgever - een CBF-keur goed doel - een topic over die collecteweek mag openen :)) )
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 03-01-19 11:07, in het totaal 2 keer bewerkt

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:06

Ik vind het niet mogen melden van een gedane donatie echt wel ver gaan. Als je er geen actieve links bijplaatst en niet oproept tot doneren en er staat nog een heel verhaal, waarom zou je niet even mogen zeggen dat je gedoneerd hebr. Want idd mag je dan ook niet zeggen dat je aan wnf doneerd?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:07

Liselot schreef:
Wat mij vooral steeks aan die hulk is dat er de laatste 3(!!!) dagen welgeteld 1 opmerking is gemaakt over het opgehaalde bedrag. Het ging daar niet eens meer over in het topic en dan komt er als spuit 11 nog even een hulk.
Kan me prima voorstellen dat dat in een topic als dat van Quera in het verkeerde keelgat schiet

Dit dus.. dat schiet zelfs bij mij in het verkeerde keelgat.

En dat er dan nog in dit topic van die misselijke reacties worden gezet %) . Walgelijk gewoon.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:08

Voor ons als modteam is dit een hele lastige kwestie. Wij kunnen immers niet controleren of het een legitieme inzameling is en of het geld op de juiste plaats terechtkomt. In het verleden zijn er ervaringen geweest waarbij helaas het geval bleek dat er iets niet in de haak was. Daar is de afspraak uit voortgekomen dat zulke acties niet op het forum 'gepromoot' mogen: een link in het onderschrift wel, maar uitgebreid bespreken in topics niet. In het betreffende topic werd veelvuldig over de actie gesproken door allerlei gebruikers. Een kwestie van één of twee posts editten (wat moderators overigens wel kunnen/mogen, maar alleen in uiterste gevallen) was het dus niet.

In dit geval kun je uiteraard zeggen dat het wél legitiem was en voor een belangrijk en mooi doel. Echter moeten wij hier, hoe moeilijk dat soms ook is, wel één lijn in blijven trekken. Er zijn immers ook andere mooie, goede redenen voor een inzamelingsactie, waarbij het niet altijd zo duidelijk is.

Voor ons een lastige situatie want we willen enerzijds natuurlijk mooie initiatieven de ruimte geven,maar we moeten ook afspraken handhaven om willekeur bij het modereren te voorkomen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:13

Liselot schreef:

Dat kan ik me ook best voorstellen. De andere kant: ze zijn er waarschijnlijk niet voor niets aanvankelijk soepel mee omgegaan en dat heeft een prachtig resultaat opgeleverd.

Ik denk dat het niet nodig is die mod-post zo persoonlijk op te vatten. Heel veel mensen hebben over de doneeractie gepost in het topic. Op een gegeven moment ging het alleen maar daarover. En dat is alleen maar logisch. Het is allemaal uit liefde en goedheid en wie denkt er dan aan regels?

Ik denk dat de modopmerking bedoeld is om iedereen weer even attent te maken op de regels over doneeracties en niet om iemand persoonlijk op de vingers te tikken. Ik lees er niet in dat ze iemand iets verwijten. Eerder begrip.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:13

Ik denk dat jullie als team een goed punt hebben, maar dat het voor Quera fijn was geweest als jullie dit van vooraf met haar even hadden opgenomen zodat het niet zo rauw op haar dak was gevallen. Ze vat het erg persoonlijk op, maar ik begrijp dat heel goed in haar situatie.

dromertje2

Re: Doneren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:16

Inderdaad, t zijn de regels die toegepast worden, waar ze al soepel in zijn geweest.
Maar ze hadden quera wel op voorhand kunnen verwittigen.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:17

Boras schreef:
Genereert natuurlijk wel weer aandacht, als je er in een ander topic over door blijft gaan.

Ga jij je even heel diep schamen!
Weet je niet waar dit over gaat?? {:)-:(

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:17

Maar er zijn toch zat topics waar mensen bv zeggen welke goeie doelen ze steunen?
Waarom kan dat dan wel?
Niet dat die allemaal zo heilig zijn,veel organisaties betaal je mee de bazen met donaties.....

TS had hier zelf geen actie gestart,gewoon vermeld dat iemand deze actie voor haar gestart had en er werd naar gevraagd en in haar onderschrift gezet,wat toegestaan is.
Daarnaast zijn dus veel mensen gaan doneren en hebben dit ook gedeeld,prima toch?

Er wordt niemand verplicht toch?
Dagelijks worden zat mensen opgelicht op eender welke manier,zelfs via de boktmarkt hebben al mensen hun broek gescheurd door betaalde spullen nooit te krijgen,dus dan sluiten we de boktmarkt ook maar?

Ook ik vind het vreemd.

Dat mensen geld vragen om hun droom in vervulling te laten gaan,tja,laat ze doen,wie gaat daaraan deelnemen?

Volgens mij moet bokt hierin niet gaan oordelen,maar de deelnemers van bokt.

Want dat mensen massaal Quera gaan steunen is toch just warm,mooi en vergroot de samenhorigheid.
Laat iemand vragenom te doneren omdat hij graag een paint wil kopen en geen geld heeft,kijk dan zelf hoe de reacties zijn....zoiets lost toch zichzelf op?

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:20

MoniqueT schreef:
Ik denk dat jullie als team een goed punt hebben, maar dat het voor Quera fijn was geweest als jullie dit van vooraf met haar even hadden opgenomen zodat het niet zo rauw op haar dak was gevallen. Ze vat het erg persoonlijk op, maar ik begrijp dat heel goed in haar situatie.

ja...dit dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:22

Hanmar schreef:
Voor ons als modteam is dit een hele lastige kwestie. Wij kunnen immers niet controleren of het een legitieme inzameling is en of het geld op de juiste plaats terechtkomt. In het verleden zijn er ervaringen geweest waarbij helaas het geval bleek dat er iets niet in de haak was. Daar is de afspraak uit voortgekomen dat zulke acties niet op het forum 'gepromoot' mogen: een link in het onderschrift wel, maar uitgebreid bespreken in topics niet. In het betreffende topic werd veelvuldig over de actie gesproken door allerlei gebruikers. Een kwestie van één of twee posts editten (wat moderators overigens wel kunnen/mogen, maar alleen in uiterste gevallen) was het dus niet.

In dit geval kun je uiteraard zeggen dat het wél legitiem was en voor een belangrijk en mooi doel. Echter moeten wij hier, hoe moeilijk dat soms ook is, wel één lijn in blijven trekken. Er zijn immers ook andere mooie, goede redenen voor een inzamelingsactie, waarbij het niet altijd zo duidelijk is.

Voor ons een lastige situatie want we willen enerzijds natuurlijk mooie initiatieven de ruimte geven,maar we moeten ook afspraken handhaven om willekeur bij het modereren te voorkomen...

Maar waarom mogen topics als Serious Request dan wel? Daar ben ik ook niet zo zeker van of dat geld wel juist terecht komt. Als jullie dan deze regels aanhouden mogen dat soort topics ook niet meer.

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:23

MoniqueT schreef:

Mooi gezegd!
Niks aan toe te voegen!

Misschien handig om het topic nu algemeen over donaties te houden en niet over het specifieke voorbeeld?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:28

Ja, dat denk ik ook, MoniqueT.

En ik ik lees in het topic van Quera dat ze wel meer aan haar hoofd heeft vandaag dan dit, dus het lijkt me inderdaad goed om het hierbij te laten als het gaat om de doneeracties voor haar.

HaKuNaMaTa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:31

MoniqueT schreef:

Precies dit, ik volg het topic van Quera al een tijdje, (als ik me niet vergis van af het begin)
En het is er uitgebreid besproken dat het er aan zat te komen. Dan had er toen iets van gezegd moeten worden vind ik. En niet nu ze eindelijk genieten kan van de donaties, en (misschien wel voor de laatste keer) met haar kinderen nog kan gaan genieten.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:31

Wat ik heel jammer vind is dat de link niet meer in het onderschrift staat van Q.
Dat mag wel maar ik denk dat ze het door het ( onterechte) gezeur heeft weg gehaald.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:34

Ik denk dat het in dit geval de toon is die de muziek maakt. Daarbij komt dat het een erg gevoelig onderwerp is en mensen dan vaak vanuit emotie reageren in plaats van uit rationaliteit. De één iets genuanceerder dan de ander.
De motivatie vanuit het team om dergelijke acties niet te stimuleren is gegrond en door schade en schande (niet per definitie vanuit het team) zo tot stand te gekomen.
Ik vraag me alleen ook af of de manier waarop dit nu is gecommuniceerd wel de juiste is geweest maar daar kunnen we met z'n allen over blijven twisten.

Ik denk, door de gevoeligheid van dit onderwerp, dat we het nooit allemaal eens zullen worden. Er zijn veel meningen over en iedereen heeft hier zijn eigen redenen voor.
Gevalletje 'let's agree to disagree'.
Er zal niemand zijn die Quera het niet gunt. Ook het modteam niet.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:37

mvdende schreef:
Ik heb een hekel aan doneer acties. Als je zelf het geld niet hebt, ga je maar sparen of je doet het niet. Het is in mijn ogen bedelen om geld. Ik wil ook wel "gratis" naar Disneyland. Of in mijn geval een hulphond die me geen 20.000 kost.

Iedereen heeft wel wensen die niet uit kunnen komen omdat het geld er niet is. Kijk maar in het 30 miljoen topic.

Ik snap dat als je ongeneeslijk ziek ben, dat je herinneringen wil maken, maar een strand wandeling of een boswandeling zijn toch ook herinneringen?

DIT IS MIJN MENING EN ZAL OOK NOOIT MEE DOEN MET EEN DONEER ACTIE

Zo verder alles goed met je?? Echt je moet je schamen met zo tekst . Prima dat je dit denkt maar soms kan je mening beter voor je houden...

Niks mis mee om ergens voor te sparen en denk dat Ts heel graag hier voor gespaard had. Alleen 1 probleem grote kans dat Ts die tijd niet meer krijgt om voor te sparen. Nu is ze nog redelijk fit om die reis te maken niemand die weet hoelang dat nog duurt.
En dat jij een hulphond nodig hebt is net zo goed niet prettig maar ook daar kan door iemand in he omgeving in actie voor gestart worden

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:38

Wat jammer dat zo'n mooie actie nu zo'n nare bijsmaak krijgt. Ik denk dat er qua timing en communicatie heel wat winst te behalen is.

De actie loopt al een tijdje, en het mag geen verrassing zijn dat het zo groot is opgepakt en dat er zoveel over gepraat zou worden. Het modteam leest ongetwijfeld mee (al dan niet uit persoonlijke interesse), dus er had al veel eerder wat over gezegd kunnen worden. Dan komt het veel minder heftig over dan nu, nu het al een tijdje loopt en er al veel over gepraat is. Nu komt het wel heel erg rauw op het dak van de betrokkenen vallen. Als er bij het opstarten van de actie een berichtje was gekomen met 'Jongens, we snappen het doel van de actie maar zus en zo zijn de regels dus wees terughoudend in het delen/bespreken' dan is dat heel anders dan dat zoiets zonder waarschuwing na zo'n tijd pas komt.

En inderdaad, het was veel netter geweest om even een head's up te doen naar de TS. Dit is geen actie voor de leuk, of om verloren goederen te vervangen. Ik kan me voorstellen dat je hier als 'hoofdpersoon' enorm van schrikt, als er ineens zo'n enorm groen blok in je topic staat. Een PB'tje vooraf neemt dat weg, biedt ruimte voor een gesprek en begrip.

Ik snap de redenatie van het modteam, maar de uitvoering had wel heel anders gekund.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 11:40

Liselot schreef:

Dit is ook exact de reden waarom mijn mond open viel en ik naar dit topic doorgeklikt heb. De reacties beperkten zich al tot het wensen van een fijne trip. Kan mij heel goed voorstellen dat je dan als TS niet zo'n modpost verwacht als je je topic opent en dat het dan rauw op je dak valt. Ik hoop in ieder geval dat de modjes hier ook een leernoment uithalen qua timing en subtiliteit van het brengen van zo'n boodschap in zo'n topic.
Laatst bijgewerkt door DideH op 03-01-19 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt