Welke verantwoordelijkheid heeft een forum?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:21

Volgens mij is iedereen anoniem en over het algemeen niet op naam/ adres terug te vinden. Het is een forum, dus discussie mag. Stalken lijkt mij dan ook niet van toepassing. Mods kijken tot hoever iets betamelijk is. Je hoeft niet op het forum te zitten, je hoeft het niet te lezen.
Overigens gaan van sommige filmpjes mijn haren ook recht overeind staan, zeker in combinatie met het verhaal. Als je zoiets post kan je commentaar verwachten, overigens toch wel vaak fatsoenlijk geformuleerd. Je ziet maar weer dat iedereen er andere normen op na houdt hoe je met dieren om moet gaan, discussie is alleen maar goed en zet misschien sommigen van ons aan het denken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:24

Koper schreef:
Gini schreef:

Een tijdje geleden? Je bedoelt 1 jaar, 3 maanden en 3 dagen geleden? Als je een topic uit zo een ver verleden moet aanhalen als punt om te bewijzen dat het boktteam inconsistent is, dan vind ik dat toch slapjes en vind ik dat het team best wel goed werk levert.

Wat ontzettend goed dat jij de moeite hebt genomen om dat topic op te zoeken. Buk es, dan krijg je een mooie veer in je hol.

En dit was inderdaad een voorbeeld. Het eerste wat me zo te binnen schoot.

:') :') Echt waar? Jij haalt een topic aan om je punt te bewijzen en ik mag dat topic niet opzoeken? HA-HA-HA. Je bevestigt wat ik al dacht, slappe argumentatie en dan kan je nog meer 1 ding en dat is in het rond schoppen. Kom maar op met die veer, ik neem hem heel graag van jou aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:38

Suzanne F. schreef:
Als hier een topic komt over huiselijk geweld dan wordt er toch ook niet ingegrepen?

Op zich is dat wel interessant. Bij topics over huiselijk geweld gaat het normaalgesproken om mensen die vertellen dat ze mishandeld worden. Dit topic gaat meer over hoe nu verder als een Bokker in een opvoedingstopic zegt dat ze haar kinderen regelmatig een klap verkoopt of een dag zonder eten of drinken opsluit als opvoedingstactiek, inclusief uitleg van hoe en waarom dat de beste behandeling, en filmpjes van hoe dat eruitziet.
Andere Bokkers lezen dat, komen erachter dat het ook nog eens serieus bedoeld is en die Bokker blijft actief verder posten op Bokt waardoor andere Bokkers die persoon continu tegenkomen terwijl ze weten dat het daar in huis echt niet lekker loopt, maar ze kunnen er niets tegen doen omdat niemand weet waar het is.
Andere fora zijn dan meer van het stenigingsprincipe, Bokt doet inhoudelijk liever niets. Doet dat iets met je als je zo'n persoon ineens weer in andere topics tegenkomt, misschien dan juist wel met goed advies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:51

xyzutu2 schreef:
Suzanne F. schreef:
Als hier een topic komt over huiselijk geweld dan wordt er toch ook niet ingegrepen?

Op zich is dat wel interessant. Bij topics over huiselijk geweld gaat het normaalgesproken om mensen die vertellen dat ze mishandeld worden. Dit topic gaat meer over hoe nu verder als een Bokker in een opvoedingstopic zegt dat ze haar kinderen regelmatig een klap verkoopt of een dag zonder eten of drinken opsluit als opvoedingstactiek, inclusief uitleg van hoe en waarom dat de beste behandeling, en filmpjes van hoe dat eruitziet.
Andere Bokkers lezen dat, komen erachter dat het ook nog eens serieus bedoeld is en die Bokker blijft actief verder posten op Bokt waardoor andere Bokkers die persoon continu tegenkomen terwijl ze weten dat het daar in huis echt niet lekker loopt, maar ze kunnen er niets tegen doen omdat niemand weet waar het is.
Andere fora zijn dan meer van het stenigingsprincipe, Bokt doet inhoudelijk liever niets. Doet dat iets met je als je zo'n persoon ineens weer in andere topics tegenkomt, misschien dan juist wel met goed advies?

Ik begrijp hopelijk het punt wat je probeert te maken.
Mijn idee hierbij is dan meer dat ik persoonlijk zelf onderhand wel kan inschatten wie ik hier op dit forum serieus neem en wie toch vooral niet.
Maar wat ik ook vaak zie is dat juist de personen die ik vooral zelf niet serieus neem, hier met grote regelmaat posten overal en nergens op het forum en hun advies uitbrengen over allerlei uiteenlopende zaken. En dat die dan toch veel te serieus worden genomen, door de jongeren en/of mensen met wat minder ervaring. Dat vind ik persoonlijk een kwalijke zaak, maar wat je daar nou toch als forum aan kan doen? Geen idee... Misschien juist niet zo makkelijk een slotje ergens op gooien, omdat het grootste gedeelte van bokt het met elkaar eens is en niet met de ts in kwestie? Zodat zoiets in de picture blijft? Wellicht is dat een idee? Hoewel je dat ook niet als richtlijn kan uitoefenen, moeilijk hoor! Ik ben blij dat ik geen modje ben iig.

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:53

@xyzutu2, dit vind ik een hele goeie post van je. Legt de situatie zoals waar jij de "discussie" over wilde openen goed neer!

Nu valt er, voor mij dan, op te reageren.
Als de situatie zoals jij schetst, een huishouden is, waarbij een persoon uit deze huishouding verteld hoe de kinderen behandeld worden en dit strookt met de "gewone" manier. Waarna zij in een topic advies geven over een bepaalde manier van handelen zou ik ook even twee keer moeten kijken.

Maar stel in haar eigen topic geeft ze aan dat ze haar kinderen een dag geen eten geeft. Maar in een ander topic geeft ze als advies bij een moeilijk etend kind om wellicht met appelmoes te proberen (een voorbeeld he, ik heb geen ervaring met moeilijk etende kinderen :+ ). Dan zie ik in deze geen "problemen" om dat advies op te volgen, deze persoon dwingt mij niet haar denkwijze op en het is wellicht een ontzettend goed advies. Als haar manier van handelen me echt tegenstaat zou ik haar eigen topics wel vermijden en niet meer op reageren. Ik zou wél, daar ik mezelf ken, waarschijnlijk proberen een nette discussie aan te gaan om achter de beweegredenen te komen en misschien een poging doen om dit te bepraten en mijn visie te verklaren.

Maar ik vind dat je hoe dan ook, áltijd een ander zijn of haar mening moet respecteren mits deze ook netjes gebracht is. Dat de wijze waarop iemand iets doet niet de mijne is, ach daar kan je niks aan veranderen. Waarom zouden we anders zoveel verschillende politieke partijen hebben en zou er zoveel oorlog zijn, gewoon omdat mensen andermans kijk op dingen niet willen overwegen/accepteren/respecteren

@MiniMeLona, ik zou ook zeggen minder snel topics sluiten, maar daar is ook weer het probleem dat het begint met goed onderbouwde adviezen wat na het niet accepteren van iemand of een andere kijk daarop vaak uitdraait op een persoonlijke en vaak kwetsende discussie..

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 15:59

Koper schreef:
Leo schreef:
We hebben een duidelijke regel met betrekking tot dierenmishandeling: filmpjes, foto's etc. van dierenmishandeling staan we niet toe op het forum. Geenszins willen we als Bokt podium bieden voor dergelijke praktijken, zelfs niet met de insteek om te laten zien hoe afschuwelijk het is. Daar zijn we het immers allemaal wel met elkaar eens. :\

Zou je mij misschien eens willen uitleggen waarom er dan een tijdje geleden door nota bene het boktteam zelf (in de vorm van de nieuwsredactie) een topic met daarbij een afgrijselijk filmpje van een ezel die door tijgers wordt opgegeten geplaatst is? Of zijn ezels geen dieren? Ja, ik snap dat tijgers ezels eten. Nee, ik snap niet dat dierentuinpersoneel een levende ezel een tijgerverblijf in schuift. En ik snap ook niet dat het boktteam het filmpje dan deelt.

En snap jij dan nu dat ik het niet anders dan onbetrouwbaar en onvoorspelbaar kan noemen als bokt.nl de ene keer predikt dat dierenleed niet is toegestaan, en dan zo'n filmpje zelf deelt, en daarna weer vroom meldt dat dierenmishandeling toch écht niet kan?

Uiteraard zijn ezels dieren, ik kan me niet voorstellen dat iemand met gezond emphatisch vermogen níet vol afgrijzen zo'n filmpje ziet...
In dit specifieke geval kan ik geen antwoord geven, ik ben geen mod meer dus kan ook niet terugzoeken hoe dit behandeld is. Ik kan me echter voorstellen dat het te maken heeft met doorlinken naar het oorspronkelijke artikel (wat de NR moet doen) waar het filmpje in zichtbaar is. En dat ze zodoende juist een waarschuwing er bij hebben gezet dat het schokkende beelden zijn. Want als ze dat niet zouden doen en mensen worden er ongevraagd mee geconfronteerd, dan zou dat inderdaad verkeerd zijn.

Ik snap het punt, immers is Bokt dan ook een platform. Dat zou allicht nog de discussie waard zijn (indien die niet al is gevoerd destijds). Maar ik kan er nu eerlijk gezegd weinig zinnigs over bijdragen hier in dit topic.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 16:14

MiniMeLona schreef:
Ik begrijp hopelijk het punt wat je probeert te maken.
Mijn idee hierbij is dan meer dat ik persoonlijk zelf onderhand wel kan inschatten wie ik hier op dit forum serieus neem en wie toch vooral niet.
Maar wat ik ook vaak zie is dat juist de personen die ik vooral zelf niet serieus neem, hier met grote regelmaat posten overal en nergens op het forum en hun advies uitbrengen over allerlei uiteenlopende zaken. En dat die dan toch veel te serieus worden genomen, door de jongeren en/of mensen met wat minder ervaring. Dat vind ik persoonlijk een kwalijke zaak, maar wat je daar nou toch als forum aan kan doen? Geen idee... Misschien juist niet zo makkelijk een slotje ergens op gooien, omdat het grootste gedeelte van bokt het met elkaar eens is en niet met de ts in kwestie? Zodat zoiets in de picture blijft? Wellicht is dat een idee? Hoewel je dat ook niet als richtlijn kan uitoefenen, moeilijk hoor! Ik ben blij dat ik geen modje ben iig.

Precies dit. Er zijn best een paar zeer aanwezige bokkers die ik bij bepaalde onderwerpen al lang niet meer serieus neem maar die door anderen telkens gevolgd worden en zeker een podium krijgen. Maar dat is nu eenmaal zo, en ik denk niet dat daar veel aan te doen valt behalve je eigen argumenten te geven.

Ik zet, uit principe, niemand op 'negeer' trouwens omdat ik niet geloof in een persoon monddood maken; maar sommigen blijven je keer op keer verbazen :D Maar iedereen heeft nu eenmaal recht op een eigen mening.
Wat behandeling van dieren betreft is het zo moeilijk. Inderdaad, de meningen over goede zorg (ook voor kinderen trouwens), zijn zo verschillend dat het soms moeilijk bepalen is wat kan en wat niet. Mag je dan als individuele gebruiker ingrijpen? Dat moet je zelf weten... Persoonlijk vond ik daar het vaccinatietopic wel een mooi voorbeeld van hoe fundamenteel anders meningen kunnen zijn. Ook daar willen beide partijen heel graag de kids van de andere mening 'redden'. Maar de vraag blijft natuurlijk, naast wat WIL je doen, wat KAN je doen? Zonder wettelijke overtredingen blijft het dan toch bij je argumenten geven en verder kun je volgens mij echt weinig...

Ik vind verder het beleid dat bokt voert algemeen wel prettig en een pak aangenamer dan op andere fora die ik ken.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 16:18

@Leo
Nuja, wie stelt de regels van Bokt uiteindelijk helemaal op? Zoals het geval dat Koper op de eerste pagina aanhaalde van al die verwaarloosde IJslanders. Op Bokt werden al die topics dicht gegooid zodat er praktisch niks gedaan kon worden en er mocht ook niet meer over gepraat worden.
Het is dankzij andere forums waar dit wel gewoon besproken mocht worden dat deze dieren uit hun miserie gehaald zijn, maar als het aan Bokt gelegen had stonden die dieren daar nu misschien nog steeds... Terwijl het overduidelijk was dat deze dieren dus gewoon verwaarloosd werden.

Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je deze mensen gaat bedreigen, denk dat iedereen met logisch verstand dat ook wel weet (al snap ik het kwade gevoel wel). Maar door alle meldingen die er bij de dierenbescherming door verschillende personen en weet ik veel wat (moet het verhaal nog eens opnieuw doornemen) hebben ze er wel voor kunnen zorgen dat de dieren gered zijn. En volgens mij zijn de eigenaren niet vermoord of aangevallen ofzo... :=
Op het internet hebben mensen sowieso wel een grotere mond en zal er misschien wel eens iets gezegd worden in de aard van 'Val dood' of 'Pas maar op als ik je tegenkom op straat.' Het tweede is een echte bedreiging natuurlijk en dat is niet oké maar of deze persoonlijk werkelijk iets zou doen als het erop neerkomt? Ik heb mijn twijfels.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 16:24

xyzutu2 schreef:
Suzanne F. schreef:

Interessant topic dit :) Ik kan me de situatie helemaal voorstellen. Al helemaal als er dan nog filmpjes bij worden getoond die de erbarmelijke situatie van de kinderen duidelijk laat zien. In zo'n geval heeft dat platform wel degelijk de verantwoordelijkheid dit aan de daarvoor bedoelde instanties te melden. Via IPAdres kan de betrokkene worden achterhaald. Ik zie niet waarom dat in het geval van dierenleed anders zou moeten zijn.
Aangifte doen als medeforum lid is lastig omdat je inderdaad de "plaats delict" niet weet.
Als je dan zo-iemand tegenkomt in andere topics met adviezen over opvoeding welzijn, neem je die natuurlijk niet (meer) serieus, omdat wel duidelijk is dat diegene niet spoort. Maar blijft het knagende gevoel of er überhaupt iets met leed is gebeurd.

Prrrr

Re: Welke verantwoordelijkheid heeft een forum?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 16:34

Interessant om te zien hoe dit door de verschillende bokkers wordt beleefd. Ik kan best een juridisch kant en klaar antwoord geven, maar daar gaat het uiteindelijk niet alleen om. Het gaat er ook om of dat juridisch kloppende (en uitvoerbare) beleid nog een beetje past bij de werkelijkheid zoals die ervaren wordt.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 16:40

Prrrr schreef:
Interessant om te zien hoe dit door de verschillende bokkers wordt beleefd. Ik kan best een juridisch kant en klaar antwoord geven, maar daar gaat het uiteindelijk niet alleen om. Het gaat er ook om of dat juridisch kloppende (en uitvoerbare) beleid nog een beetje past bij de werkelijkheid zoals die ervaren wordt.

Hoe zou het juridisch gezien dan gaan als iemand zoals in de vorige posts filmpjes plaatst van kinderen die 'lichtelijk' mishandeld worden?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 16:44

DezeNaam schreef:
@Leo
Nuja, wie stelt de regels van Bokt uiteindelijk helemaal op? Zoals het geval dat Koper op de eerste pagina aanhaalde van al die verwaarloosde IJslanders. Op Bokt werden al die topics dicht gegooid zodat er praktisch niks gedaan kon worden en er mocht ook niet meer over gepraat worden.
Het is dankzij andere forums waar dit wel gewoon besproken mocht worden dat deze dieren uit hun miserie gehaald zijn, maar als het aan Bokt gelegen had stonden die dieren daar nu misschien nog steeds... Terwijl het overduidelijk was dat deze dieren dus gewoon verwaarloosd werden.

Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je deze mensen gaat bedreigen, denk dat iedereen met logisch verstand dat ook wel weet (al snap ik het kwade gevoel wel). Maar door alle meldingen die er bij de dierenbescherming door verschillende personen en weet ik veel wat (moet het verhaal nog eens opnieuw doornemen) hebben ze er wel voor kunnen zorgen dat de dieren gered zijn. En volgens mij zijn de eigenaren niet vermoord of aangevallen ofzo... :=
Op het internet hebben mensen sowieso wel een grotere mond en zal er misschien wel eens iets gezegd worden in de aard van 'Val dood' of 'Pas maar op als ik je tegenkom op straat.' Het tweede is een echte bedreiging natuurlijk en dat is niet oké maar of deze persoonlijk werkelijk iets zou doen als het erop neerkomt? Ik heb mijn twijfels.

Ik niet, maar ik kan die opmerking niet direct plaatsen bij welk deel van mijn bericht dat hoort. :)

Wat betreft Valom: dit speelde in 2011 (tenminste heb ik net terug gezocht), maar ik kan me er zelf uit mijn mod-tijd niets over terug halen. Ik heb dus eerlijk gezegd geen idee waarom destijds keuzes zijn gemaakt zoals ze zijn gemaakt. In de tegenwoordige tijd zal het team er allicht anders mee om gaan, ik weet het oprecht niet.

Ik geloof ook niet dat de vele grofgebekte bedreigen die vandaag de dag normaal worden gevonden op internet daadwerkelijk uitgevoerd zouden worden door de roeper als die de beoogde dader op straat zou tegen komen. Maar dat betekent niet dat internetplatforms in het algemeen gezien het dan maar toe moeten staan. Ik persoonlijk vind het misselijkmakend wat mensen wel niet roepen tegen anderen, op het zo fijn anonieme internet. Ik denk dat Bokt daar heel netjes mee omgaat door dat niet toe te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 16:47

Met het risico om off topic te gaan: waarom mogen leden op andere fora eigenlijk wel succesvol reddingsacties opzetten en uitvoeren voor zo'n verwaarloosde kudde? Doen die fora dan iets wat juridisch niet mag, of volgt Bokt daarin gewoon eigen richtlijnen?

On topic: dit topic gaat inderdaad vooral over de beleving van wat je doet als je niets voor het 'slachtoffer' kunt doen maar de 'dader' wel blijft tegenkomen. Het is voor mij in elk geval het erg leerzaam om alle verschillende zienswijzen te lezen over hoe om te gaan met zo'n dader. Volgens mij is het meest voorkomende advies negeren om verdere conflicten ge vermijden, maar blijkbaar kan negeren ook weer gezien worden als een vorm van monddood maken. Lastig...

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 16:49

Ik ben benieuwd naar het juridische verhaal.

Naar mijn idee moet een forum ingrijpen wanneer er een strafbaar feit wordt begaan en dan dient dit gemeld te worden en moet externe partij dit oppakken.

Stalken van bokkers e.d. zou je coor mijn gevoel melding van moeten maken en daar moeten ze wat mee.

Verder snap ik weinig van dittopic met die vreemde opmerkingen en mis ik daar de clou

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 16:57

Maar stalking is moeilijk te bewijzen. Wanneer stalk je iemand? Dat is zelfs iets waar de politie het moeilijk mee heeft, laat staan dat Bokt deze rol even op zich kan nemen. Ik denk dat dit echt iets is waarmee de gestalkte persoon aan de slag moet: bewijzen verzamelen, naar de politie stappen en de medewerking van Bokt vragen (die die dan ook wel zal verlenen, daar ben ik zeker van). Maar de verantwoordelijkheid vanaf het begin bij Bokt leggen, ik denk dat dat onmogelijk is.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 16:59

DezeNaam schreef:
Prrrr schreef:

Hoe zou het juridisch gezien dan gaan als iemand zoals in de vorige posts filmpjes plaatst van kinderen die 'lichtelijk' mishandeld worden?

Het publiceren van een bericht is de verantwoordelijkheid van de poster zelf. Het forum heeft geen grotere of kleinere verantwoordelijkheid dan een medegebruiker, tenzij met het plaatsen van het bericht inbreuk wordt gemaakt op rechten van derden. En die rechten van derden is niet waar je in dit geval iets aan wil doen, het gaat over de inhoud van het filmpje.

Daar weet je goed beschouwd geen klap van. Het kan een filmpje uit Rusland zijn waarvan iemand bedacht heeft om er eens goed mee te trollen, het kan in scene gezet zijn, het kunnen de buren van de plaatser zijn, en iedereen kan zijn eigen tekst erbij bedenken. Dat maakt dat je hooguit kunt zeggen dat er waarschijnlijk sprake is van mishandeling, en dat je 999 van de 1000 keer niet kunt zeggen wie er bij betrokken zijn.

Als je daarmee naar de politie gaat sturen ze je gewoon weer naar huis, of je nou een forum of een gewone gebruiker bent. Je weet te weinig om aangifte te kunnen doen. Dat is uiteraard anders als je daders of slachtoffers herkent: ga er dan vooral mee naar de politie of sein Veilig Thuis in. Die hebben een opsporingsbevoegdheid en die kunnen daar wat mee. Die hebben we als Bokt niet. Als Bokt hebben we aan de ene kant de privacywet die inhoudt dat je de gegevens die je onder je hebt ook onder je houdt, en dat die alleen als de wet daar ruimte voor biedt mag afgeven aan bevoegd gezag. In het voorbeeld hiervoor: als er iemand genoeg weet om melding of aangifte te doen en de politie zich meldt bij Bokt voor informatie, dan mogen (en moeten) we die afstaan. Dat voor het juridische stuk.

Op het forum zelf kun je eigen regels hanteren. Bijvoorbeeld dat aanstootgevend beeldmateriaal niet, of alleen in spoilers wordt getoond. We hanteren al een tijd de (niet heel exacte, maar kennelijk best bruikbare) Jeugdjournaalregel: als je denkt dat het op het Jeugdjournaal zou worden uitgezonden, kun je het laten staan.

Dat filmpje met die ezel, waar Koper aan refereerde, die staat in link. Ik denk dat je daar ook niet te ingewikkeld over moet doen: er was veel om te doen, het levert een levendige discussie op, en je hoeft er niet naar te kijken als je dat niet wil. Helemaal doodzwijgen dat dergelijke misstanden gebeuren wil je ook niet - dan zou je niet weten dat die misstanden er zijn.

Het probleem is dat wat aanvaardbaar is voor de een, nog niet aanvaardbaar is voor de ander, dat werd eerder ook al aangestipt. Dat verschil levert discussie op, en dat is denk ik waar een forum ook voor is.

MaGiL

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 17:11

DezeNaam schreef:
Want hoeveel paardenmeisjes hebben uiteindelijk verstand van paarden? In de manege leer je rijden. Oortjes naar voren is blij en naar achteren is boos, maar verder leer je eigenlijk niet veel over het gedrag van paarden en hoe je emoties/gedragingen kan herkennen (net zoals mensen vroeger vooral naar de staart van de hond keken om het gedrag af te lezen terwijl we nu ondertussen wel weten dat honden véél meer signalen sturen die wij vaak missen). Over hondengedrag leren mensen tegenwoordig veel meer. Denk dat dat ook wel een probleem is op maneges, het is geen gewone hobby zoals skiën waarbij je even je latjes pakt en je ze daarna gewoon weer terug kan zetten. Je gaat met een levend dier om en dat lijken sommige mensen wel eens te vergeten.

Ik kom uit de hondenwereld en zet nu sinds een jaar de eerste wat serieuzere stappen in de paardenwereld, maar dit verbaast mij inderdaad. Ik zou zo graag meer willen weten over het gedrag/emoties van paarden zodat je veel beter kunt anticiperen. Daar lijkt weinig aandacht voor in het wereldje.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 17:21

xyzutu2 schreef:
Met het risico om off topic te gaan: waarom mogen leden op andere fora eigenlijk wel succesvol reddingsacties opzetten en uitvoeren voor zo'n verwaarloosde kudde? Doen die fora dan iets wat juridisch niet mag, of volgt Bokt daarin gewoon eigen richtlijnen?

Dat zijn de eigen richtlijnen van elk forum. Als jij als forum wil dat je leden zich inzetten voor reddingsacties, dan kun je dat uiteraard faciliteren. Maar dat hoef je niet te doen. Overigens meen ik mij te herinneren dat er op Bokt contact is gelegd tussen een aantal gebruikers die bij overstromingen in Friesland een ingesloten kudde naar vast grond hebben gehaald.

Ik kan me voorstellen dat je als forum zorgen hebt als mensen anderen oproepen tot het overtreden van de rechten van derden, want daarmee kun je zelf aansprakelijk worden. En aansprakelijkheid is voor een gratis forum wel een dingetje.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 17:38

DezeNaam schreef:
@Leo

Het hypocrite aan bovenstaande is dat het volledig 1:1 vergelijkbaar is met de situatie die TS hier ter discussie stelt.
Heel bizar dat Koper ook nog es als eerste reactie durft te geven......, splintertje <> balk :)*

TS: laat het rusten, zonde van je energie, zonde van de (bij je paarden)tijd en het haalt niets uit.
Trek je conclusie's voor jezelf hoe serieus je iemand nog wilt nemen.
Wat je wellicht kunt doen is in topics waarschuwen voor de adviezen die niet kloppen naar jou mening.

Vet jammer dat er, in dit geval, een paard de dupe van is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 17:50

Peetstap schreef:
DezeNaam schreef:
@Leo

Het hypocrite aan bovenstaande is dat het volledig 1:1 vergelijkbaar is met de situatie die TS hier ter discussie stelt.
Heel bizar dat Koper ook nog es als eerste reactie durft te geven......, splintertje <> balk :)*

TS: laat het rusten, zonde van je energie, zonde van de (bij je paarden)tijd en het haalt niets uit.
Wat je wellicht kunt doen is in topics waarschuwen voor de adviezen die niet kloppen naar jou mening.

Vet jammer dat er, in dit geval, een paard de dupe van is.

En jij mag door voor de bingo peet :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 17:54

Ik heb dit topic stil meegelezen en het vorige ook.
Ik heb echt geen idee waar dit over gaat?
Via via is men er achter gekomen dat een bokker dieren mishandeld?

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 17:55

Vet jammer dat er, in dit geval, een paard de dupe van is.[/quote

Eens :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 18:01

Onhandig dat dit topic weer voor persoonlijke verwijzingen zorgt; kunnen we het gewoon blijven hebben over het voorbeeld van mishandelde kinderen?
Dat is wat makkelijker en dan blijft het hopelijk langer open en ik vind het nog steeds interessant om te lezen hoe anderen met zo'n situatie om zouden gaan.

Waarbij het trouwens ook wel fijn zou zijn als moderators in dit topic gewoon de ongewenste verwijzingen verwijdert en vervangt door een groene opmerking net zoals op alle andere plekken op Bokt gedaan zou worden, in plaats van meteen weer alles op slot te gooien...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 18:10

Sja hoe zou jij het eigenlijk willen? Ik merk ook wel dat het me achtervolgt hoor, ook degene die denken het zo goed te kunnen en zichzelf als lesgever aanbieden, zo lopen er echt veel van. Iedereen wil raadgeven vandaag lijkt het wel.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 18:18

Leo schreef:
Ik niet, maar ik kan die opmerking niet direct plaatsen bij welk deel van mijn bericht dat hoort. :)

Wat betreft Valom: dit speelde in 2011 (tenminste heb ik net terug gezocht), maar ik kan me er zelf uit mijn mod-tijd niets over terug halen. Ik heb dus eerlijk gezegd geen idee waarom destijds keuzes zijn gemaakt zoals ze zijn gemaakt. In de tegenwoordige tijd zal het team er allicht anders mee om gaan, ik weet het oprecht niet.

Ik geloof ook niet dat de vele grofgebekte bedreigen die vandaag de dag normaal worden gevonden op internet daadwerkelijk uitgevoerd zouden worden door de roeper als die de beoogde dader op straat zou tegen komen. Maar dat betekent niet dat internetplatforms in het algemeen gezien het dan maar toe moeten staan. Ik persoonlijk vind het misselijkmakend wat mensen wel niet roepen tegen anderen, op het zo fijn anonieme internet. Ik denk dat Bokt daar heel netjes mee omgaat door dat niet toe te staan.

Was ook gewoon een algemene vraag. :) Aangezien het nu lijkt alsof het verboden is volgens de wetgeving om deze informatie online te delen terwijl het eigenlijk gewoon mag (op gratis forums?). Daarom vroeg ik me af wie en hoe er op Bokt precies bepaald wordt dat dergelijke zaken niet besproken mogen worden.

Ik vind ook niet dat het toegestaan moet zijn, maar wel dat er gewoon op een normale manier over gepraat mag worden zonder dat er constant reacties verwijderd worden of topics dichtgaan, en dat gebruikers dus ook gewoon samen 'actie' mogen ondernemen als het echt om ernstige zaken gaat. (Als het dus over ernstige gevallen gaat zoals in Valom, als je een ruiter van zijn paard gaat trekken omdat die persoon met sporen rijdt en jij daar tegen bent zou het wel ver gaan..xd Al moet je daar nog niemand voor opzoeken, dat kan je gewoon op de lokale manege doen als je zin hebt. :') )

Maar nu zegt iemand ook dat stalking 'moeilijk te bewijzen is'. Aan stalking wordt inderdaad ook bar weinig gedaan, eigenlijk worden aan veel ernstige dingen weinig gedaan. Beetje een fout in de maatschappij in mijn ogen...

@Prrrr; maar de politie kan toch IP adressen achterhalen? Misschien herinner ik het mij fout en ik kan ook geen specifieke zaken bedenken (behalve Daddy0Five bijvoorbeeld) waarbij er kinderen/dieren (?) uit huis geplaatst zijn omdat de filmpjes zaken toonden die tegen de wet waren. Dus het is in principe niet onmogelijk om er iets aan te doen.
Uiteraard kan iedereen zoiets plaatsen natuurlijk, maar zo'n dingen kan de politie makkelijk achterhalen. En in de filmpjes worden vaak ook al dingen weggeven, als iemand praat kan je het accent en de taal al herkennen en in de omgeving zullen ook dingen te zien zijn waarvan je kan afleiden waar het ongeveer gefilmd is.
Of neem nu bijvoorbeeld dat schandaal in Nederland waar (voornamelijk) veel te zware vrouwen op kleine shetlanders zaten om er geld uit te kloppen want blijkbaar ge*lden sommige mensen op die filmpjes. Die mensen zijn toch ook opgepakt? Of is dat omdat het op een ander platvorm geplaatst is, lijkt mij niet toch?

In deze gevallen werden de filmpjes uiteraard wel zelf door de dader(s) geplaatst. Als het door iemand anders online komt te staan is het misschien wel wat moeilijker.

Over het filmpje met de ezel heb ik niks gezegd en van mij mogen die dingen ook gewoon geplaatst worden. Volgens mij ging het er voor Koper om dat het soms dus nogal hypocriet is dat bepaalde filmpjes geplaatst mogen worden en anderen weer niet.

Bedankt voor de uitleg alleszins. Zal straks de reactie misschien nog eens even opnieuw lezen want nu is het nog wat warrig in mijn hoofd. :+

Tja Peetstap hypocriet inderdaad maar praat er maar niet verder over want straks gaat dit topic ook dicht. :')