[Dienstmededeling]Nieuwe gebruikersvoorwaarden/privacybeleid

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:17

Het komt er dus op neer dat anonimiseren zoals het nu gedaan wordt dus niet voldoende is, want als oa de naam nog in de quotes blijft staan is het zeer gemakkelijk deze te herleiden tot een specifieke persoon. Dat gegeven is dan nog wel gekoppeld aan het account.
Plus, wat valt er allemaal onder persoonsgegevens? De naam van een paard alleen al kan gebruikt worden om iemand te traceren.
Dan klinkt het alsof bokt momenteel niet voldoet aan de huidige wetgeving, hoe gaan jullie dat oplossen?

xSCWx

Berichten: 7090
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:25

Sommige dingen zijn nog niet geanonimiseerd...

[edit:BartVB]Screenshots verwijderd ivm anonimiseren. Genoemde zaken zijn opgelost[/edit]
Laatst bijgewerkt door BartVB op 14-06-18 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Screenshots verwijderd

secricible

Berichten: 25735
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:29

Bart, ik snap dat dat allemaal heel veel werk is en niet opweegt en weet ik wat.
Maar feit is, je bent het gewoon verplicht sinds 2 weken geleden (en daarvoor eigenlijk ook al). Dan kan het nog zoveel werk zijn, je hebt er gewoon aan te voldoen.
Als iemand geanonimiseerd wil worden horen ook quotes e.d. Verwijdert te worden. In het verleden is men hier blijkbaar ook laks mee om gegaan (ook oudere leden die een verwijderverzoek hebben gedaan kan ik nog aardig wat van terug vinden). Met het beheren van een forum hoort ook het recht tot anonimiseren. Veel werk is daarvoor geen excuus, weinig ervaring er mee ook niet. "Zoeken naar een oplossing" is niet meer voldoende, die oplossing hoort er nu te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:29

xSCWx En dat gaat door het nogmaals plaatsen van foto's met namen en al ook niet lukken zo natuurlijk. Ook al is het een screenshot. Nu plaats jij iets, wat iemand zelf er van af wil hebben. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:33

Anoniem schreef:
Zou het een optie zijn om alle gastaccounts dezelfde naam te geven en dus naar hetzelfde account te koppelen?
Op die manier heb je in ieder geval al een stuk meer anonimiteit.

Vast overheen gelezen, dus ik quote mezelf even. :o
Ik denk dat dit een prima (tijdelijke) oplossing zou kunnen zijn.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:38

Anoniem schreef:
Anoniem schreef:
Zou het een optie zijn om alle gastaccounts dezelfde naam te geven en dus naar hetzelfde account te koppelen?
Op die manier heb je in ieder geval al een stuk meer anonimiteit.

Vast overheen gelezen, dus ik quote mezelf even. :o
Ik denk dat dit een prima (tijdelijke) oplossing zou kunnen zijn.


Dat neemt sowieso het probleem van de usernames die in de quotes blijven staan niet weg. Een username is een persoonsgegeven.

Anoniem

Re: [Dienstmededeling]Nieuwe gebruikersvoorwaarden/privacybeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:39

Klopt, vandaar ook tijdelijk tussen haakjes.
Het zou wel het probleem van het makkelijke vinden via de nieuwe gastnaam kunnen verhelpen.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Re: [Dienstmededeling]Nieuwe gebruikersvoorwaarden/privacybeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:43

Alleen is tijdelijk hier zoals secricible ook al zegt niet meer op z'n plaats als er nu al aan de wet voldaan moet worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 17:47

Dat is zeker een punt.
Ik kruip wel weer onder mijn steen. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 18:00

Danique schreef:
Stel dat ik mijn account laat anonimiseren omdat ik vind dat er te veel zooi op staat mag ik dan daarna wel een nieuw account aanmaken? Of valt dit ook onder dubbel account.

???

xSCWx

Berichten: 7090
Geregistreerd: 21-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 19:58

Anoniem schreef:
xSCWx En dat gaat door het nogmaals plaatsen van foto's met namen en al ook niet lukken zo natuurlijk. Ook al is het een screenshot. Nu plaats jij iets, wat iemand zelf er van af wil hebben. :+

Weet ik ;)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: [Dienstmededeling]Nieuwe gebruikersvoorwaarden/privacybeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 20:25

Vreemd. Met de gebruikersnaam als zoekopdracht krijg je nog steeds alle gequote posts van de betreffende gebruiker, maar gelabeled als gast+ nr.
Nog steeds niet een erg effectieve "anonimisering"....

zonnebloem18

Berichten: 24879
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: [Dienstmededeling]Nieuwe gebruikersvoorwaarden/privacybeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 21:09

Dat zou morgen weg moeten zijn. De zoekfunctie indexeert (sorry als ik het niet goed zeg Bart) 's nachts, dus alle aanpassingen van vandaag zullen morgen pas doorgevoerd zijn.

Anoniem

Re: [Dienstmededeling]Nieuwe gebruikersvoorwaarden/privacybeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 21:25

Beheerder @Bart,

Ik heb ook een vraag aan over de privacy.
Welke onderzoeken doen jullie om er achter te komen dat iemand je account gebruikt?
En welke onderzoeken doen jullie om te zien of iemand meerdere accounts gebruikt?

Merlen

Berichten: 1629
Geregistreerd: 24-03-13

Re: [Dienstmededeling]Nieuwe gebruikersvoorwaarden/privacybeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 21:57

Daarvoor de IP-adressen gecontroleerd Gast5428.En dat is dus niet toegestaan.

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 22:13

Zo zit het dus eigenlijk...

Het klopt dat je als aanbieder van internetdiensten al snel te maken krijgt met de AVG. Heel vaak werk je immers met persoonsgegevens, informatie die tot personen te herleiden is. Namen of e-mailadressen, maar ook IP-adressen en cookies met unieke nummers zijn persoonsgegevens. Als die informatie achterhaald of irrelevant is, dan moet deze op verzoek weg

Anonimiseren is niet genoeg, op verzoek moet dus hele profiel weg, ook ip adressen, etc, alles...

Berichten zijn discutabel...

Maar bokt houdt ip adressen etc zoekbaar en gekoppelt en bart als je denkt dat het niet zo is, kunnen we dit via pb verder bediscussieren

Bron

https://blog.iusmentis.com/2018/04/03/g ... iscussies/

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23591
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 22:24

Indestal schreef:
Maar bokt houdt ip adressen etc zoekbaar en gekoppelt en bart als je denkt dat het niet zo is, kunnen we dit via pb verder bediscussieren


Ik vind het een interessante discussie, mag van mij wel openbaar.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: [Dienstmededeling]Nieuwe gebruikersvoorwaarden/privacybeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 22:34

Ik vind trouwens de toon van het beheer als het om privacy gaat en ook deze nieuwe wetgeving bagatelliserend, op het neerbuigende af.

veerledec

Berichten: 6700
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: [Dienstmededeling]Nieuwe gebruikersvoorwaarden/privacybeleid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 22:48

Persoonlijk vind ik de toon van een aantal gebruikers hier redelijk aanvallend en lijkt het alsof men naarstig op zoek is naar 'een stok om mee te slaan'.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 08:51

Ik schreef eerder:

Citaat:
@BartVB: ik heb nog wel een vraag.

Aangezien een gebruiker die op nonactief gezet wordt (bijv. Gastxxx in dit topic) nog steeds een aanklikbare naam heeft en al zijn/haar posts nog steeds opgeslagen staan op bokt.nl, vraag ik me af wat er nu werkelijjk met zon account gebeurd?

Wordt het geanonimiseerd of gepseudonimiseerd?

Is de zogenaamde anonimisering omkeerbaar en welke persoonsgegevens zijn daar nog steeds aan gekoppeld?
Wie kan achter de schermen bij de eventuele gegevens van 'geanonimiseerde' accounts?


Ik zie dat je mijn vragen hierover niet beantwoord BartVB. :) Maar ik ben toch wel erg benieuwd naar de antwoorden.

BartVB schreef
Citaat:
Wat betreft de belangenafweging tussen de gebruiker en Bokt mbt het verwijderen van berichten; daar is al heel erg uitgebreid over gediscussieerd op FZ. Wij (en andere deelnemers aan topics waarin jij iets plaatst) hebben belang bij behouden, jij hebt belang bij verwijderen, we doen ons best om daar een goede balans in te vinden.


Maar we hebben nu een nieuwe wetgeving.

BartVB schreef
Citaat:
'Gast3289' was gisteren pas deels geanonimiseerd door een vrij dag aan mijn kant, support kan redelijk wat doen maar nog niet alles. Verwijderverzoeken komen zo weinig voor dat het bouwen van een automatische tool meer werk is dan dit af en toe met de hand afhandelen. Inmiddels zijn avatar, gebruikersnaam en foto's ook verwijderd. Die laatste twee kunnen nog een aantal uren zichtbaar zijn om technische redenen. De systemen hebben wat tijd nodig om die wijzigingen allemaal te verwerken. Zelfde geldt voor Google zoekresultaten.


Google indexeert de nieuwe 'anonieme' gebruikersnaam toch juist, zodat zoals ik eerder zei je op die 'anonieme' naam de postgeschiedenis kan nalopen?

Dat werkt dan dus alleen als je echt alle persoonlijke informatie verwijderd. IN oudere HK topics kan dat eenvoudig zelf, maar voor overige posts zal een moderator dan op verzoek van een forumlid werkelijk alle info moeten verwijderen waarvan dat lid zelf denkt dat de info herleidbaar is.

Op zichzelf is het bijv. onbetekenend dat iemand een Ford Kia rijdt, maar samen met een naam van een paard of huisdier en nog wat even triviale zaken wordt iemand alsnog herkenbaar.

Een forumlid verwijderen inclusief posts is overigens gewoon een druk op een knopje...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 10:02

Anoniem schreef:
Beheerder @Bart,

Ik heb ook een vraag aan over de privacy.
Welke onderzoeken doen jullie om er achter te komen dat iemand je account gebruikt?
En welke onderzoeken doen jullie om te zien of iemand meerdere accounts gebruikt?


VickyS schreef:
Daarvoor de IP-adressen gecontroleerd Gast5428.En dat is dus niet toegestaan.


Dat snap ik. Maar wat doet Bokt nog meer beheerder@Bart??
Want als een IP adres niet hetzelfde is kan je blijkbaar toch als SA gezien worden.
En ik vraag mij af hoe dat zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 23:03

Kuggur schreef:
Vreemd. Met de gebruikersnaam als zoekopdracht krijg je nog steeds alle gequote posts van de betreffende gebruiker, maar gelabeled als gast+ nr.
Nog steeds niet een erg effectieve "anonimisering"....

Het is een eitje om de identiteit van @gast3289 te achterhalen.
Als ik in de zoekfunctie zoek naar gast3289 heb ik zo de voornaam van de persoon achter dit account gevonden en ook van haar website.
Dus dat anonimiseren stelt niet zo heel veel voor als alle berichten blijven staan.

beheerder@Bart, zou je a.u.b. mijn vragen in dit topic willen beantwoorden?

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 10:47

Er zit nog aardig wat ruimte in het Recht op vergetelheid:

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... rgetelheid


Praktijk situatie webshop: moet op verzoek wel alle klantgegevens wissen, maar bv niet de recenties die betreffende klant heeft geplaatst.
Doordenkend naar forum: ??


* mbt de PB privacy in forums draaiend op de basis phpBB forumsoftware:
Ben zelf beheerder webshop & fora en voor inzicht PB van anderen moet je inderdaad diep de database in duiken.
Niet makkelijk en niet handig, alleen een deskundig iemand kan hier wat uithalen.

Diegene die dat kunnen hebben dan ook vol toegang tot de servers via ftp / direct admin en dat bied tevens de mogelijkheid om volledige data te wissen.
Normaal binnen een organisatie is dit recht voorbehouden aan de systeem beheerder / eigenaar en verder niemand.

Een basis forum software kent al veel meer toegangs lagen als het basis webshopsysteem.
Bij de gemiddelde webshop betekent toegang meteen alle functies ook toegangelijk.


PS: aangezien bokt draait op een fiks aangepaste / maat gemaakte phpBB software is bovenstaande wellicht niet van kracht, maar het lijkt mij volkomen logisch wat Bart over database toegang vermeld.


* Een user locken op IP basis en inzicht in het IP adres is in de normale phpBB software zichtbaar en uitvoerbaar door alle leden van beheer.
Dat heb je ook hard nodig om gezamenlijk alle "russen" buiten de deur te houden.

Voorbeeld waar dit goed mis is gegaan zie je bij Paardenforum Cavaletti, staat helaas vol met spam e.d.
Weet vrijwel zeker dat bokt hier veel zinlose uurtjes aan verspeeld en strakke filters erop heeft staan.
De druk op dit vlak op forum servers is helaas groot.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 10:28

Citaat:
Praktijk situatie webshop: moet op verzoek wel alle klantgegevens wissen, maar bv niet de recenties die betreffende klant heeft geplaatst.
Doordenkend naar forum: ??


Waar vind jij dat Peetstap? Volgens mij lees ik er overheen als ik de link volg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 10:40

Kuggur schreef:
Ik vind trouwens de toon van het beheer als het om privacy gaat en ook deze nieuwe wetgeving bagatelliserend, op het neerbuigende af.


veerledec schreef:
Persoonlijk vind ik de toon van een aantal gebruikers hier redelijk aanvallend en lijkt het alsof men naarstig op zoek is naar 'een stok om mee te slaan'.


Dit, allebei.

Ik hoop dat het heel snel mogelijk is om je account echt te verwijderen of anonimiseren. En ook om een nieuwe start te mogen maken onder een andere naam.