Boktbullying

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lovelyfiefy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 21:58

Lianne schreef:
ik denk dat er meer bedoeld wordt, dat mensen die reageren op iets, en deze reactie in de ogen van een ander een domme reactie is, dat er zo belachelijk op gereageerd wordt. Want dat komt dus echt vaak voor. Iemand voor schut zetten om zijn reactie. met smilie's als deze: :+ :Y)

ik gebruik deze smiley :+ :+ :+
nooit om iemand voor schut te zetten
maar meer als ik dingen niet begrijp ..
zoals me pakketje wat nog niet geleverd is maar vriendin die vlakbij woont, precies hetzelfde en die heeft het de dag erna gewoon binnen..
'hoe werkt dat? :+ '
(zo gebruik ik hem voornamelijk) :P

Dus ik snap wel dat met smileys het soms fout kan gaan
al hoop ik altijd als ik iets niet gemeen bedoel dat het door een ' :P '
overkomt als dat ik het niet zwaar/gemeen bedoel
(even moeilijk uit te leggen zo in ene)

lovelyfiefy

Re: Boktbullying

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:00

Ik kan me overigens wel vinden in wat TS zegt.
Er zijn hier inderdaad mensen die soms goed op de stok kunnen gaan met elkaar
of tegen 1 persoon.
Dat soort topics lees ik vol verwondering en dan ga ik weer verder met waar ik mee bezig was,
ik meng mij niet graag in dat soort dingen eigenlijk :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:02

Firelight schreef:
Zie het maar somber in: Er wordt op getemd, dat vermelden ze zelfs.
En het is dan niet alleen de TS maar vooral de (opgetrommelde) fanclub die er massaal opduikt en gaat TeMmen en vooral gaat vertellen in het toopic dat dit soort opmerkingen echt niet kunnen....

Dus eigenlijk word je dan als weldenkend mens gedwongen om in je onderschrift te zetten:
'Als ik een fout maak en iemand wijst mij daarop, rapporteer die persoon dan aub niet bij de mods, want die persoon heeft dan waarschijnlijk gewoon gelijk.'
:+
(als zo'n smiley nog mag 8-) )

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:06

Electra63 schreef:
bruintje123 schreef:
Het valt iets te veel op Kim. :)
En het gaat dan niet om een ongezouten mening, daar ben ik zelf ook niet vies van :D
Zelf tem ik zelden. Mensen zijn hier groot genoeg om zelf hun mond open te doen.
En dan heb ik het niet over het young rider gedeelte.

Wij komen elkaar regelmatig tegen en zijn het zelden met elkaar eens. Maar ik heb nog nooit hulptroepen erbij gehaald of getemd op een bericht van jou.
Ik hou niet van "kliekjes" En zit ook niet in HK-topics.
Wel zijn het vaak dezelfde bokkers die geïnteresseerd zijn in bepaalde onderwerpen, dus je komt elkaar dan regelmatig tegen.

Ik ben het ook zelden met bruintje123 eens, wij hebben elkaar ook als een 'de koppen ingeslagen'. Maar daar heb ik geen problemen mee, er werd driftig gediscussieerd en een verwijt links en rechts gemaakt. Maar, als ze gelijk heeft, heeft ze gelijk en dat zal ik haar dan ook geven.

Dat is iets wat me ook veel opvalt, het niet met elkaar eens zijn en dan per definitie het helemaal niet meer met elkaar eens zijn. Volkomen belachelijk natuurlijk....

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:08

Ik begrijp jou wel TS.
Maar het is niet altijd met een heel bende op 1 bepaalde persoon reageren.
Negeren is ook een bepaald iets blijkbaar.
Jammer want zo krijgen veel mensen ook het gevoel van niet belangrijk zijn en trekken zich daardoor ook terug op de achtergrond, in meeleesstand.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:09

@kim
Eens. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:11

Sommige mensen zijn gewoon totaal niet subtiel/zijn nogal nukkig. Hoeft natuurlijk niet gelijk pesten te zijn.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:14

bruintje123 schreef:
@kim
Eens. :D

Kijk, het kan dus wel. _O- _O-

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:15

Als je het over een onderwerp niet met elkaar eens bent, kan je het in een ander topic, natuurlijk wel met elkaar eens zijn.

Sommige bokkers schrijven hele lange berichten, ik zit vaak op mijn telefoon, daar heb ik vaak geen zin in of tijd voor.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:31

Citaat:
Zelf tem ik zelden. Mensen zijn hier groot genoeg om zelf hun mond open te doen.
En dan heb ik het niet over het young rider gedeelte.

Ik denk dat hier 2 dingen door elkaar lopen.
1) Het temmen zelf. (Ik heb geen idee hoe vaak ik dit doe. Soms maanden niet, soms 2x in 1 week.)
2) Volwassen bokkers worden geacht mondig te zijn. Helemaal mee eens.

Maarrr... Juist bij pesten doet de mondigheid van 'degene die de agressor hebben moet' totaal niet ter zake. Daar draait pesten juist om: je kunt praten als Vader Brugman - maar het 'werkt niet'.

Als ik iets ervaar als een persoonlijke aanval (...ik vertel een ervaring en het wordt klinkklare onzin genoemd...) schrijf ik meestal eerst iets omaatjes achtigs terug (ik ben tenslotte oma ;) ) plus uitleg oid. Komt er dan weer iets vervelends, dan wil ik nog wel eens temmen en/of iemand op de foeilijst zetten.

En soms zit ik achter mijn schermpje mij af te vragen 'word ik nou in de maling genomen of wat gebeurt hier..?'
Doorgaans geef ik die ander het voordeel van de twijfel en meestal werkt dat nog ook.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:34

Ik denk dat ik wel weet welk topic TS bedoelt, maar ik kan er zelf soms ook onpasselijk van worden hoor.. Inderdaad hordes fans die oh en ah roepen, maar als er eens een puntje van kritiek gegeven wordt, dan is bokt te klein..

De betreffende opmerking zou ik zelf ook gemaakt kunnen hebben, ik ben ook zo'n sarcast..
Er wordt namelijk een suggestie gewekt dat men heel wat kan verwachten over het betreffende topic, terwijl er niks komt in feite.. Dus tja.. Ik zou zoiets er ook in gooien.. :P

Is het dan bedoeld om te pesten? Welnee.. Ik had enkel meer verwacht.. Dus dan drijf ik er lichtelijk de spot mee.. Als je een topic opent, moet je ook een beetje kunnen incasseren..

Edit: Na PB van TS gekregen te hebben, gaat t niet over het topic dat ik dacht, al verandert dit niets aan mijn standpunt..

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 22:53

Als ik nu ook denk te weten om welk topic het gaat zie ik het pesten ook niet.
Oke een opmerking die misschien niet gehoeven had. Maar er word inderdaad een bepaalde verwachting gewekt die er totaal niet is bij het openen van het topic.
Dat daar commentaar op komt is iets wat te verwachten valt.
Maar geen pesten.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 23:03

Ik vertel mijn leerlingen altijd dat de Koude Oorlog is begonnen vanwege een fout geïntepreteerde telegram. Ik vind vooral dat iedereen tegenwooedig behoorlijk snel op z'n p*k getrapt is en dat ongenuanceerd, doch anoniem te pas en te onpas het www opslingert. Zowel hier als op facebook enz.

Ik heb het hier ook meegemaakt. Ik had een topic aangemaakt dat nogal ethisch was... Iets met spoorgebruik, ik ga er verder niet teveel over uitwijden. Maar het eerste antwoord (dat niet eens een antwoord was op mijn vraag) was: "sporen af en ga les nemen".

Met de beste intenties, daar bestaat geen twijfel over, maar iets meer begrip van de context had op zijn plaats geweest.

Pesten? Nee niet echt. Pesten is namelijk constant dezelfde persoon als pispaal pakken.

Mag het minder? Absoluut. Probeer elkaar een beetje in elkaars waarde te laten. Leven en laten leven, zeker tijdens de Advent ;)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 23:49

Wat heeft advent daarmee te maken?

Ik zie geen pesten op bokt. Het zal misschien wel voorgekomen zijn, maar veel is het niet anders was het wel meer mensen opgevallen. En zeker weten ingegrepen worden.

Waar de meeste mensen hier over zeiken is al meerdere malen gezegd: de opmerkingen die niet in watten gepakt zijn, niet met glittertjes en roze hartjes bestrooid zijn. Mensen kunnen directe taal, opmerkingen en meningen niet meer hebben tegenwoordig. Heel jammer, want zo gaat het ook in het echte leven. Er wordt zelfs tot aan een ban toe op gemodereerd, hoe zwak is de samenleving tegenwoordig... er wordt niet gescholden of gepest. Jammer dat de doetjes out there een gewone, maar directe opmerking voor "pesten" aan ziet. Zit een heelal verschil tussen.

Écht pesten is natuurlijk een dikke no-go! Maar het meeste wat hier aangehaald wordt is gewoon eerlijke, directe taal. Niks mis mee. Ook het topic dat als voorbeeld genoemd wordt.... echt? "Waar is nou het vuur?" wordt echt door mensen als pesten gezien? Sorry hoor, maar het was een eerlijke opmerking op een enorm overdreven, dus misleidende topictitel. Pesten is wat anders. Jammer dat tegenwoordig het gros van de bokkers zo snel op hun pik getrapt is, huilebalken en het tere zieltje uithangen is helemaal in op bokt tegenwoordig. Terwijl het echte leven gewoon zo direct is. Geen wergever zal iets in watten en glitters verpakken. Of is het juist daardoor, dat men op bokt zo zwak geworden is?

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 23:52

GC het probleem zit hem soms ook in wat er zich achter de schermen afspeelt en dan toch via via bij de betreffende persoon terecht komt. Dat zijn geen dingen meer die in het dagelijks leven maar normaal gevonden moeten worden.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 00:01

Verschillen van mening horen erbij. Juist daarvan leer je. Wat ik af en toe wel erg vindt is hoe een bokker wordt bestookt als zij die mening niet deelt of 'advies' niet aanneemt. Dan is de grens van pestgedrag snel gevonden.
Ik begrijp dat bokkers zelfs ook zo iemand met PB's gaan belagen.
Wat mij betreft een no-go.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 00:02

Als in een pb? Ik geloof best dat er wat dingetjes "gebeuren" hier en daar. Dat kan bijna niet anders met zo'n grote groep paardenvolk. En paardenvolk is niet het fijnste volk dat er rondloopt. Maar om nou te zeggen dat het zo vaak voorkomt hier? Nee, geloof ik niet. Dan hadden veel meer mensen het moeten merken.

Geef eens voorbeelden? Want misschien missen we wat?

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 00:08

Ik ga hier geen namen noemen, ten eerste omdat ik dat niet netjes vind, ten tweede omdat ik mijzelf daar buiten wil houden en ten derde omdat ik de persoon in kwestie beloofd heb om geen inhoud te delen.

Het enige wat ik er mee duidelijk wil maken is dat ik het niet vind kunnen dat er in privéberichten klakkeloos naar gesproken kan worden zonder dat er toezicht op gehouden wordt. Is namelijk ook een deel van internetpesten en daar gaat het topic om.

Daarbij heb ik nergens gezegd dat het vaak voorkomt, ik benoem het nog expres met “soms ook..” niet vaak ook.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 00:12

Ik heb inderdaad ook wel eens de gekste PB's gehad. Maar daar kan ik echt niet van wakker liggen. :n

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 00:14

KimD schreef:
Ik heb inderdaad ook wel eens de gekste PB's gehad. Maar daar kan ik echt niet van wakker liggen. :n

Dit idd.. :j

Sunnda

Ik moet eerlijk zeggen (en ik bok al even en heb zelf ook wel een ongezouten mening soms), dat het mij ook opgevallen is de laatste tijd dat sommige echt hele vuile sneren uitdelen op de persoon en niet op de bal.

Ik herken ook wel het stukje: ik wil wel iets typen, maar laat maar. Om maar even een voorbeeld te noemen zonder namen. Open tegenwoordig een gezondheids/medisch topic op mensen gebied en je komt 100% zeker een bepaalde bokker tegen die (in sommige gevallen goede) reacties geeft. Maar waag het niet tegen haar in te gaan, want je komt in een oeverloze discussie terecht waarin elke scheet op de weegschaal komt. Om gek van te worden. Ik heb de wijsheid ook niet in pacht, maar denk graag mee om iemand te helpen. Dan zit ik niet te wachten om iedere regel apart gequote te zien met weer hetzelfde verhaal.
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 05-12-17 00:15, in het totaal 1 keer bewerkt

NinaCharlie

KimD schreef:

En dat is dan weer persoonlijk. Het is heel fijn dat jij zoiets van je af kan laten glijden en ik zou willen dat iedereen dat kon maar niet iedereen is zo sterk.

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 00:16

GC, advent als in richting de Kerst en vrede op aarde? Het was eigenlijk een grapje :D

Mijn punt is dat je echt de posts niet hoeft te schrijven met zijde handschoentjes aan. Maar de toon die ik af en toe tegenkom, zonder enige notie te nemen van de context is echt betreurenswaardig. Zeker als expliciet wordt gevraagd alleen antwoord te geven op een vraag. Anderzijds moet er ook niet op iedere slak zout gelegd worden.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 00:18

Er wordt al heel lang niet ingegrepen op cyberpesten. Een tijd geleden was er een topic van een mod die compleet met de grond gelijk werd gemaakt. Echt heel vies op de man, maar zelfs daar werd niet ingegrepen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 00:21

NinaCharlie schreef:
KimD schreef:

En dat is dan weer persoonlijk. Het is heel fijn dat jij zoiets van je af kan laten glijden en ik zou willen dat iedereen dat kon maar niet iedereen is zo sterk.

Gewoon rare plaatjes terugsturen. :+
Ken je die persoon niet in het echt, maar vallen serieus vreemden je lastig om je te pesten?

Ik zou echt zulke onzin terugsturen dat diegene daarna de moeite niet meer neemt.