Poll: oude berichten en accounts verwijderen op bokt.nl

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat zou jij graag zien op bokt qua privacybeleid? (Meerdere opties mogelijk)

De mogelijkheid hebben om zelf oude berichten (evt. ouder dan x jaar) aan te passen
1111 (23%)
Alle topics ouder dan x jaar verwijderen op alle forumdelen
502 (10%)
Alle topics ouder dan x jaar verwijderen op de minder informatieve forumdelen (zoals HK)
522 (10%)
Geen topics verwijderen, ik lees graag oude topics terug
303 (6%)
Op aanvraag je account kunnen laten verwijderen (niet alleen anonimiseren) inclusief oude posts
1198 (24%)
De huidige situatie behouden (alleen berichten aanpassen op aanvraag en geen accounts verwijderen)
130 (2%)
Bokt.nl moet betere voorlichting gaan geven mbt het privacybeleid bij het aanmelden, bijv. in de algemene voorwaarden
424 (8%)
Bokt.nl beter (meer) afschermen
572 (11%)
Anders, namelijk:
37 (0%)

Totaal aantal stemmen: 4799

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 17:40

Ook even gestemd.

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 17:56

1. De mogelijkheid hebben om zelf oude berichten (evt. ouder dan x jaar) aan te passen

Ik vind sowieso dat je het recht moet hebben om te kunnen gummen in wat je geschreven hebt als forumgebruiker. Ook juist omdat er veel jonge gebruikers zijn. Ik vind daarom ook: Bokt.nl moet betere voorlichting gaan geven mbt het privacybeleid bij het aanmelden, bijv. in de algemene voorwaarden. Of in de vorm van een Let Op-je over de houdbaarheid van je bericht wanneer je wilt posten, mocht dat er nog niet zijn. :)

En Geen oude topics verwijderen. In ieder geval geen informatieve. Zonde!

xHaithi

Re: Poll: oude berichten en accounts verwijderen op bokt.nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 19:46

Wat misschien een optie is, als het toch vooral gaat over pubers en jonge mensen die dingen zeggen die ze zichzelf nadien beklagen, is dat dergelijke opties wél mogelijk worden (in bepaalde mate) voor het jeugdgedeelte van het forum. Ik denk dat de meeste informatieve topics, sorry dat dit wat grof klinkt misschien, niet in dat forumgedeelte zitten en als iemand dan persoonlijke problemen over school of andere zaken post kan daar misschien nadien makkelijker een mouw aan worden gepast.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 20:43

Momenteel is het zo dat een website gehoor moet geven aan een verzoek tot verwijdering van berichten, tenzij er een zwaarwegend belang is. Bijvoorbeeld een discussie die niet meer te volgen is. Daar beroept Bokt zich natuurlijk veelal op. Er vallen gaten in topics. Daarmee wordt echt op de grens gezeten en dat vind ik jammer.
Juridisch gezien is er momenteel weinig hard te maken, maar wat ik vooral jammer vind, is dat het gevoel heerst dat dit blijkbaar hard gemaakt moet worden, omdat er anders geen gehoor aan wordt gegeven. Nu las ik wel in de andere topics dat het beleid al erg versoepeld is, maar het is jammer dat het gebeurt nadat er al zoveel onvrede heerst.
Ik ben heel blij om te lezen dat er achter de schermen naar gekeken wordt, maar ik hoop niet dat dit weer een van de onderwerpen is waar eerst veel aandacht aan wordt geschonken en vervolgens weer wegzakt, totdat er over maanden weer eens een topic over gemaakt wordt.
In 2018 wordt de Wbp vervangen door de AVG en daarin staat in art. 15 the right to be forgotten. Het is de vraag of dit ook voor websites gaat gelden, dat is nu onduidelijk, maar deze verordening geeft in ieder geval het signaal af dat we privacy serieus moeten nemen.
Mijns inziens zouden dit soort beslissingen daarom niet door moderators genomen moeten worden die voorl vanuit een persoonlijke mening en de Boktregels de kwestie bekijken. Hopelijk brengt deze nieuwe wetgeving daar een opening voor in het team. Voor mensen kan het belang zo groot zijn om berichten/een account verwijderd te hebben.
Daarbij wil ik wel benadrukken dat ik veel respect heb voor het gehele team. Ik weet dat iedereen zich onwijs in zet voor Bokt en dat er een boel werkt ligt. Ook de manier van communiceren in de topics is prettig. Laten we dit onderwerp met z'n allen niet verwateren.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 20:45

Fenrir schreef:
poes schreef:
Ja precies en verder beargumenteer je die ook maar in bovenstaande post kraak je alleen de ander af.

Ik kraak helemaal niemand af. Ik zeg alleen dat dat te simpel gezegd is en kom daar later nog op terug met wat verheldering. Daar zit verder totaal geen waardeoordeel aan mbt karuna zelf. Tegen karuna heb ik namelijk helemaal niks persoonlijks hoor :D

Dan las ik het verkeerd. Excuses!

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 20:48

Zonnetje81 schreef:
Ik mis de optie je account en berichten verwijderen ZONDER aanvraag.

Lijkt mij absoluut onhandig. Om dezelfde reden dat je in een bevlieging iets kan posten, kan iemand dan in een bevlieging alles wissen.

Zeker als dat met één druk op de knop kan maakt een gebruiker acuut gatenkaas van het forum. Als dat gaat om HK topics alá, maar inhoudelijke discussies zouden teveel beschadigen. Meestal is dat zonde, en vaak gaat het de gebruiker ook niet om die berichten maar om die ene keer dat ze hebben geroepen waar ze wonen ofzo.

Redenen om je gehele geschiedenis of account te wissen zijn absoluut begrijpelijk als je persoon onder druk staat door stalking, dreiging en dergelijke. Met hulp van een moderator je account anonimiseren of bepaalde persoonlijke berichten gummen is voldoende lijkt me.

Jessica_1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 21:21

Ik zou het jammer vinden als oude topics na zoveel jaar verwijderd worden, vooral hk topics.

En ik denk dat als je Posts en accounts zelf gaat laten verwijderen, er mensen zijn die dit bijvoorbeeld bij een ruzie doen, maar later toch weer ongedaan willen maken. En hierdoor krijg je inderdaad gaten in topics en dat vind ik erg vervelend lezen.

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-17 23:52

Gestemd! Benieuwd wat eruit gaat komen, tot nu toe zijn het er velen over eens dat er wil iets veranderd moet worden..

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 00:19

Ik heb ook gestemd, o.a. op anders. Oude topics verwijderen hoeft voor mij niet, hoewel ik nooit oude topics (terug) lees. Ik zou wel graag een automatisch slotje zien op topics waar een bepaalde periode, zeg een jaar, niet meer in gereageerd is.
Dat voorkomt ook dat gebruikers stokoude topics uit de kelder takelen. Mocht iemand een relevante reactie hebben voor zo'n topic, dan kan altijd nog een mod gevraagd worden het topic open te zetten.

Deeskuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 01:15

Ik ben zelf ook moderator op een ander forum en we krijgen zo nu en dan ook verzoeken om te verwijderen. Wij doen dit eigenlijk ook niet standaard, omdat je dan geen forum meer kunt runnen. Het wordt dan onleesbaar en dan kun je uiteindelijk net zo goed je hele site opdoeken. Dat is gewoonweg zonde. Anonimiseren doen wij wel waar hierom gevraagd wordt. Maar zodra teksten niet meer te herleiden zijn naar een specifiek persoon, zie ik geen enkele privacyreden meer om de rest ook te verwijderen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 09:08

Gestemd :) Op een ander forum van belgië (niet paard gerelateerd) ben ik al lid sinds 2007. Ik neem aan dat ik daar marginale berichten gepost heb, maar die kan ik niet meer terug zien, want alle niet actieve topics ouder dan x aantal jaar worden daar gearchiveerd of verwijderd, in ieder geval zijn ze niet meer zichtbaar. En toch is het een groot en populair forum. Ik ben er van overtuigd dat het ook hier kan

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 10:30

Zeker bij HK's moet het wel mogelijk zijn vind ik. Ik kan me nog wel een paar dingen herinneren die je echt niet op internet terug wil vinden. Natuurlijk hebben mensen het er zelf op gezet, maar een kind/puber kun je dat niet aanrekenen, zeker niet als er ook nog eens een hoop emotie bij komt kijken. Een HK heeft verder ook weinig waarde, dus zou niet weten waarom het niet zou moeten kunnen daar berichten uit te verwijderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 14:15

Kom ik even binnenvallen :D

Dit is puur om nog een stukje inzicht te geven, verder ben ik bezig om een hele lijst te maken van alle punten die in de topics benoemt wordt met wat beter kan en wat niet fijn werkt. Dus kom vooral met suggesties en uitleg hoe en wat :j

Ik zag dat er voorbij kwam dat je je account zo zonder aanvraag moet kunnen verwijderen, maar vergeet niet dat wij ook met een Markt zitten.
Er zijn al wel eens oplichters geweest of iemand die gewoonweg iets verkoopt en nooit meer online komt. Die maak je het wel erg makkelijk om op te lichten als zij de vrijheid hebben om hun account zo zonder pardon te verwijderen.

Ook las ik ergens (en ik weet echt niet meer of dat hier was of in één van de andere topics over dit onderwerp) dat wij niet zo 'moeilijk' (bij gebrek aan betere omschrijving) moeten doen over SA's, maar ook weer verwijs ik even naar de Markt.

Er is recent (gelukkig nu al heel lang stil!) een gebruikers geweest die een aantal gebruikers heeft opgelicht, deze kunnen wij gelukkig snel opsporen en blokkeren van Bokt. Maar als wij niet meer zouden zoeken op SA's (doen wij overigens niet zo zonder aanleiding hoor) dan zou zo iemand dus vrij spel krijgen op Bokt. En dan? Zijn er straks een heleboel Bokkers die opgelicht zijn, dat zou natuurlijk niet fijn zijn!

Uitzonderingen zouden natuurlijk gemaakt kunnen worden en heel eerlijk, dat gebeurt al hoor :j Maar die hoor je hier (vaak) niet, want die willen anoniem blijven :D

Dan zal ik nu verder stil zijn en meelezen en punten opschrijven die voorbij komen, maar ik wilde graag nog de Markt even in het licht brengen, misschien helpt dat een stukje bij je mening vormen over wat jij als gebruiker als prettig zou ervaren en graag zou willen zien.

Als je nog vragen hebt etc. mag altijd in de pb :D

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 14:25

ik heb een vraag... waarom niet gewoon de mogenlijkheid om je account te verwijderen, maar dat je berichten in (informatieve) toppics blijven staan. en dat ipv je gebruikersnaam gewoon 'verwijderde gebruiker' komt te staan oid. in principe kan iedereen bij de informatie die dan op bokt staat, je bent alleen weer 'annoniem' voor zo ver dat gaat opt internet natuurlijk

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 14:29

Berichten onbeperkt aanpassen zou niet mijn voorkeur hebben. Zo krijg je dat mensen alles blijven aanpassen en er daardoor een ander beeld ontstaat of niks meer klopt van de discussie. Ik kies dan eerder voor de optie dat je oude berichten alleen kan verwijderen.

Oude topics waar niet meer op gereageerd wordt na x aantal tijd gaan vaak op slot zodra er alsnog een reactie op komt. Dan is de meerwaarde ook weg van die topics blijven behouden imo.
Keus lijkt mij dan om of ook op (hele) oude berichten te mogen reageren of een bericht naar de ts te sturen zodra een topic x aantal tijd oud is dat het verwijderd wordt. Desnoods doe je 3 dagen bedenktijd geven zodat de ts aan kan geven dat het topic in een goede reden open moet blijven.

Wat ik persoonlijk wel iets vind is het bekijken van de slotjes of mod tussenkomsten.
Ik weet een beetje hoe het er aantal gaat en snap bij merendeel van de berichten of slotjes zeker waarom die er zijn. Maar in bepaalde topics komen imo te snel de groene balkjes tevoorschijn. (Bijv in een bepaald topic waarbij mensen nu kritisch aan het worden zijn wat dus niet mag meer) of een topic waarbij er ook een centraal topic van is maar waarbij je als nieuwkomer in dat topic lang niet altijd reactie krijgt.
De negatieve ervaringen of de vragen die niet in het straatje van een ts zijn worden voor mijn gevoel soms iets te snel afgekapt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 14:30

@bettyvn, Ik stuur je even een pb, anders gaan we misschien te veel offtopic en dat wil ik niet op mijn geweten hebben :D

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 14:33

Ik ben voorstander om eigen baas te zijn, keerzijde hiervan is wel dat mensen hun topic kunnen leeghalen als ze niet de antwoorden krijgen die ze willen, en je dus een lege op krijgt.
Ik ben geen voorstander dat betichten na datum x sowieso verwijderd worden door een mod, ik wil dat zelf bepalen, en ja, ik lees regelmatig topics (van mezelf) terug

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 14:41

Is het een idee om dit op de vp of als banner op bokt te zetten (of via het systeem waarbij je bijv onder je avatar naar de poll kan) zodat je een groter bereik hebt en zo echt weet wat bokkers willen ? Want nu heb je maar een kleiner groepje te pakken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 15:00

Andere optie : Ik herinner mij iets (was ooit mod) van een bart tooltje dat de gebruikersnaam bij een post kan aanpassen, wat als ipv een account anoniemiseren met iets als gast 292, al die posts onder 1 account gezet worden? Dan heb je de info, maar niet meer duidelijk van wie het was.

Voorlichting privacy beleid bij aanmelden is leuk, maar dat lezen de meeste mensen niet. Ik zou de link naar zo'n stuk tekst een duidelijke, permanente plek op de voorpagina geven, het is nl niet iets waar je normaal gesproken aan denkt en zeker niet als je het nodig hebt.

En verder is het goed afschermen van sommige stukken bokt zeker een goede, de niet paard gedeeltes, hoeven niet toegankelijk of zelfs zichtbaar te zijn zonder inlog of zelfs zonder inlog en X berichten. Er zijn zat andere fora die zo werken o.a. om deze redenen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 15:05

Of het technisch mogelijk is weet ik niet. Maar wellicht is het al een optie om topics na een bepaalde tijd alleen nog maar zichtbaar te maken voor degene die erin gepost hebben? Dan is hij nog wel terug te lezen voor degene die er actief aan deelgenomen hebben, maar niet voor jan en alleman. Denk zeker dat het bij huiskamertopics een fijner oplossing zou zijn.

Verder mag het aantal verplichte berichten van mij een heel einde omhoog en de controle daarop strenger. En mag Bokt veel verder afgeschermd worden voor de buitenwereld.

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 15:47

Mijn idee is dat niet actieve onderwerpen op de informatie delen van het forum automatisch na een half jaar of jaar gesloten kunnen worden, zodat ze niet onnodig opgehaald worden - mocht het om een terugkerend medisch probleem bijvoorbeeld gaan, kan het altijd nog weer op aanvraag door een modje open gezet worden.

De topics in HK/LZP/MWS sowieso beter afschermen van de buitenwereld, maar wat mij betreft mogen oude topics uit die hoeken standaard verwijderd worden om de privacy iets meer te beschermen.

Accounts verwijderen inclusief alle posts vind ik een goede tegemoetkoming voor mensen die gewoon 'klaar' zijn met bokt (wellicht ook voor gebande mensen) zolang dat inderdaad op aanvraag gaat, om er nog iets controle over te houden (ik zag hierboven al een goed voorbeeld van de markt). Ik vond het idee van tamary hierboven eventueel als een goed alternatief klinken, al heb ik geen idee of dat technisch gezien te regelen is, om alle posts van verwijderde/geanonimiseerde accounts samen onder één 'gast'-account te zetten.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 16:05

Ik begrijp het zelf verwijderen van een account inderdaad voor problemen kan zorgen op de markt. Echter heeft het automatisch verwijderen van berichten ouder dan x jaar dat niet. De centrale topics kunnen open blijven tot ze verdwenen zijn, dus daar kan nog steeds veel informatie uit gehaald worden, en kan de rest wel verwijderd worden. Vaak is die oude informatie toch al niet meer zo relevant voor hedendaagse problemen. Medicijnen kunnen al veranderd zijn, producten aangepast of uit de markt gehaald. Een nieuwe oplossing voor problemen etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 16:07

Wellicht de optie dat informatiebe topics kunnen blijven staan maar mensen er zelf voor kunnen kiezen om persoonlijke topics op ojder andere LZP te verwijderen?

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-17 16:13

Keet schreef:
Of het technisch mogelijk is weet ik niet. Maar wellicht is het al een optie om topics na een bepaalde tijd alleen nog maar zichtbaar te maken voor degene die erin gepost hebben? Dan is hij nog wel terug te lezen voor degene die er actief aan deelgenomen hebben, maar niet voor jan en alleman. Denk zeker dat het bij huiskamertopics een fijner oplossing zou zijn.

Verder mag het aantal verplichte berichten van mij een heel einde omhoog en de controle daarop strenger. En mag Bokt veel verder afgeschermd worden voor de buitenwereld.

Wat bedoel jij met 'verplichte velden'? Zaken als 'naam', 'adres', 'telefoonnummer' bv.? Dat vind ik dan weer echt privacyschendend namelijk en dit zou voor mij zeker een reden zijn om geen account aan te maken op een forum.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-17 16:38

xHaithi schreef:
Keet schreef:

Wat bedoel jij met 'verplichte velden'? Zaken als 'naam', 'adres', 'telefoonnummer' bv.? Dat vind ik dan weer echt privacyschendend namelijk en dit zou voor mij zeker een reden zijn om geen account aan te maken op een forum.

Er staat verplichte berichten. Je moet nu 25 “nuttige” berichten plaatsen voor je op het hele forum kan posten (maar je kan wel overal meelezen).