Statjes 2016

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:34

Blijheid schreef:
Zou Patatkraam het in de wedstrijd om de lekkerste naam sowieso niet verliezen van Chocopasta :P

Nou ik eet liever chocopasta dan een patatkraam dus ja waarschijnlijk wel :')

_Anke

Re: Statjes 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:35

_O-

Seven

:=

Geweldig dit

Kom maar op met stapjes
O en het zijn patatjes ;)

xRaisin

Nu vind ik patat en friet niet meer klinken

_Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:36

Moet je eens heel vaak lepel of vork achter elkaa horn :=

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:41

OMG, dit wordt een patatje-oorlog _O-

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:44

Moirin schreef:
Ik zeg ook friet! Klopt ook netjes met het kaartje wat ik postte haha.
Maar geef mij maar pizza, eigenlijk :P

Hier wordt het allebei gebruikt, maar friet wel beduidend meer. In snackbars kom je ook zelden het woord 'patat' tegen op het menu. Klopt niet met het kaartje wat je eerder postte, daar woon ik iets boven. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:45

Afbeelding

Mijn patat boer wel , uiteraard want friet bestel ik niet

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:45

Voor mij hebben jullie allemaal gewonnen :+
Ik gebruik het allebei :)F

_Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:46

Patatje met en patatje speciaal klinkt toch niet :+

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:47

GarBel schreef:

Juist beter dan friet :')

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:54

Ik wissel echt elke keer weer met friet en patat, ik zeg gewoon wat het eerst in me op komt _O-
Maar het is sowieso wel vast: Franse frietjes en Patatje oorlog. De rest wisselt.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:54

TerraHowrse schreef:
GarBel schreef:

Juist beter dan friet :')

Frietje mayo graag! :P

Dancyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:55

Exitium schreef:
Frietje mayo graag! :P

brrr nee

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 18:59

Is het patat of friet?
De vraag 'is het patat of friet?' wordt vaak gesteld. Deze kwestie is doorgaans de oorzaak voor heftige discussies, waarbij men vergeet door te eten en de gefrituurde aardappelreepjes koud worden. Dat is zonde natuurlijk. Daarom vind je op deze site een aantal standpunten die je kunnen helpen bij het beantwoorden van de vraag of het patat of friet is.

Het is patat! Hieronder lees je waarom (en waarom friet onder omstandigheden gedoogd kan worden).

Geografische benadering
Het grootste deel van de Nederlanders zal nu ongetwijfeld instemmend zitten te knikken als je zegt dat patat het juiste woord is. Mensen uit Brabant, Limburg en (andere delen van) België keuren dit antwoord waarschijnlijk af. De meeste mensen uit die regionen zullen patat waarschijnlijk friet noemen. Kunnen ze ook niets aan doen.
Er zijn overigens ook taalgebieden in het zuiden van Nederland, waar men aardappels 'patat' noemt. Dus vraag je daar om een patatje met, dan krijg je waarschijnlijk een aardappel met een schilmesje.

Een belangrijke aanwijzing vinden we ook in het gebruik van geografische namen in combinatie met deze gefrituurde delicatesse. Er zijn Franse frietjes, die zijn dun, en je hebt Vlaamse friet, die is juist weer dik. Nederlandse friet kom je echter niet tegen. Friet wordt dus met name in verband gebracht met de landen ten zuiden van Nederland, wat ervoor pleit dat het hier in Nederland patat is.

Het antwoord op de vraag is dus deels afhankelijk van waar je die vraag stelt. Zoals gezegd zullen de meeste mensen die boven de grote rivieren wonen patat zeggen en hoe dichter je bij België komt, hoe groter de kans dat friet als het juiste woord wordt gezien.

Taalkundige benadering
Kijken we in de Van Dale, dan valt het volgende op. Zowel patat als friet wordt omschreven als een verkorting van het Franse 'patates frites'. Patat komt daarin als eerste, dus het is logisch dat dat de oorspronkelijke verkorting is geweest. Patat betekent immers 'aardappel' en 'frites' betekent eigenlijk dat het gefrituurd is. Aangezien je naast aardappelen nog veel meer kunt frituren, is het niet logisch om de bereidingswijze tot afkorting te maken.
De Van Dale geeft bij patat aan dat friet een synoniem ervan is, maar patat is geen synoniem van friet (volgens het digitale woordenboek). Opmerkelijk natuurlijk. Je zou hieruit af kunnen leiden dat het gebruik van de term 'friet' pas later is ontstaan.

Een vorm van patat ('Pataat', dat 'aardappel' betekent) vinden we bovendien al terug in de eerste editie van de Van Dale van 1864, terwijl er in die tijd nog geen friet te vinden was.

Bij de snackbar kun je, tot slot, een 'patatje oorlog', een 'patatje met', 'patatje Joppie' of een 'patatje speciaal' bestallen. Deze termen vinden we ook terug in de Van Dale. Wat daar echter niet in staat, zijn deze gerechten met 'friet' erin verwerkt.

Aan de andere kant, we kunnen in plaats van mayonaise wel frietsaus (of fritessaus) bestellen, maar patatsaus bestaat dan weer niet.

Dus, is het patat of friet?
Patat ligt meer voor de hand dan friet. Er wonen immers meer mensen in de regio's waar in Nederland 'patat' gezegd wordt dan de Nederlandse gebieden waar men 'friet' zegt. in de taal wordt patat bovendien niet alleen langer dan friet, maar ook met meer varianten gebruikt.
Maar uiteindelijk kunnen beide woorden dus gebruikt worden. En wat maakt het uiteindelijk ook uit? Zolang de patat (of friet, als je eigenwijs bent) maar smaakt!

En hoe zit het dan met frietsaus?

Frietsaus is een woord dat wordt gebruikt door mensen die moeite hebben met de spelling of uitspraak van mayonaise. En mensen die frite(s)saus schrijven hebben het helemaal niet begrepen, want frite(s) is zeker geen correct Nederlands.
Frietsaus kan in België dan wel weer correct zijn trouwens, want daar eet men immers wel friet. En als Belgische producten worden ingevoerd in Nederland, behouden ze vaak hun oorspronkelijke naam. Zo kun je bij de Hollandse gebakkraam ook Belgische wafels tegenkomen...

- See more at: http://www.patatoffriet.nl/#sthash.b8nY5uCx.dpuf

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:14

Vero schreef:
Dus, is het patat of friet?
Patat ligt meer voor de hand dan friet. Er wonen immers meer mensen in de regio's waar in Nederland 'patat' gezegd wordt dan de Nederlandse gebieden waar men 'friet' zegt.

Hoewel in 2015 nog 55 procent van de Nederlanders de term ‘patat’ verkoos boven ‘friet’ (45 procent), lijken het tij in 2016 te zijn gekeerd. Meer en meer Nederlanders kiezen voor ‘friet’ en gebruikten deze term actief op socialemediakanalen als Twitter, Facebook en online bronnen als fora en blogs.

De belangrijkste redenen voor de stijging van ‘friet’ is de populariteit van de AD friettest (waarin enkel de term friet keer op keer naar voren komt), de steeds meer winnende populariteit van ‘Vlaamse frieten’ en grote fastfoodketens die deze aardappeltjes blijven positioneren als ‘friet’.

Afbeelding

Hierboven zie je het aantal keer dat de termen ‘friet’ en ‘patat’ gebruikt zijn in 2016 in Nederland.

Bron: http://www.buzzcapture.com/2016/08/is-h ... -of-patat/

:+

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:15

Ik probeerde gewoond deze discussie te stoppen oke dit slaat nergens op _O-

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:18

Vero schreef:
Ik probeerde gewoond deze discussie te stoppen oke dit slaat nergens op _O-

In dat geval.. :D

Citaat:
‘Friet’ versus ‘Patat’.

Al sinds mensenheugenis, althans in dit door God afgestoten land, bestaat de discussie over dit niet onbelangrijke onderdeel van onze eetcultuur. Is het nou ‘friet’ of ‘patat’? De laatste jaren zijn de gemoederen op diverse bekende internetfora hoog opgelopen en de laatste doodsbedreiging heeft nog niet plaatsgevonden. Dus wat dacht ik? Ik zal voor eens en voor altijd de waarheid (maar weer eens) op tafel leggen.

De probleemstelling:
Mensen van ‘boven de rivieren’ noemen friet dus patat. Vaak ook nog met een arrogante dikke kop erbij, al hebben ze die waarschijnlijk van zichzelf al.

De hypothese:
Bullshit. Patat heet gewoon friet.

De argumentatie:
Argumentatie is eigenlijk niet het goede woord, want hier volgen een aantal feiten.

1. Wat vind je zoal in de schappen van de supermarkt? Met andere woorden, hoe noemen producenten hun eigen producten?
– Patatsaus?
– Minipatat?
Heb je daar ooit van gehoord of heb je dat ooit in je Amsterdamse klauwen gehad?
Nee dus. Een aantal voorbeelden van wél bestaande producten:
– Frietsaus
– Ovenfriet
– Minifriet
– Oma’s friet
– Frietkruiden
– etc.

2. Hoe noemt de rest van de wereld het product? De gehele wereld spreekt van friet. Let op:
– Engels: French Fries
– Duits: Pommes Frites
– Frans: Frites
– Spaans: Patatas Fritas
– Italiaans: Fritas
– Deens / Zweeds / Noors: Pommes Frites
– Chinees: ‘Fliet’
– Last but not least, half Nederland én België spreken van friet.

3. Hoe noemt nota bene de uitvinder / bedenker zijn eigen creatie?
Friet is uitgevonden in België. Belgen noemen het zelf friet. Of heb je daar ooit een ‘patatkot’ zien staan? Als iemand een product bedenkt en op de markt zet, dan mag hij toch appelflap zelf bepalen hoe het heet of niet? Hoe arrogant moet je zijn om het dan bewust een andere naam te geven en daar nog over te discussiëren ook? Of noemen jullie Cola ook Suikerwater? En heet bij jullie thuis de Mayonaise ook Raapzaadoliecreme?

Zo, case closed. Voordat je dit artikel las kon je met ‘patat’ zeggen nog wegkomen omdat je wellicht door je ouders en omgeving simpelweg slecht was geïnformeerd. Maar als je na het lezen van dit artikel nog steeds ‘patat’ blijft zeggen, dan verdien je ook geen beter leven.

Kunnen we er vanaf nu voor eeuwig mee ophouden a.u.b.? Ik zou zeggen, spreid het woord zodat we voor eens en voor altijd verlost zijn van deze misère.

http://dekritischenood.nl/is-het-nou-friet-of-patat/

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:21

Spoiler:
Oke ondanks dat ik wou dat deze discussie stopte ben ik het niet eens met die conclusie maar goed we zijn klaar met deze discussie nu eindelijk _O-

_Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:22

Wij willen statjes ~~}>

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:24

Vero schreef:
Spoiler:
Oke ondanks dat ik wou dat deze discussie stopte ben ik het niet eens met die conclusie maar goed we zijn klaar met deze discussie nu eindelijk _O-

Spoiler:
Wil je er over discussiëren anders? :P

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:26

Exitium schreef:
Vero schreef:
Spoiler:

Spoiler:
Wil je er over discussiëren anders? :P

Spoiler:
Nee :')

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:28

Toch nog even toevoegen dat hier in mijn regio 'patat' een synoniem is voor aardappel. :+

(Belgisch Limburg en Vlaams-Brabant alleszins...)

Edit: maar ik wil het vooral niet ingewikkelder maken hoor :')

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:30

Ze kunnen maar beter opschieten met die statjes voordat dit in een oorlog uitloopt... :')

Nico_lette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 19:32

Happy16 schreef:
Ze kunnen maar beter opschieten met die statjes voordat dit in een oorlog uitloopt... :')

Patatje-oorlog *D
Of toch friet-oorlog >;)