Foto met logo gebruiken ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mondy

Re: Foto met logo gebruiken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-16 13:19

Maar dat schoteltje worst heeft er geen plasticje overheen ;)
Oftewel het is duidelijk dat je dat wel mag pakken.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 13:23

Mondy schreef:
Maar dat schoteltje worst heeft er geen plasticje overheen ;)
Oftewel het is duidelijk dat je dat wel mag pakken.

Mooi voorbeeld :D Het watermerk is als het plastic over het schoteltje. Dat is een waarschuwing dat je er niets mee mag. Overigens ga ik per direct zeggen dat als ik de volgende foto neer zet ergens zonder watermerk,

Afbeelding

,deze foto net zo goed nergens anders gebruikt mag worden zonder mijn toestemming vooraf.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 14:31

Tobbes schreef:
Ik denk juist dat de fotograven blij mogen zijn dat ik er geen probleem van maak dat ze zonder mijn toestemming foto's hebben gemaakt van mij en mijn paard waar mee ze vervolgens geld proberen te verdienen door die foto's te verkopen.

Ik had deze reactie nog niet gezien, maar als jij daar een probleem van wilt maken is dat helemaal prima. Je kan je beroepen op je portretrecht.

Nou blijft dit een heikel punt, als jij start op een wedstrijd en er liggen bij het secretariaat kaartjes van een fotograaf kun je weten dat er gefotografeerd wordt. Door te starten zonder iets te zeggen geef je indirect toestemming om gefotografeerd te worden. Als je achteraf naar mij toe komt of ik je foto's niet wil publiceren of wil verwijderen van mijn website zal ik dat uiteraard doen.

Wat je beter kunt doen is dit vooraf aangeven bij het secretariaat of bij de fotograaf zelf. Als iemand in de ring langs mij stapt te paard en die vraagt of ik geen foto's wil maken zal ik dat ook zeker niet doen.

Echter als jij een wedstrijd wint en een krant komt naar mij toe voor foto's kun je je daar bijna niet meer tegen verzetten omdat de foto dan nieuwswaarde heeft en je eigenlijk alleen de publicatie kan stoppen als het publiceren jouw persoonlijk zou schaden.
Laatst bijgewerkt door Nils_010 op 24-11-16 14:33, in het totaal 1 keer bewerkt

evita13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 14:33

ik fotograffeer zelf ook . ik zie idd ook veel fotografen die het logo dwars door de foto heen hebben met niet betaald of juist super groot . vaak zijn dit fotos van fotografen die op evenementen fotos maken en mocht je de foto mooi vinden kan je de foto kopen met rechten en dan halen ze het logo eraf .

_Ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 14:57

Je hoeft niet perse een foto te kopieren om hem te delen. Je kunt simpelweg de oorspronkelijke link gebruiken waaronder de fotograaf de foto heeft geüpload.
Voorbeeld:
Afbeelding
Ik plaats hierboven niet de foto waarvan Nils niet wil dat je hem deelt, maar de link er naartoe. Copyright op internet is nu eenmaal niet zwart wit.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 15:27

_Ezra schreef:
Je hoeft niet perse een foto te kopieren om hem te delen. Je kunt simpelweg de oorspronkelijke link gebruiken waaronder de fotograaf de foto heeft geüpload.
Voorbeeld:
[ Afbeelding ]
Ik plaats hierboven niet de foto waarvan Nils niet wil dat je hem deelt, maar de link er naartoe. Copyright op internet is nu eenmaal niet zwart wit.

Jup dat kan idd, maar dat mag nog steeds niet op grond van 2 regels.

1. Deep-linken (nu een slecht voorbeeld omdat het op dezelfde website is, maar bijvoorbeeld als je een foto linkt vanaf mijn website) valt onder her-publicatie (link naar uitspraak rechtbank: https://uitspraken.rechtspraak.nl/#ljn/AT4681)

stel iemand anders publiceert deze foto
Afbeelding
http://nilsboeser.nl/storage/cache/images/002/306/DSC-2824-bewerkt,medium.1455229574.jpg

Citaat:
Daarom is het tonen van foto’s op een forumpagina van de eigen website door middel van een zogenoemde deep-link, aan te merken als een onrechtmatige vorm van openbaarmaking in de zin van de Auteurswet, nu [gedaagde] als beheerder van die site, die openbaarmaking faciliteert en gedoogt. Het hierop gerichte verweer van [gedaagde] wordt daarom gepasseerd.

Ook het plaatsen van de foto’s (nu wel) voorzien van naamsaanduiding is en blijft onrechtmatig jegens de auteursrechthebbende fotograaf indien dit plaatsen zonder diens instemming gebeurt, terwijl het evenmin terzake doende is of de inbreukmaker op het auteursrecht al dan niet een ideële organisatie is.

Het niet beveiligd zijn van de website van [eiser] doet geen afbreuk aan de beschermende werking van de Auteurswet, terwijl het achterwege laten van beveiligingen geen instemming impliceert met openbaarmaking zonder toestemming van de rechthebbende.

2. Het publiceren van mijn foto zonder naamsvermelding

En de bedragen die dan geeist en gegeven worden zijn ook niet misselijk.

Citaat:
de kantonrechter,

veroordeelt [gedaagde] om aan [eiser] tegen behoorlijk bewijs van kwijting te betalen een bedrag van € 3.885,75, te vermeerderen met de wettelijke rente berekend over € 3.435,75 vanaf 20 februari 2004 tot aan de dag der algehele voldoening;

veroordeelt [gedaagde] om de drie ten processe bedoelde foto’s van [eiser] van haar website te verwijderen binnen twee dagen na betekening van dit vonnis en verwijderd te houden, op straffe van verbeurte van een dwangsom van € 250,-- per dag of een gedeelte daarvan tot een maximum van € 10.000,-- indien en zo lang [gedaagde] in gebreke blijft aan deze veroordeling te voldoen;

veroordeelt [gedaagde] in de kosten van dit geding aan de zijde van [eiser] tot op heden vastgesteld op € 260,40 aan verschotten en op € 450,-- aan salaris voor de gemachtigde van [eiser];

verklaart dit vonnis uitvoerbaar bij voorraad en wijst af het meer of anders gevorderde.

Dus ook op internet zijn de regels heel zwart wit.
Laatst bijgewerkt door Nils_010 op 24-11-16 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

_Ezra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 15:41

Daar kun je ook weer omheen werken door gebruik te maken van een iframe. Er zullen altijd manieren zijn om de boel te ontwijken.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 15:50

_Ezra schreef:
Daar kun je ook weer omheen werken door gebruik te maken van een iframe. Er zullen altijd manieren zijn om de boel te ontwijken.

Klopt embedden is de enige uitzondering op deze regels. Maar ook daar zijn de meningen dan weer over verdeeld. De betreffende rechtzaak was BestWater International GmbH tegen Michael Mebes en Stefan Potsch, waarbij de laatste in het gelijk zijn gesteld.

Maar, (gelukkig voor mij als fotograaf) kun je op de meeste forum's geen iframe gebruiken als gebruiker. En op Facebook geen afbeeldingen tonen die niet geupload zijn naar Facebook. De enige gebruikers waar dit op zou kunnen slaan is als mensen een eigen website hebben en dan op die manier foto's zouden tonen.

Dat embedden mag wil nog niet zeggen dat je dan compleet veilig zit. Als daardoor een nieuw publiek wordt aangeboord kan het toch zijn dat je fout zit. Stel mijn website wordt normaal door 100 mensen per dag gezien. En door het embedden van een foto of een deel van de website zijn dit er opeens 100.000 dan kan het best zijn dat ik daar schade door lijd. Bijvoorbeeld door de opeens toenemende hoeveelheid dataverkeer. Het is best denkbaar dat ik niet de schade van het embedden kan verhalen, maar wel de schade die ik lijd door de toenemende hoeveelheid dataverkeer naar mijn server.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 18:58

Nils_010 schreef:
Nou blijft dit een heikel punt, als jij start op een wedstrijd en er liggen bij het secretariaat kaartjes van een fotograaf kun je weten dat er gefotografeerd wordt. Door te starten zonder iets te zeggen geef je indirect toestemming om gefotografeerd te worden. Als je achteraf naar mij toe komt of ik je foto's niet wil publiceren of wil verwijderen van mijn website zal ik dat uiteraard doen.

En dat is nou net wat ik bedoel. Jij gaat op deze manier van uit dat je op die manier fotos kunt maken van anderen en doorverkopen.

Op die zelfde manier gaan andere mensen er van uit wanneer er een logo op de foto staat en er op staat dat die niet betaald is dat ze die gerust met andere mensen mogen delen. Daarom vindt ik het apart dat je zulke mensen zo afrekent. 9 van 10 keer onwetendheid zitten en er zitten geen kwade bedoelingen achter.
Mocht voor jouw echt een probleem zijn dan wil ik je als tip geven of het geen idee is om expliciet op de foto te vermelden dat deze niet gedeeld mag worden op het internet.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-11-16 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:03

Ik vind 'deze foto is niet betaald' toch wel vrij expliciet???

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:03

Tsja ik heb wel eens een foto op fb gezet waar groot doorheen staat niet betaald. Had ik wel gedaan maar die foto had ik nog niet. Dat weet de fotograaf ook en ikzelf dus ook.

Ook vind ik als ik start en mensen willen fotos maken, prima, maar om dan geld te vragen.. Vind het ner bedelen net als die mensen die krantjes verkopen bij de jumbo :o je bent niemand verplicht om fotos van combinaties te maken. Ja ik snap ook dat wij ook niet verplicht zijn om de foto's te kopen, maar ze staan toch al online, met de naam van de fotograaf erbij. Lijkt mij juist gratis reclame!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:04

Tobbes jij snapt het echt niet... op het moment dat jij meedoet aan een wedstrijd geef je automatisch toestemming aan de organisatie die weer toestemming geeft aan de fotograaf ;) zo heeft het altijd gewerkt. Dit geld voor elke openbare wedstrijd. Als ik ergens op een wedstrijd fotografeerde vroeg ik ook eerst toestemming. Wil je niet dat er foto's worden gemaakt, ga dan niet naar de wedstrijd of geef dit aan bij de fotograaf. De fotograaf bezit alle rechten van de foto's en betaald haar benzine en alles van wat ze aan nabestellingen heeft.

En nee, dat is geen gratis reclame ;) dat is gratis voor jou en diefstal van de fotograaf haar portomonee.

Je dient het gewoon te accepteren en respecteren dat het zo werkt. Ik werkte ook met rauwe foto's en dan met een flink logo er op waar klanten uit konden kiezen. Gaf ook duidelijk aan dat deze niet gebruikt of gedeeld mochten worden.

Het is fotograFen btw ;)
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 24-11-16 19:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:06

Kabayo schreef:
Ook vind ik als ik start en mensen willen fotos maken, prima, maar om dan geld te vragen.. Vind het ner bedelen net als die mensen die krantjes verkopen bij de jumbo :o je bent niemand verplicht om fotos van combinaties te maken. Ja ik snap ook dat wij ook niet verplicht zijn om de foto's te kopen, maar ze staan toch al online, met de naam van de fotograaf erbij. Lijkt mij juist gratis reclame!

Je bent toch ook niet verplicht om de foto's te kopen? Maar als je ze kennelijk wél mooi genoeg vindt om te gebruiken / als je ze wél wilt gebruiken, dan zul je er ook voor moeten betalen. Zo werkt het toch met alle andere producten en diensten ook gewoon?

Gratis reclame? Naamsvermelding is een wettelijk RECHT van de fotograaf. Geen tegemoetkoming van de potentiële klant. Je houden aan de wet is niet "gratis" reclame. Het is gewoon: je houden aan de wet.

Om het uit te leggen zal ik het omzetten naar een tastbaar product: als ik langs de bakker ga en een brood mee naar buiten neem, zonder te betalen, en dan overal rond roep 'DIT BROOD WAS VAN BAKKER BART', denk je dan dat zij daar blij mee zijn? Waarschijnlijk niet. Ze zien dat waarschijnlijk niet als gratis reclame, maar als diefstal. Waarom zou een fotograaf dan wel blij moeten zijn? :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-11-16 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:06

Kabayo schreef:
Tsja ik heb wel eens een foto op fb gezet waar groot doorheen staat niet betaald. Had ik wel gedaan maar die foto had ik nog niet. Dat weet de fotograaf ook en ikzelf dus ook.

Precies, zo zie ik het ook. En vaak koop ik ook uiteindelijk zo foto na aanleiding van de leuke reactie die ik op foto krijg wanneer ik hem met wat vrienden gedeeld heb.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:11

Tobbes schreef:
Nils_010 schreef:

En dat is nou net wat ik bedoel. Jij gaat op deze manier van uit dat je op die manier fotos kunt maken van anderen en doorverkopen.

Op die zelfde manier gaan andere mensen er van uit wanneer er een logo op de foto staat en er op staat dat die niet betaald is dat ze die gerust met andere mensen mogen delen. Daarom vindt ik het apart dat je zulke mensen zo afrekent. 9 van 10 keer onwetendheid zitten er geen kwade bedoelingen achterzit.
Mocht voor jouw echt een probleem zijn dan wil ik je als tip geven dat het een beter idee is om expliciet op de foto te vermelden dat deze niet gedeeld mag worden op het internet.

Er wordt uitgegaan van de wet, waar jij op gevoel af gaat. Dát is het verschil.

Een foto is volgens de wet van de fotograaf. Die mag niet gebruikt worden zonder toestemming. Als er een mens op staat dan heeft die ook inspraak op de publicatie, maar er moet wel aantoonbaar belang zijn voor de verwijdering van de foto. Bijvoorbeeld als je er aantoonbaar schade door lijdt.

Dus de fotograaf hoeft niks expliciet te vermelden. Dat kan jij krom vinden, maar dat is het voor de wet absoluut niet. Bokt zou daar ook beter mee om moeten springen, vind ik. Je kan niet bij elke foto gaan vragen of er toestemming is, maar bij de foto die als voorbeeld voor dit topic dient staat er wel duidelijk dat er niet betaald is voor de foto door de foto heen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:12

NikkiDeKerf schreef:
Kabayo schreef:

Je bent toch ook niet verplicht om de foto's te kopen? Maar als je ze kennelijk wél mooi genoeg vindt om te gebruiken / als je ze wél wilt gebruiken, dan zul je er ook voor moeten betalen. Zo werkt het toch met alle andere producten en diensten ook gewoon?

Gratis reclame? Naamsvermelding is een wettelijk RECHT van de fotograaf. Geen tegemoetkoming van de potentiële klant. Je houden aan de wet is niet "gratis" reclame. Het is gewoon: je houden aan de wet.

Om het uit te leggen zal ik het omzetten naar een tastbaar product: als ik langs de bakker ga en een brood mee naar buiten neem, zonder te betalen, en dan overal rond roep 'DIT BROOD WAS VAN BAKKER BART', denk je dan dat zij daar blij mee zijn? Waarschijnlijk niet. Ze zien dat waarschijnlijk niet als gratis reclame, maar als diefstal. Waarom zou een fotograaf dan wel blij moeten zijn? :)

Dat zei ik idd ook al, ben niet verplicht ze te kopen.
Ik gebruik ook enorm slechte foto's hoor. En gebruik vind ik een groot woord. Deel hem misschien 1 x op fb en verder staat ie op mijn PC als aandenken van het paard/wedstrijd /ervaring.

Dat reclame bedoelde ik niet slecht het is als fotograaf toch juist mooi als je foto zoveel gedeeld word op social media met je naam erbij? Word je bekender. En dat brood slaat nergens op als we r over fotos hebben, die dingen die je moeder nog met de mobiel kan maken :P

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:15

Kabayo schreef:

In jouw eerste alinea, dan heb je dus de foto al gekocht en blijkbaar contact gehad met de fotograaf. Dat is toch anders?

En als je niet betalen wil voor de foto's, dan moet je ze ook niet delen zonder overleg met de fotograaf. Als jij overlegt en de fotograaf geeft akkoord, geen probleem, maar waarom wil je wel gebruik maken van de dienst die verleend wordt, maar alleen als het gratis is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:17

Kabayo schreef:
Ik gebruik ook enorm slechte foto's hoor. En gebruik vind ik een groot woord. Deel hem misschien 1 x op fb en verder staat ie op mijn PC als aandenken van het paard/wedstrijd /ervaring.

Als jij het zulke slechte foto's vindt, dan gebruik je ze toch niet :o Je koopt toch ook geen smerig brood?

Kabayo schreef:
Dat reclame bedoelde ik niet slecht het is als fotograaf toch juist mooi als je foto zoveel gedeeld word op social media met je naam erbij? Word je bekender. En dat brood slaat nergens op als we r over fotos hebben, die dingen die je moeder nog met de mobiel kan maken :P

Lees nog even terug. Naamsvermelding is een wettelijk recht, dus niets 'leuke reclame'. Daarbij, wat heb je aan het delen, als niemand wat koopt?? Van naamsbekendheid kun je de huur niet betalen, of je camera.

Waarom vind je het brood een slechte vergelijking? Het is een product waarvoor iemand heeft gewerkt en veel geld heeft geïnvesteerd. Wil je het hebben? Dan koop je het. Vind je het lelijk en wil je het niet hebben? Dan gebruik je het niet. Brood kan je moeder, of jij, of ik overigens ook heel makkelijk zelf maken. Maar dat is nog geen reden om het te stelen.

Je post is echt tenenkrommend. Ik heb om te lachen eens het product/de dienst door iets anders vervangen, zodat je kan zien hoe |o 8)7 het is wat je zegt:

Citaat:
Ook vind ik als ik start en mensen willen fotos maken ruitersportartikelen verkopen , prima, maar om dan geld te vragen.. Vind het ner bedelen net als die mensen die krantjes verkopen bij de jumbo :o je bent niemand verplicht om fotos van combinaties te maken daar met je stand vol ruitersportartikelen te staan. Ja ik snap ook dat wij ook niet verplicht zijnom de foto's te kopen om de ruitersportartikelen te kopen, maar ze staan toch al online toch al in die stand, met de naamvan de fotograaf van het merk of de ruitersportzaak erbij. Lijkt mij juist gratis reclame!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-11-16 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:18

Hihi die laatste is erg duidelijk Nikki :D

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:20

Ja maar die fotografen staan er meestal vrijwillig he. Er is hun niks gevraagd en ze komen wel en dan hopen ze ook nog geld te krijgen. Wat ik zeg. Net die mensen bij de jumbo met krantjes

Maar snap jullie zeker ook hoor! Vooral als jullie er om gevraagd zijn maar bedoel meer die vrijwiige mensen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:22

Maak je nou een grapje? Denk je dat die standhouders/ruitersportzaken daar gedwongen staan?
Ik vind het echt ontzettend onrespectvol, jouw vergelijking.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-11-16 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:22

Maar als je dan alsnog hun foto's gebruikt dan moet je toch gewoon betalen? Je jat toch ook geen krantje van de straatkrantverkoper?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:23

PlantsTho schreef:
Je jat toch ook geen krantje van de straatkrantverkoper?

Jawel, en daarna heel hard roepen 'DEZE KRANT IS NIET BETAALD! MAAR HIJ IS VAN DE VERKOPER DIE VOOR DE JUMBO STAAT' en dan mag dat 8)7

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:24

En wat als ze nu door de organisatie gevraagd zijn? Weet jij dat van te voren/daarna? En waarom wil je dan wel gebruik maken van die dienst, maar niet betalen of zelfs simpel overleggen? Mag je dan ook een brood of een bosje bloemen stelen uit een kraam?

Dat dat jou gevoel is, okee, maar het is in strijd met de wet...

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 19:26

Als ik ze gebruik koop ik ze ook, dat is niet onrespectvol. Daar hoor je mij niet over.

En zoals ik zei, ze staan alleen op de PC als aandenken, ik zet zulke fotos niet op bokt of fb. Behalve die ene waar ik contact met de fotograaf over heb gehad. Dus mij aanvallen hoeft niet. Vind t alleen altijd zo krom. Ik vind het juist reclame maar fijn. Er bestaan ook andere meningen he, niet alles is op een lijn. Om dan iedereen af te branden vind ik weer onrespectvol.

En als ik een slechte foto wil gebruiken doe ik dat toch? Als ik een slecht brood wil eten doe ik dat toch? Is toch mijn keuze

Enne krantjes koop ik niet
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 24-11-16 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt