'Slotje voor overleg'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ijsbeer98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:44

Ik lees dit:

Wat als er behoefte aan is wel altijd kan, is een nieuw topic openen met daarin de vraag naar bestaande ervaringen met het bedrijf in kwestie en opleidingen die mensen er al gevolgd hebben.

Ik begrijp ik dat de mods het vorige topic gesloten hebben omdat daarom zoveel verwarring was ontstaan.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:45

en dit was de post van TS:

Citaat:
in dit topic [EV] Nieuwe Nederlandse Hippische opleiding in Nederland!! kwam ik tegen dat Moravita een nieuwe opleiding aanbied.

ik ben net klaar met mijn opleiding, en ben misschien nog wel wat opzoek naar wat anders. Ik heb mijn MBO paardenhouderij, Ik twijfel best wel erg! want het kost best wel veel, en ik weet niet goed of ik dat daar allemaal voor over heb. Verder kan ik ook niet vinden of het wettelijk erkende opleiding is, anders gaat het sws over.

Maar nu hoorde en las ik ook dat er zowel positieve als negatieve verhalen zijn. Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.

Ik ben heel benieuwd of er mensen zijn die ervaringen hebben met Moravita.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:47

Ja, het moravita topic..
Ik heb een pb ontvangen van een mod dat ze alles gewoon objectief bekijken en de regels volgen, maar ik ben gekke harry niet.
Het topic liep prima, er kwam een opmerking dat er weer reacties verwijderd waren, terwijl er niks aan rare reacties meer gepost was. Vervolgens wordt het topic zonder pardon op slot gegooid.
Ik snap het best dat bokt zich staande houdt door sponsoren, maar kom er dan recht voor uit.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:52

antje_vip schreef:
Laten ze er dan neer zetten dat moravita een hele dikke vinger in de pap heeft. Dat moravita lastig doet en stappen wil ondernemen. Maar als dat laatste het geval is: is het strafbaar om je eigen ervaringen met anderen te delen? Lijkt mij niet...

edit: als moravita moeilijk doet en alles probeert te verbergen, zorgt dat er al voor dat ik zo'n bedrijf niet zal vertrouwen. Ook omdat zij zelf verschillende schaduwaccounts hebben gemaakt om positieve reacties te plaatsen in hun topics.

Ik vind het nogal wat dat je een bedrijf ervan beschuldigd dat ze meerdere schaduwaccounts hebben gemaakt om positieve reacties te plaatsen. Vraag me af waar die wetenschap vandaan komt?

Je ziet in dat topic opvallend veel mensen die negatieve reacties hebben geschreven en die pas enkele berichten hebben geplaatst, ik zie het dus juist eerder andersom.
Zelf heb ik zeker niet het idee dat de mensen met positieve ervaringen opvallend weinig berichten hadden geplaatst (en dus schaduwaccounts van het bedrijf zouden zijn).

Verder snap ik wel dat bokt voorzichtig is en weleens een topic op slot gooit. Je kunt de echte identiteit van de accounts niet controleren, en mensen kunnen als ze kwade bedoelingen hebben zo een bedrijf ten gronde richten, terwijl het niet eens waar hoeft te zijn wat ze op het internet schrijven.

Verder ben ik van mening dat de mensen die zulke problemen met een bedrijf hebben (ongeacht met welk bedrijf), dit ook kunnen uitpraten met het betreffende bedrijf. Ik kreeg in het bedoelde topic namelijk wel het idee dat er een paar mensen ook wel erg enthousiast waren in het delen van negatieve ervaringen en vond persoonlijk dat er zware beschuldigingen het internet op gegooid werden.

Cinderella

Re: 'Slotje voor overleg'

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 14:59

JustLizz: mensen die graag hun negatieve ervaringen wilden delen? Dan mag je mij weleens vertellen wie precies, aangezien er bijna niks aan ervaringen in het topic is gedeeld. Ook dat heeft zo z'n reden.
Ik ben ook benieuwd waar jij zware beschuldigingen leest.
Daarnaast: op bokt is juist dat subforum er om verhalen over bedrijven te horen te krijgen, mits het uit eerste hand komt.
Er zijn genoeg bedrijven en namen daar die niet altijd positief genoemd worden en toch blijven die topics wel open.
Gelukkig ook maar, het zou wat zijn, als je geen negatieve recensie over een bedrijf mag posten.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:08

Er klopt gewoon geen donder van dat het topic gesloten is. Nu wordt het gegooid op dat het over een nog niet gestarte opleiding moet gaan maar op blz.2 van het topic wordt bevestigd dat de TS vraagt om ervaringen met Moravita en niet met de opleiding.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:12

Uit de startpost van TS blijkt dat zij al op de hoogte is van het feit dat er positieve en negatieve ervaringen zijn (zoals met de meeste bedrijven lijkt me) en ze vraagt hier om ervaringen van mensen, zowel positief als negatief om een beter idee van het bedrijf te krijgen voor ze ermee verder wil gaan.
Die ervaringen worden gegeven, en zowel positief als negatief ook door mensen die nog maar kort zijn aangemeld volgens mij, maar ook door mensen die al langer zijn aangemeld.
Helaas werden veel reacties kort na het plaatsen verwijderd, zodat de meeste reacties niet gelezen konden worden door anderen.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:33

Nouvel schreef:
Uit de startpost van TS blijkt dat zij al op de hoogte is van het feit dat er positieve en negatieve ervaringen zijn (zoals met de meeste bedrijven lijkt me) en ze vraagt hier om ervaringen van mensen, zowel positief als negatief om een beter idee van het bedrijf te krijgen voor ze ermee verder wil gaan.
Die ervaringen worden gegeven, en zowel positief als negatief ook door mensen die nog maar kort zijn aangemeld volgens mij, maar ook door mensen die al langer zijn aangemeld.
Helaas werden veel reacties kort na het plaatsen verwijderd, zodat de meeste reacties niet gelezen konden worden door anderen.

Dat snap ik. En uiteraard zijn er over de meeste bedrijven zowel positieve dingen als negatieve dingen te vinden. Ik zeg ook helemaal niet dat ik het slecht vind dat ervaringen over een bedrijf worden gedeeld op een forum en moet zeggen dat ik het zelf ook prettig vind om ervaringen over bedrijven (zowel positief als negatief) te checken voordat ik met een bedrijf/persoon in zee zal gaan.

Het feit is alleen dat het een nieuwe opleiding is, op een andere locatie en die door externe docenten wordt gegeven. In die zin staat die nieuwe opleiding dus los van het bedrijf en hebben de ervaringen die er vanuit het verleden zijn met het bedrijf daarom geen toegevoegde waarde om te bepalen of je die betreffende opleiding wil gaan doen, omdat er dus nog geen ervaringen kunnen zijn. Op deze manier is het betreffende topic wel gaan lopen en snap daarom dat de mods hebben ingegrepen om het overzichtelijk te houden.

Verder zou er naar mijn mening in het algemeen (dus ongeacht over welk bedrijf/persoon het gaat) wel wat meer controle op accounts mogen komen omdat het erg makkelijk is om vrijwel anoniem ervaringen op het internet te zetten (zowel positief in de vorm van reclame maken met meerdere accounts als negatief met het "zwart" maken van bedrijven).

@ Cinderella: Nouvel geeft het al aan in haar reactie: veel berichten zijn verwijderd uit het topic en daarom niet meer te lezen. Ik heb het topic toen mee gevolgd en ik geef alleen aan wat mij daarbij opviel. Ik heb niet de namen van de betreffende bokkers onthouden/opgeschreven omdat me dat verder niet uitmaakt, ik geef alleen aan dat het me opviel dat er een aantal erg fel waren in hun reacties en het niet bij 1 reactie hielden maar in herhaling vielen over de ervaring die ze hadden (en die ook in zijn geheel niet aansloot bij de vraag over de opleiding etc.). Dat is me overigens in meer topics opgevallen en gaat dus niet specifiek over het topic waar nu discussie over is. Het gaat er mij vooral om dat het heel makkelijk is om redelijk "anoniem" dingen te plaatsen.

Ik vind dat je de ervaringen over interne stage bij het bedrijf niet kunt vergelijken met de vraag naar ervaringen over de opleiding(en) op een andere locatie, met andere docenten en de stagebedrijven die zich aan de nieuwe opleiding hebben verbonden. Dat zijn naar mijn mening echt verschillende dingen en is appels met peren vergelijken.

Volgens mij heb jij in het topic ook aangegeven negatieve ervaringen te hebben en het is zeker niet mijn bedoeling dat mijn posts overkomen alsof dat niet zou kunnen en dat je het niet zou mogen delen op een forum hoor, maar meer om te onderbouwen waarom ik het snap dat een topic soms dicht gaat of er soms reacties verwijderd worden.
Laatst bijgewerkt door JustLizz op 15-06-15 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:38

JustLizz schreef:
Het feit is alleen dat het een nieuwe opleiding is, op een andere locatie en die door externe docenten wordt gegeven. In die zin staat die nieuwe opleiding dus los van het bedrijf en hebben de ervaringen die er vanuit het verleden zijn met het bedrijf daarom geen toegevoegde waarde om te bepalen of je die betreffende opleiding wil gaan doen, omdat er dus nog geen ervaringen kunnen zijn. Op deze manier is het betreffende topic wel gaan lopen en snap daarom dat de mods hebben ingegrepen om het overzichtelijk te houden.

Wat betreft het topic dat was opgestart puur om ervaringen met de opleiding geef ik je helemaal gelijk (en dus ook de mods).
Maar het topic waar het nu om gaat is opgestart met de vraag naar algemene ervaringen met dit bedrijf in het algemeen (zie mijn quote van de startpost van dit topic).
En ook al ben je in de nieuwe opleiding op andere stallen/locaties ondergebracht, blijft hier toch de vraag naar de ervaringen met het bedrijf zelf volgens mij.
Dus TS hecht daar belang aan bij het kiezen van een opleiding blijkbaar en daar heeft ze alle recht toe lijkt mij.
Haar vraag staat in die zin los van de nieuwe opleidingen.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:43

ijsbeer98 schreef:
Ik lees dit:

Wat als er behoefte aan is wel altijd kan, is een nieuw topic openen met daarin de vraag naar bestaande ervaringen met het bedrijf in kwestie en opleidingen die mensen er al gevolgd hebben.

Ik begrijp ik dat de mods het vorige topic gesloten hebben omdat daarom zoveel verwarring was ontstaan.

Volgens mij staat er duidelijk in de OP dat ik misschien een opleiding daar wil doen, en ik opzoek ben naar ervaringen van vorige opleidingen of met movarita zelf.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:45

slotje voor overleg is in mijn ogen een slotje omdat er iets niet goed loopt aan het topic.
vaak wordt ook even aangegeven waarom, ook bij sluiten wordt vaak even aangegeven waarom.

als je het weer open wilt hebben, dan zou ik gewoon de moderator die het slotje geplaatst heeft een pb sturen met een vriendelijk verzoek voor uitleg met daarbij ook de toelichting waarom jij het juist een interessante discussie vond..

of als je al weet waarom het gesloten wordt (en dat is eigenlijk dan aan TS om te doen, maar een lezer kan het ook). met goede argumenten toelichten waarom het topic wel open hoort te zijn.

ik heb op die manier 1 topic van mijzelf weer open gekregen
en 1 topic van een ander..

in mijn geval waren er tig temmers (lees aanhangers van een ander topic dat ten dele raakvlakken had), die er blijkbaar moeite mee hadden dat er een ander soort draadje werd geopend.. Toen ik duidelijk aangaf waar de verschillen zaten, werd het topic ook gewoon weer geopend met de toelichting die ik had gegeven, door de mod verwoord weer in het topic.

in het andere geval, was het omdat er een oud draadje omhoog was gehaald over een best wel interessant onderwerp.. geloof losrijd etiquette bij wedstrijden.. Daar was blijkbaar ook door een aantal getemd dat het 'oud' was en opgerakeld werd.. Argument wat ik toen gaf, was dat als je er een nieuw topic voor opent men juist weer temt dat er al een topic over is.. En het betrof geen specifieke vraag die was beantwoord, maar een discussie.. daardoor kon het topic gewoon opgehaald worden en ook openblijven.

Waarom vragen we niet gewoon aan de mods waarom iets gesloten wordt en op welke manier het dan wel besproken mag worden? dat lijkt mij dan toch een stuk effectiever dan het plaatsen van slotjes in zijn algemeen te bespreken? want iedere situatie waarvoor een slotje, of tijdelijk slotje geplaatst kan worden is anders?

mijn ervaring is dat de meeste slotjes geplaatst worden door tems.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:46

Nouvel schreef:
JustLizz schreef:

Wat betreft het topic dat was opgestart puur om ervaringen met de opleiding geef ik je helemaal gelijk (en dus ook de mods).
Maar het topic waar het nu om gaat is opgestart met de vraag naar algemene ervaringen met dit bedrijf in het algemeen (zie mijn quote van de startpost van dit topic).
En ook al ben je in de nieuwe opleiding op andere stallen/locaties ondergebracht, blijft hier toch de vraag naar de ervaringen met het bedrijf zelf volgens mij.
Dus TS hecht daar belang aan bij het kiezen van een opleiding blijkbaar en daar heeft ze alle recht toe lijkt mij.
Haar vraag staat in die zin los van de nieuwe opleidingen.

Ik begrijp je helemaal. Zoals ik in mijn vorige post aangaf kan ik me voorstellen dat het voor Bokt lastig is hoe je met deze dingen om moet gaan. Ervaringen uit eerste hand mogen gedeeld worden (zowel positief als negatief) en dat is ook fijn voor mensen die op zoek zijn naar ervaringen omdat ze zelf wellicht met een bedrijf in zee willen gaan maar eerst eens willen checken wat er over dat bedrijf te vinden is. Ik doe dat zelf ook en is gewoon ontzettend handig.

Maar met negatieve ervaringen en de manier waarop het soms opgeschreven wordt, moet je wel voorzichtig omgaan ivm smaad etc. En dan kan ik me voorstellen dat er soms gekozen wordt om een topic dicht te doen of bepaalde reacties te verwijderen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:47

dan begrijp ik jou ook :D +:)+

maar het slotje blijft jammer op deze manier...

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:54

Ik heb het topic ook gevolgd en er waren wel wat onaardige reacties die verwijderd waren, maar vervolgens kwam er nog een mod post met verwijderde berichten, terwijl deze er toen al niet meer stonden. Dat weet ik heel zeker, want ik volgde het topic met behoorlijke regelmaat :').
In dat topic gaat het duidelijk om moravita zelf. Eerdere ervaringen lijken me dan wel daar juist nuttig, omdat je dan een indruk krijgt van hun werkwijze in het algemeen.
Ook is het niet waar dat het allemaal nieuwe opleidingen betreft.
De opleiding stalmanager bestaat er al jaren.

JustLizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:19

Klopt, ik weet dat er opleidingen zijn die al langer bestaan en waar dus wel ervaringen mee zijn. Ik denk niet dat dit de plaats is om opnieuw de discussie te beginnen, maar wat ik met mijn berichten wilde aangeven is dat als er een nieuwe opleiding is, nieuwe locatie, andere docenten en er gewerkt wordt met bekende stageadressen dat het op dat punt heel lastig is om vergelijkingen te treffen met, even kort door de bocht ,"interne" opleidingen omdat het totaal verschillende dingen zijn.
Op dat punt lijkt het me niet echt nuttig om dan eerdere ervaringen te krijgen over totaal andere opleidingen en situaties, snap je wat ik bedoel?

Helemaal niet vervelend bedoeld en wil ook niet promoten dat topics zomaar op slot gaan want denk dat het alleen maar fijn is als je ervaringen van anderen kan lezen. Ik hoop ook niet dat je het zo opvat.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:29

Moravita blijft moravita. De motor erachter zijn en blijven Ton en Aletta. Dus ik snap je niet. Ervaringen lijken mij dan ook ten ae tijden nuttig. Daarnaast vroeg Ladybird niet specifiek naar de opleidingen, maar naar moravita zelf en dan heb je juist veel aan eerdere ervaringen :)

ijsbeer98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:47

Ladybird schreef:
ijsbeer98 schreef:
Ik lees dit:

Volgens mij staat er duidelijk in de OP dat ik misschien een opleiding daar wil doen, en ik opzoek ben naar ervaringen van vorige opleidingen of met movarita zelf.

Helemaal correct hoor Ladybird. Ik vond jouw OP heel duidelijk en de reacties daarop ook. Maar de mods. dachten daar dus anders over. :-)Ik gaf in mijn reactie de mening van de mods. weer zoals die vermeld staat, niet mijn eigen mening. Sorry als ik onduidelijk was.:-)

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:51

Deze volgde ik dus ook.

En ook ik begrijp het slotje in dit geval niet.

Er werd gevraagd naar zowel positieve als negatieve ervaringen met een bepaald bedrijf. (niet specifiek naar ervaringen met 1 van hun "producten", maar echt ervaringen met het bedrijf zelf.)
Er kwamen zowel positieve als negatieve ervaringen uit de eerste hand naar voren.
Er werden duidelijke voorbeelden gegeven, maar nergens met grof of ondeugdelijk taalgebruik.

Mijns inziens voldeed het topic daarmee prima aan de boktregels.

Vreemd dus dat dit topic gesloten is en blijft.

Phillipa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 17:01

Denk dat het goed is om de nieuwe opleiding of ervaringen met moravita in het andere of een nieuw topic te bespreken zodat het hier ontopic kan blijven. Anders moet dit topic straks ook op slot ;)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 13:14

Dus het topic is op slot, maar er mag wel een nieuw topic gestart worden met precies hetzelfde onderwerp/vraagstelling? Doen!

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 21:23

antje_vip schreef:
Dus het topic is op slot, maar er mag wel een nieuw topic gestart worden met precies hetzelfde onderwerp/vraagstelling? Doen!

Is er al :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 09:19

Misschien is het een idee om een onderscheid te maken tussen 'slotje voor overleg' en een 'gastslotje' (wanneer het een mod van een ander forum is).
Iets meer tekst erbij maakt het wellicht ook wat persoonlijker, luchtiger en minder dominant.
Bijvoorbeeld iets als;
"Er zijn een aantal TeM's binnengekomen omdat het topic erg persoonlijk leek te worden. Gezien de snelheid van het topic zet ik er even een afkoelslotje op. Wij nemen 24 uur de tijd om te overleggen. Jullie kunnen in die periode de discussie laten bezinken."

Misschien kan Bart wel een mooi scriptje schrijven ('komt op de to do list') die ervoor zorgt dat bepaalde slotjes na verloop van tijd vanzelf verlopen of gevlagd worden bij de mods om op te pakken?

Ik hoor nu mods denken "waaaahhh 24 uur is te kort!!" maar als je nou binnen het modteam een kleine groep selecteert voor crisisinterventie of dat desnoods inroostert...

Je hoeft namelijk niet alle gebruikers te hebben aangesproken voordat je een topic weer openzet.
Sancties kunnen daarna ook nog worden gegeven.

Ik denk dat het echt enorm een kwestie is van professionalisering. Dat betekent niet verharding maar een nieuwe manier van klantvriendelijk maar duidelijk zijn.

Misschien leuk voor een teamdag zo'n cursus :)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 18:03

Ik vind dat echt een goeie Lente!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 23:02

In een functie waarin er elke maand een bedrag op je rekening gestort wordt haalbaar, maar dat is niet het geval, dus kun je imo onder geen enkele voorwaarde een dergelijke verplichting opleggen. ( en dat zou voor alles moeten gelden)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 23:09

De discussie is al vaker gevoerd dat vrijwillig niet vrijblijvend betekent. :)

Het gaat om hervorming van een bestaand model. Dat hoeft niet te betekenen dat je krachten moet betalen. Het betekent wel dat je kritisch moet kijken naar andere opties.

Ik vertrouw erop dat Bart en Jessica dat ook doen. :)

En dan is meteen afschieten met als reden "dat is alleen haalbaar als je mensen betaalt" niet de weg om te gaan denk ik.

Als je op vrijwilligers draait moet je júist soms buiten de gebaande paden denken...