[Dienstmededeling] Resultaten van de Bezoekersenquête 2014

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:10

BartVB schreef:
Daarnaast ligt er inderdaad al een heel tijd een concept voor communities op Bokt. Een manier om b.v. de huiskamertopics beter af te kunnen sluiten of om groepen Bokkers betere mogelijkheden te geven om in kleiner verband met elkaar te kunnen kletsen/overleggen. Dat is echter een enorm project dat op een aantal vlakken ook heel erg fors afwijkt van wat Bokt op dit moment is. Technisch heeft dat flink wat voeten in de aarde (rechten goed regelen, zoeken mogelijk maken, overzichtelijk en gebruiksvriendelijk houden) maar ook wat beleid betreft liggen daar flinke uitdagingen. Wie bepaalt wie wel/niet in zo'n community mag? Wie bepaalt de regels? Hoe ga je om met b.v. een community die vooral gebruikt wordt om te rellen? Hoe voorkom je dat goede en algemeen nuttige informatie over b.v. rijtechnische zaken verdwijnen in afgesloten groepen? Etc, etc. Het is in ieder geval een project dat heel erg veel tijd kost en dat is tijd die we niet kunnen besteden aan het verbeteren van andere zaken op de site. Prioriteren dus weer.

Ik persoonlijk zou het prettig vinden om de HK minder toegankelijk te maken. Wat ik merk is dat er erg veel meelezers zijn, die vaak niks te maken hebben met dat topic. (Als voorbeeld: een gemeente Ede topic en dan lezen er mensen mee die 30km van Ede afwonen.) Maar ik kan ook een zeurpiet zijn, hoor.

Ketly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:10

Duidelijke uitleg Bart! Interessant om te lezen wat er achter het systeem zit en waar de problemen vandaan komen. Is het niet een idee om de nieuwe gebruikers naar een bepaald aantal logins toe te staan? Dan heb je geen last van gebruikers die proberen om aan de 25 berichten te komen. Bijvoorbeeld dat je eerst een minimaal aantal dagen in de week in moet loggen, voordat je toegestaan wordt. Dan in plaats van 25 nuttige berichten 10. Is maar een idee, geen idee of dit ook uit te voeren valt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:11

Slina schreef:
BartVB schreef:
Daarnaast ligt er inderdaad al een heel tijd een concept voor communities op Bokt. Een manier om b.v. de huiskamertopics beter af te kunnen sluiten of om groepen Bokkers betere mogelijkheden te geven om in kleiner verband met elkaar te kunnen kletsen/overleggen. Dat is echter een enorm project dat op een aantal vlakken ook heel erg fors afwijkt van wat Bokt op dit moment is. Technisch heeft dat flink wat voeten in de aarde (rechten goed regelen, zoeken mogelijk maken, overzichtelijk en gebruiksvriendelijk houden) maar ook wat beleid betreft liggen daar flinke uitdagingen. Wie bepaalt wie wel/niet in zo'n community mag? Wie bepaalt de regels? Hoe ga je om met b.v. een community die vooral gebruikt wordt om te rellen? Hoe voorkom je dat goede en algemeen nuttige informatie over b.v. rijtechnische zaken verdwijnen in afgesloten groepen? Etc, etc. Het is in ieder geval een project dat heel erg veel tijd kost en dat is tijd die we niet kunnen besteden aan het verbeteren van andere zaken op de site. Prioriteren dus weer.

Ik persoonlijk zou het prettig vinden om de HK minder toegankelijk te maken. Wat ik merk is dat er erg veel meelezers zijn, die vaak niks te maken hebben met dat topic. (Als voorbeeld: een gemeente Ede topic en dan lezen er mensen mee die 30km van Ede afwonen.) Maar ik kan ook een zeurpiet zijn, hoor.

En wat zou dan heel concreet je probleem zijn als ik zou meelezen in een topic over Ede?

Ketly

Re: [Dienstmededeling] Resultaten van de Bezoekersenquête 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:13

Zolang meelezers ook meelezers blijven, is dit geen probleem toch?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:22

Goof schreef:
En wat zou dan heel concreet je probleem zijn als ik zou meelezen in een topic over Ede?

Daar is die HK niet voor. Als er allemaal Amsterdammers meekijken, wat is het nut dan van een HK specifiek voor Edenaren? (Om even in te gaan op dit voorbeeld)
Je voelt je dan minder vrij om iets te zeggen. Omdat er gewoon veel meer mensen meekijken dan je weet en je weet niet wie dat zijn. HK is toch persoonlijker.

Maar dit is mijn persoonlijke mening. Als mensen er anders over denken, prima.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 13:34

Ik denk wel dat wat er ook moet gebeuren, het moet wel gebeuren.
Ik ken vrij veel mensen van Bokt en ik weet zo al een rits HK-topics te noemen die allemaal niet meer op Bokt zitten maar op een FB-groep.

Het is lastig. I know. Ik weet zo ook geen oplossing. Maar wel jammer dat je je leden zo verliest. Kijk iedereen blijft zo af en toe nog wel op Bokt komen hoor, maar het echt kletsen wordt door een groot aantal mensen niet meer gedaan vanwege de meelezers.

Jessica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 13:49

In aanvulling op Barts bericht wil ik even ingaan op de punten m.b.t. het nieuws:

De nieuwsredactie is zich zeker bewust van de nieuwswaardes en de kwaliteit van nieuwsberichten. Een foutje glipt er soms doorheen, dat kan gebeuren. Sinds een aantal maanden wordt er gewerkt met een eindredactietopic waar meerdere teamleden hun blik over een te plaatsen artikel laten gaan. Dit helpt enorm bij het vermijden van fouten, maar het blijft wel een punt waar de nieuwsredactie op blijft letten.

Wat de nieuwswaarde betreft, dat is vaak een lastige. Iets wat de een niet interessant vindt, vindt de ander misschien juist hartstikke leuk. Wat dat betreft is de nieuwswaarde voor een deel een erg subjectief iets. Maar het is een punt waar we zeker mee aan de slag gaan. Op dit moment vindt er veel overleg plaats over of en zo ja waar een artikel geplaatst moet worden. Maar we zullen zeker kijken naar hoe we het voorpaginanieuws kunnen verbeteren. :j

Op dit moment hebben we alleen op de voorpagina ruimte voor nieuws, de rest staat op het forum onder het tabblad "Nieuws". Om nieuws onder de aandacht te brengen, hebben we dus alleen de voorpagina en daar is onderscheid maken tussen voorpaginanieuws of minder belangrijke zaken die wel aandacht verdienen of leuk zijn lastig. Op Overig Nieuws (ON) zijn ze erg snel uit zicht, daarom wordt vaak toch gekozen voor de voorpagina. Het is op de voorpagina alleen mogelijk een echt eruit springend onderwerp te markeren (deze wordt oranje).

De indeling van de voorpagina en nieuws is iets dat ook op de agenda staat, naast nog veel andere dingen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 15:17

De categorieën voorpagina en overige zijn natuurlijk ook een beetje vaag.

Waarom niet een meer duidelijke categorien. Bv sport, landelijk, regionaal, fun, welzijn, fokkerij enz. Je zou dan belangrijke artikelen uit die categorien weer op de voorpagina terug kunnen laten komen.
Er staat nu zo enorm veel op de voorpagina dat je over de echt belangrijke dingen zo heen kijkt.

Nog toffer zou het zijn als je dat belangrijke berichten uit die categorie toont op dat forumdeel.

Dus bv:
Twee hengsten goedgekeurd voor KFPS komt extra opvallend te staan bij fokkerij en afstammeling.
Nieuw paard voor eventingruiter Harry Meade komt extra opvallend te staan bij Sgw en eventing.

Zo krijgen mensen veel beter te zien wat ze interesseert en wordt de verbinding tussen bokt de community en bokt het nieuws weer sterker.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:27

Jessica schreef:
Wat de nieuwswaarde betreft, dat is vaak een lastige. Iets wat de een niet interessant vindt, vindt de ander misschien juist hartstikke leuk. Wat dat betreft is de nieuwswaarde voor een deel een erg subjectief iets.

Maar neem nu dit topic:
[VN] Twintig gevolgen van leven met paarden

Grappig hoor voor wie het leuk vindt, ik persoonlijk zie er de lol niet van in maar dat terzijde, maar het heeft 0,0 NIEUWSwaarde. Het is vermaak, geen nieuwsbericht.
Nieuws heeft niet perse te maken met wat iemand wel of niet interessant of leuk vindt, maar iets wat zich daadwerkelijk nu in de wereld afspeelt en wat 'nieuwe info' is voor de lezer.

Het zou zo prettig zijn als bokt eens een verschil ging maken in nieuws en vermaak (en dan het vermaak zou overslaan op de VP).

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 01:25

BartVB schreef:
@_Mirjam; het dichtzetten van de HK voor mensen die niet in 'De Kudde' zitten (en dus geen 25 paardenposts hebben) is technisch vrij gemakkelijk, maar zorgt vooral voor schijnveiligheid. Ook in die situatie blijft het vrij makkelijk om toegang te krijgen. Overigens is die 25-posts regel ook een behoorlijk groot frustratiepunt. Zowel bij mensen die deze posts nog niet hebben verzameld als bij mensen die last hebben van mensen die een poging doen zo snel mogelijk aan de 25 te komen. Ideeën voor een goed alternatief daarvoor zijn zeer welkom :)

Maar op die manier (HK voor de kudde alleen openstellen) zullen de HK berichten dan toch in ieder geval niet meer continu in de google zoekfunctie terecht komen, wat toch alweer een stukje zal schelen voor de privacy, of komen die berichten dan alsnog door de zoekbots heen? Met het motto "iets is beter dan niets"

Ik snap dat de 25 posts regel ook frustrerend kan zijn ja, voor beide kanten. In mijn tempo zal het in ieder geval nog wel een paar jaar gaan duren voordat ik aan de 25 nuttige posts kom :D

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 01:44

Citaat:

Dat is gewoon heel erg zonde, want die plannen liggen er al láng... En door niks te doen omdat het nog niet in een uitvoerbaar format past, verlies je bokkers. Het westernforum bijvoorbeeld was al min of meer een community maar daar is nu niet veel meer van over; de vaste gebruikers zijn verhuisd en niet meer actief op Bokt. En dat is jammer want daar zit een berg (specifieke) kennis...

Is er een indicatie wanneer er wél aan gewerkt zou kunnen worden? En wat mist er dat het nu nog niet kan? (Tijd, mankracht, ...?)

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 09:40

@TurdusMerula; Heel erg waar en ik had dat zelf ook graag anders gezien maar de belangrijkste factor daar is tijd/mankracht. Of geld, die twee zijn aardig inwisselbaar. Er moet behoorlijk wat denkwerk worden verzet voor we iets dergelijks op kunnen zetten maar daar is nog wel uit te komen. Er moet echter ook behoorlijk wat (technisch) worden ontwikkeld en daar is op het moment onvoldoende capaciteit voor. Daar wordt op twee manieren aan gewerkt. Aan de ene kant zijn we toe aan het werken naar een situatie waarin we efficiënter omgaan met de tijd/capaciteit die er nu is (o.a. meer loslaten aan mijn kant). Aan de andere kant zijn we aan het kijken hoe we kunnen zorgen voor meer omzet zodat er geld is om capaciteit in te kopen.

@Mirjam; de HK berichten komen nu ook al niet in Google terecht.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 11:10

Als tijd, geld én capaciteit al zeven, acht jaar! een (inmiddels dus chronisch) probleem zijn en er geen zicht is op een spoedige verbetering, is het misschien een idee om zulke enorme plannen helemaal aan de kant te schuiven. In plaats van er voortdurend vruchteloos tegenaan te rammen.

Alternatief kan zijn een quick-fix oplossing: iets dat misschien niet ideaal is en wellicht niet eens geïntegreerd in het bokt-verhaal, maar wel biedt waar steeds meer vraag naar komt. Tot er wél tijd, geld en capaciteit is (in willekeurige volgorde).

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 12:34

Jessica schreef:
De indeling van de voorpagina en nieuws is iets dat ook op de agenda staat, naast nog veel andere dingen.

Dit is eigenlijk een zin die om het half jaar wel voorbij komt 'het staat op de agenda'. Maar sommige zaken zijn er na 1 of 2 jaar nog steeds niet, maar staat nog steeds 'ergens op de agenda'. Hier zitten ook kleinere zaken tussen. Zelfde met het zinnetje 'er is nog veel te doen'. Ja, heel concreet inderdaad ( := ) Leg eens uit WAT er op korte en langere termijn gaat gebeuren. Ik vind de OP nu weer heel algemeen, 1 en al hallelujah en weinig kritische noten (behalve dan 'er moet wat mee gebeuren'). Erg jammer.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 18:38

Aardig wat kritische noten in de openingspost had ik het idee? Maar inderdaad, zoals eerder aangegeven, nog niet heel concreet.

De hoofdpagina staat al een flinke tijd op de wensenlijst maar dat hangt sterk samen met vormgeving en dat is iets dat we onvoldoende zelf kunnen. Of ja, ik kan prima een pagina vormgeven maar ik weet heel zeker dat jullie daar niet blij van gaan worden :o Ik ben al een tijd (tussen de bedrijven door) op zoek naar een vormgever cq interaction designer maar het blijkt buitengewoon moeilijk te zijn om iemand te vinden waarmee je (of ik?) op dat een klik hebt. Als ik iets zie kan ik prima aangeven of ik het wat vind of niet en vaak ook waarom. Maar aangeven wat ik wel vind werken is erg lastig.

@Elles; klopt en is ook het plan. Of ja, wat dat betreft voeren we een tweesporen beleid op het moment. Kijken waar we met weinig tijd/middelen veel resultaat kunnen bereiken en ondertussen ook kijken hoe we iets aan die tijd/capaciteit kunnen doen. Nu ineens een enorm project uit de grond stampen om b.v. afgesloten groepen mogelijk te maken is idd gewoon geen optie op dit moment.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 18:41

Als je over 2.5 jaar nog steeds een vormgever zoekt :+ Is mn opleiding afgerond :')

Ik ben in ieder geval blij dat de Bokt Upload er is +:)+

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 18:45

Haha mijn vriend is ook bezig met zijn opleiding communication and multimediadesign dus zou voor hem ook passend zijn. Hij moet alleen nog een jaar hierna.