slotje door topicstarter.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

slotje door de topicstarter aangevraagd, wat vind je daarvan.

Altijd mee eens, iedereen mag een topic laten slotteren als hij/zij dat wil
21 (24%)
Alleen mee eens als er met modder gesmeten word.
52 (60%)
Nooit mee eens, want je weet dat er op een forum mensen zijn met een andere mening/idee over iets.
12 (13%)
Anders, namelijk..
1 (1%)

Totaal aantal stemmen: 86

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 11:32

Zodra je een topic start op een forum, is het niet meer van jou. De vraag is dan 'in de ether' en er kan mee gebeuren wat de andere forumdeelnemers willen. Je kan als topicstarter hopen (en soms eisen) dat mensen ten minste over jou vraag of onderwerp praten. En het is heel frustrerend als mensen in dat topic over heel andere dingen gaan praten.

Maar je hebt in mijn ogen NIET de macht om mensen te dwingen. Dat is hetzelfde als een kroeggesprek beginnen en als het onderwerp afdwaalt heel hard te roepen "jullie moeten het over (de rol van kettingzagen in de post-moderne samenleving) hebben anders sluit ik dit gesprek!"

Je mede forummers zijn gesprekspartners, die kan je niet dwingen, alleen een beetje in banen leiden. En ik vind het bijzonder onbeleefd om mensen energie te laten steken in iets wat je daarna zomaar af laat sluiten omdat het niet naar je zin gaat. Dan beschouw je je medebokkers dus *niet* als volwaardige gesprekspartners, maar als mensen die alleen wat mogen zeggen als het in jou straatje ligt.

Ik vind overigens dat deze rol vooral bij de moderators zou moeten liggen - die moeten onderscheid maken tussen een topic dat alleen niet zo loopt als de TS zou willen, en een topic wat grof uit de hand loopt, op de man speelt, in de verste verte niet meer over paarden gaat of echt een flamewar is geworden. En die laatste catagorie krijgt hoe dan ook een slot, dat hoeft niet op verzoek van de TS maar omdat het gewoon tegen de regels is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 11:49

Oehoeh arwenlune............ goed geformuleerd, en zo waar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 14:08

Shiloh schreef:

ook in het betreffende topic waar dit topic de aanleiding van is (heb even zitten snuffelen en heb het betreffende topic gevonden) vind ik dat de TSer om een slotje mocht vragen.

Hoe weet jij nu zo zeker dat je het goede topic voor ogen hebt, als ik er geen noem?

En Arwenlune goed verwoord

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 14:09

omdat ik tussen jou berichtjes ben gaan zoeken.. en ik op korte termijn, vlak voor het openen van dit topic, maar 1 topic kon vinden die gesloten was op verzoek van de topicstarter, waar ook een discussie bezig was...

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 14:09

de topicstarter is niet de eigenaar van de discussie, maar in uitzonderingsgevallen en met goede beredenering vind ik het wel kunnen.

Sypheron

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 18:46

Eigenlijk ben ik voorstander van een slot knopje voor degene die een topic start. Het topic is en blijft imo van de topicstarter. Hij heeft ook het publicatie en auteursrecht en mag de toegang tot die informatie dichtgooien.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 18:55

dat zou mooi zijn, schrijf ik dus een heel betoog op iemands topic, zou de topicsstarter mijn betoog zo kunnen weghalen? nee, misschien op iemands posting (hoewel iedereen dondersgoed weet dat dit een internetforum is en weet wie het kunnen lezen), maar zeker niet op die van een ander.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-03 19:04

Sypheron schreef:
Eigenlijk ben ik voorstander van een slot knopje voor degene die een topic start. Het topic is en blijft imo van de topicstarter. Hij heeft ook het publicatie en auteursrecht en mag de toegang tot die informatie dichtgooien.

Nee, alleen z'n eigen post. En die mag 'ie in principe weghalen van mij. Maar de TS heeft niet meer rechten op MIJN reacties als ieder ander, en ik vertik het om die zomaar weg te laten halen omdat iemand 'geen zin meer had in de discussie'. Je hebt geen macht over de reacties van je medebokkers, en als ik de fora soms lees is dat maar goed ook.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-03 15:01

Ik ben het akelig eens met Rom.

Redenen voor een TS om een topic dicht te gooien :

* veel gezeik dus dicht met dat gezeur
* er wordt teveel van het onderwerp afgedwaald
* TS krijgt niet de antwoorden die hij / zij gehoopt had

Bij de eerste versie is het simpel : gooi maar dicht die handel.
Tweede versie is een twijfelgeval.

Aan de ene kant ben ik het eens met ArwenLune , zodra je het topic plaatst begin je een gesprek en is het voor heel bokt.
Is de vraag van de TS beantwoord / gaat diegene gezellig mee in het off-topic dan is er niks aan de hand.
Wordt de TS echter afgezeken over iets wat niet ter zake doet betreffende de vraag van het topic , dan mag de TS van mij gerust een slotje vragen en is het aan de Mods om dat verder te beoordelen.

Neem bvb. de topics waarin erg doorgezeken wordt over een opgeblazen kleinigheid die eigenlijk niks met het originele onderwerp van doen heeft.
En daaruit volgt een oeverloze discussie omdat mensen elkaar niet goed (willen) begrijpen ....dan GAAT het al nergens over en wil je van het gezanik af .

Versie 3 , niet de antwoorden krijgen die je gehoopt had :
Dat kan ook op verschillende manieren.

Is het idd iemand die een totaal niet-lekker lopend paard onder z'n eigen scheefzittende kont heeft ,
foto's plaatst , en oplepelt hoe ongelofelijk mooi en ontspannen haar crack toch over de rug loopt Haha! , tsja als je dan niet de reacties krijgt : "...ooh wat mooi !....." maar meer in de trant van :

Nou hij loopt anders voor geen meter , want bla-die-bla... tsja dan past het dus niet in je straatje en zijn het niet de gehoopte antwoorden.
Da's het risico van op een forum posten.

Dan nog mag iemand van mij best het topic dicht willen gooien hoor ,
ik zal er niet mee zitten , het is HAAR topic immers.

Maar het kan ook zijn dat iemand onterecht commentaar krijgt !

Stel een TS plaatst een vraag , bvb. "ik zoek fijne warme rij-handschoentjes waarbij de teugels niet snel door mijn handen glijden"

Dan wil diegene dus gewoon een paar goeie handschoentjes met grip,
omdat diegene bvb. altijd buitenrijdt en de teugels dus ook wel eens vochtig worden ofzo...

Als je dan hele zeikverhalen krijgt van mensen die allerlei dingen gaan verkondigen van "mijn handschoentjes glippen nooit , maar ik trek mijn paard dan ook niet zo hard in zijn mond" , waarna een hele discussie volgt over wat je allemaal verkeerd doet als je teugels wel eens door je handen glippen , je paard trekt te hard , jij trekt te hard , de hele ratteplan wordt er weer bijgehaald en je gaat jezelf verdedigen en probeert uit te leggen dat je gewoon zweethandjes hebt en je paard met hele zachte hand rijdt , maar niemand leest goed en men zanikt alleen maar door , tsja dan krijg je ook niet de gewenste antwoorden , dan passen de antwoorden ook niet in je straatje.... en ben je voor de gemiddelde bokker die niet goed leest ineens een teugel-trekkende muts die bovendien nog erg eigenwijs is ook....

Nou dan kan ik me wel voorstellen dat je dat topic MEER dan zat bent en wilt slotteren.