Bokt... je moet je schamen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 21:01

romyloverrr schreef:
Spoed: ''konijn loopt dakloos op straat, wie komt helpen hem te vangen?''
Moet zo'n topic dan ook open blijven?
Ik vind het net goed dat ze een duidelijke lijn trekken.

Euh ja. Dat soort topics blijft gewoon open. Kan me geen reden voorstellen waarom niet, tenzij het zoals in dit geval geopend is door iemand die nog helemaal niets gepost had op Bokt. Of zou dit topic dan wel open mogen blijven als het op VvvD geplaatst was?

Kromme vergelijking trouwens. Een dakloos konijn vergelijken met een dakloze vrouw.

hannah41

Mm, ik begrijp de boosheid van TS maar ik snap de beslissing van de modjes ook wel. Kijk, nu is het echt een hulpeloos persoon en het is prachtig dat er hier mensen zijn die haar hebben geholpen. Maar, het had ook een of andere enge man met verkeerde bedoelingen kunnen zijn. Ik durf te wedden dat iedereen dan blij was dat de modjes het topic sloten. Zeker omdat ze echt nieuw was hier, dus geen account geen berichten niks, is het toch wel apart als iemand hier zo ineens komt om hulp te vragen. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het echt erg voor haar en ben super blij dat iemand haar hulp geboden heeft, en ik begrijp dat ze al langer mee leesde en in paniek een account aan heeft gemaakt, maar het had ook anders kunnen lopen. Regels zijn nu eenmaal regels en voor de veiligheid was dit denk ik best een goeie keuze van de mod. Niet dat 25 berichten laten zien dat iemand betrouwbaar is, maar het gaat ook niet alleen om die berichten, meer om het idee dat het account echt op dat moment aan gemaakt is. :)

Ik hoop dat het helemaal goed komt met haar! En ik hoop dat de mensheid mensen met een gouden hart als de bokkers die haar hielpen niet verliest! :(:)
Laatst bijgewerkt door hannah41 op 27-07-14 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Nou misschien moet je dan maar een soort hulpverleningsforum komen... ipv Bokt gebruiken... want dan is tenminste duidelijk waar je ervoor bent.. ik zou het echt super zonde vinden als Bokt zijn sterke paardgerichtheid zou verliezen door de regel van minimum 25 nuttige post maar minder belangrijk te vinden.. en maar uitzonderingen te maken voor mensen die in nood verkeren.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 21:02

Wat een idiote vergelijking!

Regels zijn regels, maar er bestaat niet voor niets een hele mooie andere stelling:

Uitzonderingen bevestigen de regel.

Tuurlijk snap ik de 25 post regel, en tuurlijk snap ik dat bokt een paarden community is. Maar waarom moet daar ZO rechtlijnig aan vastgehouden worden bij iemand die ZO in nood zit. Als je niks met paarden hebt, kom je ook niet zomaar bij bokt uit?

En zoals ik al eerder zei,

Waarom haar niet tijdelijk de rechten geven, tot de situatie wat is bedaard, en tot rust is gekomen en dan de rechten weer ontnemen totdat ze wel aan de 25 nuttige post eis voldoet?

Lijkt me een hele simpele oplossing die niks afdoet aan de doelgroep van bokt en die toch blijk geeft van enige medeleven hebben voor een mens in nood.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 27-07-14 21:05, in het totaal 2 keer bewerkt

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 21:02

Romyloverrr, dat is echt een héle rare vergelijking...

Wat een harteloze mensen hier zeg. Als je het zelf was geweest had je wel anders gepraat. Ongeloofelijk dit. En volwassenen kunnen inderdaad zelf wel beslissen of ze iemand in huis nemen of niet. Kinderen hebben ouders die hun beschermen, dat hoeft bokt niet te doen.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 21:03

Ladybird schreef:
En ia er eewn paar jaar terug niet zon topic geweest waarin ook iets ergs was gebeurt en dat het later bleek dat er geen drol van klopte? Toen ws ook iedereen boos

Kijk, dat had ik dus ook in m'n achterhoofd toen ik in dat topic reageerde. Stel nou dat..
Maar ik denk dat iedereen die hulp aangeboden heeft oud en wijs genoeg is om dat zelf te beslissen en in te schatten.
Ik zat aardig uit de buurt dus kon geen hulp aanbieden maar weet ook niet zeker of ik dat wel had gedaan gezien de achtergrond.

Best triest eigenlijk, als dit de achterliggende gedachte moet zijn. Gelukkig zijn er mensen die wél te hulp konden en wilden schieten.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 21:03

Ik val er een beetje over, chocobroodje, dat je zegt dat de ts haar hart wou luchten... Ik vind dat nogal raar uitgedrukt. Het gaat over iemand die op straat stond, niet over iemand die even een tegenvallertje te verwerken kreeg. Regels gaan imo niet boven menselijkheid in deze situatie. Die regel van 25 nuttige berichten is ingesteld voor een andere reden.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 21:04

Evelijn schreef:
Nou misschien moet je dan maar een soort hulpverleningsforum komen... ipv Bokt gebruiken... want dan is tenminste duidelijk waar je ervoor bent.. ik zou het echt super zonde vinden als Bokt zijn sterke paardgerichtheid zou verliezen door de regel van minimum 25 nuttige post maar minder belangrijk te vinden.. en maar uitzonderingen te maken voor mensen die in nood verkeren.

Kijk, dat is nou het voordeel van Bokt. Dit forum is zo vreselijk actief, dat hou je niet voor mogelijk. Ga voor de lol maar eens kijken op het soort forums dat jij noemt, of voor mijn part op het Libelleforum of die van Margriet.. en vergelijk die eens met de activiteit hier op Bokt.
Op Bokt komt er snel reactie, omdat het juist zo'n groot forum is.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 21:06

ingvdh schreef:
caroline_max schreef:
Hoezo moet ik me meer inleven. Het is natuurlijk heel erg voor TS en ik hoop echt dat ze snel hulp/huisvesting heeft. Maar die 25 nuttige berichten plaatsen is toch niet zo heel moeilijk? Dan was er geen punt geweest.

Geen idee hoelang het mod-team over zulke zaken vergadert, maar ik neem aan dat ze dat in overleg met TS doen en in zulke gevallen ook een beetje snel? Of denk ik dan te rooskleurig?

Heb je enig idee hoeveel moeite het kost als je helemaal in de stress bent, telefoon bijna leeg en geen opties meer om 25 nuttige berichten te posten? Geloof me, paarden staan op zo'n moment niet echt hoog op de prioriteitenlijst.

TS, ik vond het ook een zeer vreemde actie om zomaar met die uitleg het topic te sluiten en heb me hier ook zeer over verbaasd. Op zijn minst had ik verwacht dat er samen met TS een oplossing gezocht zou worden.

In mijn ogen kwam het over als een overijverige nieuwe mod die met het regelboek in de hand aan het modden is, mijn idee in dit geval zou zijn meer in de geest van de regels wat verzinnen zodat diegene haar verhaal kwijt kan en er gezocht kan worden naar oplossingen.

Nou ja als mijn telefoon bijna leeg is ga ik echt niet zitten internetten hoor, maar opzoek naar oplossingen en instanties die er zijn om dit soort mensen op te vangen. TS kon naar de huisarts gaan of naar een opvang. Dan maar een nachtje je trots opzij zetten.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 21:07

Shiloh schreef:
En zoals ik al eerder zei,

Waarom haar niet tijdelijk de rechten geven, tot de situatie wat is bedaard, en tot rust is gekomen en dan de rechten weer ontnemen totdat ze wel aan de 25 nuttige post eis voldoet?

Lijkt me een hele simpele oplossing die niks afdoet aan de doelgroep van bokt en die toch blijk geeft van enige medeleven hebben voor een mens in nood.

Of geef haar de rechten, maar stel ook de eis dat ze binnen zeg... 2 weken 25 nuttige posts moet hebben geplaatst?

Lijken me beide hele simpele oplossingen...

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 21:09

Tja, bokt is geen hulpverleningsforum, maar de grootste paardenfora vallen onder vraag-maar-raak, een en al hulpvragen. Alleen niet van maatschappelijke aard.

Ik lees nu al een tijdje mee op bokt, ok zo'n 12 jaar inmiddels, maar noodkreten in deze vorm zijn er in die tijd echt niet veel geweest. Dan inderdaad de bokkers die de hun hele bestaan op dit forum hebben verzonnen, ik denk dat de verzonnen levens vaker voorkomen dan dit soort noodkreten, een registratiedatum en vele paardenberichten zeggen in mijn ogen dus helemaal niets.

Wel de kracht van dit forum om klaar te staan voor anderen en om ze door moeilijke tijd heen te helpen. Ik vermoed dat dit de reden is geweest waarom deze dame zich heeft aangemeld.

Nogmaals nog steeds erg jammer dat er de regels als een in een beton gegoten iets worden gezien, zelfs de politie gaat hier anders mee om en probeert mensen op weg te helpen in plaats van en bon te geven in bepaalde gevallen.

Enne contact opnemen met de huisarts? Tja, daar kan je over 3 dagen pas terecht, daar sta je dan zonder dak boven je hoofd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 21:10

Evelijn schreef:
ik zou het echt super zonde vinden als Bokt zijn sterke paardgerichtheid zou verliezen door de regel van minimum 25 nuttige post maar minder belangrijk te vinden..

1. Google eens op 'hoe weet ik ofeen ei nog goed is', 'welke shampoo moet ik gebruiken', 'hoe lang moet mijn cake in de oven', etc, etc - wie staat er in de top 10? Bokt, bokt, bokt *\o/* Sterke paardgerichtheid, you say?

2. Hoeveel mensen zijn er die voornamelijk op bokt zitten voor het community-gevoel en bijna nooit paardgerelateerde posts plaatsen na die 25 verplichte? Die "sterkte paardgerichtheid" waar jij het over hebt, zie ik niet zo heel erg meer terug, in een groot deel van bokt. (Behalve onze gemeenschappelijke hobby, passie, of boksbal, maar veel van ons plaatsen er vaak ook tijdenlang niets over).

3. Door een uitzondering te maken in zo'n enkel geval (want ik zie deze topics niet dagelijks, wekelijks of maandelijks voorbij komen) denk ik niet dat het forum direct zijn (vermeende) paardgerichtheid verliest hoor.. :+
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-07-14 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 21:11

Ja.. maar Roosch..die forum kan alleen maar zo actief zijn omdat er een gezamelijke achtergrond is... omdat de Bokt regels er voor zorgen dat het echt een community is... omdat als je een bericht van iemand leest je meteen kan indenken dat je degene op de manege, op een wedstrijd of op een buitenrit kan tegen komen... en meteen kan kletsen over paarden... als je dan een uitzondering gaat maken op de 25 nuttige berichten (die er deels voor moet zorgen dat de gemeenschap hecht blijft .. dan kan dat misschien in dit geval harteloos zijn... maar in een ander geval juist bescherming zijn voor de gemeenschap)

Degene heeft hier zelfs met het gesloten topic uiteindelijk een slaapplek weten te krijgen... wat echt super is.. maar wel beetje vreemd dat iemand zo weinig sociaal netwerk heeft dat ze een internet forum als Bokt moet vragen. (en helemaal niet te controleren of ze wel de waarheid spreekt)

edit: maar als Bokt dan zo'n uitzondering maakt... en het blijkt toch niet te kloppen het verhaal.. in hoeverre is Bokt dan verantwoordelijk? Zeker als ze tegen hun eigen regels in zijn gegaan om iemand te helpen. Terwijl er juist vaker dingen zijn verzonnen ook door bekende Bokkers dus waarom zou je dan iemand die zich net aanmeldt wel in 1x geloven.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 27-07-14 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 21:14

Evelijn, ik denk dat je onderschat hoe ontzettend veel mensen er in Nederland rondlopen met een erg klein sociaal netwerk. Is niks vreemds aan.

En nogmaals, een uitzondering kan best gemaakt worden, zonder van de doelgroep van bokt af te wijken. Zoals ik net zei, maak een uitzondering en stel dat ze binnen x tijd zoveel posts geplaatst moet hebben. Dat doet helemaal niks af aan het doel en de community van bokt. If anything? zou het dat alleen maar sterker maken. Als ze dat niet gedaan heeft kun je tegen die tijd alsnog de toegang sluiten tot ze dat wel gedaan heeft.

Ik vind deze actie juist niks getuigen van een community... Een echte community helpt zijn medemens.
Laatst bijgewerkt door Shiloh op 27-07-14 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 21:14

Het blijft voor mij echt een beetje vreemd dat dit zo'n punt is. Ik neem aan dat er overleg is geweest tussen TS en mod, en dat TS bij het aanmelden akkoord is gegaan met de 'voorwaarden'.

Als je 41 bent dan neem ik aan dat je zelf ook kunt bedenken welke instanties je kunnen helpen. Zelf zou ik bijvoorbeeld naar de gemeente gaan, of de politie, het leger des heils of een daklozenopvang. In geval van werkgever zou je ook nog collega''s kunnen vragen ( al kan dat lastig zijn, dan zou ik dus voor de gemeente oid gaan). Die weten dan wel waar je heen kunt.

En nee, op straat leven is niet leuk, al je spullen kwijt zijn is niet leuk, en niet weten hoe het komt is ook niet leuk. En ja, dan kun je enigszins in paniek raken/zijn. Dat begrijp ik prima, want ik zat ooit zelf in een soortgelijke situatie. Maar ik ging toen zeker geen bokt aanmaken en daar om hulp vragen. Nee, ik melde me bij de gemeente/politie en werd daar prima geholpen. Al was ik toen wel minderjarig, ik neem aan dat ze dat voor iedereen doen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 21:16

Sorry, ik vind het ook schandalig.
En regels kun je altijd een keer door de vingers zien.
Ligt er maar net aan waar het over gaat.

Er opent op bokt iemand een topic en die zegt:
Ik lig hier in het bos en ze hebben me met een mes gestoken en ik kan voor de rest niemand bereiken.
Zegt bok dan ook: eerst 25 berichtjes plaatsen voor we wat doen.
Klinkt raar, maar is het zelfde.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 21:17

vrouwke schreef:

Ik lig hier in het bos en ze hebben me met een mes gestoken en ik kan voor de rest niemand bereiken.

Ik kan me niet voorstellen dat iemand op dat moment denkt... Ik open maar even een bok-account...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 21:18

Ik moet zeggen dat ik wel had gemist dat de TS 'al' 41 was, ik dacht dat iemand anders hier zei dat ze 17 was. Alsnog denk ik dat veel mensen onderschatten hoe lastig het kan zijn direct plek voor onderdak of hulp te vinden. Bij de gemeente (die hebben overigens geen 24/7 openingstijd, vaak zelfs grotendeels alleen op afspraak) zul je worden doorverwezen naar een opvang oid, maar zullen ze ook je GBA gegevens willen hebben. Bij de politie denk ik ook. Dat was in het geval van de TS al een probleem geloof ik. Ook kun je niet altijd en overal direct bij iedere daklozenopvang binnenlopen en hoppaaa, is alles geregeld...

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 21:18

Als je in het bos met je telefoon op bokt een account kunt aanmaken, kun je ook gewoon de politie bellen. Stuk sneller :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 21:21

x Verwijderd, sorry, ik mistte even een post tussendoor :D Dus mijn reactie haakte verkeerd in op iemand anders reactie :+ x
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-07-14 21:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 21:22

Ik vind het trouwens belachelijk dat er gezegd wordt... ze had maar naar de politie moeten gaan, of had dit moeten doen, of had dat moeten doen.

Ten eerste kan ik me voorstellen dat je daar op dat moment helemaal niet aan denkt, en ten tweede, dat heeft ze niet gedaan, ze heeft hier om hulp gevraagd! Ze heeft onze community, waar ze al enige tijd meelas en zich blijbkaar veilig genoeg voelde om zich zo bloot te geven in haar nood situatie, om hulp gevraagd?

Wat deed bokt? Slammed the door in her face.

Ik hoop van harte dat de regel pushers in dit topic zelf nooit in zo'n situatie komen te staan en een deur in hun gezicht krijgen, want dat wens je niemand toe.

Faith in humanity? .... severly damaged.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 21:22

Nee ik hoop ook dat degene gewoon 112 belt Vrouwke.. (als we het over rare vergelijking hebben)

En paardgerelateerd... tja ik open steeds via de voorpagina.. dus krijg mooi al het paardennieuws mee... en wat plaatjes van paarden... dat anderen daar kennelijk niet aan doen.. tja.. in mijn profiel kan je ook redelijk zien wie ik ben... en je kan mijn posts doorlezen om te zien wat voor soort iemand ik ben (wat voor standpunten ik heb)
Mocht ik ooit een hulpvraag hebben waarvan ik denk dat ik die op Bokt kwijt moet omdat ik zo wanhopig ben... dan kan je behoorlijk goed beeld hebben wie je in huis haalt als je mij onderdak biedt. Net als ik best wel een idee had toen ik eens iemand onderdak heb aangeboden (was ook een Bokker die veel had gepost, met foto's in profiel etc.) Maar Bokt zomaar open gooien voor iedereen die hulp nodig heeft (en niet eens de moeite heeft genomen om echt deel te nemen aan de Bokt gemeenschap) Een gemeenschap helpt zijn deelnemers... en juist niet iedereen die random langs komt.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 21:24

vrouwke schreef:

Ik denk niet dat iemand er op dat moment voor kiest een bokt account aan te maken. Dan zou ik de politie/112 bellen, of iets wat erop lijkt :) Rare vergelijking, niet?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 21:24

Als ik het huis uit gekukeld word ga ik geen berichtjes op bokt zetten. Dan ga ik als de sodemieter opzoek naar hulp buiten het internet om.
Zal wat zijn, komen er straks meerdere gevallen voorbij. Ik kan me voorstellen dat bokt dit niet toelaat. Want dan zouden ze de rest ook toe moeten laten. En dan is het eind helemaal zoek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 21:25

Evelijn schreef:
Een gemeenschap helpt zijn deelnemers... en juist niet iedereen die random langs komt.

Dat is hoe jij erover denkt. Voor mij zijn mensen gelijk en zou ik een levend wezen eigenlijk altijd proberen te helpen indien mogelijk. En ik ben blij om in dit topic te lezen dat er meer mensen zo over denken, en verder kijken dan 'regels zijn regels' of bij gebrek aan inlevingsvermogen of (levens?)ervaring denken dat de oplossing zo voor de hand ligt.