[Dienstmededeling] Tijdelijk geen Uitgelicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:53

laraxXxemma schreef:
Ligt het aan mij of zijn er nu net nieuwe uitgelicht fotos gekomen ? >;)

ja idd! raar zo -O-

maar wat hier al eerder werd gevraagd, dat wanneer je een topic in ITP opent een soort dienstmelding krijgt met of je je foto in uitgelicht wilt hebben? dan kan je verdere misverstanden voorkomen aangezien je dan zelf akkoord gaat met het feit dat er één (mensen, waar hebben we het eigenlijk over, 1! foto zonder logo :roll: ) foto op de voorpagina komt zonder logo.

Celine_Famke

Oh zo bedoel je het. Ja daar heb je zeker gelijk in.
Ik zelf vind het juist altijd leuk als ik op de voorpagina van Bokt sta. Al is dat dan zonder logo. Als je erop klikt kom je toch wel bij het logo uit, dus ja.. Ik zie het probleem niet echt inderdaad. Maar er zijn altijd een aantal zeur mensen.. Helaas.

Siepie

Zoals ik al eerder zei, als je nou zou kunnen aanvinken bij het aanmaken van een topic of het topic wel of niet in aanmerking mag komen voor uitgelicht dan is het hele probleem toch opgelost? Scheelt een hoop werk voor het team en er kan gekozen worden of het wel of niet uitgelicht mag. Er van uitgaande dat een topicstarter het wel eerst met de fotografen overlegt, mochten het geen eigen foto's zijn!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:55

Rianne1994 schreef:
Je kan toch gewoon als TS in het topic zetten dat ze voor uitgelicht mogen. Of een knopje maken bij het maken van het topic. Dat zou een mooie oplossing zijn :D

Dat lijkt mij een héél goede oplossing! Een knopje erboven met: Ik wil mijn foto's wel/niet terugzien in uitgelicht (logo's worden eraf gehaald).
En dat je dan wel/niet aan kan vinken en dan versturen.

Zijn de zeurmensen ook blij en de mensen die het niets uitmaakt ook! Top idee.

Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:55

Erg jammer.. -O-
Wat maakt het nou uit of je logo er af gepoetst is, sjongejonge
Zet je foto's dan gewoon niet op bokt...

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:56

Maar dan moeten de TS-en zoals laura ook al zei wel eerst toestemming hebben van de fotografen. Dat die het niet erg vinden om in uitgelicht te komen zonder logo. Dan kunnen de fotografen ook niet boos worden.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:56

ee_f_ schreef:
Erg jammer.. -O-

Precies.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:59

Punz schreef:
Oh, wat ongelofelijk zónde zeg, dat uitgelicht (hopelijk tijdelijk) verdwijnt. Heb het topic met daarin alle commotie gemist, maar vraag me werkelijk af: Welke "beroemde" fotograaf heeft hier nu imagoschade/financiele schade enz enz door plaatsing bij uitgelicht?

Begrijp zelf niet goed dat het kennelijk wél goed is dat er een topic geopend wordt met de bewuste foto's , en dit dus op bokt geplaatst mag worden, maar dat er op de voorpagina níet een "van een plaatje voorzien linkje"- naar het topic ( want meer is het niet) geplaatst mag worden.

Ok; snap dat er niet gesleuteld moet worden aan de foto's zoals ze in het topic staan, logo's weghalen kan natuurlijk niet. Maar als de boel intact blijft, en uitgelicht is niet meer dan een "fotoknop op de voorpagina" naar het topic, dan snap ik werkelijk niet waarom dat niet zou mogen?

En verder: je mag toch gewoon iets wat gepubliceerd is citeren, mits je dit doet met bronvermelding??

Het citaatrecht zit wel ietsje anders in elkaar dan hier gedaan wordt. Bronvermelding staat er allereerst niet bij (naam fotograaf), daarnaast werden de foto's ook nog eens bijgesneden/bewerkt en werden logo's weggepoetst. En dat hoort echt niet.

En die knop naar het topic mag best, mits bronvermelding en onbewerkt :).

Ik vind het jammer dat het zo moet gaan, er waren in het vorige topic constructieve opties geboden.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:02

wat jammer zeg... vond het een hele eer om erin te staan :+ zelfs een printscreen gemaakt :') alleen 1 x hem gemist omdat ik in het ziekenhuis lag :(
maar als fotograaf is dit toch juist heel fijn? ik zou er wel blij mee zijn eigenlijk. gratis reclame. maar logo's wegpoetsen is dan weer niet zo oke.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:02

_San87_ schreef:
Punz schreef:
Oh, wat ongelofelijk zónde zeg, dat uitgelicht (hopelijk tijdelijk) verdwijnt. Heb het topic met daarin alle commotie gemist, maar vraag me werkelijk af: Welke "beroemde" fotograaf heeft hier nu imagoschade/financiele schade enz enz door plaatsing bij uitgelicht?

Begrijp zelf niet goed dat het kennelijk wél goed is dat er een topic geopend wordt met de bewuste foto's , en dit dus op bokt geplaatst mag worden, maar dat er op de voorpagina níet een "van een plaatje voorzien linkje"- naar het topic ( want meer is het niet) geplaatst mag worden.

Ok; snap dat er niet gesleuteld moet worden aan de foto's zoals ze in het topic staan, logo's weghalen kan natuurlijk niet. Maar als de boel intact blijft, en uitgelicht is niet meer dan een "fotoknop op de voorpagina" naar het topic, dan snap ik werkelijk niet waarom dat niet zou mogen?

En verder: je mag toch gewoon iets wat gepubliceerd is citeren, mits je dit doet met bronvermelding??

Het citaatrecht zit wel ietsje anders in elkaar dan hier gedaan wordt. Bronvermelding staat er allereerst niet bij (naam fotograaf), daarnaast werden de foto's ook nog eens bijgesneden/bewerkt en werden logo's weggepoetst. En dat hoort echt niet.

En die knop naar het topic mag best, mits bronvermelding en onbewerkt :).

Ik vind het jammer dat het zo moet gaan, er waren in het vorige topic constructieve opties geboden.

Precies. Nu staat er wederom een foto (met logo) op de voorpagina die zo uitgesneden is dat het logo niet zichtbaar is. Ik lig er echt niet wakker van maar ik denk dat niet dat Bokt op een rechtszaak zit te wachten als er wél een fotograaf is die er een probleem van maakt. Dat heeft helemaal niets met "zeiken" te maken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:03

ee_f_ schreef:
Erg jammer.. -O-

Wat het uitmaakt? Het is wettelijk niet toegestaan, er staat zelfs een flinke boete op.

Daarnaast zijn het vaak derden die foto's posten, niet de fotograaf zelf. En die laatste heeft alle rechten wat betreft de foto in handen.

Het auteursrecht bestaat niet voor niks en ook Bokt heeft zich daaraan te houden :).

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:05

Hoe krijgt degene achter uitgelicht (de mod zeg maar) het te weten wanneer er een stem voor uitgelicht binnen is gekomen, krijgt die een PB oid?

Is er al aan gedacht om, zodra er een stem binnen komt op een topic voor uitgelicht, dat een ts van zo'n topic óók automatisch een PB krijgt met daarin een linkje of een soort van vinkje of hij/zij ermee akkoord gaat of het wel of niet op de voorpagina mag? Dat zal de persoon achter uitgelicht al een hoop werk schelen als dat geautomatiseerd zou zijn. Op die manier kan je ook iedereen eruit filteren die niet op de voorpagina wil, zonder dat je daarvoor een extra knop bij zou moeten maken in het 'creeer topic' venster.
Laatst bijgewerkt door Telpeva op 02-07-14 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:05

Nouja, als we het zo gaan bekijken, mag bokt wel ''inschrijvings geld'' gaan vragen voor alle leden.
Foto's met logo is gratis reclame. zo zie ik het

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:06

Goed lezen, ik zeg niet voor niets:
Citaat:
snap dat er niet gesleuteld moet worden aan de foto's zoals ze in het topic staan, logo's weghalen kan natuurlijk niet. Maar als de boel intact blijft........

en

Citaat:
mits je dit doet met bronvermelding??

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:07

Telpeva schreef:
Hoe krijgt degene achter uitgelicht (de mod zeg maar) het te weten wanneer er een stem voor uitgelicht binnen is gekomen, krijgt die een PB oid?

Is er al aan gedacht om, zodra er een stem binnen komt op een topic voor uitgelicht, dat een ts van zo'n topic óók automatisch een PB krijgt met daarin een linkje of een soort van vinkje of hij/zij ermee akkoord gaat of het wel of niet op de voorpagina mag? Dat zal de persoon achter uitgelicht al een hoop werk schelen als dat geautomatiseerd zou zijn. Op die manier kan je ook iedereen eruit filteren die niet op de voorpagina wil, zonder dat je daarvoor een extra knop bij zou moeten maken in het 'creeer topic' venster.

Maar niet alle topic's die in uitgelicht worden zijn getemd. Sommige zien de modjes ook zelf.

Ik denk dat de meest effectieve het aanvinken bij het aanmaken van een topic is! Maar dan moet de TS wel áltijd toestemming vragen aan de fotograaf, dit zal er dan bij vermeld moeten staan.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:08

ee_f_ schreef:
Nouja, als we het zo gaan bekijken, mag bokt wel ''inschrijvings geld'' gaan vragen voor alle leden.
Foto's met logo is gratis reclame. zo zie ik het

Het is dus geen "gratis reclame". Je foto wordt gebruikt, uitgesneden (dus het beeld wordt veranderd) en je naam wordt er niet eens bij vermeld, wat eigenlijk wel zou moeten.
Er werken ook gewoon betaalde mensen bij bokt, deze foto's worden door de site gebruikt als visitekaartje, normaal zou je daar als fotograaf eerder voor betaald worden ipv dat het zomaar zonder toestemming gebruikt wordt.

Ik heb er zelf niet zoveel problemen mee als er foto's van mij in uitgelicht staan maar ik snap waarom anderen dat wel zouden hebben.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 02-07-14 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:09

Ik vind het erg jammer. Uitgelicht wijst mij juist op leuke topics die ik anders nooit had gezien. :)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:09

Ik vind het een goede oplossing! Vond het ook niet kunnen om die watermerken etc weg te halen. :n

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:10

Ik kijk zeker nu ik ziek thuis zit elke dag even de topics in uitgelicht. Vind het altijd leuk want het zijn meestal bijzondere fotos :D

Vind het jammer dat er nu mensen gaan zeuren naar aanleiding van 1 topic en daarmee het plezier vergallen voor de anderen. :o

Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:14

Maar zodra je op de foto klikt kom je in het topic met de foto's van het echte formaat + logo.
Als ik mij niet vergis ging dit over iemand die de foto's zelf gemaakt heeft dus niet foto's van een andere fotograaf op bokt heeft gezet.
Goed, dan zet je foto's met jou logo op bokt, veel mensen kijken er naar en zien jou logo dus.
Ik zie dat als gratis reclame voor jou ''bedrijf'' , en dan vervolgens gaan zeuren als ze in uitgelicht komen ( daardoor kijken alleen maar meer mensen naar het topic + logo's ) en hun foto word uitgesneden en het logo even weg word gehaald
manman..

Als je er dan echt zoveel last van hebt plaats dan gewoon geen foto's op bokt :')

LvA

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:17

Waarom het niet omdraaien...

Wanneer iemand foto's plaatst, dan kan de TS toch direct vermelden
of hij/zij wel/geen toestemming geeft voor uitgelicht.

Na temmen en selectie hoeft dan alleen de OP bekeken te worden,
bij een nee geen uitgelicht, bij een ja is er direct schriftelijke toestemming gegeven.

En wie toestemming geeft, geeft dan ook automatisch toestemming
voor eventuele noodzakelijke bewerkingen.

Scheelt volgens mij een hoop administratieve rompslomp en gedoe.

En...nog een voordeel...ik denk dat de huis-tuin-en-keuken fotografen
dan ook vanzelf wat meer aan bod komen!

Eva

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:20

Mij lijkt het ook het handigst om gewoon onder/boven aan je topic te zetten of je foto's voor uitgelicht mogen worden gebruikt of niet..
problem solved

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:23

Jammer weer dit -O-

Als we nu allemaal stoppen met fotoshoots en ouderwets foto's maken met onze eigen camera's is het probleem ook opgelost.
Dan ben je zelf fotograaf en plaats je een vinkje 'mag gebruikt worden voor uitgelicht'.
Oh wacht dan hebben de fotografen geen brood meer.

Grapje natuurlijk.

Het is alles behalve netjes om aan een foto te sleutelen (watermerk weg shoppen), dat had bokt ook wel vooraf kunnen bedenken maar een heel drama ervan maken dat uitgelicht verdwijnt +:)+
Laatst bijgewerkt door moyra op 02-07-14 23:24, in het totaal 1 keer bewerkt

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:24

Fiffill schreef:
Ik heb er zelf niet zoveel problemen mee als er foto's van mij in uitgelicht staan maar ik snap waarom anderen dat wel zouden hebben.

Dito hier. Voor mij was het in den beginne meer een principiële kwestie (enerzijds leuk! anderzijds waarom aan een foto zitten die nu ook prima is) en ik dacht dat er goede opties aan aangeboden waren (dat vinkje bijvoorbeeld). Het andere topic heb ik door drukte niet kunnen bijlezen en nu zijn we hier beland.

Ik heb nu i.i.g. erg gemengde gevoelens over deze kwestie. :n
Door deze wijze pak je iedereen, door het vinkje niet. Waarom zo destructief?

Het is in ieder geval een lastige kwestie met verschillende belangen en de vraag is wat wijsheid is.

Leonyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 23:25

Ik denk dat het voor velen heel leerzaam is om eens in het oorspronkelijk discussie topic te kijken. Vooral aangezien dit topic bijna een exacte kopie lijkt te worden van het discussie topic. Er worden exact dezelfde punten aangehaald, hetzelfde kritiek gegeven en dezelfde vragen gesteld.

Degene die met vragen of kritiek zitten, zullen daar een hoop verheldering vinden.

[FZ] Bokt shopt logo weg?