Waar is de kennis gebleven?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:43

palousa_boy schreef:
tita schreef:
50% van de goede kennis heeft bokt verlaten vrijwillig of door een ban.
Mensen waren fanatiek, en daar kwamen vaak discussies van de mods stelden een TS vaak in het gelijk en hup weg was de kennis

Want disscussieren is verboden op bokt je moet vooral meelopen en meepraten

Dit laatste ben ik het mee eens.

Je mag ook vooral niet het beestje bij de naam noemen om het zo maar te zeggen. Een opvoedende schop mag niet, maar als je paard jou schopt, moet je klickeren en in de n-h een oplossing zoeken.
Tegen de tijd dat ik überhaupt heb uitgezocht wat er nou precies binnen Nh valt en wat binnen gewoon gezond paardenverstand, ben ik weken verder en is mijn paard al vergeten waarom ik nou met een touwtje loop te zwaaien.

Moet ook zeggen dat mensen niet meer kunnen lezen, en soms kan dat hele vervelende gevolgen hebben.

Nu weet ik ook wel dat ik meestal vrij duidelijk ben in m'n verwoording, maar ook suggestief en dubbelzinnig kan zijn, en dat niet iedereen daar tegen kan. Maar om nou het eerste dat je denkt te lezen als waarheid te beschouwen, ondanks dat er meerdere bokkers zijn die het wel lezen zoals ik het bedoelde hebben uitgelegd hoe het zit..
Om een lang verhaal kort te maken, heeft dat bijna m'n baan gekost, omdat mensen verkeerd lezen.

Dan de rel mentaliteit van sommige bokkers. En als je er dan wat van zegt, krijg jij een ow. Je mag namelijk niet zeggen dat iemand niet welkom is in je topic, ookal komen ze alleen maar ruzie zoeken.

Waarom zit ik dan nog op bokt?
Er zijn ook mensen die wel leuk en interessant zijn om de verhalen van te lezen, maar 90% van bokt sla ik over.

En dat is imo weer jammer, want idd er zitten steeds meer van die NH-bitloos-rechtrichtgoeroe's op bokt, maar laatst is er een topic geweest over een corrigerende trap en waren er nog genoeg die dit met maatje 39 oplossen. Misschien lees je dan selectief, of erger je je kapot aan die goeroe's maar gelukkig hebben ze nog niet de overhand gekregen, er is nog hoop ;)

Magrathea

Re: Waar is de kennis gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:45

Nu moet je ook weer niet alle NH-ers over één kam scheren... Ik ben helemaal pro-NH en grondwerk maar ook een paard waar ik mee werk krijgt gigantisch op zijn flikker als hij het in zijn hoofd haalt op mijn teen te gaan staan of zoiets. En nee, dat is niet met een clicker :D ondingen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:45

@ Gini: Net als bij wikipedia zou zich dat vanzelf moeten reguleren.

Je zou denk ik ook een minimum aantal kudo's van verschillende mensen moeten hebben voordat het voor anderen zichtbaar wordt. Bv minimaal 50 kudo's door 20 verschillende bokkers gegeven.
En misschien zelfs wel verschillende voor waar je gereageerd hebt, en dan bv alleen nog in de kennisfora. Dan kun je al een hoop pennies die dealtjes sluiten voorkomen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:48

Ok, kan een oplossing zijn.
Voor mij is het een overbodige maatregel, maar als de meerderheid er wel heil in ziet, kan dit voorgelegd worden bij Bart.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:49

Magrathea schreef:
Nu moet je ook weer niet alle NH-ers over één kam scheren... Ik ben helemaal pro-NH en grondwerk maar ook een paard waar ik mee werk krijgt gigantisch op zijn flikker als hij het in zijn hoofd haalt op mijn teen te gaan staan of zoiets. En nee, dat is niet met een clicker :D ondingen.

Vooruit er zijn Nh-ers die ook nog gezond verstand hebben. +:)+

Helaas is dat niet het merendeel dat hier op bokt rondhuppelt. |o

Ik heb me in veel methodes ingelezen en maak daaruit zelf een selectie van wat ik wil toepassen met mijn boeren verstand. Bokt kan daarbij helpen en ik pik er dan ook de dingen uit die voor mij goed voelen. Volledige topics over dat alles sielugh is en bitten en boomzadels per definitie slecht zijn en bitloos en boomloos geweldig sla ik maar over.
Laatst bijgewerkt door lizy29 op 28-05-14 09:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:50

Joolien schreef:
Ik ben op ritp en haw eerlijk, dat is soms hard maar ik verkondig liever mijn mening zonder doekjes eromheen. Wordt niet altijd gewaardeerd, jammer dan. Ik mis steeds meer die eerlijkheid op rijtopics. Te kritisch mag niet, want nee het moet leuk zijn of iemand moet genieten en er lol in hebben. Maw, heb maar niet een te grote bek en houdt het leuk. Jammer want juist kritische meningen zijn de lol van het discussieren waard. Maar ik denk dat het daarbij wel verstandig is om altijd de volgende regel in acht te nemen; 'behandel anderen zoals je zelf behandeld wilt worden'.

Ik vind dat jij juist hele fijne reacties geeft hoor. Gewoon ook echt nuttig, ook met HOE je het doet ipv alleen 'hij is te kort in de hals' of 'je moet aan je zit werken' ofzo.
Laatst bijgewerkt door Urielle op 28-05-14 09:51, in het totaal 1 keer bewerkt

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:50

:j oke , er zit echt een kern in dit topic.Maar wij als oudere bokkers moeten ons ook niet als alwetend en de jongere als broekjes blijven zien.
ook al is het soms niet goed verwoord de bedoeling kan goed zijn, en je bent er zelf bij wat je er mee doet!.
ieder mens doet het zo dat hij/zij denkt dat het goed is: dressuurtrutje ,cross miep, nher of gewoon een boerentrien net als ik ! het boeit me niets wat ze zijn maar we moeten wel gewoon tegen elkaar doen en kunnen zijn wie we willen en streef je met een tip naar het hoogste nivo of gewoon een practische handigheid/ oplossing van het probleem?

misschien kan er een leeftijdscode aan een topic gekoppeld worden, dat is tenslotte bekend hier.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:52

Maar in de paardensport zijn er nou eenmaal héél erg veel verschillende manieren en oplossingen. Iedereen doet het weer anders dus dat iedereen het goede advies, al is het maar naar jouw mening, geeft is al niet te behalen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:53

Op zo'n restaurant-recensiesite (ben de naam even kwijt) bestaat er ook een dergelijk systeem. Je ratings zijn dan meer waard op het moment dat je meer goed beoordeelde recensies hebt geplaatst.

Dus kudo's van iemand die zelf nog maar heel weinig kudo's heeft kunnen minder zwaar meetellen dan kudo's van iemand die er veel heeft. Ofwel, wanneer iemand met verstand van zaken zegt dat jij een goede reactie hebt gepost telt dat zwaarder.

Verder kan je natuurlijk ook opnemen in de regels dat als het erop lijkt dat je dealtjes met elkaar hebt gesloten je überhaupt geen kudo's meer kunt krijgen :) (eerst voor een week, dan voor een maand, dan helemaal niet meer)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:54

Joolien schreef:
En dat is imo weer jammer, want idd er zitten steeds meer van die NH-bitloos-rechtrichtgoeroe's op bokt, maar laatst is er een topic geweest over een corrigerende trap en waren er nog genoeg die dit met maatje 39 oplossen. Misschien lees je dan selectief, of erger je je kapot aan die goeroe's maar gelukkig hebben ze nog niet de overhand gekregen, er is nog hoop ;)

Als er toevallig meer mensen aansluiten met dezelfde visie heb je tegenwoordig geluk, want men is af en toe in staat om via Google je privegegevens te achterhalen en vervolgens de DB (o nee, de dierenpolitie) je erf op te sturen, je baas op te bellen en je moeder te mailen omdat je getypt hebt dat peerdlief een keer op zijn plek gezet moet worden voor het echt gevaarlijk wordt :o

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:56

fourseasons schreef:
Maar in de paardensport zijn er nou eenmaal héél erg veel verschillende manieren en oplossingen. Iedereen doet het weer anders dus dat iedereen het goede advies, al is het maar naar jouw mening, geeft is al niet te behalen.

Dat is ook niet erg, dat is juist verrijkend. Maar het is zo jammer dat men niet andermans advies in zijn waarde kan laten.
De een zal een paard een trap tegen zijn ribben geven, de ander slingert een leadrope tegen zijn kop, nog iemand anders zet hem achteruit, een vierde negeert slecht gedrag en beloont het gewenste en een vijfde haalt hem uit de situatie. Kan allemaal en het zou fijn zijn als het ook allemaal gewoon genoemd kon worden zonder dat poster 4 poster 2 gaat afmaken, soms zelfs nog met hulp van vriendjes uit een HKtopic, dreigPB's en al. Dat onderlinge respect naar elkaar mis ik vaak.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:57

kwita schreef:
:j oke , er zit echt een kern in dit topic.Maar wij als oudere bokkers moeten ons ook niet als alwetend en de jongere als broekjes blijven zien.
ook al is het soms niet goed verwoord de bedoeling kan goed zijn, en je bent er zelf bij wat je er mee doet!.
ieder mens doet het zo dat hij/zij denkt dat het goed is: dressuurtrutje ,cross miep, nher of gewoon een boerentrien net als ik ! het boeit me niets wat ze zijn maar we moeten wel gewoon tegen elkaar doen en kunnen zijn wie we willen en streef je met een tip naar het hoogste nivo of gewoon een practische handigheid/ oplossing van het probleem?

misschien kan er een leeftijdscode aan een topic gekoppeld worden, dat is tenslotte bekend hier.

Mee eens...die "broekies" hebben soms een veel meer open blik...zoals ik al eerder aangaf, waar wij wat technisch zoeken. Kan soms erg nuttig zijn :)

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 09:59

Ik denk dat je zelfs ook de informatie moet filteren, en dat is met alles zo.
Verder zie ik nog vaak genoeg hele fijne bijdragen, nu kijk is vooral bij de topics van de medische gerelateerde paardenkennis.

Ik ben sowieso niet iemand die bepaalde personen gaat verheerlijken, maar heb het gevoel dat dit met de oude garde soms wel gedaan wordt.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:02

Ik ben niet een bokker van de 'oude stempel' maar toch wil ik even reageren. Ik zit nu ongeveer 2 jaar op bokt rond te klikken zo af en toe, meestal lees ik mee om kennis te verbreden en oplossingen te zoeken voor dingen waar ik zelf tegen aan loop. Wat mij heel erg opvalt is dat je inderdaad niet je ongezouten mening mag geven als die anders is dan van de andere mensen in het topic omdat je dan letterlijk wordt afgeblafd in de meeste topics. Daarnaast zie ik veel topics voorbij komen van mensen die een probleem met hun paard hebben, maar alle tips in de wind slaan die ze krijgen. De leeftijd hierin maakt vaak niet uit. Sommige bokkers van 15 kunnen enorm opbouwend en respectvol reageren (dat het me soms verbaasd hoe volwassen ze overkomen) terwijl sommige volwassenen letterlijk als een kind kunnen reageren. Hier is helaas niets aan te doen, iedereen is eenmaal anders. Waar ik me nog het meeste aan erger is dat mensen niet met respect met elkaar omgaan. Als iemand een andere mening heeft of een probleem op een bepaalde manier oplost die niet in het straatje past van de rest, wordt deze met de grond gelijk gemaakt.

Ik denk dat de punten best weleens zouden kunnen werken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:03

lizy29 schreef:
Volledige topics over dat alles sielugh is en bitten en boomzadels per definitie slecht zijn en bitloos en boomloos geweldig sla ik maar over.

En dat vind ik eigenlijk jammer. Want zonder nu een discussie hierover te willen beginnen. Door deze topics bij voorbaat al naast je neer te leggen, vernauw je je blik en je kennis juist. Uiteraard zit er veel kaf tussen het koren, dat is niet alleen op bokt zo, maar ik leg nooit topics bij voorbaat naast me neer of doe ze af als onnozel, nitwit,....
Ik probeer altijd na te denken. Erover nadenken betekent niet altijd het er meteen mee eens zijn. Maar gewoon even denken wat staat er precies in de openingspost en kan dit kloppen? Zo ja, wat kan ik er mee doen.
Again, zonder over dit onderwerp hier een discussie te willen starten, maar wat wordt er heel vaak gezegd in topics die de nadelen van het bit aanhalen? Kom, laten we het allemaal in koor zeggen. 3...2...1: bij goed bitgebruik is er niets aan de hand. En daarmee wordt de discussie dan afgedaan, want, tja, die uitspraak klopt op zich wel. Maar ik ga dan nadenken, want is het wel zo simpel? Wat is goed bitgebruik? En hoe vaak wordt goed bitgebruik toegepast? Die ene keer dat je je paard omhoogtrok omdat die gras wou eten, toen deed je hem veel pijn, is dat gerechtvaardigd? Etc etc.

Ik leg niet zomaar een topic naast me neer onder het mom: hahaha, domme nitwit, waar kom jij nu weer mee af.
En dat is meteen het meest heikele punt van dit onderwerp: wanneer is kennis goed? Wanneer het in je straatje past? Wanneer het eigenlijk een bevestiging is van wat al gekend is?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:06

Furrow schreef:
Ik ben sowieso niet iemand die bepaalde personen gaat verheerlijken, maar heb het gevoel dat dit met de oude garde soms wel gedaan wordt.

Ik denk dat dat zeker ook meespeelt :j Een stukje 'vroegâh was alles beter', en niet meer helder voor ogen hebben dat er echt wel eens grof tekeer werd gegaan.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:06

Magrathea schreef:

Dan ben jij een van de weinigen ;)

Nee maar jij zal denk ik niet meteen beginnen te roepen dat alles dus ALLES via Nh opgelost moet worden, en dat elke vorm van lichamelijke correctie verboden moet worden en sielugh is.

Dat opdringerige komt me echt m'n strut uit ;)
Alles dat niet Nh is moet volgens hun bij wet verboden worden.

Ik doe het liever op m'n eigen manier, werkt prima :) de paarden snappen heel goed dat ze iets fout hebben gedaan als ze een mep of een schop krijgen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:08

Gini schreef:
lizy29 schreef:
Volledige topics over dat alles sielugh is en bitten en boomzadels per definitie slecht zijn en bitloos en boomloos geweldig sla ik maar over.

En dat vind ik eigenlijk jammer. Want zonder nu een discussie hierover te willen beginnen. Door deze topics bij voorbaat al naast je neer te leggen, vernauw je je blik en je kennis juist. Uiteraard zit er veel kaf tussen het koren, dat is niet alleen op bokt zo, maar ik leg nooit topics bij voorbaat naast me neer of doe ze af als onnozel, nitwit,....
Ik probeer altijd na te denken. Erover nadenken betekent niet altijd het er meteen mee eens zijn. Maar gewoon even denken wat staat er precies in de openingspost en kan dit kloppen? Zo ja, wat kan ik er mee doen.
Again, zonder over dit onderwerp hier een discussie te willen starten, maar wat wordt er heel vaak gezegd in topics die de nadelen van het bit aanhalen? Kom, laten we het allemaal in koor zeggen. 3...2...1: bij goed bitgebruik is er niets aan de hand. En daarmee wordt de discussie dan afgedaan, want, tja, die uitspraak klopt op zich wel. Maar ik ga dan nadenken, want is het wel zo simpel? Wat is goed bitgebruik? En hoe vaak wordt goed bitgebruik toegepast? Die ene keer dat je je paard omhoogtrok omdat die gras wou eten, toen deed je hem veel pijn, is dat gerechtvaardigd? Etc etc.

Ik leg niet zomaar een topic naast me neer onder het mom: hahaha, domme nitwit, waar kom jij nu weer mee af.
En dat is meteen het meest heikele punt van dit onderwerp: wanneer is kennis goed? Wanneer het in je straatje past? Wanneer het eigenlijk een bevestiging is van wat al gekend is?

Helemaal mee eens :) dit soort meningen en dingen overdenken zorgt voor kennisverrijking. Ook al is het niet allemaal waar, een afweging kan je toch wat leren.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:15

Urielle schreef:
fourseasons schreef:

Dat is ook niet erg, dat is juist verrijkend. Maar het is zo jammer dat men niet andermans advies in zijn waarde kan laten.
De een zal een paard een trap tegen zijn ribben geven, de ander slingert een leadrope tegen zijn kop, nog iemand anders zet hem achteruit, een vierde negeert slecht gedrag en beloont het gewenste en een vijfde haalt hem uit de situatie. Kan allemaal en het zou fijn zijn als het ook allemaal gewoon genoemd kon worden zonder dat poster 4 poster 2 gaat afmaken, soms zelfs nog met hulp van vriendjes uit een HKtopic, dreigPB's en al. Dat onderlinge respect naar elkaar mis ik vaak.
dat is niet iets van bokt maar wederom weer van de paardensport. (Plus dar het internet is)

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:16

Maar er zit duidelijk verschil in de mensen die bijvoorbeeld informatie vragen om hun kennis te verbreden, en mensen die hun mening opdringen, want die is nou eenmaal de beste. Deze 2e groep opent ook geen topic maar valt een topic binnen om hun propaganda te verkondigen, en vervolgens vertrekken ze weer.

Deze groep verpest het voor de wel serieuze mensen.

Misschien moet ik nog even meegeven dat ik ook zeker wel open sta voor andere ideeën, tenzij ze opgelegd worden ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 10:16

Maarja, als ik een probleem met mijn paard heb en ik krijg dan een antwoord van iemand die net 10 lessen heeft gehad met: ga maar grondwerken...

Dan denk ik :?

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:19

Tsjah, slechte antwoorden gewoon negeren.

Ik erger me meer aan topics waar het paard duidelijk niet gezond/bespierd/te jong is om te werken waar 100 mensen "oooooh wat leuk!!!" plaatsen ipv een goed onderbouwd bericht over dat het paard niet kan werken in deze staat. Maar o wee als je dat zelf dan zegt, krijg je de grootste kritiek terug over onbeschoft zijn enz.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:20

LadyMadonna schreef:
Maarja, als ik een probleem met mijn paard heb en ik krijg dan een antwoord van iemand die net 10 lessen heeft gehad met: ga maar grondwerken...

Als zij je ook een duidelijke reden kan geven waarom zij denkt dat je dat moet doen, waarom niet? Misschien zit er wel een kern van waarheid in?
Dat is net zoiets als dat je niks over de GP ruiters mag zeggen, want je hebt dat niveau niet. Vind ik ook altijd zo'n dooddoener, je hebt t niveau dan niet maar wel een mening erover, dat mag toch?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 10:21

LadyMadonna schreef:

Waarom denk je dat? Omdat het nog een beginneling is? Omdat het antwoord te summier is? Omdat je sowieso niets met grondwerk hebt?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 10:23

Ik heb het niet over een onderbouwde post joolleen, ik heb het over "ga maar grondwerken" punt....
Ik vind het niet nodig om namen te noemen, maar ik mis toch best wel wat personen. Of althans, hun visie

"Nieuwe kennis" is ook kennis. Maar ik mis de algehele kennis. Dat je echt een antwoord krijgt waarvan je denkt: ja, daar kan ik wat mee