Strakker beleid tegen bokkers die NB'ers de grond in trappen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 17:54

chelle_dora schreef:
Ach, dan moet er tegen álles streng opgetreden worden want tegenwoordig is iedereen bits, vervelend én lelijk naar elkaar als het niet in zijn of haar straatje past of als het antwoord niet zint...

Het zijn maar woorden hoor, en ieder zijn eigen ding toch. Vind een topic erover openen ook niet echt heel respectvol en om even wat quotes van jou erbij te pakken...
Citaat:
Edit: Ik merk al wel weer dat hier de mensen komen die vermoedelijk zelfs altijd kritisch naar de NB'ers zijn. Net zoiets als pesten, de pesters zeggen ook dat ze niet pesten. Had ik natuurlijk kunnen weten, dom van mij.

Weet je dat jij ook best bits over kan komen? En behoorlijk drammerig over kan komen? En nee, ik heb geen mening over natuurlijk bekappen of traditioneel bekappen, ik weet niet wat wel of niet goed is en ik laat mijn pony bekappen bij een hoefsmid en hoe hij bekapt moet hij weten, als mijn pony maar goed op d'r voeten staat. Dat staat ze, dus het zal mij aan m'n achterste oxideren hoe hij dat voor elkaar krijgt, als knol er maar geen last van heeft.
Maar uiteraard, iedereen die een andere mening heeft over een bepaalde kwestie is er gelijk tegen, had ik kunnen weten, dom van mij. >;)

Leuk dat je over regels van bokt begint, volgens de regels mag je andere bokkers ook niet bespreken. Net als dat je mensen niet zomaar openbaar mag beschuldigen op bokt of zwart mag maken.

En ach, jij vind Billy's opmerking dus pesterig, bits, vervelend, flauw. Ik vind jouw reacties erg nors. En dan heb ik het niet alleen over in dit topic, ik kom je wel vaker tegen en dan ervaar ik jou ook als licht opdringerig TS. Open ik ook geen topic over. Zou je sieren om het dan zelf ook niet te doen.

Chelle, je haalt me de woorden uit de mond. _/-\o_

Ik heb het betreffende topic niet gelezen, maar dit topic wel en ook ik vind je soms nogal scherp uit de bocht komen. Je wilt dat er een strakker beleid komt, en meer respect, maar ik denk dat je dan ook goed naar jezelf moet kijken. Een (negatief) topic over iemand anders openen is niet netjes en verre van respectvol en sommige antwoorden die je geeft zouden dan ook zeker in het strakkere beleid passen..

Wind je er niet zo over op, gebruik de TeM knop en laat het verder. Je kunt je energie beter in je paard stoppen dan in iedereen overhalen tot NB. :j

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 17:55

Ben ik de enige die dit eigenlijk heel simpel vindt?
Iemand opent een topic en vraagt daar meningen. Jij geeft je mening, deze wordt gelezen, gerespecteerd maar afgewezen. Niet iedereen heeft dezelfde mening over een bepaald onderwerp.

Laat het daarbij rusten en ga verder met je dag. Dan kan je ook nooit 'beschuldigd' worden van drammen of doorzetten van je mening.

Je hoeft ook niet je post te verdedigen, noch die van anderen.

p.s. houdt er rekening mee dat soms mensen al maanden met hun handen in het haar zitten vanwege een probleem en proberen naar een oplossing te werken die ook voor hun goed werkt/voelt. Paarden is een deel kennis maar ook een deel emotie. Dat moet je niet vergeten.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:04

Maartje1990 schreef:
Billy schreef:
Ik zou ijzers doen, van natuurlijk bekappen krijg je duidelijk lange tenen :D

:?

flauwe (bijna pesterige) reactie. Respectvol valt in dit bericht ver te zoeken.

:roll:

Dat is jouw interpretatie. Alles zo negatief mogelijk interpreteren is ook niet erg respectvol... :)*

edit: Dit was niet negatief bedoelt, maar om te laten zien dat er altijd twee kanten zijn. Oplossen door middel van beleid vind ik geen goede oplossing. Naar mijn mening wordt er voldoende gemodereerd. Dit kan sturend werken in een discussie (al was dat niet de bedoeling). Iemand die maar hard genoeg de slachtofferkaart trekt moet niet per se in bescherming genomen worden.

Rocamor

Re: Strakker beleid tegen bokkers die NB'ers de grond in trappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:28

Mij is altijd geleerd:
"If one man says you are a donkey, so be it. But if ten men say, you better buy yourself a saddle" (en dan zal het mij worst zijn of het boomloos of met boom is, voordat we die discussie weer krijgen...). Ik zie hier een heleboel bokkers die aangeven dat ze vinden (jaja, vinden, als in "een-mening-hebben") dat je regelmatig doordrammerig en kort-aangebonden overkomt. Als jij vindt dat je zo niet bent/wilt zijn, neem dan deze opmerkingen ter harte en ga wat doen aan je communicatie skills. Want als die zo zijn, als jij denkt of wilt dat ze zijn, dan was
a) dit topic niet nodig
b) hadden niet een boel andere bokkers aangegeven dat ze je drammerig vinden.
Want het kan niet zo zijn dat de hele (niet-NB-)wereld gek is en jij niet.

Ik vind je "calimero-achtig" overkomen. Zeker met een topictitel als deze. Want het zijn die "niet-NB-ers" die kennelijk de NB-ers de grond in trappen. Maar toegeven dat je zelf misschien drammeriger bent dan dat je zelf denkt, dat kan dan niet.

Als je had geschreven dat we (hier op bokt) niet altijd even respectvol met elkaar omgaan, dan ben ik het met je eens. Maar die hele hetze van NB vs niet-nb / mensen met beslagen paarden, boomloos vs boomzadels, 24/7 buiten / paarden in boxen vs kijken-wat-een-paard-aankan-of-nodig-heeft (vv) blijft er te weinig ruimte over voor leven en laten leven.

Mijn paard staat in een grote kudde met wei, paddock, loopstal. Hij loopt blootvoets, maar als het nodig is krijgt ie een ijzertje onder. Ik rijd met een boomzadel. Mijn paard heeft namelijk een uit-stekende (helaas geen uitstekende rug) ruggegraat. Boomloos gaat dus niet. Dat wil niet zeggen dat ik tegen boomloos ben (overigens wel bij dit paard). Dat wil niet zeggen dat ik tegen NB ben, maar ben gewoon tevreden met mijn huidige bekapper. Dat wil niet zeggen dat ik tegen het houden van paarden in boxen ben, maar dit paard komt, als het enigszins mogelijk is niet meer in een box. En dat anderen het anders doen met hun paarden, prima. Leven en laten leven. En als ik eerlijk ben, vind ik in dit geval dat de pot nogal de ketel verwijt dat ie zwart ziet.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:33

Ik reageer al tijden niet meer op topics over bekappen of beslaan omdat stelselmatig de NB club zich komt melden met een preek waarbij ze werkelijk een bord beton voor hun hoofd hebben. Hier iemand die zwaar anti NB is, heb er teveel ellende van gezien en daarbij...........het woord alleen al, als je bekapt ben je al niet meer natuurlijk bezig, dus niets natuurlijks aan.

De sektevorming rondom de topics over het bekappen of beslaan is gewoon ronduit vervelend. Net als dat jij zegt dat iemand er geen ervaring mee heeft, kan ik die bal terugschoppen en zeggen dat jij geen enkel verstand van een paard hebt. Doe ik ook niet, maar ik ga het gewoon uit de weg en jij begint er gelijk over te mekkeren dat er geen respect is voor NB.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:36

Echt natuurlijk bekappen is imo je paard over straatstenen laten lopen zodat de hoeven afslijten. :')

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:44

Laat iedereen in zijn waarde.
Als iemand dat toch niet wil, laat ze dan en ga niet door zitten drammen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:44

Al jaren zijn er bokt een aantal gebruikers die hun waarheid als dé waarheid zien, en die waarheid te pas en te onpas ventileren. Ik denk dat bokt daar een beetje moe van wordt...

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:48

Ik krijg juist altijd het idee dat het andersom is: als 'traditional' kun je weinig goed doen. Alles is sielug. Vraag je iets over een bepaald bit of over ijzers, komen er standaard weer (drammerige) reacties van de naturals.

Ieder zijn ding toch? Als ik bijvoorbeeld aangeef dat ik geen interesse heb in natuurlijk bekappen, hoef ik er ook geen tips over. Andersom geldt dat natuurlijk ook. Lekker iedereen laten doen waar ie zich goed bij voelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:53

Jelleee schreef:
Ik krijg juist altijd het idee dat het andersom is: als 'traditional' kun je weinig goed doen. Alles is sielug. Vraag je iets over een bepaald bit of over ijzers, komen er standaard weer (drammerige) reacties van de naturals.

Ieder zijn ding toch? Als ik bijvoorbeeld aangeef dat ik geen interesse heb in natuurlijk bekappen, hoef ik er ook geen tips over. Andersom geldt dat natuurlijk ook. Lekker iedereen laten doen waar ie zich goed bij voelt.

Precies..

"Mijn paard reageert niet fijn op het bit"

"Probeer bitloos"

"Ik kan geen passend zadel vinden"

"Heb je al boomloos geprobeerd"

Echt, het maakt mij niet uit. Prima dat mensen daar de voorkeur aan geven, heb er ook niks tegen! Maar wel tegen dat opdringen.. Ik zie ook nooit dat er bitten aangeraden worden als iemand vraagt wat voor bitloos hoofdstel ze moeten kopen :))

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:00

Ik ben zelf erg tegen hoefijzers en zal altijd kiezen voor een ijzerloos alternatief indien blootsvoets niet gaat. Maar zelfs ik irriteer me vaak aan reacties uit de bitloos/boomloos/NB hoek in topics waar duidelijk niet gevraagd wordt om advies in die richting.

Ik denk dat met dit herhaaldelijk ongevraagde advies een antipathie ontstaat voor NB/ijzerloos/bitloos en je dus je doel juist helemaal voorbij schiet.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:12

Ik heb na het lezen van het bewuste topic het idee dat het eerder andersom is NB'ers zeggen doe het, vervolgens reageerd TS met ik heb er geen vertrouwen in/ik wil het niet, en dan drammen de NB'ers nog wat door en zijn daarna boos als ze op hun kop krijgen. dat is is eigenlijk wat ik vaker lees..

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:38

Apart, ik was het topic eerder tegen gekomen, en heb hem juist weg geklikt omdat ik mij ergerde aan de toon die direct gezet werd. Ts heeft geen interesse in iets, en toch moet daarop door gedramd worden, en zo gaat de eindeloze discussie over dat onderwerp weer door.

Af en toe doet het mij denken aan opdringerige gelovigen, bijzonder irritant. Fijn dat je (je in het algemeen, niet specifiek jou ts) een overtuiging hebt, maar als een ander al aangeeft dat die geen interesse heeft, accepteer dat dan, en ga niet door drammen.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 19:45

Als de ts van het betreffende topic zegt dat het niet iets voor haar is dan is dat toch zo?

Ik moet zeggen maartje1990 dat ik vind dat je het in heeel erg veel topics wat over bekappen gaat noemt. Dan kun je eens verwachten dat mensen er geen zin in hebben. Sommige mensen hebben liever een hoefsmid bij hun paard als een natuurlijk bekapper. Dat jij dat niet hebt en dat je paard er goed op loopt is alleen maar heel erg fijn voor jou. Alleen als iemand er geen interesse in heeft dan is dat zo.

Vind het daarbij ook wel erg laag en vreemd dat dit topic word aangemaakt. De TS heeft imo op een normale manier gezegd dat dit niets voor haar was. Dat is een normale reactie.
Niet iedereen wil het op jouw manier doen en dat is prima. Net als dat niet iedereen een hoefsmid bij zijn paard wil maar wel een natuurlijk bekapper. Dat is helemaal dik in orde, zo lang je paard maar goed loopt.

Accepteer dat en voel je eens niet zo aangevallen altijd.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:23

Dit gaat dus allemaal om mijn toppic, echt te belachelijk voor woorden.

Ik trap geen nb-ers in de grond, iedereen moet doen waar die zichzelf goed bij voelt.
Ik stelde een vraag in een toppic dat ik zelf geopend heb en ik geef hierbij meteen aan dat ik geen gezeur wil over hoe slecht ijzers wel niet zijn.
Ook laat ik verderop merken dat ik niet open sta voor natuurlijk kappen en hier heb ik wel degelijk mijn redenen voor.
Ik ben nog niks tegen gekomen waardoor ik die mening weer bij moet stellen.
Mensen die zich met nb bezig houden hebben toch de nare eigenschap, mijn keuze niet te RESPECTEREN!!!

Nog 1 keer: DOE WAARBIJ JE JEZELF GOED VOELT en probeer vooral niet je mening op te dringen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:35

Het is helemaal niet erg om iemand te vragen of ze al aan NB gedacht hebben, maar het doordrammen is gewoon iets waar veel mensen moe van worden. Je merkt het ook vaak bij mensen die vers vlees voeren aan hun hond of kat. In ieder topic moet dat er weer bij gehaald worden.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:41

Hamont schreef:
Jij noemt nu dit onderwerp maar helaas wordt er op veel plaatsen op bokt teveel gezeikt. :D

Idd! Te vroeg beleren, te lange/zware ruiters, te harde hand (uiteraard zichtbaar vanaf enkele foto's), 24/7 buiten staan en ga nog maar even door. Elkaar in waarde laten is zo moeilijk... En je proberen in te leven in de situatie van een ander nog veeeeel moeilijker ;)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:47

Veel mensen denken dat alleen zijn of haar de enigste juiste is en ik denk dat iedereen zich daar wel eens schuldig aan maakt in meer of mindere mate.
Ts van dit toppic wil hiermee iets vreselijks voorkomen en bedoeld het dus goed op haar manier.

Maartje, Ik had het over doordrammen maar werd niet persoonlijk naar jouw, waarom vind je het nodig om zo persoonlijk naar mij toe te reageren?
Ik heb een mening net zoals jij die hebt.
En meningen verschillen nou eenmaal.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:50

jesito schreef:
Mensen die zich met nb bezig houden hebben toch de nare eigenschap, mijn keuze niet te RESPECTEREN!!!

Oeh dat is ook wel generaliserend hoor.
Er zijn vast veel mensen die zich met NB bezig houden die gewoon niet reageren in zo'n topic zoals ik. Die hoor je alleen niet en doen gewoon lekker hun eigen ding.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 21:54

Billy schreef:

:D _/-\o_

TS, misschien moet jij je eigen berichten eens teruglezen van de afgelopen maanden?
Je komt erg betweterig en drammerig over, mensen nemen je dan niet (meer) serieus. ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:03

Wat is natuurlijk bekappen anyway :')? Is dat leren bekappen in een online cursusje van de LOI?

Of is het gewoon bekappen, maar geen ijzers eronder? Want ik kan me niet voorstellen dat mensen moeite hebben met dat laatste.

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:04

Jemig, waar een mens zich druk over kan maken..
Als jij je prettig voelt bij natuurlijk bekappen, wat is het probleem dan? Imo ben je nu zelf net zo aan het 'zeiken' op bepaald groeperingen ( :') ) bokkers als waar je anderen voor beschuldigd.
Krijg er een beetje een puberruziegevoel van.. :=

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:09

Tja _San87_ ..

Dat is wat mij betreft de hele angel van het NB. Daar waar je de kwaliteit van je hoefsmid kunt controleren, door te kijken of hij/zij gecertificeerd is en aangesloten bij de Nederlandse Vereninging van Hoefsmeden, ontbreekt dit bij het NB. En nee: NB is geen gewoon bekappen, maar dan zonder ijzers er onder. Want dat kan elke hoefsmid ook.

En ja: er worden serieus cursussen aangeboden ( oa bij paardnatuurlijk) waarbij gemeld wordt dat je na het doornemen van een theoretisch deel en 1 (!!!!) dag praktijk cursus zelf in staat bent tot natuurlijk bekappen... En dan geloof ik best dat je na een dag een randje zelf kunt weg bekappen...
Maar of je dan ook werkelijk verstand hebt van paarden voeten???? Lijkt me niet..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:12

Punz schreef:
Tja _San87_ ..

Dat is wat mij betreft de hele angel van het NB. Daar waar je de kwaliteit van je hoefsmid kunt controleren, door te kijken of hij/zij gecertificeerd is en aangesloten bij de Nederlandse Vereninging van Hoefsmeden, ontbreekt dit bij het NB. En nee: NB is geen gewoon bekappen, maar dan zonder ijzers er onder. Want dat kan elke hoefsmid ook.

En ja: er worden serieus cursussen aangeboden ( oa bij paardnatuurlijk) waarbij gemeld wordt dat je na het doornemen van een theoretisch deel en 1 (!!!!) dag praktijk cursus zelf in staat bent tot natuurlijk bekappen... En dan geloof ik best dat je na een dag een randje zelf kunt weg bekappen...
Maar of je dan ook werkelijk verstand hebt van paarden voeten???? Lijkt me niet..

Amai :').

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:13

Maartje1990 schreef:
Billy schreef:

:?

flauwe (bijna pesterige) reactie. Respectvol valt in dit bericht ver te zoeken.

Ik vond hem heel leuk :')
Duidelijk een gevalletje van ''de pot verwijt de ketel''
Mensen vanalles verwijten terwijl je zelf niets kunt hebben :j