Bokt richting de wetenschappelijke onderlegde discussies?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Re: Bokt richting de wetenschappelijke onderlegde discussies?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 23:25

@dribbel , en een kopje medisch.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-13 23:26

Zeker :)

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:01

SCHOP!

Pfff....stoffig hier.

Modjes/beheer. Kunnen jullie iets zinnigs zeggen, want weet dat het wel achter de schermen gegooid is.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 20:30

Ik heb gemerkt dat ze nu wel een link naar het orginele onderzoek (al dan niet achter een paywall) erbij zetten. Heel fijn, top! +:)+

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 23:04

Ik heb ook zeker de indruk dat men probeerd om op de fijne lijn tussen begrijpelijk uitleggen en wetenschappelijk correct te blijven. Erg tof!
Uit de reacties van de gemiddelde bokker blijkt trouwens ook dat men echt geen snars van wetenschap begrijpt (de meeste onderzoeken zijn idd niet direct in de praktijk bruikbaar en nee als je 'al zo'n gevoel had' is dat niet hetzelfde als de conclusie van een goed opgezette studie om maar een paar voorbeelden te noemen waarmee wordt beargumenteerd dat een studie volslagen zinloos is) er is nog voldoende werk te doen dus!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 23:06

troi schreef:
Ik heb ook zeker de indruk dat men probeerd om op de fijne lijn tussen begrijpelijk uitleggen en wetenschappelijk correct te blijven. Erg tof!
Uit de reacties van de gemiddelde bokker blijkt trouwens ook dat men echt geen snars van wetenschap begrijpt (de meeste onderzoeken zijn idd niet direct in de praktijk bruikbaar en nee als je 'al zo'n gevoel had' is dat niet hetzelfde als de conclusie van een goed opgezette studie om maar een paar voorbeelden te noemen waarmee wordt beargumenteerd dat een studie volslagen zinloos is) er is nog voldoende werk te doen dus!

|( Dat zie ik zo veel op bokt. Kan daar behoorlijk slecht tegen en moet echt even op mijn handen gaan zitten op zo'n moment.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 21:19

MacavityL schreef:
Ik heb gemerkt dat ze nu wel een link naar het orginele onderzoek (al dan niet achter een paywall) erbij zetten. Heel fijn, top! +:)+

Inderdaad!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 09:18

Dribbel schreef:
troi schreef:

|( Dat zie ik zo veel op bokt. Kan daar behoorlijk slecht tegen en moet echt even op mijn handen gaan zitten op zo'n moment.

Je bent niet de enige. Tot nu toe blijf ik ook niet op mijn handen zitten. Een wetenschappelijk onderzoek opzetten, uitvoeren en analyseren is zo een intensief en moeilijk werk. Gaan er zo een paar betweterige bokkertjes (sorry voor mijn uitlating) even dat onderzoek in het belachelijke trekken.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 16:51

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 15:00

Wat een ontzettend goed en leuk idee ik zou best voor in zijn om zo nu en dan een artikel te vervormen naar een begrijpelijke taal, zolang het niet te vaak gebeurt tenminste :P

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 11:25

Wellicht is het anders ook leuk om met geïnteresseerden een soort van journal club op te zetten? Zoals toen al voorgesteld:

Dribbel schreef:
Ga even brainstormen hier.

Een journal club is zeker interessant en leuk om te doen. Dit is denk ik het handigst in de vorm van een blog, omdat alle artikelen in 1 topic onoverzichtelijk kan worden. Wat je dan nodig hebt is mensen die een wetenschappelijk artikel kunnen lezen en het leuk vinden om daar wat over te schrijven. Een ander punt is dat ze toegang moeten hebben tot de artikelen. Als je aan een universiteit verbonden bent is dat het makkelijkst. Het is dan denk ik belangrijk dat je peer-reviewed articles hebt. Dus met een wetenschappelijke basis en geen van-horen-zeggen artikelen.

dus:
- een blog
- schrijvers (wetenschappelijke artikelen kunnen lezen, er toegang tot hebben en het leuk vinden om er eens in de zoveel tijd een stukje over te schrijven.)

Dat lijkt me het makkelijkst. En hoe meer schrijvers hoe minder vaak iemand aan de beurt is om wat te schrijven.

Iemand op- of aanmerkingen of brainstorm?

Ik sta er nog steeds voor open, maar ik vraag mij af of het nog wat wordt.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 13:23

Ik sta er ook nog wel voor open.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 18:40

Ga maar weer even schoppen.

Vooral omdat ik nu merk en besef dat mensen geen idee hebben hoe het werkt met de betrouwbaarheid van wetenschappelijke artikelen soms.

Een paywall is soms niet te voorkomen (bijna altijd niet), maar het is fijn dat er naar verwezen wordt. Sommige mensen hebben nu eenmaal de mogelijkheid door een universiteit oid om de artikelen te lezen. En voor mensen zonder toegang is het vaak toch te technisch of te droge kost.

__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:08

Ik heb ook zeker interesse in die artikelen :j al lees ik vaak alleen conclusie of samenvattingen omdat het zoveel tekst is... Ik ben ieder geval helemaal voor!

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:10

__laura schreef:
Ik heb ook zeker interesse in die artikelen :j al lees ik vaak alleen conclusie of samenvattingen omdat het zoveel tekst is... Ik ben ieder geval helemaal voor!

En dat is voor de meeste mensen ook prima. Wie heeft er nou zin om dat statistisch geneuzel te lezen. Er zijn maar weinig mensen die dat snappen :')

__laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:27

Dribbel schreef:
__laura schreef:

En dat is voor de meeste mensen ook prima. Wie heeft er nou zin om dat statistisch geneuzel te lezen. Er zijn maar weinig mensen die dat snappen :')

Statistisch nee :') maar onderzoeksmethoden etc vind ik dan wel weer interessant! Al hangt dat wel weer van het onderwerp af...

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:31

Dribbel schreef:
__laura schreef:

De onderzoekers zelf ook vaak genoeg niet.. :+ #peerreviewfrustraties

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:40

Dribbel schreef:
Sommige mensen hebben nu eenmaal de mogelijkheid door een universiteit oid om de artikelen te lezen. En voor mensen zonder toegang is het vaak toch te technisch of te droge kost.

Pittig vooroordeel :+

Ik zoek heel vaak onderzoeken en ben redelijk vaak gefrustreerd als ik ergens weer niet bij kan, volg dit plan dus ook al vanaf het begin.

Ik kan nergens bij dus kan helaas niet helpen in de opzet, maar zou het zeker gebruiken :)

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:42

Heb het over vaak, niet over altijd ruitje. Maar veel mensen die geen statistieken op universitair niveau (of HBO) hebben gehad maken soms geen wijs uit al die berekeningen, statistische methodes, p-waardes en cijfertjes hoor. Zels ik heb daar nog moeite mee en moet er dan een boek bij pakken.

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 19:43

Kom nu pas dit topic tegen, interessant! Ik zou ook graag in een bokt journal club mee willen doen :D
(Nog liever, studeren aan bokt University :+ )

Ik ben zelf gepromoveerd, en heb een eigen bedrijfje waarmee ik mentale begeleiding geef aan ruiters mbv biofeedback. Ik probeer dit allemaal wetenschappelijk onderbouwd te doen, dus heb een map met een aantal leuke wetenschappelijke artikelen. Ik werk hiernaast ook nog bij de universiteit van Groningen, dus heb toegang tot veel artikelen. Ik ben daar beleidsmedewerker onderzoek, waardoor ik ook behoorlijk oo de hoogte ben van Open Acces beleid aan onze uni, maar ook in NL.
Je kan een auteur ook vragen om een preprint wanneer hij de officiële journal-versie niet mag geven. De preprint is de definitieve versie, alleen dan zonder opmaak van journal (en dus zonder pagina nummers, DOI, etc.) Veel auteurs doen dit graag.

Ik wil best met enige regelmaat een interessant artikel 'omzetten' naar een meer populair stuk geschreven tekst (populair betekent hier niets anders dan leesbaar voor leken), maar heb dan wel voorkeur voor artikelen waar ik in mijn bedrijf ook wat aan heb, dit ivm tijdsinvestering.

Edit: en ik heb ook nog es verstand van de meeste statistische methodes die gebruikt worden in artikelen -:)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 20:50

Boeiend onderwerp! Ik zou het een mooie aanvulling voor Bokt vinden, maar ik heb geen idee in hoeverre er behoefte aan is.

Ik heb voorlopig (lees: het komende half jaar) in ieder geval nog gratis toegang tot artikelen achter een paywall. Mocht dit idee voor die tijd doorgezet worden, kan ik wel helpen in het voorzien van artikelen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:36

ruitje schreef:
Dribbel schreef:
Sommige mensen hebben nu eenmaal de mogelijkheid door een universiteit oid om de artikelen te lezen. En voor mensen zonder toegang is het vaak toch te technisch of te droge kost.

Pittig vooroordeel :+

Ik zoek heel vaak onderzoeken en ben redelijk vaak gefrustreerd als ik ergens weer niet bij kan, volg dit plan dus ook al vanaf het begin.

Ik kan nergens bij dus kan helaas niet helpen in de opzet, maar zou het zeker gebruiken :)

Hier hetzelfde. Ik lees ook wetenschappelijke tijdschriften voor mijn werk, ben betrokken bij een promotieonderzoek en begeleid regelmatig afstudeerders. Lees dus regelmatig die droge kost (vind ik meestal juist boeiend!), als ik er bij kan tenminste :')

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-15 11:51

Naast de werkelijk wetenschappelijke artikelen, kun je misschien ook denken aan HBO afstudeeronderzoeken van verschillende opleidingen. Misschien kan het boktforum zelfs opdrachtgever zijn?
Ik heb 2 maal per jaar een aantal onderzoeken inclusief literatuurstudies naar paarden in de hulpverlening. Sommigen zijn absoluut de moeite waard. Ik heb er enkelen met toestemming van de inmiddels afgestudeerde student, in mijn free horse library liggen hier op mijn praktijk.